سایر منابع:
سایر خبرها
آیا ازدواج علی و فاطمه در قرآن است؟
امیرالمؤمنین(ع) با حضرت زهرا(س) به صورت غیر مستقیم اشاره شده است، آیات 19 و 22 سوره الرحمن است، آنجا که خداوند می فرماید: مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ، بَیْنَهُمَا بَرْزَخ لا یَبغیِان ؛ فَبِاَیّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ ، یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ دو دریا را (به گونه ای) روان کرد که با هم برخورد کنند؛ میان آن دو، حدّ فاصله ای است که به هم تعدی نکنند؛ پس کدامین نعمت خدا ...
تفسیر آیات 49 تا 61 سوره بقره
مخصوصا قتل انبیا و کفر به آیات خدا را به معصیت تعلیل کنند؛ بلکه امر به عکس است. چون شدت و اهمیت از این طرف است، ولکن عصیان به معنای نپوشیدن اسرار و حفظ نکردن آن می تواند علت کشتن انبیا واقع شود و این را با آن تعلیل کنند. انتهای پیام/ تفسیر آیات سوره بقره با موضوع گوساله پرستی قوم موسی (ع) ...
کسی که حق خدا را انکار کند حق دیگران را رعایت نخواهد کرد
دستورات خداوند عمل نمی کند. مفسر قرآن در بخش آخر تفسیر اینطور گفت: خداوند در قرآن می فرمایند که إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ همانا شرک ظلمی بزرگ است؛ با شریک قرار دادن برای خداوندی که انسان را آفریده و تمام ذرات وجود انسان از خداوند است، حق خدا انکار و به خدا ظلم می شود، چنین آدمی هیچگاه حق دیگران را رعایت نخواهد کرد و اینکه به جهنم می رود به خاطر ظلمش است نه به خاطر خودخواهی خداوند. ...
کدام گناهان خدا را خشمگین می کند؟
...: ما در نمازهای 5گانه از خدا می خواهیم ما را به راه راست که راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است، هدایت کند. بعد می گوییم راه سعادت راه کسانی است که به خداوند به آنها نعمت داده نه راه کسانی که مورد غضب و خشم خدا هستند. خشم الهی به معنای مجازات خداوند است یعنی کیفر گناهان. همه گناهان نیز زمینه ساز غضب الهی است. حال این سؤال پیش می آید که اگر همه گناهان زمینه ساز غضب الهی و خشم خدا است ...
چهل حدیث زیبا از امام محمد تقی (ع)
...، بنده خداست ، و اگر از زبان شیطان و هوی و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود. لا یَضُرُّکَ سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ. کسی که طالب رضایت خداوند متعال باشد، دشمنی ستمگران ، او را زیان و ضرر نمی رساند. مَنْ خَطَبَ إ لَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أ مانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إ لاّ تَفْعَلُوهُ تَکْنُ فِتْنَةٌ فِی الاْ رْضِ وَ فَسادٌ کَبیرْ. هر که ...
تفاسیر خشونت آمیز مخالف قرآن است
نیز حقوق اسیران این را نشان می دهد. همه زمینه های ضد خشونت مورد تاکید قرآن بوده و همه زمینه های خشونت را می خشکاند که یکی از مهم ترین زمینه ها در این جا ظلم است. مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلامی افزود: خشونت محصول طغیان انسان است. قرآن می گوید انبیا دو هدف دارند، عبادت خداوند و مبارزه با طغیان و طاغوت. طغیان عبور از حد طبیعی است. اگر آب نهری از کنار نهر رد شود، می گویند طغیان کرده ...
فروغی از سیمای نهمین آفتاب
السلام فرمود: حق تعالی فرزندی به من بخشیده که شبیه موسی بن عمران است که دریاها را می شکافت و مانند عیسی بن مریم است که خداوند مادر او را مقدس گردانید و طاهر و مطهر آفریده شد. این فرزند من به جور و ستم کشته خواهد شد و اهل آسمان ها بر او خواهند گریست و خداوند بر دشمن او و کشنده او و ستم کننده به او غضب خواهد کرد و بعد از قتل او از زندگانی بهره ای نخواهد دید. و به زودی به عذاب الهی خواهد ...
توطئه های مستکبران برای خارج کردن آرمان فلسطین از اولویت اول جهان اسلام
...> عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از نقش ها و کارکردهای مسجد را ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی دانست و تصریح کرد: مسجد مرکز روشنگری و بصیرت آفرینی است، اینکه دشمن از تجمع مسلمانان در مسجد هراس دارد، به دلیل ماهیت بصیرت آفرینی آن است. رئیسی اظهار کرد: مسجد، عامل نیرومندی در همبستگی و اتحاد مسلمانان جهان بوده، مساجد به صورت مراکز تربیتی و پایگاه جنبش امت مسلمان نسبت به ظالمان و ستمگران ...
مسجد الحرام و مسجد الاقصی در چنگال و محاصره ظلم و جهل قرار گرفته است
مِن عَذابٍ أَلیمٍ. (سوره الحج – آیه 25): آنان که کافر شده و (مردم را) از راه خدا منع می کنند و نیز از مسجد الحرامی که (ما حرمت احکام) آن را برای اهل آن شهر و بادیه نشینان یکسان قرار دادیم مانع می شوند و هر کسی که در آنجا اراده الحاد و تعدی کرده و (به خلق) ظلم و ستم کند همه را (به کیفر کفر و ظلمشان) از عذابی دردناک می چشانیم . ساخت و آبادانی مساجد از صدر اسلام مورد تأکید حضرت نبی اکرم ...
خداوند متعال همزمان با تهدید نافرمانان به عذاب از پیامبرش می خواهد صبور باشد
قرار دهند باطل فرمود. با همه این حرفها، باز از پیامبرش می خواهد که برای حکم پروردگار صبر کند و همانند حضرت یونس نباشد که صبر نکرد و از خداوند عذاب برای قوم خود درخواست کرد. ثمره در تبلیغ دین در عین حال که می دانیم قطعا عده ای چنان لجوج اند که هیچگاه ایمان نخواهند آورد، اما ناامید شدن از هدایت جامعه، خیلی دلیل می خواهد و به این زودی ها نباید از تلاش برای هدایت دیگران دست برداشت ...
در رثای جواد(ع) ابنُ الرضا(ع)
بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ کَثْرَةِ الصَّدَقَةَ . سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خداست: نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن، اهل تواضع کردن و فروتن بودن، صدقه و کارهای خیر بسیار انجام دادن. (بحارالانوار، ج75، ص81) الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضی بِهِ شُرَکاءٌ انجام دهنده ظلم، کمک دهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود. (بحارالانوار، ج75، ص81) ...
بسته خبری یکشنبه 29 مردادماه 1396
کاربر را تحمل می کند؟ این یعنی نیاز به تکنولوژی داریم. ما باید صادرات غیرنفتی داشته باشیم و نمی توانیم فقط صادارت نفتی را دنبال کنیم. با تکنولوژی پیشرفته ، نفتی که استخراج می کنید به جای 50 هزار بشکه می شود 100 هزار بشکه؛ به جای 20 سال برداشت می توان زمان آن را افزایش داد. صمت وزارت سنگینی است. هر قدر هم بگویید آقای شریعتمداری تجربه دارد اما وزارتخانه بزرگی است. به ایشان ...
روزی نیست مردم از سود بانک ها شکایت نداشته باشند
وعده داده که محبت آنها را دل ها قرار دهد بدون آنکه تبلیغاتی کرده باشند. این استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از بهترین سرمایه ها برای انسان محبوبیت و اعتبار مردمی است، انسان اگر دستش هم خالی باشد ولی بین مردم محبوبیت و اعتبار داشته باشد، بزرگترین سرمایه را خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه خدای متعال در سوره مریم راه کسب اعتبار و محبوبیت مردمی را بیان کرده است، گفت: ایمان به خدا اولین چیزی ...
ایازی: کسی را نمی توان به زور به بهشت یا جهنم برد
هدایت است حتی در مقابل عده ای که تمایلی برای تغییر افکار خود ندارند. خداوند در آیه 99 سوره یونس می فرماید: و لوْ شاء ربُّک لآمن منْ فِی الْأرْضِ کلُّهُمْ جمیعاً أ فأنْت تُکرِهُ النّاس حتّی یکونُوا مُومِنین و اگر پروردگار تو می خواست قطعا هر که در زمین است همه آنها یکسر ایمان می آوردند پس آیا تو مردم را ناگزیر می کنی که بگروند. یعنی خدا نیز در برنامه خود نگنجانده که همه عالم یک دین و اعتقاد داشته ...
گزارش کامل از نشست تحکیم صلح و نفی افراطی گری و خشونت ورزی : اساس بشریت بر صلح و همزیستی متقابل است/ ...
باید عمل کنند و سه، دین قلمروی دعوت خود را تا کجا تعریف کرده است. در دسته ای از آیات قرآن کریم مثل آیه 125 سوره نحل، ادْعُ إِلی سبیلِ ربِّک بِالْحِکمهِ و الْموْعِظهِ الْحسنهِ و جادِلْهُمْ بِالّتی هِی أحْسنُ از اول منطق دعوت پیامبر (ص) و قلمروی مسوولیت او را مشخص کرده است و به پیامبر می فرماید: مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگارت فراخوان و با مخالفان به طریقی که نیکوتر است مجادله کن . در ...
قزوینی: علمای شیعه هیچ گاه فتوا به تکفیر اهل سنت نداده اند
بین خودشان و خدا قرار می دهند: یا أبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ، یا در سوره نساء آیه 64 می فرماید: اسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحیما ، کسی برود خدمت پیغمبر او را واسطه قرار بدهد، خدا گناهش را می بخشد، این منطق، منطق قرآن است، قبل از اینکه ما به روایت برسیم . من وقتی برای مفتی، این آیات قرآن را خواندم، گفت: این آیات مربوط به زمان حیات پیغمبر ...
فرصتی برای اتحاد مسلمین
...> نزدیک به 1300 سال از ساخت مسجدالأقصای مسقف سپری می شود و این مسجد با وجود آنکه بارها در اثر زلزله، حمله صلیبیون، تغییر حکومت های مختلف دینی، دستخوش ناملایمات شده ولی هیچ گاه به اندازه جنایت صهیونیست ها در آتش سوزاندن آن مورد ظلم واقع نشده است. در زمان حکومت عباسیان بر اثر زلزله ای بخش های زیادی از مسجد تخریب ولی بلافاصله در زمان خلیفه مهدی در سال 780 میلادی بازسازی شد. در زمان فاطمیان نیز زمین لرزه ...
صفحه معارف رسانه ها در انحصار اجلاس مساجد و یک برنامه تلویزیونی
.... خداوند در آیه 61 سوره نحل در پاسخ به چرایی تأخیر ظاهری که از چشم ما دیده می شود این گونه پاسخ می دهد که تاخیر کیفر ستمگران تا زمان و سررسید تعیین شده، سنت و قانون الهی در جهان مادی و دنیاست . نیک سیرت در ادامه گزارش طولانی خود برخی دیگر از آیات الهی که وعده عذاب ستمگران در آنها ذکر شده است یادآوری کرده و در در میانه های گزارش خود به بیان برخی مجازات های دنیوی ستمگران پرداخته است و در ...
وظیفه انسان در برابر عدالت و ظلم چیست؟
این حقیقت را خاطرنشان کرده که ببینید بر اثر ظلم و فساد چگونه گرفتار عذاب الهی شدند و نابود گشتند، بترسید از این که شما هم بر اثر ظلم به چنین سرنوشتی گرفتار شوید. قرآن با صراحت و به عنوان یک اصل اساسی، می گوید: (ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتاءِ ذی القربی و ینهی عن الفحشاءِ و المنکر و البغی);(نحل90) خداوند به عدل و احسان درباره همه و بخشش نسبت به بستگان و خویشاوندان دستور می دهد و از ...
حوزه قم معتقد به قرائت عقلانی و مجتهدانه از اسلام است
ناروا می دانیم و مکتب قم و انقلاب اسلامی به قرائت سوم که عقلانی، پاسخگو و مجتهدانه است، معتقد بوده و مبارز با ظلم و ستم می داند. مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: ما امیدواریم شما نسل جوان مسلمان و علاقه مند به مکتب و فکر اهل بیت(ع) در این مسیر مستقیم سوم هم دانش های لازم را اندوخته و هم در عرصه های گوناگون هدایت بشر و تبلیغ معارف اسلامی موفق باشید. عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز در اروپا و جهان غرب جریان های سالم و فعالی وجود داشته و شخصیت هایی همچون دکتر شمالی در کنار شما هستند و امیدواریم آینده بسیار خوبی برای شما نسل جوان رقم بخورد. ...
راهکار غلبه بر ترس از آینده فرزندان در قرآن
کس آتشی روشن کند دودش به چشم خودش می رود؛ ظلم امروز ما به یتیمان مردم به صورت سنت در جامعه در می آید و فردا دامن یتیمان خودمان را خواهد گرفت. از خوردن مال یتیم بپرهیزید هر عملی که در این دنیا انجام می دهیم در آخرت متجسم خواهد شد. به عنوان مثال خوردن مال یتیم در روز قیامت به صورت آتشی خواهد بود که انسان آن را می خورد. در آیه 10 سوره نسا آمده است: إِنَّ الَّذِینَ ...