سایر منابع:
سایر خبرها
خاطرات خواندنی حجت الاسلام والمسلمین اعرافی/از اداره مسجد هامبورگ تا زندگی در صومعه مسیحی ها
به گزارش میبدخبر به نقل از حوزه علمیه استان یزد، تعداد افرادی که در عین وزانت علمی در عرصه بین الملل هم فعال باشند در حوزه زیاد نیست. اما به جرأت می توان حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی را یکی از این افراد دانست. سابقه تدریس در سطوح مختلف حوزه به همراه سی سال تجربه بین المللی و بیش از هفتاد سفر به خارج از کشور قطعاً خاطرات فراوانی را به همراه دارد؛ اگرچه عدم تمایل به بیان آن ها سبب فراموشی هم ...
امید مطلوب، صادق و حقیقی
آغازگر فرایند رستگاری و بنیانگذار خانه امید در آدمی است(مک گراث، 1384، ص 63-64). آکوئیناس از الهی دانان مسیحی در میان کاتولیک ها، برای ایجاد امید در آدمی، بر نقش اراده در حرکت به سوی خدا به وسیله ایمان و انتقال از حالت گناه و ناامیدی به حالت عدالت توجه دارد و لطف الهی را عامل اصلی ایجاد امید در آدمی می داند. وی همانند آگوستین، اراده انسان را برای ایجاد امید در خویش ضعیف نمی داند و منکر ...
خواندنی هایی از بازطراحی واحد اطلاعات سپاه
را برای گفت وگو پذیرفت و برای اولین بار بسیاری از ناگفته های دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی در دهه اول انقلاب را بیان کرد. هر چند ناگفته های وی هزاران برابر متن حاضر بود و ان شاء الله روزی فرا رسد که این ناگفته های یار شهید بروجردی بیان شود و پرده گمنامی از مجاهدت های خاموش کنار زده شود . برای ورود به بحث بفرمایید که چگونه وارد سپاه پاسداران شدید؟ آن اوایل که هفت گروه با ...
از فطرت عفاف تا حکمت حجاب/ نگاهی به اثرات فردی و اجتماعی واجب مهجور
نگاه داریم که رعایت حجاب و متانت اسلامی در برابر خویشاوندان واجب و عدم رعایت آن گناه است و چه بسا موجب ناراحتی زن و شوهر از یکدیگر شود و از صفا و محبتی که بین آنهاست، بکاهد. پس چه خوب است که به این سخن از پیامبر اکرم(ص) توجه کنیم که می فرماید: هر لباسی که بدن زن را بپوشاند باعث آمرزش و رحمت حق تعالی خواهد شد و چه زیبا در جایی دیگر فرمود: زن، زیباروی و محبوب است هر کس او را گرفت و با او ازدواج کرد ...
گفتگوی “محمد جعفر محمد زاده” با “مهدی نژاد” امام جمعه سابق کوهدشت
به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری [...] به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری با قرار قبلی راهی گرمسار شدم .از سالهایی که جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج سید علی مهدی نژاد کوهدشت بوده تا الان ارتباط مستمر و البته خانوادگی ام با ایشان قطع نشده است. بار چهارمی است که به گرمسار می آیم ، سه بارش جمعه بوده و توفیق شرکت در نماز جمعه را هم یافته ام. واین بار به قصد دیگری آمدم ،چهارمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله مروجی نزدیک است و قصد دارم برای سالگردش مجموعه مختصری منتشر کنم .بعد از نماز جمعه به منزل آمدیم و آقای مهدی نژاد با همان صمیمیت قدیم و قبلی گرم پذیرایی و صحبت شد. اجازه خواستم بحث را روی موضوع اصلی متمرکز کنم ضبط را روشن کردم وبحث آغاز شد. بحث کوهدشت که به میان می آید آقای مهدی نژاد گل از گلش می شکفد و با لذت خاطرات کوهدشت را تعریف میکند.صحبتها از مرحوم اقای مروجی شروع شد و به دوران دفاع مقدس و ویژگی های مردم کوهدشت وبرخی تلخ وشیرین های کوهدشت کشیده شد.وقتی از کوهدشت و مردمش به اسم یاد می کند تو گویی که زاده کوهدشت و دهها سال در میان مردم بوده است.هنوز هم ارتباطش را با برخی اهالی کوهدشت قطع نشده و بعضی ها استخاره و مسایل شرعی شان را تلفنی با وی در میان می گذارند.سال 65 که در میان استقبال مردم وارد کوهدشت شد 28-29 سال بیشتر نداشت وده سال در میان مردم ماند وعلیرغم خواست مردم و علاقه قلبی اش به شهرستان الیگودرز رفت و حدود 8 سال هم آنجا ماند و پس از آن به گرمسار که استان زادگاهش هست آمده است. اکنون هم فعال و با نشاط علاوه بر کار امامت جمعه مسئولیت اداره حوزه های علمیه استان را بر عهده دارد و به همین جهت است که غالبا هفته ای سه روز را در سمنان و یا سایر شهرستانها برای رسیدگی به امور حوزه می گذراند.در این سفر سید حسن پسر ارشدشان که تا اوایل دوره راهنمایی را در کوهدشت درس خوانده بود دیدم و متوجه شدم که پس از ده سال درس و بحث مستمر حوزوی در قم به گرمسار آمده و کمک کار پدر شده است ودر غیاب او نماز جماعات را به جا می آورد و نایب پدر است.و چقدر شبیه روزهایی است که پدرش به کوهدشت آمده بود. پدری که امروز دانه های موی سیاه در سر وصورتش نایاب شده است. با تشکر از جنابعالی که فرصت دادید و مجالی فراهم فرمودید تا در باره موضوعاتی که قطعا مورد علاقه شما هم هست گفتگو کنیم.شما ده سال از بهترین سالهارا در کوهدشت سپری کردید ،بهترین که می گویم از چند جهت ،یکی اینکه دوره ای به کوهدشت آمدید که تجربه قبلی امامت جمعه در دو شهر را داشتید وامام جمعه با تجربه ای محسوب می شدید و دیگراینکه حدود یک دهه از انقلاب اسلامی گذشته بود و مردم کوهدشت هم به بلوغ سیاسی اجتماعی خوبی رسیده بودند و دوران شور و شعور دفاع مقدس هم بود و بعد هم از جهت میزان اثر گذاری حضور ده ساله شما که واقعا دوره ای ماندگار و به یاد ماندنی و پر خاطره است، به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم آیت الله مروجی بحث را از ایشان شروع می کنیم و از جنابعالی میخواهم هر طور صلاح می دانید آغاز بفرمایید. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر و قدردانی از شما به خاطر ایده خوب و خیری که در زمینه کارهای فرهنگی دارید به ویژه این که در باره آیت الله مروجی می خواهید کاری انجام دهید. زمانی که کوهدشت بودم هر موقع مهمانی برای ما می رسید به ویژه مهمانانی که مقداری به طرف دنیا متمایل شده بودند تلاش می کردیم هرجور شده ترتیب ملاقات آنها را با آقای مروجی بدهیم ومعمولا این اشخاص وقتی می رفتند و بر می گشتند خیلی تحت تاثیر قرار می گرفتند وخود شان به زبان می آوردند که ما بد جوری در مسایل دنیا گرفتار شده ایم و باید برویم تغییری در خودمان ایجاد کنیم.ایشان دو تا اتاق کوچک داشت که خود من چند بار به ایشان گفتم که اجازه بدهید دستی به سر و روی این دو اتاق بکشیم و حد اقل سفیدشان کنیم و او می گفت نه نیازی نیست، تا به حال عمر من اینگونه گذشته است . در هر صورت تا آنجا بودیم حتی اجازه سفید کردن آن دو اتاق را ندادند.همه مردم کوهدشت هم معتقد بودند از منزل ایشان تا مسجد جامع، مردم مسیر از برکت وجودشان متاثر شده اند.اهل ذکر بودنش و ذکر گفتن و تواضعش و سلوک و راه رفتنش و نحوه برخوردش با مردم به نحوی بود که همه مردم را تحت تاثیر قرار داده بود. بالاخره ایشان تقریبا تنها روحانی مقیم شهر بودند و شما هم امام جمعه شهر ،قطعا به واسطه دغدغه های مشترک و از جمله حوزه علمیه ارتباطات شما در آن ده سال با ایشان زیاد بود و می دانستید که مرحوم آقای مروجی نسبت به حوزه علمیه باقر العلوم که خودش بنا نهاده بود حساسیت ویژه داشت.نگاه ایشان به حوزه و تربیت طلاب چگونه بود؟ گاهی اوقات راجع به حوزه باهم صحبت می کردیم که خوب است مقداری بیشتر به طلبه ها برسیم واز جهت امکانات و شهریه قدری توجه بیشتری بکنیم.ایشان می گفت:طلبه اگر سختی نبیند در آینده نمی تواند فرد مفیدی باشد باید در شرایط سخت با زی طلبگی درس بخوانند تا بتوانند رشد معنوی کنند.در هر صورت ایشان به همان اندازه ای که برای خودشان چیزی نمی خواستند در نقطه مقابل دغدغه حوزه و طلبه ها را داشتند. به نظر شما راز محبوبیت ایشان و جایگاهشان در دلهای مردم چه چیز می تواند باشد؟ ایشان در رفتار شخصی شان بسیار اهل مراقبت بودند، روزی به ایشان تعارف کردم که از چای و امکان پذیرایی که بود میل بفرمایند ،گفت نذر کرده ام اگر بیشتر از مقدار معین و مورد نیاز مثلا بیشتر از یک چای بخورم روزه فردا بر من واجب شود وخودم را عادت داده ام که کم غذا بخورم و کم استفاده کنم. کارهایش روی حساب و کتاب بود،در خوردن و آشامیدن در سخن گفتن وخیلی چیز های دیگر اهل رعایت و مراقبت بود.مردم هم واقعا چون می دیدند ایشان عالم عامل است و خودش اهل عمل است خیلی متوجه ایشان بودند و احترام می گذاشتند و در دل مردم جای گرفته بود . ارتباط کاری شما با ایشان در بحث مراجعات مردم و پاسخگویی به نیاز های دینی مردم چگونه بود؟در هر صورت شما امام جمعه شهر بودید و ایشان روحانی قدیمی، شما جوان و پر انرژی بودید وایشان دوران کهولت و پیریشان را می گذراندند. در طول ده سالی که در کوهدشت بودم ارتباط من با ایشان بسیار گرم و صمیمی بود.اواخر صحبت شده بود که بعد از ده سال از کوهدشت به الیگودرز بروم خوب مردم آن زمان خیلی لطف داشتند وایشان با اینکه اهل فضل و دانش بود و من هیچ گاه خودم را طلبه ای بیشتر در مقابل شان نمی دانستم دیدم با جمعی از معتمدین شهر آمدند منزل ما و تعبیراتی به کار بردند که باعث شرمندگی من شد، این روحانی پیرمرد با آن اوصاف معنوی و شان و جایگاه معنوی که داشتند گفتند:امام جمعه در یک شهر حکم پدر را دارد و پدر هیچ موقع بچه هایش را رها نمی کند برود،الان اگر شما این شهر را رها کنید و بروید این شهر بی صاحب میشود وامروز که در کوهدشت یک وحدتی ایجاد شده است وجود شما ضروری است . خلاصه اینکه ایشان وقتی بنا بود برای خودشان قدمی بر دارند هیچگاه جلو نمی افتاد اما وقتی می دید موضوعی برای عموم است پیش قدم میشد .ضمن اینکه واقعا پشتوانه بزرگی برای فعالیتهای دینی و مذهبی امام جمعه در شهر بودند. یکی دیگر از ویژگی های مرحوم آیت الله مروجی عزت نفس ایشان بودکه من در ده سالی که در کوهدشت بودم یک بار ندیدم که یک جمله ای مبنی بر احتیاج و نیاز شخصی خودشان بر زبان بیاورند و تا جایی که بیاد دارم ندیدم از کسی یا جایی چیزی بخواهد و اظهار نیازی بکند،عزت نفس ایشان به اندازه ای بود که هیچ موقع نه به خودش و نه به دیگران اجازه نداد برای او چیزی بخواهند مستغنی مستغنی بود.با حد اقل ممکن زندگی می کرد و زندگی ایشان هم برای ما و هم برای همه کسانی که می آمدند و می دیدند باعث عبرت بود.روزی یکی از آقایان روحانی که در تهران برای خودش زندگی مرفهی درست کرده بود به دیدن من آمد،من دیدم بهترین راه برای اینکه ایشان مقداری متنبه شوند این است که ببرمشان پیش آقای مروجی ،وقتی برگشتیم دیدم که ایشان بسیار متاثر شده و با خود می گفت:خدایا ایشان دارد زندگی می کند ما هم داریم زندگی می کنیم،او به چه فکر می کند و ما در چه افکاری هستیم وبه چه صورت دارد حرکت می کند وچه کسی را الگوی خود قرار داده است.به این جهات بود که مردم به او علاقمند شده بودند وهمیشه هم این مطلب را داشت و می گفت:باید اول خدا را راضی کرد بعد مابقی چیزها خودشان درست می شوند. او به این حد از اطمینان قلبی رسیده بود. خدمات مرحوم آیت الله مروجی و مشخصا خدمت ماندگار ایشان یعنی تاسیس وتداوم حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) حایز اهمیت است،از آنجایی که شما به حسب مسئولیتتان در شهر در جریان کار حوزه و نقش مرحوم ایشان بوده اید در این زمینه اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید. حوزه علمیه در هر جایی چراغ دین در آن جا محسوب می شود.آقای مروجی برای حوزه علمیه خیلی زحمت کشیدند و خیلی تلاش کردند.علیرغم اینکه آقای مروجی اهل هیچ درخواستی نبود ولی ایشان برای ارتقا حوزه از هیچ کوششی فر گذار نبودند برای پیشرفت حوزه هر گاه موقعیتی پیش می آمد مثلا مسئولی می آمد و یا خودشان در زمینه جمع آوری زکات، با زحمت فراوان اقدام می کردند.بلاخره حوزه ای را که خودشان سالها پیش با جمع محدودی طلبه پایه گذاری کرده بودند ، بنای ساختمانی اش هم با همت خودش آغاز شده بود وتا بود تمام توانش این بود که حوزه را به نحواحسن اداره کند و البته به اداره حوزه بر اساس روش سنتی حوزه هم اعتقاد داشت.همانطور که امام فرموده بودند به فقه جواهری اعتقاد دارند ایشان هم بر این روال معتقد بود وبرای تربیت طلاب با زی طلبگی، از ظاهر گرفته تا درس و بحث بسیار کوشا و جدی بودند والحمد لله امروز حوزه کوهدشت از حوزه های خوب و فعال استان لرستان محسوب می شودکه طلاب خوبی تربیت کرده و آینده درخشانی هم دارد که جزو باقیات الصالحات ایشان محسوب میشود. شما ده سال یعنی از سال 65 تا 75 در کوهدشت بودید.قبل از آن هم تجربه امامت جمعه در رامشیر و رامهرمز را هم داشتید از سال 75 هم تا کنون در شهرهای الیگودرز و گرمسار مشغول اداره این جایگاه اجتماعی و معنوی هستید .کوهدشت را در مقایسه با جاهای دیگر چطور دیدید؟ بنده تقریبا 31 سال است که امام جمعه هستم. در کوهدشت یکی از ویژگی های مردم این بود که ظاهر و باطن مردم یکی بود،در این مدتی که من کوهدشت بودم مردم اعتماد خاصی پیدا کرده بودند که من این اعتماد را نه قبل دیده بودم و نه بعد که تا این اندازه به یک طلبه اطمینان شود. مثلا در نماز وقتی برای باران دعا می کردیم مردم اعتقاد داشتند که حتما باران می آید واصل هم برای استجابت دعا هم همین اعتقاد است، لذا به خاطر همین اعتقاد خداوند هم تفضل می کرد و باران رحمتش را نازل می نمود.ویژگی دیگر مردم کوهدشت این بود که زیاد سخت گیر نبودند که همه چیز را از لحاظ قانونی حل وفصل کنند سعی می کردند کمتر دادگاه بروند و راضی بودند مشکلاتشان را پیش یک طلبه مطرح کنند تا بروند دادگاه پیش قاضی و این هم نشانه اعتمادشان به روحانیت بود شما آن زمان را به یاد بیاورید یک شهرستان بود و یک قاضی به نام آقای عبداللهی که به همه امور می رسید برای اینکه مردم قسمت عمده مسایلشان را در بین خودشان و یا در دفتر امام جمعه رفع و رجوع می کردند.ویژگی دیگر مردم کوهدشت سخاوتمندی آنها بود علیرغم اینکه وضع مالی آنجا خیلی خوب نبود ولی با این وجود مردم بسیار سخی بودند و خدا هم بر همین اساس خیر و برکتش را بر مردم نازل می کرد .خصوصیت دیگر مردم پافشاریشان بر حق بود معمولا مردم اگر به مطلب حقی می رسیدند دیگر رها نمی کردند.ما اول که آمدیم مردم خیلی روی خوش نشان ندادند 150 نفر بیشتر نماز جمعه نمی آمدند بعد وقتی دیدند راهی که ما دنبال می کنیم راه حقی است و دنبال خط و جناح نیستیم دیگر رها نکردند و از این رو تا روزهای آخر که آنجا بودیم همیشه نماز جمعه با شکوهی داشتیم ولذا وقتی آقای موسوی دامغانی معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای معرفی امام جمعه بعدی رفته بودند تعریف می کرد می گفت من اولین باری است که برای معرفی امام جمعه ای می روم می بینم مردم برای امام جمعه قبلی گریه می کنند.و لذا این را که گفتم فقط برای این بود که بگویم مردم کوهدشت وقتی حقی و یا راه درستی را تشخیص می دهند پای کار می ایستند و در حمایت از مسیر درست هم همواره حساب شده و با اعتقاد هستند. مردم کوهدشت در شجاعت هم کم نظیرند. آیت الله نعیم آبادی امام جمعه ونماینده فعلی ولی فقیه در بندر عباس، آن زمان آمده بود کوهدشت و رشادت رزمندگان کوهدشت را که دیده و شنیده بود می گفت نظام به جای اینکه برود در برخی جاها برای جنگ سرمایگذاری کند بهتراست قدری بیشتر به کوهدشت توجه کند و توانش را اینجا بگذارد همین جوانان تکلیف جنگ را روشن می کنند. در عملیات مرصاد هفت هزار نفر از مردم کوهدشت رفتند و سینه سپر کردند جلوی دشمن ایستادند واین در حالی بود که خیلی از شهرها ی اطراف تخلیه کرده و رفته بودند در هر صورت در کنار سایر صفات خوب مردم کوهدشت شجاعت،سخاوت و یک رنگی از مشاهدات عینی من در آنجا بود. شما در طول مدتی که در کوهدشت بودید منشا برکات و خدمات خوبی شدید با وجود اینکه می فرمایید در ابتدا کار سخت بود اما به سرعت توانستید در دل مردم جا باز کنید از روزهای آغاز کار و کلا فضای کارهای فرهنگی کوهدشت حتما گفتنی های فراوانی دارید که البته باید در مجال جداگانه ای به آن پرداخت ولی مایلم از این فرصت پیش آمده قدری خاطرات شما را مرور کنیم. از همان ابتدا در کوهدشت احساس می کردم اگر سخنی می گویم هدر نمی رود. مثلا یک روز همان اوایل رفتم مجلس ختمی در مسجد دیدم از شدت دود داخل مسجد پیدا نیست گفتم این جا چه خبر است؟گفتند در فاتحه خوانی رسم است که تا پایان چند بار سینی پر از سیگار را می چرخانند ومردم هم سیگار بر می دارند و می کشند. من دیدم عجب چیز بدی است، یک اطلاعیه ای دادم و در آن پیشنهادهایی نوشتم که در مراسم ختم و فاتحه چه بشود و چه نشود،خیلی زود مردم همراهی کردند ،خادم مسجد آمد گفت که در اولین مجلس سیگار آورده اند و من گفته ام که امام جمعه ممنوع کرده است و صاحب عزا بدون هیچ مقاومتی پذیرفته است . یا مثلا دیدم در کوهدشت تا چهل روز در منزل صاحب عزا خرج می دهند ، اطلاعیه دادم که برای اموات، مستحب چیست و واجب کدام است و توصیه دین چیست،دیدم خیلی زود جا افتاد و مقاومتی هم نشد. همان طور که گفتم در حل و فصل دعوا ها و اختلافات مردم بیشتر حکمیت یک طلبه را می پذیرفتند تا محکمه و قاضی و دادگاه واین را شما در خیلی از جاها نمی دیدید.الان هم من در جاهای دیگر وقت می گذارم و صحبت می کنم ولی تاثیری که در کوهدشت می دیدم نمی بینم. از ویژگی های کوهدشت خیلی می توان گفت.من وقتی از سفر مکه برگشتم به آقای هادیان گفتم که برای نزدیکان و مسئولین شهر یک نوبت شام بدهیم شما خودتان هم در جریان بودید ،دیدم مردم به اندازه ای لطف کردند ومحبت نمودندکه ما چندین شبانه روزشام و نهار درست کردیم و مهمانی دادیم. البته مایه اش هم خیرات خود مردم بود که هدیه می آوردند وما هم فقط درست می کردیم وتبدیل به غذا می کردیم و پذیرایی می کردیم تا جایی که من دیگر توان سر پا ایستادن نداشتم.محبت مردم به گونه ای بود که امام جمعه را متعلق به خودشان می دانستند به نحوی که من احساس می کردم مهمان مردم هستم. سالهای اول حضور شما در کوهدشت مصادف بود با سالهای اوج دفاع مقدس که دوران افتخار آمیزی برای تاریخ کوهدشت است و شما خیلی از شهدای گرانقدر که سرمایه های ابدی مردم کوهدشت هستند و خانواده های آنها را می شناسید به نظر شما مناسبات مردم با دفاع مقدس چگونه بود؟ گذشته از گردانهای رزمی جوانان کوهدشتی و دلاوری هایشان ،مردم عادی در کمک به جبهه و جنگ با اینکه وضع مالی مناسبی هم نداشتند در بحث کمک به جبهه بسیار فعال و سخاوتمند بودند. به خاطره دارم که یک روز سردار حاج نوری فرمانده لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) تماس گرفتند وگفتند که رزمندگان در کردستان با کمبود آذوقه به ویژه گوشت و مواد پروتئینی مواجه اند.با اینکه شهر بمباران می شد ومردم در شهر نبودند همان موقع در دفتر امام جمعه جلسه ای تشکیل دادم و گفتم از جبهه این پیغام رسیده است.در مدت یک هفته 13 کامیون گوسفند جمع آوری شد و من خودم و نماینده وقت و چند نفر از مسئولین شهرستان رفتیم منطقه عملیاتی “گمو”و” گرد رش” هدایای مردم را به رزمندگان رساندیم و برگشتیم. شما میدانید که موشکهایی که به عراق اصابت میکرد بخشی از مناطق اطراف کوهدشت پرتاب می شد اما من نشنیدم که کسی پیدا شود و علیه نظام قدمی بردارد و اسرار نظام را افشا کند.مردم واقعا در شرایط سخت جنگ همراهی شان با نظام در سطح عالی بود در برخی جاها می شنیدیم مردم به خاطر کمبود آذوقه اعتصاب و یا اظهار نارضایتی می کردند اما در کوهدشت در آن شرایط سخت نانوایی ها نانشان می ماند ،علتش هم این بود که روستاییان که میزبان مردم جنگ زده بودند خودشان آذوقه مردم را تامین میکردند وکمبودی احساس نمی شد حتی در قم از این دست مشکلات وجود داشت و البته ما وقتی تعریف می کردیم خیلی ها باورشان نمی شد. رابطه مردم کوهدشت را در کل با روحانیت چگونه ارزیابی می کنید؟ روحانیت در کوهدشت علیرغم تعداد کم، خوب عمل کرده است و به همین جهت مردم هم خوب برخورد می کردند حتی اگر شخصی عملکرد بدی هم داشت مردم رازداری می کردند.مثلا طلبه ای رفته بود جایی و بد عمل کرده بود ولی مردم به من منتقل نکردند بعد گفتم چر نگفته اید گفتند ما سعی کردیم که پنهان کنیم که هم شما را ناراحت نکنیم هم آسیبی به آبروی روحانیت وارد نشود.در کل روحانیت نزد مردم کوهدشت احترام داشت و رابطه حسنه ای وجود داشت که البته احترام و رابطه دو طرفه ومتقابل بود. در مدتی که در کوهدشت بودید حتما به این نکته التفات فرمودید که مردم کوهدشت و به ویژه جوانان آن از هوش سیاسی سرشاری بهره مند هستند و قطعا خاطرات خوبی هم دارید. بله واقعا کوهدشتی ها دارای اطلاعات و معلومات عمیق سیاسی هستند.شش ماه قبل از اینکه آقای منتظری برکنار شوند آن موقع در دبیرستان امام جعفر صادق(ع) که من رفته بودم برای سخنرانی برخی آمدند و به من گفتند این شیخ هم که خراب کرده است و این نشان میداد که مردم و به ویژه جوانان نسبت به موضوعات سیاسی حساس وپیگیر هستند واز مسایل سیاسی پشت پرده هم با اطلاعند، لذا همانطور است که می گوئید مردم کوهدشت دارای بینش سیاسی دقیق و عمیقی هستند و فکر می کنم از قبل هم چنین بوده اند. دوره ای که شما کوهدشت بودید حوادث تلخ و شیرین سیاسی زیادی مخصوصا در جریان انتخابات کوهدشت رخ می داد، حتما خاطراتی هم از آن دوره دارید.مخصوصا آن واقعه تلخی که چند نفر بی گناه کشته شدند و درگیریهایی در اطراف فرمانداری رخ داد. انتخابات(سال68) را به آرامی پیش برده بودیم، ولی معاون سیاسی و فرماندار وقت مقداری کار شکنی کردند ونگذاشتند. همان روز ها رییس اداره اطلاعات وقت کوهدشت آمد و گفت اگر شما ورود نکنی اینها نمی توانند هیات اجرایی تشکیل بدهند. البته آنها نمی خواستند امام جمعه در کارشان دخالت کند بعد دیدند ظاهرا چاره ای ندارند ،بعد از نماز مغرب و عشاء بود که فرماندار آمد پیش من و گفت خوب است امشب شما هم سری بزنید فرمانداری. من هم رفتم و با وساطت من و صحبتی که با عقلای هر دو طرف کردم لیست هشت نفر را به 30 نفر مدعو دادم و گفتم لطفا به اینها رای بدهید تا غائله بخوابد با اینکه برخی معترض بودند ولی با رای زنی با اشخاصی مثل مرحوم حاج سید علی رضا هاشمی،ابراهیم باقری وعلی تیموری به نتیجه رسیدیم تا اینکه ساعت 11 شب قبل از اتمام مهلت قانونی هیات اجرایی تشکیل شد. در کل مسئولین سیاسی شهر و استان به علت محاسبات غلطی که داشتند دچار اشتباه شدند و بعد ازانتخابات مردم متاسفانه به خیابانها ریختند و بعد چند نفر بی گناه هم کشته شدند. اگر به محض وقوع هم من در جریان قرار می گرفتم شاید می شد مانع از آن اتفاق ناگوار شد ولی چون نمی خواستند من در مسائلشان دخالت کنم مرا در جریان نگذاشتند . بعد هم وقتی رییس اطلاعات گفته بود برویم فلانی را بیاوریم گفته بودند که در شهرستان نیست در حالی که بودم و اگر در بین مردم حاضر می شدم مردم به حسب تجربه در موقعیت های دیگر حرف مرا گوش می کردند و متفرق می شدند . بعد هم وارد ماجرا شدیم و با کمک معتمدین، شهر آرام شد وجالب که همان کارهایی که در دفتر من مکتوب و به توافق وامضای طرفین رسید تا شهر آرام گرفت را در شورای تامین استان بدون اینکه نامی ببرند به عنوان کار خودشان معرفی کردند . البته خاطرات شیرین کوهدشت بیش از تلخی هاست . مجددا از شما سپاسگزارم که وقت دادید و این مجال فراهم شد. برای بنده هم فرصت مغتنمی بود تا هم امروز در نماز جمعه با شکوه گرمسار شرکت کنم و تداعی خاطرات 20-25 سال پیش بشود و هم از سخنان ارزشمند شما در باره مرحوم آیت الله مروجی وسایر موضوعاتی که مطرح شد بهره ببرم. من هم برای شما توفیق آرزو می کنم و امیدوارم در مسیر فعالیتهای فرهنگی تان خداوند شما را یاری بدهد . کانون فرهنگی سبحان تصاویر : اختصاصی میرملاس درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
نقطه مشترک داعش و قاتل امام علی(ع)/ ناپدید شدن یک شبه یک دریاچه/ توصیه حائری به هاشمی/ واکنش فرمانده ...
گوید هر روزه داری که ساعت هایی از روز را به خواب بگذراند، گناهکار محسوب می شود و بهتر است روزه خود را افطار کند .این روزنامه به نقل از پایگاه البوابه نیوز افزود: وی با تاکید بر اینکه “انسان باید روزهای ماه رمضان را به روزه و شب ها را به عبادت اختصاص دهد”، گفت: در غیر اینصورت روزه اش کامل نخواهد بود و حق الله را زیر پا گذاشته است، زیرا روزه گرفتن نوعی حق الله محسوب می شود. اعتقاد مردم مصر با این ...
غرور، عامل عقب ماندگی و شکست افراد می شود
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد امروز بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم از بهترین گناهان و زذایل اخلاقی را غرور و تکبر معرفی کرد و اظهارداشت: در برابر تکبر و غرور، تواضع وجود دارد که از بالاترین و بهترین فضائل اخلاقی است. سخنران مراسم با بیان این که تکبر نخستین گناه توسط بشر در زمین می باشد، افزود: ابلیس هم با وجود عبادات فراوان و قرار گرفتن در صف ملائکه، به دلیل تکبر و غرور، از ...
توسعه آرامش روانی با روزه داری
های زندگی ما ماندگار خواهد بود. امّا یکی از مهمترین آثار و برکات روزه داری در ماه مبارک رمضان، کسب آرامش روحی و روانی از سوی تک تک روزه داران است. این آرامش به واسطه فرصتهای متعدد عبادی مردم در حین روزه داری حاصل می شود؛ چراکه همه در یک همایش عظیم به نام ماه خدا شرکت می کنند و درکنار روزه داری به ادای نماز مستحبی و قرائت قرآن هم اهتمام می ورزند. اثر وضعی انجام این اعمال عبادی درکنار روزه ...
محبت؛ مهمترین سرمایه در سیر الی الله
مناجات شعبانیه جای ناز هم هست؛ به خدا عرض میکنند که الهِی انْ اخَذْتَنِی بِجُرْمِی اخَذْتُکَ بِعَفْوِک ؛ [3] خدایا! اگر مرا مؤاخذه کنی و به من بگویی چرا گناه کردی؟ من هم مؤاخذه میکنم و میگویم تو چرا نبخشیدی!؟ این برای هر سالکی نیست، آن سالکِ سلوک الهی است که به مقام قُرب بار یافت و محبوب خدا شد و خدا هم زبان او شد: لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ ، [4] آن گاه این زبان الهی است که ناز می کند، نه ...
تضاد فرهنگ رمضان با فرهنگ سرمایه داری
از مصرف بیش از اندازه پرهیز کنیم و این روند مصرف گرایی را متوقف کنیم و از تن پروری حداقل در این ماه بپرهیزیم. امام کاظم(ع) می فرماید: پرهیز بهترین دارو و شفاست و شکم(پرخوری) خانه تمام دردهاست. اگر حرفهای امام را مد نظر قرار دهیم می توانیم نمود فرمایش امام را در آمریکای امروز ببینیم. مردم آمریکا بیش از دو برابر مردم در کشورهای پیشرفته دیگر هزینه درمان می پردازند. هزینه درمان ...
“وداع با ماه خدا”
سال را در فرصت دیگری تعیین می کند; اما آن ها که اهل سیر و سلوک اند، اول سالشان ماه مبارک رمضان است;حساب ها را از ماه مبارک تا ماه مبارک بررسی می کنند که ماه مبارک رمضان گذشته، چه درجه ای داشته و امسال چه درجه ای دارند؟ چقدر مطلب فهمیده و چقدر مسایل برای آنها حل شده است؟ چقدر در برابر گناه قدرت تمکین داشته و چقدر در برابر دشمن، قدرت تصمیم دارند؟ ماه مبارک رمضان برای سالکان الی الله، ماه محاسبه است ...
هر تعلقی به غیر خدا حجاب است(سلوک عارفانه)
لذت هایی را در پی دارد، او دیگر حاضر نیست که از دنیا برود. لذا این وابستگی ها، منشأ تعلق نسبت به اصل حیات دنیوی می شود. این قسم از وابستگی ها مربوط به دنیا است، اما یک سنخ از وابستگی های انسان، مربوط به امور معنوی است. گاهی دلبستگی به اعمال عبادی است، یعنی اینکه انسان دلبسته به عبادت باشد و دوست داردکه مدام عبادت کند، و گاهی دلبستگی به فضائل نفسانی است که ما از آن به مقامات معنویه تعبیر می کنیم ...
عصمت، انسان را از گناه عاجر نمی کند
تطهیر خاص است، نه عام. آیت الله العظمی سبحانی گفت: حال که مشخص شد که مراد در اراده تکوینی از شخص جدا نمی شود یعنی خداوند اراده کرده است که آنها پاک باشند؛ ممکن است این سوال پیش بیاید که چون این پاکی خارج از اختیار است چه فضیلتی برای اهل بیت(ع)دارد؟ پاسخ این سوال روشن است؛ اولا اشتباه است که تصور کنیم عصمت انسان را از گناه عاجز می کند؛ عصمت این است که انسان به جایی برسد که اثر گناه را می ...
رابطه اختیار با فعل الهی/ محاجه انسان ظالم با شیطان در قیامت
: اشاره کردیم که در آنجا بین دو گروه از منکران و کفار درگیری است، بین ضعفا که تابع بودند و مستکبران که تبعیت می شدند. ضعفا می خواهند گناه خود را گردن آن ها بیندازند و به آن ها بگویند ما تابع شما بودیم، ما دنباله روی شما بودیم، امروز شما می توانید برای ما کاری کنید؟ مستکبران می خواهند نعوذبالله گناه را گردن خداوند بیندازند، می گویند لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَیْنَاکُمْ: اگر خدا ما را هدایت می کرد ...
پناهیان: آدم گاهی باید برای زندگی بجنگد
به گزارش عرش نیوز ؛حجت الاسلام علیرضا پناهیان که در رمضان گذشته با موضوع تنها مسیر-راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی سخنرانی کرد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت، امسال قرار است به مدت 30 شب در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین به موضوع تنها مسیر برای زندگی بهتر بپردازد و به سوال چگونه یک زندگی بهتر داشته باشیم؟ پاسخ دهد. در ادامه فرازهایی از چهاردهمین جلسه این سخنرانی را می خوانید: زندگی بهتر یعنی زندگی پرتلاش و سرشار از مبارزه/ آدم گاهی باید برای زندگی ...
مرجع تقلیدی که پدرش اورا وقف امام زمان کرد
زمانی به اوج خود می رسد و بلکه نورانی و آسمانی می شود که شاگرد، صرف نظر از تشویق اساتید، مورد تفقد و تشویق استاد حقیقی و امام الاساتید، امام معصوم قرار بگیرد و در رؤیایی رحمانی و بشارت بخش از جانب حضرت حجت سلام الله علیه به او خطاب شود: ناصر! تو از ما استفاده خواهی کرد. قصه را از زبان مرحوم حجة الإسلام و المسلمین قدوه بازگو می نماییم که چنین حکایت می کند: امروز صبح آقای مکارم در حالی که ...
درس های اخلاق: نجواهای دلتنگی(شرح دعای 45 صحیفه سجادیه) جلسه بیست ویکم؛ نعمت هایی که می توانند نقمت
السلام در این دعا از خدای متعال درخواست می کند: عیوب ما را بپوشان و ...، صرفا به خاطر این نیست که آبرومندی امری لذت بخش است. انسان هایی که به دنبال تقرب به خدا هستند از این امور بهره های بلندی می برند. مؤمنان این آبرو را برای انجام خدمات بیشتر، عبادت بیشتر و مانند آنها می خواهند. این اهداف بسیار ارزش مند است. اما در همین امور هم چون نمی دانیم عاقبت کار به کجا می انجامد، نباید این شرط را فراموش کنیم که ...
توماس مور، فیلسوف خالق آرمانشهر
باستان گرایش دارد. مقامات دانشگاه و پدرش به او اعتراض کردند و مور از دانشگاه اخراج شد. در نوزده سالگی در روم یک سلسله سخنرانی درباره شهر خدا اثر سن آگوستین ایراد کرد. کمی بعد او وارد یکی از صومعه های فرقه شارتر شد و مدت چهار سال بی آن که سوگند سه گانه فقر، اطاعت و عفت یاد کند در آن جا ماند. سپس گویا به توصیه اراسموس اسقف کامبرای صومعه را ترک کرد، ازدواج نمود و به شغل وکالت پرداخت. مور در سال ...
دشمن شناسی اولویت نخست ملت های مسلمان منطقه است
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: حجت الاسلام سیدمهدی قریشی امروز در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اقامه شد با تقدیر از حضور دشمن شکن مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس اظهار داشت: امروز مردم ایران ثابت کردند که همچنان به آرمان های خمینی کبیر در ستاندن حق مظلوم از ظالم پایبند هستند. وی با اشاره به رو به پایان بودن ماه مبارک رمضان افزود: با نزدیک شدن به روزهای ...
سلام رفیق
الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ یعنی پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند. لذا خود انسان است که با اختیارش یا رفاقت با خدا را انتخاب ...
لوازم خوشنامی در تربیت و مدیریت از منظر امام علی علیه السلام
که یاری کننده مومنین است. 6- دو عامل مهم می تواند دیو هوس و هوای نفسانی را مهار کند. یکی التزام به زهد و دیگری انجام عبادت است. نفس همچون عفریتی است که آتش آن همیشه فروزان و روشن است. یک لحظه غفلت خرمن سعادت انسان را خاکستر می نماید و تنها خداوند می تواند ما را از شرور نفسانی حفظ نماید. 7- توجه به مکان و محیطی که نعمت در آنجا به ما وارد شده است. این نعمت می تواند یک سرزمینی ...
کلی نگری افراد سبب تحقق زندگی بهتر در جامعه می شود
. امکان بخشش انسان به صورت مشروط وی با اشاره به عواملی که سبب می شود انسان از دهه های آخر ماه رمضان استفاده نکند، تاکید کرد: یک عامل غرور و عجب است، غفلت شاید در اثر این باشد که این فرد برای عبادت در شب های قدر به درجات بالایی می رود ولی به دلیل نداشتن ظرفیت کافی غفلت کرده و پایین می رود، ممکن است بخشش در شب قدر مشروط به اعمال انسان در آینده باشد. حجت الاسلام پناهیان ...
راهی برای برگشت
. حتما شوهر شما بعد از اینکه متوجه اشتباه خودش شد درگیر عذاب وجدان می شود. این عذاب وجدان معمولا 2 جنبه دارد؛ اول اینکه در مقابل شما احساس شرمندگی می کند و دوم اینکه در برابر خدا حس گناه و سرشکستگی دارد. احتمالا این احساس گناه و سقوط از جایگاه معنوی و رابطه اش با خدا تا مدت ها در وجود او ادامه خواهد داشت. شما باید از این احساس استفاده کنید. باید به او کمک کنید که رابطه اش را با خدا تقویت و ترمیم کند ...
توصیه آیت الله مصباح یزدی درباره شیوه صحیح دعاکردن
ما داده است. آیت الله مصباح یزدی هدف خلقت انسان را عبادت دانست و افزود: ما باید پس از فهمیدن این مسئله همه رفتارهایمان براساس آن گونه ای باشد که خداوند خواسته است. انسان اگر می گوید که به خداوند ایمان دارد، باید فقط به او توکل کند. کسی که رفتارش اینگونه باشد، دعای او هم توسط خداوند قطعاً مستجاب می شود. وی خاطرنشان کرد: اگر انسان حالت تضرع برای او به وجود بیاید و دستش را به ...
مخلصین خسران دنیایی ندارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حلواییان، استاد حوزه علمیه قم، عصر جمعه در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی با تبیین اخلاص در عمل اظهار کرد: آدمی دو دل ندارد که غیر از خدا به چیزهای دیگر دلبسته شود؛ خدا به انسان یک دل داده آن هم فقط جای خودش است بنابراین باید خود را برای رضای الهی خالص کرد. وی تصریح کرد: آدم مخلص از آن جا که طعم و لذت خالصانه بودن را چشیده است، کسی ...
کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود همچون قاتل امیرالمومنین شقی و بدبخت است
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری جمعه شب در جمع مردم کیش درمسجد خاتم الانبیا (ص) با بیان فضیلت های شب قدر و تقدیر گفت : شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شبی است که در آن تقدیر یک ساله انسان رقم می خورد و در شب بیست و سوم رمضان مورد تایید و تصویب قرار می گیرد . این استاد حوزه گفت :پیامبر(ص) فرمودند ،کسی که در ماه مبارک رمضان وارد این ماه بشود ،آن را درک و از آن عبور کند ...
شکوفایی عقل در ماه مبارک رمضان
حجت الاسلام سیدحسین گل میرزاده امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آثار معنوی و برکات ماه مبارک رمضان در جلوگیری از ارتکاب جرم و گناه در اجتماع اظهار کرد: برکات ماه مبارک رمضان آثار فراوان خود را در اجتماع به جا می گذارد. وی با بیان اینکه روضه و عبادت در ماه مبارک رمضان روح را تلطیف می کند، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان آثار هر عمل خیر و شر به خود انسان برمی گردد. ...
بسیاری از روابط نامشروع با یک جوک شروع می شود
فرهنگ ایرانی دانست که می خواهد آزادی ها را به صورت مشروط به افراد در خانواده اعطا کند. به ویژه به دختران و زنان که دیگر مثل گذشته ها حاضر نیستند محدود باشند. آنها سعی می کنند وارد اجتماع شوند و روابط اجتماعی خود را گسترش دهند. در حالی که در گسترش این نوع روابط یک نوع واکنش وارونه را هم شاهد هستیم؛ یعنی فرد برای اینکه لذت یک رابطه اجتماعی مطلوب و گسترده را که تا دیروز به صورت کلی از آن محروم بود، بچشد ...
نقش موسیقی در تلاوت های قرآنی
الجحیم صلوه” که در مورداهل عذاب است و انسان با تامل در مفهوم آن از شدت تاثر و اندوه گریان خواهد شد را نمی توان با نغمه نهاوند که شاد و مفرح است خواند.لذا باید قاری قرآن بداند در قرائت هر دست از آیات چه مقامی مناسب تر خواهد بود. شناخت علمی مقامات عربی مورد استفاده درتلاوت قرآن: الف) مقام هایی که بر روی درجه DO قرار دارند: مقام راست مقام سوزناک مقام حجازکار مقام نهاوند مقام نکریز ب) مقام ...
القاعده، عربستان، قطر، آمریکا و اسرائیل در پس جنایت و کشتار در یمن هستند/ کودکان را به چه گناهی کشتند؟
این نیروها را ذبح کردند و برخی دیگر را با خودرو زیر گرفتند. جنایت بزرگ دیگر این بود که خانه خدا و نمازگزاران در مساجد هدف قرار گرفتند. تروریست ها همه محرمات و مقدسات را نقض و به آن ها توهین کردند. در این جنایت های طیف های مختلف جامعه هدف قرار گرفتند. کودکان بی گناه و معصوم نیز از این حملات در امان نبودند. این جنایات در زمانی رخ داد که عده ای نمازگزار در حال عبادت خدا بودند. در مسجد ...