سایر منابع:
سایر خبرها
ارادت شاعران به مقام رضا : السلام ای موسی طوس تجلّی السلام
...> صبح است و رسید نور نابی از سینه بر آمد آفتابی صبح است و شراب در خروش است گوشم به ترنم سروش است از باده خانگی خرابم از لطف لطیف مستجابم در معبد خویش می گدازم در گلشن بی نظیر رازم بی ناله نی فغان تنبور رقصانم از این تلاطم نور نوری که درخشش وجود است نوری که نهفته در شهود است نوری که عروج احمد از اوست ...
دینانی: سهروردی قائل به اصالت نور است نه ماهیت/معنی اشراق در حکمت سهروردی
که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است پس قائل به اصالت ماهیت است، در حالی که این عین نادانی است. چرا که سهروردی قائل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا، ارسطو و ملاصدرا قائل به اصالت وجود هستند، اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قائل به اصالت نور است. وی درادامه گفت: فلسفه نور خودش روشن بالذات است و همه چیز را روشن می کند خداوند نیز ظاهر است ...
دوران صفویه دوران تعالی ماده و معنا در فرهنگ ایران و اسلام است
هزار سال معماری ایران و اسلام بود؛ آثار ماندگاری که ثابت و پابرجا، پیش از آن که تصویر بنایی مجسم باشند، نمود فرهنگی ماندگار و پایدار هستند؛ فرهنگی که جامع معقول و محسوس است؛ فرهنگی که هم متافیزیک را ارج می نهد و هم فیزیک را؛ هم دنیا را گرامی می شمارد، هم آخرت را خیر. چنین انگاره ایست که هم فلسفه ای به بلندای فلسفه مشرقیه ابن سینا، حکمت اشراقی شیخ اشراق و حکمت متعالیه ملاصدرا می آفریند و هم بانی و ...
اعوانی: حکمت الاشراق سهروردی باعت تداوم فلسفه شد
در ادامه با طرح این سوال که نسبت اینها با غزالی چیست؟ گفت: به نظر من در تمام اینها همه این مسائل وجود دارد، اما فرق اینها فرق یک عالم با حکیم است. به هر حال این مسائلی که در فلسفه اشراق است در مشکات الانوار هم وجود دارد؛ اولا تعریف نور به ظاهر فی نفسه و مُظهر فی نفسه، دوم انواع نور یعنی نور عارضی، نور ذاتی و نور الانوار که در سهروردی وجود دارد و در مشکات الانوار هم آنها را می بینیم. بین نور حسی و ...
خسروپناه: مهمترین دستاورد حکمت اشراق نظریه عشق است
. بسیاری از فلاسفه برای وجود خدا دلایلی می آورند اما عده ای با مثال می خواهند وجود خدا را رد کنند. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه به انحطاط عرفانی اشاره کرد و افزود: حقیقت عرفان سلوک از کثرت به وحدت است و هرچه به لحاظ نگرش انسان کثرتش به وحدت تبدیل شود، این در واقع عرفان نظری است و اگر به لحاظ قلبی تبدیل شد عرفان عملی است. گاهی در جامعه گرفتار کثرت هستیم و وحدت را به لحاظ ...
آیت الله محقق داماد: شیخ اشراق یکی از قربانیان تکفیر است
ماهیت دانسته اند، گفت: طی این زمان فلاسفه بیان کرده است که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است قایل به اصالت ماهیت است در حالی که این عین نادانی است چرا که سهروردی قایل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا ارسطو و ملاصدرا قایل به اصالت وجود هستند اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قایل به اصالت نور است. به گفته این چهره ماندگار فلسفه، نور خودش ...
شیخ سهروردی پرچمدار مکتب اشراق
اینکه اگر ابن سینا نبود شیخ اشراق پیدا نمی شد؟ اگر شیخ اشراق نبود ملاصدرا ظهور نمی کرد؟ عده ای اینها را از هم مستقل می دانند در حالی که این طور نیست. فلاسفه به مانند طبقات یک برج هستند که با هم ارتباط تاریخی و علمی دارند.صدوقی سها، در ادامه سخنانش با ارائه مدارک و مستنداتی سهروردی را منتسب و شاگرد ابن سینا دانست و گفت:شیخ شهید سهروردی با پنج واسطه، منتسب و شاگرد ابن سیناست.این پژوهشگر ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هر کسی که با فلسفه مخالف است الزاما با اندیشیدن مخالف نیست؛ یعنی اگر کسی با ملاصدرا یا سهروردی مخالفت کند به معنای ضدفلسفی بودن آن نیست. ...
سهروردی با حکمت اشراق جان فلسفه را نجات داد
از همه نکات مثبتی که غزالی در تاسیس عرفان نظری و عملی خود بدان اشاره کرده و از رساله مشکوة الانوار او بهره فراوان برده است. اعوانی تصریح کرد: مراد غزالی از تکفیر فلاسفه، رد فلسفه یونانیان و تاسیس حکمتی بر مبنای قرآن و حدیث مبتنی بر نظریه نور است. در اینجا فقط به دو رساله المنتقذ من الضلال و مشکوة الانوار غزالی اشاره می شود، بحث های فراوانی شده است درباره اینکه آیا سهروردی از این رساله ...
تفکر تکفیر خروجی انحطاط فقهی است/ عشق ؛ دستاورد اصلی اشراق
شوند در حالی که در قرآن می فرماید: فَلَا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ . رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: با این حال این نگاه پیدا شده و در برخی مقاطع تاریخ نزد پاره ای از شخصیت ها وجود داشته است بر این مبنا که اگر انسان و جامعه بخواهد به کمالات برسد نباید چندان وقت اش را صرف طبیعت شناسی کند و لذا من می بینم برخی دانشجویانی که مثلا مهندسی می خوانند این سوال را ...
شیخ اشراق مخالف عقل فعال
. این استاد فلسفه گفت: مولفه دیگر بحث تشکیک است که عقل انسان هم می تواند مشکک باشد و انسان ها هم می توانند مشکک باشند. یعنی یک انسانی به درجه ای از شهود نور رسیده که قوه شهود دارد، اما انسانی دیگر به این درجه نرسیده است و... بنابراین به صرف اینکه ما انسان هستیم و توانایی ها داریم و مثلا قوه شهود نداریم، پس امکان ندارد که انسانی وجود داشته باشد که قوه شهود داشته باشد. اینها چیزهایی است که ...
اندیشه ورزی دینی در جریان اصلی حوزه و دانشگاه رخ نداده است/ راه دشواری تا تولید اندیشه های نو در علوم ...
...، وجود داشته و در پاره ای از زمانها عملیاتی هم شده بود اما ویرایش امام از آن، ویرایشی جدید است. امام خمینی(ره) معتقد بودند که فقها، ابتدا به ساکن، وظیفه دارند که حکومت را تأسیس کنند و به دست بگیرند و خود ایشان به عنوان یک اسلام شناس جامع الشرایط، همین نظریه را اجرایی کرده و حکومت تأسیس کردند. برخی گمان می کنند که ولایت فقیه در جریان بررسی و تصویب قانون اساسی عملیاتی شد اما این گونه ...
بررسی کتب دینی مدارس در میزگرد شفقنا:ماشین آموزش و پرورش به سرعت به پرتگاه می رود و نیازمند تغییر رویکرد ...
فارغ از انسان صحبت کند همیشه از انسان واجد الکمال صحبت کرده است یعنی برای نمونه در قرآن نداریم که از تقوا تعریف واحدی بیان کند، اما به طور فراوان داریم که گفته است متقین چه کسانی هستند، چون تقوا در آسمان وجود ندارد، تقوا چیزی است که در انسان معنا پیدا می کند؛ وقتی تقوا آمد و در درون انسان نشست، نام آن متقی می شود، قرآن می گوید: متقی کیست، نمی گوید تقوا چیست لذا آمار آنها بسیار با هم متفاوت است یعنی ...
سهروردی و نسبت فلسفه اشراق با امام محمد غزالی
فلسفه را ایجاد کرده است، چطور می شود بین این دو، ارتباط برقرار کرد؟ رئیس انجمن مفاخر ادامه داد: درست است که امام محمد غزالی به فلسفه تاخت و ما همه از فلسفه ستیزی او متاسفیم. اما نگرش او، ردِ عقل نبود. به عبارت دیگر فلسفه ستیزی او توام با عقل ستیزی نبود و علاوه بر این در آراء غزالی، رگه هایی وجود دارد که می توانسته مورد توجه و استفاده شیخ اشراق قرار گرفته باشد. بلخاری گفت: من بین ...
نزدیکترین دفتر پیشخوان به شما کجاست؟
- پاسگاه نعمت آباد- مجتمع تجاری پارس ابتدای خیابان مطهری ابتدای خانی آباد نو- ابتدای خیابان لطیفی ابتدای خیابان 30 متری- حد فاصل بوستان دو و سه جنب مسجد صاحب الزمان (عج) - پلاک یک ابتدای ورودی معلم 16- روبروی فضای سبز آزادی ابن بابویه- خیابان میرعابدینی- خیابان شهید برادران محمدی ابوذر فلاح- بعد از میدان ابوذر- نبش کوچه شهید محمدتقی کزازی اتوبان آبشناسان- سردار ...
عقل سرخ و زبان سرخش
در کتاب حکمت الاشراق، تلویحات، المشارع و المطرجات، هیاکل النور و کلمة التصوف آمده است. شیخ الشراق آن چنان که خود تصریح می کند درصدد بنیان حکمتی بوده است که در آن مشرب ایران باستان در آن حیات جدید یابد؛ او دگرگونی در فلسفه سینوی به وجود آورد و همه تعالیم عقلانی سینوی را در قالبی نو با زبانی ذوقی مطرح کرد. نور و ظلمت دو گانگی است که در سراسر فلسفه اشراقی دیده می شود؛ منابع حکمت ...
صورتگری های تصویری ادبیات کلاسیک مرهون چین است
روابط فرهنگی ایران و چین در قرن پنجم میلادی چنان توسعه یافت که این دوره را عصر طلایی فرهنگ و ادب ایران در چین دانسته اند. زبان و ادب فارسی در چین بسیار رواج داشته و زبان فرهنگی و دینی مسلمانان بوده است و مشترکات فراوانی میان فرهنگ ایران و چین در حوزه فلسفه، هنر و ادبیات دیده می شود. متاسفانه شناخت مردم دو کشور از ادبیات معاصر و تحولات ادبی که در قرن بیستم رخ داده، اندک است. به دعوت ...
رستگاری اشراقی جامعه/ بزرگداشت این حکیم اشراقی
فرهنگ امروز/ محمدمحسن راحمی : شیخ اشراق مثل سایر حکمای پیش از خود حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم بندی می کند و با وجود اینکه مانند دیگر حکمای اسلامی علوم اخروی و الهی و حکمت نظری را مقدم بر علوم دنیوی و حکمت عملی می داند اما از این علوم هم غافل نیست و در تقسیم حکمت مدنی به سه دسته خلقیه، منزلیه و مدینه در قسم آخر جایگاهی برای سیاست باز می کند. هرچند سهروردی همچون فارابی که در باب ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. دقت نظر و توجه ویژه رهبر فقید انقلاب اسلامی به سهروردی در گنجاندن قسمتی از نظریه فلسفی سهروردی در نامه تاریخی شان نشان از توجه و دعوت ملت های ایران و جهان به فلسفه اشراق است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر لزوم این امر تاکید داشته و دارند. بی شک ...