سایر منابع:
سایر خبرها
تمدن و فرهنگ غرب تک بُعدی است/ روش شناسی؛لازمه تحول درعلوم انسانی
انسان به تدریج به دست می آورد و دانش نیز، مقؤله ای است که در همه حال، در مسیر تحول و شکوفایی و باروری است؛ از لسان حضرت امیر(ع) در باب علم و دانش مروی است که فرمودند: حیات علم و دانش منوط به نقد و بررسی آن است ، بنابراین علم و ودانش اگر می خواهند زنده و پویا بمانند، لاجرم می بایست مورد نقد و تحلیل و واکاوی قرار بگیرند؛ در باب علم باید گفت که اصولاً تولید علم، بر حسب مکاشفات طبیعی و تجربی و یا توسط ...
نظر امام خمینی(ره) درباره اجتهاد
در فطرت همه انسان هاست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او و او معرفت حق است. مقصد عالی همین است . ابعاد انسان ابعاد همه عالم است و اسلام برای تربیت انسان در همه ابعاد است. برداشت های مختلفی که از اسلام شده است به حسب نظرهای مختلفی که صاحب نظرها داشتند و بینشی که داشتند، بسیار اختلاف هست و هیچ کدامش نرسیده است به حدی که اسلام را بشناسد یا انسان را بشناسد یا رسول اکرم را بشناسد یا ...
چگونه علوم اجتماعی اسلامی ممکن است؟
علوم انسانی را بر اساس تفسیری که در جهان اسلام است بپذیریم و نه تفسیری که در جهان تجربی و مابعدتجربی است، گرفتار این اشکال نخواهیم شد. جلسه با پرسش و پاسخ میان حاضران و دکتر پارسانیا درباره نسبت مقوله فطرت و عقل ادامه پیدا کرد و قرار شد متن جلسات پنج گانه دکتر پارسانیا پیاده و تنظیم و در آینده نزدیک ارائه شود. این جلسات توسط دانشجویان گروه علوم اجتماعی اسلامی برگزار شده و برای کسب اطلاع از فعالیت های این گروه می توانید به کانال تلگرام با نشانی utsaiss@ مراجعه کنید. ...
خدا،انبیای الهی و اهل کرما، انسان را به رشد، نمو و تعالی می رسانند
خودت را نصیب من کن و من را جزء آنها قرار بده تا سهم عقل، سهم فطرت، سهم اخلاق، سهم عمل و ایمان نصیبم شود. این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بر همین اساس نیز امیرالمؤمنین در همه چیز احسن و برتر شد چون سخن احسن را در عالم از خدا و انبیا و پیغمبر(ص) گرفت. خود امیرالمؤمنین می فرماید: خیلی کم است اگرآدم گیرنده سخن احسن باشد، باوردارنده سخن احسن باشد یقینا در حد خودش در هر زمان و در هر شرایطی. از احسن ...
راهی برای بستن ورود شیطان
مانند آن آمد، به این معنی نیست که سخن گفتن همه جا نکوهیده و مذموم باشد، و انسان از همه چیز لب فرو بندد، چرا که این خود آفت بزرگ دیگری است. برخی زمان هم انسان با سکوت حق را از بین میبرد و یا با نگفتن حرف حق بالاتری را می پوشان که در این صورت این سکوت برخلاف غایت خود است بهمین خاطر در اسلام بر خلاف ادیان و عرفان های گذشته نمی توان روزه سکوت گرفت در حدیثی از امام سجاد، علی بن الحسین علیهما السلام ...
از بازدیدهای خانوادگی تا همایش بانوی فضیلت، حامی رسالت/ وزیر ارشاد: 5 هزار مؤسسه قرآنی در برگزاری ...
زهرا (س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا (ص) انجام داده بود. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران این همایش بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) بسیار حضرت خدیجه (س) را تکریم می فرمودند: و از ایشان یاد می کردند و زمانی که به رسول خدا در این مورد گلایه شد ...
آیا وقت آن نیست مانند حضرت خدیجه، ربا را کنار بگذاریم؟
معصوم از ایشان است . آیت الله جوادی آملی بیان کرد: در دوران جاهلیت که ربا پیمان رسمی و دامن فروشی یک تجارت رسمی بود، حضرت خدیجه(س) بر هر دو را خط بطلان کشید. درحالی که با ربا می توانست پادشاهی کند. ایشان ربا را تحریم کرده و اقتصاد را عوض کرد. تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، تحریم مراکز فساد مجازی و حقیقی، و تعویض اقتصاد ربوی به اقتصاد اسلامی هم وظیفه ماست. ما باید راه مادرمان را ...
نظام ارزشی اسلام
، امت و شریعت است. امت محمد (ص)، امت موسی (ع) و امت عیسی (ع) و مانند آن. از نظر اسلام فرهنگ نازل شده در شریعت خاتم، اصیل و قویم است به گونه ای که بعد از آمدن دین خاتم پذیرش هر شریعت دیگری مورد قبول خداوند نیست: و هر که جز اسلام دینی دیگر جوید هرگز از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیانکاران است (آل عمران/ 85). البته بر اساس آموزه های قرآنی می توان فهمید که جاهل قاصر و مستضعف فکری از این ...
نگاهی به مقام حضرت خدیجه(ع)
عقل ازدواج کرد. این چنین است که باید محصول این ازدواج، فاطمه (س) بشود؛ یعنی دو عقل، دو خرد، دو فضیلت، دو کرامت، دو عظمت، دو دریای صدق و وفا، با همدیگر، وجود فاطمه زهرا (س) را تشکیل می دهند. زهرا (س) از یک طرف خدیجه (س) است، و از یک طرف، پدرش، پیغمبر (ص)، است. چله نشینی پیامبر به دستور خدا برای متولّد شدن فاطمه(س) ازدواج صورت گرفت. جبرئیل (ع) نازل شد و گفت: یا رسول الله (ص)! خدا ...
مضمون عشق و عرفان در شعر امام(ره)
خود همین نکته را بارها با عبارات گونه گون بیان کرده اند. در شرح دعای سحر فرمود: هستی، منحصر به وجود حقّ تعالی است (ینحصر الوجود فیه) و جز او وجودی نیست 20 و در دنباله ی بحث می افزاید: حقّ تعالی با فیض اقدس به حضرت واحدیّت و اعیان ثابته تجلّی کرد و با فیض مقدّس از اعیان ثابته به جمیع مراتب غیب و شهادت متجلّی شد. بنابراین، همه هرچه هستند، ظلال و سایه های وجودند و در جای خود مبرهن است که ظلّ الشّی ء ...
وقتی فریاد امام در درس بلند می شد!؟/ محمدهادی معرفت
شخصیت امام (قدس سره الشریف) از همان اوان جوانی، کم نظیر می نمود و جهاتی در ایشان دیده می شد که دیگران کمتر از آن بهره داشتند. از ویژگی های عمده ایشان غیرت اسلامی و حساسیت نسبت به مسائل دینی است، این امر سبب گردید همه توجه خود را به مسائل اسلامی معطوف بدارد و برای تحقق این هدف والا و مهم به تقویت توان علمی خویش بپردازد و شناختی صحیح و اصولی و درست از اسلام به دست آورد. امام برای کسب آگاهی لازم در ...
بازخوانی راه و مکتب امام خمینی(ره) از منظر آیت الله العظمی مکارم
یک انسان معمولی ایشان رهنمون می شود، و همین امر هر تحلیل گری را به تأمل وا می دارد تا مبانی راه و مکتب امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار دهد.[1] مقابله با سیاست اسلام زدایی رژیم پهلوی و احیای اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)؛ مهمترین شاخصۀ *مکتب امام خمینی (رحمت الله علیه) تاریخ اسلام در همه فصول خود به این حقیقت گواهی می دهد[2] که دشمنان از هیچ کاری که فکر می کردند به ...