سایر منابع:
سایر خبرها
اگر فقط داستان بخوانید، نویسنده خوبی نمی شوید
داستان نویسی را از کتاب های نظری یاد بگیرید، با خواندن داستان های خوب و حین نوشتن، داستان نویسی را یاد بگیرید. معمولاً حاصل کلاس های داستان نویسی که فقط به مباحث تئوریک می پردازد، از شما منتقد می سازد؛ نه داستان نویس. این نویسنده سخنانش را این گونه به پایان برد: چون کار منتقد، نقد است و اظهار فضل دارند از داستان نوشتن می ترسند و نوشتن را کنار می گذارند. اگر هم مباحث نظری را می خوانید، موقع نوشتن همه آنها را دور بریزید. ادبیات چیزی هست که همزمان می توان گفت، چقدر مزخرف است و می توان گفت،چقدر شاهکار!نه از برخورد اول ناامید شوید و نه از اظهار نظر دوم، مغرور. انتهای پیام ...
مناظره؛ از معاشقه با حقیقت تا مبارزه طلبی ایدئولوژیک
ما معمولا نگاهی آرمانی به حقیقت داریم. این که به زبان افلاطونی، حقیقت تحققی جوهری داشته باشد. اصطلاح نفس الامر چنین نگاهی را نمایندگی می کند. مناظره در بستر واقعیت اما مواجهه ای تمام عیار میان دو اندیشه است. مالک شجاعی معتقد است مفهوم مناظره در طیفی بین معاشقه با حقیقت تا مبارزه طلبی معرفتی-ایدئولوژیک قرار دارد و البته کفه سنگین به سمت مواجهه است تا معاشقه. از نظر وی، گفت وگو برای ما ایرانیان نه ...
نقدی بر کتاب جهان هولوگرافیک
چنان آن ها را گسترش می دهد و به توضیح معماها و رازهای مختلف می پردازد که باورنکردنی است و با این توضیحات معماگونه و رازآمیز خویش معماها و رازهای بیشتری را تولید می کند! البته کسی که در خانواده روان مند به دنیا آمده است، مشکل بتواند حقایق علمی و معارف واقعی را بپذیرد و از دنیای تخیلات خویش بیرون آید. به نظر می رسد که تالبوت بیشتر یک بیمار روانی (psychotic) است تا یک فرد روان مند یا فراروان (psychic ...
حلقه ارتباط مبانی متافیزیکی و خودآگاهی در فلسفه ابن سینا
تمایز بین شیئیت و موجودیت در اندیشه های متکلمان اسلامی جستجو می کنند (همان، 1387: 41-44). ریشه این بحث در هرجا باشد این امر مسلم است که اولین بار فلاسفه اسلامی و به طور خاص ابن سینا این نوع از تمایز را به عنوان یکی از مبانی مسلم فلسفی وارد فلسفه خود نمود و کل فلسفه خود را بر آن بنا نهاد. ایزوتسو بر این باور است که تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت که امری ساده به نظر می رسد اولین بار به دست ...
چگونگی اتصال به عقل فعال
یکدیگر رابطه ی طولی دارند. به عبارت دیگر، مثال مرتبه ی نازله ی ذی مثال قرار دارد و آیه و آیینه ذات، صفات و افعال اوست. از جمله مواردی که آشکار می سازد انسان از هر حیث مثال خداوند است، وجود عوالم و نشئات مشترک بین خدا و انسان است. همان گونه که خداوند دارای عالم غیب و شهادت، خلق و امر، ملک و ملکوت است، انسان نیز به گونه ای خلق شده است که دارای دو نشئه ی وجودی خلق و امر باشد؛ عالم امر، عالم کن ...
جریان روشنفکری در کنار نقد قدرت باید به نقد جامعه همت گمارد
در بیرون از عرصه سیاست بازی می کند و تا حدود زیادی با توده ای شدن آموزش های دانشگاهی همبسته است. از این رو از علوم انسانی و هنر و فلسفه و دانشگاه تغذیه می کند و در رسانه و جامعه حضور دارد. این روشنفکری جدید، از نظر اجتماعی بیشتر به طبقه متوسط شهری مدرن متکی است و در واقع امروز طبقه متوسط شهری به پایگاه اجتماعی این روشنفکری تبدیل شده است. در عین حال این روشنفکری ضمن متکثر بودن و چندگانه بودن، اما ...
اومانیسم یک رای یا نظر نیست - عالم، عالم اومانیستی است
جدیدش که به آن مبتلا هستیم حقیقت به مسلخ اراده انسان برده می شود و ضابطه کوگیتو صورت بندی جدید از همین مسئله است. وی افزود: از نظر هایدگر فلسفه جهان بینی چیزی نبود جز اینکه تابع میل و نیازهای آدمی باشد. او در زمینه تفاوت بنیادین فلسفه با جهان بینی با هوسرل هم رای بود. وجود وزمان وقتی به فرانسه رفت طبقه سارتری پیدا کرد و با اومانیسم و اگزیستانسیالیسم هم عنان شد. معین زاده ادامه ...
شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم
انجامید و به دلیل کمبود وقت وی موفق به ارائه کامل سخنرانی خود نشد. در ادامه متن کامل سخنرانی یوسف اباذری، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران که به صورت اختصاصی در اختیار ما گذاشته شده است از نظر می گذرد؛ از بزرگان فلسفه تشکر می کنم که به معلم ساده جامعه شناسی اجازه دادند تا در روز فلسفه درباره مقولاتی که پیشنهاد خود آنان بود سخنانی بگویم. روز فلسفه را به فلاسفه تبریک می گویم و ...
70 هزار سند محرمانه تاریخ دیپلماسی آزاد شد
وجود موانع اداری در سال های پس از آن بوده است: خوشبختانه با تلاش همکاران ما در مرکز اسناد وزارت خارجه و تصویب شورای عالی نظارت بر انتشار اسناد، امکان آزادسازی حدود 70 هزار سند محرمانه تاریخی تا مقطع شهریور 1320 فراهم شده است. علاوه بر این، رویکرد شورا و وزارت خارجه آن است که اسناد کشف و طبقه بندی شده تا بازه زمانی شهریور 1356 به تدریج مشمول آزادسازی قرار گیرند تا جامعه علمی و پژوهشی کشور امکان ...
سرخط ...
اقلیت محدود، انباشته شده بود و ساده لوحان تصور می کردند باعث تقویت اسلام و توسعه اقتصادی امت اسلامی می شود، وقتی در تقابل با سنت نبوی و عدالت اسلامی قرار گرفت، تبدیل به شمشیرهایی شد که علیه اسلام و عدالت اسلام به حرکت درآمد. انحراف از سنت رسول خدا (ص) که ابتدا با تکیه بر اجتهاد در برابر نصّ، مورد قبول بسیاری از نخبگان قرار گرفته و فقط شیوه جدیدی برای تقسیم ثروت تلقی می شد، با گذشت کمتر از بیست ...
مهر و موم محرمانه های وزارت خارجه گشوده شد
اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه برای دسترسی به اسناد محرمانه فراهم کرده که قاعدتا تجربه های جزیی تری از مدیریت دیپلماتیک در این نوع از اسناد نهفته شده است، می توان هم به سمت تدوین درسنامه های دیپلماتیک حرکت کرد و هم می توان بیشتر و با تمرکز بهتری بر موضوع رویکرد ایرانی نظریه دیپلماسی کار کرد و شاید بتوان آن را به عنوان یکی از مکاتب و نظریه های مربو ط به تاریخ دیپلماسی، بیشتر مورد کنکاش قرار ...
روش الگویی در تربیت اسلامی
الگوپذیر قرار گیرند. در سنین مدرسه، معلمان مهم ترین سرمشق و الگو هستند؛ زیرا در نظر دانش آموز، معلم از اهمیت، قدرت و موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار است و همین امر باعث می شود تا او را به عنوان سرمشق انتخاب نماید و از رفتار او الگوبرداری نماید. در کنار معلم، دوستان مدرسه نیز مورد توجه دانش آموز قرار می گیرند و در او تأثیر می گذارند. در محیط جامعه، قهرمانان، ورزش کاران، هنرپیشگان ...
کودک و زن عناصر تکان دهنده در اتفاقات بحرانی دنیا هستند/ ترس از برچسب فیلم حکومتی منجر به خودسانسوری ...
ترین شرایط تاریخ کشور ما در صد سال گذشته به دنیا آمده و رشد یافته است و این دو تا شرایط را تجربه می کند. کودکی که پر از آرزو، تخیل و پویایی است پر از زندگی است یعنی در واقع من نشان می دهم که بهار فیلم نفس یک دختر بچه پر از زندگی است علی رغم تمام شرایط سختی هایی که دارد. نفس خانواده ای عادی و ساده را به نمایش کشیده است خانم آبیار آیا شما این گفتمان را قبول دارید که سینمای مقاومت و ...
دورکیم و تفکرات اش را بیشتر بشناسید
.... بنابراین دورکیم نه تنها مجبور بود جامعه شناسی را از فلسفه جدا کند بلکه باید آن را از جامعه شناسی فلسفه مآبانه کنت نیز دور می کرد. دورکیم کنت را به دلیل آنکه اندیشه های از پیش پرداخته ی خود را درباره پدیده های اجتماعی، جایگزین مطالعه ی علمی می کرد، مورد حمله قرار می داد. دورکیم به طور مستدل جامعه شناسی را دارای موضوع مشخصی می دانست. او از موضوعات به عنوان واقعیت های اجتماعی نام می برد. این امر ...
ورود علامه جعفری به ادبیات روس از نقاط عطف اندیشه معاصر است
نظر مارکز موردتوجه قرار دهیم. وقتی در مورد عقلانیت صحبت می کنیم باید نظر ماکس وبر، وقتی در مورد ناخودآگاه صحبت می کنیم باید از نظریه های زیگموند فروید استفاده کرد و هنگامی که می خواهیم راجع به هنجارها صحبت کنیم باید از نظریات دورکهایم بهره ببریم. یک پرسش اینجا مطرح است که آیا دورکهایم، وبر، فروید و حتی مارکز می خواستند بینش جامعه شناختی را نهادینه کنند؟ و به عنوان مثال به صورت یک تفکر نظام مند در ...