سایر منابع:
سایر خبرها
رسول الله(ص) تجسم رحمانیت و رحیمیت الهی است
خشونت تبدیل کرده اند. پیاده روی در اربعین امام حسین نمونه رحمت الهی و دفاع از مظلوم است. تشیع در این عرصه جهانی که عرصه مشکلات است به عنوان مظهر عشق و رحمت است و اهل بیت(ع) هم مظهر رحمت الهی هستند. اگر انسان به جایی برسد که رحمت داشته باشد، می تواند رحمت خداوند را جلب کند و از خدایی که زیباست، جز زیبایی نخواهد دید. در خصوص امام رضا هم باید بگویم که ایشان امام رئوف است که همین هم نشان می دهد که وجه مشترک ایشان همین رحمت و رافت الهی بود. ...
خانواده و روابطِ همسران از دیدگاه حضرت امام رضا(ع)
به نقل از شیعه، تشکیل خانواده در اسلام، مسئله ای حیاتی و برنامه ای عالی است که اگر چه برمبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می پوشد امّا نخستین مایه های آن بصورت غریزه، محبّت، عاطفه و اشتیاق متقابل زوج به اراده ی حکیمانه حضرت باری تعالی در نهاد انسان قرار داده شده است. ایجاد آرامش و مودت بر اثر ازدواج از نشانه های لطف خداوند می باشد.(1) به علاوه محکم ترین و برترین برنامه ...
تفکر تکفیری؛ تهدید مشترک تمامی ادیان آسمانی
شود تعبیر عالمین (جهانیان) آن چنان مفهوم وسیعی دارد که کلیة انسان ها را در تمام اعصار دربر می گیرد و بر این معنا دلالت دارد که وجود پیامبر اسلام برای همة انسان های آینده تا پایان جهان رحمت است.[4] مخاطب قرآن یقیناً با این سؤال روبرو می شود که چطور می توان پذیرفت دینی که در آن خداوند، مهربانیِ پیامبرش با مردم را رحمتی از جانب خود می داند و او را از خشونت و سنگدلی که موجب گریزان شدن مردم ...
گذری بر مبانی و روشهای تربیتی رسول اعظم(ص) - اسوه انسان ساز
رحمت و ... . مبنای اول: فطرت مداری شکی نیست که در منظومه فکری و نظام ارزشی قرآن فطرت به عنوان عمود خیمه شناخت و اخلاق انسان خودنمایی می کند و فطرت سنگ بنای همه ابعاد وجودی انسان محسوب می شود. منظور از فطرت، شاکله وجودی اولیه انسان است که خداوند آفرینش ما را بر آن بنا نهاده و مهمترین رنگی است که به هستی ما زده است: فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ ...
اخلاق و گذشت؛ رمز موفقیت پیامبر (ص) | نمایی دیگر از رحمت خدا بر جهانیان
: یکی از اروپایی ها گفته است: اگر ما سه چیز را در نظر بگیریم آن وقت اعتراف خواهیم کرد که در دنیا مانند محمّد صلی الله علیه و آله رهبری وجود نداشته است. یکی اهمیت و عظمت هدف. هدف بزرگ بود، زیر و رو کردن روحیه و اخلاق و عقاید و نظامات اجتماعی مردم بود. دوم، قلّت وسایل و امکانات. از وسایل چه داشته است؟ همان خویشان نزدیک خودش با او طرف بودند. نه پولی داشت، نه زوری و نه همدستی. یک نفر یک نفر ...
نقش اخلاق در سیره عملی پیامبر اسلام (ص)
یکی از شاخصه های پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم (ص) با انسان ها بود، این خلق نیکوتا بدان حدی بود که معروف شد سه چیز در پیشرفت اسلام نقش به سزایی داشت: 1- اخلاق پیامبر (ص) 2- شمشیر و مجاهدات حضرت علی (ع) 3- انفاق ثروت حضرت خدیجه (س) در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر (ص) درپیشرفت اسلام و جذب دل ها تصریح شده است، آن جا که ...
بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
السلام داریم که ... برترین مکارم اخلاقی در بیان قرآن کریم قرآن کریم مهمترین و برترین مکارم اخلاقی را گذشت و بخشش که همانا صفت عالیه خداوند رحمان و رحیم (بخشنده و مهربان) بر می شمارد و خداوند متعال در قرآن و در ابتدای هر سوره خود را بنام بخشنده و مهربان معرفی می کند. عفو و بخشش یک رحمت الهی است، پیامبران و اولیاء الهی هم که واجد مکارم اخلاق می باشند موظفند که پیروان خویش را با این ...
موفقیت امت اسلامی در گرو تمسک توام به قرآن و عترت است/ بازتولید الگوی حکومتی پیامبر(ص)
امام علی(ع) در یکی از فرمایشاتشان ذکر کرده اند بیان کرد: پیامبر طبیب دواری بود که برخلاف طبیبان که منتظرند تا مردم سراغ آنان بروند و درمانشان کنند این پیامبر بود که مانند طبیبی دوار در نزد انسان های گمراه حاضر می شد و آنان را درمان می کرد و به تعبیر امام مرهم بر زخم های بیماران می نهاد؛ در خطبه 104 نهج البلاغه همچنین از امام نقل شده است که در روزگارانی که عرب کتابی نخوانده و ادّعای وحی و پیامبری ...
نگاهی به شؤون و مناصب رسالت نبوی/ حکم حکومتی برای شرکت در نماز جماعت
سوی الله شأنی از شئون پیامبر اکرم هستند. به عبارت دیگر معلول او و سایه و پرتوی از وجود او هستند. کما اینکه امام زمان عج فرمود: نَحنُ صَنایِعُ رَبِنا و الخَلقُ بعدُ صَنایِعُنا؛ ما اهل بیت، آفریده خداوند هستیم و تمام مردم صنایع ما هستند. (کتاب غیبت شیخ طوسی: 173 حدیث 7). و به عبارت دیگر اگر پیامبر اکرم نبود اساسا هیچ کس خلق نمی شد (لولاک لما خلقت الافلاک/ مستدرک سفینه البحار در ج3، ص 334 ...
به مناسبت سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع)
از عایشه پرسیدند: اخلاق پیامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: خلق و خوی پیامبر(ص)، قرآن بود. شخصیت جامع و چند بعدی پیامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتی، اخلاقی و وجودی آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به عنوان نماد مطلق و تام انسان کامل در میان آدمیان، حجت و الگویی ماندگار می باشد. اگر قرآن کریم، کلام تشریعی حضرت حق است، پیامبر اکرم (ص) کلمه الله الاعظم و کلام تکوینی خدا است. اگر قرآن ...
راه های نفوذ دشمن در بیان حضرت علی(ع)
...: 1- بهانه های عامه پسند یکی از اقدامات اساسی دشمنان در پیش برد اهداف خویش، تمسک به بهانه های عامه پسند است تا از طریق همراه نشان دادن خود با عموم مردم بتوانند اهداف خود را پی بگیرند. حضرت علی(ع) در خطبه 194 بعد از این نکته که من از منافقان بر شما می ترسم به بیان ویژگیهای اهل نفاق می پردازند.از جمله مهمترین ویژگیهای منافقان آن است که که خود را حامی و دلسوز مردم نشان می دهند و از ...
صلح امام حسن (ع) زمینه ساز واقعه عاشوراست/پیامبر (ص) آئینه دار جمال حق است
با حق تعالی زبانزد خاص و عام بوده است و در این بین ایشان نگاه ویژه ای به پیامبر مهربانی ها و خاتم رسالت دارند و حضرت محمد را مظهر صفت رحمت خاصه الهی می دانند. آیت الله بهجت(ره) در یکی از جلسات درس خارج خود به مناقب و فضائل حضرت محمد (ص) اشاره می کنند و قبل از آن به ایاتی از قرآن اشاره کرده و می فرمایند : خداوند سبحان می فرماید: ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِک بِالْحِکمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ ...
نگاهی بر سیره پیامبراکرم(ص)/ بدترین مردم از نگاه پیامبر چه کسانی هستند؟
...، تو بر خویی بزرگ هستی یکی از ویژگیهای برجسته پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در قرآن به عنوان خلق عظیم است فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکدر پرتو رحمت الهی در برابر تندی آنها نرم شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند. قرآن در جایی دیگر رمز نفوذ در مردم و قیام به وظایف رهبری را این گونه بیان ...
تقرب ما به پیامبر و اهل بیت تقرب فیزیکی نیست بلکه معنوی است
...> وی با اشاره به اینکه خداوند در آیات قرآن بخشی از خلق و خوی پیامبر را به ما آموزش می دهد، گفت: خداوند در قرآن می فرماید ‹‹فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم›› بهترین خصلت پیامبر این بود که با مردم نرم خو بود و در مواجه شدن با مردم و حرف زدن با مردم، با خشونت و داد و فریاد ضحبت نمی کرد، چرا که پیامبر اکرم(ص) با زبان نرم و لیّن بدترین تذکرات را می داد. حجت الاسلام شاه فضل گفت: در ...
پیامبر (ص) آئینه دار جمال حق است
به گزارش ایمنا، حضرت آیت الله بهجت (ره ) از بزرگانی در میان مراجع و علما به حساب می آید که نزدیکی و ارتباط ویژه او با حق تعالی زبانزد خاص و عام بوده است و در این بین ایشان نگاه ویژه ای به پیامبر مهربانی ها و خاتم رسالت دارند و حضرت محمد را مظهر صفت رحمت خاصه الهی می دانند. آیت الله بهجت(ره) در یکی از جلسات درس خارج خود به مناقب و فضائل حضرت محمد (ص) اشاره می کنند و قبل از آن به ایاتی از ...
چرا خداوند پیامبر اسلام(ص) را با دو نام خود توصیف کرده است؟
... * دستورات پنج گانة خدا به پیامبر (ص) خداوند حکیم، در آیات فوق، پس از بیان پنج صفت برای پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، پنج وظیفه مرتبط با آن صفات را به آن حضرت دستور داده و او را موظّف به انجام آنها نموده است. 1. وَ بَشِّرِ المُؤمِنِینَ بِاَنَّ لَهُم فَضلاً کَبِیراً ؛ به مؤمنان بشارت ده که برای آنها از سوی خدا فضل و پاداش بزرگی است. این آیه، اشاره دارد به این که ...
آداب مهمانی و میزبانی در سیره و تعالیم رضوی
رضا (علیه السّلام) فرمودند: السخی قریبٌ مِن اللهِ، قریبٌ مِن الناس، قریبٌ مِن الجنة؛ انسان سخاوتمند، به خدا، به مردم و به بهشت نزدیک است (صدوق، 1404ق، ج1: 15). آن حضرت در اشاره به این مطلب که سخاوت پیش زمینه ای اساسی برای مهمانی دادن است فرمودند: السّخیُ یَأکُلُ مِن طعامِ النّاس لِیَأکُلوا مِن طعامِه و البخیلُ لا یَأکُلُ مِن طعامِ الناس لِئلاً یَأکُُلوا مِن طعامِه؛ انسان سخی، از غذای دیگران ...
نواندیشان دینی یا معارضان سیاسی/ خروج ندارها
. پیامبر گرامی اسلام(ص) هدف از بعثت و رسالت خود را به کمال رساندن مکارم اخلاقی می داند. خداوند متعال نیز در قرآن کریم او را به خُلق عظیم یعنی دارای اخلاق نیکوی برجسته می ستاید. خاندان اهل بیت علیهم السلام نیز که پرورش یافته مکتب نبی مکرم اسلام هستند، اسوه های اخلاق و نمونه های عملی فضایل اخلاقی برای راهنمایی و هدایت انسان هستند. به بیان دیگر پشتوانه اخلاقی و معرفتی و مهم ترین سرمایه فرهنگی جامعه دین و ...
غصه پیامبر (ص) از رنج های بشریت(خوان حکمت)
...؛[12] فرمود اگر عده ای آمدند در محضر شما که آیات الهی را بشنوند، حرف خدا و پیغمبر را بشنوند، قبل از اینکه شروع به سخن بکنی بگو: )سَلامٌ عَلَیْکُمْ( اینها می شود خُلق عظیم؛ اینها را گفت و گفت؛ بعد فرمود: )إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ(؛ فرمود اول به اینها سلام بکن. بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) در جلسه درس اخلاق در دیدار با جمعی از دانشجویان و طلاب ، قم؛ 17/10/1394 مرکز ...