سایر منابع:
سایر خبرها
آسیب شناسی فرهنگ "نامگذاری"
بررسی نوشتار های فلسفی و اخلاقی ابن سینا حکیم بلندپایه ایران زمین، توجه می شود که وظیفه پدر آن است که نام نیکو جهت فرزند خوش انتخاب کند (صدیق، ص137)، و نیز این جمله اخلاقی از حقوق پدر و مادر بر فرزند آن است که نام نیکی بر وی نهند؛ نامی که از نظر دینی و اجتماعی پسندیده باشد. در قابوسنامه عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر، شاهزاده زیاری، خطاب به فرزندش آمده است در زمانی که صاحب فرزند شدی، ای پسر ...
انتقادات غزالی موجب ظهور سهروردی شد/ اشتراکات غزالی و سهروردی
غزالی و سهروردی اشتراکاتی وجود دارد. اگر نگاهی به کتاب مشکات الانوار غزالی و سپس نگاهی به کتاب حکمت الاشراق سهروردی بیندازیم بیشتر متوجه این اشتراکات می شویم مخصوصا نگرش هر دوی آنها نسبت به نور که مرتبط با آیه أللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ است. هر دوی آنها در رابطه با مساله و مراتب نور نظرات مشترکی دارند و رد پای مراتب نور را در اندیشه شیخ اشراق می توان از لابه لای آثار امام محمد غزالی به دست ...
بررسی کتب دینی مدارس در میزگرد شفقنا:ماشین آموزش و پرورش به سرعت به پرتگاه می رود و نیازمند تغییر رویکرد ...
... یکی هم بحث منطق قرآن است در استدلال های خودش آقای دکتر هم یک اشاره ی زیبایی فرمودند، قرآن هیچ جا اثبات وجود خدا نکرده است. امام باقر(ع) فرموده؛ اعرف الله بالله، یکی سوال می کند که یعنی چه اعراف الله بالله ما همیشه اعراف الله با نظام طبیعت داشتیم، حضرت می فرمایند: همان گونه که یوسف توسط یوسف شناخته شد؛ بعد سوال مضاعف می شود یعنی چه؟ حضرت فرمود: یعقوب به برادرانش گفت بروید یوسف را احساس کنید ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
دانشگاه زنجان با بیان اینکه شیخ اشراق کسانی را فقط به دنبال استدلال عقلی هستند،تختئه می کند، افزود: شیخ اشراق در فلسفه بنیان گذار مکتب جدیدی بوده و فلسفه را براساس نور و ظلمت بنا گذاشته است. تمام پایه و اساس فلسفه شیخ اشراق نور و ظلمت است. کاوندی با اشاره به اینکه ملاصدرا بزرگ است و نبوغ خاص خود را داراست، افزود: ملاصدرا به دوش دو ابرمرد فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا و شیخ اشراق سهروردی ...
فلسفه شرق مدیون فیلسوف نامدار زنجانی/برنامه های روز زنجان برگزار می شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛به نقل از موج رسا; شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید ، فیلسوف نامدار ایرانی اهل قیدار از استان زنجان ایران است. روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی به تایید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، 8 مرداد است که در این روز همایش ها ...
یادی از میراث شاعر حکیم
دو بیتی و قطعه، روایت داستانی و البته همراهی ابیات با بیان حکمت و عرفان و فلسفه است: هان تا سر رشته خِرَد گُم نکنی خود را ز برای نیک و بد گم نکنی رهرو تویی و راه تویی؛ منزل تو هشدار که راه خود به خود گم نکنی سخن از شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی، معروف به شیخ اشراق است؛ همو که از نور هستی و نور حقیقت گفت و اینکه این انوار به یکدیگر می تابند و ...
شکوه سیاست اشراقی به بهانه هشتم مردادبزرگداشت حکیم سهروردی
...، به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است . [1] اینکه امام راحل در نامه خود به گورباچف وی را به مطالعه آثار سهروردی درکنار آثار دیگر حکمای مسلمان دعوت می کند گویای عظمت و بزرگی حکیم سهرورد است. سهرورد در حومه زنجان کنونی زادگاه شیخ اشراق است . او حکمت ایران باستان را در تمدن اسلامی وارد می کند. فلسفه و عرفان را تلفیق می ...
شرح زندگی شیخ اشراق سهرودی، فیلسوف نامدار ایران
هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق ...
به مناسبت روز شیخ اشراق تأثیر تأویل نوری غزالی در مشکوة الانوار بر مراتب نور در اندیشه شیخ اشراق
مقدمه در میان آثار حکیمِ فلسفه ستیزِ فرهنگ اسلامی ایرانی یعنی امام محمد غزالی، مشکوة الانوار جایگاهی متفاوت و بسیار خاص دارد. برخی آن را شاهکار امام محمد می دانند و برخی نیز در انتساب این اثر به او تردید دارند. گرچه در این دو قول، قول انتساب مشکوة الانوار به امام محمد قوی تر و مقبول تر است. لیک قصد این سخن، بحث در باب این معنا نیست. تقریباً تمامی متفکران و حکمت شناسان فرهنگ اسلامی، پذیرفته اند که غزالی گرچه در المنقذ روش تأویلی اسماعیلیه را نفی و رد کرده اما در مشکوة الانوار با رویکردی صوفیانه به تأویل مشهورترین آیه قرآن در باب نور: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُه ...