سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای عتاب تند آیت الله به شاگرد خود
کنم که مکتب اخلاقی، می شود آن را یک مکتب نامید و شایسته بازخوانی تدوین است اصلاً یک نظام اخلاقی سلبی داریم که فقط مردم را از عذاب و جهنم می ترسانیم و گویا از این بشارت و اینها خبری نیست. ایشان این که من لم قنته الناس من رحمه الله را امام صادق(ع) به نقل از امیر المؤمنین(ع) مقدم داشته اند بر آن لم یؤمنه من عذاب الله این تعبیر مزاحی که ایشان داشتند و همیشه می گفتند انشاء الله بعد از 120 سال می خواهم ...
هزار و یک اثر ذکری شگفت انگیز
دچار دیوانگی نشود تا خفه گردد. 28 30.درمان دردها از امام صادق (ع ) نقل شده که فرمود: هر دردمند دست خود را به موضع درد بگذارد و بگوید: بسم الله و بالله و محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و لا حول و لا قوة الا بالله اللهم امسح عنی ما اجد ؛ (به نام مقدس خدا و مقام رسول خدا حضرت محمد (ص ) استعانت و کمک می جویم چون غیر از قدرت خدا هیچ قدرتی را موثر نمی دانم ، خدایا دردی را که در وجودم احساس می کنم برطرف فرما.) پس با دست راست موضع درد را سه مرتبه مسح کند. ...
جامعیّت دین در اداره تمام ملل(خوان حکمت)
داد و تحریم تنباکو را گفت، مرحوم آقا میرزا حسن آشتیانی شاگرد شیخ در تهران فتوای میرزا را عمل کرد.آن بزرگ فقیه در تهران گفت وقتی مرجعی مثل میرزای شیرازی به حرمت تنباکو فتوا بدهد، همه باید اطاعت بکنیم. گرچه آن بزرگوار در نجف حکم صادر کرد، ولی آشتیانی در ایران اجراء کرد، علما و مراجع ایران اجراء کردند. در آن بحبوحه وقتی دیدند دین می تواند یک ملّتی را اداره کند، در همان زمان بود که بهائیت پیدا شد ...
متن پژوهی در گسترۀ استان یزد(فهرست متون چاپ شده در استان یزد از آغاز تا 1390ش)
حسین مسرّت نبود مرکز یا کتابخانه ای در ایران، که تمامی کتاب های چاپ شدۀ ایران – یا دست کم فهرست آن- را در برداشته باشد، باعث شده است که به رغم وجود فهرست های گوناگون کتاب های چاپی در ایران، اعم از فهرست کتاب های چاپی فارسی و عربی اثر خانبابا مشار، و کتاب شناسی ملّی ایران از سلسلۀ انتشارات کتابخانۀ ملّی ایران و نشر ایران، چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از کتاب ها راهی بدین فهرست های پیدا نکنند. هنوز هم به رغم مرکز فیپا و مراکز صدور مجوز و اعلام وصول کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، بسیاری از کتاب در مراکز شهرستان ها و حتّی در تهران چاپ می شود که نام و نشانی از آن ها در جایی ثبت نمی شود. این کاستی به ویژه در نزد ناشران دولتی و دانشگاهی که کمتر خود را موظّف به اخذ فیپا و مجوز می دانند بیشتر به چشم می خورد. این است که مثلاً در کتاب شناسی های خاص، مانند کتاب شناسی فرّخی یزدی؛ فردوسی و . . . نام بسیاری از کتاب های چاپ شده در ایران دیده می شود که نیمی از آن را کتابخانه های بزرگ ایران مانند : کتابخانۀ ملّی، مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی و مرعشی ندارند. فهرست حاضر می کوشد نام و نشانی متونی را که از آغاز تا پایان دورۀ قاجار (1340ق/1304ش) به زبان فارسی و عربی تألیف شده و از آغاز صنعت چاپ در یزد تا آغاز 1390 ش در این استان چاپ شده است، در اختیار پژوهشگران بگذارد. نخست در نظر بود بنا به سفارش زنده یاد ایرج افشار، فهرستی از آثار چاپ شدۀ یزدیان و یا دربارۀ یزد فراهم آید که چون از حوصلۀ یک مقاله بیرون بود و خود کتابی مستقل و مفصّل می شد، عجالتاً از این کار صرف نظر شد؛ وگرنه چه بسیار از این آثار در تهران، قم، اصفهان، مشهد، کرمان، بمبئی، استانبول و غیره چاپ شده اند که ممکن است در فهرست های موجود نباشد از این رو فعلاً این فهرست بر اساس یافته های کتابخانه های گوناگون ایران به ویژه پایگاه اینترنتی www.lib.ir و پایگاه سیمرغ کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و موجودی کتابخانۀ وزیری یزد و کتابخانۀ شخصی نگارنده به ترتیب الفبایی نام کتاب ها فراهم آمد تا در آینده و به همان گونه که زنده یاد ایرج افشار از نگارنده خواسته بود، گردآوری و منشر شود : هم امید است آقای حسین مسرّت که اینک با شوری تمام به معرّفی کتاب های چاپ شدۀ یزد و نیز کتاب های یزدی ها را که در شهر های دیگر به چاپ رسیده است، به روش درست و امروزی کتاب شناسی گردآوری کند تا علاقه مندان بدانند در روزگار صنعت چاپ چه کتاب ها و رساله ها و جزوه هایی در آن شهر و یا از یزدیان در شهر های دیگر به چاپ رسیده است. (افشار، 1366 : دیباچه ، ص7. نک : فتوحی یزدی، 1382) 1.آن گنج سعادت [ به گزیدۀ مجالس الواعظین]؛ تألیف : اسماعیل بن محمّد اردکانی، به کوشش : اسماعیل ثقفی اردکانی، اردکان : آرتاکاوا، 1385ش، وزیری، 226 صفحه. 2. ابوبکر، و عمر و سایر یاران پیغمبر دربارۀ شخصیّت علی (ع) سخن می گویند : نجم الدّین جعفر شریف عسکری، با مقدّمه و ترجمۀ ابراهیم وحید دامغانی، یزد : کتابخانۀ عمومی امام صادق، 1351ش، 239ص. 3. اصول دین : محمّدتقی یزدی،[ چاپ سنگی] یزد : بی نا، کارخانۀ ملّا محمّد، 1277ق، 174ص. 4. برگزیدۀ آثارعین القضاة همدانی : عبدالله بن محمّد عین القضاة، به کوشش و گزینش : یدالله شکیبا فر و محمّد کاظم کهدویی، یزد : خانۀ کتاب یزد، 1373ش، وزیری، 273ص. 5.برگزیدۀ حدیقة الحقیقة سنایی غزنوی : مجدود بن آدم سنایی، به کوشش و گزینش : یدالله شکیبافر، یزد : سازه، 1374 ش، وزیری، 253ص. 6.برگزیدۀ سندبادنامه : محمّد بن علی ظهیری سمرقندی، به کوشش و گزینش : محمّد باقر کمال الدّینی، یزد : نشر کمال، 1379ش، وزیری، 90ص. 7. بستان نیاز و گلستان راز : سیدمحمّدکاظم طباطبایی یزدی، به کوشش : حسین مسرّت، در : شکوه پارسایی و پایداری [حسین مسرّت]، چاپ دوم، یزد : فرمانداری یزد، 1375ش، صص 105-131. 8. بستان نیاز و گلستان راز (مناجات نامه) : سیّدمحمد کاظم طباطبایی یزدی؛ به کوشش حسین مسرّت، یزد : انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد؛ وصال، 1383ش، رقعی، بیست + 39ص. 9.بینش، غرض آفرینش : بهاءالدّین محمّد بن الحسین اصفهانی (فاضل هندی)، به کوشش : جواد مدرّسی یزدی، یزد : بی نا، بی تا، رقعی. 10. بینش، غرض آفرینش : بهاء الدّین محمّد بن الحسن اصفهانی + تفسیر سورۀ التوحید و الدهر و القدر؛ صدرالدّین محمّد الطباطبایی یزدی (د.1154ق)، به کوشش : جواد مدّرسی یزدی، یزد : گلبهار، بی تا، رقعی، 153ص. 11. پیغام جمال؛ برگزیدۀ احوال و اشعار جمال الدین عبدالرّزاق اصفهانی؛ به کوشش : یدالله شکیبافر و محمّدکاظم کهدویی، یزد : علم نوین، 1387ش، رقعی، 292ص. 12. تاریخ جدید یزد : احمد بن حسین بن علی کاتب یزدی، [مصحّح؟] یزد : ادارۀ فرهنگ یزد،1317ش، رقعی، 299ص. 13.تذکرۀ تحفۀ سامی : سام میرزا صفوی، به کوشش : احمد مدفّق یزدی، یزد : سامی، 1388 ش، وزیری،632ص. 14.تذکرۀ شبستان : محمّدعلی مدرّس (شهلای یزدی)، به کوشش : اکبر قلمسیاه، یزد : گیتا، 1379 ش، وزیری، 906ص. 15.تذکرۀ شمع انجمن : محمّدصدّیق حسن خان، به کوشش : محمّد کاظم کهدویی، یزد : انتشارات دانشگاه یزد، 1385ش،وزیری، بیست و دو+977ص. 16.تذکرۀ میکده : محمّدعلی مدرّس (وامق یزدی)، به کوشش : حسین مسرّت، ویرایش دوم، یزد : اندیشمندان یزد + ریحانة الرسول، 1381 ش، وزیری، 784ص ( ویرایش نخست، تهران : فرهنگ ایران زمین، ما، 1371، وزیری، 14+ 1088ص). 17. تذکرۀ نصرآبادی : محمّدطاهر نصرآبادی، به کوشش : احمد مدقّق یزدی، یزد : دانشگاه یزد، 1379ش، وزیری، 14+1088ص. 18. حیات جاوید (مجموعۀ اسناد موقوفات شهرستان میبد) : محمّد جواد عرفان فر، 2ج، میبد و قم : ادارۀ کلّ حج و اوقاف و امور خیریّۀ شهرستان میبد، نسیم کوثر قم، 1383-1384ش،وزیری، 168+206 ص. مصوّر. 19. خاطرات نوّاب وکیل : سید محمّد رضوی، به کوشش : اکبر قلمسیاه، یزد : گیتا، 1378 ش، وزیری، 608ص. 20. خلاصۀ تاریخ یزد (اثر جعفر بن محمّد بن حسین جعفری)؛ تلخیص : محمّد حسین منشی زاده، در : خاطرات و یادداشت های پراکنده، به کوشش : محمّدباقر منشی زاده، چاپ دوم، یزد : ریحانة الرسول، 1387ش، ص 373-195. 21. دستور دبیری : محمّد بن عبدالخالق میهنی، به کوشش : علی رضوی بهابادی، یزد : بهاباد، 1375ش، وزیری، بیست و دو +209ص. 22. دیوان غزلیّات حاج میرزا محمّدعلی طبیب، متخلّص به حکیم، به کوشش : محمود ملکی، [یزد] : بی نا، بی تا، وزیری، 128+156ص. مصوّر. 23. رباعیّات حکیم عمر خیّام نیشابوری، یزد : بنگاه گلبهار یزد، بی تا، مصوّر. 24.رسالۀ شکواییه : سیّدجعفر ذاکر بفرویی میبدی، به کوشش : حسین مسرّت، در : میراث اسلامی ایران، به کوشش رسول جعفریان، قم :کتابخانۀ آیت اله مرعشی نجفی، 1376 ش، ج6، صص70-81// در : یزد، یادگار تاریخ : حسین مسرّت، یزد : انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد، 1376، ج 1،صص651-662 // در : تذکرۀ میکده؛ محمّد علی وامق یزدی، به کوشش حسین مسرّت، ویرایش دوم، یزد : اندیشمندان یزد، 1381ش،صص 602-612. 25. رسالۀ مسئله با حواشی ( اثر: مرتضی بن محمّد امین انصاری)؛ محشّی : محمّد علی یزدی، [چاپ سنگی]، بی جا [گویا یزد]، بی تا، رقعی، بدون صفحه شمار. 26. الروض المنمنم، (شرح فارسی قصیدۀ بانت سعاد در مدح حضرت محمّد (ص)) : ابوموسی احمد حق، به کوشش : محمّدکاظم کهدویی و رضا افخمی عقدا، یزد : دانشگاه یزد، 1380ش، وزیری، ص. 27. زبدة العقاید : محمّد ابراهیم حاجی آخوندی لاری، یزد :[ چاپخانۀ گلبهار]، 1314ش، 38ص. 28. زبدۀ نظامیه، در احوالات حضرت فاطمه (س): حبیب الله نظام الدّین، بی جا، بی نا، [چاپخانۀ گلبهار یزد ]، 1328 ش، 196 ص. مصوّر. 29. سفرنامۀ منشی زاده : محمّد حسین منشی زاده، به کوشش : محمّد باقر منشی زاده، با مقدّمۀ ایرج افشار، یزد : ناشر مؤلّف، 1371ش، وزیری، 266ص. 30. سفرنامۀ یزد، [گویا اثر : هوتم شیندلر]؛ به کوشش : حسین مسرّت، در : یزد، یادگار تاریخ : حسین مسرّت، یزد : انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد، 1376ش، ج 1،صص 56-75. (چاپ بخش یزد ؛ سفرنامۀ تلگرافچی، نسخه های خطِّی کتابخانۀ ملّی ملک) 31. شرایط الایمان : محمّد دعایی یزدی زارچی، یزد : بی نا، [چاپخانۀ گلبهار]، 1329ق، جیبی، 114ص. 32. شعب المقال فی احوال الرجال (عربی)؛ ابوالقاسم بن محمّد نراقی، به تصحیح : محمّد علی نحوی، به کوشش : حسین صفائی، یزد : دیوان الانتشارات الدینیه، 1376ق، رقعی، 246ص. 33. شهاب الحکمه (در آداب و اخلاق و حکمت عملی . . . ، ترجمۀ الشهاب فی الحکم و الآداب، به انضمام رسالۀ تذکرة المجتهدین فی تراجم مشایخ الشیعه)؛ به کوشش و ترجمه : عبدالله روشن بین ( حکمت)، یزد و تهران : ریحانة الرسول + برگ رضوان، 1384ش، وزیری، 448ص. 34. صورت وقف نامۀ مرحتشان رضوان آشیان؛ حاجی محمّدصادق ناظم التجّار، [چاپ سنگی]، یزد : مطبعۀ مدرّسی، 1338ق، رقعی، 23ص. 35. عقد الحسینی (الطهماسبی) : حسین بن عبدالصمد عاملی، ویلة الحجة فی وجوب صلوة الجمعه : محمّد مقیم یزدی، ویله شرح دعای ندبه : محمّد الطباطبایی، یزد : بی نا، بی تا، رقعی، 162ص. (عربی) 36. غدیریّه (خطبۀ رسول مکرّم اسلام در روز غدیر) [ برگزیدۀ نهج الفصاحه ] : ابوالقاسم پاینده، یزد : نیکوروش، 1385ش، جیبی، 61ص. 37. غزلیّات واصل یزدی : محمّد واصل یزدی، یزد : مطبعۀ شیرکوه، 1350 ق، رقعی،243ص. 38.فتح نامه : محمّد فرّخی یزدی، [چاپ سنگی]، یزد: بی نا، [مطبعۀ شیرکوه]، وزیری، 34ص. 39. فهرست اسناد موقوفات ایران؛ دفتر پنجم؛ شهرستان یزد و حومه : محمّد جواد عرفان فر، یزد : ادارۀ کلّ حج و اوقاف و امور خیریّۀ استان یزد و عرشیان، 1387 ش، وزیری،755 ص، مصوّر، رنگی. 40. قرآن یک معجزۀ دائم؛ محمّد حسین بن محمّد علی شهرستانی، ترجمه : جعفر غضبان، [یزد] : چاپخانۀ شرکت پایندۀ یزد، 1332ش، رقعی، 92ص. 41. قصّۀ هزار گیسو [برگزیدۀ جوامع الحکایات ] : سدیدالدین محمّد عوفی، به کوشش : علی رضوی بهابادی، چاپ دوم، یزد : بهاباد، 1380ش، رقعی،456ص. 42. کتاب النبوة؛ (عربی)، محمّد بن علی ابن بابویه، به کوشش : مؤسسة الضحی الثقافیه، یزد : انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد، 1381ش، وزیری،399ص. 43. کلیّات نظامی گنجوی (خمسۀ نظامی)؛ مخزن الاسرار : الیاس بن یوسف نظامی، به کوشش : حسن وحید دستگردی، یزد : بهاباد، 1382، 2ج. 44. کلیله و دمنه : ابوالمعالی نصر الله منشی، به کوشش : علی رضوی بهابادی، چاپ پنجم، یزد : بهاباد، 1383 ش، وزیری، پانزده + 411ص. 45. گزیدۀ دیوان میرزا سید علی نقی مدرّس (حجاب یزدی) : ابوالفضل سعیدی ریحان، به کوشش : اکبر قلمسیاه ، یزد : گیتا، 1382ش، رقعی، 121ص، مصور. 46. گلدستۀ اندیشه : محمّد امین وقاری طبسی یزدی، به کوشش محمّدرضا ابویی مهریزی، یزد : اندیشمندان یزد، 1384ش،وزیری، 254ص. 47. گلزار شریف : محمّد الشریف پناه، یزد : گلبهار، 1300ش. 48. محضر الشهود فی ردّ الیهود : حاجی بابا قزوینی یزدی، به کوشش : احمد حسینی اشکوری، یزد : کتابخانۀ وزیری، 1348ش، وزیری، 195ص. 49. معادن الحکمه فی مکاتیب الائمّه (عربی) : محمّد بن المحسن بن مرتضی کاشانی(علم الهدی)، به کوشش : علی اکبر غفاری، 2ج، یزد و تهران : کتابخانۀ وزیری + مکتبة الصدوق، 1388 ق، وزیری،136 + 346ص. 50. منتخبی از دیوان قضایی یزدی : انجمن ادبی کتابخانۀ وزیری یزد، یزد : ناشر مؤلّف، [1366ش]، وزیری، 186ص. 51. نادر فرخنده پیام : وحشی بافقی [ برگزیدۀ اشعار وحشی بافقی]؛ کمال الدین محمّد وحشی بافقی، ویراسته : حسین مسرّت، یزد : ادارۀ کلّ آموزش و پرورش یزد، 1372 ش، وزیری، 72ص. 52. نخبة اللغات : علی اکبر محمّد جعفر یزدی لغوی، [ چاپ سنگی]، بی جا. [گویا یزد]، بی نا، 1280ق، جیبی، بدون صفحه شمار. 53. نمکدان : محمّد جیحون یزدی؛ به کوشش : حسین مسرّت، در : یزد، یادگار تاریخ؛ حسین مسرّت، یزد : انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد، 1376ش، ج1، صص 631.650. 54.نور الابصار فی فضیلة الانتظار؛ محمّدتقی موسوی اصفهانی، یزد : مؤسسۀ خیریّۀ علمی و دینی مهدیۀ اشکذر یزد، 1361ش، رقعی،8ص. 55. پیام پیامبر (ترجمۀ نهج الافصاحه)؛ تدوین و ترجمه : بهاء الدّین خرمشاهی و مسعود انصاری، یزد و تهران : کتابفروشی فرهنگ + جامی، 1385ش، وزیری، 972ص. 56. وقف نامۀ جامع الخیرات : سید رکن الدین محمّد حسینی یزدی [ترجمه : جعفر غضبان]، یزد : هیئت امناء موقوفه، 1369ش، رقعی، 39ص. 57.وقف نامۀ حاج محمّد ابراهیم نورالله محلۀ تل، خانۀ وقفی امام حسینی؛ یزد : هیئت امناء موقوفه، 1369 ش، رقعی، 39 ص. 58. وقف نامۀ مرحومین امیرچخماق و زوجۀ او ستی فاطمه بنت سلطان محمّد، سنۀ 849 هجری؛ یزد : شعبۀ یک هیئت اسلامی یزد، 1327ش، جیبی،45ص. 59. هدایت الاحمدیه : احمد یزدی ابرقوئی، به کوشش : محمّد قیومی ابرقوئی، یزد : ناشر مؤلّف، 1332 ش، وزیری، ج اول، 133ص. 60. یادگار ماندگار، مجموعۀ موقوفات یزد : محمّدرضا تصدیقی، یزد : ادارۀ کلّ حج و اوقاف و امور خیریّۀ استان یزد ؛ ستایش، 1380ش، وزیری، ج1، 539ص، مصوّر. ...
محمد قوچانی: سلفی گری فرزندخوانده روشنفکری دینی است
خراسان به نقل از فرهنگ امروز نوشت: در چند هفته گذشته، انتشار شماره اخیر مجله مهرنامه و حواشی متاثر از آن و همین طور انتشار مصاحبه ای از مصطفی ملکیان که در آن مهرنامه و سردبیرش را در کانون تهاجم و انتقاد قرار می داد، فصلی دیگر از نزاع های فکری و جناح بندی های منبعث از آن را رقم زد. آن چه در ادامه می خوانید پاسخ های محمد قوچانی است به پرسش های فرهنگ امروز. پرسش هایی که هم تحت تاثیر جنجال ...
ابتکار سیدرضی، عامل ماندگاری نهج البلاغه
به گزارش دولت بهار به نقل از فرهنگ نیوز، نهج البلاغه گزیده ای از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام است که مرحوم سید رضی در قرن چهارم هجری قمری آن را جمع آوری کرده است. سرّ ماندگاری نهج البلاغه را در بیان حضرت آیت الله جوادی آملی از نظر می گذرانیم: سرّ این که نهج البلاغه ماند و بیشتر شرح آن را علمای اهل سنت به عهده دارند، تا حدی که اگر صد شرح ...
شرح مناجات شعبانیه
مولانا و همچنین در تفسیر آیه شریفه وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ؛ جن و انس رانیافریدم مگر برای عبادت خود . (ذاریات: 53) از ابن عباس نقل است که کلمه لیعبدون را به لیعرفون تفسیر می کرد؛ یعنی: جن و انس را نیافریدم، مگر آنکهمرا بشناسند. (133) در روایتی نیز از امام صادق علیه السلام چنین نقل است که: اَیُّها النّاسُ اِنَّ اللّه ...
14 سال حبس برای 23 متهم پرونده قتل یکی از رهبران شیعیان مصر
به گزارش دولت بهار به نقل از الیوم السابع، دادگاه مصر امروز شنبه حکم متهمان پرونده قتل حسن شحاته از رهبران شیعیان مصر را صادر کرد. بر اساس این گزارش، 23 نفر از متهمان این پرونده به 14 سال حبس محکوم شدند. این در حالی است که دادگاه مصر هشت نفر دیگر از متهمین این پرونده را از اتهامات مربوطه تبرئه کرد. حسن بن محمد بن شحاته بن موسی العنانی" عالِم دینی از پیروان مکتب ...
پیام تسلیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به مناسبت ارتحال آیت الله امینیان
.../3/23 - 20:10 465052 به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان و به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور، حجت الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها طی پیامی ارتحال آیت الله امینیان را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است : ارتحال عالم فرزانه، حضرت آیت الله امینیان را به مردم مسلمان، روحانیت مکرم و دانشگاهیان معزز، به ویژه بیت ...
آثار "غیبت"از دیدگاه امام علی(ع)
خود انجام می دهند، به زودی از دیدن حجت خودش (امام مهدی-عج-) محروم خواهد ساخت. (8) 4 ستم به فرزندان علی(ع) حضرت علی بن ابیطالب(ع) در روایتی از وقایع غیبت و پیامدهای آن سخن می گوید و وقایع مربوط به آن دوران را به حوادثی که برای قوم حضرت موسی(ع) رخ داده است، تشبیه کرده، تصریح می نماید که سرگردانی و تحیر مسلمانان در زمان غیبت حضرت مهدی چندین برابر سخت تر و بیشتر از دوران ...
بچه ام زیاد سرما می خورد؛ چه کارکنم؟
آبَایِهِ عَنْ اَمِیرِ الْمُوْمِنِینَ (علیه السّلام) قَالَ لَا یَتَدَاوَی الْمُسْلِمُ حَتَّی یَغْلِبَ مَرَضُهُ عَلَی صِحَّتِهِ (مستدرک الوسایل؛ ج 2؛ ص 71) 9- وَ قَدْ تَقَدَّمَ قَوْلُ اَمِیرِ الْمُوْمِنِینَ (علیه السّلام) امْشِ بِدَایِکَ مَا مَشَی بِکَ (وسایل الشیعه؛ ج 2؛ ص 410) 10- وَ فِی الْعِلَلِ عَنْ اَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ اَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ ...
چه کنیم بدنمان در قبر نپوسد؟
تاریخی جسد مشاهده شده ابن بابویه، از علمای اعلام فقهای شیعه، را به نقل از علامه حسینی طهرانی در کتاب معاد شناسی، مجلد سوم، می آوریم: بدن هائی که در میان قبر است ممکن است نپوسد، مانند جنازۀ شیخ صدوق محمّد بن علیّ بن حسین بن موسی بن بابویه قمّی ، که از فحول علماء و صاحب کتاب مَن لایَحضُرُه الفَقیه یکی از کتب اربعۀ شیعه و قریب به سیصد جلد کتاب دیگر است . در سنۀ 381 هجریّۀ قمریّه رحلت می ...
دعای روزهای پایانی شعبان با نوای حاج میثم مطیعی
به گزارش فرهنگ نیوز ، ابَوُالصّلت هَروی روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. حضرت فرمود: که ای ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافی کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایی را که در ایّام گذشته این ماه کرده ای و بر تو باد که بر آنچه نافع است برای تو رُو آوری و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید ...
مداحی هم باید مانند منبر مستند باشد
برای شما عزیزان بخوانم. البته این مقتل، مقتل بسیار معتبری است. این سیدبن طاووس -که علی بن طاووس باشد- فقیه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثّق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسیار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته ای است. ایشان اولین مقتل بسیار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است. استادشان -ابن نَما- مقتل دارد، شیخ طوسی مقتل دارد، دیگران هم دارند ...
دیدار امام جمعه کاشان با استاندار اصفهان و وزیر صنعت
مسئولات حل و فصل گردد. آیت الله نمازی با تاکید بر اینکه صنعت خودروی کشور باید از پیشرفته ترین تکنولوژی های دنیا برخوردار باشد، تصریح کرد: صنعت خودرو ایران باید قابل رقابت با صنایع خودرو سازی دنیا باشد. گفتنی است دیدار با آیت الله میرسید محمد یثربی فرزند مرحوم آیت الله آقای حاج سید مهدی یثربی (قدس سره) امام جمعه ی فقید کاشان نیز از دیگر برنامه های استاندار اصفهان و وزیر به کاشان ...
همکاری14ساله170محقق برای تاریخ جامع ایران / شرح تدوین اثر ماندگار
خلافت و نقش ایران در تحولات مربوط به دستگاه خلافت به ویژه مسائل به دیوان سالاری و نظارت که ایرانی ها دست قوی در این فن در دوره خلافت عباسی داشته اند، از دوره ای که اولین حکومت ایرانی بعد از اسلام شروع شده، یعنی از طاهریان در خراسان شروع کردیم و از همان خراسان پیش رفته ایم چون طاهریان در خراسان حکومتشان را تأسیس کردند و این اولین حکومت بود و ما هم زمان با اولین حکومت شروع کردیم و به لحاظ مکانی ...
جوانان از هویت دینی و ملی، انقلابی و فرهنگی خود خسته نیستند
آمارها با اهمیت فرهنگ چیست؟ و .... برای مثال به بخش دیگری از این آمار کور اشاره میکنم. مردمی که در اوج حکومت پهلوی و تبلیغات غربی و ضددینی در سال 53 ، 71 درصد اولویتشان ارزش های مادی بوده در سال 58 و یک سال پس از انقلاب اسلامی و انفجار نور در جامعه 87 درصدشان اولویت به ارزش های مادی داده اند. آیا حقیقتا این بیشتر شبیه به یک شوخی بی مزه سفیهانه نیست. آیا اگر مثلا حضرت امام قرار بود با کمک ...
وهابیت و تحریف در تاریخ/ نمونه های تحریفات
عقیق :بنیانگذار مکتب سلفی گری شخصی است به نام احمد بن عبد الحلیم معروف به تیمیه حرانی دمشقی ( 66-728ق) است او به حدی هتاک بود که مورد اعتراض شدید علماء و دانشمندان برجسته اهل سنت زمان خود تا عصر حاضر قرارگرفته است و هم اکنون افکار باطل و انحرافات او در بین امت اسلامی بعنوان شیخ الا سلام رواج داشته و گفتار وی منشا ء عقاید وهابیت قرار گرفته است. مروج این تفکر محمد بن عبدالوهاب است که بعد ...
حکم تکلیفی عضو قطع شده پس از پیوند
سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه ، بخش دوم مقاله پیوند عضو پس ازقصاص به قلم آیت الله هاشمی شاهرودی به بررسی تاثیرپیوند عضوقطع شده برحکم قصاص و حکم تکلیفی عضو قطع شده پس از پیوند می پردازد. دربخش نخست مهمترین آراء فقهای شیعه را نقل کردیم. روایتی که به آن استناد شده همان موثقه ء اسحاق بن عمار است که متن آن گذشت. اگر چه این روایت درمورد قطع گوش وارد شده است اما به اعتبار تعلیل عامی که در ...
چگونه می توانیم ظهور را نزدیک کنیم
مقدس و نورانی حضرت در باب امامت به طور خاص نگاه می کنیم، روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که در شب معراج به کنار عرش الهی رسیدم، خطاب رسید که یا محمد دوست داری ائمه بعد از خود را ببینی؟ گفتم بلی، خطاب آمد؛ بالای عرش من را نگاه کن ، می فرماید من نگاه کردم و انوار ائمه(ع) بعد از خود را نگاه کردم دیدم همه نشسته اند اما در میان این انوار وجود مقدس و نورانی امام زمان قائم است همه ذکر می گویند ولی وجود ...
به چشم دیده ام چقدر جوان با مناجات خمس عشر متحول شده اند
مناجات بخوانی یک دعا را از اول تا آخر بخوانی، بلکه جمع باید از مناجات خوانی لذت ببرد. به جای این که شما یک ساعت بالای منبر بروید در 10 دقیقه تا یک ربع ساعت، حرف هایتان را خلاصه و کوتاه بزنید و بعد جلسه دعاخوانی را آغاز کنید. مفاتیح را باز کنید. یک وقت می بینید دارید مناجات حضرت امیر را در مسجد کوفه می خوانید. مولای یا مولای أنت القوی وانا الضعیف ، وهل یرحم الضعیف الا القوی . مولای یا مولای أنت ...
ریشه های تاریخی تبعیض درباره مسلمانان غیر عرب
...، ج 2، ص 126؛ طبری، تاریخ الرسل و الملوک، ج 2، ص 456؛ بیهقی، السنن الکبری، ج 6 ، ص 165؛ ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، ج 7، ص 24. 5. حتی عرب تبارانی که در نواحی مختلف ایران زندگی می کردند، بر شرافت عرب بر عجم صحه می گذاردند و بر آن تأکید می کردند. از ابوعبدالله حسین بن حسن حلیمی (د. 403 ق) نقل شده که در توضیح روایت منسوب به پیامبر| که فرمود: حب العرب من الایمان و بغضهم کفر ، آورده است ...
شاخص های تقدیم اهم ّبر مهم در تزاحم های اخلاقی
، نورالدین (1421ق)، المصلحه المرسله حقیقتها و ضوابطها، بیروت، دار ابن حزم. فراهیدی، خلیل بن احمد (1367)، العین، محققین مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، چ دوم، قم، دار الهجره. خراسانی، محمدکاظم (1424ق)، کفایه الاصول، قم، موسسه نشر اسلامی. الخفیف، علی (بی تا)، اسباب اختلاف الفقهاء، دمشق، مطبعه الرساله. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1404ق)، مفردات غریب القرآن، چ سوم ...
نسبت انسان کامل با انسان الحیوان
صُورَةٍ ما شاءَ رَکَّبَکَ إن شاء فی صورة الکمال فیجعلک خلیفة عنه فی العالم أو فی صورة الحیوان فتکون من جملة الحیوان بفصلک المقوم لذاتک الذی لا یکون إلا لمن ینطلق علیه اسم الإنسان. (محی الدین بن عربی، الفتوحات، ج 3، ص 297.) 12. همان. 13. همچنان که حضرت حق به نبی اکرم(ص) فرمود: لولاک لما خلقت الافلاک (ابن شهر آشوب، المناقب؛ ج 1، ص 217). ابن عربی نیز بر همین اعتقاد است: کان المقصود ...
خواب عجیب آیت الله خویی در مورد خودشان و امام
های آقای حکیم را گرفته بودند امام مرتب می پرسید وضع آن ها را.از حالشان و آزادیشان جویا می شدند. بعد به سراغ مرحوم آیت الله شاهرودی رفتیم و در مورد رابطه ی ایشان با حضرت امام پرسیدیم. آیت الله جعفری نیز با اشاره به رابطه ی کاملا محترامانه ی این دو بزرگوار فرمودند: ایشان مرجع بودند و کاری با سیاست نداشتند. نه موید بودند نه مخالف. با توجه به اینکه آیت اااه جعفری در زمان انقلاب و ...
آقای انصاری! مسلمانان از گنبد و بارگاه شفا طلب نمی کنند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد عده ای از مفسرین ذیل آیات 21 تا 24 سوره کهف آورده اند ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دین نه تنها حرام نیست – آنچنان که وهابیها می پندارند - بلکه کار خوب و شایسته ای است. اصولا بناهای یاد بود که خاطره افراد برجسته و با شخصیت را زنده نگه می دارد همیشه در میان مردم جهان بوده و هست و یک نوع قدردانی از گذشتگان و تشویق برای آیندگان در آن کار نهفته است. اسلام نه تنها از این کار نهی نکرده بلکه آن را مجاز شمرده است. وجود این گونه بناها یک سند تاریخی بر وجود این شخصیت ها و برنامه و تاریخشان است به همین دلیل پیامبران و شخصیت هایی که قبر آن ها متروک مانده، تاریخ آنها نیز مورد استفهام قرار گرفته است. این نیز واضح است که این گونه بناها کمترین منافاتی با مسئله توحید و اختصاص پرستش به الله ندارد زیرا احترام، مطلبی است و عبادت و پرستش مطلبی دیگر 1 بنابراین احداث آرامگاه بر روی قبور بزرگان دین به ویژه برای مرجع عالیقدر و رهبر عظیم الشان مذهبی و سیاسی امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و درکنار آن فراهم نمودن امکاناتی که زائران حرم در آسایش و رفاه باشند اقدامی ارزشمند، ممدوح و پسندیده است. اخیراً درباره ساخت حرم امام (ره) اظهارنظرهای متفاوتی در بعضی از رسانه ها منتشر گردیده که در آغاز جهت اطلاع خوانندگان آیینه یزد بخشی از مصاحبه رئیس و قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) و بعضی از موافقان و مخالفان تزئینات و هزینه های آن پروژه درج می گردد. محمدعلی انصاری رییس موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) می گوید: امام یک رهبر بزرگ مذهبی سیاسی بود و مردم حتی از امام شفا می خواهند. بنابراین نمی توان حرم امام را با مقبره یا بنای یاد بود مهاتما گاندی مقایسه کرد و انتظار داشت تنها یک پارک بزرگ و فضای سبز وسیع بسازیم و قبر را با یک سنگ در وسط آن قرار دهیم. 2 حمید انصاری قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در خصوص محل تامین بودجه ساخت و ساز حرم بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، عنوان کرد: محل تامین هزینه های ساخت حرم امام خمینی(ره) کمک های مردمی، نذورات، دولت، مجلس و حرکت هایی بود که مسئولین حرم انجام دادند. در این مسیر همه کمک کردند تا این بنا شکل گرفته و تداوم یابد... حرم هر چه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام(ره) است 3 پرویز کرمی مشاور علمی و فن آوری رییس جمهور اظهار داشت: شبکه های اجتماعی به هر حال بخشی از فضای رسانه ای به حساب می آید اما پیش از آنکه اخبار آنها از صحت و درستی برخوردار باشد برگرفته از شایعات بزرگ نمایی است. رئیس هیئت مدیره انجمن فعالان روابط عمومی ایران ادامه داد: البته ما باید شخصیت ساده زیست امام را و زی طلبگی و توجه ایشان به مستضعفان و پابرهنگان را به درستی تبیین و ترویج کنیم. امام در زمان حیات مبارک شان نه تنها اجازه ترمیم ساده و سفیدکاری حسینیه جماران را نمی دادند، بلکه در زمینه مسائل شخصی و حکومتی برابر آنچه که از زندگی شخصی ایشان و رفتار حکومتی ایشان به جامعه منتقل شده کمال ساده زیستی و امساک را داشتند، به طوری که وزیر امور خارجه وقت دومین ابر قدرت دنیا یعنی شوروی سابق در مواجهه با منزل و محل ملاقات امام، از سادگی آن به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود. 4 مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در یادداشتی به توصیف تزیینات جدید پرداخت و نوشت: فضای بسیار وسیع، سقف و پایه های بسیار مستحکم و دیوارهای ضخیم بتونی اطراف، چنان توجه مرا به خود جلب کرده بودند که نتوانستم با حال عادی همیشگی مشغول زیارت شوم و بدون آنکه بفهمم چه کرده ام از همان مسیر برگشتم و غرق در این تفکر شدم که آیا امام خمینی با این هزینه کردن برای مقبره خود موافق است؟ در مسیر رفت، به هتل، تالارها، پاساژها، فروشگاه ها، گلدسته ها، گنبدهای کوچک و بزرگ و سایر ساخت و سازهای پرزرق و برق که در مجموعه ای با عنوان حرم امام خمینی ساخته شده اند خیره شده بودم و بدون آنکه ذره ای تردید کنم آنها را وصله های ناچسبی برای حرم امام خمینی یافته بودم. اما هنگامی که آن تونل و آن فضای وسیع و پرهزینه زیرزمین را دیدم، غربتی وصف ناشدنی برای امام خمینی احساس کردم که تا آن روز، احساس نکرده بودم. در مسیر بازگشت، تا زمانی که به خانه رسیدم، نتوانستم خود را از سئوالی که با آن درگیر شده بودم رها کنم... 5 سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران با اشاره به فضاسازی های رسانه ای پیرامون بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) اعلام نمود: طی چند روز اخیر شاهد برخی واکنش ها نسبت به بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بودیم، هر چند پیشنهادات و انتقادات مطرح شده پیرامون این موضوع از سر دلسوزی است اما باید با هوشمندی مراقبت کرد تا خدای ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوء استفاده دشمنان امام و انقلاب فراهم آید. 6 نگارنده این سطور بر اساس مدارک و شواهد و سوابقی که به شرح زیر خواهد آمد در مورد تزئینات آرامگاه آن بزرگ مرد تاریخ به ویژه بخشی از آن که از بیت المال بوده است نظر دیگر منتقدان را دارد و با وضعیت موجود موافق با این گونه هزینه های گزاف نمی باشد. همانگونه که در یکی از شماره های قبل در این ستون با عنایت به وجود مساجد عظیم و بزرگ در مرکز یزد با ساخت مصلای جدید در دارالعباده موافق نبوده و هنوز هم با دلایل مندرج در سر مقاله شماره 297 آیینه یزد بر این نظریه باقی می باشد. چون اعلام گردیده بخشی از هزینه ها از سوی دولت، مجلس و نهادهای تبلیغاتی و انقلابی تامین شده است لذا رسیدگی به زندگی پا برهنگان و مستضعفان مورد عنایت امام راحل (ره)، فرزندان بی سرپرست یا بدسرپرست، خانواده های زندانیان، مقاوم سازی و تجهیز مدارسی که از امکانات اولیه محروم هستند و حل مشکلات کارتن خواب ها، بی پناهان و حاشیه نشینان، فراهم نمودن حداقل امکانات رفاهی و بهداشتی برای آنان و دهها مورد از این قبیل امور به طور قطع در اولویت قرار دارد. حضرت امام (ره) در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای و آیت ا... اکبر هاشمی رفسنجانی درباره احداث مصلای تهران مرقوم می فرمایند. باسمه تعالی - با حفظ جهات شرعی در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتی الاسلام، آقایان: خامنه ای و هاشمی، موافقت می شود ان شاءاللّه در کنار ساختن مصلای تهران، در ساختن بینش کفر ستیزی مسلمانان موفق باشید. ضمنا سادگی مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیدا از زرق و برق ساختمان های مساجد اسلام امریکایی جلوگیری شود. خداوند تمامی دست اندرکاران برپا کننده مساجداللّه را تایید فرماید.23/8/67 7 امام(ره) روز 15 اسفندماه 1357 خطاب به علما و روحانیون حوزه علمیه قم می فرماید: الآن وزارتخانه ها این را می گویم که به دولت برسد- نباید این تزیینات فوق العاده ای که صرف شده است در اینجا و آنجا باز محفوظ باشد. اینها را بگذارید در بانک ها، بگذارید در[خزانه] برای ملت خرج بکنید. ملت عدالت می خواهد، اتاق بزرگ نمی خواهد. ملت وزارتخانه می خواهد، وزارتخانه اسلامی، نه آن وزارتخانه کاخ دادگستری، کاخ نخست وزیری، کاخ وزارتِ مالی، هی کاخ! کاخ مال ملت است. این تزییناتی که الآن در این کاخ ها موجود است، علاوه بر اینکه بسیاری اش یا بعضی اش از محرّمات است و حتماً باید دولت توجه کند به آن، دولتی که می گوید دولت اسلامی است و هستند نباید تحت تأثیر واقع بشود... می ترسند که مبادا یک وقت میهمانی از اجانب بیاید در کاخ دادگستری یا در کاخ نخست وزیری و آنجا ببیند که یک [محیط] محقری است؛ باید حتماً به فرم غرب باشد؟! آن وقتی که نَفْس شما قوی شد و اعتنا نکردید، اعتنا به این زخارف نکردید، آن وقت است که از شما حساب می برند....دولت ها بفهمند که قدرت به این نیست که ظرف طلا باشد و ظرف نقره باشد، قدرت به این نیست که پرده های کذا باشد، بزرگی و عظمت به این نیست که پرده های کذا باشد و مبل های کذا باشد از مال این ملت ضعیف! خود ملت توی این غارها زندگی بکند و شما در کاخ های دادگستری و در کاخ های نخست وزیری؟! تعدیل کنید خودتان را؛ اگر از خودتان شروع نکنید نمی توانید اصلاح کنید. وزارتخانه ها را اصلاح کنید. 8 امام رحمه ا... علیه به مرحوم آیت ا... مشکینی و فخرالدین حجازی تذکر دادند تا از بیان سخنان مبالغه آمیز در مورد ایشان خودداری نمایند ضمناً از قول حاج عیسی خدمتگزار امام (ره) نیز نقل گردیده است: بعضی وقت ها پیش می آمد که امام روزی دو بار ملاقات داشتند. یک روز خیلی عجیب بود. بس که مردم گفته بودند روح منی خمینی، جان منی خمینی ؛ امام از آن بالایی که در حسینیه نشسته بودند آمدند پایین و یک گوشه ای چنان مظلومانه نشستند و گفتند: این حرف ها را نزنید. می ترسم باورم بشود . خیلی این حرف عجیب بود.....صبحانه ایشان همان چیزی را می خوردند که ما می خوردیم. همان شیر یا چایی. ظهر هم مقداری گوشت بار می کردند و آبش را می خوردند......شب ها هم غذای حاضری می خورد مثل نون پنیر و انگور یا نون و پنیر و خربزه. امام تجملاتی نبودند که در خانه شان بریز و بپاش باشد...... امام هیچ گاه من را دعوا نکردند. امام می گفت خدایا من را با حاج عیسی محشور کن. چنین آدمی با تواضعی چطور ممکن بود من را دعوا کند. حتی امام چایی خودش را خودش درست می کرد اما وقتی میهمان برای ایشان می آمد؛ من برای آنها چایی می بردم 9 اساساً پیروان مکتب اهل بیت بر این باورند که قبور مطهر انبیای خداوند و اولیای ایشان و ائمه معصومین(ع) حرم های امن الهی و محل نزول رحمت پروردگار و بلند شدن نام و یاد خداوند و ذکر تسبیح و مناجات و دعا و طلب نیاز بندگان خداست. مراقد بزرگان و اولیای دین و امام زادگان و بزرگان علما و سادات از فرزندان امامان معصوم نیز در این شمارند و زایران این مراقد و قبور نوعاً به هنگام زیارت، حاجات و نیازهای خود را مطرح می کنند و از پروردگار متعال می خواهند به برکت آن ذوات مقدس ومعظم دعایشان مستجاب شود و حاجتشان بر آورده گردد. در روایات آمده است که بر مزار والدین نیز پس از دعا برای مغفرت آنان طلب حاجت کنید که مستجاب است. قدر مسلم امام راحل عظیم الشان نیز از بندگان شایسته پروردگار است واین که گفته شده حتی بعضی شفای بیماران را در جوار مرقدشان از خدا می خواهند نکته ای به حق و بجاست. اما این مساله هیچ ارتباطی به تزیین و آراستن و مطلا کردن و رقم های هزینه ای سنگین صرف زیبا سازی و درهای آراسته به طلا و نقره و سنگ های قیمتی پرهزینه و نقش های اسلیمی و سقف های مقرنس و امثال آن ندارد. مرقد امام بزرگوار اگر صورت خاکی اولیه را هم دارا باشد زیارتگاه شیفتگان وعارفان و محل دعا و مناجات و راز و نیاز با خداوند خواهد بود. بی تردید محلی در شأن زایران و مکان مناسب استراحت و حضور اجتماعات در مناسبت های مختلف با تهویه مطبوع و فضای قابل استفاده از ضروریات آن جایگاه با عظمت است اما پرداختن به مسایلی که هیچ ارتباطی با نیازهای ضروری ندارد از جمله مصادیق اسراف و زیاده روی می باشد. مدیرمسئول پی نوشت ها: 1- تفسیر نمونه ، جلد 12، صفحه 388 2- عصر ایران، 12/3/94 3- شبکه اطلاع رسانی دانا، 11/3/94 4- سایت جماران، 13/3/94 5- سایت نظر نیوز، 10/3/94 6- خبرگزاری مهر، 11/3/94 7- صحیفه امام خمینی(ره) ، جلد 21، صفحه 189-188 8- همان، جلد6، صفحات 328 و 329 و 330 9- خبرگزاری تسنیم، 14/3/ ...
پاسخ امیرالمؤمنین به پرسشی درباره رازسجود
بودن نماز پیشوایان دین علیه السلام درباره علت دو سجده فرموده اند: چون پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در شب معراج به آسمان بالا رفت و عظمت پروردگارش را مشاهده کرد به سجده افتاد. وقتی سر از سجده برداشت باز عظمت پروردگار را مشاهده کرد دوباره به سجده رفت. بر این اساس سجده دو بار واجب شده است. بنابراین نمازگزاری که به راز نماز آشناست هرچه را در توجیه احکام، اذکار و افعال نماز گفته شده و ...
با خواندن این سوره هرگز فقیر نخواهید شد
96 گانه سوره، مسأله اصلی است . محتوای سوره واقعه در تاریخ القرآن از ابن ندیم نقل شده: سوره واقعه چهل و چهارمین سوره ای است که بر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نازل شد، قبل از آن سوره طه ، و بعد از آن شعراء بوده است. این سوره، همان گونه که از لحن آن پیدا است، و مفسران نیز تصریح کرده اند، در مکّه نازل شده است، هر چند بعضی گفته اند آیات 81 و 82 در مدینه نازل گردیده ...
امام(ره) تا آخرین لحظه عمرش آمریکا را "شیطان بزرگ" می دانست
مطهر رضوی در ابتدای سال و حرم مطهر امام خمینی(ره) اشاره و تأکید کرد: مقام معظم رهبری دو سخنرانی کلیدی استراتژیک دارند که یکی سخنرانی اول سال ایشان در جوار حضرت ثامن الحجج(ع) است و دیگری سخنرانی ایشان در مرقد امام(ره) در 14 خرداد است. خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه این دو سخنرانی رهبر انقلاب استراتژیک و کاربردی است، افزود: همه سخنرانی های معظم له مهم است، اما این دو سخنرانی ...
عاشق شو، اما عاشقِ لیلیِ لیلی ها
...> 11) شاعر: محمد علی جعفریان. 12) امام صادق علیه السلام فرمود: اگر او را درک کنم، در ایام زندگانی ام خدمتگزار او خواهم بود.: الغیبة نعمانی، ص 245، ح 23. 13) برخی از کمالات و زیبایی های حضرت مهدی علیه السلام: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: ... تمام انسان های مومن به وسیله ی آن شادمان و راضی خواهند شد... او امامی است پرهیزکار و پاک، مسرورکننده و رضایت بخش ...