سایر منابع:
سایر خبرها
امام خمینی در کلام مسئولان کهگیلویه و بویراحمد
: کاریزماتیک به این معنا که چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی این شخصیت یک اسوه ممتاز و دارای مشروعت و مقبولیتی بود که در جهان اسلام نیز مورد قبول همه مسلمانان قرار گرفته بود. مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: ارتحال امام راحل یک ضایعه تلخ و دردناک برای ملت ایران و همه ملت های آزادی خواه جهان بود . وی تاکیدکرد: اگر نگاهی کوتاه به همه انقلاب های مهم جهان ...
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
معتقد به مبانی اسلام پرورش یافتم و پدرم نیز یک پای ثابت مسجد بود و تا همین چند ماه پیش نیز عضو هیئت امنای مسجد محله بود که به علت کهولت سنی دیگر این افتخار از او سلب شد. مادرم هنوز عضو هیات امنای مسجد و مسئول خیریه مسجد محل است. در مهرماه سال 1357 وقتی به عنوان دانشجو وارد دانشگاه بیمه شدم، بلافاصله با دوستانی که علاقه مند به نهضت روحانیت و امام خمینی (ره) بودند، به صورت محرمانه اقدام به ...
طلبه ای که برای بچه ها قصه می خواند
دغدغه مند.انسانی که بچه ها به لحن کلامش که با اشتیاق برایشان قصه می خواند آشنا هستند، می گوید: پدر و مادرم بی سواد بودند، اما شوهرعمه ام در کتابخوان شدن من تاثیر زیادی داشت.من دانش آموز راهنمایی بودم و ایشان معلمی با بیست سال سابقه تدریس،هرگاه خانه ما می آمد از یک کتابی که خوانده بود حرف می زد و برای من هم کتابی می آورد، فرد دیگری که در کتابخوان شدنم تاثیر داشت آقای محمدرضا محبی فر بود که فامیل و هم ...
گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
ایده نوشتار حاضر این است که امروز تفکر گفتمانی انقلاب اسلامی معناداری دینی را در کنشگری و قالب های ادراکی با قدرت وارد کرده است، امری که امروز نیازمند کنش گری خردمندانه نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظام بین الملل است تا بتواند این معنا داری را نه به عنوان یک پروژه بلکه به عنوان یک فرآیند نگه داری نموده و ارتقا ببخشد. طرح بحث سالگرد رحلت بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
شورای جدید پلدختر مطالبات برزمین مانده مردم را مد نظرقراردهد
قضاوت مردم قرارگیرد و هم آنکه چنانچه درمدت خدمت خود موفق به ارتقاء وبهبوداین وضعیت گردیدندمردم با فراغ بال و بدون هرگونه دغدغه ای دردوره بعد به انتخاب مجدد آنان تمایل نشان دهند. بالاگریوه به عنوان زبان گویای مردم و یک رسانه مطالبه گر گرچه دررهگذربیان حق و حقوق مردم بارها از سوی شورا و شهردارقبلی مورد نکوهش و نامهربانی قرارگرفت وچندین مرحله یا با شکایت شورا و شهردارو یا برای پیگیری تضییع ...
نمایشگاه قرآن در سوگ خورشید
...> طراحی این سالن بر اساس نمایی از کوچه باغ ها و حسینیه جماران است که بازسازی شده و نمایی از سادگی حسینیه جماران را در زمان حیات حضرت امام(ره) در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار داده است. در این بخش آثار و تالیفات امام خمینی (ره) همچون صحیفه نور در 22 جلد، موسوعه حضرت امام در 52 جلد، تبیان های موضوعی درخصوص بیانات حضرت امام و تفسیر قرآن کریم به نمایش درآمده است. در بخش دیگری از سالن ...
دیدگاه اقتصاد مقاومتی 60 سال قبل یک اصفهانی/ مؤسس بزرگ ترین خیریه کشور در همین نزدیکی است
خوابگاه را حسین همدانیان پنج سال بعد در دانشگاه اصفهان و برای استفاده دانشجویان تهیه کرد که هنوز هم برقرار و در حال استفاده است؛ علاوه بر این حسین همدانیان نخستین مسجد دانشگاه اصفهان را نیز به هزینه خود ساخت، کمک های متنوع و متفاوت همدانیان به نیازمندان به قدری بود که در سال 1345 روزنامه اصفهان نوشت در هر کار خیری که در این شهر پیش می آید، بزرگ ترین رقم کمک را این مرد نیک اندیش است که در شهر اصفهان در ...
دلارهای سعودی کاتالیزور طرح های کنگره آمریکا علیه ایران/طرح کنگره آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران مغایر ...
لذا رییس جمهور آمریکا سعی دارد موضوعات غیر هسته ای را در کانون فشارهای خود علیه ایران قرار دهد. برای بررسی این موضوع با دکتر امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل امریکا گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید: اما به نظر می رسد که هدف نهایی این طرح ضد ایرانی، قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی خارجی یا FTOs که وزارت خارجه آمریکا تهیه می کند، است. ...
آیت الله قائم مقامی:امام با ورود مریدپروری به سیاست مخالف بود/ بزرگترین هدیه امام به انقلاب، به رسمیت ...
سلوک عملی و عرفانی دارند، نقشه کلی راه ندارند ونمی توانند یک طرح کلی از موقعیتی که در آن قرار گرفته اند ارائه بدهند. بلد نبودن زبان مردم، علت شطحیات عرفا وی با برشمردن انواع عرفا و نقش آفرینی اجتماعی آنها افزود: عده ای از نسبت ها میان پدیده ها درک خاص و جزئی پیدا می کنند وعرفانشان کاملا فردی و شخصی است. در اصطلاح می گویند آنها تحت تجلیات اسماء جزئیه الهی قرار گرفته اند، نه تحت ...
ماموریت دولت دوازدهم، تداوم دولت محیط زیستی
نظرات مخالف برای اجرای یک طرح است. وی با تاکید بر اینکه تضارب آرا برای جامعه مفید است، افزود: این برخورد افکار موجب بهره برداری مفید از نظرات همدیگر شده و می تواند راهکار مناسبی را نیز در نهایت بوجود آورد. کهرم در پایان افزود: نقطه مقابل در مورد احیای دریاچه ارومیه موضوع جزیره آشوراده بود که به خوبی شفاف سازی نشد و هنوز مشخص نیست که سازمان میراث فرهنگی در حال انجام کاری مفید در این ...
کتاب سازی قصه های قرآنی در چهارمحال و بختیاری
که با اجرای این طرح هر عضو یک جز از قرآن را انتخاب و تاپایان ماه مبارک آن را ختم می کند. رحیمی گفت: تدبر در آفرینش، ترجمه آیات، آشنایی با فضیلت های قرآن، ساخت کار دستی و قصه گویی قرآنی از طرح های اجرایی مراکز کانون متناسب با گروه های سنی ب، ج و د، در ماه رمضان است. وی افزود:ماکت سازی، کتاب سازی از قصه های قرآنی و تشکیل اتاق فکر پیرامون آفرینش از دیگر طرح های اجرایی باهدف ...
مالکان و مهندسان ناظر باید به ضوابط طرح بازنگری تفصیلی آگاه باشند
جنبه عام دارد، توسط مهندس مشاور هماهنگ کننده تدوین و ارایه شود. در این ارتباط ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی عام شهر اصفهان توسط این مهندسین مشاور به عنوان مهندس مشاور هماهنگ کننده طرح بازنگری طرح تفصیلی و با همفکری و همیاری مهندسان مشاور مسؤل مناطق، تدوین و اولین ویرایش آن در اسفندماه سال 1386 برای بررسی و اعلام نظر در اختیار کارفرما (معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان) قرار داده ...
چرا روزه خواری در جامعه اسلامی جرم محسوب می شود؟
...همه چیز تحت الشعاع این موضوع قرار می گیرد و نهایت اختلال و اختلاف جای همه چیز را خواهد گرفت و ساختمان محل سکونت به قبرستانی تبدیل خواهد شد و انسان ها زندگی می کنند اما مرده متحرکند اساس نشاط، شادابی نمی کنند ، قانون گریزی و قانون ستیزی رخ خواهد داد و.... 3) امام باقر(ع) فرمود: بنی الاسلام علی خمسه اشیاء : علی الصلاه و الزکاه و الحج و الصوم و ولایه بنای اسلام بر 5 ستون است: نماز، زکات، حج ...
باریش گزارش می دهد/ روستای علی بیگلو؛ اثری ماندگار از تاریخ چند هزار ساله ارومیه
به تمام نقاط دنیا باشد. روستای عل بیگلو (آلیبیلی/علی بَیلی) در محال نازلی چایی اورمیه از روستاهای تاریخی است که عمارت معروف آن هنوز هم استوار و پا برجا مانده است، روستای مذکور در 17 کیلومتری شمال شهر اورمیه در جاده سلماس نرسیده به نوشین شهر واقع شده است؛ عمارت یا خانه ی اربابی آن، از آثار با ارزش و تاریخی محسوب می شود. ناگفتنی نماند که بنای قلعه مربوط به دوره قاجار است ولی در ...
اندیشه های امام خمینی(ره) راهگشای مسیر حرکت انقلاب اسلامی
شاه در ماجرای انجمنها, فشار آمرکا برای انجام اصلاحات مورد نظر ادامه یافت. شاه در دیماه 1341 هجری شمسی اصول ششگانه اصلاحات خویش ر بر شمرد و خواستار رفراندوم شد . امام خمینی بار دیگر مراجع و علمای قم را به نشست و چاره جویی دوباره فراخواند . با پیشنهاد امام خمینی عید باستانی نوروز سال 1342 در اعتراض به اقدامات رژیم تحریم شد. در اعلامیه حضرت امام خمینی از انقلاب سفید شاه به انقلاب سیاه تعبیر ...
طبق یک پژوهش 85 درصد مردم به نماز اعتقاد دارند
جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: ائمه جماعت از نظر اداره مسجد و توانمندی برای اداره مامومین باید دوره های ویژه ببینند. حجت الاسلام عرب پور بیان کرد: در بحث تربیت معلم ها، درسی برای مبحث نماز و ترویج و تبلیغ این موضوع میان دانش آموزان قرار داده نشده تا آنها بدانند در آینده چگونه این موضوع را با دانش آموزان مطرح کنند. وی تأکید کرد: قبل از انتخابات برای 389 نفر دانشجوی فرهنگی در کرمان ...
آخرین التماس دعای امام از مردم چه بود؟!
سوالات شرعی مطرح می شد که امام به آن پاسخ می دادند. از جمله بازی شطرنج بود که در آن مقطع عنوان شد بازی شطرنج از قالب قمار خارج شده و حضرت امام هم به این شرط بازی را مباح اعلام کردند. از دیگر مسایلی که در آن دوران مورد مناقشه بود این بود که مسجدی در وسط محل احداث اتوبان شهید محلاتی واقع شده بود که امام جماعت آن اجازه تخریب این مسجد را نمی داد. این مسئله هم از امام کسب تکلیف شد و ...
سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان در سوگ امام(ره)
به نشست و چاره جویی دوباره فراخواند . با پیشنهاد امام خمینی عید باستانی نوروز سال 1342 در اعتراض به اقدامات رژیم تحریم شد و در اعلامیه حضرت امام از انقلاب سفید شاه به انقلاب سیاه تعبیر و همسویی شاه با اهداف آمریکا و اسرائیل افشا شده بود؛ از سوی دیگر، شاه در مورد آمادگی جامعه ایران برای انجام اصلاحات آمریکا به مقامات واشنگتن اطمینان داده بود و نام اصلاحات را انقلاب سفید نهاده بود. امام ...
من که با دست بت میکده بیدار شدم
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ای خمینی کبیر، ای بت شکن تاریخ دگربار 14 خرداد رسیده است و دلمان بی تاب از روز تلخ عروجت. آن روز تاریخی عظیم، آن روز وداع، آن خرداد تاریخ ساز. همان خردادی که در نیمه اش در سال 1342 تو آن را برای ما تاریخ ساز نمودی و عجبا که ما درسال 1368 آن برگ تاریخی را بار دیگر ورق زدیم اما این بار بی حضور گرم تو، آن روز ما آمدیم تا تو را راهی خانه ابدیت کنیم و چقدر ...
رهبری از سلاله پاکان تا خدا پر کشید، اما زمین خالی از حجت حق نشد
انقلاب و ولایت در قالب کاروان های عشق از سراسر کشور در این خانه باصفا گرد هم آمده و ارادت قلبی خود را به پیر سفر کرده جماران بیان می کنند. بوی یار از این خانه قدیمی با دالان های تو در تو مشام هر زائری را می نوازد و دلباختگان روح الله با حضور معنوی و عاطفی خود از این مکان تاریخی به دنیا ثابت می کنند گر چه امامشان در بین آن ها نیست اما راهش در میان عاشقان ادامه دارد. این بیت ...
شهر نهاوند کاریکاتوری شده/عموم برنامه های عمرانی شهری نهاوند جزیره ای است
...، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران، آبادی و زیبایی شهر، حفظ طبیعت شهر و غیره از جمله نکات مهمی است که اعضای شورای شهر باید به آن توجه ویژه داشته باشند. وی با بیان این که توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی از وظایف اصلی شهرداری و شورای شهر است عنوان کرد: کار شهرداری فقط ساخت و ساز نیست بلکه توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز یکی از نکات مهمی است ...
بازار پر فراز و فرود خودروهای داخلی
قطع رابطه با شرکت های تامین قطعات و خدمات خودرو از سوی دیگر روند نرخ گذاری شورای رقابت بر خوروهای تولیدی مورد اعتراض شرکت های خودروسازی قرار گرفت. این اعتراضات در حالی تبدیل به جنجال های رسانه ای شد که کیفیت تولید خودرو افت بسیار چشمگیری داشت. این افت کیفیت خوروهای تولید داخل را از مرکز توجه مصرف کنندگان خارج کرده و بخش کثیری از این مصرف کنندگان به سمت خرید خودروهای کارکده قدیمی تولید قبل از تحریم ...
نظر اندیشمندان و صاحب نظران خارجی درباره بنیانگذار انقلاب اسلامی
دینی در جهان معاصر در نظر بگیریم ، آن تاریخ 1979 میلادی است ؛ یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خیزش عظیمی را برای تفکرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است . آخرین آمارها در مورد احیای تفکر دینی که در سال 1990 صورت پذیرفته نشان می دهد که تقریبا 70 درصد مردم اروپا احساس دینداری می کنند . در تمام ادیان از هندویسم گرفته تا بودیسم و ... و انواع فرقه های مسیحیت ، همه از یک نوع ...
امام در مصاف با چالش ها و پرسش ها، فقه را توانمند و پاسخگو کرد/ ناگفته های شاگرد امام از حوزه نجف
ابوالحسن اصفهانی و مرحوم آیت الله آقا ضیا، عراقی بودند. پس از تحصیلات نجف به مشهد آمدند و در این شهر مستقر شدند تا آن که فاجعه مسجد گوهرشاد پیش آمد، علماء را گرفته و تبعید کردند یکی از کسانی که تبعید شد مرحوم پدرم بود که به شاهرود تبعید گشت؛ و من هنگامی که پدرم از نجف به مشهد آمد نیز در سال 1354 هجری قمری 1314 شمسی متولد شدم یکی دو سال پس از تولدم ایشان به شاهرود تبعید شدند و بالتبع ...
فیلم منتشر شده جلسه تپه های عباس آباد غیر منصفانه است
و بدون آنکه به مخاطب پیامی داده شود، قسمت هایی از فیلم انتخاب و سخنان اصلی که اعتراض به ساخت ساختمان بلندمرتبه بانک مرکزی و عدم جلوگیری شورای عالی معماری و شهرسازی از این تخلف است حذف، و سخنان جناب وزیر نیز بدون آنکه پاسخی داده باشد ، پخش می گردد. در این جلسه بحث اصلی بر سر آنست که T.O.D و بانک مرکزی نباید ساخته شود. در صورتی که سال قبل با نامه شورای اسلامی شهر تهران ، یعنی قبل از ورود ...
سوریه جدید: جنگ برای ژئوپلیتیک
را نسبت به عقب نشینی آمریکا و ایجاد خلأ قدرت در عراق اعلام کردند، اما دولت آمریکا که در تلاش بود با کم کردن هزینه ی نظامی و بودجه نظامی خود به سیاست چرخش به سمت آسیا عمل کند، در جهت منافع ملی خویش، نیروهایش را از عراق خارج ساخت. در سال 2014 ، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام تصرف سرزمینی خود در عراق را آغاز کرد، مناطقی از این کشور را به تسلط خود در آورد و به عنوان دولت مستقل اعلام ...
فیلم منتشر شده جلسه تپه های عباس آباد غیر منصفانه است
مرکزی نباید ساخته شود. در صورتی که سال قبل با نامه شورای اسلامی شهر تهران ، یعنی قبل از ورود شورای عالی شهرسازی به این موضوع، T.O.D متوقف و اصلا ساخته نشده است . و در جلسه مذکور تازه یک مشاور، طرح خود را برای اعضاء ارائه کرد که با مخالفت مهندس چمران با ساخت آن مواجه شد. اعتراض بعدی چمران در این جلسه به ساختمان بانک مرکزی است که شورای عالی با مسامحه و بدون پرداختن به این موضوع از کنار آن ...
کاسترو، چریکِ پیر
برای خوشامدگویی به آنها از خانه های شان بیرون آمده بودند، همراه او بود. او در مورد آن لحظه می گوید: ناقوس همه کلیساها به صدا در آمده بود. لحظه فوق العاده ای بود. آزادی کامل؛ در آن لحظه خیلی احساساتی شده بودم. لحظه بی مانندی بود. در 16 فوریه همان سال فیدل به عنوان نخست وزیر دولت جدید سوگند یاد کرد و تا 1976 در جایگاه نخست وزیری قرار داشت و پس از آن تا سال 2008 رئیس جمهور کوبا بود. در سال ...
چک زیر ذره بین چکاوک/ چکاوک 2 و 3 در راه است
دوره قبل، افزایش چک های مبادلاتی بوده است. برای توضیح بیشتر موضوع، جدول مربوط به چک های برگشتی، به تفکیک استان و با طبقه بندی دلیل "کسری یا فقدان موجودی" و "سایر علل" برای آگاهی مخاطبین ارائه می شود. در مورد چک های رمزدار؛ در اسفند ماه 1395 در کل کشور بالغ بر 1130 هزار فقره چک رمزدار به مبلغی بالغ بر 1.536 هزار میلیارد ریال وصول شده است که نسبت به ماه قبل؛ از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 24.9 درصد ...