سایر منابع:
سایر خبرها
مساله شر در سنت نوافلاطونی مسیحی
صورت یک امر اخلاقی تعریف می شود، در حالی که در دیدگاه دیونیسیوس مجعول در باب شر آموزه های کتاب مقدس، در درجه ی دوم از اهمیت قرار دارند و بحث در باب گناه اساس دیدگاه وی نیست. از این حیث می توان وجوه اختلافی را میان این دو در بحث از شر شاهد بود. 1) تقریر آگوستین از مساله شر مساله شر و وجود خداوند پرسشی است که سال ها ذهن آگوستین را به خود مشغول داشته بود. سلوک فکری او از مانویت به مکتب نوافلاطونی ...
بررسی مسئله شرور و قدرت مطلق الهی با تکیه بر نظریه کمال گرایانه
زشت و ناپسند وجود دارند مانند کفر و انکار حق و اقسام گناه که هیچ کدام با ساحت مقدس کبریایی خداوند سازگاری ندارد. اما در پاسخ به این مساله، علامه در دفاع از مطلق بودن قدرت خدا می گوید که افعال اختیاری انسان، امور ممکن است، مانند دیگر ممکنات، و ضرورت عقل حکم می کند که ماهیت ممکن که لااقتضاء به وجود و عدم و در حد تساوی است، برای موجود شدن و یا معدوم شدن مرجحی داشته باشد و این مرجح همان علت موجه ...
وحدت ؛ راهبرد نظام اسلامی یا رویکردی تاکتیکی؟
؛ کتاب آسمانی همه یکی است؛ همه نماز می خوانند؛ زکات می دهند؛ در اصول چندان اختلافی با هم ندارند. همه مسلمانان فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک دارند. اختلاف آنان در برخی فروعات دینی است. بنابراین، وحدت امکان پذیر است . وحدت ؛ راهبرد نظام اسلامی یا رویکردی تاکتیکی ؟ وحدت مذاهب اسلامی، نه تنها امری ممکن و مطلوب است، که به دلیل توصیه های قرآن کریم و تأکید سیره نبوی و آموزه های دینی، ضرورتی ...
جریان انقلاب اسلامی یک جریان مقاوم در برابر دشمن
جریان انقلاب اسلامی یک جریان مقاوم در برابر دشمن و توطئه های آن بوده است. در حقیقت ما سهمگین ترین و طولانی ترین جنگمان با دشمن جنگ اراده ها است. خواستند اراده ی این انقلاب را با توطئه های داخلی اول انقلاب، جنگ هشت ساله، تحریم های اقتصادی، تهاجم فرهنگی، تحریک نیروهای منحرف داخلی، فتنه و ابزارهای مختلف از بین ببرند، اما نه تنها زانوی این ملت در برابر این همه فشار خم نشد، بلکه هرچه گذشت، مستحکم تر شد. ...
فتاوای تکفیری، چالشی در برابر نهاد افتاء: بازخوانی برخی شرایط افتاء از منظر مذاهب اسلامی
وحشت و خشونت، انسان ها را به درون گرایی مفرط، که اوج ناامنی و ترس است، وادارد. فقه تکفیری حاصل یک خبط عظیم است که امام محمد غزالی از عالمان خوش فهم جهان اهل سنت پیش از این هم کیشان خود را از آن بر حذر داشته است. خبط و خلط فروع و اصول اسلام با یکدیگر اتفاق وحشتناکی است که در میان مفتیان تکفیری رخ داده است. غزالی ضمن تحذیر هم کیشان خود از تکفیر دیگران می نویسد: و اعلم انه لاتکفیر فی الفروع اصلاً الا فی ...
بررسی تاریخی جریان های تکفیری تروریستی
محفوظ خواهد ماند و فتنه و آشوب از جامعه دینی برچیده خواهد شد. در چنین شرایطی است که جهان و مردم آن، از نعمت (صلاح و امنیت) برخوردارند؛ ولی زمانی که تمسک و اعتنا به شرایع الاهی و قوانین ترک، و از آن غفلت شود و هر کس طبق هوا و هوس خود عمل کند، آنگاه هرج و مرج (آنارشیسم) ، اضطراب، ناامنی، خشونت و فساد، که ضد صلاح است، به وجود می آید. (20) در اینجاست که قرآن مجید با صراحت تمام انسان ها را مخاطب خویش ...
تبارشناسی مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی اسلام سلفی - تکفیری
، و در حال حاضر با تأکید بیشتر بر جنبه تکفیری- جهادی ضمن گسترش تحرکات خود در سرزمین های اسلامی، خواهان ایجاد حکومت اسلامی در قالب نظام خلافت است. جستار پیش رو با هدف کنکاش و واکاوی مبانی اندیشه ایِ این نگرش اسلامی به دنبال یافتن مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی این جریان است. در مقام فرضیه، پایه اصلی معرفت شناسی اسلامی سلفی- تکفیری بر نص گرایی افراطی مبتنی بر اصالت ظاهر استوار است که عقل ستیزی و ...
توصیفی نو از عقلانیت اسلامی و نقش آن در شکل گیری تمدن نوین
اخروی تفکیک قائل نشدیم؛ چراکه سعادت اخروی از مسیر دنیا و زندگی دنیوی حاصل می شود. در عقلانیت اسلامی، این گونه نیست که بگوییم برای دنیا و آخرت برنامه جداگانه ای داریم؛ زیرا این دو از همدیگر تفکیک ناپذیرند و عقلانیت اسلامی، انسان و جامعه انسانی را توأمان به سمت سعادت مطلوب اسلام نزدیک می کند. بر این اساس، عقلانیت اسلامی با فلسفه یا حکمت مساوی نیست. ما حکمت اسلامی را به دو بخش حکمت نظری و ...
قلمرو احکام فقهی و حقوقی اسلام حداقلی یا حداکثری؟
داخلی یا ملی و حقوق بین الملل یا خارجی نیز تقسیم کرد. حقوق داخلی به روابط میان مردم و دولت و حقوق خارجی به روابط دولت ها نظر می اندازد.[1] با این تعاریف، تفاوت میان حقوق و اخلاق واضح و آشکار می شود. احکام حقوقی بر رفتارهای اجتماعی مردم حمل می شود و احکام اخلاقی بر همه رفتارهای اختیاری، اعم از فردی یا اجتماعی مترتب می گردد. دیگر این که، هدف احکام حقوقی، ایجاد نظم و امنیت و سعادت انسان ها ...
سلفی گری اخوان المسلمین و تقریب
. (34) البته باید اشاره داشت که اندیشه سید قطب و محمد قطب، تأثیری عمیق بر جامعه عربستان نیز بر جای نهاد. تحت تأثیر اندیشه ایشان بود که، وهابیان، که سال ها خودشان را با معنای ارائه شده از جانب محمد بن عبدالوهاب درباره توحید سرگرم کرده و مراقب قبرها بودند و گمان نمی کردند مفهوم دیگری نیز در این باره وجود داشته باشد، به ناگاه با قرائت جدیدی رو به رو شدند که با فضای سیاسی و اعتقادی جامعه آنها هماهنگی ...
بررسی گفتمان سید قطب و تأثیر آن بر شکل گیری جریان های تکفیری مصر
آنچنان که در طول قرن های معاصر تفسیر شده است. سید قطب، همچون مودودی، تنها حاکمیت قانونی و شرعی را در یک جامعه اسلامی، حاکمیت خداوندی می داند. به همین ترتیب، فقط خداوند موضوع عبادت و ستایش است. رژیم هم فقط می تواند با الحکم بما انزل الله اعمال حاکمیت کند. فقط حکومتی عادلانه است که نشان الاهی داشته باشد؛ و تنها قانونی که در برابر تباهی و فساد و تبدیل شدن به وسیله ای در خدمت یک مستبد مصونیت دارد، قانونی ...
امام رضا (علیه السلام) و تشیع در ایران
سالگی شهید و در خانه حمیدبن قحطبه واقع در سناباد طوس از سرزمین خراسان به خاک سپرده شد. (10) آن حضرت اخلاق بسیار بزرگوارانه و منش کریمانه ای داشت. ابراهیم بن عباس می گوید: من ندیدم که حضرت از چیزی بپرسد و یا یکی از خدمت گزاران و غلامان خود را فحش دهد و یا بدون علم، درباره دیگران چیزی بگوید. در زمانش آگاه تر از وی را ندیدم. مأمون به عنوان آزمایش، همه گونه مسائل را می پرسید و او هم جواب همه ...
حقایق تلخی که در سانحه قطار سمنان نهفته است
و پرورش ما بر اساس همیاری و همکاری و تعاون نیست. محور سیستم آموزشی ما سبقت جویی و برتری طلبی است. همین موضوع می تواند کارکردهای نامناسبی داشته باشد. ما باید نکاتی که موجب می شود فرد بتواند احساس همکاری و همیاری و حس انسان دوستی و احساس مسوولیت نسبت به دیگران و جامعه را در او تقویت کنیم. باید ساختار آموزش و پرورش را تغییر دهیم. به نظر می رسد در تاریخ ایران آموزش و پرورش وظایف خود را به درستی انجام ...
نقش عقل در فهم و استنباط آموزه ها و گزاره های دینی از منظر سلفی های تکفیری
، عقل، نسل و مال مردم؛ هر آنچه این امور پنج گانه را حفظ نماید، مصلحت است و هر آن چه آن ها را فوت نماید مفسده دارد. (124) غزالی مصلحت را دارای سه درجه می شمارد: مصالح ضروری، مصالح موردنیاز و مصالح تحسینی یا تزیینی. البته حفظ اصول و مقاصد پنج گانه شرعی همه درجه ضرورت را دارد. (125) فخرالدین رازی در المحصول مصالح را به مناسب بر می گرداند و امر مناسب به نظر او چیزی است که عادتاً با اعمال حکیم سازگار ...
علل روان شناختی تکفیر گرایی
خود را در نظر نمی گیرند و اقدامات ایشان ضمن این که مستلزم آسیب به دیگران است، غالباً منافی منفعت خود آن ها نیز هست. (40) در مجموع انسان به دو شیوه عمل می کند: یکی، اندیشه پیش از عمل که مستلزم مراقبه و محاسبه نفس و سنجش مصلحت امور و مقتضی حال است و دیگری، عمل پیش از اندیشه که یا ناخودآگاه است یا نیمه آگاه و در هر دو شق، مستلزم آن است که فرد از جانب موانع و معضلات روانی و اجتماعی خود یا جامعه ...
توسل به فرهنگ و معارف قرآنی؛ خنثی کننده دسیسه دشمنان در تخریب وجاهت دستگاه قضایی / بازکاوی فرهنگ غنی ...
و بررسی است و رسیدن انسان به کمال مطلوب و شایسته از ثمرات و نتایج هدایت قرآن است. رئیس دیوان عدالت اداری افزود: مقابله با امراض اجتماعی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران اسلامی بوده است، که سرچشمه های آن را می توان در آیات انذار و بشارت دهنده قرآن جست وجو کرد و شفابخشی قرآن و راه کارهایی که برای مقابله با فشارهای روحی و تأمین بهداشت روانی و اجتماعی بیان کرده است، همواره نقشی مهم و سرنوشت ساز در مقابله با آسیب های اجتماعی داشته است. انتهای پیام/ ...
تقیه، دست آویز تکفیر شیعه
این روایت بیان می کند پذیرش چنین ضرری صحیح نیست و انسان می تواند به وسیله تقیه، ضرر را از خود دفع کند. 3. لَا دِینَ لِمَن لا تَقیِّة لَهُ. (25) این روایت نیز بر مشروعیت تقیه به صورت مطلق دلالت دارد و مشروعیت آن را ویژه ی صورت خاصی ندانسته است. 4. عقل در تقریر دلیل عقلی بر مشروعیت تقیه مسلمان از مسلمان، چند بیان وجود دارد: 1. تقدیم اهم بر مهم: تقیه از جمله مصادیق تقدیم ...
خاطرات وارونه ی مدیر ساواک
؛ تاریخ در واقع تفسیری بود زاهدانه بر گذشته ای جزمی که امکان تهذیب و تظریف برایش فراهم است، ولی تغییرپذیر نیست. کوشش های استالین برای قالب ریزی مجدد گذشته بلشویکی و اهتمامی که خروشچف برای استالین زدایی این گذشته به کار برد هر دو به بازنویسی گذشته نزدیک محتاج بود و جزمیات را نادیده گرفت و شک و انتقاد را افزایش داد. از دیدگاه پلام، گذشته به انسان اجبار می کرد که چه بکند و به چه اعتقاد داشته باشد؛ این ...
"الگوی استخراج سوال؛ الگویی برای ایجاد تفکر حول خروجی الگوی حفظ جهت
.... شاید این تعبیر نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد. معنای این حرف آن است که سطح اول تفاهم با تمام انسان ها باید از [نقاطی خاص] شروع شود. در عالم مفاهیمی وجود دارند که فهمِ آنها ارتباطی به کافربودن، مسلمان بودن و منافق بودن ندارد و این مفاهیم برای همه درک می شوند. اینکه بنده عرض کردم اصطلاحات سه گانه ی الگوی حفظ جهت - البته تمام اصطلاحاتِ نُه گانه ی الگوی ساخت اینگونه هستند - خنثی می باشند به این ...
تطبیق الگوی حفظ جهت بر موضوع جهت ساز تربیت
دوران شکل گیری شخصیت است. اگر به بحث دیروز توجه تام کرده باشید، دوران تربیت و یا دوران شکل گیری شخصیت از جهت سازهای نوع دوم است، یعنی از جمله مسائل جهت ساز است. مسائل جهت ساز مسائلی هستند که بر همه شخصیت انسان یعنی بر همه موضوعات جهت ساز، یعنی بر همه ابعاد فطرت تأثیر دارند. یک مسأله است اما تنها یک موضوع جهت ساز به معنای یک بُعد از شخصیت را تحت تأثیر قرار نمی دهند و تنها یک قسمت از فطرت را تحت تأثیر ...
سفر دو روزه استاندار فارس به شهرستان های نی ریز و استهبان
از مهم ترین عواملی که بر سرمایه اجتماعی و اعتماد تاثیرخواهند گذاشت فساد است، تصریح کرد: هیچ انسانی نیست که حتی یک روز به شکل عمیق برای اصلاح جامعه و بهبود وضعیت مردم تلاش کرده باشد و نداند که فساد تنها و تنها در جامعه ای مهار می شود که در آنجا قبل از هرچیز، آزادی وجود داشته باشد؛ خصوصاً برای اصحاب رسانه و کسانی که می توانند نقد کنند. وی افزود: مردم باید از طریق رسانه ها نقد و کنترل کنند و این ...
اهمیت و چگونگی یادگیری احکام الهی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، یکی از مهمترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن و عمل بر طبق آن تضمین کننده سعادت انسان است. کسی که اسلام را به عنوان دین خود بر می گزیند باید برنامه های آن را به طور کامل در همه قلمروهای زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم نماید، انجام ...
تحلیلی برماجرای توصیه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب به دکتر احمدی نژاد/: چرا فرمود آقا به دکترتا نیاید؟!
شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمیدانیم شما شرکت کنید............... با ملاحظه حال مخاطب و اوضاع کشور، به یک آقایی انسان توصیه می کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید، در کشور دوقطبی ایجاد می شود. دو قطبی در کشور مضر است به حال کشور. ......... ما این توصیه را به یکی از برادران کردیم. ..... عرض کردم خب شما برادر مومن من هستی، یک چیز را مصلحت شما نمیدانم، میگویم به ...
استیضاح رئیس یک دولت/ خوش خیالی در جنگ اقتصادی!
قرار دارد و به نظر می رسد ملت باید بیشتر تیغیده شود. همه مشکل اما از همان ذهنیت کارگزاران حکومتی شروع می شود. ذهنیتی که با نرم ها و مطلوب های جامعه ایران فاصله معناداری گرفته است و نشان دهنده این مهم است که در جریان داستان فیش های حقوقی ما با یک سوءاستفاده محدود مواجه نیستیم بلکه با یک اتفاق نظام مند و از دیدگاه دولتیان مشروع سروکار داریم. اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت، ساختمان ریاست جمهوری ...
شکوفایی در فراغت/ گفتاری از حجت الاسلام حسین میرزایی
شوند که خداوند درباره ی آنان بر زبان بندگان خویش جاری می سازد؛ پس باید که دوست داشتنی ترین اندوخته در نظر تو اندوختن کار نیک باشد.) [16] کارها و اعمالی که انسان ها انجام می دهند در یک تقسیم بندی به عمل شایسته و عمل ناشایست تقسیم می شود. عمل شایسته کاری است که برای دنیا و یا آخرت و یا هر دوی آن ها، چه برای خود فرد و چه برای دیگران سود و فایده ای داشته باشد و صحیح و بر اساس قوانین تکوینی و ...
متن سخنرانی دکتر هادی خانیکی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
: چه موافق این باشیم که دانشگاه سیاسی دانشگاه مطلوب است و چه مخالف این باشیم که دانشگاه سیاسی، دانشگاه مطلوب است در این نقطه می توانیم اشتراک نظر داشته باشیم که اگر دانشگاه گرفتار بحران های درونی، که نتیجه آن حاشیه نشینی، انزوا و انفعال باشد، چیزی که در حد یک فاجعه برای هر کشوری به طور عام و برای جامعه ما به طور خاص بروز می کند. در چنین وضعیتی است که منفعت روزمره سیاسی باعث می شود که ...