سایر منابع:
سایر خبرها
حلقه ارتباط مبانی متافیزیکی و خودآگاهی در فلسفه ابن سینا
گاهی اوقات معلول است به اعتبار وجودش (ابن سینا، 1375، ج3: 11). وی در جای دیگری با تمایز بین مقومات شیء یا همان ماهیت شیء و لوازم بیرونی اشیاء وجود را نه از مقومات اشیاء بلکه از جمله لوازم بیرونی می داند. (ابن سینا، 1405: 18). از نظر ابن سینا این دو حیث، لایه هایی از واقعیت هستند که عقل در تحلیل خود به آنها می رسد. لذا در فلسفه وی، از دو دسته از مفاهیم برای تحلیل واقعیت استفاده می شود که ...
چگونگی اتصال به عقل فعال
آن به عقل مستفاد این است که فعلیت آن مستفاد از عقلی است که خود دائم بالفعل است؛ یعنی از عقل مفارق بعد از این که نفس انسان نوعی اتصال یا اتحاد را با آن حاصل کرد (ابن سینا، 1960: 49؛ ابن سینا، 1952: 66؛ ابن سینا، 1379- 1377/ ج 2: 354). در این مرحله نفس انسانی به کمال نوعی خود نایل می شود و به مبادی اولیه ی وجود تشبه می جوید و آن چه عقل فعال مشتمل بر آن است، شامل می شود. در خصوص ...
انسان خداگونه آدم نمی کشد - فلسفه، ذهن آدم راآئینه تمام نما می کند
می دانید آینه دروغ نشان نمی دهد. در نقاشی شما می توانید چیزی را غیر از واقع نقاشی کنید، اما آینه واقعیت را نمایش می دهد. معنای این جمله هم همین است که فیلسوف حقیقت یاب می شود. یعنی یک حکیم واقعی، یک جهان است و آن هم نه با تصور دروغین خودش بلکه آنطور که وجود دارد، هست و آن را درک می کند. محقق داماد در ادامه با طرح این سوال که فلسفه برای زندگی چه اثری دارد، گفت: برای این مسئله ما باید ...
چه نوع دینی انسان را به آسایش دنیا و آخرت می رساند؟
فلسفه ای که نفس آدمی را اینگونه می کند برای زندگی امروز من چه اثری دارد یا اینکه آیا کار فلسفه و جهان مردم سوای هم است، توضیح داد: برای پاسخ باید زندگی را به بخش های مختلف تقسیم کنیم اما یک بخش آن تأثیر در زندگی دینی من است که قطعا اثر دارد. آیت الله محقق داماد همچنین گفت: در طول تاریخ قبل و بعد از اسلام مشخص است که زندگی دینی خردمندانه همراه براهین عقلی چه آثاری داشته و دین شناسی بدون ...
مرور پرونده ای که دوباره بیرون کشیده شد
لایحه سازمان نظام رسانه ای در دستور کار دولت یازدهم قرار داشته است؛ حسین انتظامی از همان آغاز مدیریت در معاونت مطبوعاتی، بر به تصویب رسیدن این لایحه در مجلس تاکید داشته است. پیش نویس لایحه سازمان نظام رسانه ای در 9 فصل و 78 ماده به همت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و جمعی از دست اندرکاران حوزه رسانه و حقوق دانان تهیه شده است؛ اما آنچه مسلم است، تصویب لایحه ای جامع برای رسانه ها، نیازمند ...
مناظره؛ از معاشقه با حقیقت تا مبارزه طلبی ایدئولوژیک
به معنی خاص کلمه. آیا مناظره به معنای یک فن و واقعیتی خاص، با گفت وگو تفاوت دارد؟ به نظر می رسد که تفاوت داشته باشد، این تفاوت چیست؟ اگر درست متوجه شده باشم، تفاوتی ظریف بین مناظره به معنایی که ما می فهمیم و گفت وگو وجود دارد، و این را فکر کنم برای اولین بار است که با این تقریر خدمتتان عرض می کنم، چون ادبیات مربوط به مناظره و گفت وگو را دیده ام. شاید مهم ترین تفاوت گفت وگو و مناظره این باشد ...
چرا فلسفه جهانی است؟
مراسم روز جهانی فلسفه امسال نیز چنین شد. در پانل نخست این نشست که عنوانش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر بود، غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد قدیمی فلسفه و حکمت اسلامی به بیان ویژگی های فلسفه و فلسفه ورزی پرداخت و بر این تاکید کرد که فلسفه جغرافیا ندارد و مسائل فلسفی جهانی و بنیادی هستند. او تاکید داشت فلسفه انسان را از اسارت و تقلید می رهاند و فیلسوف تنها به عقل و عقلانیت ملزم است. مصطفی محقق داماد ...
اگر ابوبکر البغدادی فلسفه می خواند، چه می شد؟
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، نشست روز جهانی فلسفه در مدرسه شهید مطهری با حضور و سخنرانی آیت الله سید مصطفی محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و کریم مجتهدی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز (26 آبان ماه) در مدرسه شهید مطهری برگزار شد. در ادامه نشست ابراهیمی دینانی ...
نگاهی به زندگی و فعالیت های حجت الاسلام احمدی+فیلم
اظهار کرد: من به جهاددانشگاهی از آغاز تأسیس خیلی علاقه داشتم. الان هم این گونه است. در آن زمان برخی از اعضا و وزرا و شاید غیر وزرا مایل نبودند مرکزی به نام جهاددانشگاهی وجود داشته باشد اما من می گفتم بگذارید جمعی از دانشجویان به دانشگاه بیایند و روحیه انقلابی را در دانشگاه احیا کنند. امروز وقتی می بینم در جهاد این قدر کتاب و مقاله منتشر شده است خوشحال ام و امیدوارم در آینده با کیفیت و کمیت بیشتر ...
هویت عقل و واقعیت زندگی
محمدعلی نویدی در ادامه این یادداشت می نویسد: عقل، Gintellec- intelligence همان خرد در لغت پارسی، امر غریزی و فطری است، ابن سینا، در دانش نامه علایی گفته است عقل آنرا خواندیم که جز آنچه او را راست چیزی نپذیرد و بدهد، و نفس بپذیرد از عقل و بدهد، و جسم بپذیرد و ندهد ؛ حکیم ناصرخسرو در زادالمسافرین گفته است عظیم تر عطایی این عقل شریف است، عقل جوهر است و علت نفس، عقل ازلی است،عقل هم علت است هم معلول ...
"لیبرالیسم" منشاء نابسامانی های کشور از بازرگان و بنی صدر تا احمدی نژاد و روحانی است/پایین کشیدن بنر ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد ، حسن عباسی شامگاه سه شنبه در جمع برخی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اظهار داشت: امروز پیاده روی اربعین به سمت کربلا و نجف فقط یک سفر زیارتی نیست بلکه یک حرکت عظیم تمدن سازی و تجدید پیمان با همه انبیاست. امام حسین (ع) میراث دار حضرت آدم و انبیای برگزیده است. حرکت اربعین تجدید میثاق با همه انبیا و مسئله ای بسیار حائز اهمیت است. موضوع کوچک و عامی و ...
اربعین ؛ زیارت اختصاصی شیعیان
کی از شعائر مختصّ شیعه که در هیچ مکتب و ملّتی نظیر و مشابهی برای او نمی توان یافت مسأله اربعین حضرت أباعبدالله الحسین علیه السّلام است؛ و این از اختصاصات فرهنگ تشیّع است. زیارت مخصوصه آن حضرت در روز اربعین شعار مخصوص شیعه است، و برای هیچ فردی از سایر معصومین علیهم السّلام حتّی برای رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم این مسأله وجود ندارد. زیارت حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام در روز اربعین و ...
عقلانیت ابزاری اعتدال گریز و اعتدال ستیز است/ انواع مختلف عقلانیت
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همایش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر روز گذشته به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه در این مراسم گفت: خیلی ها فکر می کنند عقل و عقلانیت یک معنا دارد درحالی که اینطور نیست. بنده در این سخنرانی می خواهم به این موضوع بپردازم که کدام عقلانیت و کدام اعتدال درست است؟ آیا هر ...
دوری از مغالطات روزمره؛ سنگ بنای نسج تفکر عقلی در جامعه
وجود اما و با تمام اینکه فلاسفه همواره تلاش داشتند که درست اندیشیدن و روش صحیح فکر کردن را به پیروان خود بیاموزند، اما باز هم در طول تاریخ شاهد بودیم که بسیاری ذیل همین بی فکری ها در بن بست جهل و نادانی گرفتار شدند و بعضا دیدگاه های مغایر با شأن انسانی را بیان کردند. اینجاست که به این نتیجه می رسیم که تحقق فلسفه ورزی در هر جامعه که غایت فلاسفه ادوار مختلف در جهان است تنها شاهراه موفقیت یک اجتماع ...
خاقانی می گوید فلسفه و شعر به درد نمی خورد!
دیگر هم می تواند برود یا نمی تواند؟ بحث بر سر میزان توانایی هایی است که عقل دارد. فردوسی می گوید: سخن هرچه زین گوهران بگذرد/ نیابد بدو راه جان و خرد . این شکی است که از درونش جهان بینی اشراقی درآمده است. این را هم در مقدمه ی شاهنامه می بینیم و هم در حرکت آخر ابن سینا و در حرکت سهروردی. خاقانی فلسفه ی ویژه ی خودش را داشته است تا این جا حرفم این است که شرایط را باید دید و ...
خودآگاهی بنیادی ترین نوع معرفت در فلسفه ابن سینا
مرحله در اندیشه ابن سیناست که مهم ترین وجه تمایز رویکرد وی به خودآگاهی با رویکرد دکارتی است که در بخش های بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در اینجا ابن سینا بحث خودآگاهی را در دو ساحت مطرح می کند: ساحت ماهوی و ساحت وجودی؛ و دقیقاً از همین منظر است که بحث خودآگاهی در فلسفه ابن سینا با یکی از مهم ترین مبانی فلسفه وی یعنی تمایز متافیزیکی بین وجود و ماهیت پیوند می یابد که در فصل آینده به آن خواهیم پرداخت ...
انسان معبر بین دو عالم جسمانی و روحانی
شود مشابه و معادل با جهان عینی و واقعی. به عبارتی، انسان جهانی باشد نشسته در گوشه ای زیرا فیلسوف همۀ حقیقت عالم وجود را در عقل خود دارد. بر همین اساس فلاسفه معتقدند که غایت فلسفه رساندن انسان به مرتبۀ انسان عقلی است. در واقع، ادعای فلاسفه این است که انسان این قابلیت را دارد که جهان را به نحوی در درون خود داشته باشد؛ البته حضور جهان در انسان اولاً بدون کثرت و به شکل بساطت است؛ و ثانیاً ...
ارزیابی رویکرد امنیتی اسلام
(انعام (6)، آیه 115) و والاترین هدف خلقت جهان و بشریت، رسیدن به عدالت و تحقق آن در جامعه و نفوس انسان ها معرفی شده است. عدالت در نگاه قرآنی، ارزش ذاتی و نفس الامری داشته، امنیت همه امور به آن وابسته است؛ یعنی عدالت صرف یک مفهوم انتزاعی نیست، بلکه مفهومی عقلی است که در هستی و فطرت انسانی ریشه دارد و همه ابعاد وجودی عالم را دربرمی گیرد. ازاین رو می فرمایند: لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...
فلسفه در جهان، عقلانیت و عقلانیت، اعتدال به وجود می آورد
.jwplayer{ display: inline-block; } محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران گفت: حکمت در باب عقل عملی نه جربزه است نه بلاهت. این نوع از حکمت نوعی انتخاب راه زندگی و از نظر حکما، اعتدال نتیجه عقلیدن است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر روز گذشته به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. آیت الله مصطفی محقق داماد ...
عالم ذر چیست و کجاست؟
ریزه را در دست پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گوش هایی که به تصرف آن حضرت مناسب با آن عالم شده بود شنیدند از قضا این گفتگو در این عالم هم بین خدا و خلق دائماً جاری است خداوند به توسط انبیاء عظام و اوصیاء گرام ایشان این سؤال را نموده و می نماید و بنی آدم به لسان عقل همیشه بلی گویانند و در مواقع شدّت و اضطرار به ارتکاز فطری توجّه به حق نموده اقرار به عبودیت می نمایند نهایت آنکه هوای نفس و وسوسه ...
روش الگویی در تربیت اسلامی
این که در وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله خصلتی هست که جا دارد مردم به آن حضرت، در آن صفت اقتدا کنند.(12) اما در روایات، واژه اسوه دست کم به سه معنا به کار رفته است: به معنای مصدری یعنی اقتدا و پی روی که عمده روایات به همین معنا آمده است؛ مانند: فلک بابی عبدالله الحسین صلوات الله علیه اسوه ای اقتداء ای شابهته فی الغربه. (13) که در این روایت بر معنای مصدری (اقتدا) تصریح شده ...
تفسیر علامه جعفری از عهدنامه مالک اشتر
.jwplayer{ display: inline-block; } علامه محمدتقی جعفری در کتاب حکمت اصول سیاسی اسلام به شرح عهدنامه مالک اشتر پرداخته و به بسیاری از اصول سیاست در اسلام اشاره کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشت اختصاصی فضل الله صلواتی، داماد مرحوم علامه جعفری است که به مناسبت سالروز درگذشت علامه جعفری در ادامه از نظر می گذرد؛ اساس سیاست مدن و تدبیر زندگی در کلمات دُربار حضرت ...
دورکیم و تفکرات اش را بیشتر بشناسید
انعطاف ناپذیر به فلسفه عقل گرا روی آورد، آن هم در زمانی که صحنه عمومی فرانسه دستخوش دگرگونی های پی در پی بود و نمی توانست هیچگونه لنگرگاه امنی برای او فراهم سازد.(همان؛ 223) دورکیم اولین تدریس فلسفه را در سال 1887 در دانشگاه بوردو به عهده گرفت –به دلیل اینکه در هیچ نقطه ای از دنیا رشته ای به نام جامعه شناسی وجود نداشت نتوانست جامعه شناسی تدریس کند-. اما در واقع دوره مزبور را می توان ...
برخی ادعا می کنند علامه جعفری فیلسوف نبود!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، همایش تکاپوی اندیشه ها به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری عصر امروز (25 آبان ماه) با حضور منوچهر صدوقی سها، مدرس عرفان و حکمت اسلامی و داماد علامه جعفری، عبدالله نصری، استاد فلسفه، علی جعفری، فرزند علامه جعفری و جمعی از فضلا و اساتید در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. در این مراسم منوچهر صدوقی سها طی سخنانی درباره شکیاتی که درباره ...
شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم
اباذری طی سخنرانی خود در روز جهانی فلسفه با حمله به جریان نئولیبرالی وانتقاد از بی توجهی فلاسفه به مسائل اقتصادی و اجتماعی به تحلیل موضوعاتی چون انتخاب ترامپ و تجمع بر سر مقبره کوروش پرداخت. به گزارش عطنا ، همایش عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر روز گذشته به مناسبت روز جهانی فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این همایش اساتیدی چون مصطفی محقق داماد ...
زمانی که در اروپا دین گرایان را ضدعقل می دانستند، علامه دین را با عقل جلو برد
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، همایش بزرگداشت روزجهانی فلسفه با عنوان عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر دوشنبه، 24 آبان ماه با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دکتر محمد لگنهاوزن، دکتر یوسف اباذری، دکتر محسن جوادی برگزار شد. بر پایه این گزارش، پرفسور لنگنهاوزن، طی سخنانی به ارایه مباحث خود پرداخت و با ...
رویکرد علامه جعفری به حقیقت زمان /3 نوع زمان به تعبیر علامه جعفری چیست
خبرگزاری فارس محسن تقی لو (دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی): بحث زمان از دیرباز موضوع مطالعه و بحث فلاسفه و متکلمین بوده است و مناقشاتی نیز در باب وجود یا عدم وجود آن داشته اند. فلاسفه مشاء آن را موجود و امری خارجی دانسته اند، در مقابل متکلمین وجود زمان را نپذیرفتند و آن را امر موهومی تلقی کرده اند. شیخ اشراق نیز با اندک تفاوتی نظریه گذشتگان را مطرح می کند و در نهایت از متقدمین ...
مروج و پایه گذار اندیشه های نوین در فلسفه و عرفان
و مطابقت و هم خوانی بیشتری با جهان هستی دارد، انتخاب کند. ** علامه محمدتقی جعفری از اندیشه ها و آثار کدام یک از اندیشمندان پیش از خود الهام گرفته است؟ استاد حوزه علمیه قم؛ ملاصدرا، مولوی، حافظ و محی الدین ابن عربی را به عنوان اندیشمندانی نام برد که علامه جعفری، بیشترین تاثیرپذیری را از آنها داشته است و اظهار داشت: علامه محمدتقی جعفری در اندیشه های فلسفی، پیرو اندیشه های صدرایی و ...
زندگی بدون عقل ابزاری مختل می شود/حکمت اسلامی عقلانیت دینی را می پذیرد
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، همایش بزرگداشت روزجهانی فلسفه با عنوان عقلانیت و اعتدال در جهان معاصر عصر دوشنبه، 24 آبان ماه با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دکتر محمد لگنهاوزن، دکتر یوسف اباذری، دکتر محسن جوادی برگزار شد. بر پایه این گزارش در این همایش، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه ...
بزرگداشت روز جهانی فلسفه با طعم ترامپ !
تعلق ندارد. به زعم او، فلسفه نجات یافتن از تحمیل های فکری نهان و عیان است و به افراد نواندیشی می آموزد. وی با بیان اینکه متأسفانه امروز کمتر فیلسوف نو اندیش داریم، اظهار کرد: علامه طباطبایی به واقع یک فیلسوف آزاد اندیش بود. دکتر مصطفی محقق داماد، محقق حوزه فلسفه اسلامی، در این هم اندیشی بر این نکته تأکید کرد که فلسفه در جهان معاصر عقلانیت می آورد و عقلانیت نیز آورنده اعتدال است. از این رو ...