سایر منابع:
سایر خبرها
شبکه نمایش به ریشه های برده داری می پردازد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، این سریال محصول سال 1977 و بر اساس رمان آلکس هالی ساخته شده است. آلکس هالی که سابقه ای طولانی در مبارزه با نژاد پرستی و برده داری دارد، نخستین بار با نوشتن زندگینامه مالکوم ایکس مطرح شد. اما کتاب ریشه ها نقطه اوج فعالیت هالی در نویسندگی بود که بازگو کننده حقایق بسیاری از جنایات قرون گذشته آمریکا در حق نیاکان او و مردم سیاه پوست آفریقا بود. سریال با داستان زندگی کونتا کینته، در یکی از دهکده های آفریقا آغاز می شود که در کنار خانواده اش زندگی آرام و شادی دارد. اما با ورود بازرگانان برده و ربودن او زندگی تراژیک وی آغاز می شود. رهبر انقلاب به زیبایی داستان این جنایت آمریکایی را توصیف کرده بودند. ایشان در دیدار عمومی در 29 آبان سال 92 می فرمایند: غارت منابع حیاتی ملّت ها برایشان آسان است. ربودن و اسیر کردن سیاهان، یکی از ماجراهای گریه آور تاریخ [است ] که نظام سلطه ی آمریکا و امثال آن دوست ندارند این داستان احیا بشود، [که یک نمونه اش ] همین مسئله ی غلام و کنیز گرفتن مردم آفریقا است؛ کشتی ها را از اقیانوس اطلس می آوردند، در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال اینها نگه می داشتند، بعد می رفتند با تفنگ و سلاح هایی که دست مردمِ آن روز از این سلاح ها خالی بود، صدها و هزارها پیر و جوان و مرد و زن را می گرفتند، با شرایط بسیار سختی با این کشتی ها برای بردگی به آمریکا می بردند. انسان آزاد را که در خانه ی خودش زندگی می کرد، در شهر خودش زندگی می کرد، به اسارت می گرفتند؛ الان سیاهانی که در آمریکا هستند، از نسل آنهایند. چند قرن آمریکایی ها این فشار عجیب را آوردند که [در این زمینه] کتاب ها نوشته اند که این کتاب ریشه ها کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشه ای از این فجایع. انسانِ امروز چطور می تواند اینها را فراموش کند؟ با همه ی این حرفها هنوز هم در آمریکا بین سیاه و سفید تبعیض هست. گفتنی سریال ریشه ها در قالب چهار فیلم سینمایی 90 دقیقه ای از روز یکشنبه 16 آبان هر شب ساعت 21 به روی آنتن شبکه نمایش می رود. تکرار این سریال روز بعد ساعت 5 بامداد و 11 صبح پخش می شود. ...
بیرانوند: منصوریان گفت نابودت می کنم!
که من را به تمرین های صبا بفرستند. او حتی عنوان کرده بود که ما جای خواب هم در اختیار این دروازه بان قرار می دهیم. این قصه هایی که تعریف می کنم نشان می دهد خدا واقعا می خواست که من به اینجا برسم. من وقتی موضوع را متوجه شدم، پیش آقای سعید ریاضی رفتم و گفتم شما جای خواب به من نمی دهید و به همین خاطر می خواهم به صبا بروم اما آقای ریاضی همان موقع به من گفتند تو می روی اما باز هم پیش ما برمی گردی. وقتی ...
سابقه وزرای پیشنهادی چه بود که رای نیاوردند؟
شما عرض کنم بعد از صحبت آقای دانش آشتیانی بلند شد، بیانش در این تحصن چه بود؟ بیانش این بود نه تنها ما اینجا نشسته ایم اعتراض داریم باید تلاش کنیم همه اساتید کشور را بسیج کنیم و معترض قرار بگیریم. جناب آقای دانش آشتیانی! شما حضورتان را تکذیب می کنید؟ آنجا جایی نیست از چندی قبل رسانه های مختلف خارجی و ضدانقلاب گفتند کسانی که می خواهند بیایند فیلم نشان بدهند در واقع اینها کسانی هستند که در حقیقت ...
زنان کارتن خواب زخمی بر چهره شهر
سلامت نیوز :دور هم نشسته اند، چند نفر پایپ در دست گرفته اند، عده ای هم زرورق هایشان را آماده می کنند، یکی شان رفته هروئین بخرد، غرولندکنان برمی گردد و می گوید جنس آشغالش را باز گران کرده، کمی از جنسی که خریده به دوستانش می دهد، می نشیند لوله ای را که از کاغذ درست کرده گوشه لبش می گذارد، تکه ای هروئین را روی زرورق قرار می دهد و شعله فندکش را روی آن می گیرد، وقتی مواد کمی روان شد، فندک را زیر زرورق ...
خانم گوینده: بچه مثبت درسخوانِ لج درآر بودم + عکس
، دانشجویان تصور می کردند که من هم مانند خودشان دانشجو هستم و منتظر ورود استاد می شدند و وقتی می دیدند که یک نفر هم سن و سال خودشان قرار است تدریس کند برایشان تازگی داشت. همزمان با تدریس، تصمیم گرفتم که در رشته کارشناسی حقوق در همان دانشگاه تحصیل کنم. باز جالب این بود که با برخی از دانشجویان خودم در دروس عمومی همکلاس شده بودم. در حال حاضر هم مشغول گذراندن دروس حقوق در مقطع فوق لیسانس هستم. چه شد ...
مصاحبه بیرانوند مفصل: منصوریان گفت نابودت می کنم!
صبا بفرستند. او حتی عنوان کرده بود که ما جای خواب هم در اختیار این دروازه بان قرار می دهیم. این قصه هایی که تعریف می کنم نشان می دهد خدا واقعا می خواست که من به اینجا برسم. من وقتی موضوع را متوجه شدم، پیش آقای سعید ریاضی رفتم و گفتم شما جای خواب به من نمی دهید و به همین خاطر می خواهم به صبا بروم اما آقای ریاضی همان موقع به من گفتند تو می روی اما باز هم پیش ما برمی گردی. وقتی به صبا رفتم و قرارداد ...
احمدی نژاد نمی پذیرفت در خانه نشینی مقابل حکم رهبر انقلاب قرار دارد/ این بار برخلاف سال 92 باید به یک ...
نماینده - "سید محمد حسینی" از جمله چهره های سیاسی - فرهنگی است که اغلب با دولت گذشته شناخته می شود. وی که سکان دار وزارت ارشاد دولت دهم بوده اینک به سبب همین انتصاب با چند تن از وزرای دولت گذشته گرد هم جمع شده و گروهی را تشکیل داده اند که به عنوان جبهه یکتا وارد فضای سیاسی کشور شده است. آنچنان که حسینی می گوید جبهه یکتا تجربه کار اجرایی در سطح وزارت را پشتوانه کار سیاسی خود قرار داده ...
اتفاق عجیبی که دختر25ساله رقم زد
طرفم حمله ورشده و مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد هم با تهدید مرا به خانه ای ویلایی درهشتگرد کشاندند. پس از ورود به خانه دو مرد جوان به دستور شقایق مرا به تختی بسته و روی کمرم اسید پاشیدند که از شدت درد بی هوش شدم. زمانی که به هوش آمدم متوجه شدم از شقایق و کیوان خبری نیست و با التماس از مرد جوان غریبه خواستم آزادم کند. اما افسوس که التماس هایم کارساز نبود تا اینکه به او وعده پولی چند برابر پولی ...
خانم دکتر قلابی، پیرمرد میلیاردر را ربود
. او در تشریح ماجرا گفت: چندی قبل زنگ خانه ویلایی ام در محله نیاوران به صدا درآمد. وقتی در را باز کردم دخترجوانی را دیدم که مدعی شد به تازگی همسایه ام شده و پرنده خانگی اش - کاسکو - به خانه من پرواز کرده است. بعد هم اجازه خواست تا وارد باغ خانه شود و پرنده اش را بگیرد که من هم ممانعتی نکردم؛ غافل از اینکه ورود او به خانه ام، سناریویی برای برقراری ارتباط و اجرای نقشه آدم ربایی و تصاحب ثروتم بود. ...
بشارت های ظهور امام زمان(عج) از زبان امام حسین(ع)
آن بود، بر او گریه کرد... . او که در عوض شهادت او، ائمه از نسل او شدند و شفا در تربت او قرار داده شد، فوز و رستگاری با او، در روز رجوع و بازگشت او و بازگشت اوصیاء از خاندان او، بعد از قائم آنان و سپری شدن غیبت او می باشد . و در لوحی که به نام مقدس فاطمه علیها السلام معروف است (45) ، ارتباط محکم و راستینی بین امام حسین علیه السلام و حضرت حجت (عج) وجود دارد. این لوح به مناسبت تولد امام ...
تدبّر بدون ولایت فایده ندارد!
می بینید که قرآن می خوانند و بعد همان جا دراز می کشند و می خوابند، بعد دوباره بلند می شود و بدون این که وضویی بگیرد، باز قرآن و نماز می خوانند. اصلاً نمی فهمند چه می خوانند، فقط دلشان خوش است که تند تند دارند، قرآن می خوانند، بدون این که در آن تأمّل و تدبّری کنند. اصلاً این آیات الهی برای چه آمده، چه کار دارد؟ فقط بخوانیم که ثواب ببریم!؟ خدای حکیم می گوید یک چیزی آوردم که فقط شما بخوانید و ثواب ...
ابهامات عجیب و غریب نقل و انتقالات استقلال
جهانی است چون حضور در جام جهانی را تا به حال 4 بار تجربه کردیم. * و صحبت پایانی ؟ - من یک جمله کوتاه به هواداران استقلال می گویم و آن هم این است که این تیم در مرحله گذر قرار دارد. لطفا این فصل با تیم شان مدارا کنند تا حالا که این همه تغییر در این تیم ایجاد شده، لااقل این تغییرات به بار نشسته و امیدوار باشیم که در فصل بعد و فصل های بعد استقلال تیم خیلی خوبی خواهد داشت. هواداران استقلال با بردهای استقلال سرمرست و با شکست های این تیم ناامید نشوند. در این فصل حمایت بی قید و شرط از استقلال و علیرضا منصوریان را در دستور کار خود قرار دهند. منبع: مهر ...
اصغر فرهادی: نمی توانم سکوت کنم
سمت سوق می دهد. راه حل در واقع در یک پالودگی اجتماعی است. یعنی یکی از پیام های این فیلم نیست که ببخش ولی فراموش نکن؟ پیام مال تلگراف خانه است. بحث پیام نیست مگر مسجد شیخ لطف الله و زیبایی اش پیامی دارد؟ من وقتی زیر گنبد مسجد شیخ لطف الله قرار می گیرم و بیرون می آیم، به نوعی آرامش پیدا می کنم. باعث می شود بهتر بتوانم فکر کنم. شما بعد از دیدن فیلم شاید پیامی برای خودتانب سازید ...
افزایش جذب نیروهای بومی در ادارات و صنایع فیروزکوه
؛ به هر حال هر کسی در هر گوشه ای از کشور مشغول کار شود، هم وطن ماست؛ این حساسیت به نظر حساسیت منطقی نیست که این باید در مجموعه شهرستان فیروزکوه مورد توجه قرار گیرد. طاهری اضافه کرد: بحث بومی و بومی گری بسیار مهم است؛ ولی واحدهای تولیدی در جذب نیرو اختیار دارند؛ امروز هم و همه مردم کشورمان در نقاط مختلفی از ایران اسلامی مشغول کار هستند و هیچ کاری هم نمی توان کرد. وی تصریح کرد ...
هاشمی: جنتی با دلواپسان خیلی کنار آمده بود
دیدار هم اکران شد، آقای ضرغامی در طول دوره ده ساله حضورش در تلویزیون هرسال در همه شبکه ها آدم برفی را پخش می کرد. آن طور که هاشمی توضیح می دهد شورای پروانه نمایش وقت بدون وارد کردن اصلاحیه به طور کلی آدم برفی را توقیف کرده بود و بعد هم که کار به اصلاحات کشیده شده بود از فیلم تنها سی دقیقه باقی می ماند: می گفتند اکبر عبدی زن اصلا نباید وجود داشته باشد! که این اصلا به نظر من شوخی بود. به ...
حاج آقا مصطفی شوخ طبع بود
شریعتی تشکیل شده است. البته دکتر شریعتی بعد از اینکه در باره 15 خرداد در روزنامه ایران آزاد مقاله ای نوشت، مورد اعتراض بقیه اعضا قرار گرفت و رفت و با بنی صدر و دکتر رحمان کارگشا، جبهه ملی سوم را- که شاخه ای از نهضت آزادی بود- تشکیل داد. حاج آقا مصطفی هم همه این حرف ها را به امام منتقل می کرد. امام هم سه چهار روز بعد در مسجد اعظم سخنرانی کردند و گفتند که: حتی در اروپا هم حرف های من و شما شنیده می ...
ورزش و سریال های تلویزیونی؛ رابطه ای جذاب و وسوسه انگیز!
به جای شخصیت پردازی شاهد کاریکاتورهایی هستیم که تنها رویه ظاهری شان با واقعیت تطبیق دارد. برای مثال می توان به دربندی اشاره کرد که در کنار روزنامه داری به دلالی بازیکن نیز مشغول بوده و در زد و بندهای اینچنینی مشارکت دارد. هرچند که نمونه های مستندی در این باب وجود دارد اما شخصیت دربندی تنها کپی کمرنگی از نمونه های حقیقی است که در برخی صحنه ها به فانتزی نزدیک می شود. حشمت نیز ...
لزوم شناسنامه دار کردن قاریان و حافظان قرآن در خوزستان
هم پیرامون آن انجام شود. تنظیم صرف به صورت جلسه کفایت نمی کند و باید عملیاتی تر وارد شویم. حسین زاده ادامه داد: عمق دادن به مباحث قرآنی در قالب تفسیر قرآن که از قدیم باب بوده را باید بیشتر مورد توجه قرار داد. رغبت خوبی به بحث تفسیر قرآن وجود دارد و بزرگان بسیاری از قبل و بعد انقلاب در این زمینه وارد و کارهای مجموعه ای انجام دادند. وی ادامه داد: عمق دادن به فهم قرآن را باید ...
دعوت مخاطب به مرور خاطرات
* چطور شد سراغ سوژه روضه های قدیمی و حال و هوای عزاداری در دهه پنجاه و شصت رفتید؟ شعر چای روضه شعری معروف از آقای برقعی است و خیلی ها این شعر زیبا را شنیده اند. این قطعه پیش از محرم سال گذشته ضبط شده بود و همان زمان فیلمنامه اولیه آن نوشته شد و پیش تولید اولیه هم انجام شد اما موفق نشدیم تا مرحله فیلمبرداری پیش برویم و قرار شد سال بعد این کار را انجام دهیم. در این یک سال فیلمنامه بارها ...
لی لی پوتی ها؛ تازه وارد های لیگ اروپا
؛ تیمی که در بوندسلیگای 3 قرار داشت. ماجراجویی لایپزیگ با خرید امتیاز تیم دسته پنجمی، دیمیتریش مابریخ از سال 2010 شروع شد. رییس متمول کارخانه ردبول نام تیم را به ردبول لایپزیگ تغییر داد تا ظرف مدت شش سال به بوندسلیگای یک صعود کنند. قوانین فوتبال آلمان بعد از صعود این تیم به نام ردبول لایپزیگ ایراد گرفتند چون اتحادیه فوتبال آلمان اجازه استفاده نام تجاری را به باشگاه ها نمی داد. پس مدیران ...
حجت الاسلام سلحشور: سجده طولانی کمر شیطان را خم می کند
قرار گرفته اند. قدرتمندهای عالم بر مبنای قانون مدرنتیه زندگی می کنند و همه باید تحت این قانون زندگی کنند و اگر کسی بخواهد خلاف این قانون زندگی کند قواعد آنها را به هم زده و نظمشان به هم می خورد و بر علیه او جنگ آغاز می کنند، این مدرنیته بعد از رنسانس آغاز شد. عقل آن چیزی است که شما را به بهشت می رساند قبل از دوره رنسانس کشیش های مسیحی ریاست مردم را بر عهده داشتند و ...
خانم دکتر قلابی پیرمرد میلیاردر را دزدید
شکایت کرد. او در تشریح ماجرا گفت: چندی قبل زنگ خانه ویلایی ام در محله نیاوران به صدا درآمد. وقتی در را باز کردم دخترجوانی را دیدم که مدعی شد به تازگی همسایه ام شده و پرنده خانگی اش - کاسکو - به خانه من پرواز کرده است. بعد هم اجازه خواست تا وارد باغ خانه شود و پرنده اش را بگیرد که من هم ممانعتی نکردم؛ غافل از اینکه ورود او به خانه ام، سناریویی برای برقراری ارتباط و اجرای نقشه آدم ربایی و ...
اگر شهید نشوم از غصه می میرم +عکس
دارد که شهادت را برای آنها در نظر می گیرد. اگر خداوند در این دنیای مادی مقامی و اجری بالاتر از شهادت داشت قطعا همان را برایشان در نظر می گرفت. آقا مصطفی خصیصه های خاصی داشت که در زندگی مشترک متوجه آنها شدم البته بسیاری جنبه های شخصیتی نهفته هم داشت که بعد از شهادتش نمود پیدا کرد. اصلا فردی مادی نبود ؛ گاهی وقت ها که از او می خواستم برای تنوع در زندگی و به خاطر روحیه من و بچه ها چیزی ...
از مرغ فروشی در روستا تا دریافت لوح تقدیر از 4 رئیس جمهور/قصه این موتور شنیدنی است + ویدئو
الهه خانی، گروه اجتماعی- رضا سواری اول مرداد سال 44 در میاندوآب و در خانواده ای کشاورز به دنیا آمده و فرزند هفتم خانواده ای 10 نفری است. سال 63 که دیپلم می گیرد با دو هزار تومان پولی که زمان تحصیلش جمع کرده است یک موتور می خرد تا با آن مشغول به کار شود. او در این باره می گوید: زمانی که محصل بودم روزها درس می خواندم و بعد از ظهرها برای برادرم که مرغ فروش بود کار می کردم و نتیجه این کار جمع آوری همین دو هزار تومان پول بود. از برادرم مرغ می گرفتم و با موتور مرغ ها را به روستاهای اطراف و کوره های آجرپزی می ...
توافق عجیب زن و شوهر برای جدایی درمجتمع قضایی ونک
تمام شد و فامیل به خانه های خودشان برگشتند رعنا و پرویز تصمیم گرفتند از هم جدا شوند اما نگاه های معصومانه پسرشان آنها را متقاعد کرد که روی این قضیه بیشتر فکر کنند و آنگاه تصمیم بگیرند. مدتی بعد –درست وقت بیرون آمدن دندان های جلویی-زن و شوهر به این نتیجه رسیدند که نمی توانند زندگی خوبی در کنار هم داشته باشند. همان شب قرار گذاشتند هر طور شده از هم جدا شوند اما به هم قول دادند در این باره به کسی ...
همه رازهای دیده شدن
به گزارش جام جم ، برای نمونه می توان از نمونه های قدیمی به برنامه هایی چون جزر و مد ، صندلی داغ ، کوله پشتی و شب شیشه ای اشاره کرد و از نمونه های جدیدتر ماه عسل ، هفت ، خندوانه و دورهمی را مثال زد. این نوع برنامه ها تقریبا با شکل ثابت برنامه های گفت وگو محور که در آن یک مجری و یک یا چند مهمان حضور دارند شکل گرفته و هر برنامه با انتخاب موضوعی در فضای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... به بحث و تبادل نظر می پردازد. در این برنامه ها آنچه شاخص است حضور مهمانان شناخته شده (یک ستاره تلویزیونی یا سینمایی، شخصیت فرهنگی، سیاسی یا فردی که ویژگی هایی برای مطرح شدن روی آنتن دارد) و مجری مطرحی است که هدایت گفت وگو را به عهده می گیرد. بی شک در برنامه های گفت وگو محور، این مجری است که با برنامه ریزی و اشراف بر موضوعات مورد بحث با تسلط تمام مقابل مصاحبه شونده قرار می گیرد. مخاطب انتظار دارد مجری ای برای برنامه مورد علاقه اش انتخاب شود که سال ها در مقوله مورد بحث مطالعه کرده و آموزه های این فن را فرا گرفته باشد. اگر بپذیریم که این رشته به خودی خود یک هنر و فن است که به آموزش و کسب تجربه و مهارت نیاز دارد، آن وقت بر ویژگی هایی چون فیزیک ظاهری معقول، تسلط به موضوع مطرح شده، صدای گوشنواز، رعایت احترام در مکالمه دونفره، آگاهی نسبی از تاریخ، ادبیات، هنر و شعر و آگاه به مسائل روز باید تکیه کنیم. نکته قابل توجه در اجرای این برنامه ها توجه به این نکته است که گاهی اوقات استاندارد یک اجرای خوب و کامل را با نگاه به نمونه های جهانی تعریف می کنیم، بدون آن که توجهی به تفاوت های فرهنگی جامعه ما با دیگر جوامع داشته باشیم. اگر مجری ای مانند لری کینگ در برنامه هایش این طور سوال می پرسد، آن یکی شوخی های متداول با مهمان می کند یا مخاطبان و تماشاچیان برنامه اش را دست می اندازد، آیا ما نیز باید چنین روندی را صرف جذاب بودن انتخاب کنیم یا نه؟ درحالی که اینها همه اغلب نه واکنش طبیعی و واقعی مجری های برنامه که ترفندهایی نمایشی برای جذب مخاطب و بالا بردن سهم تماشاچی ها و بینندگان است. همین نکات بارز است که امروزه برنامه های گفت وگو محور ما را بر لبه تیغ قرار می دهد و برنامه ای با حضور مجری ای محبوب به یک باره مورد اعتراض مخاطبانش قرار می گیرد. نمونه بارز چنین برخوردی را می توان در برنامه اکسیر با اجرای فرزاد حسنی جست وجو کرد. اگر امروزه این گونه برنامه ها جایگاه بیشتری میان مخاطب ها پیدا کرده اند و حتی مخاطبانی بیشتر از سریال های تلویزیونی دارند (نوروز 95 دو برنامه خندوانه و دورهمی پرمخاطب تر از سریال های نوروزی بودند) و بازخوردهایشان در صفحه های شبکه های اجتماعی بیشتر است، به این دلیل است که برنامه های گفت وگو محور به صورت زنده اجرا می شوند و بیشتر با مسائل روز سروکار دارند. عنصر غافلگیری در این برنامه ها آن را نزد مخاطب جذاب تر می کند، به طوری که او منتظر است زوایای نهفته مهمان و اطلاعات ناشنیده از او را دریافت کند. هرچند این اتفاق در گونه ای از برنامه گفت وگومحوری که قصد آن معرفی و آشنایی بیشتر با یک شخصیت هنری، ورزشی یا سیاسی است، می افتد، مسلما برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی با دسته بندی هایی تعریف می شوند؛ برنامه های گفت وگومحوری که نتیجه آن اطلاع رسانی است مانند گفت وگوهای علمی، هنری، ورزشی که برنامه ای مانند چرخ ، هفت و نود نمونه های شاخص آن هستند و برنامه های گفت وگو محوری که نتیجه آن بازخواست ژورنالیستی یا روزنامه نگارانه از یک مسئول است و ما آن را با برنامه هایی مانند پایش و غیرمحرمانه می شناسیم. همگی اینها با حضور مجری معنا پیدا می کند. بی شک بخش عظیمی از صمیمیتی که در برنامه گفت وگومحور شبانگاهی دو قدم مانده به صبح وجود داشت به مجری ثابت آن یعنی محمد صالح علا مربوط می شد. گفت وگوهای پرهیجان و تخصصی هنرمندان برجسته و همین طور اجرای زیبای مجری باعث می شود که برنامه از جذابیت ذاتی برخوردار باشد، یا برنامه گفت وگو محور صبحگاهی مردم ایران سلام به دلیل نحوه بیان محمدرضا شهیدی فر توانست میان مباحث تخصصی با جذابیت های تلویزیونی توازن ایجاد کند. مجری صاحب برنامه گفت وگو محور است علی اکبر عبدالرشیدی مجری گفت وگوی های تلویزیونی با تاکید بر ضرورت پخش برنامه های گفت وگومحور با تحقیقات و برنامه ریزی کافی و به کارگیری عوامل مناسب علت موفق یا ناموفق بودن برخی برنامه های گفت وگومحور در رسانه ملی را ارزیابی آن با سایر برنامه های تلویزیون دانسته و می گوید: برنامه های گفت وگومحور باید زمانی پخش شوند که شرایط برای آنها فراهم باشد. انتخاب روز و ساعت مناسب برای پخش برنامه های گفت وگو محور، فاصله زمانی این برنامه با برنامه های نمایشی، تفریحی و تخصصی و برگزیدن موضوع جذاب مورد توجه مخاطبان از جمله عوامل تضمین کننده موفقیت یک برنامه گفت وگومحور است. وی در ادامه می افزاید: وقتی صحبت از برنامه گفت وگومحور می شود باید ببینیم درباره چه سبک از این برنامه ها تاکید می کنیم. آیا منظورمان برنامه های گفت وگو محور به سبک انواع شو های تلویزیونی و برنامه هایی که مجریان آنها با طرح موضوعات سرگرم کننده به شوخی و لطیفه گویی با مهمانان برنامه می پردازند و سرگرمی در درجه اول اهمیت شان است یا برنامه های گفت وگو محور سنگین از حیث اجرا و موضوع حساس که بخصوص اگر به صورت زنده اجرا شود حساسیت آن به مراتب بالاتر خواهد بود. این حساسیت می تواند در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و حتی هنر باشد. در واقع بخشی از جذابیت برنامه های اینچنینی به زنده بودن آن و چالش های غیرمنتظره اش مربوط می شود. نقش مجری که می تواند پخش یک برنامه گفت وگو محور سنگین را با موفقیت یا ناکامی مواجه کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. عبدالرشیدی در این باره می گوید: مسلما باید فرقی میان مجری یک برنامه گفت وگو محور علمی، سیاسی یا پزشکی با گزارشگران، گویندگان و مجریان برنامه های تفریحی و سرگرم کننده سبک یا همان شومن ها قائل شویم. مجری برنامه های تخصصی علاوه بر برخورداری از مختصات تعریف شده هر مجری دیگر تلویزیونی مانند توانایی بیان شیوا و درست، ظاهر آراسته و سنگین، مقبولیت عمومی، تجربه و شناخت رسانه ای و درک روان شناختی از مخاطب تلویزیونی باید از ویژگی های بارز دیگری هم برخوردار باشد. ضمن این که مردم در برنامه های گفت وگو محور دوست دارند شاهد یک تضارب آراء و بحث چالشی باشند که این نیز به عهده مجری است. این کارشناس رسانه ادامه می دهد: مجری این برنامه ها یک استاد دانشگاه نیست، اما یک عن ...
رد ادعای ابراهیم یزدی درباره آخرین دیدار شهید چمران با امام(ره)
. خود ایشان برای دفاع نیامد اما باید واقعیت را گفت. همانند خانمی که این سری قهرمان شد و قرار شد خانه ای به وی داده شود. این اعلام می شود. کس دیگری از شهرداری نخریده است که بعد اصلا چنین اتفاقی رخ داده باشد. در مورد کارمندان شهرداری نه تنها مدیران که کل کارمندان حدود 15 هزار نفر در قالب شرکت های تعاونی تاکنون از شهرداری صاحب خانه شدند و این کاری است که همه توصیه می کنند. تعاونی تشکیل ...
بازیگران کودک و نوجوان و واقعیت تلخ فراموش شدن
به گزارش جام جم ، در میان بازیگران به طیفی از آنها برمی خوریم که از سنین پایین وارد این حرفه شده و پس از مورد توجه قرار گرفتن بسیار، به یکباره یا به مرور به دست فراموشی سپرده می شوند. کودکان و نوجوان های بازیگر همزمان با بالا رفتن سن و تغییرات رخ داده در چهره و فیزیکشان از دایره دید مخاطبان سینما خارج شده و فیلمسازان هم دیگر علاقه چندانی به استفاده از آنها در آثارشان نشان نمی دهند. موضوعی که تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و نمونه های فراوانی هم در سینمای جهان دارد. این دسته از بازیگران برای ماندن در این حرفه گاه به تحصیلات آکادمیک روی آورده و کارشان را ادامه می دهند که البته زیاد نیستند. گروه دیگری هم پشت دوربین را برای ادامه کار برگزیده و در سمت های مختلف مشغول به کار می شوند، اما دسته سوم به صورت تمام عیار با بی رحمی سینما مواجه شده و بازیگری را کنار گذاشته و در حرفه ای دیگر مشغول به کار شده اند. حال نگاهی گذرا به تعدادی از بازیگران این طیف سنی می اندازیم. رامتین دانش: کودک محبوب دهه 1360 سینمای ایران دانش را می توان پرکارترین بازیگر کم سن و سال سینمای نوپای ایران پس از انقلاب به حساب آورد که فیلم های شاخصی هم در کارنامه اش به چشم می خورد. نکته جالب درباره او محوریت داشتن نقش هایش در آثاری همچون: پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده، خط پایان به کارگردانی محمدعلی طالبی و عبور از غبار ساخته پوران درخشنده است. معصومیت کودکانه دانش را می توان برگ برنده او در مواجهه با مخاطبان به حساب آورد که برایشان دلنشین جلوه می کرد. او نیز پس از پایان دوره نوجوانی از سینما فاصله گرفته و در دانشگاه در رشته مکانیک تحصیل کرد. دانش در کودکی و نوجوانی به موازات بازیگری در زمینه موسیقی هم فعال بوده و در جوانی هم به تدریس آن در آموزشگاه های موسیقی در کنار شغل اصلی خود می پرداخت. رامتین دانش سرانجام در حالی که تنها 27 سال داشت در یک سانحه دلخراش رانندگی در اطراف شهرستان نور مازندران جان خود را از دست داد. بازیگران آهنگر اصطلاحی میان سینماگران از گذشته رواج دارد و آن هم بچه سینماست و به کسی اطلاق می شود که از سنین بسیار پایین به واسطه حضور والدینشان در این حرفه جلوی دوربین رفته اند. امید و کاوه آهنگر از شاخص ترین این بازیگران خردسال هستند که این اصطلاح برازنده آنها به نظر می رسد. کودکان و نوجوان هایی که در اوایل دهه 60 پای برنامه کودک تلویزیون می نشستند، قطعا هنوز خاطره ای ولو کمرنگ از مجموعه علی کوچولو دارند که نقش اول آن را امید آهنگر چهار ساله به عهده داشت. وی پس از موفقیت همه جانبه این برنامه تلویزیونی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی متعددی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله آنها می توان به تحفه ها، بهترین بابای دنیا، حریم مهرورزی و علی و غول جنگل اشاره کرد. آهنگر هم پس از پشت سر گذاشتن نوجوانی به مرور از این عرصه کنار رفته و پس از چند سال دوباره وارد این حرفه شد که از شاخص ترین کارهایش هم می توان به سریال فصل زرد ساخته محمدرضا زهتابی اشاره کرد. کاوه آهنگر هم به مانند برادر بزرگ ترش از سه سالگی بازیگری را آغاز کرده و چهره شیرینش در آن ایام بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از کارهای شاخص سینمایی او می توان به بوتیک و بانوی من اشاره کرد و در قاب کوچک هم می توان از حضور موفقش در سریال روزگار قریب و در نقش نوجوانی دکتر محمد قریب یاد کرد که بسیار هم موفق بوده است. مهدی باقربیگی: تصویری دقیق از یک نوجوان موفق او را می توان در زمره موفق ترین های این رشته به حساب آورد که با حضور در راس هرم بازیگران سریال تماشایی قصه های مجید به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد. باقربیگی پس از بازی در فیلم سینمایی نان و شعر ساخته کیومرث پوراحمد از این عرصه خداحافظی کرده و به تحصیل پرداخت و سرانجام هم توانست روی یکی از صندلی های شورای شهر اصفهان بنشیند. باقربیگی در سال های اخیر هم در چند کار تلویزیونی حضور پیدا کرد و اتفاقا هم موفق نشان داد که از مهم ترین آنها می توان به سریال های زاینده رود ساخته حسن فتحی و پرانتز باز به کارگردانی کیومرث پوراحمد اشاره کرد. عطیه معصومی: کودک ناشنوای بازیگر پوران درخشنده با توجه به مضمون فیلم هایش علاقه خاصی به کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان داشته و بازی های بسیار خوبی هم از آنها در فیلم هایش اخذ کرده است. پرنده کوچک خوشبختی ملودرام خوش ساخت و پرفروش دهه 60 سینمای ایران است که نقش محوری اش را عطیه معصومی به عهده داشت. ناشنوایی او نقش مهمی در انتخابش برای این نقش داشته و معصومی هم بخوبی از عهده اجرای آن برآمده و مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار داد. او پس از این فیلم تنها یکبار در نقشی کوتاه جلوی دوربین رضا عطاران در سریال بزنگاه رفت و خاطرات بسیاری را برای بینندگانش زنده کرد. معصومی برخلاف بسیاری از بازیگران کودک و نوجوان، در تمامی این سال ها از این حرفه دور بوده و فروشگاه موفقی را در کنار همسرش اداره کرده است. عدنان عفراویان: باشوی کوچک سینمای ایران گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفه ای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. باشو، غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلم هاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است. عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد. عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بی رحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد. او سال ها بعد با تصویری که شباهت اندکی به باشوی نوجوان داشت به مصاحبه با خبرنگاران نشسته و از حال و روز امروز خود برایشان گفت. وی همچنین در ماه های اخیر در برنامه خندوانه مخصوص بازیگران نوجوان سال های گذشته و جوان های امروز حضور پیدا کرد. مهسا کرامتی: از بازیگری تا انتخاب بازیگر کرامتی هم به واسطه فعالیت پدرش در تلویزیون خیلی زود وارد عرصه بازیگری شده و در دو سالگی جلوی دور ...
ثروت ربایی با کاسکو !
شاکی اثر انگشت بگیرد و اموالش را به نام خودش منتقل کند. بعد چه شد؟ سیاووش یک پرنده کاسکو به من داد و من هم پرنده را در باغ شاکی رها کردم و بعد به بهانه گرفتن پرنده کاسکو ام وارد باغ او شدم و باب آشنایی ما با هم باز شد. خیلی زود او را فریب دادم و سعی کردم به او ابراز علاقه کنم و مرد ثروتمند هم از اینکه با دختر جوانی دوست شده بود، خیلی خوشحال بود. من هر روز به باغ مرد ثروتمند رفت ...
در سریال بوعلی سینا 15 کیلو وزن کم کردم
به گزارش جام جم ، وی در مجموعه و فیلم هایی چون مادر (1368)، دلشدگان (1370)، معجزه خنده (1375)، دختر ایرونی (1381)، دیوار (1386)، پسر تهرونی (1387)، سوگند (1387)، دوستی از جنس آتش (1388)، مهر و خون (1389)، شوق جوانی (1390)، برج مراقبت (1390)، ماموریت غیر ممکن (1390)، دلیران تنگستان ، مدار صفر درجه ، معمای شاه ، تعبیر خواب (1391)، سربداران (1363)، بوعلی سینا (1364)، کوچک جنگلی (1363)، آپارتمان (1371)، سوخته دلان (1374)، آشپزباشی و قبله عالم (1374)، مدار صفر درجه (1386)، خانه بی پرنده (1388) و بچه های بهشت (1389) به نقش آفرینی پرداخته است. یکی از نقش های ماندگار ابهری مامور ویژه مخصوص سلطان غزنوی است که همراه دوستش در سریال بوعلی سینا به دنبال ابوعلی سینای خردسال برای بردنش به دربار غزنویان است. ابهری با کارگردانانی چون بهروز افخمی، محمدحسین لطیفی و علی حاتمی همکاری داشته است. با ابهری درباره دوران بازیگریش گفت وگویی انجام داده ایم. آیا از روندی که در چهار دهه فعالیت در عرصه بازیگری با هنرمندانی چون مهدی فخیم زاده، عباس جوانمرد و سایرین داشتید رضایت دارید؟ در این مدت با اغلب بزرگان سینما و تلویزیون همکاری داشته ام. همایون شهنواز، منوچهر انوار، عباس جوانمرد و... همه این بزرگان هنرمندان با اصالتی بودند و سریال و فیلم های ماندگاری ساختند. متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد بروز و ظهور بزرگان در عرصه کارگردانی بوده ایم. من از این بزرگان زیاد آموختم. کارهای تئاتری هم انجام دادید؟ بله، یادم می آید در آن سال ها در شبکه دو تئاترها زنده اجرا می شد. در سال های اخیر به خاطر شرایطی که برای تولیدات به وجود آمده کمتر فرصت کار کردن را به دست می آوریم. زمانی در گروه هنر تئاتر ملی کار می کردم و آن زمان هر سال فقط چند نفر انگشت شمار وارد دنیای بازیگری می شدند، اما امروز کلاس ها و دانشگاه های بازیگری بسیاری دایر هستند و بازیگران بسیاری را آموزش می دهند و وقتی تعداد زیادی از افراد وارد عرصه بازیگری می شوند برای پیدا کردن کار و فرصت بازیگری و موفقیت در رقابت مجبور می شوند در برخی از کارها به رایگان و مجانی بازی کنند تا مطرح شوند و وقتی این شرایط حاکم باشد بازیگران زیادی وارد این حرفه می شوند و توقعات بیشتر می شود و در نتیجه بیکاری نیز گریبان خیلی از افراد را می گیرد. ما باید در همه زمینه ها مطابق با زمان پیشروی کنیم و باید کارهایی انجام دهیم که از زمانه عقب نمانیم. ورود نیروی تازه به عرصه هنر طبیعی است، اما باید روی این مسأله کنترلی صورت گیرد و تعادلی میان عرضه و تقاضا صورت بگیرد. در این پروسه طبیعی است که به نسل من کمتر فرصت بازیگری برسد. کاهش بودجه تولید هم تاثیرش را به خوبی برجای گذاشته است. امیدوارم شرایط رو به رشد باشد. سریال دلیران تنگستان شاید تنها سریال قبل از انقلاب است که بارها بعد از انقلاب از تلویزیون پخش شده است. چگونه در این سریال بازی کردید؟ موضوع اصلی این سریال در باره یک ایرانی غیور و با صلابت به نام رئیس علی دلواری بود که در مقابل هجوم نیروهای اشغالگر تا پای جانش مبارزه کرد. به نظرم سریال دلیران تنگستان از جمله کارهای ارزشمند تاریخی تلویزیون است و زنده یاد محمود جوهری به شایستگی نقش رئیسعلی دلواری را بازی کرد. همایون شهنواز، کارگردان بسیار خوبی بود. فیلمبرداری سریال در شهر بوشهر انجام می شد و برای بازیگرانی که بازیشان دائم نبود یک هواپیمای چارتر وجود داشت که هر روز از بوشهر به تهران می آمدند و برمی گشتند و امکانات خوبی در اختیار تولید این سریال قرار داشت. یادم می آید بعد از خاتمه فیلمبرداری سریال در شبی همه عوامل دور هم جمع بودند و زنده یاد محمود جوهری و همسرشان هم در آن جمع حضور داشتند و از ما به قصد سفر رفتن خداحافظی کردند و متاسفانه در جاده تصادف کردند و از میان ما رفتند و این امر برای همه ما خاطره تلخی به همراه داشت. یکی از بازی های جذاب شما برای مخاطبان مامور سلطان محمود غزنوی در سریال بوعلی سینا بود... . سریال بوعلی سینا یکی از سریال های خوب تلویزیون در دهه 60 بود و کیهان رهگذر، کارگردان محجوب و کار بلدی در عرصه کارهای تاریخی محسوب می شد و از همه مهم تر نویسنده چیره دستی بود و سریال سربداران هم به قلم ایشان بود. بوعلی سینا درباره یک دانشمند ارزشمند ایرانی است. در این سریال سه شخصیت اصلی حضور داشت که من، فیروز بهجت محمدی و امین تارخ بودیم. در طول سریال ما به عنوان ماموران مخصوص سلطان به دنبال بوعلی سینا بودیم تا او را به دربار سلطان بیاوریم. این دو مامور از زمان جوانی تا پیری به دنبال انجام این ماموریتشان بودند و حتی یکی از آنها در راه این انجام وظیفه روی اسبش می میرد. متاسفانه عمر کیهان رهگذر کوتاه بود و مجال پیدا نکرد که سریال های ارزشمند دیگری بسازد. حضور ثابت و طولانی مدت در یک نقش پرگریم و استفاده از لباس های سنگین، کلاهخود و شمشیر کار دشواری بود؟ بله، من در آن دوران جوان بودم و آمادگی بدنی بالا و تحمل این کارهای سخت را داشتم. من و فیروز بهجت محمدی در این سریال 15 کیلو وزن کم کردیم و یک سال و نیم مدام در حال اسب سواری بودیم. استاد معیریان روزانه دو تا سه ساعت ما را گریم می کرد. ظهرها که بساط ناهار پهن می شد، عوامل همه شان غذای کامل می خوردند ولی من و فیروز بهجت محمدی به علت گریم سنگین چهره مان نمی توانستیم غذا بخوریم و خوراکمان سوپ بود. در فیلم دادستان ساخته بزرگمهر رفیعا هم نقش یک آمریکایی را خیلی خوب بازی کردید... . بله، در این فیلم با فرامرز صدیقی و قطب الدین صادقی همبازی بودم و من و محمد ساربان نقش دو آمریکایی را بازی می کردیم که در تلاش بودند از ایران فرار کنند. برای من بازی در نقش هایی که از من دور هستند جذابیت بیشتری دارد. در سریال بزرگ و تاریخی سربداران هم بازی داشتید... . بازی در این سریال برایم فوق العاده ارزشمند و دشوار بود. سریالی که اغلب بزرگان بازیگری تلویزیون مثل علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید لایق، عطاءالله زاهد و امین تارخ بازی داشتند و یادم می آید در صحنه های درگیری تعداد زیادی هنرور بازی داشتند و اولین تولید فاخر تلویزیون در بعد از انقلاب بود و مدام در طول دو سال از تهران به کاشان در رفت و آمد بودیم. سربداران در زمان پخش مورد استقبال خوب مر ...