سایر منابع:
سایر خبرها
اهمیت و جایگاه نیایش در زندگی
...! یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ [1] دستورهای شرعی در این مقام راهنمای عقل است و به عبارت ساده تر، عقل انسان حاکم است بر فقر او، و نیز حاکم است که باید حتّی الامکان نیازها برآورده شوند زیرا هر چه کاستی ها کاسته شود بهتر است. چون بشر طالبِ کمال است و کمال در عدمِ احتیاج نسبی است و چون چنین است پس فلسفه وجودیِ دعا، برآمدنِ ...
مروری بر رابطه اسلام و علم در دوره معاصر از دیدگاه مظفر اقبال
علمی امروز درک کنند . در هفتمین کنفرانسی که توسط انجمن در سال 1981 و در شهر دمام برگزار می شد، مور می گوید: این باعث افتخار من است که به ایضاح گزاره های قرآنی درباره تکامل بشر کمک کرده ام. برای من واضح است که این گزاره ها و جملات، از طرف خدا بر [حضرت] محمد [صلی الله علیه و آله] نازل شده؛ چراکه این علم تقریباً به طور کامل تا چند قرن بعد ناشناخته بود. این به من اثبات می کند که ...
فقه رسانه؛ بایدها و نبایدها-بخش اول
مسئله ای را به دست آورد. یکی از موضوعات به ظاهر نوین، موضوع رسانه است ؛ در حالی که رسانه هرگز موضوع نوینی نبوده است، بلکه ابزارها و روش های به کارگیری در آن، فقط نوشونده است و اصل آن یک امر کهن و از ثابتاتی است که از حضور بشر تا کنون وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد یافت. به سخن دیگر، رسانه و فعالیت های رسانه ای از همان آغاز با بشر وجود داشته است؛ زیرا انسان در هستی تنها نبوده است. انسان ...
مفهوم تجلی الهی در نهج البلاغه
مادی و چه مادی، بی نیاز از عقل نیستیم و اگر آن نباشد به طور کلی باب علم و پیشرفتهای علمی حتّی در علوم طبیعی بسته خواهد شد. (بیضون، 1417، 386/4). ب- عقل و استدلال واژه ی اذهان در عبارت تَتَلَقَّاهُ الْأَذْهَانُ لَا بِمُشَاعَرَة همان قوه ی باطنی است که مطالب را به یاد نگاه می دارد همان عقل و نیروی درک و شعور آدمی است که منشأ و اصل همه ی حرکتها و فرهنگ ها، و سامان دهنده ی زندگی و سعادت انسان ...
بررسی وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم با تأکید بر خطبه ی 186 نهج البلاغه
را می شنود به طوری که می توان گفت آن محلی که صدا در آن ایجاد می شود به نوعی، واسطه میان خدا و پیامبر است. برای این نوع از وحی می توان به سخن گفتن خداوند با حضرت موسی (علیه السلام) اشاره کرد که با ایجاد صدا با آن حضرت سخن گفت به طوری که از هر جا آن سخن را می شنید و نیز سخن گفتن خداوند در شب معراج با پیامبر - صلی الله علیه و آله - از این نوع وحی بوده است. یعقوب جعفری، سیری در علوم قرآن (تهران، اسوه ...
سیدالکریم(ع) فرستاده امام هادی(ع) برای حکومت ری
در علم و عمل معروف بود و در آن عصر کمتر کسی به پای او می رسید. او کتابی درباره حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته است و نام آن را رساله فی فضل عبدالعظیم گذاشته و بارها چاپ شده است. نوشتن این کتاب از سوی ایشان نشانه این است که حضرت عبدالعظیم، از امامزادگان بسیار باعظمت است. **هجرت به ری؛ زمینه های مهاجرت حضرت عبدالعظیم (ع) از مدینه به ری و سکونت در غربت را باید در اوضاع سیاسی و ...
برج 110 ؛ نگاه به ادبیات دینی از زاویه ای جدید دارد
و معاندین از معاد غافل بوده و مصداق ایه مبارکه اند که فرمود: فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَآءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ به او گفته می شود این وضع که می بینی در دنیا هم بود اما تو از آن در پرده ای از غفلت بودی ما امروز پرده ات را کنار زدیم اینک دیدگانت امروز تیزبین شده است ق (22). بررسی این روایت گویای ان است که وجه شباهت در تشبیه اهل دنیا به سوارانی که انان را می رانند ان است که زندگی دنیایی انسان ...
نوبری: تحریم های کمرشکن حاصل انشقاق ایران بود
سال 2008 هیچ تأثیری نداشت. فتنه دستاویزی ایجاد کرد برای اجرای توطئه های غرب، همان که حضرت آقا فرمودند، ای دوستان قدیمی شما شروع کننده فتنه هستید، اما دشمنان این را جلو خواهند برد. نوبری: من دستاویز را قبول دارم؛ نه اینکه بگوییم علت بود. خوش چشم: خدا را شکر ما سر یک موضوع به توافق رسیدیم. اگر اینها نبودند این دستاویز را نداشتند. این دستاوریز را به صورت عالی برای اینها فراهم ...
نبوت و اوصاف پیامبر (ص) در شرح ابن میثم بحرانی
...> این، کلامی سنگین و دربردارنده ی نکته های عظیم قرآنی و حکمت های ناب آسمانی است. به مفاد این کلام متین، وجه گزینش پیامبران را از میان میلیون ها، و بلکه میلیاردها فرزندان آدمی (علیه السلام) در ذات پاک و وجود صاف و آیینه وار آنان باید جستجو کرد و به عالم ذرّ باید نگریست، که در آنجا انسان ها را بر خویشتن خویش گواه گرفت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند آری تو پروردگار مایی. در قرآن کریم آمده است: ...
فرابشری بودن ادراک خداوند در نهج البلاغه
الْمَاءِ أَرْضَکَ رَجَعَ طَرْفُهُ حَسِیراً وَ عَقْلُهُ مَبْهُوراً وَ سَمْعُهُ وَ الِهاً وَ فِکْرُهُ حَائِراً ؛ (همان، خطبه 158). در این بیان، توان تمامی قوا برای درک خداوند مورد انکار قرار گرفته است و بیان شده است که راهی برای درک خدا از طریق آن ها وجود ندارد. بیانات دیگری نیز در همین راستا وجود دارد؛ از جمله آن جا که حضرت می فرمایند: فَتَبَارَکَ اللَّهُ الَّذِی لَا یَبْلُغُهُ بُعْدُ ...
بخشی از بیانات رهبری درباره حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
به گزارش نافع ، به مناسب فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به گلچینی از سخنان رهبر انقلاب پیرامون زندگی پربرکت این حضرت با عنوان "آبروی ری" که چندی پیش توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای منتشر شده بود، می پردازیم. گزیده بیانات رهبر انقلاب به شرح زیر است: **آبروی ری ری مرکز بسیار مهمّی از لحاظ علمی و فرهنگی در ...
تحلیلی بر علل پیدایش و گسترش تفکر تکفیری و راهکارهای برون رفت از آن
علیه و آله و سلم) گفتیم، حضرت فرمود: شما روز قیامت با لا اله الّا الله چه خواهید کرد؟ گفتم: یا رسول الله او از ترس شمشیر و کشته شدن، لا اله الّا الله گفت. حضرت فرمود: آیا تو از ذهن او باخبری و فهمیدی که او از ترس، کلمه توحید بر زبان آورد؟ (73) در قرآن می خوانیم: هر کس بعد آشکار شدن حق، با پیامبر خدا مخالفت کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید دچار گمراهی و آتش جهنم می شود. در قرآن می خوانیم: و ...
چرا امام زمان (عج) را قائم و اباصالح می گویند؟!
خاتم الاوصیاء الائمه الطاهرین... [24] ؛ بشارت باد تو را ای فرزند عزیزم ؛ زیرا تو صاحب الزمانی و تویی مهدی و تویی حجت خدا در زمین و تویی فرزند و وصی من و تویی خاتم اوصیاء (یعنی)، ائمه طاهرین.... ابونصر ظریف (خادم دودمان رسالت) می گوید : من روزهای اول ولادت حضرت مهدی(عج)، به خدمتشان رسیدم. به من نگاهی کرد و فرمود : آیا مرا می شناسی؟ گفتم : تو آقای من و فرزند آقا و مولای منی. فرمود : نه این ...
کمونیسم به موزه پیوست/کلام امام(ره) همچون پتک بر مغزها اثر کرد
هم هست فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد." امام خمینی (ره) این روند اثباتی را با قدرت ادامه می دهد و می گوید: "انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد؛ آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم گرچه خود ندانیم. انسان می خواهد به حق مطلق برسد تا فانی در خدا شود ...
معناشناسی توحید در نهج البلاغه
عَلَیْهِ وَ خَرَجَ بِسُلْطَانِ اَلاِمْتِنَاعِ مِنْ أَنْ یُؤَثِّرَ فِیهِ مَا یُؤَثِّرُ فِی غَیْرِهِ اَلَّذِی لاَ یَحُولُ وَ لاَ یَزُولُ وَ لاَ یَجُوزُ عَلَیْهِ اَلْأُفُولُ ؛ (همو، 273). آن حضرت در برخی دیگر از تعابیر، هرگونه توصیف خدا را مستلزم وجود امور دیگر در کنار خدا و در نهایت قول به تجزیه ذات خداوند دانسته اند. فَمَنْ وَصَفَ اللهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
اند و نه ما را به کوشش در آن فرموده اند. ما را به دنیا آوردند تا در آن آزموده شویم، و همانا خدا مرا به تو آزمود: پس یکی از ما را بر دیگری حجّت قرار داد. 8- سنّت الهی حاکم بر فرد خدای متعال بر اساس این سنّت، به یکایک انسان ها عقل داده است تا به وسیله ی آن کمابیش حقایق را دریابند و خوب و بد را از هم تمیز دهند. چنانکه فرمود: وَ هَدَیناهُ النَجدَینِ (البلد/10)؛ و او [=انسان] را به دو راه ...
چهل سال مصاحبت با الهی
گاهی دست خالی بازمی گشتند، یکی از دوستان ایشان که در دستگاه دولت صاحب مقام و نفوذی بود، به ایشان پیشنهاد کرد که اگر اجازت دهند، یکی دو خروار آرد برای ایشان به صورت خصوصی تأمین کند و ایشان چون نمی خواستند ابراز محبت او را به طور مستقیم رد کنند، فرمودند: فردا به شما خبر خواهم داد. و فردا وقتی آن دوست به دیدارشان آمد، گفتند: دیشب خواب دیدم که سروشی در آسمان یک رباعی باباطاهر را که فقط یک عبارت آن را ...
رفق و مدارا در سیره ی سیاسی امام علی (ع)
الذین لا یوقنون؛ صبر پیشه کن که وعده خدا حق است و هرگز کسانی که ایمان ندارند تو را خشمگین نسازند (روم/60) (طبری، 1979، 54/24). روزی یکی از خوارج سخن حکیمانه ای را از امام شنید و در حضور امام (علیه السلام) و اصحابش گستاخانه گفت: قاتله الله ما أعلم ، خدا او را بکشد، چقدر دانا و عالم است . اصحاب حضرت خواستند با او به خشونت رفتار کنند، اما حضرت مانع آنان شد و فرمود: او تنها یک ناسزا به من گفت، شما ...
رابطه عبادت ظاهری با سلوک باطنی
.... از هر جهت که فرض کنی مملوک است و از هیچ جهتی استقلال ندارد. همچنان که خدای عز وجل مالک اوست، از هر جهت که فرض شود؛ و او از هر جهت دارای استقلال است (طباطبایی، 1374، ج19، ص374). اگر انسان بخواهد نظری کامل و صحیح داشته باشد مشروط به این است که خود را بنده ای خالص، و مملوکی برای خدا بداند، و برای خود هیچ گونه استقلالی قایل نباشد، و از صفات اخلاقی به آن صفتی متصف باشد که سازگار با عبودیت ...
بررسی ارزش های سیاسی از منظر نهج البلاغه
.... پس به آن ها گرایش داشته و اشتیاق تو به آنان باشد . (همان) ح) صداقت با مردم علی (علیه السلام) آنچه را در اعلام سیاست های حکومتی می گفت بر ذمه ی خود می دانست که به آن عمل کند و از انجام آن پا پس نمی کشید و می فرمود: آن چه می گویم به عهده می گیرم و خود به آن پای بندم (همان، خطبه 16). کرامت انسان نزد علی (علیه السلام) یک اصل اصیل است، بنابراین از نظرگاه وی نمی توان به انسان وعده ی دروغین ...
روابط میان علما و مردم حالت اداری و رسمی پیدا کرده است
لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی نیروی درونی، ما را به جانب خوی حیوانی سوق می دهد؛ اما خداوند نیروی دیگری به نام نفس لوامه در ما قرار داده است: لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَهِ وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ نفس لوامه که ما از آن به ادراکات عقلی تعبیر می کنیم، نیرویی است الهی در درون انسان که حجت باطنی انسان است. انسان ها در مصاف این دو نیرو باید راه خودشان را پیدا کنند؛ ولی ...
طبیعیات ابن سینا مغفول مانده است/ چرا فلسفه شیخ الرئیس اسلامی است
. یعنی خداوند به همه چیز علم دارد. لا یعزب عن علمه مثقال ذره فی الارض و لا فی السما.(یونس 61) یعنی به اندازه سنگینی ذره ای از علم خداوند پنهان نیست. خدا به همه چیز علم دارد و دوم قدرت خداوند است. خداوند بر هر چیزی تواناست. هیچ چیزی از دایره قدرت خداوند خارج نیست. این دو مورد یعنی علم خداوند و قدرت خداوند در اسلام شاخص هستند. شیخ الرئیس مسئله علم خداوند را به خوبی باز کرده است. یعنی ...
سرخط ...
گیری خوب می شود. آینده دنیای دیجیتال، هراس انگیز است. این که ماشین ها بر مشیت انسان ها مسلط شوند؛ این که نوع انسان طوری دست کاری شود که دیگر از انسانیت در آن خبری نباشد؛ این که ماشین های پیچیده ای برای نظارت و تخریب و کشتار دست جمعی مورد استفاده قرار گیرند؛ این که ... . افرادی که در مواجهه با عدم قطعیت ها خوب عمل می کنند، از ترس ها نیز آگاه هستند، و به محض شروع علائم ترس، آن را تشخیص می دهند ...
برتری علم بر مال در کلام امیر
فرموده است: هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار کند، دانش را از او دور سازد همچنین امام علی(ع) خطاب به کمیل فرموده است: دانش بهتر از ثروت است؛ چون دانش از تو نگهبانی می کند ولی تو، مال را نگهبانی می کنی . آن حضرت در یک حدیث جامع بر عوامل برتری علم بر مال اشاره دارد و می فرماید: دانش در هفت چیز بر مال برتری دارد: نخست این که دانش میراث پیامبران است و مال میراث فراغنه. دوم این که دانش به بخشش کاستی ...
میراث مکتوب حاج آقا مجتبی
جنگ صفین نامه مفصّلی به امام حسن(ع) نوشتند که در بخشی از آن آمده است: من پیش از آن که دلت سخت شود و عقل و خردت گرفتار شود، به ادب کردن تو مبادرت ورزیدم. دومین کتاب از این مجموعه، مبانی تربیت است که در آن اصول و مبانی خودسازی و دیگرسازی بیان می َشود، حاج آقا مجتبی تهرانی در جایی از این بیانات می فرماید: اگر انسان بخواهد از نقایصش پاک شود و سیر تکاملی داشته باشد، نباید سلیقه ای عمل کند ...
نمودهای جاهلیت در عصر مدرنیته
شخصی درس خوانده و یا عالم است ولی مبتلا به این جهل باشد؛ به عبارتی این جهل در مقابل علم نیست بلکه در برابر عقل است. ما سعی داریم تا در این نوشتار به جلوه ها و آثار این مورد می پردازیم. دنیای امروز با این همه پیشرفتی که در صنعت داشته، در معنویت رشد چندانی نداشته است. با نگاهی فراگیر به جهانی که نامش را عصر مدرنیته و ترقی می نامیم و مقایسه ی آن با دورانی که آن را عصر جاهلیت می خوانیم درمی ...
مرحوم دولابی: با وجدان خودت حرکت کن
...: مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: اگر خودش را نشناسد هیچکس را نشناخته است؛ نه پیامبر و نه امام(ع)، نه زمین ونه زمان. لذا از فطرت توحیدی و وجدانِ خودت که در ذاتت هست حرکت کن. آنگاه است که کلمات انبیاء و اولیاء برایت نافع است. هرچه بفرمایند و حدیث برایت بخوانند و بشنوی خواهی دید که آن را پیشتر خوانده ای. کی خوانده ای؟ نمی دانم. آیا آن را در شکم مادر خوانده ای؟ اما اگر فطرتت راه نیافتاده ...
تحلیلی بر شهادت شیخ نمر باقر النمر/ نامه شیخ شهید به مادرش پیش از شهادت
رضایت به نظر می رسد که می توان عربستان را کشوری دانست که در برابر کوچک ترین اعتراضات داخلی شدیدترین عمل ها را در پی می گیرد و صدق این موضوع را می توان در وضعیت اسفناک رهبران شیعه این کشور جست وجو کرد. در عربستان، آل سعود پدیده ای است که بر یک کشور پهناور حاکم شده و از دید این قبیله و آن فرهنگ قبیله ای و عشیره ای که متعلق به هزاران سال پیش بوده و هنوز هم وجود دارد این قبیله خود را مالک ...
تحلیل ابعادشناسانه مسئولیّت پذیری در سبک زندگی اسلامی
بر روی زمین قرار داده است و از این رو، به او موهبت وجودی خاصّی عنایت فرموده است. در وجود انسان، استعدادها و قابلیّت هایی وجود دارد که دیگر موجودات از آن محروم هستند. آدمی می تواند با شناخت و عمل درست، مظهر صفات الهی گردد و حقیقتاً خلیفه خدا بر روی زمین باشد. خداوند در این باره می فرماید: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَه عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا ...
ظهور، رجعت و قیامت سه مرتبه از مراتب ظهور حقیقت نهایی عالَم
رغبت بدانچه که نزد من است؛ دین حق را بپا می دارند و بدان میل می کنند... (سعد السعود (للسید بن طاوس) ص34) 2) از امام رضا ع روایت شده است: کسی که ورع [= خویشتن داری] ندارد، دین ندارد؛ و کسی که تقیه نمی کند، ایمان ندارد؛ و بدرستی که گرامی ترین شما نزد خدا کسی است که بیشتر بر اساس تقیه عمل کند. [تقیه: خویشتن داری از بیان برخی حقایق دین در جایی که ظرفیت و یا شرایط فهمش در مخاطب ...