سایر منابع:
سایر خبرها
خانه ؛ فیلمی جشنواره پسند
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فیلم آذری زبان خانه ساخته کارگردان ناشناخته اش، اصغر یوسفی نژاد، توانست توجه مخاطبان را جلب کند؛ فیلمی که لوکیشنی ثابت دارد و داستان دختری را روایت می کند که پس از 6 سال به خانه بازمی گردد و با جنازه پدرش مواجه می شود. پدری که وصیت کرده جنازه اش را به دانشگاه پزشکی ببرند و برای دانشجویان تشریح کنند. دختر با این تصمیم به شدت مخالف است و پس از رجوع یکی از مسئولان ...
چرا مخاطب از فیلم خانه جا می ماند؟!
نجات می دهد .یوسفی نژاد با ساخت فیلم سینمایی ائو نشان داد که سینما و مخاطب آن را به خوبی می شناسد و فیلم خود را بدون داشتن حتی یک سوپراستار یا بازیگر سرشناس،پیش می برد. "سایه" حدود 6 سال از پدرپیر خود دور بوده است و گویا که از مرگ پدر خود بسیار ناراحت شده و برای تشییع جنازه آمده است. روایت با آمدن سایه آغاز می شود. از همان دقایق ابتدایی، با یک رندی خاص،روایت روی سایه به صورت خاص متمرکز نمی ...
پس از دختر کشی، پدر کشی هم در سینمای ایران به تصویر کشیده شد
مرحوم و دختر او پیش می آید صحبت هایی از یک عشق و علاقه قدیمی می شود که دیگر در گذر سال ها رنگ باخته و تنهایی اش را برای پیر پسر فامیل جا گذاشته است. اما در انتها با آمدن داماد مرحوم ورق بازی بر میگردد و مخاطب از آنچه حقیقت ماجرا است در عجب می ماند، پرده سوم و پایانی فیلمنامه خانه را باید از لحاظ فنی و ساختاری در نوع خود تکنیکی ارزیابی کرد اما آنچه در محتوای اثر رخ می دهد از لحاظ سیاه ...
دوربین روی دست و حرکت زیاد اقتضای قصه اِو بود/ نگران مخاطب بودم
خبرگزاری مهر - گروه هنر-زهرا منصوری: در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر 2 فیلم به نمایندگی از گروه هنر و تجربه توانسته اند در بخش سودای سیمرغ وارد رقابت با سایر آثار سینمایی شوند که یکی از آنها خانه (اِو) به کارگردانی علی اصغر یوسفی نژاد است. یکی از نکاتی که محل بحث شده عوامل سازنده این اثر سینمایی و زبان آن است؛ چرا که سازندگان فیلم افراد سراشناس در حوزه سینما نبوده اند و نکته بعدی ...
صندلی های خالی، تماشاگر فیلم های جشنواره فجر/ فیلمی که توسط رسانه ها هو شد!
زیادی قرار گرفت. گفتنی است که آتش تقی پور نیز در این نشست حضور داشت. اما نکته مهم اکران شدن فیلم شماره هفده سهیلا پیش از اتمام نشست خبری قبلی بود. به همین دلیل، خبرنگاران، تماشای چند دقیقه از این فیلم – که با اقبال مواجه شد- را از دست دادند. سالن سینما در زمان اکران این فیلم تقریبا پر بود و همه از تماشای این اثر لذت می بردند. نشست خبری این فیلم، جزو شلوغ ترین و پر مهمان ترین نشست ...
اِو یا خانه؛ فیلمی پرمدعا و کم مایه
عنوان فیلمی روشنفکرانه جا بزند. در حالیکه این اتفاق هم نمی افتد و در بهترین حالت حرکت فیلم به سوی فضای شبه روشنفکری یا روشنفکریجعلی و بدلی می رود. اصغر یوسفی نژاد سازنده فیلم خانه است که تنها یک اثر دیگر به نام باران رویاها را نمی شوید در کارنامه ی او دیده می شود. یوسفی نژاد متولد سال 1348 در تهران است و از سال 69 با ساخت فیلم هشت میلیمتری سیاه و سفید فعالیت خود را در عرصه سینما آغاز کرد ...
توضیح کوتاه کارگردان ائو درباره نقد سینماپرس
.... بنابراین با آن که دیالوگ های داماد متوفی در سکانس پایانی فیلم تصریح می کند که دختر هیچ نقشی در رقم زدن فرجام نامیمون پدر نداشته و او عملا در مقابل عمل انجام شده شوهرش قرارگرفته ، اما احیانا حجم بالای دیالوگ و سرعت مکالمه بازیگران به زبان ترکی مانع انتقال مفهوم در زیرنویس شده و شایبه ای را به وجود آورده است؛ شایبه پدرکشی . البته این برداشت در دیدار مجدد فیلم تغییر خواهد ...
در مذمت پنهان کردن اطلاعات!
...، نه در طراحی صحنه و... شاهد دست آورد قابل توجهی به لحاظ دراماتیک نیستیم و در عوض دیالوگ برجسته ترین عنصر فیلم برای روایت گری است، اصلاً این سؤال مطرح می شود که چرا اصغر یوسفی نژاد در تولید این اثر سراغ مدیوم سینما آمده و این که او در این مسیر تا چه میزان از امکانات بیانی سینما بهره گرفته است؟ اگر اِؤ به کلی در قالب یک نمایشنامه رادیویی خلق می شد، تا چه اندازه با خروجی فعلی توفیر داشت ...
وقتی خود دوربین هم در اِؤ قاطی می کند/ قایمش نکن!
اصغر یوسفی نژاد با اولین فیلم سینمایی خود به نام اِؤ (خانه) در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. فیلمی بدون حضور بازیگران مشهور و کاملا به زبان آذری. به بهانه اکران این فیلم نقد دو منتقد سینمایی پایگاه خبری فردا در اینباره را می خوانید. وقتی خود دوربین هم قاطی می کند! محمد مهدی شیخ صراف حتی هنوز نمی دانیم اسمش را چطور باید تلفظ کنیم. کل فیلم خانه زبان ...
یک فیلم کاملا آذری در جشنواره فجر!
ائو یکی از فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است. ائو به زبان ترکی به معنای خانه است. اثری که کاملاً به زبان ترکی است و با زیرنویس فارسی برای مخاطبان در برج میلاد به نمایش درآمد. کارگردان این فیلم آقای اصغر یوسفی نژاد است که از فیلم اولی ها محسوب می شود. داستان این فیلم حول اتفاقاتی است که روی یک جنازه روایت می شود. یوسفی نژاد علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی این اثر را هم بر عهده دارد. به بهانه پخش فیلمش در سینمای برج میلاد با او به گفت وگو نشستیم. ...
زبان آذری به فیلم اصالت داد
در سینما فیلمی به زبان مادری ام بسازم و فیلم ام اصالت داشته باشد. یوسفی نژاد با اشاره به موضوع فیلم گفت: تلاشم این بود که یک موضوع آشنا را با رنگ و لعاب متفاوت و گونه ای جدید روایت کنم. این هدف را با انتخاب زبان، مکان ها و طبقات متفاوت جامع عمل پوشاندم. وی درباره طنز موقعیت فیلم گفت: من این نمونه ها را در واقعیت دیده بودم که در مراسم سوگواری حرف ها و موقعیت های طنز وجود دارد و ...
نگاهی به اجرای نمایش چیدا به کارگردانی احسان ملکی
ساخت شکنانه اش به ادیپ را تا انتها ادامه دهد. اگر قرار به مطایبه و کشتن نام پدر با لحن و زبان پارادویک است، می بایست این انتخاب بوطیقایی، تا نهایت خود ادامه یابد و مدام گرفتار هیبت اعظم ادیپ شهریار سوفکل نشود . نمایش اما در طراحی صحنه، موفق است. نمی توان از طراحی خوب صحنه نگفت که چگونه سه سازه ی متحرک، امکان خلق فضا، تغییر مکان و سیالیت روایت را ممکن می کنند. طراحی پر هزینه چی دا، اگر که ...
درخشش تازه کارها
.... با تنوع بسیار محدود لوکیشن خانه (که 90درصد آن در خانه ای کوچک فیلمبرداری شده است) تماشاگر به هیچ وجه دلزده نمی شود. داستان، گره های قابل تعمق و توجهی دارد که به مرور و به دقت باز می شوند و در قالبی منسجم به همراه کارگردانی و تدوین مستحکم روایت می شود. اِو ، صرف نظر از همه ویژگی های فنی، به لحاظ محتوایی هم نگاه دقیق و به روزی نسبت به آسیب های خانوادگی، روابط فردی و اجتماعی، سبک زندگی ...
بررسی فیلم آزاد به قید شرط /تبدیل دغدغه ها به یک فیلمنامه سینمایی سالم
میثم محمدی: آزاد به قید شرط ساخته حسین شهابی فارغ از نیت اولیه فیلمساز در همین ورطه غلتیده و فیلمنامه بی انضباط آن جایی برای تمرکز به دیگر بخش های اثر را نگذاشته است و برای رسیدن به اهداف خود پرچم شعار در دیالوگ ها را در دست گرفته و به سوی پایانی سرگردان حرکت میکند، البته سرگردانی پایان اثر دلیل بر نامشخص بودن و گنگ بودن نیست، بلکه تعجیل در گره گشایی های یک سوم پایانی فیلم، مخاطب را به یک ...
انسان، گرگ انسان است؟!
برجسته قرن شانزده و هفده انگلیس، توماس هابز است که اساس فلسفه سیاسی غرب قرار گرفت و همین امروز می توان مصداق آن را در بسیاری از سیاست های نظام سلطه جهانی مشاهده کرد. اما این چه ربطی به فیلم اصغر یوسفی نژاد با عنوان آذری اوه به معنای خانه دارد؟ در واقع جمله 400 سال قبل هابز را می توان ماحصل همه آنچه اثر یوسفی نژاد طی 80 دقیقه تحت عنوان فیلم بر روی پرده برد، دانست. ماجرای جنازه فردی که وصیت کرده ...
فیلم دیدن با طعم پپرونی
یکی از شخصیت های فرعی اثر رخ می دهد. از دیگر سو بهره گیری از موسیقی ایتالیایی و بهره مندی جدی از کارکرد فضای ویدیوکلیپ گون و موزیکال در فیلم باعث شده تا گهگاه به مدد این تمهید خستگی جریان روایی فیلم در میانه کار به چشم نیاید و مخاطب به دنیای سرخوش فیلم بازگردد. از دیگر سو بهره گیری از تصاویر آرشیوی برای نمایش دادن فضای ذهنی شخصیت ها که جنبه فانتزی و شوخ طبعانه پیدا می کند نیز در روان به نظر رسیدن ...
همسایه ها تصور می کردند واقعاً کسی مرده/ بارها پلیس خبر کردند
گروه سینما و تلویزیون: نشست پرسش و پاسخ فیلم ائو خانه با حضور اصغر یوسفی نژاد کارگردان، تهیه کننده و نویسنده اثر رامین ریاضی، غلامرضا باقری، محدثه حیرت بازیگران ، امیر اطمینان تدوینگر حمید سلیمانی نیا صدابردار ، حسین قورچیان صداگذار و بهمن اکبری مدیر هنری در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. به گزارش بولتن نیوز، اصغر یوسفی نژاد در ابتدای جلسه گفت: زبان ترکی زبان مادری من است و تمام عمرم ...
ایتالیا ایتالیا ؛ متفاوت و جسورانه
کارگردان تجربه کرده است. شناخت فیلمساز از ژانری که ایتالیا ایتالیا در آن ساخته شده سبب یک پارچه بودن فیلم با ریتمی مناسب شده که مخاطب را انتها با خود همراه می کند و انتخاب چنین فیلمنامه ای برای اولین تجربه کارگردانی راه رفتن روی لبه تیغ است که هر لحظه ممکن بود فیلم را به ورطه لودگی بکشاند اما صباغ زاده از پس این تجربه سخت برآمد. حامد کمیلی، نقش اول فیلم، شخصیتی عاشق ایتالیاست که ...
نقشم در ایتالیا ایتالیا را دوست دارم/ پدر کلیشه ای نیستم
بازیگری را دنبال کند یا کارگردانی و دستیاری کارگردانی را تجربه کند، توضیح داد: این را نمی دانم که چطور دست سرنوشت رقم خورده و در این سن و سال من را بازیگر کرده است. البته من قبلا هم تجربه هایی به عنوان بازیگر داشتم اما بعد از حضور در فیلم اصغر فرهادی بین مردم بیشتر شناخته شدم اما برایم فرقی نمی کند که در کدام حوزه فعال باشم چون متر و معیارم در بازیگری و فعالیت در حوزه های دیگری سینما انسان است. در ...
شروع ناامید کننده جشنواره فیلم فجر با خانه دیگری
مرگ او مشکوک می شوند... به نظر می رسد تاثیر عجیب اصغر فرهادی و فیلم هایی شبیه به درباره الی و جدایی نادر از سیمین در سینمای ایران و روی فیلمسازان جوان هنوز ادامه دارد و نمونه های ضعیفی که تحت تاثیر این فیلمساز ساخته می شوند، همچنان با اقبال خوش داوران جشنواره و البته استقبال سرد مخاطب در اکران روبرو می شوند. خانه دیگری فیلمی یکنواخت و بدون فراز و نشیب است که پس از دقایقی ...
نگاهی به پنج فیلم نمایش داده شده در سه روز نخست جشنواره فیلم فجر
شود که تماشاگر را پس می زند . همچنین با وجود استفاده از بازیگران حرفه ای همچون حمید آذرنگ و میترا حجار در هدایت بازیگران بسیار ناپخته عمل شده است و بازی ها در بعضی سکانس ها آنقدر مضحک اغراق شده است که مخاطب را به خنده وا می دارد . مهرداد فرید در فیلم تازه ی خود چیزی بهتر از یک تله فیلم دست چندم تلویزیونی نساخته است که تنها ارزش یکبار دیدن دارد. تابستان داغ که جزو آن دست فیلم هایی پر ...
ایتالیا ایتالیا ؛ فرم بازی به جای قصه گویی!/ پیتزا، عشق و وسپا
برفا تبدیل داستان به اول شخص زن فیلم چگونه رخ می دهد؟ ایتالیا اتالیا از این دست مشکلات روایی بسیار دارد و حتی حرف نهایی خود را نیز به درستی به مخاطب منتقل نمی کند. شاید مشت پدر نادر در رختخواب دو نفره و بیان اینکه که همه مشکلات از اینجا آغاز می شود، مسئله ی اصلی فیلمساز باشد که نتوانسته آن را رو و صریح بگوید و حالا خود مخاطب باید بین مسواک زدن نادر و پتو و متکای برفا رابطه برقرار کند و حرف ...
هورنشینان سینما چگونه در چراغ های ناتمام قتل عام شدند! +عکس
و دختر می بینیم که می خواهد درس آزاد اندیشی به دخترک بدهد و پدر ماهیت آنارشیستی خود را در برخورد با دخترک نشان می دهد و به او پیشنهاد می کند از معلمش تمکین نکند و هر نقاشی خاصی که دوست دارد را بکشد. هر مخاطب نه چندان سخت گیر سینما تصور می کند فیلمنامه نویسان این اثر یا در سیاره دیگری زندگی می کنند یا اینکه در عمرشان یکبار هم که شده یک فیلمنامه درست و حسابی نخوانده اند. سکانس خانه و نمایشی ...
بازی های خوب + روز نخست
بهرامی فارغ از این ویژگی، به خوبی در فیلم بالانس می شود. از شوخ و شنگی های ابتدایی بگیرید و به ادامه که روند درام پیدا می کند برسید و در انتها هم که شبه تراژدی برای خانواده رقم می خورد و بهرامی به خوبی می تواند اثرات آن تصمیم مهم و غیرقابل پیش بینی خود را در بازی اش منعکس کند. به عبارتی این فیلم، تمام حالت های بازیگری را از بهرامی تست گرفت و این بازیگر توانست به خوبی از پس تمامی آنها برآید. در اینکه وی ...
حقنه نشاط حاکمیتی در تابستان داغ سینمایی/ اثری به ظاهر اجتماعی و در تعارض با سیاست های کلی جمعیتی
...: دکتر موسی اسماعیل نژاد/ سوای بررسی ابعاد سیاسی اثر و بررسی وجوه نمادین آن در ماهیت حضور زوج پزشک و شیشه شکسته و فاضلاب کشی و آلودگی هوا و ...؛ شاید به آن جهت که ریاست شاعر سازمان سینمایی کشور، بشارت فرموده بودند که جشنواره امسال جشنواره سینمای امید است و سینمای امید تحقق پیدا کرده است؛ کارگردان اثر مجبور بوده در انتها به حل و فصل موضوعات بپردازد و از منظر مدیریتی، امید و نشاط را به عمق ...
در پی افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر/ اولین روز از جشتواره فیلم فجر چطور رقم خورد؟
هایشان نزدیک کند، و این کار آسانی نیست. . . 33 -آئو – کارگردان اصغر یوسفی نژاد از مجموع این 33 اثر، 9 فیلم اول سازندگانشان به شمار می رود. همچنین 10 فیلم در بخش چشم انداز سینما این چشنواره حضور دارند و در بخش مسابقه نیستند که عبارتند از: 1- آزاد به قید شرط به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین شهابی 2- اشنوگل به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی و تهیه ...
آقاجان! حالمان خوب است
...: آقاجان ما حالمان خوب است. دریاچه ماهی ساخته مریم دوستی فیلم با سکانسی از بازی دختر و پسری کودک آغاز می شود تا شاید در انتها جایی به کار فیلمساز آید! سکانس بعدی منتهی به سال ها بعد می شود که همان کودک برای خود پیرمردی(نادر فلاح) شده و هنگامی که عینکش را می زند، اولین جمله ای که رو به زنی جوان(همسرش اسماء با بازی لاله اسکندری) به زبان می آورد این است که چه خوشگل شدی امروز! ...
درخشش هنرمندان کوهدشتی در مسابقه مرور سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر+ جزییات
به گزارش کشکان به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، هیات داوران بخش مسابقه مرور این دوره از جشنواره متشکل از حسین مسافر آستانه، سهراب سلیمی، رضا حداد، نادر برهانی مرند و رضا مهدی زاده نامزدهای خود را به شرح زیر معرفی کردند. شایان ذکر است نمایش زمستان بود اثر امین ابراهیمی ، چیدا به کارگردانی احسان ملکی ، رویای یک شب نیمه تابستان به کارگردانی مصطفی کوشکی ...
کارگردان شماره 17 سهیلا : من مصلح اجتماعی نیستم
ازدواج نکرده همواره یک دختر باقی می ماند. این یک قضاوت اشتباه است که ما فکر میکنیم همه باید شبیه هم باشند. در حاشیه این نشست علیرضا داوود نژاد پدر زهرا داوود نژاد این فیلم را نمونه ای از فیلمهایی دانست که دوست دارد ببیند چرا که بسیار به زندگی واقعی نزدیک است. سروش صحت دیگر هنرمند حاضر در این نشست با بیان اینکه دیشب دیر خوابیده بوده و نگران بوده در سینما خوابش ببرد و خروپفش ...
استقبال هنرمندان از نمایش عروسکی خوشبختی های کوچک سوسک شدن
نمایش حضور داشتند. نمایش خوشبختی های کوچک سوسک شدن برداشتی آزاد از داستان بلند مسخ اثر کافکا و ترجمه صادق هدایت است. نمایش مذکور پیش از این در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به صحنه رفت و سپس نیز در تالار سایه تهران اجرا شد. صحنه اول نمایش با حضور پدر، مادر و دختر خانواده و سپس پسر خانواده که تصمیم دارد به محل کار برود، شروع شد. پسر خانواده یک همزاد دارد که به جایش صحبت می ...