سایر منابع:
سایر خبرها
چرا فلاسفه جذب داعش نمی شوند؟
* جناب شیخ رضایی، امروزه علم همچون تیغی دو دم عمل می کند؛ از طرفی می توان با آن گام هایی در جهت صلح برداشت و از جهت دیگر در خشونت ورزی ها ردپایی از آن دیده می شود. شما نقش علم را در این میانه چگونه تبیین می کنید؟ معتقدم وقتی از رابطه علم و صلح سخن می گوییم، نخست باید تعیین کنیم منظورمان از علم چیست؟ چراکه گاه منظور از علم تکنولوژی است؛ مثل سلاح های کشتار جمعی. گاه از محتوای علم صحبت می کنیم؛ مثل آنچه علوم درباره جهان به ما می گویند یعنی محتوای علومی مانند فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ... گاه نیز از نهاد علم صحبت می کنیم، یعنی مجموعة دانشگاه، پژوهشگاه ها، بودجه ها، روابط قدرت، مراجع تصمیم گیری علمی و... معتقدم رابطه هر کدام از اینها با صلح را باید جداگانه بررسی کرد. بطور مشخص امروزه تکنولوژی ابزار قدرت است و قسمت عمده هزینه های تحقیقات تکنولوژیک در دنیا از طرف نهادهای نظامی پرداخت می شود. به یک معنا، تقریباً تکنولوژی پیوند محکم تری با نظامی گری دارد تا با صلحِ ؛ حتی بسیاری از تکنولوژی هایی که بعدها استفاده عام پیدا کرده اند، در ابتدا استفاده نظامی داشته اند، مانند اینترنت ک ...
تبیین روایی نقش و جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا (علیه السّلام) و وجوب ولایت پذیری از امام معصوم و
؟ بر اساس آیات و روایت ها، خدای متعال برخی از انسان ها را برگزیده و به پیامبری یا امامت نصب نموده است. مفهوم برگزیده شدن در منابع دینی با عنوان اصطفاء بیشتر بیان شده است؛ مانند آنکه می فرماید: إِنَّ اللهَ اصطَفَی آدَمَ وَ نُوحا وَ آلَ إِبرَاهِیمَ وَ آلَ عِمرَانَ عَلَی العَالَمِینَ؛ به یقین، خداوند، آدم، نوح، خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر مردم جهان برتری داده است (آل عمران/33)، یاَ مُوسَی ...
از فلسفه چرائی و چیستی تا فلسفه چگونگی
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام مصطفی جمالی است که در پی می آید؛ 1 فلسفه به معنای عام آن یعنی عقلانیت و خردورزی که در سرشت انسانی است و به تعبیر روایات عقل رسول باطن است و انسانیت انسان و کمال او با آن رقم می خورد. هرچند انسان تماماً اندیشه نیست بلکه او با فطرتی خلق شده و در کنار عقلانیت، عاطفه و تمایلات، عمل و کنش های انسانی دارد و این سه بًعد قلب ...
دین حداقلی میراث سکولاریسم مسیحی است/ اثبات جامعیت حداکثری اسلام
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ متن پیش رو به قلم حجت الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است که از جلد سوم کتاب کلام نوین اسلامی در کانال تلگرامی شخصی وی منتشر شده است؛ دیدگاه های مختلفی پیرامون جامعیت اسلام، از جمله: دیدگاه جامعیت حداکثری، جامعیت حداقلی و جامعیت اعتدالی اسلام با تبیین های گوناگون بیان شده است. دیدگاه جامعیت حداکثری بر این باور است که ...
دردناک تر از تحریم هم وجود دارد
ساله تاکنون چندین برابر جمعیت خود را در جهان به خاک و خون و بدبختی کشیده و مدام در زمین فساد کرده است. مردان را اسیر نموده و زنان را به کنیزی برده است. و این سنتش ازسالیان دور بوده و در رمان های زیادی نظیر کلبه عمو تُم به زیبایی به آن اشاره شده است. امروزه نیز اسارت و کشتار این گونه است که سران طاغی و یاغی این کشور محور شرارت، مردان را با بی غیرت کردن ذبح می کند و زنان را با بی حیا کردن به اسارت ...
گفت وگو با دکتر سعید خزایی آینده پژوه و مدرس دانشگاه آینده پژوهی برآیند پیش بینی ناپذیری محیط است ...
می گیرد. این آینده می تواند کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باشد. از این رو باید محیط تصمیم را بشناسیم. اگر کسب وکاری را شروع می کنید یا در دانشگاه در رشته ای تحصیل می کنید باید که آینده آن را بشناسید. انسان موجودی است آینده نگر. ما همیشه نگاه به آینده داشته ایم اما جهان پیش از اینها پویایی کمتری داشته و عوامل مؤثر بر آینده کمتر بوده اند و از همین رهگذر با برخی از روش های کمّی، امکان فهم و درک و ...
نگاه امروز مطبوعات تهران؛ از نقد بودجه و سیاست ارزی دولت تا خطر بی اعتنایی به دانشگاه و مناسک گرایی
ایران آنلاین / اعتماد آیا افکار عمومی اشتباه می کند؟ عباس عبدی روزنامه نگار انتخاب ترامپ این گزاره را دوباره و به صورت جدی مطرح کرد که آیا می توان به افکار عمومی اعتماد داشت؟ آیا افکار عمومی اشتباه نمی کند؟ اگر در جامعه ای پیشرفته و با وجود رسانه های گوناگون ممکن است افکار عمومی به فردی چون ترامپ رای دهند، در جوامع در حال توسعه و با زیرساخت های رسانه ای و مدنی ضعیف چه انتظاری از مردم و افکار عمومی هست؟ ...
دردناک تر از تحریم/ دلار 4 هزارتومانی و پرسش ها
بیشترش داده اند. آمریکا جرثومه فساد و میکروب تباهی بشر است که از زمان کشف و سپس به رسمیت رسیدن توسط آنگلوساکسون ها، بنای آن با کشتار بی سابقه تمدن های کهن آن سرزمین بنا نهاده شد. اقوام صاحب تمدن اینکاها، آزتک ها، مایاها و... اولین قربانیان این بختک شوم و طالع نحسی بودند که از همان ابتدا با صهیونیزم متعصب و مزور عقد اخوت بسته بود. این کشور 233 ساله تاکنون چندین برابر جمعیت خود را در جهان به ...
شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه
مدنی – مکان ها و فضاهایی که مستعد تقویت فردیت هستند – مخالفت می شود. در چنین جوامعی حتی در مواردی کاملا شخصی و فردی نیز تصمیمات به صلاحدید خانواده و یا دستور بزرگان گرفته می شود. در دنیای مدرن و جامعه مدرن است که فرد و فردیت اهمیت پیدا کرده است زیرا بنیان جامعه جدید نگاه دکارتی به انسان است که من می اندیشم، پس هستم. این سخن پایه معرفت را برای هر شخصی متفاوت ساخت زیرا برای هر فرد نقطه شروع ...
شطحیات عرفا منافی عقل نیست
به گزارش ایمنا، وی که تاکنون آثار متعددی را در این زمینه به چاپ رسانده و منتشر ساخته است، هر هفته در شبکه چهارم سیما، مهمان برنامه معرفت شده و مباحثی را پیرامون موضوعات فلسفی مطرح می کند. این محقق و پژوهشگر فلسفه که آخرین اثر خود را با عنوان پرسش از هستی یا هستیِ پرسش در فروردین ماه سال جاری منتشر ساخت، بیاناتی را در خصوص عدم تقابل شطحیات عرفا با عقل ارائه کرده است که بخشی از آن را در ادامه ...
یک پژوهشگر حوزه اجتماعی گفت: فردگرایی اجتماعی تر از خودمداری است
غرب بروز جامعه ذره ای به صورت فردگرایی بود که تئوریزه شده و پیش رفت اما در جامعه ما که در گذار از سنت به مدرنیسم بود آرام آرام جامعه ذره ای شکل گرفت جامعه ای که افرادش به عنوان انسان های تک محور در مناسبات اجتماعی خود قرار می گیرند. وی با بیان این که در جوامع غربی فرد توسط جامعه مدنی با حکومت در ارتباط است توضیح داد: اگر فرد را دارای یک خود در نظر بگیریم شامل من، به علاه مناسبات اجتماعی ...
تاریخِ شوخ طبعی در ایران
کند و نمی تواند مفاهیمی بسازد که واقعیت سهمگین را قابل فهم کند، پس به شوخی رو می آورد. به عبارت دیگر، گویی جهان در صیرورت است و فرد باید به کمک مفاهیم و مقولات این صیرورت را به کنترل درآورد. وقتی شخص مفاهیم و مقولات را در اختیار ندارد، پس پدیدار مرکب را بسیط می کند و پدیدار چندوجهی را یک وجهی. این ساده سازی را در طنز هم می توان دید، همان طور که در کاریکاتور، شخصی را که وجوه پیچیده و ...
سرآغاز افراطی گری در اندیشه است/مدل صدرایی درمواجهه با افراطی گری
فراهم کند. صلواتی در ادامه با اشاره به نگاه ملاصدرا گفت: ملاصدرا با نگارش دو اثر با نام های کسر اصنام جاهلیه و رساله سه اصل در صدد اصلاح اندیشه نخبگان برآمده است. با استفاده از امکانات درونی فلسفه ملاصدرا می توان فهرستی از برخی عوامل فکری افراطی گری ارائه کرد این فهرست عبارتند از: توقف در عالم خیال عمل جوارحی اهمیت ندارد، آنچه مهم است قلب انسان و معرفت او به خداست، اهمیت بیش از اندازه ...
تمییز قانون از غیرقانون
فرهنگ امروز/ یوسف نراقی*: ملاک تمییز قانون علمی در ارتباط با ملاک تمییز قانون علمی از گزاره های غیرعلمی، فلاسفۀ علم نظرات متفاوتی ارائه داده اند. چگونه می توان یک گزارۀ کلی علمی را از یک گزارۀ کلی غیرعلمی متمایز ساخت؟ معیار و ملاک این تمایز چیست؟ خط فاصل میان این دو گزاره عمومی را باید در کجا ترسیم کرد؟ ارسطو نخستین فیلسوفی بود که بر روی مرزبندی بین علمی و غیرعلمی تأمل کرد، او اظهار داشت که این ...
جنبش زنان در ایران
بین طبقات متشرّعِ مرفه ترِ عمدتاً شهری، آداب اسلامی اصالت خود را بیشتر حفظ نمود و از میان این طبقه بود که زنان تحصیل کرده و مؤثر در امور اجتماعی، پا به عرصه گذاشتند. مروری بر نقش زنان در تاریخ ایران نشان می دهد که زنان شاعر، عالم و دیگرانِ مؤثر در امور سیاسی، در طول دوران بعد از اسلام کم نیستند. غیر از وجود زنان شاخص، در بین عموم زنان قشر بالای اجتماع، شئون محترمانه آنان در محیطهای خانوادگی نیز ...
کتاب جدید از فیلسوف ضد هگل
همواره در آغاز سنت فلسفه غرب و یونان قدیم قرار می گیرد، یعنی زمانی که انسان ها برای اولین بار تلاش می کنند نظریه هایی تدوین کنند هم برای یافتن معنای جهان و هم یافتن پاسخ برای سؤال زندگی خوب چیست؟ . در دیگر شاخه های معرفت بشری تاریخ مقوله ای ثانوی، عرضی و چه بسا مزاحم است. مثلا کسی که امروز فیزیک می خواند به تاریخ فیزیک نیاز ندارد. کسی که درباره اتم ها مطالعه می کند اگر به دنبال عقاید اتمیست های ...
کاستی های متون آموزشی حوزه / علی نصیری
که درباره علم اصول هیچ اطلاعی نداشته و از نقش و جایگاه آن بی خبر است، برای نخستین گام ناگهان با کتاب سنگین معالم الدین فرزند شهید ثانی برخورد نموده و ای بسا تا کتاب به فرجام نرسد نمی داند که چرا و به چه دلیل این کتاب را به دست او داده اند؟ کم نبوده و نیستند افرادی که مثلاً کتاب شرح ملاعبدالله در منطق را به پایان رسانده، با شگفتی می گویند: ندانستیم جنس و نوع و فصل، مطلقه عامه، مشروطه ...
مطهری:مسئله حصر را باید با همدلی و گفت و گو حل کنیم/اینکه آدم بفرستند درب منزل صادقی درست نیست
رفته و پوسته مانده که پایدار نیست. او با بیان اینکه اهمیت کار دانشجویان در سال 32 بیاد ماندنی است و حسن انتخاب درستی برای نام گذاری این روز بود، گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد خارجی و داخلی است. استعمار خارجی و استبداد داخلی در هر زمان شکل خاصی دارد . در آن زمان استعمار خارجی انگلستان بود و تازه پای آمریکا باز شده بود و استبداد داخلی هم نظام شاهنشاهی. حتی اگر به قانون اساسی هم عمل ...
تجلّی اراده متصرّفانه الهی در جهان اجتماعی
اجتماعی گفته شده که خداوند علاوه بر مداخلات و تصرّفات تکوینی و تشریعی در جهان انسانی، مداخلات و تصرّفات دیگری نیز در این جهان دارد که به صورت مستقیم و بی واسطه تحقق می یابند و تاریخ جهان اجتماعی در دگرگرگون می کنند. این سنخ از مداخلات و تصرّفات که می توان آنها را مداخلات و تصرّفات تاریخی خواند، حقّ را در جهان اجتماعی، آشکارتر و برجسته تر می کنند و موجب می گردند که نور حقیقت، چشم ها را به ...
تبیین راهبردهای پژوهشی استخراج الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت از دیدگاه شهید مطهری (ره)
و زمان در فلسفه ی اسلامی (2 جلد)، مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (5 جلد)، شش مقاله (جهان بینی الهی و جهان بینی مادی)، اسلام و مقتضیات زمان (2 جلد)، فطرت، مسئله ی شناخت، انسان کامل، نقدی بر مارکسیسم، انسان و سرنوشت، علل گرایش به مادی گری، امداد های غیبی در سرنوشت بشر، تکامل اجتماعی انسان به ضمیمه ی هدف زندگی، تعلیم و تربیت در اسلام، حق و باطل به ضمیمه ی احیای تفکر اسلامی. دسته ی دوم کتاب های ...
سرخط ...
خارج و استقلال از ابر قدرت غرب را برای ملت خود به ارمغان آورند. در آن زمان هنوز انقلاب اسلامی پدید نیامده بود و راهبرد نه شرقی نه غربی، را در معرض تماشای انقلابیون جهان قرار نداده بود و لذا ملتهای آزاده ای مثل ویتنام، خود را مجبور می دیدند برای نجات از یک ابر قدرت به اردو گاه ابر قدرت دیگر تکیه کنند تا امکان حیات داشته باشند. کوبا نیزاز این امر مستثنا نبود.در طول پنجاه سال اخیر، جریانهای سیاسی و ...
در حقوق های نجومی گویا دعوای این بود، سر و صدایی راه بیفتد و 20 میلیون تصویب شود!
فرهنگ دارد. ما چه تعریفی از فرهنگ می دهیم که احساس خوبی نداریم؟ اخیراً مقاله ای درباره پرسش های اساسی در باب فرهنگ نوشتم. 11 پرسش اساسی را مطرح کردم. به یک معنا احساس می کنم اگر فرهنگ را مبنا قرار دهیم، یعنی مبنای سیاست های اقتصادی، سیاست های سیاسی، سیاست های اجتماعی، نباید هم حالمان خوش باشد. اگر به یک معنا آن نبض تپنده یک نظام را بیشتر در فرهنگ جستجو کنیم، من جای درخوری را برای فرهنگ ...
ایران؛ نه سرزمین و نه آیین
مردن بیش از گذشته توجه خود را به فرهنگ های فیر غربی و بومی معطوف نمود. جهانی که در آن زندگی می کنیم، بر پایه رعایت حسن همجواری و تبعیت از قوانینی شکل گرفته است و حقوق بین الملل نوین را به وجود آورده است. در این جهان اصلی ترین عامل اقتدار پدیده ی ثروت و اطلاعات هستند و هر کشوری که از این دو عامل بهره مند باشد، بالاترین نیروی تاثیرگذار در نظام جهانی به شمار می رود. در واقع هنوز نظام ...
اسلام خواهی و راهبرد استکبار غربی
.... برگر از دیگر اندیشمندان بنام غرب اذعان دارد که خیزش اسلامی قلمرو وسیعی را دربرگرفته است وهر روز طرفداران بیشتری را بخش های مختلف جهان به ویژه غرب پیدا می کند.4 البته گرایش به اسلام و یا اسلام خواهی صورت های گوناگون و متنوع دارد. این تنوع یک بار از ناحیه خود دین شکل می گیرد؛ به این معنا که دین اسلام لایه ها وسطوح چندگانه اعتقادی، معرفتی، حقوقی، اخلاقی، عرفانی، رفتاری و مناسکی ...
نهضت روشنگری اسلامی
...، با طرح مسأله اسلام و مقتضیات زمان ، در جستجوی فلسفه ی مقررات اسلامی برآمد (48/24). و مبانی فلسفی حقوق را در اجتهاد دخالت داد. (48/24) مطهری از قول حمید عنایت (8) می آورد که عبده همچون سید جمال ضرورت بازگشت مستقیم به منابع اصلی فکر دینی و توجیه عقلی احکام شریعت را مطرح کرد. یعنی: اینکه طرز شناخت مسلمین از اسلام طبق دستور باید منطقی و توأم با تعقل باشد، نه به صورت پیروی کورکورانه از ...
معانی درک عقلی تعالیم دینی
هست همان شکل و فرم و صورت است (955/4) و به عبارت دیگر غیر از شکل و فرم و صورت حکم، چیزی به نام مصلحت، غرض، غایت، روح، معنا، حق، عدالت و امثال آنها وجود ندارد که احکام براساس آنها و با لحاظ آنها صادر شده باشند. (955/4) نتیجه کلام آن است که اشاعره و به طور کلی همه شکل گرایان و منفکّینِ تعقّل از تدیّن، برای عقل قدرتی در عبور از شکل ها و رسیدن به معانی و مقاصد آموزه های وحیانی قائل نیستند. به ...
عماد افروغ: پدرسالار نیستم
...> وی افزود: شاخصی که می تواند این کار را کند، چیست؟ عمل است. با عمل می توان فهمید این شعار می دهد یا شعار نمی دهد. الان شاخص عمل ما کجاست؟ این همه که شعار می دهند عمل کجاست؟ کدام یک روی بحث های عملی رفتند؟ در همین بحث فیش های حقوقی یک سر و صداهایی شد و همه می گوییم چقدر خوب است که بازتاب مطبوعاتی پیدا کرد و ژورنالیست های ما امدند و پرونده ای را رو کردند؛ نهایتاً دنبال این را گرفتم؛ دیدیم عجب کلاهی ...
سابقه ی فلسفه نقّادی
بیش از هر کار دیگر، کار نقّادی صورت گرفته است ولی نه به اسم نقّادی، به اسم های دیگر . (341/3) حتی مطهری بر آن است که آن نقّادی ها ارزش و عمیق زیادتری از نقّادی های اروپایی دارد . او می گوید: می دانیم که در دوره ی جدید، دانشمندان و فلاسفه ی اروپا ابتکار اساسی ای که در فلسفه به خود نسبت می دهند، این است که درباره ی حدودِ ادراکات بشری به بحث و کاوش پرداخته اند و بعضی از فلاسفه ی بزرگ و درجه ی ...
رأی مطهری در فلسفه ی نقّادی
که در یک سوی آن اهل حدیث حنابله و اشاعره) و عرفا قرار داشتند و در سوی دیگر آن معتزله و فلاسفه ی مسلمان. (1) مطهری با نظر به این منازعه ی طولانی و این سابقه سرنوشت ساز بود که می گفت: در فلسفه و حکمت اسلامی بیش از هر کار دیگر، کار نقّادی صورت گرفته است ولی نه به اسم نقّادی، به اسم های دیگر. و آن نقّادی ها ارزش و عمق زیادتری از نقّادی های اروپایی دارد . 341/3) اما تأکید مطهری بر سابقه داشتن نقد ...
نادرستی تحلیل کانت از شناخت
فطرت و سرشت روح انسان قبلاً وجود دارد. این مواردی که از خارج می آید، ترکیب می شود با آنچه قبلاً در ذهن هست، از اینرو علم و معرفت به وجود می آید... (268/15). مطهری ضمن یادآوری آنکه کانت زمان و مکان و مقولات دوازده گانه فاهمه نظیر کلیت، جزئیت، امکان و غیره را هم فاقد هرگونه جنبه عینی دانسته و کاملاً ذهنی می شمارد، نتیجه می گیرد که: ...قهراً از نظر کانت، فاصله ی ذهن و خارج خیلی بیشتر می شود ...