سایر خبرها
خدا را شکر که توانستیم از جهل به نور برسیم(حدیث دشت عشق)
شهید کاظم کاوه 20 مهر 1347 در تهران چشم به جهان گشود. وی از همان کودکی با اصول اعتقادی آشنا شد و از سن 13 سالگی به اقامه نماز پرداخت و روزه می گرفت. او با عضویت در بسیج به فعالیت اجتماعی خویش تداوم بخشید و داوطلبانه به سوی جبهه رهسپار شد. کاوه در لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در سمت تک تیر انداز خدمت می نمود و سرانجام در 22 اسفند 1363 در حالی که در عملیات (بدر) شرکت داشت بر اثر اصابت ترکش به چشم ...
عبدالله باکیده در فیلم جدیدش، عشق آسمانی را محور قرار داده است
عبدالله باکیده، تهیه کننده فیلم سینمایی عشقولانس، مرکز فوریت های عشقی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) درباره کار جدید خود گفت: این فیلم اولین تجربه من در سینمای طنز است، اما در این کار نیز همانند کارهای گذشته ام موضوعات دینی اولویت اصلیم در پیام رسانی است. در این کار عشق آسمانی و راه های متصل شدن به آن تصویر می شود. وی افزود: اکبر عبدی، محمد صادقی، بهاره افشاری، سحر ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
حدیث امام علی(ع) روی سنگ قبر دانشمند زن آلمانی+عکس
سلمان رشدی را نوشته هایی سطحی که برای خوش آمد غرب نوشته شده اند تلقی کرد. شیمل اظهار داشت که سلمان رشدی با کتاب زشتش احساس مسلمانان و حتی خود او را آزده است. پس از این مصاحبه تلویزیونی بود که مدافعان سلمان رشدی یورش خود علیه این بانوی منصف را آغاز کردند. لودگر لوتکهاوس در تاریخ 11 می 1995 طی مقالهای در روزنامه SUED – DEUTSCHE ZEITUNG سخت بانوی شرق شناس را مورد هجمه قرار داد. پس از او ...
چه کسانی شهید محسوب می شوند؟
مقام امت پیامبر اعظم بر حسب درجه و رتبه گواه انبیاء و امت های پیامبران گذشته خواهند بود. در همین کتاب پس از ذکر آیه شریفه و روایت فوق تبیین در مقام شهادت می فرماید فحقیقه الشهاده عباره عن کشف الحجاب بین الشاهد و المشهود و احضار الشاهد المشهود فی عالمه و احاطته علیه والا فجعفر و حمزه بل امیر المؤمنین بل و رسول الله(ص) لم یکونوا فی زمن نوح(ع) فهی غیر الحضور، ... بین حقیقت ...
هم اندیشی و همپیوندی روحانی با اصلاح طلبان
موضوع هجرت دنیوی و هجرت اخروی نخبگان مورد بررسی قرار گیرد. آنها به رغم عشق و علاقه ای که به وطن خود دارند، راهی غربت می شوند تا رشد یابند و بتوانند کشف و اختراع کنند، چرا که در ایران آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفته و زمینه فعالیت مناسبشان مهیا نیست. در ادامه این یادداشت آمده است: هجرت دنیوی میرزاخانی از ایران به ینگه دنیا ما را به فکر نینداخت. این وظیفه مسئولان از جمله بنیاد علمی ...
تولد خالق توت فرنگی های وحشی/اینگمار برگمن شاعری شعر و فلسفه+عکس
تاریک (دیگر فیلم خارجی زبان برنده اسکار)، نور زمستانی و سکوت، سه گانه ای بودند که به تصویر کشید. او 6 دهه در سینما فعالیت کرد، اما در سال 1976 وقتی که مشغول تمرین رقص مرگ آگوست استریندبرگ بود توسط دو پلیس مانند یک جنایتکار دستگیر شد و فعالیت هایش به خاطر یک پرونده قضایی در رابطه با فرار مالیاتی و ارائه اطلاعات نادرست درباره درآمد ها مورد تهدید قرار گرفت. او در جریان این ...
لولیتا و آتناهای امروز
ولادیمیر ناباکوف می گذرد. داستان منقلب کننده ای که نویسنده روس آن را به زبان انگلیسی در پاریس نگاشت و به یکی از شاهکارهای ادبیات داستانی قرن بیستم بدل گشت. داستانی که عشق بیمارگونه یک معلم ادبیات میان سال روان پریش را به یک دختر 12ساله روایت می کند و بدلیل داشتن مضمومی فوق العاده بحث برانگیز، تا مدت ها فکر مخاطب را درگیر خود می کند. ورای از اصطلاحات گوناگونی که این روزها درباره لولیتا بکار می ...
انقلابی باشید؛ یعنی پای کار بیایید
کشتن فرزند رسول خدا (ص) در کربلا، نیم قرن سال فاصله است. این انحراف و جنایت بزرگ به تدریج ساخته شد. عبدالله بن سعد بن ابی سرح، برادر رضاعی یکی از صحابه بود. هنگامی که پیامبر(ص) وارد مکه شد، فرمان عفو عمومی حتی برای امثال ابوسفیان صادر کرد اما با همه عطوفت، به حکم الهی فرمود شش مرد و چهار زن باید مجازات شوند که عبدالله بن سعد یکی از آنها بود. او جزو کاتبان وحی بود، امّا پس از مدتی مُرتَدّ شد و به ...
جلسه سخنرانی استاد انصاریان در حسنیه همدانی های مشهد برگزار شد
دربارهٔ "اهل بیت پیغمبر" است؛ البته بعضی از سنّی ها نوشته اند که بخش سوم آیه در ارتباط با امیرالمؤمنین(ع) است. ولی پیغمبر(ص) اسلام طبق روایات خودتان، یک امام که برای بعد خودش معرفی نکرد؛ اگر یک امام معرفی کرده، مدرکش را بیاورید! نه در مدارک ما هست و نه در مدارک شما. خود شما این روایت بسیار پرقیمت را نقل کردید که وقتی آیهٔ اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم نازل شد، جابر بن عبدالله انصاری ...
تفاوت های ماهوی فلسفه اسلامی وفلسفه یونانی/آشنایی با اندیشه عامری
در سنت خودمان کار کردم و نوشتم. با اشاره ایشان و علاقه خودم قرار شد که برروی کتاب السعاده کار کنیم. اما نظر به اینکه کتاب السعاده علی الدوام از قول افلاطون و ارسطو اقوالی را نقل می کند؛ به این نتیجه رسیدیم که بررسی کنیم وببینیم که میزان تأثیر دیدگاه های اخلاقی ارسطو و افلاطون را در آثار ابولحسن عامری و به ویژه در این کتاب چه اندازه است. چرا که این کتاب درباره اخلاق و سیاست است، (السعاده بخش اخلاق و ...
ردپای واژه چپ در زبان پارسی / حسن شیدا
فرهنگ امروز/ حسن شیدا: در فرهنگ و زبان پارسی مانند هر زبان دیگر واژه هایی حضور دارند که در معانی و مفاهیم گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، اما علی رغم نقش درخور توجهشان کمتر درباره آنها تحقیق شده، یا اصلاً کسب به آنها نپرداخته است. مثلاً مقاله های بسیاری درباره عشق، هجران، گل و بلبل، مادر، داستانهای شاهنامه، تمثیل های سعدی، و یا بهار و پاییز و زمستان و... در نظم و نثر پارسی، به رشته ...
انتفاضه جوانان جبارین/ سازش، گزینه مردم فلسطین نیست
طولانی آرامش نسبی و کاهش عملیات هایی شهادت طلبانه، زمانی که اسراییل گمان می کرد انتفاضه به پایان رسیده عملیات مسجد الاقصی اجرا شد تا نشان دهد که انتفاضه همچنان پابرجاست و قرار نیست به زودی به پایان برسد. الاخبار نوشته بدون توجه به پیامدهای امنیتی و سیاسی این عملیات هم مشخص است که رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد به جای توضیح درباره اینکه چرا سه جوان باید جان خود را فدا کنند و چه اتفاقی افتاده که این ...
قصیده آپوکالیپتیک* نعمت الله کرمانی
غیب گویی در سنت دینی مسلمانان، کار ناشناخته ای نیست؛ چنان که خود قرآن پس از بازگویی قصه نوح (ع) می گوید: تلک من اَنباء الغیب ... [2] ؛ این از خبرهای غیب است که آن را به تو وحی می کنیم؛ پیش از این نه تو آن را می دانستی و نه مردمَت. از همین روی، خبر دادن از مَغیبات یا مُغیّبات ؛ یعنی روی دادهای گذشته و آینده، در ادبیات این سنت، مصادیق کم شماری ندارد و البته جذاب و محورِ محافل است. اگر از گوگل در این باره بپرسید، افزون بر اندک پاسخ های مستنَد، مُشتی یافته های شتاب زَده پیش چشمتان خواهد نهاد که حاصل ابتهاج همان پذیرندگان زودباور اس ...
جُنگ شاعرانی که هنوز زنده اند
توانیم منکر شویم. ثریا داودی حموله نه تنها از رضا براهنیِ شاعر همچون بسیاری از آنتولوژی های شعر معاصر غفلت نورزیده است که حتی تا حدودی – شاید به دلیل غفلت همیشگی آنتولوژی ها نسبت به شعر براهنی- رنگ و لعاب بیشتری به این بخش از کتابش داده است، شعرِ براهنی و نقد او را بسیار پراهمیت دانسته و جایگاهی بس رفیع برای او قائل شده، تا جایی که نوشته است: اندیشه ی براهنی مثل کوه یخ شناوری است که شاید بیش از ...
استکبارستیزی پیامبران
سازد] و تا خدا کسانی را که ایمان آوردند از عیوب و ناخالصی ها پاک کند و کافران را از بین ببرد. 2- إِنَّ اللهَ یُدَافِعُ عَنْ الَّذِینَ آمَنُوا 66 ؛خداوند از آنانی که ایمان آورده اند، دفاع می کند. 3- أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ 67 ؛ به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار ...
دگرسنجی: کانت و مارکس/کوجین کاراتانی، ترجمه: مراد فرهادپور و صالح نجفی
سمت حوزه مبادله و گردش کالا و پول به عنوان حیطه اصلی تحقق ارزش و ارزش اضافی. متن پیشِ رو پیشگفتار کتاب دگرسنجی: کانت و مارکس به قلم کوجین کاراتانی، متفکر مارکسیست ژاپنی است. این کتاب به یاری مفاهیمی چون دگرسنجی و پارالکس خوانشی متقابل از مارکس و کانت عرضه می کند. ترجمه فارسی این اثر به زودی از سوی انتشارات هرمس روانه بازار می شود. این کتاب دو بخش دارد: تأملاتی درباره کانت و تأملاتی ...
مسئولان از سریالی که برای حجاب ساخته ام حمایت نکردند/اشتباه استراتژیک انتخاب سرگرمی به عنوان ابزار اصلی ...
، اما دلیل اصلی و زیربنایی را باید در بحث آموزش دنبال کرد و در مجموع باید هرچه سریع تر تولیداتی را عرضه کنیم که در درجه اول ضعف آموزش را جبران کند. ***** * تسنیم: چرا این اثر را در دو نسخه سینمایی و سریالی تولید کردید؟ بحرانی: حجاب راه رستگاری در دو بخش سریالی و سینمایی تهیه شده است، اما نسخۀ اصلی، سریال 20 قسمتی است و اگر قرار به پخش باشد، به دلیل اینکه جایگاه و ...
سیدجواد موسوی درگذشت/ 50سال زندگی باعطری که بر تن زوار می نشیند
ساله تا خشت خشت گنبد نیلوفری اش همه تو را می کشاند به خلوتی از یک عبور بی کران. این جا بازار رضای مشهد است، هیچ ایرانی نیست که به زیارت امام رئوف آمده و لحظه های پس از آن را با خنکای روح بخش و جریان زندگی این مکان تقسیم نکرده باشد. کسی نذرش به نخود مشگل گشا و برشهایی از سبزی پارچه را با خود می برد تا در آستان بنده برگزیده شهر بهشت به دستهای نجیب مردم بسپارد. آن دیگری مهر و ...
فیلم هایی که با صحنه های جنسی قصد فروش دارند را نمی بینم/ فیلم هایی که به هالیوود اعتبار نمی دهند
پدرخوانده ، جویندگان ، دژ آپاچی و چگونه غرب تسخیر شد ازجمله مشهورترین فیلم های فورد در ژانر وسترن است. فورد در توضیح نگاهش درباره سینمای وسترن و دوران غرب (وحشی) اظهارات پراکنده ای داشته که با عنوان سوار کهنه کار دوباره می تازد گرده آوری و منتشر شد که متن زیر در ادامه می خوانید: بهترین شکل این فیلم، آن است که دیالوگ کم و حرکت زیاد داشته باشد. وقتی چنین فیلمی از میان تصاویری ساده ...
سرمقاله های روزنامه های 26 تیر
اول رئیس جمهور در یکی از سخنرانی های خود از تعیین سود بانکی به میزان تورم سالانه یاد کرد که اگر این طرح به نتیجه برسد، احتمال دارد سرمایه های مردم به جای انباشت در مؤسسات مالی به تولید سمت و سو پیدا کند. بخش دیگری که متأسفانه دولت آقای روحانی نتوانست در دولت یازدهم خواسته های مردم را برآورده کند، بخش آموزش عالی است. مجلس نهم با وزیر معرفی شده آقای دکتر توفیقی مخالفت کرد و دکتر فرجی دانا ...
200 دشت در بحران مطلق آب
مرکزی نیمرخ شمالی زاگرس و نیمرخ جنوبی البرز را در بر می گیرد. یعنی از زنجان و قزوین و کرج و تهران تا فارس و کرمان و... بخش اعظم جمعیت ایران، یعنی 63 درصد مردم ایران، در این حوزه بزرگ و کم آب قرار دارد. 40 درصد از کل جمعیت ایران هم در محدوده کوچکی از همین فلات مرکزی مستقر شده است. این امر محصول سیاستگذاری های غلط در طول 60 سال گذشته است. حالا ما ناچاریم که آب را به این محدوده کم ...
حج در کلام شهید مطهری
: قرآن، رسول اکرم و سیرت و تاریخ آن حضرت، کعبه و حج. از اینجا می توان به عمق گفته معروف گلادستون پی برد که معروف است گفته است: [تا قرآن خوانده می شود و نام محمّد بر سر زبانهاست و حج کعبه گزارده می شود، نصرانیت در خطر بزرگی قرار دارد.] پی نوشتها: 1٫ تحف العقول، ص34٫ر 2٫ حشر، 14٫ر 3٫ نهج البلاغه، خطبه 29٫ر 4٫ نهج البلاغه، کلمات قصار، حکمت 244٫ر 5٫ نهج البلاغه، خطبه 1٫ منبع: ...
سینمای معناگرا در ایران و جهان از دیدگاه دکتر محمد عارف
به گزارش کازرون نما: دکتر محمد عارف متولد کازرون، پژوهشگر برتر دانشگاه های ایران، دارای درجه دکتری تخصصی انسان شناسی هنر از آکادمی علوم ملی ارمنستان است. ایشان نویسنده نه عنوان کتاب منتشره و بالغ بر شصت مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر خارجی و داخلی ست. فیلم های اکران شده ی " آیه های زمینی" و "ساحل پریشان" از نوشته های ایشان است. محمد عارف با فیلمنامه سینمایی "روز تولد تو" نامزد دریافت جایزه قلم ...
رشته ای محکم برای همدلی؛ نگاهی به دانشنامه ادب فارسی در افغانستان
، جمع کثیری از محققان ایرانی ، افغانستانی ، تاجیکستانی و پاکستانی سهم داشته اند و چاپ و انتشار آن ، با سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است . این کتاب ، با ساختار دائرةالمعارفی تدوین شده و دارای حدود 1500 مدخل است دربارۀ ادب فارسی در افغانستان ، از دیروز تا امروز. در این جا، شخصیت های ادبی ، کتاب ها، بعضی از رجال و نیز موضوعات عام مطروحه در ادبیات افغانستان معرفی شده ...
7 وزیر فعلی نباید در دولت بعد باشند/ اتهامات مالی دلیل بازداشت بقایی
: یکی از وزارتخانه هایی که در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مورد اشاره قرار گرفت و نمایندگان درباره لزوم تغییرات در آن اجماع و اتفاق نظر داشتند، وزارت کشور بود. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که طی روزهای پس از انتخابات همواره بر لزوم اعمال تغییرات در کابینه جدید نسبت به دولت یازدهم تا حدود 60 درصد تاکید شده است، اعلام کرد: البته هنوز نسبت به اعمال این میزان تغییر امید ...
نظرسنجی مشکوک به نفع بانک مرکزی
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره افزایش 200 هزار تومانی قیمت مسکن در تهران در 2 ماه اخیر مورد توجه روزنامه ها قرار گرفته است. * همشهری - افزایش 200 هزار تومانی قیمت مسکن در تهران روزنامه همشهری درباره بازار مسکن گزارش داده است: به دنبال رشد قیمت ها در بازار مسکن حجم تقاضا برای خرید وام مسکن هم 31 درصد افزایش یافت. به گزارش همشهری، آمارها نشان ...
طراحی تجربه کاربری بانکداری همراه در ایران و جهان
و می گوید: Tangerine جزو اولین بانک هایی بود که ویژگی جالب چت را بر روی بانکداری موبایلی خود قرار داد. به تازگی در این ویژگی جدید، مدیران و طراحان برنامه، چت امن را وارد برنامه کردند که از این طریق خیلی از کارهای بانکی ساده مانند آپدیت کردن شماره تماس یا آدرس مشتری بعد از لاگین کردن و از طریق چت کردن با بخش خدمات بانک انجام می شود، بدون آن که نیازی به تماس تلفنی یا مراجعه به شعبه باشد. مورد جالب ...
رازقتل مدیر تئاتر دهقان چه بود؟
تهران و رئیس هنرستان هنرپیشگی ازجمله پیشروان این هنر به شمار می روند. درواقع، زمانی فضل الله بایگان، نصر، میرزامحمد علی ملکی، رفیع حالتی، علی اصغر مستوفی و... پا به این حرفه گذاشتند که مردم به هنر نمایشی، مطربی یا مطرب می گفتند و تا آمدند بگویند این حرفه، هنر است مورد سرزنش و ملامت قرار گرفتند. از نویسندگان و مترجمان و کارگردان های نسل بعدی باید به محمد حجازی مطیع الدوله، سعید نفیسی، صادق هدایت ...