سایر منابع:
سایر خبرها
مصیبت روز ساباط 10 سال به طول انجامید/ 7 شرط امام حسن(ع) در قرارداد صلح با معاویه
نیستم به اندازه شیشه حجامتی خون ریخته شود . این استاد دانشگاه ادامه داد: امام حسن توسط برادر غسل و کفن شد و عایشه به همراه بنی امیه (به سرکردگی مروان بن حکم) از دفن امام در کنار پیغمبر ممانعت کرد و گفت به هر که دوست داشته باشم، اجازه ورود به خانه ام را می دهم. سپس به اشاره وی به تابوت امام تیر پرتاب شد به گونه ای که خونابه از پیکر مطهر امام به راه افتاد . * مظلومیت روز ساباط امام ...
روحانی به ترامپ نامه بنویسد
به ما کمک خواهد کرد. او در همین زمینه پیشنهاد می کند که مسئولان جمهوری اسلامی ایران، ترامپ و همکارانش را با واقعیت های ایران و برجام آشنا کنند. عباس ملکی در سال های دولت سازندگی و دوران وزارت علی اکبر ولایتی، مدیرکل و معاون وزیر خارجه، همچنین عضو هیئت مذاکره کننده ایران برای پایان جنگ بود. دوره ای هم به عنوان معاون بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت کرده است. او عضو پیوسته رابرت ویلهلم مرکز ...
عشق و نفرت روس ها به روز فروپاشی اتحاد شوروی
روبل آن خرج مردم روسیه و وسیله رفاه آنها نشد. پوتین شاید از دید مخالفانش یکی از همان تزارهای بی رحم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم روسیه باشد که بساط شان توسط بلشویک ها در دهه 1910 برچیده شد و دنباله روهای لنین را به قدرت رساند اما امنیت حاصل از حضور او چیزی است که اکثر مردم روسیه و حتی جوان ترها را شادمان و صاحب این باور می کند که دوباره یکی از قدرت های اول جهان هستند و آنقدرها هم به گلاس نوست و نظایر آن احتیاج ندارند./روزنامه ایران ...
اخبار ویژه
تشدید تحریم ها و کاهش قیمت نفت داشت و از این جهت افراطیون مدعی اصلاح طلبی، بزرگ ترین خیانت ها و وطن فروشی ها را مرتکب شدند که آثار آن تا سال ها باقی خواهد ماند. رابعا فتنه گران و آشوبگران برخلاف ادعای اخیر لیلاز، تا توانستند بر آشوب و بی ثباتی در کشور دامن زدند و توصیه دلسوزان ناصح از جمله رهبر معظم انقلاب را نشنیده گرفتند و مرحله به مرحله نقشه کودتای مخملین دشمن را اجرا کردند اما در روز نهم ...
عزت الله فولادوند، روشنفکری در سنگر آزادی
ماهنامه مهرنامه: روز یکشنبه پنجم دی ماه 1395 عزت الله فولادوند81 ساله شد. نسل ما همه مدیون فولادوند است. نسلی که در سیلابی از کتاب های ایدئولوژیک چپ اسلامی و چپ مارکسیستی متولد شده بود در دوره ی جوانی با آثار مترجمی مستقل روبه رو شد. مردی بی هیاهو که پیشتاز آشنایی با فلسفه ی سیاسی آزادی خواهی در ایران امروز است. درست در سال هایی که موج چپ گرایی جامعه و قدرت را درمی نوردید و در شرایطی ...
آیت الله حق شناس نورشهادت را در او دیده بود
نمی خواهد از دست بدهد. اشاره می کند که پدر افسر بازنشسته نیروی هوایی است و مهدی از ابتدا در محیطی با آداب و انضباط نظامی بزرگ شده است. او از سال های دور یاد می کند یعنی زمانی که شهید مهدی عزیزی به دنیا آمده بود. می گوید: وقتی ازدواج کردم بوشهر بودم. بعد آمدیم تهران. مهدی سال 1362 به دنیا آمد. در سال های جنگ تحمیلی اغلب تنها بودم با 3 تا بچه قد و نیم قد. البته مادر همسرم هم با ما زندگی می کرد و این ...
بصیرت مردم در خنثی سازی توطئه فتنه گران
، پروژه دیگری را کلید زد و آن زیر سوال بردن انتخابات بود. در این مرحله بود که سناریوی ترویج اتهام تقلب در انتخابات و اردوکشی خیابانی با یکدیگر پیوند خورد و کار به اجرای سناریوی نافرمانی مدنی کشیده شد. اما سران فتنه که به این اردو کشی خیابانی دل خوش کرده بودند در نهایت با گذشت 8 ماه ملت غیور ایران در حماسه نهم دی ماه همان سال 1388تو دهنی بزرگی به فتنه گران و عوامل داخلی و خارجی آنان زدند. ...
پاسخ عاشورایی مردم در نهم دی
به گزارش مرور نیوز ، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده با عنوان هنر سران فتنه و پاسخ عاشورایی نهم دی به شرح ذیل است: انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 با حضور کم سابقه چهل میلیونی مردم شریف ایران می رفت تا افتخار دیگری را در دفتر خاطره ملت بزرگ ایران به ثبت برساند که به ناگاه علی رغم فاصله سیزده میلیونی فرد منتخب با رقیبش، شعله های آتش فتنه ای زبانه کشید که نه تنها ...
تنها دو دقیقه فرصت دارید!
قانون چهارم توسعه چهارم، برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور مصوب 1390.12.16 هیئت وزیران، آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار و استانداردهای هوای پاک سال های 1388، 1389 و 1390، مصوبه شماره 92308/ت 40587 مورخ 1387.6.7 ستاد حمل و نقل و سوخت از مجموعه قوانین و مصوباتی است که در راستای بهبود آلودگی هوا در سال های اخیر تدوین شده اند. نیمی از اتوبوس های شهری باید ...
علل صلح از منظر امام حسن(ع) و معاویه
خود- یعنی مراعات حکم خدا و قرآن و پیامبر و صلاح مسلمانان- از آن بیرون جست و این همان هدفی بود که او برای هر گفتار و عمل بدان نظر داشت و عشق می ورزید (1). پس از کشته شدن امام علی بن ابیطالب علیه السلام به دست ابن ملجم مرادی، امام حسن علیه السلام در کوفه به عنوان خلیفه اعلام می شود ولی معاویه، فرماندار شام، این انتصاب را تقبیح می کند و لشکری را برای جنگ به کوفه می فرستد که این لشکر در ...
اصول مقابله با جنگ نرم از دیدگاه رهبری
عنوان شبکه های مجازی عمل کنند. این شبکه ها با استفاده از هزینه پایین فناوری اطلاعات می توانند در هر نقطه ای از جهان مستقر شوند. باراک اوباما از موافقان جنگ نرم با اعلام مواضع درباره عراق، افغانستان و دیگر مناطق خاورمیانه طی این چند سال نشان داد که مخالف ورود آمریکا به جنگ های کلاسیک با مقیاس بزرگ در خارج این کشور و مدافع جنگ نرم، انقلاب های مخملی و هدایت از پشت صحنه است. گروه های نزدیک به ...
نقش تشکل های دانشجویی در میدان مبارزه با فتنه 88
راهپیمایی ها در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقابله با جریان فتنه 2 روشنگری در محیط دانشگاهی و برپایی تجمعات دانشجویی مردمی تلاش تشکل های دانشجویی برای روشنگری در فتنه 88 بسیج دانشجویی در همان ابتدای امر با صدور بیانیه ای در خصوص اردوکشی های خیابانی هشدار داد و به این ترتیب بیانیه بسیج دانشجویی 313 دانشگاه کشور در مورد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر ...
نقش مخرب انگلیس در ایران بعد از انقلاب
اولین تماس در آذر 1387 با یکی از چهره های سرشناس برقرار و به ایشان اعلام گردید: سفارت قصد دارد با برخی احزاب سیاسی ایران ارتباط برقرار کند و در همان جا اعلام شد بعد از شما سراغ آن احزاب خواهیم رفت. این تلاش با تدابیر اطلاعاتی در همان مرحله با شکست مواجه شد. - مسافرت های متعدد دیپلمات های انگلیسی به شهرهای مختلف ایران خصوصاً قم، تماس با برخی ستادهای انتخاباتی کاندیداها در شهرستان ها، حضور فعال ...
آتش و قصه1
. این عنوان بخش اول کتاب دردست ترجمه ای، به همین نام، از جورجو آگامبن است که ترجمة انگلیسی آن اخیراً از سوی انتشارات دانشگاه استنفورد منتشر شده است. 2. این کتاب با عنوان جریانات بزرگ در عرفان یهود با ترجمه فریدالدین رادمهر به همت انتشارات نیلوفر منتشر شده است. 3. مگید، نام سنتی برای مبلغ یهودی در اروپای شرقی است که در تورات و داستان های آن مهارت دارد. در بینِ یهودیان ِاروپا دوگونه روحانی ...
تقاضای مادر شهید ارمنی از رهبر انقلاب
.... امام دو سال پیش از دنیا رفت، اما جانشین او هم از همان جنس است و از نسل همان بزرگ مرد تاریخ؛ امام علی و حالا شب کریسمس سال هفتاد، همین مرد، یعنی آقای خامنه ای می خواهد بیاید اینجا. خانه ی تو که مادر و مادرخانم و مادربزرگ شهیدی. رهبر مقتدر انقلاب مظلوممان، با لبخند و سلام وارد می شوند و اول سراغ تو را می گیرند. حاج آقا وقتی می فهمند که از آشوری های ارومیه هستی، چند سؤال از ارومیه و ...
در ایران از چلوکباب محبوب تر، غذایی نیست
مطابقت دارد و می توان گفت که تا پیش از ابتکار مرحوم نایب کسی به فکر تاسیس دکان چلوکبابی نیفتاده بود. در بررسی های البته ناقصی که داشته ام، تاکنون به سندی برنخورده ام که نشانی از دکان چلوکبابی قدیم تر از نایب داشته باشد. این دکان در ابتدای بازار صحاف ها و در شرق سبزه میدان واقع شده است. چلوکبابی نایب بازار تا سال های آغازین دهه شصت به همان وضع و صورتی که موسسانش پایه گذاری کرده بودند ...
حقوق شهروندی یعنی اجازه ندهیم آب خوردن مردم به اجازه کدخدا گره بخورد!
عمل کنیم که دشمن اگر هم بخواهد تعهدی را نقض کند، نتواند. او دارد همین کار را می کند. موقعی که این دوستان در سال 82 برای تعلیق توافق کردند، نتیجه اش چه شد؟ این در یک جمله در آنجا بیان شده است. در همان سال 82 که این دوستان گفتند برای اعتمادسازی تعلیق کنید. این جمله در آن زمان برایمان سئوال بود و بعداً در مذاکرات فهمیدیم که یعنی چی؟ نوشته بود که ایران تعلیق داوطلبانه می کند و بعد می گوید طرف مقابل که ...
تجربه متفاوت عکاس ایرانی با فرش ایرانی+ تصاویر
به گزارش به نقل از فرادید، جلال سپهر، عکاس خودآموخته و شناخته شده ی ایرانی در این مجموعه که منطقه قرمز نامیده فرش را در فضاهایی خشک و بیابانی با آسمان های گرفته به تصویر کشیده است. منتقدان هنری این مجموعه را بازتاب فضای ناآرام خاورمیانه و جنگ هایی که در این منطقه به وقوع پیوسته است می دانند. بر این اساس بستر و پس زمینه ی همه عکس ها، بیابان و جاده ای است که رو به بی نهایت فرش شده و ...
درس برجام بهتر است یا حسین فهمیده؟!
یاد کرد. قاسمی با بیان اینکه اسناد و مستندات حماسه نهم دی باید برای نسل جوان تهیه و تنظیم شود، گفت: متاسفانه نسل جوان در معرض تهدیدات زیادی قرار دارد و بر همگان این مسئله روشن است که جنگ نرم سخت تر از جنگ سخت است. عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با طرح این سئوال که مباحث ارزشی در جامعه چه جایگاهی دارند، افزود: سیستم آموزش عالی درست نیست. نمی توانیم توقع داشته باشیم در این ...
جستاری در تصویر حوزه انقلابی
فراوانی به همراه خواهد داشت که این هزینه باید توسط بدنه امت اسلامی پذیرفته شود و بدنه امت اسلامی زمانی این هزینه را خواهد پذیرفت که به حقانیت و درستی مسیر که متفرّع بر حقانیت رهبری است، ایمان و اعتقاد داشته باشد و اعتماد کند که هزینه کرد در این مسیر ارزش دارد و مورد رضایت حضرت حق است. در این صورت، مردم از جوان های خود می گذرند و حاضرند با مال و جان در راه خدا جهاد کنند. این مقبولیت در بیش تر موارد در ...
آسیب های بیشتر در کمین 'فارسی' در پاکستان/ ضرورت توجه مسئولان عالی ایران
دکتر'مهرنور محمدخان' حدود یک ماه پیش، از ریاست گروه زبان فارسی دانشگاه ملی زبان های مدرن پاکستان در اسلام آباد، بازنشسته شد وحدود نیم قرن زحمات و خدمات وی در راه آموزش و ترویج زبان فارسی، در مراسمی از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، پاس داشته شد. برای شنیدن حرفهایش درباره بیش از 50 سال خدمت در زمینه زبان فارسی در پاکستان، با او در دفتر مدیرگروه زبان فارسی دانشگاه ...
روایت دردناک از جانبازانی که در غبار زمان به فراموشی سپرده شده اند
...، لبخند می زند و می گوید: نفسم را دود دشمن بریده نه دود ماشین. در پاسخ به اینکه از کی مبارزه را شروع کردید می گوید: سال 56 من هم مثل مابقی مردم از ظلم شاهنشاهی ها به ستوه آمده بودم، به صف مردمی مبارزه پیوستم. می پرسم چرا انقلاب کردید؟ با همان آرامش نگاهم می کند و به چادرم اشاره می کند و پاسخ می دهد: انقلاب کردیم تا شما چادر بر سرت بماند و بتوانی این موقع شب راحت و باامنیت در شهر ...
کربلای 4؛ برگی از نفوذ آمریکا و مظلومیت شهدای دفاع مقدس
به گزارش عصر فارس ، عملیات کربلای 4 هیچ گاه مظلومیت و شجاعت رزمندگان را فراموش نمی کند. عملیاتی که رادارهای آمریکائی به جبران قضیه مک فارلین، تمام جزئیات عملیات را به عراقی ها داده بودند. رمز عملیات یا محمد(ص) بود که ساعت 22:45 روز سوم دیماه سال 65 اعلام شد. مظلومیت شهدای عملیات کربلای چهار تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است. طرح عملیات ...
بیانیه وزیر بلندپرواز!/ گرگ ها از کجا بو کشیدند؟
سرویس سیاست مشرق – روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آنرا سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید: ******* کیهان وطن امروز ...
محوریّت فهم هرمنوتیکی با رویکرد قرآنی
...، باید پیام آیه را دریافت و آن را با زندگی دوران های مختلف سازگار نمود. فهم هرمنوتیکی آیات را می توان در محیط عصر نزول قرآن و هدف هدایت گری آیات مشاهده نمود و از طرف دیگر، فهم هدف آیات در شکل گیری و اصلاح محیط فرهنگی اجتماعی مسلمانان عصر نزول نقش بسزایی داشته است. مراجع قرآن کریم. احمدی، بابک. (1386). هیدگر و پرسش بنیادین. تهران: نشر مرکز. ابن منظور ...
نوشتاری از زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور درباره ی تیره ها و زیرتیره های طایفه جوکی (جودکی)
...: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه [...] اشاره: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه بتازگی متوجه شدم، شخص مجهول الهویه، مطلب را بی کم و کاست در وبلاگش منتشر کرده و تنها زحمتی که کشیده نام خود را جایگزین اسم مرحوم کدخدا کرده، و برخی هم که از ماجرا خبر ندارند وقتی مبادرت به بازنشر مطلب می کنند منبع را وبلاگ سارق مجهول الهویه ذکر می کنند، از این رو و بخاطر استفاده ی بیشتر مخاطبان نشریه صلاح در آن دیدیم آن را بازنشر نمائیم. بالاگریوه یکی از شش طایفه لر در جنوب غربی لرستان است که در تقسیمات میان طایفه ای به چهار تیره معروف و مشهور می باشد-یک:میرودریکوند-دو: پاپی-سه: قلاوند-چهار: جودکی . میر خانواده ی بزرگی است و احتیاج به معرفی ندارد از بازماندگان شووردی خان اتابک لرستان اند اما هر کجا اسم دریکوند گفته می شود میر در راس قرار دارد و می گویند میردریکوند پس معلوم است که اتابکان و والییان لرستان از بالاگریوه بوده.به همین منظور معمرین و ریش سفیدان می گویند بالاگریوه یعنی صدر نشین،بالا نشین،بالا گروه ها و برجسته تر چون به گواه تاریخ در تمام مراحل و در گیری ها و نزاع های عشایری چه با دولت مرکزی چه طایفه ای و عشایری مشکل ها به دست روسای طایفه ی با لاگریوه حل شده است.آشکار و عیان است چه اتابکان قبل از شووردی خان و چه بعد از او همه بالا گریوه ای اصل بوده اند که رفتار نیک و درستشان مایه مباهات و افتخار برای با لا گریوه است به تنهایی و بدون کمک دولت مرکزی از مرزها وآب وخاک ایران دفاع کرده اند بالا گریوه اگر به خود میبالد ازآن جهت است که از ایران و آب و خاکش دفاع کرده است از شرفش و حیثیتش نه از آن که چند آبادی را غارت کرده وچند نفر را کشته و چند بچه را یتیم کرده یا چند آبادی را از هستی ساقط کرده است و اسم بالاگریوه برازنده این مردم است کدخدا داوود در روزگار جوانی ایرانی اصیل لر است و خالص ترین ایرانی با لاگریوه . جودکی گوهری است در نگین بالا گریوه ، در زمان اردو کشی نادر شاه افشار به خوزستان در منطقه بالاگریوه به شاه اطلاع می دهند که رئیس لرها نه به استقبال شما آمده و نه اعتنا کرده تحفه و پیش کشی تقدیم شاه کند فورا شاه دستور می دهد بروید و رئیس لرها را بیاورید سواران به نزد مظفر بیک رئیس لرهای بالاگریوه میروند و پیغام نادر شاه را به او می دهند او هم در جواب می گویید من با نادرهیچ کاری ندارم چنانچه با من کاری دارد خودش بیاید سواران که برای دستگیری خان لر آمده اند دست خالی بر میگردند و جریان را به عرض شاه می رسانند شاه ناراحت می شود و سواران زیادی برای دستگیری خان لر میفرستد این دفعه نیز سواران نادر شکست خورده بر میگردند بعد از چندین بار زد خورد نادر دستور حمله نظامی همه جانبه میدهد نیروهای نادر هر چه می کنند نمی توانند قلعه خان لر که دژ بسیار محکمی است و در منگره نزدیکی های کیالان و پل زال امروزی است را تسخیر کنند چند روزی با چند حمله پیاپی نادر کاری از پیش نمی برد و چون جنگی مهم تر از جنگ با خان لر در پیش دارد با مشورت سرداران سپاه خود از در صلح وارد و نامه ای به مظفر بیک نوشته و تقاضا می کنند اگر نزد من بیایی ترا می بخشم و اردویم را از اطراف قلعه تو می برم خان لر هم فرصت را مغتنم می شمارد و بلا فاصله با چند نفر از ملازمان و نزدیکان نزد نادر میرود.نادر هم همانطور که قول داده بود با عزت تمام او را می پذیرد و خلعت می دهد پیمان صلح و دوستی می بندد موقع حرکت در آن ناحیه نادر پیشنهاد می دهد اگر صلاح بدانی من ترا سرکرده سپاه خود میکنم ،چون این شهامت و دلیری تو در مقابل لشگر من قابل تحسین است هم از نیروی من نترسیدی و هم مردانه به قول من اطمینان کردی و با چند نفر بدون سلاح پیش من آمدی،تو سردار لایقی هستی .خان لر هم میگویید من تا آخر عمر کمرخدمت به تو را بسته و در رکابت هستم فقط چند روز به من مهلت بده تا کارهایم را کمی روبه راه کرده فورا خودم را به شما ملحق می کنم لشگر نادر حرکت کرد و رفت مظفر بیک در منطقه خوزستان با چند هزار سوار به خدمت نادر رسید و خود را آماده هر گونه جانفشانی نمود و نادر همان طور که قول داده بود خان لر را سر کرده قسمت مهمی از سپاه خود کرد پس از آن فتح و لشگر کشی خان لر مرخص شد اما موقع ضرورت فورا خود را به سپاه نادر ملحق مینمود. لران بالاگریوه مردمانی مهربان،سوارکار،باسخاوت،مهمان نواز،بانشاط،باصداقت،راستگو و درستکار،دلیر و با شجاعت هستند. تصویری دیگر از کدخدا داوود سران عشایر لر بختیاری نجات دهنده ایران از دست شاهان بی لیاقت و بی کفایت قاجار که نزدیک به آخرین آنها محمد علی شاه بدست سران ایل بختیاری وسوارانشان و با همکاری و همیاری سپهدار تنکابنی این سران و سواران بختیاری بودند که محمد علی شاه را تحت فشار قرار دادند و شاه هم از ترس نیروی بختیاری به سفارت انگلیس پناهنده شد وآنها پسر خردسالش احمدشاه را به شاهی ایران انتخاب و محمد علیشاه را از سلطنت خلع کردند سران و سواران لر بختیاری در پایتخت ماندند تا آرامش کامل را در پایتخت بر قرار نمودند و برگشتند این دلیران اصالتشان لر بالاگریوه هست حسین قلی خان ایلخانی، محمد تقی خان ایل بیگی،حسین قلیخان سردار اسعد فرزندان حیدر کور هستند که اصل و بنیاد و ریشه این شخصیت های بزرگ از تبار بالاگریوه اند.علی مردان خان بختیاری به تنهایی بدون کمک دولت مرکزی با محمود افغان که ادعای تاج و تخت ایران را داشت جنگید و محمود افغان را با آن همه ید بیضا از اصفهان بیرون راند فرزندان بالاگریوه همیشه جان بر کف در راه وطن بوده و هستند هر کدام از شاهان وقتی احساس خطر می کردند به عناوین مختلف لر و لرستان را از نظر جغرافیایی و جمعیت کم می کردند به نام های گوناگون لرستان را کوچک و کوچکتر می کردند اما لرستان همان است که هست چون زبان ، آداب و رسوم ، نشست و برخاست ، پیوند و پیوستگی لرستانیان را حفظ کرده و لرها بزرگان اول ؛دوم و سوم خود را می شناسند چه جور میشود آن را کوچک کرد این تلاش حاکمان گذشته برای کوچک کردن لرستان تلاشی ناموجه، بیهوده و برای آحاد مردم لرستان مشخص و معلوم بود. چرا حاکمان وقت و گذشته قبل از انقلاب اینقدر لرستان را از نظر جغرافیایی کوچک می کردند جغرافیا ممکن است عوض شود اما مردم که عوض نمی شوند ریشه ، نژاد ، زبان ژن و خونشان که عوض شدنی نیست.لر هم برگی است از پیکره تنومند و پربار ایران که سایه اش بر بالای سر قسمتی از دنیای گذشته بوده وهست. اسکندر مقدونی وقتی میخواست وارد تخت جمشید شود می بایست از داخل لرستان و از میان لرها عبور کند اما جاسوسانش به او خبر دادند مردمانی دلیر،شجاع و نترس سر راه ما قرار دارد که نمیتوانیم از داخل آنها عبور کنیم پس از مدتی معطلی و مشورت با فرمانده هان و بلدها که در لشکرگاه او بود قرار بر این گذاشته شد که راه خود را کج کرده با طی مسافت خیلی دورتر و کیلومترها فاصله با منطقه لرنشین به تخت جمشید وارد و پایتخت ایران را آتش زدند این گوشه کوچکی از شهامت،رشادت و مردانگی لر بود . از سلاطین های جبار گذشته فقط تیمور لنگ توانست به صورت عبوری از داخل لرستان رد شود دیگرکسی نمی توانسته به عنوان جنگ یا دشمنی وارد خاک لر و لرستان شود اگر پرنده بوده در آسمان لرستان پر و بالش سوخته و کباب شده به زمین افتاده است. لر سرشار از دوستی،صداقت ،پاکی،راستگوی و بی غل وغش از دشمنی نه پاینده جان بوده و نه عیال و مال. همه چیزش را فدای دشمنی کرده تا دشمن را با ذلت به زانو در آورد و نابود کند اگر به لر بگویی میخواهی به جنگِ دشمن وطن وبرای دفاع از آب و خاکت بروی آنقدر خوشحال می شود مثل این است که میخواهد به عروسی برود از جنگ با دشمن وطن پروا ندارد در زمانهای گذشته هیچ لری برای جیره و مواجب به جنگ دشمن نرفته است جنگ برای وطن برای یک لر فریضه دینی بوده و آنرا واجب دانسته است. در جنگهای جهانی اول و دوم لرها با رشادت هر چه تمام تر سربازان و افسران متجاوز انگلیسی و روسی را با خفت و خواری و تلفات سنگین جانی و مالی از منطقه لرستان مفتضحانه بیرون راندند آنقدر از نیروهای بیگانه کشتند که جنازه آنها چندین روز روی زمین ماند و متعفن شد و بعدا برای اینکه مردم مریض نشوند نعش متلاشی شده آنها را در زیر خاک پنهان نمودند .این گوشه کوچکی از شجاعت و وطن پرستی لر است .اسم بالا گریوه بر گرفته از بالا بودن بالادست بودن و برتر بودن است لر بویژه و به خصوص بالا گریوه در زمانهای آشغال ایران با آشغالگران مخلوط نشده است و با آنها آمیزش نداشته همان طور دست نخورده باقی مانده است ممکن است تلفات جانی بسیار داشته است اما اجازه سکونت به نظامیان پیروز در منطقه لر نشین را نداده اند اگر هم بنا به مقتضیات زمان خواسته اند مسئولیت منطقه را به صورت جزئی و کلی به ماموران خارجی بدهند آنقدر آنها را اذیت می کردند که آن مسئول خودش التماس می کرده که محل ماموریتش را به جای دیگر منتقل کنند چون تامین جانی و مالی نداشته است اصلا سلب آسایش از خودش و خانواده اش میشده و مجبور به فرارش میگشته است لر قاطی ندارد خالص است. یکی از تیره های بالاگریوه تیره پر آوازه مطرح و تاثیر گذار جودکی است که از دو کلمه جود به معنای سخاوت ،کرم،بخشش و کی به معنای کیان، بزرگ منش،بزرگ رفتار،بزرگ کردار و جودکی برگرفته از این دو کلمه بوده که عرض شد در عمل هم ثابت شده است که جودکی هم بزرگ منش است و هم دارای کرم و بخشش و سخاوت است جودکی یک طایفه است اما در نظام ایلی عشایری به دو تیره ی ریخو و آوسر و شانزده تیره و زیر تیره تقسیم میشود اما برای در هم شکستن دشمن آن زمان هیچ گونه تفاوتی نداشته اند همه را به جودکی و یک طایفه میخواندند این تقسیم بندی درون طایفه ای است خارج از طایفه جودکی است و بس هشت تیره ی ایل ریخو: محمودوند :در ایام گذشته ریاست کل جودکی را داشته است و مهدی بک محمودوند رئیس کل طایفه بوده است پس از آنکه حکومت وقت مهدی بک را اعدام میکند طبق وصیت مهدی بک،حیدر که هم منشی مهدی بگ بوده و هم زرنگ و باسواد و با عرضه بوده به جای او معرفی میگردد و مسئول رتق و فتق طایفه میشود با گذشت زمان و در گیریهای داخلی جودکی به دو تیره ریخو و آوسر منشعب می شود حیدرون :حیدرکه بازماندگانش به حیدروند معروف میشوند وکل حیدرون از نسل او هستنداز نسل باباخان است و او بود که ریاست ایل را با همکاری دولت از دست مهدی بک محمودون در آورد و خودش را نیز دولت اعدام کرد.حیدرون به دو تیره آقارضایی و آقامیرضایی معروفند و در یک تقسیم بندی دیگر به حیدرون حیرده و حیدرون برتر دسته بندی می شوند که حیدرون حیرده ها از نسل نصیر خان نیستند و حیدر وندِ اصل و اصیل و صاحب ریاست همان اولاد و بازماندگان نصیر خان هستند که در راس تیره آقا میرضایی و طایفه ریخو و تیره های زیر مجموعه خود عباس خان،علی مرادخان،اِسپن،علی اکبرخان بوده اند و در راس تیره آقا رضایی و طایفه آبسر و تیره حیدرون حیرده و زیر مجموعه هایش مرادخان ،فتح اله خان ،محمد میرزاخان ،جهانگیر خان ،رحیم خان ،عزیزاله خان و ملک نیاز خان قرار داشته اند.تیره ی آقامیرزایی در ریخو و دادآوا سکونت دارند اما در حال حاضر چند خانواری که در فصلِ پاییز برای کشت و زراعت به ریخو و دادآوا می آیند در خرم آباد ساکن هستند و یره آقارضایی عموما بازمانده گان فتح اله خان اند که در چولحول،افرینه و پلدختر هستند .بازماندگان محمدمیرزاخان در قلعه نصیر، واشیان وپلدختر وبازماندگان مرادخان در پلدختر وخرم آباد وچند خانواری از نواده های آقا رضایی در تنگ ملاوی که آنها را به نام نوادگان نصراله می خوانند یعنی اولادان نصراله . تیره ای از اولاد نصیر که نه آقا رضایی و نه آقا میرزایی است تیره و دودمان تیره ودودمان روسم است ودر خوشاب ،بدر بک ،سه داران وپلدختر زندگی می کنند مستقل از دو تیره مهم آقارضا وآقامیرزایی اما متصل و وابسته به خانواده فتح اله خان هستند و در دوران بیعت های عشایری ودسته بندی های محلی همیشه طرف خانواده فتح اله خان بوده اند و بیشتر به این خانواده وابسته هستند سایر تیره های وابسته به آقا رضا وآقا میرزایی معروف و مشهور به حیدرون حیرده عبارتند از:نور علی ون ساکن درکاوه کالی،عواس ساکن در چولحول و پلدختر ، قواد ساکن در چال کَل و سه داران و جایدر ، الفت ساکن در چال کَل و جایدر و پلدختر ، شرف ون ساکن در قلعه نصیر و اخیرا همگی در پلدختر و تیره سهراب به طوری از ریش سفیدان خودشان سوال کرده ادعایشان برائی است از اولادان نصیر هستند و در بحث های محلی و عشایری آن زمان وابسته به خانواده خسرو بوده اند و دست راست این خانواده به حساب میآیند . تیره ممی وند :جزء ایل جمعی جودکی و طایفه ریخو است و در مناطقی همچون چولحول ،معمولان،افرینه،شوراب و جایدر زندگی می کنند و دارای پنج تیره مهدی بک معروف به محمود،صحرایی،هته،قنبرعالی و ناظری است و قبلا در منطقه ریخوبودند و بعد از جنگ معروف به ریخو که ایل و طایفه از هم پاشید تیره محمود وند هم به مناطق یاد شده در بالا مهاجرت و ساکن شدند.ریش سفیدان و بزرگان محمودوند که از سایرین معروف تر بوده اند علی جان صحرایی،لطیف،صیداسمعیل،جافر و شیران میباشند بزرگان و ریش سفیدان دیگری نیز داشته اند اما نام آورتر از همه چند نفر بودند که ذکر شد شاید بشود گفت علی جان و صحرایی بیش از سایرین در بین مردم شناخته شده اند-نمی گویم برتر بلکه شناخته شده تر بودند- شهسوارون : دومین طایفه زیر مجموعه ایل ریخو شهسواروند که در مناطقی همچون بابا بهرام،چولحول بوده و جد اعلای آنها شخصی به نام شهسوار بوده که به این نام معروف شده اند و جز شانزده تیره جودکی و ایل جمعی ریخو به حساب میایند بزرگانی هم چون علی اکبر،علی ابدال،میرزاعلی دارند تیره مطرح و اثرگزار بوده اند و در دوران گذشته و حال ریش سفیدانی و بزرگان دیگری هم داشته اند ولی شاخص تر از همه این چند نفربود که ذکر شد. هفت تخم : جزءایل جمعی ریخو بعد از جنگ ریخان و به طور اجبار در زمان فرماندهی نظامی امیر احمدی در سرمای سخت زمستان و در شرایط بدجوی که باران و برف میبارد با عیال و اطفال و حشم به مدت چندین روز کوه پیمایی بوسیله نظامیان از منطقه خود که ریخو نام داشته کوچانیده شده و در چم قلعه که قلعه ی نیمه مخروبه بوده اسکان می یابند بعد از گذشت زمستان در کنار رود خانه کشکان اسکان می یابند و برای همیشه در روستای باغ سکونت میابند.به هفت تیره ی کلیوند،شیرون،بهاری،سُرسُر،سنگرون (پاپا) ،سی سی (خیرالله) و جیجون معروف و مشهورند.هر تیره ریش سفیدان خود را داشته است از کلی ونها حسین بک ،رضابک، پنج شنبه ،مراد بک ،مهدی بک و اسدبک و دیگر تیره ها به ترتیب علی محمد و علی محمدخان ،شیخ عباس،ولی،حسین قلی ،صید جافر بزرگ بوده اند.در مناطقی هم چون پلدختر،جایدر ،معمولان و تعدادی هم در ریخو زندگی می کنند. بخشی وند: زیر مجموعه ایل جمعی ریخو که در منطقه های ریخو چولحول معمولان و پلدختر زندگی می کنند و تعدادی هم در کوماس . جد پدری آنها بخشی نامی بوده که به این نام مشهور شده اند ریش سفیدانی همچون نادعلی و مشهدی غلام از سایر بخشیونها معروف ترند . لتوند : جز ایل جمعی ریخان بوده و جد پدری آنها لته نام داشته که به نام لتون مشهور شده اند.درمنطقه های ریخو و اطراف خرم آباد زندگی می کنند ریش سفیدانی هم چون گدا،محمد رفیع،علی رضا و قربانی داشته اند . لگونی : تیره زیر مجموعه ایل ریخو که در چولحول و افرینه و معمولان زندگی می کنند ریش سفیدانی همچون محمدآقا داشته اند مینه ای :که در تل کوماس و منطقه مینه زندگی می کنند و تعدادی هم در خرم آباد و اطراف آن ساکنند. بلاواسی : یکی دیگر از تیره های بی نام و نشان بلاواسی است در منطقه جودکی نشین اثری از آنها دیده نمی شود اما تعداد زیادی در منطقه سفید دشت پاپی و فعلا همگی در شهرستان اندیمشک سکونت دارند در فعالیت های اجتماعی در خوزستان حضوری پر رنگ دارند و مردمانی اثر گذار به حساب می آیند این بود تیره و طایفه ریخو. اعضای انجمن شهر پل دختر، نفر سوم از سمت راست، کدخدا داوود عزیزپور ایل جمعی آوسر عبارتست از: دیناروند : که از منطقه دینارکوه به این دیار مهاجرت نموده.قسمتی در جودکی و قسمتی در وریان “مه له” جز طرحان سکونت دارند که به اسم آن کوه معروف شده اند و در مناطقی همچون بابازید،گلُ گُل،باغ گُل گُل،مورانی و جلگه خلج نیز سکونت دارند که همگی در جوار رودخانه کشکان جز ایل جمعی آوسر بحساب آمده و ریش سفیدان و بزرگانی پرآوازه و مطرح و اثرگزار در منطقه بالا گریوه داشته اند.موسی خان پارسا،پسرش محمد پارسا،خدامراد لطفی،حاج علی قنبر،ممشایی،بوعالی و شیخ علی که همگی مردان خوب ومنشا کارهای نیک بوده اند تیره کرمون :در زورانتل و تلمبه خانه افرینه و در کناررودخانه کشکان بوده اند و اکثرا به خرم آباد رفته اند از نظر فرهنگی پیشرفت زیادی داشته اند بنام پدر جد خود که همانا کرم نام داشته است مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی مطرح و اثرگزار داشته اند که پیشترحسینخان و علی حیدر و در سنوات اخیرقندی بوده است و زیر مجموعه ایل آوسر میباشند. باوه(بابایی) :در قلعه نصیر،خلیل کر،بادامک و پلدختر بوده و خادم و خدمتکارِ خلیل کر هستند و به همین نام مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی همچون خدایی،بوسلیمو،حسین وصیدحسن داشته و در سنوات اخیر علی آقا از همه مطرح و پرآوازه تر بوده و در امورات اجتماعی منطقه نقشی بسزا داشته است . جزء ایل جمعی آوسر میباشد کایید : زیر مجموعه ایل جمعی و عشایری آوسر بوده و در قدیم از منطقهِ بختیاری مهاجرت و در بین ایل جودکی سکونت نموده اند در منطقه قلعه نصیر،دره کایید،بادامک و جایدر زندگی میکنند.همیشه در کنار حیدروند بوده و هستند.یک رفاقت جدایی ناپذیر در بین آنها وجود دارد ریش سفیدانی همچون کایید رشید،حاج غلام و میرسن داشته اند در زمان خود کارهای نیک و در خور تحسین انجام داده اند و همیشن از جنگ و درگیری گریزان بوده اند برای این رفتار خوب من احترام قائلم چون این رفتار از دانایی و فهمیده ای بوده نه از رویی بی غیرتی رشنو :در منطقه دوکوهه جایدر سکونت داشته و ریشه و نژادشان خیلی بلند است مردمانی جسور در زندگی،بسیار فهیم در هرکجای لرستان،خوزستان،ایلام،کرمانشاه و سایر استانهای همجوار مراجعه کنی چند خانواری رشنو در آن منطقه میبینی.رشنو از منطقه تایی به سایر مناطق جودکی نشین رفته اند در اصل جز طایفه دیرکون به حساب میایند انارو و رشنو یک دودمان و تیره هستند اما در این یادداشت رشنو و انارو را دو تیره بحساب میاوریم . ریش سفیدان رشنوِ دوکوهه بارانی،پنج شنبه،خداداد و محم بوده اند.انارو همانطور که گفته شد جز ایل جمعی آوسر جزء لاینفک رشنو به حساب میایند در سرآب حمام و دره انارو زندگی میکنند گویا در زمان قدیم مقداری انار به زور از صاحب باغ برده اند که به این اسم معروف و مشهور شده اند بعدا صاحب باغ انار هرچه مراجعه کرده نتوانسته قیمت انارها را پس بگیرد. ریش سفید و بزرگانی همچون گنجعلی،علیرضا و عباس داشته اند الهیارون :زیرمجموعه ایل آوسر به حساب میایند و در منطقه جایدر،باغ،کوماس و آبدانان زندگی میکنند فرزند اصل و اصیل جودکی اند و مردمانی آرام،دانا و بی ریا هستند و خود را قاطی ناآرامیهای دورانهای گذشته نکردند به راحتی و بی دردسر زندگی کرده اند.ریش سفیدانی همچون حسین جان،شیرمحمد وآسا داشته اند جد پدری آنهافردی بنام الهیار بوده که بازماندگانش به این نام معروف شده اند زیرمجموعه ایل آوسر هستند. درویش : یا مارگیر خادم و جاروکار بابابزرگ در منطقه دلفان بوده در زمان خیلی دور بعنوان درویش و گرفتن خیرات و نذر و نیاز یه این منطقه آمده و در اینجا مانده و سکونت دائم نموده اند با مردم شریف جودکی وصلت نموده و جا خوش کرده اند و در این منطقه سکونت دارند اصلیت درویش منطقه دلفان است اما اکنون جز ایل آوسربحساب میاید مردمانی خوب،با ایمان،از هر حیث و جهت مطرح و معلوم میباشند. آوسری : طایفه بزرگی است که به دو تیره وازروون و میشونی تفسیم شده در منطقه واشیان،کلک بیشه،تخت آو و بنه شه سکونت دارند اکثر میشونی ها در کلک بیشه و آوسر، چمشکی در تخت آو،بنه شه وازروون در واشیان و عمده ی از همه تیرها در پلدختر.این تیره بزرگ زیرمجموعه ایل آوسر تیره معروف و اثرگزار و مطرح در بین طایفه جودکی بوده ریش سفیدان و بزرگان گذشته طایفه آوسری برجسته تر،مشخص تر و اثرگزارتر از دورانی که در آن زندگی میکنیم بوده است البته حالا هم خوب هستند اما گذشته خیلی بهتر از حالا بوده اند گرچه روزگار هم فرق میکند اما در هر زمان خوبان خود را نشان خواهند داد.طایفه آوسری اصل و اصیل جودکی است در دوران گذشته هنگام دو دستگی ها طرف هر دسته ای که بودند خیلی سنگینی میکردند و دسته ای که آوسری با او بود برنده حتمی منازعات و مبارزات بود و بزرگانی هم داشته اند که در زمان حکمیت هرجه گفته اند دیگر کسی اعتراضی نکرده است و با جان و دل آنرا قبول داشته اند.ریشه نژادی جافر،پدرجدشان جافر بوده و وازروون،گلالیون و ریشه نژادی میشونی ساکن در قلعه میشون بوده که به این نام مشهور شده اند.بزرگان و ریش سفیدان آوسری ممد،ممدشا،پاپی،کرمی و از دودمان وازروون گل ممد،کرمحسین،کاظم خان،جمعه کلانتری و از دودمان میشونی عبدالعلی.از دودمان جافر و حیات،علی کرم آوسری.ریش سفیدان دیگری نیز داشته اندمطرح و اثرگزار در جامعه عشایری بوده اند اما این بزرگانی که اسم برده شد از سایرین مشخص تر بوده اند.آوسری تیره مهم و تاثیرگزار و با سابقه درخشان و نیکوکار جودکی است. سادات : تیره بزرگ سادات که در منطقه جودکی نشین زندگی میکنند و خیلی مورد احترام مردم هستند. همیشه در کارهای محلی و عشایری این محل و این سامان با حسن نیت دخالت و نظارت داشته و در مواقع جنگ و نزاع و درگیری که در دورانهای گذشته رایج بوده وساطت کرده و بدون نظر برای پایان دادن به آن درگیری و دلخوری کوشش نموده و تا آن نزاع یا نفاق را اصلاح نکرده ساکت نمیشدندعموما مردم این بلد واین سامان از سادات حرف شنوایی داشته اند و تاکنون هم روش به آن رویه گذشته است و در حد و حدود خودشان رعایت احترام میشوند و در کنار هم به خوبی زندگی میکنند ملکشاهی : یکی از تیرهای مطرح وابسته به جودکی،پدر و عموهای حاج شیخ علی بابایی،حاج سبز علی و حسینعلی شکارچی هستن که از زمانهای گذشته از طایفه ملکشاهی در استان ایلام به داخل جودکی مهاجرت نموده و در حال حاضر خانواده های زیادی بوجود آمده و در جایدر ،سراب حمام و پلدختر زندگی میکنند.معروفترین و مشهورترین این دودمان حضرت حجت الاسلام حاج شیخ علی بابایی فرزند حاج سبز علی ملکشاهی-که واقعا هم شخصیت مذهبی است و هم محلی- و شهید درویش علی شکارچی پسر حسینعلی که جا دارد از رشادتهای این شهید عزیز تقدیر شود. این تیره از ملکشاهی متصل به طایفه جودکی است. منبع: بلوطستان درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
کتابشناسی فتنه، معرفی 50 کتاب با موضوع فتنه1388
خرداد ، حوادث پس از انتخابات کسب بصیرت و جنگ نرم ، پنج فصل این کتاب 250 صفحه ای را تشکیل می دهند احمدحسین شریفی/ تهران: کانون اندیشه جوان. 5- موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم این کتاب با تکیه و تأکید بر سخن و سیره امام علی(ع) ابعاد گوناگون بحث فتنه را به اختصار می کاود. این کتاب یکی از کتاب هایی است که در این سال ها بارها و بارها تجدید چاپ شده است. 6- نظریه فتنه : نوشته روح الله ...
صورتبندی مفهوم بصیرت در اندیشه مقام معظم رهبری
. الان هم شما نگاه کنید از قبل از انتخابات سال ٬88 در این هفت هشت ماه تا امروز آمریکا کجا ایستاده است؟ انگلیس کجا ایستاده است؟ خبرگزاری های صهیونیستی کجا ایستاده اند؟ در داخل، جناح های ضد دین از توده ای بگیر تا سلطنت طلب تا بقیه ی اقسام و انواع بی دین ها کجا ایستاده اند؟ یعنی همان کسانی که از اول انقلاب با انقلاب و با امام دشمنی کردند، سنگ زدند، گلوله خالی کردند، تروریسم راه انداختند. سه روز از پیروزی ...
شعر فارسی در تکاپوی هویت نو
از نخستین نمایندگان آن، محمدتقی (ملک الشعرا) بهار، با بهره گیری از برخی شکل ها و مضمون های شعر گذشته، آن ها را توانای بیان موضوع های نو کرد. امتیاز بزرگ بهار در آن است که با وجود انتساب به مکتب شعر قدیم توانسته است شعر خود را با خواسته های ملت هماهنگ سازد و ندای خود را در مسائل روز و حوادثی که هموطنان وی را دچار اضطراب و هیجان ساخته بود، بلند کند. (4) بهار در اندرز به محمدعلی شاه چنین می سراید: ...
چه کسی تیر خلاص را به دیالمه و آوینی زد ؟!
ماجرای فیلم عروس در کنار سوره و دفاع از موضع آوینی از فیلم عروس . تنها روزنامه ای که نامه آوینی را چاپ کرد در زمانه ی غربت و مظلومیت آوینی در ماجرای خنجر و شقایق، از میان همه مطبوعات وقت، این تنها روزنامه ی کیهان و مهدی نصیری بود که جرأت داشت نامه ی آوینی به محمد هاشمی را منتشر کند. همان نامه ای که آوینی به هاشمی نوشته بود : شما صدا و سیما را به بوق مفلوکی تبدیل کرده اید ...