سایر منابع:
سایر خبرها
متفکران روسیه رمان نویسان شان هستند/فلسفه وادبیات؛تعامل وتقابل ها
نوشته طبع این جماعت سردتر از مزاج مرگ است . در سنت ما هم مثل سنت قرون وسطای مسیحی، مخالفان، فلسفه را که البته آن زمان شامل علوم زیادی می شده در مقابل دین می گذاشته اند. اما همانطور که همه می دانیم الزاما هم چنین تقابلی نبوده و فیلسوفی مثل ابن سینا نه فقط تقابلی میان دین و فلسفه نمی دیده که عقل و خیال و فلسفه و عرفان و ادبیات را هم یکسره جدا نمی کرده است. هم چنانکه متکلمی مثل خواجه نصیر هم تقابلی ...
خواجه نصیرالدین طوسی را بیشتر بشناسید
رسیدگی می نمود. در همین زمان بود که به در خواست میزبان، کتاب (طهاره الاعراق) “ابن مسکویه” را از عربی به فارسی ترجمه کرد و نام آن را اخلاق ناصری (به نام میزبان خود) نهاد. اقامت در این قلعه به وی امکان داد دست به تألیف و تحریر کتابهای متعددی از جمله شرح اشارات ابن سینا، اخلاق ناصری، رساله معینیه، مطلوب المومنین، روضه القلوب، رساله تولی و تبری و ... بزند. ایشان در این دوره از زندگانی پر ...
دین سه عنصر را تمیز می دهد: تجربه دینی، معرفت دینی و حرکت دینی
سه نوع کلی داریم. اول، کلی منطقی که مفهوم کلی در عقل است. دوم، کلی فلسفی، این مصداق همان اولی است، ولی باز در ذهن می باشد. فرق آن با اول کمی مشکل است. سوم، کلی طبیعی، مصداق آن کلی منطقی در خارج است. در فلسفه درست است که بحث دقیق است، ولی خیلی ها مانده اند این کلی طبیعی چه شد. خارج که افراد هستند و آن ها که جزئی اند؛ پس کلی کجاست؟ می گوید مثل اب و ابن است؛ یعنی کنار هر فرزندی، پدر هست. فهمش سخت ...
احادیث "هزار درب دانش"
ابن حجر صدوق می خوانند. (رازی، 1371، ج 6، ص 31؛ عسقلانی، 1415، ج 1، ص465) ریشه این اختلاف نظر را می توان در عبارات ابن جوزی و ذهبی یافت که او را به تدلیس متهم کرده اند. (ابن جوزی، 1403، ج 1، ص206؛ ذهبی، 1409، ج 11، ص223. عبارت ذهبی این چنین است: کان ابن لهیعه شیخاً صالحاً و لکنه یدلس عن الضعفاء قبل احتراق کتبه ) نقطه برجسته شخصیت حدیثی ابن لهیعه، تکیه و اعتماد او بر کتابت است. عبدالرحمن ...
گفتگو، ابزاری برای وفاق اجتماعی
در مجموعه اندیشه ای هابرماس با مفهوم مهم دیگری به نام عقلانیت ارتباطی مرتبط می شود. هابرماس با طرح بحث عقلانیت ارتباطی به نوعی در پی اصلاح روند انحطاط عقلانیت مدرن و پیگیری پروژه خود در تکمیل فرایند روشنگری است. در نظر هابرماس، مدل اروپایی عقلانی سازی جهان مدرن از ابتدا پدیده ای دوپهلو با گرایشات دوسویه بوده است. او در توصیف عقلانیت مدرن می نویسد: نظم بندی عقلانی هم به طور واقعتی موجب افزایش ...
عقل می تواند مکمل شهود باشد
شهود نبودند هم، می فهمیدند که عارف چه می-گوید. ابن ترکه معتقد بود که ما از عقل نه تنها در فهم مدعیات عرفانی باید کمک بگیریم، بلکه در اثبات آنها هم می توانیم از عقل یاری بطلبیم؛ یعنی در کنار معیار عام که قرآن و شریعت است و معیار خاص که استاد طریقت است، از معیاری دیگر سخن به میان آورد که معیار عقل است. وی مدعی شد که با عقل می توان ادعاهای عرفانی را ثابت کرد. اما ابن ترکه از معیار عقل، فقط ...
کتاب سیر حکمت در اروپا منبع غرب شناسی دوران معاصر در ایران است
... فروغی در این کتاب ناخواسته با این سوال مواجه است که به عنوان یک مسلمان وقتی با غرب مواجهه می شود از کجای این تاریخ آغاز کند؟ دکارت مهم است، افلاطون، قرون وسطی یا دوره معاصر؟ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: فروغی در پاسخ به این سوال فهم دکارت را مهم می داند. او می گوید در مشرق زمین و ممالک اسلامی جریان معارف مانند دوران اسکولاستیک اروپا بوده است و این ...
سازوکارهای سیاسی مهار قدرت
به قدرت حساس می کند، هم قدرت حاکم در می یابد زیر ذره بین چشمان تیزبین و دقیقی قرار دارد و هر آن امکان دارد در مقابل رفتارها و کردارهای نادرست او برپاخیزند. در اندیشه ی قرآنی و دینی همه ی افراد در برابر جامعه ی خود مسئول و پاسخ گویند: کلّکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیته . (1) مفهوم این آیه یعنی مسئولیت در برابر امور جامعه برای همه ی افراد، آن گونه که قدرت مسئولیت دو چندان می آورد. از نظر فلسفه ی ...
سرخط ...
! راننده ماشین جلویی هم بی خیال افسر و کروکی، سوار ماشین می شود و راه می افتد اما در چهارراه بعدی، دوباره همان راننده عقبی می زند به طرف! با این تفاوت که این بار، به راننده ماشین جلویی که دارد از آینه، عقب را نگاه می کند، اشاره می کند پیاده نشو، منم! آری! سال هاست هر دوشنبه شب، مجری مد نظر، در تقاطع 90 به پروتکل سازمان صداوسیما می کوبد و با یک پیاده نشو، منم! همه چیز هم ختم به خیر می شود! در ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
به خدایان متعدد باشد. اما انسان اولیه از آنجا که اشیا را نسبت به خود می سنجید، می پنداشت کارهای گوناگونی که انجام می دهد، مستند به قدرت و قوا و اعضای خود او می باشند؛ همچنین در کارهای مختلف اجتماعی آنها را مستند به اشخاص گوناگون می پنداشت و در نتیجه برای رویدادهای مختلف، ارباب ها و خداوندگاران مختلف در نظر می گرفت، مانند ربّ زمین، ربّ دریاها و غیره. به مرور زمان در بت پرستی کار به آنجا کشید ...
نویسنده بد، فیلسوف خوبی نمی شود/ فلسفه و ادبیات؛ تعامل و تقابل ها
...> *برای آغاز گفتگو می توان درباره روندی که فلسفه و ادبیات یا فلسفه و هنر نسبت به یکدیگر در طول تاریخ داشته اند، صحبت کنیم. اگر بخواهیم تاریخی بحث کنیم طبعا باید از یونان باستان شروع کنیم، یعنی از سرآغاز فلسفه. فلسفه در فرهنگی به وجود آمد که مهد ادبیات درخشانی بود، سرزمین ایلیاد و اودیسه . سرزمین شاعرانی -خواه واقعی و خواه افسانه ای- مانند هومر و هزیود و البته سرزمین نمایشنامه نویسان ...
پاسخ مکتوب محمدرضایی به مجتهدشبستری/ پیرو کدام مکتب فلسفی هستید؟
واقعی می باشند. بنابراین ،جناب عالی در اینجا نیز با یک پارادوکس دیگری مواجه می شوید . چنین دیدگاهی پیرو کدام مکتب فلسفی است؟ اعتقاد به وجود خداوند، از آغاز خلقت مورد توجه انسان بوده است. از یونان باستان گرفته تا زمان حاضر، فیلسوفان و متکلمان بسیاری از جمله افلاطون، ارسطو، قدیس آنسلم، توماس آکویناس، دکارت پدر فلسفه جدید لایب نیتس، اسپینوزا، ایمانوئل کانت و فیلسوفان اسلامی نظیر فارابی، ابن ...
پیشگامان نقد سوبژکتیویسم چه کسانی هستند؟/دکتر قاسم پورحسن
نظر می رسد با همه ی گستردگی اش جایی برای زیست آدمیان دیگر جهان ها و برای بسیاری از امهات زیست آدمی ندارد و نمی شناسد. این دقیقا نقطه ی کور جهانی است که غرب برساخته و می کوشد همه را به آن بکوچاند. این معضل امروزه بیش از هر زمان دیگری پیش روی اندیشه و تمدن غربی برجستگی یافته است و آن را به چالش می کشد. در شرایطی که اجزای گوناگون تمدن غربی با کنش خودانگیخته شان عرصه را بر دیگر جهان ها تنگ ...