سایر منابع:
سایر خبرها
تضعیف ولایت فقیه از مصادیق فتنه گری و از جلوه های برجسته نفوذ است/ از سال گذشته مقام معظم رهبری بیش از ...
است که در ایران هستند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه (یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ )گفت: دشمنان می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا -گر چه کافران را ناخوش افتد- نور خود را کامل خواهد گردانید. عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: هیچکس و هیچ چیزی نمی تواند در مقابل اراده خداوند بر گسترش و غلبه دین الهی، کاری از پیش ببرد و خداوند دین و آیین الهی خود را غالب و پیروز می کند. گفتنی است در پایان از کارکنان نمونه اداره کل اوقاف تقدیر شد. انتهایی پیام/ ...
الگوهای نامناسب غربی جایگزین سبک زندگی اسلامی شده اند/شیعه و سنی در کنار هم متحدانه زندگی می کنند
کرده اند. وی گفت: دشمنان تهاجم فرهنگی بنیادی را باهدف ایجاد تغییر فرهنگ و رساندن انسان به زندگی حیوانی و تغییر مظاهر دینی و فرهنگ و خواب افراد جامعه را تغییر داده اند و مشکلاتی اعم از بیماری های متعدد، عصبانیت و گرفتاری ها که در سبک زندگی بشر موثر بوده را به وجود آورده اند. امروزه نقش پدر در خانواده در حال "حذف شدن" است نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطر نشان ...
چه کسانی شهید محسوب می شوند؟
عنوان شهادت به کار برده نشده ، ما به تبع کلام معصوم و به کار بردن لفظ شهید در ادعیه وزیارات و برخی روایات برای کشته شدگان در راه خدا عنوان شهید را بر مقتول فی سبیل الله اطلاق می نماییم چنان که امام علی (ع) در انتهای نامه معروف خود به مالک اشتر چنین می نویسند از خداوند می خواهم که از روی فضل و رحمت و قدرت خود که بر همه چیز قادر است عاقبت خودم و تو را با سعادت و شهادت به ختم رساند.[7] پس با ...
انسان عالم تحت سلطه قرار نمی گیرد/ خلق انسان برای کمال روح است
شد و در حال انقلاب فرمود: مرگ مالک کمر علی را شکست. اصبغ بن نباته می گوید: دیدم که دستمالی که به سر حضرت بسته اند حکایت از عمق شکاف دارد. آقا فرمودند: اصبغ بن نباته جلو بیا. جلو رفتم. ایشان فرمودند: دستت را جلو بیاور. ایشان دست من را گرفتند و فرمودند: همین گونه که من چهار انگشت تو را می گیرم، برادرم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روز آخر عمر خود چهار انگشت من را گرفت و فرمود علی جان به ...
عالمی که پاداش زحمات خود را با شهادت گرفت
اکنون زیارتگاه علاقمندان است. *پیام تسلیت مقام معظم رهبری با انتشار خبر شهادت ایشان، پیام تسلیتی از سوی مراجع عظام تقلیدو علمای اعلام صادر شده است که چکیده پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب این است: اطلاع یافتم که دست های گنهکار در کشور عراق حضرت آیت الله حاج میرزا علی غروی تبریزی را که از فقهای بزرگ و در شمار مراجع معظم تقلید بودند در نجف اشرف به شهادت رساندند. آن شهید سعید پاداش زحمات و مجاهدات خود را در راه فقا هت و تحمل یک عمر غربت و بخصوص مرارتهای سالیان اخیر خود را که متحمل شد با ورود به جرگه شهیدان راه خدا دریافت کرد. منبع: گلشن ابرار ج 7 ...
اینجاهنوز هم بوی بهار می دهد/ گفت وگویی با سیدجواد ، معروف ترین عطر فروش ایران را دوباره بخوانیم
کشید و می گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. خدایا به امید خودت. بعد برای رفع چشم زخم 4 قل می خواند و اسپند می گیراند. وقتی پشت دخل قرار می گرفت کودک دل خریدارن آرام می شد که این جا کم فروشی و گران فروشی معنا ندارد، وقتی مردی سبزینه پوش به دستان متبرک آنان از زیارت، عطر و گلاب می گذارد. "سلام بر حضرت فاطمه". این عبارت بهشتی چشم نوازی ام می کند. باید از هرچه غیر یار استغفرالله گفت و ...
اگر انسان به گناه عادت کرد دیگر اختیاری از خود ندارد
خواب خسته می شود، عرض کرد چرا؟ فرمود این گناهِ روز دست و پایت را بسته است. وی در پایان این بخش از سخنان اظهار داشتند: بنابراین ما دو نحو کسب داریم: یک کسبی که کاسب مسلّط است، یک کسبی که آن مکسوب مسلّط بر این کاسب است و اگر کسی خدای ناکرده یک کسب حرامی داشت به وصف بدی عادت کرد راه برای توبه باز است. آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود به خطبه نورانی پیامبر اسلام(ص) در آخرین ...
چه کنیم از هجمه شیطان در امان باشیم
با اوست، او هم سیدالشهداست و فردای قیامت به عنوان سیِدیّن شهدا تبیین می شوند. چرا حضرت حمزه، سیّدالشهداست؟ شیخ صدوق از انس بن مالک نقل می کند: رسول خدا، محمّد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: می دانید چرا حمزه، سیّدالشهداست؟ چون او شجاع است و شجاعت او هم در مقابل دشمن است و هم در مقابل نفسش. می دانید عمروبن عبدود همیشه دوست داشت با حضرت حمزه رودررو شود ...
اگر خاطرات آیت الله هاشمی این اندازه بی دقت باشد، باید در استفاده از آنها احتیاط کرد!
خدمت امام از ایشان درخواست کنم که چاره ای بیندیشند. پیشنهاد بنده این بود که مدیریت قوۀ قضائیه بر عهدۀ یک نفر به عنوان رئیس قوه باشد. مرحوم حاج احمدآقا گفتند: اگر این اتفاق بیفتد احتمالاً شما رئیس نخواهید بود و منظورش این بود که، با وجود آقای موسوی اردبیلی، امام شما را به ریاست منصوب نمی کنند. گفتم: از نظر من مهم این است که ساختار مدیریت دستگاه قضائی اصلاح شود، همین. البته با رابطۀ صمیمانه و نزدیکی ...
این 5 آیه قرآن حجاب را برای زنان واجب کرد/ حجاب حافظ ارزش و کرامت انسان است
اشاره فرموده است. علاوه بر آیاتی که بطور مستقیم ما را مخلوق و عبد خود خطاب فرموده و دستور به اطاعت و پیروی داده است، عموما دستور به اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم و جانشینان آن حضرت هم داده شده است. در قسمتی از آیه 7 سوره مبارکه حشر خداوند می فرماید ...ما اتیکم الرسول فخذوه و ما نهیکم عنه فانتهوا...) که این آیه شریفه، صرفنظر از سیاقی که دارد، شامل تمامی اوامر و نواهی رسول خدا (صلی اللّه علیه ...
گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی در خطبه های نماز جمعه
تفکر انقلابی است. وی درباره جسارت بی شرمانه صهیونیست ها در هتک حرمت و آتش زدن مسجدالاقصی، اظهار کرد: مسجدالاقصی خط قرمز امت اسلام است و تا نابودی رژیم صهیونیستی، مسأله اول جهان اسلام است. حجت الاسلام سرافراز همچنین درباره حادثه دلخراش سقوط یک جرثقیل بزرگ در مسجد الحرام که منجر به کشته شدن بیش از 110 نفر و مجروح شدن بیش از 250 تن از حجاج شد ضمن ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان گفت ...
هنر و هنرمند متعهد من درآوردی است؟
نشأت می گیرد، نه از بیرون؛ زیرا اگر عالم باطن و درون، الهی باشد، آنچه که از آن خواهد جوشید، خواه ناخواه هنر الهی خواهد بود. بنابراین، تدیّن با غلیان، جوشش و سیلان هنر تعارض ندارد. دین به هنر اجازه تخیل پردازی می دهد ولی برای آن چارچوب تعیین می کند تا تخیل با مصالح عالی انسان تعارض نیابد. به فرموده رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظلّه العالی)، کهنگی در همه چیز عالم می آید جز ...
التماس دعای امام زمان(عج) از دل سوختگان
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت الله بهجت برای تأکید نسبت به دعا کردن برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) بیان می کرد: آقایی که زیاد به مسجد جمکران می رود، می گفت: آقا (امام زمان) را در مسجد جمکران دیدم، به من فرمود: به دل سوختگان ما بگو برای ما دعا کنند، و یک مرتبه از نظرم غائب شد. نه اینکه راه برود و کم کم از نظرم غائب شود. همین آقا هفته قبل از آن هم، حضرت را در خواب دیده بود. ...
حجت الاسلام صراف: بازار سرقت اعتقادی بسیار داغ است
عرضه اعتقادات است چون ما معتقدیم امام حیات و ممات ندارد و بعد از اذن دخول اعتقادات را عرضه می کنیم. برای همین است که امام صادق علیه السلام فرمود: به زیارت قبور ما بیایید. از امام رضا علیه السلام پرسیدند: آیه اول سوره مائده که می فرماید: به عهدی که با خدا بسته اید وفا کنید؛ این کدام عهد است؟ حضرت فرمود: عهد را با خدا بسته اید در عالم ذر، آن موقع که ولایت ما را تصدیق کردید و عهد کردید ...
حاج مهدی توکلی: طلاق؛ یک سوم خُلق پیامبر(ص) بخشش و گذشت بود
می سازی و فرزندانت روحانی، طلبه، امام جماعت و مداح و ... خواهد شد. صبر کردن سخت است اما اجر ومیوه ی آن شیرین است. ام سلمه نقل می کند: پیامبر صلی الله علیه وآله به روی منبر رفت و فرمود: هر وقت داغی دیدید بگویید: انا لله و انا الیه راجعون و از خدا بخواهید این مصیبت را خودش جبران کند . من این دعا را حفظ شدم تا اینکه شوهرم از دنیا رفت اما با خودم گفتم: مثل ابوسلمه (نام شوهرش بود که بسیار ...
غفلت از موانع سیر انسان به سوی خداست/ راه غفلت زدایی، ذکر است
کسی برسد، او را بیدار می کند؛ حتی اگر خوابیده باشد و انبیا هم آمده اند تا مردم خوابیده را بیدار کنند، ولی اگر خواب کسی، سنگین باشد، صدای انبیا هم چنین انسان خوابیده را بیدار نمی کند. از این رو ذات اقدس خداوند به رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) می فرماید: ﴿وما أنت بمُسْمِعٍ مَنْ فی القبور﴾ ؛ کسی که مرده یا خوابیده است سخن تو را نمی شنود تا زنده یا بیدار شود. بنابراین، اولین شرط برای سیر و سلوک ...
مغناطیس مجتهد جوان/ زلال وجودش تاریکی ها را می زدود
به نحوی ابراز علاقه می کرد. یکی با سلام و احوالپرسی، یکی با التماس دعا گفتن، یکی با مشورت گرفتن، یکی با سؤال احکام پرسیدن. خلاصه اینکه از برخورد گرم و صمیمی اهالی محل می شد فهمید که امام جماعت جوان و با نشاط محله، چقدر محبوب دلهایشان شده است. اما دیری نگذشت که با تأسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و جمع شدن حلقه ای طلاب مستعد، به سوی شهر قم رحل اقامت گزید تا در آن جمع، با امام ...
پرفسور میرزاخانی سخنی نو به میان آورد
توان آن را توجیه کرد! اما، خدمت به مردم و افزودن بر امن و آسایش انسان ها و از همه مهم تر، بالاتر بردن سطح دانایی بشر، امری است که با هیچ بهایی نمی توان آن را سنجید. در چنین حالی است که انسان از تلاش خود بهره ای می گیرد که با بهشت خدا هم قابل مقایسه نیست و آن بهای بزرگ، چیزی نیست جز خشنودی و رضایت حضرت حق: و رضوان من الله اکبر(توبه: 72) بی تردید، افتخاری که نصیب پرفسور ...
اگر خاطرات آیت الله هاشمی این اندازه بی دقت باشد، باید در استفاده از آنها احتیاط کرد!
خدمت امام از ایشان درخواست کنم که چاره ای بیندیشند. پیشنهاد بنده این بود که مدیریت قوۀ قضائیه بر عهدۀ یک نفر به عنوان رئیس قوه باشد. مرحوم حاج احمدآقا گفتند: اگر این اتفاق بیفتد احتمالاً شما رئیس نخواهید بود و منظورش این بود که، با وجود آقای موسوی اردبیلی، امام شما را به ریاست منصوب نمی کنند. گفتم: از نظر من مهم این است که ساختار مدیریت دستگاه قضائی اصلاح شود، همین. البته با رابطۀ صمیمانه و نزدیکی ...
آیت الله فخر زنجانی در گفتگویی عنوان کرد: هیچ هوای نفسی در امام خمینی نبود/ در این زمان مرجعیت به شکل ...
الله خویی چندین نفر درس می خواندند؛ از جمله آیات عظام: حاج شیخ جواد تبریزی، حاج شیخ کاظم تبریزی، محمد روحانی که خدا ایشان را بیامرزد و آیت الله سیستانی. ولی در بین این افراد آیت الله روحانی بر دیگران مقدم تر بود. * یعنی از نظر فضل و مرتبۀ علمی از این افراد بالاتر بود؟ ** بله آیت الله روحانی انسان فاضلی بود؛ ولی ضایع شد. ایشان ملای واقعی و آبروی نجف بود. ایشان امام خمینی را ...
درددل های همسر شهید تیموری از زندگی عاشقانه اش/ این زن همسرش را در ماجرای حمله داعش به مجلس از دست داد
کنیز شما هستم خودتان به من در ازدواجم کمک کنید. خواستگاری و مراحل بعد آن به سرعت پیش رفت؛ بعدها متوجه شدم که همسر عزیزم هم به حضرت زهرا سلام الله علیها ارادت خاصی داشتند و ایشان هم همین نماز را خوانده بودند. زندگی مثل این نقل شیرین است، بانو! و عاشقانه هایشان شروع می شود: عشق بی نهایت ما از شب صیغه که مصادف با میلاد امام جواد علیه السلام بود آغاز شد. آن شب یک مشت نقل رنگارنگ ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
نگاهی اجمالی به 11 دوره برگزاری جشنواره موضوعی امام رضا(ع) در لرستان
نماهنگ رضوی شامل پرواز، پشیمان، یا امام رضا(ع)، لالایی، ضامن مادرم، زائر، کوچه های خراسان، گنبدطلا، در یک قدمی، آفتاب حسن، آفرینش، صدای بال یک پروانه، این دفعه تو ضامنم شو، امام رضا(ع)، حاجت، برای یک لحظه، زیارت، در همین نزدیکی، اشکته، فرصت، لحظه با شکوه، پرواز فرشته، هدیه، دلدار، یا عالم و یا قائم، از فرش تا عرش، غریب آشنا ، به سوی روشنایی، هوای بارانی، زائر امام رضا(ع)، راه بی پایان، امید، رازها ...
حجاب در این مملکت بسیار مظلوم است
:پروردگار برای زنان از نظر انسانی و دینی همان را قائل است که برای مردان قائل است. مربی طرح صالحین ادامه داد: پاداش زنان در بهشت درصورت دارا بودن عمل صالح با مردان یکسان است. وی تصریح کرد: خداوند در قرآن از زنان با عظمتی چون آسیه، مادر موسی، مریم کبری و حضرت زهرا(س) تجلیل کرده است. زارع خورمیزی ادامه داد : قرآن در هر بخشی که المسلمین فرموده، بلافاصله و المسلمات را هم بیان کرده یا ...
پاسخ آیت الله نجم الدین طبسی به ادعاهای ولی عهد عربستان سعودی
معاصرین احمد بن حنبل نقل کرده اند، به مکه مکرمه و ما بین رکن و مقام به عنوان مکان و مبدأ قیام حضرت مهدی(ع) اشاره شده است. بر اساس روایت نعیم بن حماد مروزی، حضرت علی(ع) می فرماید: مردم به دنبال مهدی می گردند. مهدی(ع) در حالی که پرچم رسول خدا(ص) را به همراه دارد از مکه خروج و قیام می کند . حاکمیت بر تمامی جهان حاکمیت امام زمان بر کل جهان و گسترش عدالت در همه جای کره زمین نیز مطلب ...
هفت ویژگی اخلاقی برجسته و مهم/من طالب او ، او طالب من!
در مقابلش طشتی است که در آن خون استفراغ می کند. عرض کردم: مولای من! چرا خود را درمان نمی کنید؟ گفت: مرگ را با چه معالجه کنم؟ من گفتم: انا للَّه و انا الیه راجعون. امام(علیه السلام) نگاهی به من نمود و فرمود: قسم به خدا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با ما عهد نمود که امامت بر عهده 12 نفر از فرزندان علی(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام)است و همه ما دوازده امام یا با ...
فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" - بخش اول
، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، اکران شد و پس از آن عوامل این فیلم در 1 اسفندماه 1395 به دیدار مقام معظم رهبری رفتند و ایشان ضمن تفقد عوامل این اثر نظراتشان را درباره فیلم بیان فرمودند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز فرمودند: این فیلم بسیار خوب بود. همه اجزاء فیلم عالی بود، کارگردانی عالی بود. بازی ها عالی، قصه عالی بود. فیلم خوش ساخت بود. رهبر ...
آتش به اختیار به معنای گشودن آتش به سمت نیروی خودی نیست
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اصفهان شرق _سید روح الله رفعتی پور/ حضرت امام خامنه ای(مدظله) در ماه مبارک رمضان امسال، در حوزه ی فرهنگ فرمان آتش به اختیار صادر نمودند: ... توصیه ی بعدی؛ تلاش جدّی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه، نگویید در دانشگاه دیگر نمی شود کاری کرد؛ شنفتم این را که بعضی ها می گویند که آقا، دیگر در دانشگاه نمی شود کاری کرد ؛ نه آقا، در ...
آیا در نوشته ها نوشتن(ص) به جای(صلی الله علیه و آله) صحیح است
ولی اگر به این کتبی که معرفی شد مراجعه شود و حتی در فضای مجازی هم جستجویی داشته باشید روایات فوق العاده ای از شیعه و سنی از پیامبر و ائمه (علیهم السلام) نقل شده، از باب تیمّم و تبرک یکی دو مورد را عرض می کنم: در روایتی داریم که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: نزدیک ترین افراد به من (صلوات باعث می شود که با اولین شخص عالم که صاحب صلوات، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) است محشور ...
صفات ظالمان در قرآن
آنها و سایر شاهدان اعمال را در بر گیرد. در سوره نساء آیه 41 می خوانیم: فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّة بِشَهید وَ جِئْنا بِکَ عَلی هؤُلاءِ شَهیداً: چگونه است حال آنها در آن روز، که برای هر امتی گواهی بر اعمالشان می طلبیم، و تو را گواه آنها قرار می دهیم . و در مورد حضرت مسیح(علیه السلام) در آیه 117 سوره مائده آمده است: وَ کُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهیداً ما دُمْتُ فیهِمْ: من تا ...