سایر منابع:
سایر خبرها
نظر چند متخصص اقتصادی در باره علت وقوع فاجعه پلاسکو
داده شود و مانند تاریخ مرگ معماری مدرن که چالز جنکس آن را مصادف با فروریختن مجتمع مسکونی پروئیت ایگو در 15 ژوئیه 1972 در شهر سنت لوییز ایالت میسوری آمریکا می داند، به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ تحولات شهرسازی و برنامه ریزی کشور شناخته شود. پلاسکو بخشی از تاریخ شهرسازی کشور و برشی مقطعی از تحولات شهری تهران بود. فرو ریختن آن البته نه مانند پروئیت ایگو به اختیار و عمدی بلکه ناشی از یک سانحه ...
از همسایگیِ اسمی تا بیگانگیِ رسمی
همسایه داری، تطبیق همسایه داری مدرن یعنی آپارتمان نشینی و مشکلات پیش روی آن و بسیاری دیگر از مسائل می تواند در آینه سیره و سخن معصوم ترسیم و توشه ای باشد برای تغییری در سبک زندگی ای که امروز بیش از هر زمانی ما در زندگی اجتماعی مان بدان محتاجیم. واحد اجتماعی نظام یافته ای که اگر به شکل صحیحش صورت گیرد و الزاماتش مراعات گردد، شهد شیرینش در عرصه های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی کام تک تک ...
معادل های فرهنگستان قبل از ورود به کتب درسی، در جامعه محک بخورند
و حوادث دو روز را در قالب یک داستان شیوا بیان می کند و به مسائل اجتماعی و سیاسی روز جامعه آلمان می پردازد را هم ترجمه کردم. با توجه به شرایط این روزها که سیل فراوانی از ترجمه به سوی جامعه گسیل شده است، چه مقایسه ای می توان میان نسل مترجمین گذشته و همکاران شما که کتاب ها را انتخاب می کردند و در این زمینه تحقیق داشتند، با نسل امروز می توان داشت؟ آیا توازنی میان این دو نسل وجود دارد؟ ...
استادان دانشگاه در نشست بررسی میراث هاشمی
تکیه کرد. امیرکبیر برای صنعتی کردن کشور تلاش های بسیار کرد و به وجود یک ارتش نیرومند تاکید داشت؛ از همین روست که او را مرد عمل می دانند. من به بخش هایی از کتاب اشاره کردم که هاشمی نیز با امیرکبیر در آن موضوعات همنوایی کرده است. هاشمی عرصه سیاست مدرن را درک کرده بود، در عرصه سیاست مدرن موضوعاتی برای مطالعه پیش می آید. به نظر می آید که میان دین و آزادی، میان منافع ملی و فردی و امثال آن در وهله اول ...
خاطرات منتقد دیروز و دوستدار امروز هاشمی
...، گسترش طبقه متوسط جدید فرهنگی، رشد سوادآموزی و آموزش عالی، گسترش فرایندهای جهانی شدن باعث شده طبقه متوسط و نسل جوان، نسبت به کلیشه های مرسوم و سنت های موجود از خود مقاومت نشان دهند. خب خیلی ساده است چپ ها از این زاویه نسبت به راست ها خود هم مبتکر تغییراتند و هم کاشف و تحلیل گر آن. وقتی جامعه ایرانی از کابوس جنگ رهایی یافت هم زمان شد با فروپاشی شوروی و رهایی جهان از کابوس نظام های ...
بیداری اسلامی در افق طلایه داران شعر انقلاب
قرار داشتند. بارزترین جلوه های این دیدگاه رهبری انقلاب در طرح مسئله فلسطین، به عنوان بزرگ ترین معضل جهان اسلام و اعلام روز جهانی قدس و به موازات آن طرح ایده صدور انقلاب اسلامی بود. این رویکرد انقلاب از همان ابتدا موجب شد که هنر و ادبیات انقلاب نیز در جهت گیری ها و چشم اندازهایش به دنبال ترسیم این افق باشد. به اولین سروده های شاعران جریان ساز انقلاب اسلامی که نگاه می کنیم جلوه هایی از این رویکرد ...
دانشگاه و کمیت گرایی افراطی
*می دانیم که دانشگاه آموزشگاه نیست به این معنا که تنها محلی برای آموزش دادن دانسته نمی شود. چه ویژگی هایی این نهاد معرفت ساز را به دانشگاه بدل می کند؟ غلامرضا ذاکرصالحی: دانشگاه در معنای لاتین آن universitas به معنای اجتماع و صنف دانشمندان است و هرجا که اجتماع دانشمندان شکل گیرد، آنجا دانشگاه است. حال ساختمانش هرچه می خواهد باشد. اگر دانشگاه را نیز از ریشه انگلیسی universبگیریم می توان آن را به جهان، عالم و کائنات تعریف کرد؛ یعنی، گویی دانشگاه یک جهان کوچک است و صحنه ای برای نگاه کردن به کل جامعه است؛ به تعبیری، دانشگاه مکانی است که در آن می توان کلیت جامعه را به تماشا نشست. بر این اساس، یک کالج فنی، نمی تواند دانشگاه باشد چون کلیت جامعه را بازنمایی نمی کند و ساختار کلی از معرفت ارائه نمی دهد. بنابراین دانشگاه به این دلیل آموزشکده نیست چون که آموزش همه جا ارائه می شود. مؤسسات خصوصی در بیرون هم می توانند کار آموزشی کنند. دانشگاه بیشتر یک شیوه زیست هنجارین است که وظیفه اش گسترش فهم در جهت تربیت شهروند خوب است. دانشگاه نقطه تلاقی فرهنگ، قدرت و دانش است. دانشگاه یک کلوپ اجتماعی نیست. متأسفانه امروز دانشگاه در ایران، به کلوپ اجتماعی بدل شده است که باید به ریشه هایش برگردد؛ یعنی، محل اجتماع دانشمندانی شود که پایبند به هنجارهای علم هستند. هر جا شما چنین شواهدی را مشاهده کردید می توانید اسم آن را دانشگاه بگذا ...
سبک اصفهانی، به دقیقه اکنون
ایران و ایرانی عشق می ورزد، و از آنجا که فطرتی الهی و روحی مشرقی دارد - همچون علامه اقبال لاهوری - راه سعادت و رستگاری را در جهان بی پیر امروز، بازگشت به خویشتن می داند و مومنانه بر این اعتقاد پای می فشارد که باید مولفه های زیباشناختی فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کرد. از همین رو برخورد انفعالی با مدرنیته را بر نمی تابد و می گوید: این همه درگیری هایی که عزیزان در عرصه هنر با یکدیگر دارند، اثرات ...
عطریانفر:آیت الله هاشمی در آب استخر دچار سکته شد و به سرعت فوت کردند
... به بحث مترو اشاره کردید. اخیرا فایلی از آقای هاشمی در تریبون نماز جمعه منتشر شده است که ظاهرا متعلق به دوره ریاست جمهوری ایشان است. هاشمی در آنجا از اهمیت وجود مترو برای مردم تهران سخن می گوید. جالب بود که هر تریبونی را برای بحث درباره توسعه مغتنم می شمرد. عطریانفر: به نظرم این نگاه منحصر به آقای هاشمی بود. اگر یادتان باشد ایشان در یک دوره طولانی در نماز جمعه موضوع عدالت اجتماعی را مورد ...
راز و رمز آثار ادبی شاهرخ مسکوب
ادبیات کلاسیک نیست. اما در روزگار مدرن از خلال آثار او شاید بهتر بتوان ادبیات کلاسیک را درک کرد؛ درکی متناسب با روزگار نو و موقعیت انسان معاصر، نه درکی که به درد دویست سال پیش بخورد و مخاطب امروز ادبیات کهن را به کار که نیاید هیچ، او را از این ادبیات فراری هم بدهد. مسکوب خود در متن زمانه اش زیسته است. روزگاری به عنوان فعال سیاسی که بعد از کودتای 28 مرداد زندانی و شکنجه شده است و روزگاری به عنوان ناظری ...
هاشمی، عرصه سیاست مدرن را درک کرده بود/ تاملی آکادمیک بر کارنامه سیاسی آیت الله هاشمی
تحولات سیاست های اقتصادی و سیاسی او را در چارچوب دغدغه برای توسعه ایران ببینیم. او عرصه سیاست مدرن را می فهمید و تلاشش این بود که دست به یک مصالحه بین جناح های سیاسی و همچنین بین خواسته های اجتماعی و قدرت سیاسی بزند. هاشمی همچنین معتقد است که امیرکبیر فقر را محل اصلی رشد استعمار می داند. وی تصریح می کند که امیرکبیر در زمانه خودش به ضرورت وجود متخصصان در کشور پی برده است و از همین روست که ...
خاطره ها و تجربه های قصه نویس ایران زمین
ایران آنلاین / تنها تفاوتش با مجید، لهجه است. آقای نویسنده برخلاف بازیگر نوجوان اصفهانی، با لهجه کرمانی سخن می گوید. اهل تعارف نیست و هیچ تلاشی ندارد خود را روشنفکر یا اپوزیسیون جا بزند و به این وسیله برای خودش اعتباری کسب کند یا به جایی یا جریان فکری خاصی، گوشه و کنایه بزند. واقعیتش این است که راحت تر از این حرف هاست. ساده و بی شیله پیله می نشیند رو به روی مان و از گذشته و حال صحبت می کنیم ...
اهل سنت باید از مواضع آیت الله خامنه ای مطلع شوند/ لزوم تفکیک بین سلفی گری با جماعت تکفیری
اسلام را برای مردم تبیین کنیم. همه باید بدانند که قرار نیست همه مخلوقات خدا به یک شکل باشند و مانند هم فکر کنند. پروردگار ما هم در خلقت انسان تنوع به خرج داده است. وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّهً وَاحِدَهً وَلَا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ. رسا در بعد بین المللی و فرا اسلامی چه کارهایی باید انجام داد؟ از زمان حضرت آدم تا به امروز یک مشترکات انسانی بین انسان ها وجود داشته ...
جذابیت جای ارزش را گرفته است
دانشیار فلسفه دین دانشگاه تهران گفت: در دوران سنت گاهی مردم از زندگی و موقعیت خسته می شدند اما جهان سرشار از معنا بود و رابطه بین آسمان و زمین نزدیک تر بود و هرجا نگاه می کردید، از تولد تا مرگ، حضور معنا احساس می شد. به گزارش فارس، دانشیار فلسفه دین دانشگاه تهران دوشنبه شب 22 آذر مهمان برنامه چشم شب روشن شبکه چهارم سیما بود. وی در این برنامه به سؤال های مالک شجاعی جشوقانی ...
آغاز یک تغییر؟
و مانند تاریخ مرگ معماری مدرن که چالز جنکس آن را مصادف با فروریختن مجتمع مسکونی پروئیت ایگو در 15 ژوئیه 1972 در شهر سنت لوییز ایالت میسوری آمریکا می داند، به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ تحولات شهرسازی و برنامه ریزی کشور شناخته شود. پلاسکو بخشی از تاریخ شهرسازی کشور و برشی مقطعی از تحولات شهری تهران بود. فرو ریختن آن البته نه مانند پروئیت ایگو به اختیار و عمدی بلکه ناشی از یک سانحه ...
رمز اقبال به فروشنده و سینمای فرهادی چیست
، تعصب بیجا و... ادبیات مشترک انسان هاست و مرزی نمی شناسد. حالا فرهادی در فیلم هایش در متن یک درام اخلاقی با هوشمندی، کمبود زندگی ما را مانند شهرزادی قصه گو روایت می کند. برای ارتباط مؤثر با مخاطب چه فرصتی بهتر از صندلی سینما و فردیتی لمیده برآن وجود دارد. فرهادی در فضایی تاریک و رؤیاوار دور از فضای مه آلود و پر از سیگنال های غلط فرهنگی، دمی با مخاطب خلوت کرده و با فروتنی از انسان هایی سخن ...
در حکومت علی(ع) هیچ دروغی مجاز نبود/ دکتر مصطفی دلشاد تهرانی
میان آن جامعه فرو رفته در جاهلیت، امین بودن و صادق بودن ایشان بود؛ جالب این است که پیامبر وقتی خواستند دعوت خود را علنی کنند با تکیه بر همین شاخصه آغاز کردند بدین ترتیب که وقتی می خواستند سخن خود را برای دعوت علنی شروع کنند، از مردم پرسیدند اگر من به شما خبری را بگویم، شما قبول می کنید، باور می کنید؟ همه گفتند بله! پیامبر رسالت خود را با تکیه بر راستگویی و امانتداری آغاز کرد و تا پایان با ...
آمریکا هزینه چه تهدیدی را می پردازد؟
، به جز خاک خود ایلات متحده گسترش یافته است. آمریکا هزینه چه تهدیدی را می پردازد؟ حال این سئوال باقی است – آیا اصلا خطر بزرگ نظامی وجود دارد و مالیات دهندگان آمریکایی در حقیقت هزینه چه چیزی را می پردازند؟ از انحلال سازمان پیمان ورشو، بیش از 20 سال گذشته است، ولی هنوز ناتو و اشغالگران نظامی آمریکا در اروپا، یک تناقض تاریخی و عنصر اسطوره ای گرانقیمت عصر جدید محسوب می شوند. و ...
آیدین ابراهیمی: شریعتی توانسته جامعه ای قوی بسازد/ در جستجوی یک مکان شرقی
قدرتمند است، می خواهد کاری کند که این جامعه خودش، مشکلات خودش را حل کند. شریعتی یک دستگاه کلی است و همان قدر در گفت و گوهای تنهایی جدی است که در حج و در میعاد با ابراهیم و مذهب علیه مذهب جدی است. ابراهیمی با تاکید بر مفهوم فرم گفت: ساختن فرم یا تیپ از ماده خام واقعیت کار دشواری است. شریعتی این توانایی را داشت. می توان گفت این تیپ ها امروز در جامعه ما وجود ندارند. فرم ها جهان اجتماعی را ...
2 متخصص آموزش عالی از دلایل ناکارآمدی دانشگاههای ایران می گویند
شدند و در قالب دانشگاه های مدرن، همان سنت علمی خود را بازسازی، ترمیم و احیا کردند. این در حالی است که در ایران، حوزه های علمیه ما به کار خود ادامه دادند و دانشگاه های جدید نیز بعدها به جامعه سنتی ایران الصاق شدند و یک نظام آموزش دوگانه شکل گرفت. علوم دینی یک جا و علوم غیردینی جای دیگر. تفاوت دیگر ما با دانشگاه های غرب، این است که در میان کارکردهای تکنیکی دانشگاه یعنی، آموزش، پژوهش و خدمات ...
دانشگاه یا آموزشگاه؟!
که اگر بخواهید ارتقا هم پیدا کنید گرفتار کمیت گرایی هستید. اینها مشکلاتی است که وجود دارد. اگر بخواهیم دانشگاه در ایران را آسیب شناسی کنیم، شما چه فاکتورهایی را برجسته تر می بینید؟ ذاکرصالحی: دانشگاه را می توان از سه زاویه آسیب شناسی کرد؛ نخست، بحران های جامعه آموزش عالی است که این بحران ها جهانی است و شامل ما هم می شود. دانشگاه ها در سراسر جهان دچار بحران هژمونی، بحران ...
سیدجواد میری: شریعتی تکامل انسان را به مثابه یک استعداد استعلایی درک می کند
.... چه کاری باید نمود تا از گفتن سخن توتولوژیکال پرهیز کرد و در عین حال کلیدی ترین مفهوم در علوم انسانی را به بوته فراموشی نسپرد. برای این کار به نظرم باید از بدیهی ترین پرسش ها آغاز نمود و یکی از بدیهی ترین پرسش ها در این زمینه این است که انسان به مثابه یک موجود نه یک وجود بیولوژیکال بل به مثابه یک وجود اگزیستانسیال از کجا آغاز می شود. اگر نیم نگاهی به گفتمان های جامعه شناسی در ایران معاصر ...
امکان وحدت فقهی دور از دسترس نیست
بسیار نبودند. جهان اسلام هیچ چیز از غرب کمتر ندارد، اما متاسفانه چون وحدت کلمه در آن وجود ندارد، دچار مشکلات بسیار است. وحدت، شرط بهره برداری از نعمت ها خداوند 2 بار با مسلمانان سخن گفته است. یک بار با قرآن و دیگر بار با نعمت های بسیاری که در کشورهای اسلامی قرار دارد. بنابراین مسلمانان از 2 نعمت بسیار با ارزش مادی و معنوی بهره مند هستند، اما شرط بهره برداری از این نعمت ها ...
حسن محدثی: شریعتی در پاسخ به فلسفه بنیادین حیات، جستجوگری دائم را برمی گزیند
دینی ما کاملاً متافیزیکی است افزود: این در حالی است که در جهان مدرن تفکر متافیزیکی مجالی برای باورپذیری ندارد و اندیشمندانی چون هابرماس از بحران تفکر متافیزیکی حرف زده اند. چارلز تیلور در کتاب عصر سکولار وقتی از شرایط کنونی حرف می زند می گوید تبیین های استعلایی از جهان دیگر امروز قابل پذیرش و باور نیست و اندیشه دینی اگر بخواهد ادامه حیات دهد باید در چهارچوب درون ماندگار عرضه شود. چرا که انسان ها ...
نامی درخشان در میان غزلسرایان پس از نیما
روزگار من باشد. مرا با زبان و فضایی متفاوت آشنا کند. مرا که تشنه شعر بودم سیراب کند. تا به طوراتفاقی جنگ ارزشمند (از پنجرههای زندگانی) را دیدم. کاری ارزشمند به کوشش محمد عظیمی. شاید غزل های همان کتاب بود که مرا به جهان مدرن و تازه غزل امروز رساند. و در آن کتاب برای نخستین بار چند غزل از خسرو احتشامی هونه گانی خواندم با این مطلعها : بر لب چشمه سر شب به شتاب آمده بودم کوزه بر ...
راه مبارزه امام(ره) با عرف سیاسی متفاوت بود/ روش مبارزاتی جامعه مدرسین علیه شاه
در شهداد کرمان و تویسرکان محکوم گردید. با سپاس از ایشان که به رغم کثرت اشتغالات و تراکم برنامه های خود، فرصتی را به این گفت و گو اختصاص دادند. *با تشکر از جنابعالی که پذیرای این گفت و شنود شدید؛ بهتر است سخن را از این نقطه شروع کنیم که در مقطع آغاز مبارزه و امتداد آن، به ویژه در مقطع تبعید امام، جامعة مدرسین از جمله جریانات شاخص حامی مبارزه و شخص امام به شمار می آمد. با توجه به تنوعی که ...
جشنواره تئاتر فجر؛ بهترین ها جمعشان جمع است (2)
متن اش را خانم مهین صدری نوشته بود، بازهم کاری در زمره تئاتر مستند است؟ بله! این نمایش هم کاملا مستند است. دستکم می توان گفت که داستان نمایش مستند است. منتها در شیوه اجرا، خوانش خودمان را داشته ایم. این نمایش به اتفاق مرگ گروهی از موزیسین های جوان کشور ما می پردازد. دوست داشتم کمی به دغدغه های اجتماعی و مسائل موجود در جامعه بپردازم. این تغییر در خوانش، چقدر باعث فاصله گرفتن از ...
احسان شریعتی: شریعتی به مثابه روشنفکری پسااستعماری به ما چه می آموزد؟
انسان شناسی، فلسفه تاریخ و جامعه شناسی چه شاخصه هایی دارد؟ جهان بینی توحید نزد شریعتی در نسبت قیاسی سنجشی با فلسفه مدرن و معاصر غرب از سویی اعم از میراث هگلی مارکسی و یا فلسفه اگزیستانس و میراث کلامی فلسفی عرفانی ایران و اسلام و شرق از سوی دیگر چه نقاط اشتراک و افتراقی دارد. وی در پاسخ به این پرسش ها گفت: ارایه پاسخ دقیقی به این پرسش بنیادی نیازمند فراهم آمدن شرایط امکان تعمیق، بسط و ...
ظرفیت شناسی کلام در علوم انسانی
دینی که ادعای جامعیت و شمول می کند نمی تواند نسبت به حوزه ی دانش تجربی بی تفاوت باشد. نگاه مکاتب وحیانی نیز بدین صورت است که فارغ از واقعیت و پیاده سازی در جامعه سخن نمی گوید. (دین بخشی از تجربه را شامل می شود. پس چگونه جامع است؟) حال به صورت جزئی سوالی که مطرح است این است که الهیات در عمق علم می تواند نفوذ کند یا خیر. استاد بر این باور اند که علم کلام فعلی با تمام کاستی ها می تواند با ...
دفاع و تبیین علامه شرف الدین از نهضت عاشورا و عزاداری
را افشا، و او را شیطان معرفی کرد (نهج البلاغه، نامه 44)، و به عنوان عامل زنده شدن جاهلیت گذشته (نهج البلاغه، نامه 32) نکوهش می کرد. معاویه بزرگ ترین جرثومه فتنه و فساد در جامعه بود و از منظر علی (ع) جایی برای حکومت نداشت. از این رو در اولین فرصت وی را عزل کرد و با وجود شرایطی که معاویه در شام ایجاد کرده بود، تصمیم قاطع امام مبنی بر عزل معاویه (نهج البلاغه، نامه 75) نمایانگر روح اصلاح ...