سایر منابع:
سایر خبرها
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
فیض شریفی: شعر مرا بدبخت کرد
بر آن جویا شده ایم که خواهید خواند: اهالی شعر و نقد ادبی، با کتاب های شعر زمان ما که بعد از مرحوم حقوقی به قلم شما منتشر می شود، می شناسند و دنبال می کنند. در ابتدا از آخرین اخبار درباره این مجموعه بگویید. آخرین شان به کدام شاعر مربوط بوده و کدام مجلد در آینده چاپ می شود؟ جلد سیزدهم شعر زمان مربوط به فریدون توللی و جلد هفدهم به بررسی شعرهای علی باباچاهی اختصاص یافده است ...
افراد مشهور و نامی در عرصه تئاتر
...، نویسنده و شاعر انقلابی زبردست اهل همدان با ورود به کمدی ایران، کار نمایش را شروع کرد. عشقی، یک جوان ملی گرا بود که با مشاهده ویرانه های مدائن، اپرای رستاخیز شهر یاران ایران را سرود و نمایشنامه هایی همچون ایده آل منظوم ، جمشید ناکام ، کفن سیاه و اپرت بچه گدا نوشت و در برخی نمایش ها بازی می کرد و چون علیه رژیم شعر می سرود و مبارز بود در 31 سالگی در سال 1303 به ضرب گلوله کشته شد. سعید ...
دورخیز برای احیای سرودهای حماسی و انقلابی
سلسله یادداشت های گفتمان موسیقی دفاع مقدس– 3 رضا اسماعیلی سرعت و فراگیری عمومی سرود از همه انواع شعری بیشتر است و سرود مانند هوای تازه و بهاری در جامعه نفوذ می کند؛ بنابراین باید با تولید سرودهای خوب و ترویج مناسب آنها، کمبود و خلأ موجود در این عرصه را برطرف کرد... امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته ای همچون شعر درباره فلسطین، یمن، بحرین، دفاع مقدس، شهدای غواص، شهدای مدافع ...
محبوبه های میلیون دلاری! + تصاویر
دارد به برخی از مطرح ترین جایزه های بین المللی کتاب و ادبیات... جایزه ملی کتاب آمریکا یکی از فراگیرترین جوایز ادبی جایزه ملی کتاب آمریکا است که همه ساله در ماه نوامبر برگزیدگانش را در 4 بخش ادبیات داستانی، ادبیات غیرداستانی، شعر و نویسندگان جوان با یک جایزه نقدی 10هزار دلاری و نشان برنز مورد تقدیر قرار می دهد... جایزه کتاب ملی که در سال 1936 به دست انجمن کتاب فروشان آمریکا ...
پیشنهاد برگزاری جشنواره های ادبی و سینمایی درباره جنگ بوسنی
ابراز انزجار شود که امسال، بنیاد شعر و ادبیات و داستانی ایرانیان، جمعی از نویسندگان را در این مراسم جهانی شرکت داد. یکی از برنامه های جنبی این حضور، نشست مشترک نویسندگان ایرانی با جمعی از اندیشمندان بوسنایی با عنوان گفتگوی فرهنگی بود که پس از برگزاری مراسم پیاده روی و زیارت قبور شهدای نسل کشی سربرنیتسا در قبرستان پوتوچاری در سالن یونیتیک شهر سارایوو برگزار شد. مقاومت فرزندان ...
گزارش نخستین همایش ملی نگاهی به طنز معاصر با عنوان طنز پهلو
بزرگان حوزه ادبیات در شهرستان را سبب ارتقای فرهنگی و تبادل اندیشه عنوان کرد و گفت: شهرستان فومن پتانسیل و ظرفیت بسیاری همانند فرامرز ریحان صفت در حوزه شعر و شاعر دارد که نیازمند شناسایی و معرفی هستند. فرماندار فومن همچنین به برخی اولویت و سیاست ها برای معرفی بیشتر شهرستان اشاره کرد و یادآورشد: اجرای برنامه های فرهنگی، تهیه و تدوین شناسنامه روستایی و فرهنگی و همچنین ثبت جهانی ماسوله از جمله ...
قیام علیه فراموشی
گروه ادبیات، نشر و رسانه: در روزهای گذشته و به مناسبت سالگرد واقعه خونین مسجد گوهرشاد، نماهنگ ضربت دوازدهم، به کارگردانی عبدالله حاجی محمدی، شعر محمدمهدی سیار و آهنگ سازی آریا عظیمی نژاد با صدای حجت اشرف زاده منتشر شد. به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز، به همین مناسبت گفت وگویی داشتیم با محمدمهدی سیار و عبدالله حاجی محمدی که در ادامه می خوانید. *** اساسا آیا ...
گزیده ای از بهترین اشعار عمران صلاحی
در مجله خوشه به سردبیری احمد شاملو انتشار یافت. صلاحی در عرصه شعر و در قلمرو طنز جدی و فعال بود . از سال 1352 تا 1375 در استخدام رادیو و تلویزیون بود و سال ها با شورای عالی ویرایش صدا و سیما همکاری داشت . صلاحی آثار خود را در عرصه طنز از جمله با نام مستعار آقای شکرچیان به چاپ می رساند. از آثار منتشر شده عمران صلاحی می توان به گریه در آب، قطاری در مه، ایستگاه بین راه، پنجره دن داش گلیر (به زبان ترکی ...
تازه های نشر
رادیوتهران پخش خواهد شد، با تهیه کنندگی رضا قربانی و صدابرداری پرهام نوری، پس از مرحله ضبط، وارد فاز موسیقی گذاری و تدوین فنی خواهد شد تا برای پخش در یکی از هفته های آینده، آماده شود.محمدباقر رضایی کارشناس و نویسنده برنامه گفت: همه جوانانی که به شعر و شاعری علاقه مندند، حتما این برنامه را بشنوند و از تجربیات استخوان خردکرده ترین شاعر معاصر ایران بهره ببرند.برنامه کتاب شب کاری از گروه اخلاق و زندگی ...
تحولات موفقیت آمیز در تمامی حوزه ها، مدیون مجاهدت های شهداست
می کردیم ، اما امروز دنیا جلوی پیشرفت ما را می گیرد ، چراکه 10 کشور اول دنیا در مقوله هسته ای ، موشک و قدرت شده ایم. در ادامه رئیس بنیاد اراک اظهار داشت: همه این ها ثمره دفاع مقدس است و اگر امروز به کشور ایران نگاه چپ ندارند، به ثمره دفاع مقدس است . انصاریفر تصریح کرد:هشت سال با دست خالی مقابله کرده ایم ، ولی امروز دستمان پر است ، کشور بزرگ و قوی هستیم. وی گفت : ما دست نیاز به ...
همه آرزوهای مرد شعر و شکلات اردبیلک
...: به عنوان یک دوست از او خرده گرفتم و خیلی با او مجادله کردم تا عاقبت از رازی پرده برداشت. دیدم چه عقیده پاکی دارد و برای سلامت امام زمان(عج) شیرینی می دهد. قدمعلی آن قدر شعر گفت و شکلات پخش کرد و برای امام زمانش دعا کرد تا عاقبت در هفدهم تیرماه امسال به دیدار حق شتافت تا با ریحان به آرامش برسد. برداشتن چند قدم در زندگی قدمعلی بهرامی، مرد شعر و شکلات و شاعر آرزوهای اردبیلک یک چیز را خوب نشان می دهد و آن، اینکه سادگی و ضمیر پاک انسان با هر زبان و به هر شکل که باشد، مؤثر خواهد افتاد. پس وقتی فطرت انسان، پاک است، هر آنچه از دل می جوشد و به یادگار می ماند پاکی است. ...
پیامبر(ص)؛ الگوی دسترسی آسان/ضرورت در دسترس بودن مسئولان نظام اسلامی
بگوید حاج آقا برایم استخاره ای بگیرید. درباره آیت الله حسنعلی نخودکی می گویند که ایشان بطور شبانه روزی در خدمت مراجعان بود و نیازمندان و حاجتمندان و گرفتاران، هر زمان که اراده می کردند به در خانه شیخ می آمدند و ایشان با روی گشاده مشکلشان را حل می کرد. این مراجعات گاه حتی در نیمه های شب نیز انجام می شد تا جایی که فرزندشان یک بار به پدر پیشنهاد می کند که برای مردم ساعات کار مشخص کنند تا ...
گزیده بهترین اشعار شهریار به زبان ترکی
کشانید و به اشعارش شور و حالی دیگر بخشید. او اولین دفتر شعر خود را در سال 1310 با مقدمه ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر کرد. بسیاری از اشعار او به فارسی و زبان ترکی آذربایجانی جزء آثار ماندگار این زبان هاست. مهم ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی های روستا یاد ...
مجلس به موضوع فیلم های مسئله دار ورود کرد/خانواده آقاسی از چاپ غیرقانونی آثار وی انتقاد کردند
...؛ بدون اینکه بخواهند با خرید این کاست هزینه های تولید آن را کمرشکن کنند، دریغ از خرید یک کاست از سوی این مؤسسات و نهادها. او ادامه می دهد: متأسفانه این موضوع بعد از درگذشت پدر نیز ادامه داشت. تنها کاری که این مؤسسات فرهنگی که عمدتاً وابسته به دولت هستند، اعطای مجوز کتاب بود. ما درخواست دادیم که مجوز راه اندازی یک مؤسسه فرهنگی به منظور ساماندهی به وضعیت موجود و چاپ آثار آقاسی دریافت ...
عرصه شعر و شاعری نیاز به کار فراوان دارد
: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره طی دو مرحله بدون اطلاع از نام شاعر بررسی و امتیازدهی شدند که در نهایت چهار نفر از شاعران حائز رتبه برتر شدند. وی ادامه داد: سیدمیلاد حسینی از راور، حمید کاربخش از راور و مریم آذین از راور به عنوان نفرات برتر منطقه ای هفتمین جشنواره شعر غزل کوهبنان معرفی و با تقدیم تندیس جشنواره و اهدای جوایز از آنان تقدیر شد. دبیر هفتمین جشنواره شعر غزل شهرستان ...
اخبار نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال
درحال بروزرسانی . . . با توجه به شروع فصل نقل و انتقالات تیم های لیگ برتری و لیگ دسته اولی از تاریخ 25 خرداد 96 تعداد بازیکنان مجاز برای جذب به این ترتیب است که هر باشگاه لیگ برتر مانند فصل قبل می تواند از 18 بازیکن سن آزاد، 9 بازیکن زیر 23 سال (متولدین 11 دی ماه 1373 به بالا) و تیم های لیگ دسته اول مثل فصل قبل از 21 بازیکن سن آزاد، 9 بازیکن زیر 23سال (متولدین 11 دی ماه 1373) استفاده کند. اخبار و شایعات نقل و انتقالاتی روز پنج شنبه، بیست و دوم تیرماه که لحظه به لحظه در همین صفحه به روزرسانی می شود را در زیر مشاهده کنید: 00:01 – خبر: حضور امید عالیشاه در ملوان انزلی منتفی شده است.(ایران ورزشی) 00:01 – خبر: قرارداد مجتبی جباری با استقلال بعد از تست پزشکی ثبت می شود.(ایران ورزشی) * اخبار و شایعات نقل و انتقالات روز چهارشنبه، بیست و یکم تیرماه در زیر آمده است: 15:07 – خبر: فرزاد زامهران، مهاجم فصل قبل پدیده به ماشین سازی پیوست. 13:44 – خبر: رابسون جانواریو برای بازگشت به استقلال به توافق اولیه رسید. 10:36 – خبر: باشگاه ماشین سازی حضور عمران زاده در این تیم را تکذیب کرد. 08:29 – خبر: محسن بنگر عنوان کرده امکان خداحافظی اش از فوتبال وجود دارد. 00:01 – خبر: با وجود اینکه روز دوشنبه گفته می شد طارمی به اردوی پرسپولیس در اوکراین اضافه می شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. * اخبار و شایعات نقل و انتقالات روز سه شنبه، بیستم تیرماه در زیر آمده است: 13:46 – خبر: مدیر عامل سپاهان می گوید چند بازیکن خارجی مد نظر این تیم هستند. 12:33 – خبر: مروان حسین مهاجم ملی پوش تیم ملی عراق بازیکنی است که برای تقویت خط حمله سپاهان مورد توجه کرانچار قرار گرفته است. 09:21 – خبر: این احتمال وجود دارد رابسون جانواریو بتواند از باهایا برزیل جدا شود و رسما با استقلال قرارداد ببندد.(ایسنا) 09:09 – خبر: طارمی امشب تهران را به مقصد کیف ترک می کند تا به اردوی پرسپولیس در اوکراین اضافه شود.(فارس) 00:01 – خبر: مسعود شجاعی می گوید فقط پیغام مسؤولان باشگاه پانیونیوس را به طارمی داده و دخالتی برای ترغیب کردن او نداشته است.(همشهری ورزشی) اخبار و شایعات نقل و انتقالاتی روز دوشنبه، نوزدهم تیرماه که لحظه به لحظه در همین صفحه به روزرسانی می شود را در زیر مشاهده کنید: 00:01 – خبر: چپاروف از امروز در اردوی استقلال حضور پیدا می کند.(ایران ورزشی) 00:01 – خبر: مذاکرات استقلال با رابسون جانواریو دوباره از سر گرفته شده است.(استقلال جوان) * اخبار و شایعات نقل و انتقالات روز یکشنبه، هجدهم تیرماه در زیر آمده است: 22:25 – خبر: باشگاه فولاد به پورموسوی اجازه جذب بازیکن خارجی نداده و مشخص نیست تقاضای این سرمربی برای جذب نفرات مد نظر خارجی به کجا می رسد. 16:02 – خبر: بالاخره انتقال رضاییان به اوستنده بلژیک انجام شد و این بازیکن قراردادی دو ساله با این باشگاه امضاء کرد. 12:31 – خبر: رضاییان و اوستنده بلژیک برای عقد قرارداد دو ساله به توافق رسیده اند. 12:18 – خبر: مجید جلالی سه مهاجم خارجی را همراه اعضای تیم پیکان به اصفهان برده است تا در دیدار تدارکاتی مقابل سپاهان آنها را زیر نظر بگیرد.(تسنیم) 11:50 – خبر: توافق رضاییان با باشگاه اوستنده انجام شده و احتمال می رود ظهر امروز این اتفاق بیافتد. 11:37 – خبر: ...
بررسی آلبوم - بزم بی جانان - اثر تازه - پدرام درخشانی - با حضور - رامین بهنا - ، - کوشان حداد
دارند؟ درخشانی: به نظر من اینطور نیست؛ مردم ایران بیشتر به شعر علاقه دارند و نود درصد کسانی که به کنسرت می روند، فقط دنبال کلام هستند. شعر جای خودش را دارد و به موسیقی کمک می کند اما اگر شما آن شعر را در کشور همسایه بخوانی کسی متوجه آن نمی شود. اما موسیقی چیزی است که همه جا با آن ارتباط برقرار می کنند. مردم ایران بیشتر شعر دوست هستند تا موسیقی دوست. این هم کاملاً درست است اما ...
بسته خبری چهارشنبه 21 تیرماه 1396
.... در ابتدا برخی باور کرده بودند که داعش به راستی یک دولت اسلامی است و در ادامه بهار عربی است اما مرجعیت دینی به درستی ماهیت دشمن و مسیر جنگ را مشخص کرد. فتوای مرجعیت دینی همچنین باعث حضور صدها جوان در صف جنگ با داعش و تشکیل حشد الشعی به عنوان یک نیروی موثر برای مبارزه با داعش در داخل عراق شد. موضع گیری قاطع جمهوری اسلامی ایران و در راس آن آیت الله امام خامنه ای علیه ...