سایر منابع:
سایر خبرها
معادل فارسی کلمات سوییت ، فلاسک و کریستال
به گزارش زاهدانه ، کلمه در هر زبانی، وسیله بیان مقصود گوینده است و زمانی که این مهم به نتیجه نرسد، کلمه کاربردی در آن زمان نخواهد داشت. این مسئله گاهی در کلماتی اتفاق می افتد،که در زمان های بعد به اصطلاح متروک می شوند. به عنوان مثال کلمات زبان فارسی باستان با همان خط میخی در فارسی میانه به کارنمی رود. در این دوره علاوه بر تحول کلمات، تغییر در رسم الخط نیز رخ داده است. 1- سوییت : معادل ...
مثال های جدید علم الهدی برای عیاشی و هرزگی/ ماجرای پرتاب کفش به سوی وزیر احمدی نژاد/ مخالفت آیت الله ...
سخنگوی این تشکل که پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم به هند سفر کرده بود، شب گذشته پس از بازگشت به کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط ماموران بازداشت شد. توییت روحانی از تماس تلفنی با دیوید کامرون در پیام توئیتری حجت الاسلام حسن روحانی آمده است: هم اکنون در مکالمه تلفنی، نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون ضمن تبریک توافق هسته ای بر نقش سازنده ایران در مذاکرات هسته ای تاکید ...
راهبرد ایران نسبت به شورای همکاری خلیج فارس چیست؟
اندیشکده آمریکایی”مؤسسه آمریکن اینترپرایز” طی مقاله ای با عنوان “استراتژی ایران در قبال شورای همکاری خلیج [فارس]” به تاریخ روابط میان دو طرف و چشم انداز این رابطه بعد از توافق هسته ای پرداخته است.
رمضان بر سیاسیون چگونه گذشت؟
سران فتنه سال 88 به حاشیه رفت و حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در واکنش به سخنان دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه که میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد به نشانه اعتراض جلسه افطاری رئیس جمهور را ترک گفت. مصباحی مقدم خود در این مورد گفته است: اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است. [1] همچنین محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان ...
گزارش اقدامات حجت الاسلام طاهری در تعطیلات تیرماه صحن علنی +تصاویر
انتظار داریم فرق بین خادم و خائن به ملت در احکام دیده شود در بین هزاران مسئولی که در دولت های مختلف به مردم خدمت کردند باید با خائنان برخورد قاطع شود محاکمه افراد خائن سبب اعتماد مردم به مسئولان می شود. طاهری تحریم ها را نتیجه فتنه 1388 خواند و اظهار کرد: ملت ایران یک ملت عاشورایی است اگر آب را بر روی ما ببندند دست هایمان را به نشانه تسلیم بالا نمی بریم و جای تاسف است که مشکل آب را به تحریم ها ...
یادها و یادواره ها
، مسوولان استان و مدیران دستگاه ها، طلاب و روحانیت و فرماندهان نظامی و انتظامی استان ** تهران/ تشییع پیکر دو شهید گمنام/ سعادت آباد،مسجد نور/ ساعت9 ** کرج/ یادبود شهدا "محمدحسن و محمدحسین نیرنگ"/ صفائیه، خ فلاحی، منزل پدر شهید/ به مدت7شب/ بعد از نماز عشا ** یزد/ همایش "یاد یاران سفر کرده" بزرگداشت شهدای هشت سال دفاع مقدس/ حسینیه امام زمان/ بعد از نماز عشا/ با حضور ...
متن کامل و 5 ضمیمه برنامه جامع اقدام مشترک به زبان فارسی
های آن نظارت نماید. این اقدامات شامل: حضور بلندمدت آژانس در ایران؛ نظارت آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم به مدت 25 سال؛ نظارت و مراقبت در مورد روتورزها و بیلوزهای سانتریفیوژ به مدت 20 سال؛ استفاده از فنآوری های مدرن تائید شده و گواهی شده توسط آژانس از جمله دستگاه سنجش میزان غنی سازی به صورت مستقیم، و مهر و موم های الکترونیک؛ و یک ...
با آقای "م –ر" بزرگترین بدهکار بانکی کشور آشنا شوید
جمهور سابق از مدیرعامل بانک پارسیان در سفر استانی به نظرآباد، لغو و م - ر به عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد. در آن سال رسانه های نزدیک به دولت ادعا کردند که آقای م -ر ، از بدهکاران بزرگ بانک پارسیان است که می خواسته با اخذ وام از این بانک، مبلغ نزدیک به 300 میلیارد تومان از وجوه خود بانک پارسیان را برای خرید بانک هزینه کند. در نهایت پس از بحث های مطرح شده درباره واگذاری سهام بانک پارسیان ...
وقتی زخم زبان خبر از سرطان می دهد
به گزارش دولت بهار، فکر می کردم حتما تصادف سختی داشته است. کنجکاو بودم ولی به خودم اجازه سوال نمی دادم تا اینکه خودش گفت 2 سال قبل به سرطان زبان مبتلا شده و آن شکاف عمیق در اثر جراحی به وجود آمده است. او با افسوس ادامه داد که اگر زخم ایجاد شده روی زبانم را جدی می گرفتم و زود مراجعه می کردم،چه بسا صورتم سالم می ماند. سرطان گرچه آرام و بی صدا می آید اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان ...
پایان موفقیت آمیز مذاکرات/ دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب
جامعه هنر بیشتر باشد و زبان و صدایش بلندتر، افراط و خشونت کمتر می شود، اظهار کرد: باید شرایط خلاقیت هنرمندان را در جامعه مهیا کنیم، تا جامعه ما از خشونت و افراط بپرهیزد. رییس جمهوری با ابراز تأسف از رواج خشونت در جامعه ای که هزاران سال سابقه فرهنگی دارد و ما به آن سابقه افتخار می کنیم، گفت: هر جا هنر به معنای واقعی کلمه باشد، ادب نیز وجود دارد. هنرمندان باید در اخلاق و استقرار مفاهیم اخلاقی ...
مظلوم نمایی پدر از مهدی هاشمی در اوین/ توهین اوباما به ملت ایران
دولت در این خصوص، خواسته اند مراقب توطئه ها و بدعهدی دشمن باشند. به نظر می رسد دولت روحانی سعی دارد پیش از بررسی متن توافق نامه توسط منتقدان و متخصصان، آن را به صورت یک جانبه و در فراری رو به جلو به نظام و کشور تحمیل کند و راه عدم تصویب آن را در مجلس یا شورای عالی امنیت بدین گونه ببندد. افزایش انتظارات مردمی، جشن های هسته ای که در فضایی صورت گرفته که مفاد توافقنامه همچنان روشن نیست و برجسته کردن ...
اثر انگشت 5 هزار ساله روی قدح سرامیکی! + تصاویر
روز نو : باستان شناسان موفق به کشف اثر انگشتی پنج هزار ساله روی قدحی از جنس سرامیک در یکی از مناطق باستانی دانمارک شدند. به گزارش آنا به نقل از AncientOrigins، باستان شناسان دانمارکی ظرفی از جنس سرامیک به قدمت پنج هزار و 500 سال را کشف کردند که حامل اثر انگشت هنرمندی است که آن را خلق کرده است. این ظرف به دلیل گردنه قیفی شکل و قسمت تحتانی صافش تنگ قیفی نامیده شد. این ...
بازتاب توافق هسته ای در رسانه های دنیا
...: انتظار می رود با به امضا رسیدن این توافق نامه مهم، سال ها تحریم های سخت اقتصادی علیه ایران پایان یابد. بلومبرگ به انعکاس برخی از نظرات شهروندان تهرانی و شادی و آرامش عمومی در ایران پرداخت و به نقل از ‘امیر تهرانی’ معلم 34 ساله زبان انگلیسی در تهران نوشت، ‘سال هاست که ما در انتظار چنین توافقی بودیم.’ تهرانی گفت: من امیدوارم فشاری که ما در زندگی و برای برآوردن هزینه های ...
لرستان دیار جاذبه های گردشگری ایران
به گزارش خبرنگار ایرنا، لرستان سرزمینی تاریخی با هزاران اثر باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده است که از آن به عنوان یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران نام برده می شود. آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند. برخی ازاین آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیای مفرغی و ...
کریستف کلمب کاشف قاره امریکا نیست
جان راسکمپ مدعی است سنگ نقش ها یا کنده کاری هایی را در جاده ای واقع در شهر آلبوکرک در ایالت نیومکزیکوی آمریکا یافته است. این حکاکی ها که مجموعه ای از نوشته ها هستند، ماهیتی آسیایی دارند و این کشفیات وی را متحیر کرده اند. این دانشمند پس از بررسی صخره های بومی آمریکا و نوشته های چینی باستانی ، دریافت این حکاکی ها احتمالا توسط گروهی از کاوشگر ان چینی و هزاران سال پیش ایجاد شده اند. ...
نقدی بر آثار “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” / فردین صحرایی
نقدی بر آثار “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” پاتوق هنری میرملاس / فردین صحرایی – - در این نوشتار، نگارنده می کوشد نگاهی نقدمحورانه و اجمالی به آثار طراحی و پوستر آقای علی آقا حسین پور (1361) داشته باشد. تلاش صاحب این قلم، این بوده که جهت خوانش و تاویل آثار هنرمند، ترکیبی از روش [...] نقدی بر آثار “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” پاتوق هنری میرملاس / فردین صحرایی - - در این نوشتار، نگارنده می کوشد نگاهی نقدمحورانه و اجمالی به آثار طراحی و پوستر آقای علی آقا حسین پور (1361) داشته باشد. تلاش صاحب این قلم، این بوده که جهت خوانش و تاویل آثار هنرمند، ترکیبی از روش های نقد فرمالیستی، نقد مضمونی و نقد بینامتنی را جهت واکاوی و تحلیل آنها مد نظر قرار دهد. بنابراین با این وصف، سعی گردیده که هم جنبه های مربوط به فرم و صورت و المانهای بصری آثار و هم مفاهیم و معانی نهفته در آنها و نیز تاثیرپذیری ها و ارجاعات بینامتنی و روانشناختی آنها نیز مورد بحث قرار گیرد. اگر بخواهیم آثار طراحی آقای حسین پور را به عنوان هنرمند طراح گرافیک، تحت عنوانی مختصر مورد کنکاش قرار دهیم، شاید تعبیر “هنرمند انسانگرای دلزده از مدرنیته” پربیراه نباشد. چنانکه ترسیم پیکره ها ی انسانی و پرتره ها، وجه شاخص و بنیادین آثار اوست. چگونگی بیان و نگریستن به انسان، در قالب هنر طراحی و نقاشی، دغدغه و چالش اساسی دست کم هنرمندان عصر رنسانس تاکنون بوده است. پیشینه ی تاریخی و روند شکل گیری و نضج فلسفه ی اومانیستی و سیر تحول و تطور آن در بطن نگرش ها و پاردایم ها و مکاتب هنری و فلسفی از رنسانس به این سو و وقایع تاریخی قرون پیشین و در نهایت منتهی شدن به عصر مدرنیته، اساس و بنیان تفکر ، اندیشه ، هستی شناسی و معرفت شناسی انسان معاصر به خویشتن و ورای خود و طبیعت است. نگرش انسان، پس از گذار از عصر رنسانس(نوزایی) به خویشتن و مناسبات خود با جهان پیرامون معطوف گردید و نگاه وی از آسمانها و عوالم ماوراء الطبیعه به انسان و پیکره های انسانی و مادیت و جسمیت و واقعیت ملموس دوخته شد. نتیجه ی چنین بینشی به انسان و جهان هستی، بنیان های تفکر و اندیشه و فلسفه و هنر را برای همیشه دگرگون ساخت و ساحت ها و افق هایی از هستی و انسان بر وی گشوده شد، که شیوه ی زیست و جهان بینی انسان را متحول ساخت، شاید بتوان گفت نخستین نشانه های این عصر نوین، با الهام به آثار هنری عصر طلایی یونان باستان و در قالب مجسمه سازی و نقاشی هویدا گردید. حسین پور نیز به عنوان طراح گرافیکی که در یک بافت تاریخی و جغرافیایی منحصربفرد به تجربه گرایی تصویری و بهره گیری از ظرفیت های بصری خط و طراحی روی آورده، کوشیده که با تاثیر-پذیری از تکانه های روحی و روانی دوران مدرن و استفاده از عناصر زیبایی شناختی آثار طراحان و نقاشان بزرگ معاصر و پیشین، سلوکی نقاشانه جهت کشف و شهود زوایای پنهان درونی خود در پی گیرد. درهم تنیدگی و پیچیدگی های پیکره ها و ماهیچه های انسانی با اتکا به ظرفیت های بیانی و بصری خط، گویی استعاره ایست رندانه و هوشمندانه به وضعیت ناپایدار، متزلزل و افسارگسیخته ی انسان دوران کنونی، که شمایل های اشمئزاز گونه و دلهره آور آنها، ترجمانی است از ابهام گونگی ، سردرگمی و تعلیق روحی و روانی انسان در مواجهه با پدیده ها و دستاوردهای نوین تکنولوژیک. ترسیم این گونه ی پرتر ه ها به نوعی شیوه ای بینش خودنگارانه و عکاسانه به طراحی است و هم به نوعی شیوه ای مبتکرانه و خلاقانه در به سخره گرفتن ظواهر و صور مادی بشری. به گونه ای که انگار طراح، عامدانه لایه های رویی و سطحی پوست انسان را کنار زده و نسوج و بافت ها و ماهیچه ها را با بیانی خطی و انتزاعی پیش روی مخاطب می گشاید و با دفرمه نمودن اعضای صورت در لابیرنتی (هزارتو) از شبکه ها و حامل های خطی مخاطب را به سفر و ضیافتی رازآمیز دعوت می کند که همانا گویا کنایه ای از سرنوشت و تقدیر محتوم و گریزناپذیر انسان در زندگیست. اگر در کارها و آثار ابتدایی و متقدم حسین پور با ابعاد بزرگ کادر بندی و طومارهای طویل چند متری مواجهیم، به تدریج در آثار متاخر ایشان با قطع های محدود و کوچک و ابعادی در حدود سی تا چهل سانتیمتری بر می خوریم که بیانگر جزئی نگری و بیان و تشخص هنری اوست. آثار ابتدایی حسین پور در نگاه نخست ما را به آثار فرهاد گاوزن (1353) رهنمون می سازد، این اثر-پذیری و تاثیر بینامتنی به منزله ی یکی از مولفه های آثار هنری مدرن و پسامدرن، بیش و پیش از هر چیزی از شاخصه های آفرینش هنری در پاردایم مدرنیته و مدرنیسم است. هنرمند و خالق اثر هنری دوران مدرن، مولفیست که از پیش متن ها و بافت-های (context) متاثر از ابزارها و تولیدات تصویری و رسانه ها ی متنوع و بی شمار، به شکلی ناخودآگاهانه بهره می برد تا از خلال ذهن و انگاره ها ی درونی خویش، به نگاه و دریافت و ادراک و تفسیر شخصی دست یابد. حسین پور نیز متاثر از این گونه فضاهای مجازی و انبوه رسانه های ارتباط جمعی، پیش زمینه ها و پیش متن های ذهنی و بصری و تفکری خود را بر انبوهی از آثار طراحان و نقاشان پیکر نگار و فیگوراتیو استوار نموده است. المانهای روانشناسانه ، هیجانات روحی و عاطفی و اضطراب و تنهایی بشری متاثر از نقاشان پسا دریافتگر(پست امپرسیونیست) به ویژه ونسان ون گوگ (1890-1853) نقاش شهیر و بزرگ هلندی، نقاشی فیگوراتیو و خود نگاره ها و چهره نگاره ها و بدن های پیچان و حس درونی آثار اِگون شیله (1918-1890) نقاش فیگوراتیو و اکسپرسیونیست اتریشی، از شکل افتادگی های خشن بدنی و بحران روانی انسان عصر مدرن در آثار فرانسیس بیکن (1992-1909) هنرمند اکسپرسیونیست ایرلندی و نیز نقاشی ها و برهنه نگاری های نقاش واقع گرای بریتانیایی؛ لوسین فروید (2011-1922)، را می توان برخی از رهیافت های بینامتنی حسین پور در فرایند آفرینش پرتره های انسانی تلقی کرد. خطوط ناآرام و کج و معوج و طرح های ناقص و بریده بریده و سایه روشن های مخدوش را در جای جای طراحی های هنرمند مذکور به وضوح می بینیم. این گونه خطوط انسان نگارانه حکایت از روان خسته و مضطرب پیکره ها و بی پناهی و سرگشتگی سوژه دارد. به زعم این قلم، گمان می رود محور اصلی این آثار، نوعی تالمات روحی و درونی و دگردیسی روانی انسان معاصر است که در گیرودار خودباختگی و بحران هویت عصر فضای مجازی، به دنبال راهی در میان هزارتوی بی انتهای تعلقات دنیوی و مادیست. این طرح واره های کابوس وار که تکرار ایماژهای آشنای شخصیت های تحریف شده ی انسانی است، واگویه ای اندام وار از درام تراژیک انسان معاصر است. شخصیت پرتره ی هنرمند در آثارش در بافتی اغراق آمیز و از شکل افتاده، تکرار سوژه ی بشری ورای بیان رئالیستی و فرمالیستی است. شیوه و سبک و سیاق تجریدی حسین پور در طراحی-هایش، تاویل پذیری و تفسیر آنها را به نگاه و خوانش مخاطب موکول می کند و چنان او را میخکوب می کند که در پی یافتن مفری برای گریز از ابهام و هراس نهفته در اثر می گردد، در حالی که این گونه به نظر می رسد که هنرمند به شکلی ارادی خواسته که این سرگشتگی و گیجی دهشتناک درون خود را به دیگران منتقل کند. چنین گریز خود خواسته از قطعیت و صراحت و شفافیت، تنها با تمهید خطوط رقصان و پیچان و گریزان و نا استوار و دفرمیزاسیون سطوح بیرونی و درونی پیکره ها و رمزگشایی از لایه ها و اعماق درونی انسان به سرانجام رسیده است. یکی از عناصر برجسته و بارز آثار حسین پور، تاکید و بازنمایی چشم ها به مثابه ی دریچه ی روح آدمی است، این گونه مصور نمایی چشم ها در اغلب کارهای ایشان به ویژه در آثار متاخر طراحی-هایش مشهود است. دیدگان آدمی گرچه در این آثار تهی از هر سوگیری و بینایی است، اما با حذف آنها تنها عنصر طرح که با پس زمینه ی خالی و تک رنگ – که نشانه ای از رازآلودگی و بی-کرانگی است- هم پیوند است، همان چشم هاست. بافت ها و حرکات نرم و آهنگین خطوط که آکنده از ریتم و هارمونی است و کنتراست های( سایه روشن ها) مواج که گاهی حالت اُریب و گاهی منحنی می یابند، پویایی اودیسه واری را باز می نمایاند و تضاد و تناقض درون و برون آدمی را القا می کند. حسین پور در میانه و هنگامه ی عصری می زید که از یک سو پیوند عمیقی با سنت و فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی دارد و از سوی دیگر، پنداشت ها و باورهایش متاثر از آبشخور فرهنگی و فلسفی و هنری عصر پسامدرن غرب است. بدین روی همچون اغلب هنرمندان تجسمی و گرافیک معاصر کشورمان و از جمله جریان هنری آوانگارد سقاخانه ی دهه ی 40 و 50 خورشیدی وی نیز دچار نوعی آمیختگی فرهنگی و امتزاج هنری و تعلیق هویتی است که برآمده و برآیند و محصول شرایط نوین جهانی دوران مدرن و پسامدرن است. شاید در دهه های اخیر گرایش و اقبال هنرمندان تجسمی اغب به سمت و سوی زبان بصری برگرفته از هنر فراملی و غرب بوده است، که بی تردید ناشی از شرایط و الزامات چنین عصری است، اما هنرمند و مولفی که هنوز روند طبیعی دریافت و ادراک معرفتی و هستی شناسانه ی مدرنیته را طی ننموده ودر جامعه ای زیسته که هنوز به بلوغ اجتماعی و فرهنگی دست نیافته، آیا می تواند بدون گذار و انتقال، درک کامل و جامعی از هنر پسامدرن داشته باشد؟ به گمان من، اصالت و ماندگاری هر اثر هنری، منوط به درک درست از بافت و شرایط تاریخی و فرهنگی جامعه ایست که هنرمند آفرینشگر را در دامان خود می پروراند، بدین مفهوم که زمینه ی تاریخی و فرهنگی و المان ها و مولفه های بومی و ملی می تواند منابع الهام هر هنرمندی باشد که عدم شناخت و نگرش به آنها وی را به بیراهه خواهد کشاند. مبرهن است که فلسفه ی هنر پسامدرن بر شانه های فرهنگ و فلسفه ی اومانیستی، رئالیستی، ناتورالیستی، دموکراسی، سوررئالیسم و مدرنیسم ایستاده است، بدون گذار از مبادی این پاردایم ها و جریانات و مکاتب، انسان به درک و فهم امروزی از جهان و هستی و خویشتن نمی رسید. اما قصه ی این جریان و حیات فرهنگی و فلسفی در کشور ما و اغلب کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به لحاظ ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و سنتی و روند تاریخی آن به گونه و شکلی دیگر رقم خورده است. در چنین وضعیتی اگر هنرمند طراح از عناصر و مولفه های بومی و ملی چه به لحاظ فرمی و ساختاری و چه به لحاظ مضمونی و محتوایی بهره نگرفته باشد، تنها به خلق آثاری دست خواهد زد که نسخه های اصلی آنها توسط هنرمندان غربی، بسی باشکوه تر و پیشتر از هنرمندان هم-وطنمان آفریده شده است. در فرایندی چند سویه و چند گانه که مجموعه ی داشته ها وجریانات و فضاهای بومی، ملی و فراملی؛ هویت و شخصیت و فردیت هنرمندان هم عصر ما را شکل و قوام می بخشد، پایه ها و اساس تفکر هنری هنرمند را شاخصه های بومی و قومیتی می سازد که عناصر ملی و مفاهیم فراملی، ساختمان و شاکله ی آن را تشکیل می دهد. ارجاع و تاکید نشانه شناختی بر این پارامترهای بومی و ملی، موجب استحکام و هویت بخشی به آثار هنری خواهد شد، که فقدان آنها را در عدم معنا بخشیدن و انسجام بخشیدن به آثار حسین پور مشاهده می کنیم. - - - - منبع خبرگزاری آرتنا درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
گزارش تصویری از داخل مقبره فراعنه
دسترسی پیدا کنند و زمانی که باستان شناسان در روزگار معاصر به داخل این هرم های شگفت انگیز رسیدند تنها با دیواره های خالی و اتاق های غارت شده ای رو به رو شدند که هیچ نشانه ای از شکوه جلال فراعنه مصر در ان باقی نمانده بود . به همین دلیل تا سال های متمادی هیچ کس نمی دانست داخل هرم یک فرعون به چه شکل است و تنها با استفاده از حدسیات و برخی اشارات متون تاریخی و بر اساس بقایای معماری باقی مانده ...
مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه
است از شرکت های انگلیسی که قصد تجارت با ایران دارند، حمایت کند . ** تهران – ایرنا – یک گروه ناظر بر اوضاع سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از 50 کودک اجیر شده توسط گروه تروریستی داعش از آغاز سال جاری میلادی در سوریه، کشته شده اند. ** تهران - ایرنا - خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز چهارشنبه ضمن استقبال توافق هسته ای ایران با گروه 1+5، برای بازگشت سرمایه گذاران کره جنوبی برای ...
مرثیه ای برای وداع یک اسطوره + عکس
زمین شد. سن ایکر در آن بازی توپگیری های بی نظیری داشت و خوش درخشید. او در پنج دقیقه پایانی شاهکار کرد و در عرض یک دقیقه سه توپگیری مهار نشدنی داشت. کمی بعد سوپرجام اروپا و جام ب قاره ای را برد و سال بعدش باز هم لالیگا و سوپرجام اسپانیا را بدست آورد . با حضور کاپلو و شوستر ، ایکر باز هم جامهایی را برد تا آن که مرینیو دوباره برگشت . سال اولش با پلگرینی بدون جام بود و پس از آن مورینیو آمد. ...
پاسخی به مخالفان احداث سد تنگ گاوشمار ( معشوره )
دکتر محمدمراد شیخی / اختصاصی میرملاس : اخیراً جناب آقای دکتر کائیدی نمایندۀ محترم مردم شریف پلدختر در مجلس شورای اسلامی و سرکارخانم ماندانا آکسونیان عضو محترم شورای شهر این شهرستان در موضع گیری های عجیب و متفاوتی در برابر برخی از طرح های اقتصادی منطقۀ کوهدشت و رومشکان ناخرسندی خود را از اجرای [...] دکتر محمدمراد شیخی / اختصاصی میرملاس : اخیراً جناب آقای دکتر کائیدی نمایندۀ محترم مردم شریف پلدختر در مجلس شورای اسلامی و سرکارخانم ماندانا آکسونیان عضو محترم شورای شهر این شهرستان در موضع گیری های عجیب و متفاوتی در برابر برخی از طرح های اقتصادی منطقۀ کوهدشت و رومشکان ناخرسندی خود را از اجرای این طرح ها به صراحت عنوان نموده و متأسفانه جای هیچ گونه چون و چرایی باقی نگذاشته اند که گویی وظیفۀ قانونی این عزیزان سنگ اندازی و مانع تراشی بر سر توسعۀ اقتصادی دیرهنگام و حداقلی این مناطق محروم است. انتظار می رود که این بزرگواران به فراخور مسئولیت و جایگاهی که قانون به آن ها داده است، هنگام طرح مسائل حاشیه ساز و چالش برانگیزی چون این موضوع مهم، جانب احتیاط را رعایت نمایند تا وفاق و همگرایی مردم لرستان و دورنمای توسعۀ منطقه ای این استان محروم که قبل از مرزکشی های درونی خود یک استان واحد و دارای پیوندهای ناگسستنی تاریخی ، فرهنگی ، سیاسی و قومی است، فدای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نگردد. اینجانب به عنوان فردی حقیقی که در زمینۀ امور آب مطالعاتی داشته و با آثار، جنبه ها و ابعاد مختلف حقوقی و مزایا و محدودیت های طرح های آبرسانی آشنا بوده و در این زمینه دغدغه مند هستم، بعد از ارائۀ راهکارهایی در زمینۀ غلبه بر بحران کم آبی در تهران و کشور که در دفتر وزیر نیرو و قائم مقام محترم وزارت نیرو مورد استقبال کارشناسان این وزارتخانه قرار گرفت، به فراخور وابستگی عاطفی به زادگاهم از بدو ارائۀ طرح احداث سد معشوره در خصوص این طرح کلان نیز از نزدیک به تحقیق و پیگیری پرداخته و همین دغدغه ها باعث گردید که در این رابطه با تعداد زیادی از کارشناسان مورد اعتماد وزارت نیرو و متخصصان امور سدسازی به رایزنی بپردازم. این اشارات مقدماتی را از آن رو مطرح نمودم که این دوستان بدانند به عنوان فردی مطلع در این زمینه بحث می کنم و شاهد بوده ام که این طرح از بدو مراحل تحقیق تا تصویب و به بار نشستن راه درازی را پیموده و عاقبت توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بعد از صرف هزاران ساعت کار پیچیدۀ مطالعاتی، حقوقی و عملیاتی به تصویب رسیده و وارد فاز اجرایی شده است. حال که مسئولین ارشد کشور و استان بعد از رفع هزار و یک مانع و تردید عاقبت بذر امید را در دل هزاران کشاورز بینوا و فقیر منطقه کاشتند و بعد از سال ها شاهد به بار نشستن جوانۀ انتظار در دل مردم محروم این منطقه هستند، شنیدن چنین زمزمه هایی آن هم از زبان کسانی که امید می رفت رفیق ِ راه باشند، نمی تواند امری طبیعی تلقی شود. کسانی که دست و دلشان بر آتش این امید سوخته است؛ می دانند که هر گونه تقلیل و تغییری در طراحی سد معشوره تصمیمی غیر علمی، گونه ای سیاسی کاری برای اغراض شخصی و گروهی و متأثر از تصمیمات پشتِ پردۀ لابی های قدرت است. لذا اینجانب به عنوان یکی از هزاران شهروند امیدواری که دل در گرو قول مسئولین دارم، ضمن دعوت این عزیزان به یک میزگرد و مناظرۀ مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی امید دارم در چنین مناظره ای ارباب رسانه و کارشناسان دلسوخته و علاقمند به نظام و کشور و مردمی که سالهاست منتظر اجرای این طرح کلان هستند، از دهان این عزیزان چرایی ِ چنین بیاناتِ نومید کننده و واگرایانه ای را بشنوند. بی تردید عمران و آبادانی هر شهری از استان ما می تواند روند عمران و آبادانی شهرهای دیگر را تسهیل کند. چرا که ما ساکنان این استان محروم در روند توسعۀ متوازن و درونزا بر یک کشتی سواریم. کسی که این کشتی را سوراخ می کند، نه فقط دیگران، بلکه خویشتن ِ خویش را نیز غرق می کند. آیا تلاش برای عدم اجرای طرحی که سالهاست نمایندگان استان های همجوار به دنبال متوقف کردن آن هستند، از سوی خودی ها بازی کردن در زمین رقیب نیست؟ آیا در سالی که به فرمودۀ رهبر معظم انقلاب سال همدلی و همصدایی مردم و مسئولین نامیده شده است، نومید کردن مردمی که سالهاست در این زمینه امید به توجه و همدلی مسئولین بسته اند، کاری شایسته است؟ اما ببینیم دلیل این دوستان برای این موضع گیری های منفی در قبال احداث سد معشوره چیست؟ جناب آقای دکتر کائیدی در گفتارهای خود در این خصوص دلیلی اقامه نفرموده و صرفاً گفته اند که با ایجاد سد معشوره مخالفم و افزوده اند: در جلسۀ هیأت دولت در استان نیز با این سد مخالف بودم و این سد با آن کیفیت اولی ساخته نخواهد شد. و عاقبت ایشان با خوشحالی خبر عدم تخصیص اعتبار برای این طرح در وزارت نیرو را به مخاطبان خود ( که در واقع مردم پلدختر هستند ) داده است. خواننده بی اختیار از این سخنان چنین نتیجه می گیرد که چون آقای کائیدی در جلسه هیأت دولت مخالف این طرح بوده است، این طرح دیگر با آن کیفیت سابق ساخته نخواهدشد.در صورتی که این ترفند گفتاری به قول منطقیون تنها یک مغالطه است. و میان موضع گیری آقای دکتر کائیدی و کند شدن روند اجرائی این طرح لزوماً رابطۀ منطقی محکمی وجود ندارد که بر قدرت چانه زنی و اِعمال نفوذ ایشان در وزارت نیرو و دولت تدبیر و امید دلالت کند. کاش واقعأ ایشان از چنین قدرت چانه زنی تأثیرگذاری در دولت برخوردار بود و البته این نعمت را صرف عمران و آبادانی استان و رفاه و آسایش موکلین خود می کرد. اما واقعیت این است که کند شدن این روند کار لابی های قدرت یکی از استان های همجوار است که در پیشبرد اهداف استانی خود هماهنگ عمل می کنند و حاضر نیستند سایر مناطق استان خود را برای راضی کردن موکلین و مسئولین شهر خود تضعیف کنند. خانم آکسونیان نیز به جای تمرکز بر وظایف قانونی و ارائۀ بیلان کاری خود و شورای شهرپلدختر به شهروندان محروم پلدختری، حتی پا را از آن هم فراتر نهاده و دنبالۀ مخالفت خود را به سایر پروژه های صنعتی کوهدشت و رومشکان ( از جمله کارخانه ذوب آهن رومشکان) نیز تسری داده است. ایشان در سخنان خود در مراسم روز قدس ضمن پرهیز دادن مردم و اعضای شورای شهر پلدختر از طایفه بازی و قوم گرایی نقش واعظ غیر متعظ رابازی نموده و در فرازی دیگر از سخنان خود ضمن از یاد بردن این توصیه ها بر آتش طایفه بازی و قومیت گرایی دمیده است. این خواهر گرامی نیز ضمن ابراز مخالفت خود با برداشت آب از رودخانه های کشکان و سیمره در حوزۀ بالادستی شهرستان های کوهدشت و رومشکان، دلیل مخالفت خود را به تلویح تبعات احتمالی این پروژه ها برای مناطق پایین دست رودخانه های سیمره و کشکان و از جمله پلدختر عنوان نموده اند. پرسش کلیدی این است که اگر ممکن بود پروژه های بزرگ صنعتی هر منطقه ای از مناطق فرادستی رودخانه های جاری را به بهانۀ تبعات منفی بر مناطق پائین دست به تعطیلی کشاند، آیا امکان ساختن حتی یک سد، نیروگاه، بند انحرافی و آبراهه ای در سطح جهان وجود داشت؟ اگر این منطق درست باشد که باید گفت تمام قطب های صنعتی کشورها باید در دلتای رودخانه ها و مناطقی احداث شود که این رودخانه ها به دریا می ریزند. زیرا هر حوزۀ بالادستی به هر حال حوزۀ پایین دستی هم دارد. نا گفته آشکار است که این منطق تا چه اندازه سست و غیر قابل استناد است. موضع گیری منفی این بزرگواران در برابر طرح عظیمی که در صورت اجراء می تواند سیمای اقتصادی بخشی از جغرافیای محروم استان را از اساس دگرگون کرده و بر معیشت و اشتغال هزاران نفر از مردم محروم این مناطق به شکل مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذار باشد، در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود نمایندگان استان در پیشبرد اهداف کلان منطقه ای به اصطلاح یدِ واحده باشند. دلیل وجودی تشکل فرادستی مجمع نمایندگان استان ها تعقیب و به سرانجام رساندن توسعۀ فرابخشی، درونزا و متوازن در ابعاد استانی و حتی منطقه ای است. آیا در جامعه ای چون جامعه ی استانی ما که مردمش از اعماق وجود به هم وابسته و علاقمند هستند و در کنار هم از تبار و طایفه و هویت و زیست بوم مشترکی برخوردارند، چنین تلاش های واگرایانه ای نمی تواند برای نمایندگان و مردم دیگر استان ها و مناطق کشور پرسش برانگیز باشد؟چه کسی هزینۀ بازخوردهای محتمل چنین موضع گیری های عجولانه، نسنجیده و حساسیت برانگیزی را خواهد پرداخت؟ شما محق هستید که گزارش کار خود را به موکلین حوزۀ انتخابیه ای که شما را برگزیده اند، ارائه نمائید، اما چه خوب است که سرمایه ی کسب آراء در انتخابات پیش رو را هم خودتان بپردازید، نه این که هزینۀ این کارزار انتخاباتی زودهنگام را با ایجاد خلل در توسعۀ اقتصادی، اجتماعی مناطق همجوار و بر گردۀ مردم رنجدیده ای سوار کنید که سیمره تا کنون جز شعر و حماسه و داغ ودرد چیزی به آن ها نداده است. واقعیت این است که حکایت ِ منطقۀ وسیع و پهناور کوهدشت که به طور تاریخی سرزمین میانرودان نامیده شده است، در میان بین النهرینِ کشکان و سیمره حکایت آن تشنه کامی است که در کنار دریا از تشنگی می میرد. در خصوص تأثیرات مثبت و اجتناب ناپذیر این طرح ملی بر زندگی مردم منطقه و دگرگون کردن سیمای اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار سخن گفته شده است. اما در خصوص توجیه اقتصادی و ماهیت علمی این طرح که مبتنی بر محاسبات و آنالیز داده های آماری متعدد است، چندان بحثی صورت نگرفته است. اتفاقاً پاشنۀ اشیل این این طرح بزرگ هم همین است. زیرا بهانۀ مخالفان غیر استانی این طرح در استان های همجوار که دهها سال است سیمره و کشکان را دوشیده اند، و امروزه در صدد هستند هزینۀ زیاده خواهی مناطق خود را بر دوش مردم فقیر حوزه های بالادستیِ سرشاخه های کرخه تحمیل کنند، نیز همین فرمایش خانم آکسونیان است. آنها نیز معتقد هستند که سد معشوره تبعات منفی بر روی مناطق پائین دستی می گذارد. به شکل گذرا در خصوص سست بودن منطق این ادعاها سخن گفتیم ، اما نمایندگان استان های پایین دست سیمره و کشکان پاسخ دهند که مردم منطقۀ ما و حتی سرتاسر نوار غربی کشور تا عمق فلات ایران از طریق بلع روزانۀ سموم ریزگردها و نابودی تدریجی اکوسیستم و زیست بوم خود تبعات ولع سیری ناپذیر کدام حوزه های جغرافیایی را می پردازند؟ اگر توسعه تبعات منفی هم به همراه دارد؛ آیا این تبعات فقط برای معشوره وجود دارد ؟ آیا نمایندگانی که در خصوص احداث عجولانه و هول هولکی دهها سد و نیروگاه بزرگ در مناطق خود و تبعات زیست محیطی غیر قابل جبران آن در بخش اعظمی از کشور سکوت کرده اند؛ چگونه می توانند سند شش دانگ این رودخانه های تاریخی را به اسم خود صادر کرده و مناطق محروم ماندۀ بالادستی را از حقوق طبیعی و خداداد خود منع کنند. اما این بهانه ها همچنان که ظاهر آن نشان می دهد، یک عذر بدتر از گناه برای کارشکنی در روند عمران و آبادانی مناطق محرومی است، که دهها سال پس از چلانده شدن رمق سیمره و کشکان تازه امید بسته اند، تب و عطش محرومیت خود را با قطراتی از آن فرو بنشانند. واقعیت آن است که تأثیرات چنین طرح هایی بر اکوسیستم دو سویه است و چنین نیست که با احداث هر سدی اکوسیستم یک منطقه برای همیشه دگرگون شود. در واقع از منظر کارشناسی چنین تأثیراتی در فاز مطالعاتی این طرح های عظیم مورد مطالعه و بررسی عمیق و همه جانبه قرار گرفته و تا توجیه اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این طرح ها مورد تأیید گروههای مختلف کارشناسی قرار نگیرد، امکان مصوب شدن آن وجود ندارد. لذا باید به این دوستان گفت نگرانی شما بابت تبعات احتمالی این پروژه ی عظیم بر مناطق پائین دست این رودخانه بی مورد است. کسانی باید نگران باشند که در سکوت و بی خبری مردم لرستان و به خاطر عدم مطالبۀ فراگیر و هماهنگ نمایندگان استان توانستند، در دولت های سازندگی و اصلاحات و دولت های پس از آن دهها سد و نیروگاه بر روی سرشاخه های کرخه احداث کرده و بدون پرداخت کمترین هزینه و یا گذاشتن کمترین فرجه و فرصتی برای مردم بالا دست، برای توسعۀ آتی این مناطق مزاحمت و محدودیت ایجاد کردند. در بخش پایانی این نوشتاردر چند فراز کوتاه برخی از آثار مطلوب این پروژه بر اکوسیستم منطقه را به اجمال مورد بررسی قرار داده و امیدوار هستیم دوستانی که می توانند به راحتی آبِ خوردن در برابر چنین طرح های بزرگی علامت سئوال بگذارند، خدای بزرگ را بر اعمال و رفتار خود حاضر و ناظر دانسته و از بازی کردن با احساسات و سرنوشت هزاران شهروند محروم و منتظر منطقه و پاشیدن بذر تردید و گسست و شقاق اجتماعی در میان قوم لر بپرهیزند. *یکی از مهم ترین ابعاد و آثار احداث سدها کنترل و مهار سیلاب ها، کاهش و ضابطه مند کردن نوسانات فصلی، استفاده بهینه از انرژی آب های جاری و توزیع عادلانه و منظم آب درطول زمان و در مسیر بستر رودخانه می باشد. سدها بازخوردهای طبیعی رودخانه ها نسبت به ناملایمات جوّی که به اشکالی چون طغیان های فصلی و سیلاب های بهاره بروز می کند و گاه خسارات غیر قابل جبرانی را بر اکوسیستم و کشاورزان و ساکنان بومی مناطق حاشیه ای تحمیل می کند، مهار نموده و باعث می گردند که چرخش آب رودخانه تحت کنترل قرار گیرد. بدیهی است این امکان کنترل باعث می گردد مسئولین محلی با سهولت بیشتری بتوانند تبعات غیر مترقبۀ چنین رخدادهایی را مدیریت کنند. *به دلیل غیر منظم بودن بارش های فصلی منطقه، دبی آب ورودی به رودخانه متغیر بوده و این تغییرات باعث گردیده است که در برخی سال ها با افت شدید آب و در سال هایی نیز با طغیان آن روبرو باشیم. این تغییرات با وجود اختلاف ارتفاع بستر رود از سطح اراضی کشاورزی، مشکلات فراوانی را برای کشاورزان و بخصوص حاشیه نشینان بومی ایجاد نموده است. در تمام کشورهای پیشرفتۀ جهان در شرایط نوسان شدید دبی ورودی آب رودخانه ها و برای مدیریت نمودن آن اقدام به احداث سد نموده و از این طریق ضمن استحصال انرژی پاک و مهار نیروهای مخرب طبیعی در مناطق جلگه ای حاشیۀ رودخانه ها، ثبات و پایداری اکوسیستم های حاشیه ای را تأمین می کنند. *طراحی این سد بر اساس مطالعات علمی دقیق در دولت های قبلی از جمله دولت سازندگی، دولت اصلاحات وحتی قبل و بعد از این دولتها در طول سالیان متمادی همواره مطرح بوده و اولویت ها و محدودیت های این سد نیز توسط شرکت های معتبر بین المللی بر اساس الگوی تغییرات فصلی، میانگین بارندگی منطقه ، رژیم آب و هوایی و عناصر زیست محیطی و بررسی دقیق متغیرهای موجود در اکوسیستم این ناحیه صورت گرفته و نتایج به دست آمده از مطالعۀ این متغیرها در محاسبه نرم افزاری حجم آب ، محاسبه علمی سازه های استاتیکی و دینامکی و عناصر مرتبط با زمین شناسی منطقه لحاظ گردیده است. از این رو اخذ توجیه اقتصادی و تصویب نهایی این طرح مستند به صدها سند معتبر علمی و ارقام، جداول ، نمودارها و داده های کمّی و مبتنی بر محاسبات و مقایسات دقیقی است که حتی تهیۀ فهرستی از آنها نیز نیازمند فضا و فرصتی بیش از این نوشتار است. از این رو هر گونه تغییر و تقلیلی در این طرح عظیم ملی اقدامی غیرعلمی وغیر مستند بوده و طبیعتاً آسیب ها و هزینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن نیز غیر قابل جبران خواهد بود. *آب مایه حیات است و ما مردم کوهدشت و رومشکان هم اگردولتمردان و سیاسیون بپذیرید، ایرانی و شیعه هستیم و حق حیات داریم. از سویی اخلاقاً مردم هیچ منطقه ای را نمی توان از نعمت های خدادادی که آن ها را در بر گرفته است، محروم کرد و با برانگیختن حساسیت های قومی و طایفه ای برای محدودیت آن ها دلیل هم تراشید. لذا همان طور که دهها سال است مناطق پائین دست این رودخانه از مناطق همجوار گرفته تا استانهای دیگر از عواید بیشمار آن بهره مند هستند، ما نیز حق داریم به سهم خود از این نعمت خداد بهره مند شویم. *می دانیم یکی از مهم ترین مشکلات موجود در انتقال آب رودخانۀ به مناطق پائین دست، و عدم بهره مندی ساکنان شهرستان کوهدشت و رومشکان و مناطق تابعه بالا بودن حجم پِرتی و هدررفت آب رودخانه در اثر وجود گسل ها وشکاف های موجود در ارتفاعات حاشیۀ رودخانۀ و بخصوص اختلاف ارتفاع این مناطق از سطح آب جاری در آن است. کارشناسان در مطالعات مستقل به طور متوسط این اختلاف ارتفاع را بیش از 40 متر برآورد کرده و در برخی ازمنابع میانگین این اختلاف ارتفاع تا حدود 70 متر هم ذکر شده است. لذا نه تنها احداث سد ، بلکه ظرفیت های مغفول مانده ای چون احداث ایستگاههای پمپاژ بر روی رودخانه های سیمره و کشکان باید به طور جدی در اولویت و دستور کار مسئولین قرار گیرد. *درخصوص ادعای تلویحی جناب آقای دکتر کائیدی مبنی برکاهش کیفیت طرح و حجم اعتبارات سد معشوره به دنبال پیگیری های ایشان، نمی دانم حتی در صورت پذیرفتن این ادعا باید به ایشان تبریک گفت و یا از این چوب لای چرخ گذاشتن ها ابراز تأسف کرد !! گفتنی است که علت اصلی کاهش بودجۀ سد در سال جاری توجیه و تاکید دولت بر اتمام طرح هایی بوده است که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 50 درصد برآورد شده است. و به تعبیری تمام طرح های عمرانی زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی مشمول این توجه و تأکید بوده اند . لذا اظهر من الشمس است که فرض دخالت آقای کائیدی در این مسئله محلی از اعراب نداشته و تنها نوعی قیافه گرفتن تبلیغاتی به خرج دیگران است. البته عدم پیگیری جدی دولتمردان استان و نا آگاهی آنان در امر بودجه ریزی از نظر زمانی و فقدان مهارت های لازم درلابی گری، و در یک کلام ناهماهنگی و عدم جدیت این عزیزان و از جمله آقایان نمایندگان در این محدودیت بی تأثیر نبوده است. البته مشکلاتی از قبیل فقدان افراد ذی نفوذ لرستانی درسطوح بالای دولت وعدم حمایت سیاسیون به اصطلاح برجسته لرستانی در پایتخت و درمقابل، اِعمال نفوذ بالای خوزستانی ها در دولت و بخصوص وزارت نیرو و پیگیری جدی و البته غیرعلمی و مبتنی بر تعصبات قومی نمایندگان خوزستان که اتفاقاً در کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق نفوذ بالایی دارند را می توان از جمله دلایل دیگری دانست که در کند شدن روند اجرایی سد معشوره تأثیرگذار بوده است. بدیهی است که در صورت وجود اجماع و انسجام درونی در مجمع نمایندگان استان بحث اِعمال نفوذ خوزستانی ها در وزارت نیرو و کمیسیون های انرژی و تلفیق مجلس شورای اسلامی قابل پیگیری در سازمان بازرسی و دیوان عالی کشور می باشد. * در پایان لازم به ذکر است که با توجه به این که دشت های وسیع و حاصلخیز کوهدشت و رومشکان، از ضریب بازدهی بسیار بالا و غیر قابل قیاس با مناطق دیگردر زمینه کشاورزی و دامداری برخوردارند ، و با وجود اختلاف ارتفاع موجود سطح آب رودخانه های کشکان و سیمره با اراضی زراعی این شهرستان ها پیشنهاد می شود که با احداث سه ایستگاه پمپاژ آب بر روی رودخانه کشکان در نقاط “پل کشکان”، “منطقه معمولان” و “سه راه بابازید” و سه ایستگاه پمپاژ دیگر بر روی رودخانه سیمره در مناطق “اولادقباد”، “سرطرهان” و “وزکور”ظرفیت مغفول ماندۀ احداث ایستگاههای پمپاژ نیز به موازات سد معشوره در دستور کار مسئولین و وکلای محترم مردم قرار گیرد. توجیه اقتصادی برخی از این ایستگاههای پمپاژ در دولت های قبلی صادر شده و برخی از آنها نیز اجرایی شده و در مراحل عملیاتی ابتدایی به خاطر عدم پیگیری رها شده اند. بی تردید عنوان نمودن و دفاع از این مطالبات بر زمین مانده حق طبیعی ساکنان این منطقۀ محروم است. از سویی با توجه به بالا دست بودن سدِ در حال احداث سیمره نسبت به مناطق زیر تنگ سیاب و رومشکان اختصاص بخشی از آب این سد از طریق حفرراحت تونل به این مناطق می تواند وضعیت اقتصادی شهرستان های کوهدشت و رومشکان و مناطق تابعه را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده و مردم محروم این مناطق را که از بدو پیروزی انقلاب در هر عرصه ای آمادۀ ایثار و فداکاری در راه نظام بوده اند، در ثروت های طبیعی کشور شریک کند. امید است دولت محترم تدبیر و امید با توجه به فقر و بیکاری و بحران های موجود در این منطقه ، توجه ویژه به این جغرافیای محروم و رنج کشیده را در دستور کار قرار داده و به اعتماد این مردم به دولت تدبیر و امید پاسخی درخور و شایسته بدهد. درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
نگاهی به پدیده خشکسالی و راه های مقابله با کم آبی در کشور/ پنجه خشکسالی بر گلوی تشنه زمین!
مجبور به وداع ناخواسته با زمین های زراعی شان شوند. هرچند از دوران باستان خشکسالی به مثابه دیوی بوده که نسبت به خطرهای آن، هشدار داده می شد، اما گمان نمی رفت که امروز دررویارویی با دیو منحوس خشکسالی؛ میراث سالیان دراز سرزمین مان را از دل زمین به تاراج بگذاریم و با حفر بیرویه چاه های عمیق، به قعر چاه بی فکری سقوط کنیم! سیما باقرپور در روزنامه اطلاعات نوشت: ما سال های سختی را تا پایان این ...
انتشار فایل صوتی آخرین بگو مگو های قبل از توافق/ 180 درجه اختلاف دو روایت از یک توافق
.... برخی از آنها در تمام این 12 سال پرونده هسته ای ایران را دنبال کرده و برایش مطلب نوشته بودند. جان کری خسته بود و تازه بعد از چند هفته کتانی های مشکی را درآورده و کفش پوشیده بود، اما از شکستگی پا هنوز عصای زیر بغلش مانده بود. جواد ظریف هم خسته می نمود، چون این دو بیش از دیگران با آنچه به عنوان متن توافق منتشر شد، سروکله زده بودند. دیگران هم بودند، فابیوس به اشتباه از در خبرنگاران وارد شد و ...
تعزیه، چتری آیینی از فرهنگ عاشورا بر آسمان ماه صیام
مظلومیت شهیدان کربلا و سالار آنها، به سوگواری می پرداختند. در حقیقت می توان اینگونه اذعان داشت که تعزیه به عنوان نمایشی که امروز شاهد اجرای آن هستیم، شکل تکامل یافته مراسم آیینی است که شیعیان سده های نخستین اسلام برای شهدای مظلوم کربلا برگزار می کردند. به گواه تاریخ، نخستین مراسم سوگواری در رثای امام حسین(ع) و شهدای کربلا در همان محرم سال 61 هجری و توسط کسانی به اجرا درآمد ...
باید با مشارکت هم قطار والیبال گیلان را به ریل خودش بازگرداند
سیاسی هم نداریم باید پایگاه های اجتماعی را گسترش دهیم باید تولید جایگاه برای خود کنیم تا نیاز به افراد سیاسی جهت حفظ جایگاه نداشته باشیم. سنگ بزرگ هم نمی خواهیم برداریم که نشانه نزدن است. در هر صورت آمده ام تا در کنار شما در والیبال گیلان تحرک ایجاد کنیم و این پازل قدرت و احیای والیبال را بدون هرگونه خط کشی و ذهنیتی نسبت به افراد ایجاد خواهیم کرد." در ادامه این نشست که همراه با مراسم افطاری بود پس از چهار سال مربیان، داوران و دست اندرکاران والیبال استان گیلان توانستند به اظهارنظر پیرامون موضوعات مختلف والیبال پرداخته و از حضور رنجکش در این سمت و دیدگاهایش استقبال کردند. ...
هرآنچه مصرع مصرع باشد، شعر نیست
اگر 100 سال تنهایی مارکز را هم بخوانید همین موضوع را دارد. از منظر نشانه شناسی هنگامی که نگاه می کنید، می بینید که ذات بشر تنهایی است. شعر کمک نمی کند بشر از تنهایی بیرون بیاید شعر این تنهایی را قابل تحمل می کند و باعث می شود تا تو بهانه برای زیستن داشته باشی. شاعری موفق تر است که گوشه های این تنهایی را بهتر ببیند و بهتر کشف کند. به علاوه شکل و پرداخت و فرم و زبان و آرایه های آن را بهتر استفاده کند ...
بوسنی، شقایق زخم خورده ای که از یاد بردیم
بعد از سال های جنگ را از زبان خودشان و با گفت وگو با عامه مردم روایت می شود بخش زیادی از این مستند به حضور ایرانیان و ارگان های ایرانی مثل جهاد کشاورزی و هلال احمر در جنگ بوسنی اختصاص داده شده است و در مهمترین قسمت فیلم هم به کشتار سربرنیتسا و کشتار مسلمانان توسط صرب ها پرداخته شده است. در این قتل عام وحشیانه 12 هزار نفر مسلمان در 48 ساعت کشته شدند . ایران تنها کشوری بود که ...
از پیشنهاد نافرجام به سفیر ایران در لیبی تا روایت مجروحیت در تکریت/ نبودن ایرانی ها، اولین شرط حضور غربی ...
از سکوهای نفتی عراق در حال فیلم برداری و مستندنگاری این اتفاقات بود در اثر اصابت ترکش خمپاره دچار مجروحیت شد. اسلام زاده که از سال 1383 وارد عرصه مستندسازی شده تجربه ساخت مستند در کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، ونزوئلا، سوریه، عراق و لیبی را دارد و در سفرهای خود توانسته آثار ارزشمندی از جمله " سفر به دیار پشتون ها " ، " اسرار زندان ابوسلیم " ، " قیام صحرا " ، " رو در رو با قهرمان ...
رازهای کوه صفه؛ از طلسم شیخ بهایی تا چشمه های خشکیده
صفه در کتاب سبع المثانی که در دوران زمامداری شاه سلیمان صفوی توسط شیخ نجیب الدین رضا تبریزی اصفهانی به رشته تحریر درآمده به این موضوع اشاره شده است به طوری که در بخشی از آن، شیخ نجیب الدین رضا، اطلاق کلمه صفه به این کوه را به دلیل حضور میرعلی صفه، از عرفای آن عصر می داند که آنجا را محل زندگی و عبادت خود کرده بود زندگی او سبب شد تا نام آن کوه را صفه بنامند. البته وجود چشمه درویش هم به همین ...
پنجره ای گشوده به تاریخ انقلاب
بزرگ برای حفظ شاهنشاهی و شاه ایران مربوط شده است. حوادث و وقایع ایران در سال های منجر به پیروزی انقلاب رهبری مبارزات پرپیچ و خم مردم و هدایت جریانات سیاسی و مذهبی خارج از کشور توسط امام، مهم تر از همه هجرت ایشان به پاریس و آنچه در این مدت در آن دیار گذشته است، آن گونه که من از نزدیک شاهد آن بودم و بعضاً دستی بر آتش داشتم، همه را در این جلد گرد آورده ام . به هر روی، آنچه از خاطرات و تصاویر و اسناد در این سه مجلد به محققان تاریخ انقلاب ارائه شده، می تواند پیش روی ایشان پنجره ای به تاریخ انقلاب بگشاید و خوانندگان را در تحلیل ابعاد این رخداد بزرگ یاری دهد. ...
آزمون دلار در کف قیمت
اونس این فلز زرد وضعیت بدهی های یونان و افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو محسوب می شود و فعالان بازار این دو موضوع را به دقت دنبال می کنند. بسته اعتباری پیشنهادی اروپا به یونان تا کمتر از دو روز دیگر در مجلس این کشور بررسی می شود و گمان می رود مخالفت هایی جدی با این طرح ریاضتی مطرح شده توسط سران قاره سبز از سوی نمایندگان یونانی ابراز شود که چالشی جدی برای یونان، اتحادیه اروپا و واحد پولی این ...