سایر منابع:
سایر خبرها
زرشناس: نفوذ می خواهد ارتجاع شبه مدرن را بر ما حاکم کند/ عبدالکریمی: مساله ای به نام نفوذ فرهنگی را باور ...
به گزارش نسیم آنلاین ، فارس نوشت: دومین قسمت از مناظره بین بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس پیرامون موضوع نفوذ، شب گذشته (4 اسفند) از برنامه زاویه شبکه چهارم سیما پخش شد. شهریار زرشناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این برنامه با بیان این که عالم غرب مدرن وقتی به سراغ ما آمد، یک صورت بندی یا همان فرماسیونی درست کرد که آن را غرب زدگی شبه مدرن می نامیم، اظار کرد: این ...
کتاب در اندیشه ایران؛ گفتگو هایی در باب سیاست و توسعه در ایران اثر جواد اطاعت به بازار نشر آمد+ پیشگفتار
الملل است. دکتر جواد اطاعت؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی؛ نماینده ئوره ششم مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب در پیشگفتار این کتاب نوشته است: علوم سیاسی همانند علوم طبیعی ، علوم مهندسی و ریاضی از قانونمندی خاصی تبعیت می کند و صاحب نظران و متخصصان این رشته علمی تا حدودی قادر به درک روابط علت و معلولی و کشف پیچیدگی های آن می باشند؛ اما علوم سیاسی به جای اینکه متاع خاص عالمان علم سیاست ...
با آرتور شوپنهاور آشنا شوید
دلیل نگاه به غایت بدبینانه ای که به عالم و آدم داشت، در تاریخ اندیشه در زمره نادر متفکرانی است که به آنان فیلسوفان سیاه می گویند. جهان در نظر او ابلهانه و انسان موجودی نکبت زده بود. فیلسوفی که سلاح داشت شوپنهاور به ندرت به کسی اعتماد می کرد. روایت می کنند که همواره در اتاق خوابش سلاحی پنهان کرده بود. هرگز به آرایشگاه نمی رفت، زیرا بیم آن داشت که آرایشگر گلوی او را با تیغ ریش ...
از مشکلات پیش روی اقتصاد مقاومتی تا استحاله فکری نخبگان/ روحانیون پیش قدم شوند
سراشیبی سقوط قرار گرفتند و در نتیجه کالاهای اروپایی و غربی به منطقه و ایران سرازیر شد. رجبی ادامه داد: دلایل عدم موفقیت کشورهای اسلامی در مقابل هجوم اقتصادی غربی شامل چند مورد از جمله کیفیت خوب و قیمت مناسب کالاهای غربی، عدم وجود قوانین لازم برای حمایت از تولید ملی و همچنین نبود تعامل مناسب بین دولت و مجلس درباره برخورد با این پدیده است. همچنین یکی دیگر از این دلایل، تغییر سبک زندگی ایرانیان ...
نگاه لیبرالی و سکولار در برخی محتواها و کلاس های دانشگاه فرهنگیان وجود دارد/ برخی اساتید و کارکنان، ...
سازمان مرکزی چگونه رسالت و مأموریت های نهاد را در مراکز و مناطق دور افتاده از تهران را دنبال کنم و گزارش ها و مسائلی بود و بنده را نگران می کرد که شاید نتوانم وظیفه و مأموریت خود را به نحو مناسب انجام دهم. نزد عالم بزرگی استخاره کردم و جواب استخاره این بود که شرایط سختی است و با مشکلات فراوانی مواجهه خواهم شد. این مسایل با توجه به اینکه احساس کردم بدون سازو کار، شبکه و ساختار و نیروی انسانی ...
کاتوزیان: پیشگو نیستم
! وی سپس اظهارات خود را با طرح دو پرسش از کاتوزیان ادامه داد: ما فلسفه تاریخ یاس آلودی داریم؛ مثل اینکه همه به ناکارآمدی ساختارهایمان معتقدیم، یا می گویند کار، کار انگلیسی ها است یا کار خودشان است. متن دکتر کاتوزیان هم همین ویژگی را دارد. آیا کاتوزیان هم تحت تاثیر این فلسفه یاس قرار گرفته یا نه ممکن می داند که می توانیم کنش کنیم. آیا چرخه های تاریخی هرج و مرج و استمداد که ایشان می گوید ...
امام خمینی: خون دلی که پدر پیرتان از دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است
به گزارش نامه نیوز، اینک به مناسبت سوم اسفند 1367 سالروز صدورمنشور روحانیت به بازخوانی این پیام تاریخی می پردازیم. متن کامل منشور برادری که در آن امام خمینی به تبیین دیدگاه های خود پیرامون کارنامه و وظایف روحانیت پرداخته و سره را از ناسره جداکرده، به شرح ذیل است: بسم اللَّه الرحمن الرحیم خدمت حضرات روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین گرام و طلاب عزیز حوزه های علمیه و ائمه ...
روش شناسی حقوق عمومی
عبرت گیری از حوادث در مسائل دعوت می کند: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَه الْمُجْرِمِینَ (نمل(27): 69)؛ بگو در زمین بگردید و بنگرید فرجام گنه پیشگان چگونه بوده است. ازاین رو، برخی از نویسندگان غربی بر این نکته اذعان کرده اند که غرب، شیوه تجربی را از مسلمانان فراگرفت (بورکهارت، 1376، ص31). در غرب، نگرش علمی، مبنای جهان بینی به شمار می رود که در مقابل نگرش دینی ...
برگزاری سمپوزیوم وحدت، پیش شرط پیشرفت تمدن نوین اسلامی در هند
بیشتر ثروت جهان در دست ماست، عقب مانده هسیتم، گفت: این عقب ماندگی نتیجه دور شدن از تعالیم قرآنی است. وی سهم ایران و به ویژه امام راحل (ره) را در اتحاد اسلامی بسیار مهم خواند و افزود: کشور اسلامی ایران همواره برای کمک معنوی، سیاسی و اقتصادی به کشورهای مظلوم پیشرو بوده و تمام توان خود را در این زمینه به کار می برد. به نظر من ایران تنها کشوری است که به طور عملی و رسمی و نه صرفاً شعاری ...
مغالطه های میهن ستیزانه
متون مقدس و منابع دینی بویژه سنت اعتقادی و آموزه های ادیان ابراهیمی بدر شدن آدم از فردوس برین و ملکوت عصمت و هبوط در ارض حیات و حضور در جهان در سپهر تجربه ای دیگر و در مقام و موقعیتی دیگر آمده است. عالمان روزگار ما این رویداد عظیم و بی بدیل را برخاستن از حیوانیت و فراز آمدن برطبیعت معصوم به تعبیر رُمانتیست های روزگارما که تمنای بازگشت به آنرا در سر داشتند و بدر شدن از حیات وحش و جغرافیای طبیعی و ...
دموکراسی ارشاد شده
، حالاهمین نقد از جهت مخالف در بارهٔ احزاب وطنی صدق می کند که چرا باید شاهد این همه تنوع در یک جبهه باشیم تا برای ایجاد هماهنگی به چنین فرایند وساختاری نیازافتد؟ این تنوع مربوط به مبانی معرفتی است یا اختلاف در راهبردهاست یا صرفا" نمایانگر سلائق فردی است؟ کثرت گرایی امری پذیرفته شده و پسندیده حتی در یک حزب واحد است اما مجموعهٔ کثیرالحزب و بعضا" بدون داشتن پایگاه اجتماعی در این سوی عالم که ما هستیم ...
ارتباط فرهنگ و تکنولوژی یک ارتباط هویت بخش است
گرفتن جهان است. در حاشیه ی این انسان است که این طور تصویری از عالم در حال پدید آمدن است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر پرسش، نسبت انسان با وجود باشد، آیا در حکمت اسلامی می توان پاسخ به آن داد؟ وی افزود: بحثی که ملاصدرا بر خلاف فلسفه مشاء و اشراق دارد این است که عالم طبیعت عالم بی جانی است و انسانی که ادراک و علم دارد در آن تصرف می کند و البته نسبت به آنچه انجام می دهد ...
لزوم بازتعریف عدالت در نسبت سنجی آن با مصلحت/ آیا می توان به نام مصلحت، از اجرای عدالت کوتاه آمد؟
رضیتموه و الباطل ما اسخطتموه در زیارت آل یاسین دالّ بر همین مقصود هستند؛ بر این اساس، عدالت اسلامی صرفاً با تبعیّت از قول و فعل معصوم، تحقق پذیر است. محدوده عدالت و مصلحت هریک تا کجاست؟ ایزدهی با بیان اینکه مسئله ای که ممکن است با اصل برابری و به طور کلی با مفهوم عدالت، تزاحم پیدا کند، مصلحت است عنوان کرد: پرسش اصلی اینجاست که آیا می توان به نام مصلحت، از اجرای عدالت کوتاه آمد ...
التزام به صفات محمدی نام شهید محلاتی را جاودانه کرده است
کار یاد بگیرید یا به کلاس تقویتی بروید و وقتتان را تلف نکنید. هزینه انواع و اقسام کلاس ها از زبان، فیزیک و شیمی گرفته تا قرآن و احکام را هم می پرداختند. همیشه به ما یادآوری می کردند بیکار نباشید، وقت تلف نکنید و برنامه ریزی داشته باشید. به خوش اخلاقی ایشان اشاره کردید. با این همه فشار کاری و فعالیت های متعدد، چگونه می توانستند همیشه بر خود تسلط داشته باشند و ترشرویی نکنند؟ ...
برداشت پدیدار شناختی از تکنولوژی
تکنولوژی اراده معطوف به قدرت انسان است که هم علم و هم دانش را بر می سازد. در این سطح پرسش از تکنولوژی انسان است که با رویکرد و اراده خود عالم را صورتگری می کند و ذات انسان است که فراسوی این امر نشسته است. در این نگاه ارتباط انسان با فرهنگ مورد تامل قرار می گیرد. فلسفه اسلامی و فلسفه تکنولوژی پارسانیا پرسش متافیزیکی را عمیق ترین سطح پرسش از تکنولوژی خواند و گفت: پرسش متافیزیکی ...
فمنیسم؛ مَکر سرمایه داری برای بردگی بیشتر زنان/ لگدمال کردن حقوق زنان با شعار زن برهنه، زن زیبا، زن آزاد
به گزارش تنگستان نما ، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، موضوع فمینیسم تنها در غرب باقی نماند و با همت زنان غربی و استقبال و شیفتگی زنان و حتی مردان غرب گرا در دیگر کشورها، به سایر ملل نیز راه پیدا کرد و به موضوعی جهانی و بین المللی تبدیل شد. ابتدای این گسترش را می توان اواخر قرن نوزدهم دانست؛ زمانی که اولین مجمع جهانی زنان در سال 1888 با شرکت شصت و شش زن امریکایی و هشت زن اروپایی، در واشنگتن برگزار شد. در سال بعد، در دومین گردهمایی بین المللی، پنج هزار زن شرکت ک ...
توضیح آکادمی برای عقب ماندگی
توان در تاریخ اندیشه در حوزه علم و فلسفه یافت.پرسشی که در مواجهه با اصول هستی شناختی و روش شناختی برای یافتن مصداق یک جامعه ای که به دوره پسامدرن وارد شده باشد پیش می آید، این است که آیا در عالم واقع جامعه ای وجود دارد که پسامدرن باشد؟ نمی توان چنین جامعه ای را یافت. به تعبیر ح. ا. تنهایی که کاربرد پسوند به اصطلاح در اینجا دقیقا متاثر از دیدگاه او است، حتی تفکیک یافته ترین جوامع با مرکزها و مطلق هایی ...
ملاحظاتی بر دو نقدِ فردیدشناسی بیژن عبدالکریمی
هایدگر در ایران با وارد کردن او و اصطلاحات فلسفه اش به افق تاریخی و قومی ما. و- فهم وجودشناختی از غرب و نه صرفاً فهم سیاسی و ایدئولوژیک و جغرافیایی. ز- فهم روند جهانی شدن: فردید شاید نخستین ایرانی ای بود که متفطّن شد اکنون دیگر نقطه ای خارج از غرب وجود ندارد. روزگار ما روزگار سیطره جهانی متافیزیک و لوازم و پیامدهای آن (سوبژکتیویسم و نیهیلیسم) است. این تلقّی از شرایط جهان ...
فهم مدرن و متفاوت از حافظ در مشربِ هرمنوتیک
حافظ چه تفاوت و چه نقاط اشتراکی با کارهای دیگرتان دارد؟ می توانم بگویم که بخش عمده کارهای نوشتاری من، چه به صورت مقاله یا رساله های پژوهشی یا ترجمه، چه در قلمرو علوم سیاسی، چه فلسفه، چه زبان شناسی و ادبیات، نشان های راه گذار یک سالکِ راه دانش است، که من باشم، در فهم وضع خود و جامعه و تاریخ خود، در روزگاری پُرزیر- و- بالا و پردلهره، به یاری دانش ها و ابزارهای فهمی که جهان مدرن در اختیار یک ...
سرخط ...
...، یعنی یک سوم بازار سلاح در جهان را در اختیار دارد. بالاگرفتن تنش های لفظی و تهدیدات سخت میان دولت ها، آن ها را به سمت خرید بیشتر تسلیحات می کشاند و جیب فروشندگان را پر تر می کند. ترامپ هم طی سخنانی که نگاه او به کشور های عربی حوزه خلیج فارس را نشان می دهد، گفته بود: آن ها جز پول چیزی ندارند! سفر اخیر نخست وزیر انگلیس که کشورش از بزرگترین فروشندگان تجهیزات نظامی در دنیاست- به منطقه غرب آسیا هم ...
فیلسوف غرب، سفیر شرق
...؛ به عبارتی او تاریخیت مطلق را نمی پذیرفت و بر روی اندیشه امامت هم از این جهت تاکید می کرد، امامت جایی است که به روی انسان باز می شود. به عقیده او انسان را نمی توان تماما به تاریخ کاهش داد. کربن تا حد زیادی از مباحث هستی و زمان متاثر است. وی اضافه کرد: به عقیده کربن شرق چیزی دارد که غرب ندارد و رخ دادن حضور وجود در فلسفه های شرقی حل شده است، البته او نسبت به همه فلسفه های شرقی هم خوشبین نیست، لذا ...
ضرورت وجود احکام ثابت و متغیر در شریعت اسلامی
که این یک عقده روحی عجیبی است که آیا انسان می تواند مسلمان باشد و در عین حال، خودش را با مقتضیات زمان تطبیق دهد یا نه؟ گاهی می پرسند اساساً با توجه به اینکه مقتضیات زمان تغییر می کند، چگونه می شود انسان دیندار بماند؛ چون لازمه دینداری این است که انسان خودش را در مقابل مقتضیات زمان نگاه دارد و مقتضیات زمان تغییر می کند و چاره ای نیست. گاهی از کیفیتش سؤال می کنند که چه جور بایستی انسان خودش را تطبیق ...
منابع حقوق عمومی در جمهوری اسلامی ایران
دیگر گرایش ها و رشته های علوم انسانی، به مثابه یک دانش علمی مبتنی بر اندیشه و نظام واره می باشد؟ و اگر پاسخ مثبت است، شناسه، مشخصه و رده های اصلی آن چگونه قابل بازتعریف و بازپیرایش هستند؟ و سؤالاتی از این قبیل. از آنجا که ارزیابی و پذیرش هر رشته و گرایش تازه تأسیس در منظومه و مجموعه های علمی، منوط به برخورداری آن از نظام واره مشخص و معیّن می باشد، لذا در این نوشتار سعی می شود در راستای ...
سیاست در نگاه جزءنگر
، 1368. 30. معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، تهران: امیرکبیر، چ4، 1364. 31. نجفی (کاشف الغطاء)، علی بن محمدرضابن هادی، باب مدینه العلم، قم: مؤسسه کاشف الغطاء، 1411ق. 32. هیوود، اندرو، سیاست، ترجمه عبدالرحمان عالم، تهران: نشر نی، چ3، 1392. نویسندگان: مهدی طاهری: دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری فلسفه سیاسی اسلامی سعید صفی شلمزاری: استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد فصلنامه حکومت اسلامی شماره 77 ادامه دارد... ...
شرط بهره مندی از رحمت خاصه حضرت فاطمه زهرا (س) چیست؟
بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا علیها السلام گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین محمد اکبری، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن با محوریت شناخت شخصیت، سیره و جایگاه حضرت فاطمه سیده نساء العالمین انجام داده ایم. این گفتگو از نظرتان می گذرد. یکی از نکاتی که گاه مورد پرسش از سوی جامعه قرار می گیرد، درباره مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست. برخی تصورشان بر این ...
معلولیت و معلولان از نگاه الهیات و فلسفه پست مدرن
، معلولیت یک سبک جسمانی است، یک سبک زندگی در جهان. یک گونه بودن در جهان. چرا گمان کنیم تجربه بودن در جهان یک تجربه انحصارگرایانه است. می شود در برابر این فکر مقاومت کرد. معلولیت نه معیوب بودن است نه علیل و عقب مانده بودن. معیوب بودن و علیل بودن نگاه خاص درمانگرانه در دوره مدرن بوده است. الگوی تازه اجتماعی این است که دست معلولیت را صرفاً در دست علوم پزشکی نگذاریم بلکه اعتقاد داشته باشیم ...
زندگینامه جلال الدین محمد بلخی / معرفی آثار +دانلودکتب دیوان شمس و مثنوی معنوی
همچنان خمار بود و جامی دیگر طلب می کرد. اما بایزید به جامی مست شد و نعره برآورد: شگفتا که مرا چه مقام و منزلتی است! سبحانی ما اعظم شانی! پس از این گفتار، بیگانگی آنان به آشنایی تبدیل شد. نگاه شمس تبریزی به مولانا گفته بود از راه دور به جستجویت آمده ام اما با این بار گران علم و پندارت چگونه به ملاقات الله می توانی رسید؟ و نگاه مولانا به او پاسخ داده بود: مرا ترک مکن درویش و این بار مزاحم ...
کتاب عطش باقی؛ خود زندگی نامه فکری کارل پوپر منتشر شد
216) . معرفت شناسی که به مسائل مربوط به نحوه شناخت و کشف جهان هستی مربوط می شود و از قدمتی کهن برخوردار است، بر حول دو سوال عمده در گردش بوده است: ما چگونه به جهان خارج علم پیدا می کنیم و چگونه می توانیم نسبت به علم خود اطمینان کسب کنیم. اما بعد از رنسانس و رواج رویکرد عقلانی سوال اصلی معرفت شناسی عبارت گردید از اینکه ما چگونه می توانیم معارف خود را توجیه عقلانی کنیم؟ یا معرفت عقلانی چگونه به دست ...
رسالت و فلسفه روحانیت چیزی جز دفاع از دین نیست
.... وی خاطرنشان کرد: با شناخت چنین شخصیت های منحصر به فرد باید تلاش کنیم در ترویج و گسترش فرهنگ دینی و انقلابی در جامعه گام نهیم و این عالمان دینی را به جامعه بشناسیم و معرفی کنیم. سوقندی تصریح کرد: مرحوم حجت الاسلام سید مسیح شاهچراغی ( ره ) شاگردانی را تربیت کرده است که در حال حاضر هرکدام از آنها ستاره های بی بدیل در علوم دینی شده اند. وی با اشاره به اهمیت علم از ...
هانری کربن فیلسوف سیاسی نیست
به جهان هستیم و فهم اصیل این است که خودمان را محدود به عالم ماده نکنیم یعنی نحوه بودن باید نحوه بودن معطوف به مرگ باشد. این استاد دانشگاه ادامه داد: سنت اسکولاستیک مبتنی بر دوگانگی عالم بالا و پائین و از متافیزیک ارسطو استخراج شده است. تداوم این نگاه دوگانگی در کانت خیلی جدی تئوریزه می شود. بنابراین الهیات، علم و فلسفه با هم ادغام می شوند این در حالی است که فلاسفه اشراقی خیلی اعتقاد ...