سایر منابع:
سایر خبرها
فطرت الهیه ی آدم، تجلی اسم اعظم الهی (2)
با یک دست خلق شده اند، زیرا یا مظهر جمال هستند مثل ملائک رحمت یا مظهر جلال هستند مثل ملائک عذاب و شیطان. فطر الناس علیها، لاتبدیل لخلق الله فطرت انسان، حقیقت وجود او است که به نفس جعل انسان، منجعل شده است؛ نه اینکه عرض لازم باشد که به جعل ثانوی جعل شده باشد. همان گونه که اثبات استقلالی ندارد، قابل نفی استقلالی بعد از جعل انسان هم نیست؛ از این رو فرمود: لا تَبدیلَ لِخَلقِ الله (32 ...
کدام امام به حج نرفته است؟
شاگرد مکتب وی بوده است ، در مناظره با آن حضرت درمانده گشت و کتابی را که بر رد قرآن نوشته بود سوزانید و بعدها از دوستداران و در صف پیروان آن حضرت درآمد . ماجرای جانشین بر حق امام عسکری(ع) ابوالادیان می گوید : من خدمت حضرت امام حسن عسکری (ع) می کردم . نامه های آن حضرت را به شهرها می بردم . در مرض موت ، روزی من را طلب فرمود و چند نامه ای نوشت به مدائن تا آنها را برسانم . سپس امام ...
بیان و ترویج معارف عرفانی
آشنا سازد و فریاد برآورد که لامعشوق الا الله. از این رو اکثر اوقاتش را به تدریس علوم دینی می گذراند و عمر و علم خود را در اختیار اقشار مختلف مردم از فقیر و غنی در علم و ظرف آن قرار می داد تا هر کس به قدر خود بفهمد و بداند و پرورش یابد که تمام بندگان برای خدا عزیزند. ایشان معمولاً از صبح تا بعدازظهر کلاس درس داشتند و شب ها در مسجد جامع تهران برای عموم سخنرانی می کردند. در منزل فقه و اصول تدریس می ...
اجتماع مذهبی و همایش مردمی اطبای طب اسلامی
، سیاست و دیگر علوم به خلاف قرون گذشته و سیره ائمه(ع) در حوزه ها تدریس نمی شوند. وی ادامه داد: در تاریخ ثبت شده که ائمه برای مسلمین نسخه می دادند و بیماریهای آنان را درمان می کردند، اما چرا نباید من طلبه که الگوی من ائمه هستند، نتوانم غیر از علم فقه و برخی از علوم دیگر حرفی بزنم، روایت است که روزی به امیرالمؤمنین(ع) گفته شد که در قرآن همه علوم هست به جز طب و حضرت در جواب فرمود یک آیه در ...
فلسفه، یعنی خردورزی در هر چیزی - تفاوت فلسفه محض و مضاف
وگویی انجام داده که در ادامه آمده است. محمد فنایی اشکوری در سال 1340 در رودسر گیلان به دنیا آمد. وی دروس خارج فقه و اصول را نزد آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی و دروس فلسفه و عرفان را نزد حضرات آیات جوادی آملی، حسن زاده آملی و مصباح یزدی فرا گرفت. در سال 1371 به کانادا اعزام و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه مک گیل گذراند. دکتر فنایی در سال 1380 به ایران آمد و از آن سال تا کنون ...
بیان سخنان تفرقه انگیز بین مسؤولان درست نیست/ قوه قضائیه قاطعانه علیه پرونده های فساد حکم دهد
دوم نماز جمعه خیرآباد نیز پس از توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه (س) گفت: حضرت معصومه (س) با سفر خود به ایران اسلامی و رحلت در قم علاوه بر این که منشا معنویت شد و امروز بسیاری از محبان و علاقه مندان آل الله از آثار معنوی آن حضرت استفاده می کنند، وجود مضجع شریف حضرت سبب شد که قم پایگاه نشر علوم اهل بیت (ع) شود و امروز علوم اسلامی و اهل بیت به ده ها کشور دنیا ...
مهم ترین اخبار انتخاباتی 96
به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان برگزیده شود. خبرهای ضدونقیضی هم از اعلام کاندیداتوری محمدمهدی زاهدی وزیر علوم احمدی نژاد انتشار یافت که نه تایید شد و نه تکذیب که به نظر می رسد نشان از تردید او برای حضور است. از طرفی با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب در جناح راست بحث بر سر متحد شدن با این جبهه از سوی اصول گرایان مطرح است. خبرهای ضدونقیض از کاندیداتوری زاهدی رئیس کمیسیون ...
فضیلت زیارت جامعه کبیره
-که الحمدالله قبر نورانی او در نزدیکی ما است و خدا توفیق زیارتش را عنایت کند- از شاگردان و اصحاب برجسته یا برجسته ترین شاگرد حضرت هادی علیه السلام بوده است. یک نفر می گوید از حضرت امام هادی سلام الله علیه سؤالاتی داشتم و حضرت قریب به این مضامین فرمود: تو که اهل ری هستی، از عبدالعظیم بپرس. خیلی حرف بزرگی است که یک امام معصوم مردم را برای حل مشکل به یک نفر ارجاع دهد. **با این بی گذشتی ها ...
اصول علمی و اخلاقی مناظره های رضوی
الإِنجیلِ وَ إِنَّی لَمُقِرٌّ بِه؛ مطلبی را که از انجیل برایم روشن شود انکار نمی کنم، بلکه بدان اذعان دارم (صدوق، 1378ق، باب 12، ج1: 158؛ مجلسی، 1403ق، ج10: 302)، بر صحت مطالب گفته شده از انجیل مبنی بر وجود نام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) در این کتاب اعتراف می کند. 2. اصل استفاده از شیوه ی جدال احسن واژه ی جدال از ریشه ی جدل است که دارای معانی متعددی است: به ...
علی بن موسی الرضا (ع) و سبک زندگی اسلامی در روابط اجتماعی
یک نظام الگویی و رفتاری واحد ندانسته و در محدوده و چارچوب برآمده از اصول اسلامی، سبک های متعددی را بپذیریم. سیره ی عملی پیامبر اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) در مواجهه با اصحاب خود نیز نشان می دهد که ایشان، اختلاف سبک را می پذیرفتند. (7) پس، ارزش ها و نگرش های همسان، لزوماً به سبک زندگی یکسان نمی انجامد و با توجه به ویژگی انتخابگری که در سبک زندگی وجود دارد، می توان هر مجموعه ی منسجمی ...
گزارش اختصاصی و کامل نشست ایران همیجا است که ایستاده ایم
یک یا دو جواب قطعی دارد. ایران مشکل ما است به این معنا که می شود بی نهایت درباره آن حرف زد و بحث علمی کرد، در حالی که هنوز رمز و راز آن بر ما آشکار نشده بنابراین علوم انسانی فعلی ما از مفاهیمی که در جای دیگری تولید شده و با موادی که از ما نیست، تشکیل گردیده است. بسیاری از مفاهیم درباره ایران مثل ناسیونالیسم و... براساس موادی در جای دیگر ایجاد شده اند. علم در جایی آغاز می شود که بتوانیم مفاهیم ...
سلب تابعیت آیت الله قاسم ؛ حاصل خصومت و پروپاگاندای عربستان
سرشار شهرت یافت در همان حین در دادن آگاهی های دینی به هم سالان خود اهتمام می ورزید. وی تدریس خود را در مدارس دولتی در ابتدای دهه ی 60 آغاز کرد، همزمان به تحصیل علوم دینی نیز اشتغال داشت. در سال 1964 میلادی برای ادامه تحصیل علوم اسلامی به نجف اشرف هجرت نمود و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد و در عین حال از اساتید بزرگ حوزه علمیه استفاده نمود، مانند شهید سید محمد ...
بررسی شرط - در حرز بودن - مال مسروقه برای ثبوت حد
خبرگزاری حوزه ، در ادامه انتشار سلسله درس های خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، بخش پانزدهم تقریر درس این مرجع فقید شیعه با موضوع: بررسی شرط "در حرز بودن" مال مسروقه برای ثبوت حد را منتشر می کند. مسألة 3- لو فرض رواج دینارین مسکوکین بسکتین وکانت قیمتهما مختلفة لا لأجل النقص أو الغش فی أحدهما بل لأجل السکة، فالأحوط عدم القطع إلاببلوغه ربع قیمة الأکثر، وإن کان الأشبه کفایة ...
چرا نام امام زمان (عج) در قرآن نیامده است؟!
آن داشت تا بر سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله) تأکید ورزد و بر عدم امکان اکتفا به قرآن در تشخیص امور پای فشارد. البته به نظر شیعه، مشروعیت و صحّت مندرجات و محتویات سنّت ، از موافقت با قرآن و اصول حاکم بر آن به دست می آید. سند حجیت و اعتبار روایات، قرآن است؛ ولی فهم صحیح معارف و وظایف دینی، بدون مراجعه به سنّت نبوی (صلی الله علیه و آله) و احادیث اهل بیت (علیه السلام) ممکن نیست . در ...
بازگشت به عقلانیت، پیام کتاب تفسیر سیاسی قرآن است
.... خان محمدی افزود: این آیه می فرماید تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا یعنی بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بر همین اساس می توان بر مبنای توحید با ادیان آسمانی ارتباط داشته باشیم. وی از وحدت اسلامی به عنوان سومین سطح از وحدت یاد کرد و گفت: خطاب قرآن در این آیات با یا ایها الذین ...
خداوند چه کسانی را به حال خود وا می گذارد
کاری با خدا ندارند. خدایا مرا به انسانهای شرور محتاج نکن ما همیشه همه چیز را باید به خدا بسپاریم و اگر به کسی مراجعه کنیم با این اعتقاد که اگر خدا بخواهد او را وسیله قرار می دهد؛ این اشکالی ندارد. شخصی نزد امام صادق (ع) نشسته بود و گفت: خدایا مرا به خلقت محتاج نکن. حضرت فرمود: مومن از مومن بی نیاز نمی شود، این دعا عبث است، انسان محتاج است اما مظاهر مختلف دارد مثلا من به نانوا ...
ولایت فقیه چگونه به طراحی جامعه انتظار کمک می کند؟ - ارتباط فقه و تمدن سازی
خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا/ سرویس صفحات فرهنگی: ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت "رهبر موعود" عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد. ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و ...
جهنم هفت درب طبقه طبقه دارد
لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع الْبَابُ الَّذِی ذَکَرْتَ عَنْ أَبِیکَ عَنْ جَدِّکَ ع أَنَّهُ یَدْخُلُ مِنْهُ بَنُو أُمَیَّةَ یَدْخُلُهُ مَنْ مَاتَ مِنْهُمْ عَلَی الشِّرْکِ أَوْ مَنْ أَدْرَکَ مِنْهُمُ الْإِسْلَامَ فَقَالَ لَا أُمَّ لَکَ أَ لَمْ تَسْمَعْهُ یَقُولُ وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ الْمُشْرِکُونَ وَ الْکُفَّارُ فَهَذَا الْبَابُ یَدْخُلُ فِیهِ کُلُّ مُشْرِکٍ وَ کُلُّ کَافِرٍ لا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسابِ ...
چرا ولایت محور واجبات شرعی است؟
به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله مقتدائی در ادامه درس خارج فقه خود با موضوع ولایت فقیه به بیان "مصداق ولایت مطرح شده درحدیث بنی الإسلام علی خمس" پرداخت. مشروح مباحث مطرح شده این استاد حوزه در ذیل می آید. خلاصه جلسه قبل گفتیم در مورد معنای لغوی ولایت مفردات راغب دو معنی گفته است معنای اول قرار گرفتن دو چیز یا چند چیز کنار هم و بدون فاصله است و ...
بیست مسئله مالی و معنوی و اخلاقی
کند و جامعه بدون تردید جامعه برین اسلامی و امت وسط و خیر امت می گردد. 17- تعلیم مسائلی که ضامن سعادت دنیا و آخرت انسان است بر عهده حضرت حق است وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ خداوند در نزدیک به پانصد آیه در قرآن احکام خود را ارائه داده و پیامبر و امامان با توضیح آن آیات قوانینی فراگیر را تدوین نموده اند که از مجموع آن آیات و قوانین فقه غنی و پویائی تحت عنوان فقه اهل بیت یا فقه شیعه به وجود ...
حجت الاسلام میرزامحمدی: دشمن به پیامبر(ص) توهین می کند تا غیرت جامعه مسلمین را محک بزند
وارث : جلسه هفتگی با سخنرانی حجت الاسلام میرزامحمدی و مداحی حاج سیدمحسن بنی فاطمی هیئت صاحب الامر(عج) برگزار شد. در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام میرزامحمدی را می خوانید: قرآن کریم وجود ملکوتی پیغمبر(ص) را به زیباترین وجه توصیف کرده است قرآن کریم وجود ملکوتی پیغمبر صلی الله علیه و آله در زیباترین آیات و در قالب 410 آیه چنان معرفی می کند که هیچ پیغمبری در قرآن به ...
سید جواد طباطبایی:هنوز تفهیم اتهام نشده ام!
سیدجواد طباطبایی در پایان نشست تأملی درباره ایران با تقدیر از استادانی که درباره او در این نشست سخن گفته اند، به طرح بحثش درباره نهاد دانشگاه در ایران پرداخت و اینکه این نهاد هیچ نتوانست نسبت به تولید علم و اجتهاد در حوزه علوم انسانی اقدام کند. به گزارش شرق، در ادامه بخشی از سخنان او را در این نشست می خوانید؛ این متن خلاصه ای از یک ساعت نخست سخنرانی طباطبایی است. 70، 80 تا ...
لطفا از مناظره طفره نروید
...> اینجانب به عنوان نماینده مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی اصرار شما را بر عدم مناظره درک نمی کنم. به هر حال، تقاضای مناظره از جانب شما و اصرار بر عدم مناظره نیز از جانب شما است. او در ادامه این نامه آورده است: جنابعالی در بیانیه خود با عنوان "چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند"، یکی از احتمالات نیامدن مراجع را چنین مطرح کرده اید: برای آقایان ...
اعتقاد زیربناست، نه اقتصاد؛ اعتقاد است که به اقتصاد سامان می دهد/ چه زکات و خمس بدهی یا ندهی، فقیر در ...
این شد، این مال قبل از اینکه صدقه داده بشود آلوده است; مثل غُساله است که قبل از عَصر و قبل از فشار این پارچه آلوده است, وقتی فشار دادند و غُساله رفت, این پارچه پاک می شود. فرمود این صدقه اینها را پاک می کند نه تو پاک می کنی: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ﴾ ; اما تو که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هستی یا امام هستی، چون معلم کتاب و حکمت هستی، مزکّی و مربّی هستی, با این راه ...
کاسبان تحریم، مسئولینی هستند که چندهزار میلیارد ثروت دارند/ بعد از فتنه که تحریم ها تشدید شد، ثروت باد ...
این است که می تواند اعتماد عمومی را نسبت به جریان های سیاسی حاکم در دوره های مختلف مخدوش کند، اما اگر این از منظر حقوقی و جامعه شناسی سیاسی کالبدشکافی نشود، موضوع روشن نمی شود که ما در چه شرایطی زیست می کنیم. البته جمله آیت الله آملی لاریجانی را اصلاح کنم. جمله ایشان این بود که مثلاً فردی مثل بابک زنجانی خیلی حرف ها زده، یکی هم آن است که پول هایی که درآورده را خرج ستاد انتخاباتی کذا کرده است ...
مجموعه اشعار آئینی ویژه ولادت امام حسن عسکری(ع)
غم را بشارتی بر گلشن صحیفۀ سجّادیه دری ای یادگار معرفت باقر العلوم در علم غیب مظهر الله اکبری چشم رئیس مکتب شیعه به سوی تست تو صبح صادق از دل شب را در آوری کردی چو جدّ خویش بلا را تو اختیار در حبسِ اهلِ جهل ،تو موسای دیگری ابن الرضایی و به رضای خدا رضا زیبندۀ تو نیست بجز تاج سروری جود جواد ...
مدیریت علم پرتاب موشک نیست که سرعت داشته باشد اما در عین حال پیچیدگی های آن را دارا می باشد
پرسشهای بسیار مهمی مطرح می شوند. این امر همیشه چنین بوده و باید نیز چنین باشد. بنابراین وقتی نام انبوهی از متفکران حوزۀ مدیریت در یک کتاب یا یک شبکه درج می شود باید فقط و فقط انتظار اجماع نظر را داشت. مدیریت که همواره رو به تکامل بوده، جنگ عقاید و ایده آل ها است. متفکران و متخصصان مدیریت تنها زمانی با دیگران توافق نظر دارند که دارای عقاید مشترکی با آنها دربارۀ نحوۀ استفاده از فن آوری، نحوۀ ...
بزرگداشت تکمیل همایون؛ سپاس از مورخ جامعه شناس
او مرد شهرت و قیل وقال نیست. این مورخ جامعه شناس کارش را بدون ادعا انجام می دهد و از تواضعی که اهل علم باید داشته باشند برخوردار است. حجت الاسلام سید سجاد علم الهدی معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی نیز که به نمایندگی از این نهاد علمی در این جلسه شرکت کرده بود، از تهی شدن جامعه علمی به خصوص در بخش علوم انسانی از استادان باسواد گفت و افزود: برخی از آئین نامه ها و شرایط خاص باعث شده تا ...
فهم درست از فارابی و کانت، منجر به تولید علم می شود
بیشترین حق را طلب کنیم.بعد از قائم مقام این وضعیت از بین رفت تا وقتی که مدرسه علوم سیاسی به وجود آمد و برخلاف آنچه جلال آل احمد می گفت نشان سلطه نبود. بنابراین ما در حوزه اندیشه شکست خورده بودیم و مناسبات دنیای جدید را متوجه نمی شدیم پس باید مدرسه علوم سیاسی تاسیس می شد چراکه خلاء چند دهه ای ایجاد شده بود. مقلدانه دانشگاه تأسیس کردیم طباطبایی با اشاره به دانشکده حقوق و علوم سیاسی ...
پاسخ شاه پور لطفی به مطلب اعتراضی به عملکرد اسماعیل دوستی در انتخابات مجلس سال قبل
شاه پور لطفی/ میرملاس: اندر احوالات خلق، راندن اهانت است به تنبور و به حلق، رواج نصیحت های نابه جا و کنار زدن پرده های احترام و به ابهام فرو در خفتن روشنی در سیاهی بازی های سیاست، کوشش و پویشی نادل پسند و خردسوز. در خوانش نصیحتی از آقای سینا قلندری، همشهری نادیده ام در تارنمای نشریه ی بلوطستان، نکاتی چند [...] شاه پور لطفی/ میرملاس: اندر احوالات خلق، راندن اهانت است به تنبور و به حلق، رواج نصیحت های نابه جا و کنار زدن پرده های احترام و به ابهام فرو در خفتن روشنی در سیاهی بازی های سیاست، کوشش و پویشی نادل پسند و خردسوز. در خوانش نصیحتی از آقای سینا قلندری، همشهری نادیده ام در تارنمای نشریه ی بلوطستان، نکاتی چند را خاطر نشان خواهم کرد، باشد که بر نهاده ای نو باشد در ملغمه سیاسی این شهر، خاصه نسل نواندیش و کتاب خوان! نسلی که نبایستی به سهو کلاه بپذیرد بر سروری سرش ، نسلی که پرسش گرانه پاسخ می خواهد بابت حق و حقوقش بابت کمی ها و کاستی ها ... جناب قلندری، قلندر باید شب بیدار باشد، تا خفاش در شمایل بختک به او شبیخون نزند. اما شما قدری بی تجربه، قدری به دور از تحلیل، پیرو یک خبر، در یک واکنش احساسی، شوریده اید، بدون دانستن این نکته که بازی قاعده ای دارد. آیا در آن منبر خطابه ای که نشسته اید مشخص است تخصص شما چیست ؟ نصیحت و مواخذه آقای دوستی کار قشنگی نبود و آن هم با درپیچیدن خانواده اش به چنین لفاظی و لفافه ای این حقیر به عنوان یک شهروند از چنین نگرش هایی خلیده خاطر می شوم. آیا وقت آن نرسیده است که نسلی تازه نفس، با اعتماد به نفس، با بینش و کنش مناسب و هم بسته، بازیگران سنتی سیاسی این شهر را مورد مداقه و نقد قرار دهد ؟ شهری که در چنپره نفوذ و نفاذ عده ای ویژه خواه دست به دست می شود و در این میان مردم انگار در گهواره ای مورد نغمه و نوازش اند و خوابشان بهترین اتفاق ! وقت آن است ضمن نه خسته ای به کنش گران سنتی فرسوده این دیار با تحلیل های درست ، آنها را دعوت به بازنشستگی کنیم. تا این شبانه آزگار بی تکان و تحرک خانه خراب کن، قطع شود . فعالانی که -هر چند کارنامه شان را با تخفیف هم می خوانیم-قابل دفاع نیستند ! اتفاق را از این جا مورد بازخوانی قرار می دهم؛ نهادن انگشت اتهام بر آقای دوستی در حمایت از ملکشاهی، در چرایی این تصمیم توضیح روشنی موجود است . در 4 سال اول حضور کُت پر ملکشاهی در فضای سیاسی این شهر، اقبال اصلاح طلبان به ایشان در آن روزها ، روزهای خزانی و برگ ریز طیف اصلاح طلب ، هدف گشایش راهی بود در بن بست ها، بنابراین ملکشاهی شد گزینه ی ناگزیر و شانس از این بلیغ تر دَرِ خانه ی کسی را نمی زند . اما در این دوره ، ملکشاهی بود به اضافه ی مهره های دست چندم به اصطلاح طلب و در این بازه، باز واقع گرایانه ترین گزینش ملکشاهی بود. حال از سر سیاست یا از سر ناچاری! همان گونه که بر آفتاب شد جریان موسوم به اصلاحات در بازی دادن به مهره های چراغ خاموش دچار اشتباه شد! و نتوانست اکثریت مجلس را تصاحب کند . بد رو دستی خوردند و کسی مثل محمدرضا عارف در مجلس به کُنج انزوا و گوشه نشینی کشیده شد! و چنین تدبیری امید را به اردوگاه اصول گرایان آورد و دیدیم آن روزها، غیبت اجباری اصلاح طلبان، اصول گرایان یکه تازی ها می کردند و بدون رقیب در درون دچار زوایه شدند اما با حضور مبهم این دوره اصلاح طلبان و با دمیدن در بوق و کرنا موجبات نزدیک شدن اصول گرایان به هم را فراهم ساختند در دوره ی اخیر باز هم انتخاب مناسب بازی با مهره های به اصطلاح معتدل بود و در حوزه ی کوهدشت می بینیم که سمت گیری آقای دوستی قرین به واقع است تا آن دوستانی که مردم را به سمت توهم کشاندند و در جریان شیشه شکستن ها، توان مطالبه گری مردم را هزینه و هدر دادند، بدون دست آوری برای مردم ! علم روان کاوی می گوید : خشم توان مطالبه گری دُرست را زایل می کند و انگشت توهم را متوجه فاعلان می کند ! وقت آن است که به تحلیل های درست بپردازیم و تن بزنیم از گمانه و حدسیاتی بر پایه و مایه ی شایعه و شنیده! من نه مدافع آقای دوستی ام و نه ایشان را حتی از نزدیک دیده ام ! اما بریدن ایشان از جریان بی راهه پوی اصلاح طلبی کوهدشت می تواند کلید و بزنگاه مناسبی باشد برای گذار نسل نواندیش از دوستانی که با فتار و شاکله ی ذهنی و سیاسی شان ، رقابت از جنس بدوی و قوم و قبیله ای است. دوستانی که متاسفانه از دور به شدت ویژه خواه به نظر می رسند و منافع احتمالی اصلاح طلبی را در شهرستان و استان به سود خود مصادره کرده اند ! و تمام هنرشان درگیر طردها و چینش هاست . بدون رعایت حقوق شهروندی، بدون در نظر گرفتن هیچ حرمتی. تراز آنها فقط سینه چاک بودن است، در خط بودن است و دیگر هیچ . در واکاوی کارنامه این دوستان متوجه می شویم که نه دوراندیشی بلدند، نه سیاست، نه حرمتِ حُریت معلم را نگه می دارند و نه مردم بجز در بزنگاه انتخابات در ذهنشان نیمکتی برای نشستن دارند! قلندرها باید بیدار باشند! عدم آگاهی از پیشینه ها، خدایی ناکرده می تواند جوانان جویای نام را گرفتار بازی کند در این نصیحت نامه آقای قلندری روشن نیست که ایشان سمت مردم ایستاده اند یا سمت آن دوستان – این ورطه گرداب ها حایلی است ناآشنا در آن غوطه نخورید ! دوستانی که موقع شناس نبودند و همیشه از بشقاب اصلاح طلبی لقمه برگرفتند و دست مردم را خالی گذاشتند از خرمای نفت ! جناب آقای قلندری در کشور ما هنوز هیچ حزبی وجود ندارد و جریان هایی که به راحتی متولد می شوند تعریفشان جناح است شایسته است قدری با چهارچوب های اولیه ی علوم سیاسی آشنایی داشته باشید تا احساستتان شما را به بن بست نکشاند و نهایتاً سر به بیابان نگذارید ! ما بر پایه همان استدلال ، بعنوان اصلاح طلب از آقای ملکشاهی حمایت کردیم و امروز نیز علی رغم برخی مسائل باز بر تصمیم خویش صحه می گذاریم و با وجود داشتن نقد بر ایشان (عدم بازگشایی دفتر ارتباطات مردمی، عدم ارتباط با رسانه های بومی و ...) برای تن زدن از شائبه ی تخریب این مقال را می گذاریم تا قال دیگر ... نکند برخی آن را بد تعبیر و تفسیر کنند، اما قول می دهم در زمان مناسب به صورتی استخوان دار ملکشاهی را نیز به بوته ی نقد بکشانیم. چرا که نسل امروز نبایستی فکر کند ماشین لنگی را هول داده و دستش بر هیچ بندی بند نیست ! ملکشاهی به هوش باشد ! به گوش باشد! به عنوان شخصی میانه رو نبایستی کنش هایش سبب رواج ناروایی های این چنینی و رها شدن تیر طعنه به سمت اصلاح طلبان همراه خویش شود. به هوش باشد! اگر فعالان سیاسی اصلاح طلب این دیار دست از حمایت ایشان بکشند مهره ی استخوان داری در حول ایشان یافت می نمی شود . ایشان باید تن بزند از پویه در ریل های 4 سال قبل و با فعالان سیاسی بومی در سمت گیری هایش مشاوره کند؛ تک روی منافات دارد با اعتدال. معتدل بودن فقط در حد حرف و شعار که پذیرفتنی نیست ! به زعم راقم این سطور سمت گیری جدید آقای ملکشاهی اعتراضی است به دولت. دولتی که مدیرانش در این استان، مهره ی دست همان دوستانی شده اند که سخت سرگرم خویش اند ، متخصصان گره افکنی بدون داشتن ناخن گره گشایی! دوستانی که به واسطه یدک کش های قابل رویت خود را به دولت اصلاحات سنجاق کرده اند و افعالشان بیرقی است از عدم دوراندیشی از کج فهمی دست کِرخت و بی ترحمشان دارد عروسک گردانی می کند . کنش هایی که موجب عدم یک دستی جریان اصلاحات در این دیار شده است. بعنوان مثال: قلع و قمع های آنها در آموزش و پرورش سرشار بود از غرض ورزی و آلودن فرهنگیان به صفاتی چون جاه طلبی، رقابت کورکورانه و ... همین نگرش و کنش های از سرلج، ملکشاهی را نیز به بیراهه زور زدن برای مقابله با چینش های دل بخواه آنها کرده است فقط همین! به دور از دغدغه ی مردم و به این ترتیب مجال را از خود و ملکشاهی ستانده اند تا شاید محض رضای خدا، از سر اتفاق گامی برداشته شود برای فقر و بیکاری. آیا بیراهه تر از این راهی می شناسید ؟ دوستان اهل رسانه می توانند به این روند مدد رسانند و به راحتی ملکشاهی را هول دهند تا بی خیال مردم شود هشت سال بر کار بودن می تواند عطش را سیراب کرده باشد! به دور از دُوراندیشی با حالتی تهاجمی و هُمالی ای تمام عیار هم انرژی ملکشاهی و هم زور و کوپن خویش را به بیراهه کشانده اند. آیا شایسته است کانون تعلیم و تربیت را به بزنگاه تسویه حساب های احساسی و شخصی تبدیل کنند؟ ملکشاهی به هوش باشد! بازی این آقایان در آن جهت است تا فریضه خویش را اثبات کنند که شما کلاه سر اصلاح طلبان گذاشته اید در تبرئه ی خود بکوشید. کما اینکه با تکیه بر قرائن و نگاهی به معمول شدن دو دوره پشت هم توفیق در ریاست جمهوری احتمالاً آقای روحانی 4 سال آینده نیز بر کرسی تکیه خواهند زد . زاویه گرفتن با دولت می تواند شما را به علی امامی راد دیگری تبدیل کند . و در پایان چند نکته را متذکر می شوم تا خدایی ناکرده نسل نواندیش در دام بازی دستان نامریی گرفتار نشود: قلندرها بیدار باشند! یکی از کیفیت های این دوستان استفاده از اهالی رسانه است و حساسیت و موجودیت این امکان را درک کرده اند. من و شمای روزنامه نگار دستمان به کجا بند است، در تحصیل معیشت و دفاع از امنیت روانی و شغلی خود ، چه تعریفی داریم؟ خام دستانه برای خود داستان ساز نشوید ما آزموده ایم در طبله ی اینان دوایی نیست! شتاب زده قضاوت نکنیم، ناسخته و ناسنجیده دُرشت نگوییم، کودکان دیار ما همچون کودکان داعشی که اسلحه در دست دارند با بازی سیاست بزرگ می شوند و زبانشان پُر است از مَتَل و مَتَلک و اما ... منبع: بلوطستان درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...