سایر منابع:
سایر خبرها
ایجاد تشکل هایی متفق الفکر از امور خیر لازم الاجرای کشور است
به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیش از ظهر جمعه، در دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان با اشاره به آیه 148 سوره بقره اظهار داشت: در بخش دوم این آیه خداوند می فرماید هر کجا که باشید خداوند همه شما را جمع می کند که اشاره به گردآمدن لشکر اولیه امام زمان (عج) شامل 10 هزار نفر از نقاط مختلف دنیا دارد که شب قبل از ظهور در مسجدالحرام برای انجام عمره حضور یافته و صبح جمعه ...
امروز انقلاب اسلامی خودباوری را در میان نخبگان رواج داد
زمان (عج) خشنود و اگر عمل بدی انجام دهیم امام رنجیده می شود، قلب حضرت را نشکنیم. وی در ادامه بیان داشت: خود را در محضر پیامبر و ائمه معصوم و اولیا الهی بدانیم، اگر بدانیم چه آثاری بر گناهان مترتب خواهد بود مراقبت خواهد کرد، انسان از غذای مسموم پرهیز می کند چون می داند برای وی ضرر دارد، اثر آن را می داند، حال به آثار گناهان توجه کنیم، در دعای کمیل امیرالمومنین علیه السلام آمده گناه جلوی ...
هر که را نیست ادب لایق صحبت نبود...
ضیاء آبادی و یا مقدمه کتاب معرفت امام زمان علیه السّلام و تکلیف منتظران دکتر شفیعی سروستانی و یا حقیقت نوری اهل البیت در شرح حدیث معرفت امام علی به نورانیت تالیف استاد اصغر طاهرزاده و.... رجوع کرد تا ان شاء الله حضور در محضر امام عارفا بحقه باشد. اما به نحو خیلی مختصر از مهمترین شئون امام اینگونه است که: امام انسان کامل، معصوم و منصوب از سوی خداوند است که تمام اسماء الله در جانش ...
ظهور حضرت مهدی(عج)، وعده ای الهی
معاویه و خوارج بود, تا آنکه در محراب او را کشتند. در این آیه سخن از تمکن و نشر آیین به میان آمده است و این در حالی است که ائمه (علیهم السلام) در دوره زمان خود متمکّن نبوده اند, و به گونه ای گرفتار جریاناتی بوده اند، امیر المۆمنین (علیه السلام) گرفتار مشایخ سه گانه, امام حسن(علیه السلام) گرفتار معاویه، حضرت ابی عبد اللَّه(علیه السلام) گرفتار یزید حضرت سجاد و حضرت باقر(علیهما السلام) گرفتار بنی مروان ...
راه خداشناسی، امام شناسی است
...، معرفت و عبادت پروردگار است در حالیکه خداوند هیچ نیازی به عبادت ما ندارد، گفت: عظمت و کمال انسانها در معرفت و عبودیت پروردگار است و امام حسین قسم یاد می کند، خلق ما در دنیا برای معرفت و عبادت است. وی با بیان اینکه خلقت انسان براساس عبادت و معرفت بوده است، افزود: از امام حسین(ع) سؤال شد چگونه می توان خدا را شناخت، حضرت فرمود، راه شناخت خدا این است که مردم هر دوره و زمان، امام زمان ...
روزی تو خواهی آمد11/بشارت امام حسین(ع) به ظهور امام عصر(عج)
می دهد و بعد از آن می فرماید: شما چرا نافله نمی خوانید؟ نافله نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه! (63) خاتمه دولت حضرت مهدی (عج) و رجعت امام حسین علیه السلام رجعت مساله ای است که در زمان ظهور نمود پیدا می کند و حضرت ولی عصر علیه السلام صاحب رجعت است. اولین امامی که در دولت کریمه رجعت می کند، امام ...
عیادت مریض
السلام) به نام معلی بن خنیس می گوید: به امام عرض کردم: حقّ مسلمان بر مسلمان چیست؟ حضرت فرمود: برای او هفت حقّ است که همه ی آن ها بر برادرش واجب است و اگر چیزی از آن حقوق را ضایع کند، وظیفه اش را انجام نداده، از ولایت و اطاعت خدا بیرون رفته و از بندگی خدا بهره ای نبرده است. عرض کردم: قربانت گردم! آن حقوق کدام است؟ حضرت فرمود: ای معلّی! من بر تو نگرانم! می ترسم این حقوق را ضایع کنی و مراعات ننمایی؛ بدانی ...
چهار صفت نیک
به عفّت از شکم بارگی و شهوت رانی ترغیب می کند به عنوان نمونه: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اَکثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ اُمَّتی النّارَ الأَجوَفانِ: اَلبَطنُ وَ الفَرجُ؛ بیش تر امّت من به سبب دو میان تهی به آتش می روند: شکم و شرمگاه . (19) امام باقر (علیه السلام) فرمود: مَا عُبِدَ اللهِ بَشَیءٍ اَفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ وَ فَرجٍ؛ خداوند به چیزی برتر از پاک نگه داشتن شکم و ...
پیام تشکر فرمانده سپاه شهرستان انار از حضوری حماسی در مراسم وداع و تشییع شهید مدافع حرم
، تدفین و بزرگداشت این شهید بزرگوار در شهر انار و روستا های تابعه و تجدید میثاق با آرمانهای شهدا نهایت تقدیر و تشکر را به عمل آورم. امید است خداوند ما را از رهروان واقعی امام (ره) و شهدا قرار دهد و به ما توفیق سربازی در رکاب نائب امام زمان (عج) ، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای را عنایت فرماید. از خداوند بزرگ ، صبر برای بازماندگان و علو درجات را برای آن شهید سر افراز خواهانم و امید دارم که خداوند خون شهید بیاضی زاده عزیز را زمینه نابودی دشمنان اسلام قرار دهد. والسلام احمد مرادی زاده انتهای پیام/ ...
بشریت در دوران قبل از ظهور به بن بست رسیده است/ شکوفاترین بخش فطرت انسان حسین(ع) است/ برای سلوک معنوی ...
صاحب نیوز-سرویس دین و اندیشه/ حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سلسله سخنرانی های خود در دهه اول محرم الحرام سال 1391 در هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق علیه السلام تهران به موضوع رازهای عاشورا؛ راه سلوک، رمز ظهور پرداخته است. حجت الاسلام پناهیان در دومین شب سخنرانی خود در یک پاسخ تحلیلی به این سوال که چرا الان نوبت بازگشت بشریت به اباعبدالله(ع) فرارسیده است؟ ، با اشاره به آیه ای از ...
عفو کردن از سوی کسی که قدرت انتقام دارد
، هنگامی که ابوسفیان و عبدالله بن امیه اظهار ندامت کردند، امام علی (علیه السلام) آنان را این گونه راهنمایی فرمود: چنانچه بروید، در مقابل رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) بنشینید و همان جمله ای را که برادران یوسف در مقام عذرخواهی از حضرت یوسف اظهار داشتند، بر زبان جاری کنید؛ پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) شما را خواهد بخشید. آن ها خدمت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) آمدند و گفتند ...
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال( ترجمه انصاری)
معنای عبارتی فروگذار نشود و ترجمه از روانی و رسایی برخوردار باشد که تا حدّ زیادی از این موفقیّت را کسب نموده است. مانند: من قرأ سوره ن و القلم فی فریضه او نافله آمنه الله عزّ و جلّ من ان یصیبه فقر ابدا و اعاذه اللّه اذ مات من ضمّه القبر. امام صادق( ع) فرمود: هرکس سوره ن و القلم را در نماز واجب یا نافله خود بخواند، خداوند او را از تنگدستی در امان می دارد، و پس از مرگ از عذاب قبر پناهش می دهد ( صفحه ...
مصادیق قرآنی از خواست و اراده الهی
لطیف بودن خداوند اشاره به علم او نسبت به اسرار دقیق و ظریف آفرینش است. گاه به معنای خلقت اجسام لطیف و کوچک و ذره بینی و مافوق ذره بینی نیز آمده است. امام رضا علیه السلام می فرماید: این که می گوییم خدا لطیف است، به دلیل آن است که مخلوقات را لطیف آفریده و از اشیای لطیف و ظریف آگاه است. آیا آثار صنع او را در گیاهان نمی بینی؟ همچنین در موجودات و حیوانات کوچک و حشرات ریز و چیزهایی که ...
مشکلات پنج گانه ی مؤمن
تواند سرچشمه قتل، تجاوز و تعدی و سایر پیامدهای خطرناک در جهان شود. نمونه پیامد حسادت را در داستان هابیل و قابیل در سوره مائده، آیات 27 به بعد و در سوره یوسف (علیه السلام)، آیات 7 به بعد می خوانیم. حسد سرچشمه ی بسیاری از گناهان کبیره است. از منظر امام باقر (علیه السلام)، حسادت، ایمان انسان را می خورد، همان گونه که آتش هیزم را از بین می برد. آن حضرت فرمود: اِنَّ الحَسَدَ لَیَأکُلُ الإِیمانَ کَمَا ...
قضا و قدر
نیکی کنید! . نیز در سوره طلاق، آیه 3 می فرماید: (قَد جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیءٍ قَدراً)؛ خداوند برای هر چیزی از تکالیف و وظایف، قدر و اندازه ای قرار داده است . (3) امام علی (علیه السلام) در حکمت 16 نهج البلاغه کلامی دارد که مربوط به بحث قضا و قدر می شود. آن حضرت فرمود: تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِیرِ حَتَّی یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ؛ امور، تسلیم تقدیرهاست تا آن جا که مرگ انسان ...
عظمت حضرت زهرا (ع) (2)
...؛ چون وقتی حضرت زهرا (علیها السلام) در محراب عبادت می ایستاد، نور او برای اهل آسمان ها منتشر می شد؛ همان گونه که نور کواکب و ستارگان برای اهل زمین منتشر می شود . (1) در توضیح این حدیث، لازم است از گفته های امام علی (علیه السلام) به کمیل شروع کنیم. آن حضرت طوایف مردم را به سه گروه تقسیم می کند: النَّاسُ ثَلَاثَةُ: فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ، وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَی سَبِیلِ نَجَاةٍ، وَ هَمَجٌ ...
عهد شکنی، به سبک مردم کوفه!!
فرایض و از جمله آداب معاشرت و حسن سلوک با مردم به شمار می رود که در قرآن مجید و روایات اسلامی به این امر فوق العاده اهمیت داده شده است. و البته از گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده، وفا نکردن به عهد و پیمان است چنانچه حضرت امام صادق علیه السّلام بر کبیره بودنش به آیه 25 از سوره رعد استشهاد می فرماید کسانی که پیمان خدای را پس از بسته شدنش میگسلند و می برند آنچه خداوند امر به پیوند آن فرموده ...
------ " روز جمعه " ------
و پاسدارندة ناموس خدای، امام آشکارا و نهان، برطرف سازندة گرفتاری ها و اندوهان، صاحب جود و بخشش و احسان، امام بر حق، ابوالقاسم محمّد بن الحسن، صاحب عصر و زمان، روشن کنندة حق و برهان، خلیفة خدای رحمان، عدل و انباز قرآن، آشکارساز مظاهر ایمان و مهتر آدمیان و پریان. رحمت ها و درودهای خدایی بر او باد و بر همة نیکان پاک او. الصَّلاةُ و السَّلامُ عَلیک، یا وَصیَّ الحَسَن، و الخَلَفَ الصّالِح ...
توجّه به چهار مطلب
ناپسند نیست، وقتی که با خداوند مطرح گردد. 2. نگرانی و تشویش خاطر همیشگی: امام صادق (علیه السلام) در ذیل آیه 131 سوره طه که می فرماید: (وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقَی )؛ هرگز چشم خود را به نعمت های مادی که به گروه هایی از آنان داده ایم، میفکن ...
اگر به اقتضای بندگی رفتار کنیم، به مقام خلیفة اللهی می رسیم
الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَی لا تَجْأَرُوا الْیَوْمَ قَالَ لَا تَدْعُوا الْیَوْمَ وَ قَوْلِهِ تَعَالَی فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما یَتَضَرَّعُونَ أَیْ لَمْ یَتَوَاضَعُوا فِی الدُّعَاءِ وَ لَمْ یَخْضَعُوا وَ لَوْ خَضَعُوا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَاسْتَجَابَ لَهُمْ. 3) از امام سجاد ع در مورد اعمال روز جمعه، دعایی بعد از نماز عصر ...
افتخار آفرینی اصحاب یمنی امام حسین(ع) در کربلا
اجابت کردند. در جلد 4 اصول کافی شیخ کلینی روایتی از امام باقر یا امام صادق(ع) نقل می کند: إِنَّ إِبْرَاهِیمَ أَذَّنَ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَحُجُّوا هَذَا الْبَیْتَ ... وَ کَانَ أَوَّلُ مَنْ أَجَابَهُ مِنْ أَهْلِ الْیَمَن یعنی ابراهیم علیه السلام مردم را به حج دعوت کرد و فرمود: ای مردم من ابراهیم ...
کنفرانس بزرگ عاشورا در شهر مولهایم آلمان برگزار شد + تصاویر
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ابنا همزمان با ایام عزای امام حسین (ع) اتحادیه علمای شیعه ترک زبان اروپا، اقدام به برگزاری کنفرانسی در شهر مولهایم آلمان نمود. این همایش بزرگ روز یک شنبه 25 مهر ماه و با حضور چند هزار نفر از عاشقان و شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار گردید. این کنفرانس شامل برنامه های متنوع و مختلفی از جمله ایراد سخنرانی، اجرای تئاتر، تعزیه خوانی، عزاداری و سینه زنی ...
همه چیز در مورد بابیه و بهائیت
مشهور را می خواند : ( أنا مدینة العلم و علیّ بابها ) و مقصودش این بود که همان گونه که رسیدن به خداوند ، جز از طریق رسالت و ولایت ممکن نیست و رسیدن به این مراتب هم جز از طریق واسطه مشکل و غیر ممکن است و او، همان واسطه کبرا است . (1) منظور از ادعای بابیّت ، این است که افرادی به ظاهر مدعی بودند و هستند که اگر کسی چیزی را از حضرت مهدی علیه السلام بخواهد یا حاجتی دارد ، باید به آنها مراجعه ...
مراتب تسلیم و اطاعت از معصوم ذیل زیارت حضرت ابوالفضل(ع)/ تسلیم ، تصدیق ، وفا و نصیحت ؛ شروط لازم برای ...
ایشان آمده است السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ چه کسی می تواند امام را تصدیق بکند؟ آن کسی که عبد است، آن هم عبد صالح. ببینید در زیارت حضرت چند صفت برای ایشان ذکر شده است الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام کسی که مقام عبودیت و صلاح و طوع را دارد، می تواند تصدیق بکند. امام بندگی خدا را در عالم می ...
امانت های الهی چه هستند و چگونه از آن ها محافظت کنیم؟
ای کار چنان کن که پذیرفته ای. نعمت فرایض 5. از جمله امانت های الهی فرایض است که لازم است آن گونه که خداوند خواسته و فرمان داده است، به جای آوَرْد چنانکه امام محمد باقر(علیه السلام)فرمود: کُلُّ إِنْسانٍ مَأْمُونٌ عَلی مَا افْتَرَضَ اللَّهُ تَعالی عَلَیْهِ؛ هر انسانی نسبت به آنچه خدا بر او واجب کرده، امانتدار است. امانتداری نسبت به فرایض را از امام علی(علیه السلام) بیاموزیم که به ...
سنخیّت در ایمان و محبّت
شناخت و انسان به دین رفیقش شناخته می شود، به خاطر تناسب و سنخیت میان افراد است و اصولاً نمی توان میان دو نفر که هم سنخ نیستند، رابطه دوستی پیدا کرد. امام علی (علیه السلام) نمونه اتمّ ایمان است و هر کس مؤمن باشد، جاذبه آن حضرت، او را به سوی خود می کشد و هر کس کافر باشد، دافعه آن بزرگوار، او را از خود دور می کند. در روایات آمده است که امام علی (علیه السلام) در زمان رسول خدا (صلّی الله علیه و ...
عامل پیروزی (انقلاب اسلامی)
/> 1. نهج البلاغه، حکمت 48. 2. سوره ی عنکبوت، آیه ی 69. 3. سوره انفال، آیه ی 60. منبع مقاله : عبدالله زاده، سیدمحمد؛ (1394)، گفتار معصومین (ع)، جلد سوم (درس اخلاق حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله))، قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، چاپ دوم
بیانی از آیت الله مهدوی کنی(ره) درباره مهدویت در سالگرد درگذشت/ تبیین قرآنی مهدویت
تطبیق داد؟ در انتظار منجی 3 / پاسخ به چند شبهه روشنفکرانه و مدرن/ نسبت دموکراسی با حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در انتظار منجی 4 / با وجود قرآن و سنت، دیگری چه نیازی به امام زمان(عج) هست؟ در انتظار منجی 5 / چه رابطه ای بین امام حسین(ع) با امام زمان(عج) وجود دارد؟ در انتظار منجی 6 / شیعیان هم مهدویت را نمی شناسند! در انتظار منجی 7 / آیا جریان حوثی همان "یمانی عصر ظهور" است ...
واعظ درونی
قبل از هدایت است و آن تسلیم در برابر حقّ می باشد. لذا در حدیثی امام باقر (علیه السلام) می فرماید: مَن لَم یَجعَلِ اللهُ لَهُ مِن نَفسِهِ وَاعِظاً، فَإِنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شیئاً؛ کسی که خداوند برای او واعظی درونی قرار ندهد، موعظه های مردم هرگز در او سودمند نمی افتد . (4) سؤال مشخص این است که واعظ درونی چیست و از کچا پیدا می شود؟ اگر به درون خود نگاه کنیم، واعظ هایی در آن می ...
حجت الاسلام علی پناه: هر عملی به ریا آلوده شود باطل است
... ما در شیعیان انحرافی به نام کِیسانیه سراغ داریم، کِیسانیه کسانی هستند که فقط سه امام اول را قبول دارند و ائمه ی بعد از امام حسین علیه السلام را قبول ندارند. انحرافی به نام اسماعیلیان را سراغ داریم که شش امامی هستند، فرقه ی زیدیه برخلاف دوازده امامی ها، زید بن علی را به جای برادرش محمد باقر امام پنجم می دانند و در امامت علی بن ابی طالب، حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن حسین با دیگر ...