سایر منابع:
سایر خبرها
انتخاب مردم همیشه صحیح نیست/ مشروعیتِ حاکمیت با خدا است
... بنابر این نباید خلط شود یک خلطی امروز شده است این که گفته می شود این نظریه، نظریه اروپایی است درست است؛ این نظریه ای که می گوید حق مشروعیت را مردم می دهند به حاکم سخن غربی هاست، نه اسلام؛ چون فلسفه سیاسی دوران بعد از رنسانس مبتنی بر الحاد مبتنی بر نفی خداست. فلسفه سیاسی مبتنی بر نفی خدا فلسفه سیاسی است که مشروعیت و قدرت را یکی می داند یعنی می گوید آن کس که قدرت دارد همان هم مشروعیت دارد؛ اگر ...
استاد انصاریان: مؤمن گاهی می لغزد ولی حق مردم را پایمال نمی کند
در سخنرانی خود در مسجد حضرت امیر(ع) تهران، اظهار کرد: از زمانی که انسان آفریده شده تاکنون که تاریخ زمانی آن را کسی نمی داند، آنچه مهم هست این است که انسان به یک سلسله حقایق آگاه و بینا شود و براساس آن، آگاهی و بینایی زندگی را شکل دهد. چون همه وجود انسان، حرکات، اعمال، افکار و عقایدش می باشد. من هر فکری که نسبت به خودم یا نسبت به جای خودم که این دنیاست، داشته باشم بر اساس همان فکر، زندگی را شکل می ...
بسته شعر/ نفس آلوده نفسم که هوا می خواهم
بلا می خواهم موسی علیمرادی نا امید از خودمم چشم امیدم به خداست نفس من عین جفا و کرمت عین وفاست هرچه خواهی بدهی بر من بیچاره بده هرچه از سوی تو ای دوست رسد خوب و به جاست سر به زیر آمده ام باز سر افرازم کن ای کسی که همه جا پرچم لطفت بالاست اشتراک من و تو باعث شرمم شده است گنه من به خفا و کرم تو به خفاست پشت ...
حجت الاسلام دانشمند: ربا، شراب و عاق والدین انسان را بیچاره می کند+گزارش تصویری
بمیرند و دل آنها را به دست نیاورند، چهارم کسی که برای ناموس مردم نقشه بکشد. مذمت نقشه کشیدن برای ناموس/پاسخ به شبهه چشم چرانی با نقشه کشیدن برای ناموس فرق دارد. کسی که برای ناموس مردم نقشه می کشد از یزید بدتر است، چون یزید با تمام بدی هایی که داشت به دنبال زن شوهردار نبود. عبدالله بن سلام شخصی بود که همسری بسیار زیبا داشت به نام ارینب که از نظر زیبایی بسیار مشهور بود و یزید ...
محبوب ترین نام ها و علت های فرهنگی آن
منزه حضرت حق دارد. همچنین در قرآن کریم به نام 24 نفر از پیامبران(ع) اشاره شده است. علاقه محمدباقر مجلسی در کتاب حلیه المتقین با ذکر احادیث و روایاتی از پیامبر عالی قدر اسلام(ص) از قول آن حضرت نقل کرده است که ایشان نام گذاشتن فرزندان را به برخی از اسامی که شرک آلود و یا غیراخلاقی می بود، نهی فرموده و نسبت به بازگشت به روحیات جاهلیت هشدار می داده اند. از این رو بسیاری از ...
تازگی یک ژانر قدیمی/ نقد رمان زمستان مومی اثر صالح طباطبایی/ امیرعلی نجومیان
...> ... قرار گرفتن جنون در برابر عقل نه جنون را از هر اعتباری ساقط می کنه و نه عقل رو در منزلت مطلقی جا می ده... عقلانیت از طرفی پدیده ای تاریخی- اجتماعیه که در طول ادوار مختلف رفته رفته شکل کنونی اش رو پیدا کرده و از طرف دیگه تا حدی جنبه آماری داره. خیلی چیزهایی که ما امروز اون ها رو از بدیهی ترین امور معقول می دونیم زمانی این طور به نظر نمی رسیدن. حق رای زنان توی همین اروپای متمدن تا چندین دهه پیش از این ...
نیایش فیلسوف دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی را بخوانید
به گزارش خبرگزاری شبستان، عقل با غرور فاصله بسیار دارد. اگر کسی ادعا کند که عقل متواضع ترین موجودی است که خداوند آفریده، سخنی به گزاف نگفته است؛ زیرا عقل به موازین توانایی خویش واقف است و به حدود ناتوانی خود نیز اعتراف می کند. عقل امور غیرقابل ادراک را از آنچه قابل ادراک است باز می شناسد و آنجا که کمیت ادراک لنگ می شود، حکم به توقف می دهد. آنجا که انسان به خطای خود پی می برد و به گناه خویش اعتراف ...
گوشه ای از کرامات و معجزات امیرالمومنین علیه السلام (2)
بیعت ما با تو بر اساس پنج چیز است: 1 - تو پسر عموی رسول خدا(ص) هستی 2 - تو داماد آن حضرت و همسر حضرت زهرا(س) هستی 3 - تو پدر دو فرزند رسول خدا می باشی 4 - تو نخستین فردی هستی که به پیامبر(ص) ایمان آوردی 5 - تو بزرگ ترین مرد از مجاهدان اسلام بوده و سهم تو در جهاد با کفار، از همه بیشتر است. بنابراین اگر فرمان دهی تا کوه را از جای برکنیم، و دریا را از آب تهی سازیم تا جان بر تن داریم سر ...
آدم هایی که آیات قرآن را زندگی می کنند
هر روز ماه مبارک رمضان، ساعت 17، روی موج رادیو تهران صحبت از آدم هایی است که نمی گذارند قرآن سر طاقچه عادت فراموش شود؛ کسانی که نمی خواهند روی قرآن هایشان گرد روزمرگی و سالی یکبار بنشیند یا فقط در مراسم عقد و عزا و به رسم سنت، چشم در چشم آیات خدا بیندازند. برنامه قلب من کتابی است گشوده سراغ انسان های بی ادعایی رفته که قرآن را زندگی کرده اند؛ این کتاب آسمانی جایی در گوشه قلب آنهاست و راه زندگی را ...
شواهد روایی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه
قرار داده شود که خود از این ویژگی ها یا بی بهره اند یا بهره اندکی دارند. *ویژگی های اختصاصی امام که لازمه نصب الهی هستند : در اندیشه امامیان، مقام امامت مستلزم ویژگی هایی است که تنها در فرد منصوبِ خدا می توانند ظهور یابند و همان طور که پیش تر اشاره شد، شناسایی این ویژگی ها تنها از عهده خداوند برمی آید که نسبت به تمام انسان ها آگاه است؛ لذا تصریح بر این صفات در برخی روایات ...
حسن پویا: سیاست از دیدگاه امام علی(ع) چاپلوسی و دسیسه بازی نیست
و به این صورت نیست که فقط کسانی که علی الظاهر متدین به دین تو هستند و اعتقاد تو را قبول دارند ارزش دارند! خیر! همه انسان ها ارزش دارند و همه این مردم عیال خدا هستند و این کاری که تو پذیرفته ای به عنوان یک مسوولیت است. چرا امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند که من بیست و چند سال سکوت کردم همچون کسی که خاشاک در چشم و استخوانی در گلویش است؟ مگر حضرت حرص قرار گرفتن در جایگاه خلافت را داشته اند؟ خیر! با همین ...
علامه مصباح: مقابله با فتنه گران "واجب" است
...، قطعا به فرمان دشمن چنین شعاری سر می دهد و به همین خاطر این فرد جای صحبت ندارد و باید با او مقابله کرد و اگر کسی با او مقابله نکرد بدترین انسان است. وی خاطرنشان کرد: امام کسی است که اهل چشم باشد؛ همان چیزی که رهبر معظم انقلاب ار آن به بصیرت یاد کردند؛ کسی که بصیرت ندارد چون نمیفهمد که چه خبر است او را فریب می دهند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام کسی است که ...
چرا از نظام فکری صدر چیزی نمی دانیم؟/ پایه گذار نظام سازی اسلامی
شود اینقدر عظمت این فکر و اهمیت علمی این کتاب ها و آثار جدی است که نتوانستند از این کتاب چشم پوشی کنند یا به عنوان متن درسی در سطح بالای علمی و یا به عنوان کتاب های مطالعاتی مهم و متن منبع به آن توجه کردند و در جهان اسلام آنقدری که بنده دیدم و پژوهش کردم نمی توانیم کشوری از کشورهای اسلامی را نام ببریم که از 60 سال پیش تا به امروز بر سفرۀ اندیشه های شهید صدر ننشسته باشد، چه در حوزۀ فلسفه، چه در ...
بازشناسی نسبت هویت ملی با تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب
آن مهاجمان را به چشم می بینند. و با زبان و دل تصدیق می کنند. من با اطمینان کامل می گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است... نشانه این وعده تخلف ناپذیر در اولین و مهم ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد ...
باید از دانشگاه مقاله نویس عبور کنیم و به دانشگاه مسئله اندیش برسیم
این قبیل که علم و تکنولوژی به کجا می رود تحمّل و برتافته نمی شود و آن را حمل بر مخالفت و حتی دشمنی با علم می کنند و البته نمی دانند که یکی از داعیه های تجدّد اینست که از همه چیز و هر چیز می توان پرسش کرد. وقتی در علاقه و تعلق به علم آزادی و عصبیت در تقابل و تعارض با یکدیگر قرار می گیرند. تکلیف تعارض و تضاد میان شئون علم و فرهنگ و سیاست و هنر و فلسفه معلوم است و نباید توقع داشت که در چشم ...
سخنان اخیر رییس جمهور با باورهای شیعه همخوانی ندارد/ ماحصل تحلیل های آقای روحانی یعنی کنار گذاشتن واقعه ...
که می دانست با جامعه ای مواجه است که زمام فکری آن به واسطه حاکمان نامشروع متلاشی شده لذا وقتی حکومت را به دست گرفت سه جنگ بزرگ به وجود آمد. امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: اگر قرار است واقعه ای از تاریخ اسلام بیان کنیم باید به صورت صریح و روشن به تمام زوایای آن پرداخت نه اینکه تنها به یک بخش اشاره کنیم. همه ائمه (ع) در دوران زندگی خود نسبت به حکومت های نامشروع معترض بودند ...
دکتر علی شریعتی؛ نه قدیس نه اهریمن
در چهار دهه گذشته جنبش بیداری اسلامی در ایران، مصر، فلسطین، تونس، پاکستان، افغانستان از آن تغذیه کرده و می کند. شریعتی راه های سوسیالیسم، کاپیتالیسم و لیبرالیسم را بیراهه معرفی کرد و ضمن آنکه ارزش ها و راه اهل بیت را در همه عصرها و نسل ها بهترین مانیفست فکری، عملی و مبارزاتی می دانست، راه سعادت بشری را مکتب اسلام راستین معرفی می کرد و در معرفی و تحلیل گفتمان های رایج و غالب روزگار خود ...
اصول مردم سالاری دینی از منظر رهبر انقلاب
حکومت الهی و ضمانت های الهی با غیرالهی این است که در ضمانت های الهی، ضمانت درونی است ... این خیلی امر مهمی است. بنای ولایت الهی برهضم شدن در امر و نهی پروردگار است؛ درست نقطه مقابل سلاطین مادی، نقطه مقابل حکومت های مردمی بشری . 2- برابری: اسلام شناس و روشنفکر واقعی حضرت آیت الله خامنه ای اصل عدالت را اینگونه تبیین نموده اند: انسانها در رابطه با نعیم جهان دارای حق برابر هستند، امکانات و ...
سرمایه انسان ایمان و عمل صالح است/ حجاب؛ از عوامل رشد جامعه
یقین می کند باعث رشد او می شود. ما صرف حکم را بیان کردیم و آیه و روایت آن را نگفتیم و کسی که از حجاب فاصله گرفته فکر می کند این حجاب نظر منِ روحانی است و اگر بدانند این سخن خدا و پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) است و اینها انسان های رشدیافته در مسیر حق هستند، متوجه می شود که رشد او در این است. وی در پایان تأکید کرد: هر قدر مبانی قرآنی احکام را بگوییم جذابیت آن برای مردم بالا می رود و اقبال ...
تحلیلی بر استنباط دموکراسی از خطبه 92 نهج البلاغه
این خطبه این است که اگر آن فرد دیگر طبق حکم خدا فرمان دهد، من از شما مردم در قبول آن حکم جلوتر خواهم بود. بیان اینکه وزارت من برای شما بهتر است به این دلیل است که اگر حضرت امیر باشد هرگز نمی توانید به خودکامگی، فساد و غصب بیت المال ادامه دهید، ولی در وزارت و مشاورت من بهره هایی از حق خواهید برد، بی آنکه مسئول اعمال شما باشم . تاریخ با صراحت می گوید تمام پیش بینی های امام(علیه ...
تعارض اخلاق و تولید علم کجاست/آیا می توان از مرز اخلاق عبور کرد؟
تأکید بر اینکه فقط در چنین مصداق هایی می توانیم از مرز اخلاق عبور کنیم، ادامه داد: این عبور چه بسا عبور به معنای کلمه نباشد به سبب اینکه ما داریم از یک افق بالاتری عبور می کنیم و یک مصلحت اهم فقهی حقوقی یا احیاناً اخلاقی را رعایت می کنیم و این امر اخلاقی را فدای آن می کنیم؛ بنابراین به رغم اینکه علم ارزش است و دانستن، حق همه، به رغم همه این حقایق، موازین و شعارها، باز اصالت و حاکمیت با اخلاق است ...
ماجراهای پر حاشیه یک سند
کردن یعنی چی. برخی طلاب را تحریک کردند و به عنوان منادی اسلام به آنها بلندگو دادند تا به روستاها بروند و بگویند وادینا وا اسلاما! در حرم حضرت علی هم وقتی برق کشیدند یک نفر سخنرانی کرد و گفت وا اسلاما که به اینجا سیم کشیدند! الان هم برخی به جای سیم 2030 را بهانه کردند که کار زشتی کردند. خدا انشالله از گناهشان بگذرد و مردم هم بگذرند و معلمان ببخشندشان، اما من نمی گذرم. برخی دیدگاه ها درباره ...
مردم چه جایگاهی در حکومت اسلامی دارند؟
حریصتر و از پیغمبر دورترید و من از نظر روحی و جسمی نزدیکترم . من حق خود را طلب کردم و شما می خواهید میان من و حق خاص من حائل و مانع شوید و مرا از آن منصرف سازید. آیا آنکه به حق خویش را می خواهد حریصتر است یا آنکه به حق دیگران چشم دوخته است؟ [3] از این عبارات حضرت می توان برداشت کرد که ایشان حکومت کردن پس از پیامبر را حق خود می دانستند و همیشه بر این موضوع تأکید داشتند که ایشان بیشترین ...
ماجرای دیدار 26 مرداد 32 کاشانی با طیب حاج رضایی!
کرد مطالبی را مطرح کردند. حضرت امام هم همین طور بودند. حاج احمد آقا که به خوبی در جریان بود، من با حاج احمد آقا 4 سال بیشتر اختلاف سنی نداشتم. یعنی آقای حدادعادل را از کودکی می شناسید؟ بله، هم خود او و هم مرحوم پدر ایشان مرحوم حاج رضا را می شناسم. بسیار آدم خوبی بود. تا آنجا که یادم می آید آقای حدادعادل آن زمان یک پسر لاغر و بلند و همه اش نیز دنبال درس خواندن بود. ...
بیست و چهارمین شب/ "حق خدا" در رساله حقوق امام سجاد(ع)
، خود و دیگران است. این رساله، یک منشور اخلاقی و اجتماعی است که روابط مسلمانان را با خالق و مخلوق تنظیم می کند. * چه حقوقی بر عهده داریم؟ مطابق این حدیث شریف، این حقوق بر عهده هر انسان مسلمان مسؤول قرار دارد: حق اللّه، حق نفس بر انسان، حق زبان، حق گوش، حق چشم، حق پا، حق دست، حق شکم، حق غریزه شهوت، حق نماز، حق روزه، حق صدقه، حق حجّ، حق قربانی، حق فرمانروا ...
کشف رمز از اسطوره شریعتی
خودباخته می دانست. بااین همه، شرایط کار شریعتی بسیار سخت بود و او فرصت تعمیق در پژوهش دیدگاه های پویای خود را نداشت، هم ازاین رو، میراث شریعتی که مجموعه ای از سرخط هاست، بالطبع نیازمند نقد است. نقد شرط لازم و شاخصه اصلی اندیشه در دوران معاصر است. برای نمونه، نقد کانتی عبارت بود از پیرایش خرد از دعاوی کاذب و توهم امکان شناخت همه چیز. این نقد اما نه برای نفی عقل، بلکه برای به کرسی قدرت مشروع و معقول ...
نقدهای گیسودراز بر نظریه وحدت وجود ابن عربی
. ممکنات در حقیقت، مظاهر او هستند و غیر وجود حق نیستند. وی می نویسد: جمیع ثنا و ستایش ... مر ذاتی راست که مستجمع جمیع صفات و مسمی است به جمیع اسماء، زیرا که همه موجودات، چون مظاهر اسماء الاهی باشند ... که غیر او در وجود نیست و سوای او در نمود، نه ... خود با خود عشق می بازد و با غیر نپردازد (گیسودراز، 1360: 2). سید کسی را که عالم را غیر و ماسوای حق بداند گرفتار شرک جلی دانسته است ...
برداشت روحانی از کلام امام علی(ع) خلاف عقاید شیعه و تفسیر به رأی است
که من رهبری جامعه را بر عهده بگیرم، من هم یکی مانند شما خواهم بود . حضرت در ادامه می فرماید: و لعلی اسمعکم و اطوعکم لمن ولَیتُموه اَمرکَم ، در صورتی که یکی مانند شما باشم، (شاید) نسبت به کسی که شما به عنوان رهبر خود انتخاب کردید و حاکمیت خود را به او سپردید، شنواتر و مطیع تر باشم، این (شایدی) که حضرت در اینجا مطرح کردند، بدین معناست که اگر او درست عمل کند، چنین خواهم بود، همچنان که دیدیم امیر ...
فصل الخطاب؛ ویژگی امامت و رهبری
صفات خوبی که در آیات برای داود(ع) بیان شده، همان کسی است که باید اختیاردار مردم باشد و سخن وی خاتمه بخش هر اختلاف و کشمکشی شود. علامه طباطبایی می نویسد: و کلمه فصل الخطاب به معنای آن است که انسان قدرت تجزیه و تحلیل یک کلام را داشته باشد و بتواند آن را تفکیک کند و حق آن را از باطلش جدا کند. و این معنا با قضاوت صحیح در بین دو نفر متخاصم نیز منطبق است... آیه بعدی که می فرماید: وَ هَلْ أَتاکَ ...
دیدن زیبایی های ظاهری و باطنی هستی چگونه میسر است؟
خداوند همه زیبا است. وی افزود: عالم هستی با همه زیبایی هایی خود نشان از جمیل بودن خداوند دارد. این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه انسان برای دیدن زیبایی های ظاهری و باطنی هستی باید چشم بینا داشته باشد، بیان داشت: قرآن کریم یکی از تجلیات زیبایی خداوند در قالب کلام است اگر حضرت زینب(س) در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدند به این علت بود که آن چشم بینا زیبابین را داشتند. حجت الاسلام ...