سایر منابع:
سایر خبرها
روایت های دست اول از جنگ، همسایگی با منافقین و سفر رهبری به کردستان
داد که شامل مطالعه و انجام است. وی افزود: در نوشتن یک نشان دادن و یک تلخیص داریم. در نشان دادن حجم کمی از زمان را در حجم زیادی از کلمات به مخاطب ارایه می دهیم و در تلخیص هم حجم زیادی از زمان را در حجم کمی از کلمات وارد می کنیم. بین نشان دادن و تلخیص هم تعریف کردن است که بر اساس اهمیت، گاهی به تلخیص و گاهی به نشان دادن نزدیک می شود. قزلی افزود: در نشان دادن سه روش عمده وجود ...
رمانی که در جذب مخاطب خاکستری موفق بود
دوست دارد با شخصیت ها پیش برود. برنده جایزه هوشنگ گلشیری در ادامه افزود: دوست داشتم بدانم نویسنده داستان قتل را چگونه به تصویر می کشد. داستان کشش دارد و خستگی نمی آورد. ماجرا فیلم ناقصی اما راضی کننده است که تلاش دارد مناسبات قدرت را نشان بدهد و نکته خوب این است که نویسنده خونسردی خود را در این بخش از دست نمی دهد. داستان دو خط دارد، بخشی مربوط به فیلمسازان ایرانی است که به ایتالیا می آیند و یکسری ...
نگاهی به کتاب طنز دفترچه خاطرات جانی آتیش پاره
یکصد سال قبل منتشر شده اما قدرت نویسنده چنان بوده که متن کتاب برای مخاطب امروز نیز بسیار جذاب و تحسین برانگیز است. متن کتاب ادبیات خاص خودش را دارد و پر است از کلمه ها و عبارت هایی که دیگر در زبان ایتالیایی امروزی از آنها استفاده نمی شود. این ادبیات ناخودآگاه حال و هوای دوران قدیم را هم تداعی می کند. فکر می کنم یکی از مهم ترین مسائل، رعایت این نکته در ترجمه متن کتاب به فارسی ...
مگر خط تولید نویسنده داریم؟!
که درباره کتابی می نوشت بدون توجه به این که کیفیت دارد یا خیر، چاپ می کردند. البته آن زمان وبلاگ ها نیز تأثیر داشتند. او افزود: نوشته های اینستاگرامی در عرض دو سه ماه چند چاپ شان فروش می رود، اما رمان های درخشان دیده نمی شوند. ضربه بالاتر از این که رمان های درخشان در بین این آثار گم می شوند و خوانده نمی شوند؟ خیلی ها حتی اسم برخی رمان های خوب این چند سال گذشته را نشنیده اند. نویسنده ...
دفاع مقدس منبع الهام هزاران داستان و فیلم است
تکنیک را کجا باید پیدا کنیم؟ یعنی نویسندگان ما نیاز به آموزش دارند؟ تکنیک یک معنای عام است. مجموعه ای از پیش فرض ها وجود دارند که مانع از روایت دفاع مقدس می شوند. اگر ما دفاع مقدس را در جهتی که خودمان می خواهیم ببریم و به حقایق هم توجه نکنیم، نمی توانیم به آن چیزی که می خواهیم برسیم. ما ماده خام برای نوشتن داستان ها در این حوزه زیاد داریم؛ اما هستند کسانی که این ماده خام را ...
هم بازی شدن خواننده معروف با شهاب حسینی
جوان در کار بهره بگیریم تا نگاه تازه ای به سینمای ایران تزریق شود. با توجه به فضای متفاوت این نمایشنامه چرا به سراغ آن رفتید؟ ضمن این که در صحبت هایتان اشاره به تغییراتی که در متن انجام شده است، کردید. کمی هم درباره این تغییرات توضیح دهید؟ یکی از دوستانم سال 90 از فرانسه این متن را ترجمه کرد و با خودش به ایران آورد تا من به عنوان فیلمنامه نویس با او همکاری داشته باشم و خودش ...
گفت و گو با هومن شاهی، خواننده ی رپ ترانه ی سوسن خانم
و لحظه متکی بودم. مثلا در نهایت تنهایی ده دقیقه قبل از ضبط مقابل آینه تمرین می کردم. اما حضور در صحنه تئاتر و نزدیک به دو ماه تمرین هر روزه نشان داد بازیگری در صحنه تئاتر چقدر سخت و انصافاً طاقت فرساست. بازی در تئاتر پیشنهاد چه کسی بود؟ سال ها مخاطب تئاتر حرفه ای بودم. ضمن اینکه دوستان تئاتری بسیاری دارم. مدت ها بود که به بازیگری فکر می کردم. به دوست تئاتری ام میثم نوروزی ...
جری پورنل، مولف اولین کتاب نوشته شده با کامپیوتر درگذشت
از کتاب ها با پورنل همکاری کرده، درباره اش گفته: او یک فرد خاص و یکی از بهترین و باهوش ترین افرادی بود که در عمرم دیده ام . پورنل در سال 1933 متولد شد و در زمان جنگ کره، در ارتش آمریکا خدمت کرد، سپس مدرک دکترای خود را در رشته علوم سیاسی دریافت نمود و به استخدام نام های بزرگی چون بوئینگ و ناسا درآمد و روی پروژه های مرکوری، جمینی و آپولو کار کرد، و در همان دوران اولین رمان کوتاه خود در ...
حوزه هنری محلی امن برای هنرمندان است
* فضای نمایش بازی بی پایان کمی ترسناک و گوتیک وار است. از ابتدا بنا داشتید حال و هوایی تعلیق آمیز به نمایش بدهید؟ فضای کار به نوعی است که برای مخاطب ایجاد اضطراب و تعلیق می کند. داستان این نمایش درباره انتخاب بین اراده و جبر است و قصه پیرو نوعی فضای ترسناک است. شاید تاریک بودن صحنه نیز بر این موضوع صحه گذاشته باشد و حالت اضطراب و ترس را به مخاطب منتقل می کند که خودخواسته بود چرا که داستان چنین موضوعی را طلب می کرد. ...
سینمای ما به ذخایر دینی خود اعتنایی ندارد
ذهن خودمان شکل می دهیم و در واقع سینما گر در درون ذهن مخاطب بوجود می آورد این تفاوتی است که تماشای فیلم و خواندن متن با یکدیگر دارند. شما ممکن است در یک متن توقف ایجاد کنید به عقب بازگردید، تامل کنید، تعقل کنید تامل کنید، تخیل کنید، با یافته های دیگر به مقایسه بنشینید، ولی فیلم اینگونه نیست شما به مرور که صحنه ها را می بینید وقایع را می بینید باید تن بدهید به زمان فیلم و وقایعی که پی در ...
گفتگو با سعید تشکری منتقدان به ادبیات دینی پس از انقلاب کم لطفی کردند
...، نه با توصیف کردن بلکه مخاطب را در ترافیک رمان فرو بردن موفق به این کار شدم. من ادبیات را به شیوه پارانورمانویسی دنبال می کنم، این تکنیکی نبوده که در رمان ایرانی تاکنون دنبال شده باشد.این گفت وگو به شرح ذیل است: جناب تشکری، بسیاری از المان های مذهبی و دینی در کشور ما که محل رجوع و توجه مردمی است توسط بدنه داستان نویسی ایران مورد توجه و دستمایه برای نوشتن قرار نمی گیرد. نویسندگان ...
جنگ یک روایت ندارد
زیست خودشان را ادامه می دهند. کارکرد اساطیر همین جاست، داشتن کارکرد امروز در زندگی جاری. زیستن با این اساطیر و عینیت دادن آنها در داستان برای یکی مثل من می شود دغدغه که حتی در شکل و بدنه روایت نمود پیدا می کند، برای دیگری به شکل دیگری. اگر ما اساطیر و افسانه ها را در وجدان خودمان بیدار نگه نداریم، کسی یا کسانی پیدا می شوند که ما را خواب کنند. باورم این است که ما بی اساطیر هیچیم. ارزش شاهنامه بیش از ...
راه سعادت مردم را، غلبه و قیمی بر توده مردم می دانند/ تازگی بعد از دریافت مجوز توقیف و 33 اصلاحیه خورد
خود را به نحو احسن انجام دادیم؟ اما زبان داستان، این نیست. اصولا زبان هنر، زبان ابهام است. تردید است. شک است. اگر نویسنده غیر از این بنویسد، اثری جاودانه نیافریده است. کسانی می توانند درباره ساحت هنر، به قضاوت بنشینند که نگاه و درک کامل و صحیحی به هنر داشته باشند. نمی توان با ادبیات آشنایی نداشت و به ذبح کلمات دست زد. امیدوارم عزیزان مرشد و آگاه، با نیت خیر و صواب و ثواب، خدای نکرده به ...
انتقامی بعد از 40 سال با یک رولور /دنبال یک تجربه بودم
پوریا کاکاوند (نویسنده و کارگردان نمایش رولور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در رولور انتقام تم، کار نیست بلکه قصه اثر است گفت: قصه این است که یکی آمده از دیگری به خاطر خیانتی که چهل سال پیش به او کرده انتقام بگیرد و این لایه بیرونی ماجراست. اما بیشترین چیزی که وقتی این قصه را می شنویم باید به آن فکر کنیم این است که کانسپت نمایش رنج است؛ رنجی که این کاراکترها د ...
کارگران مشغول کارند! چگونه یک گزارش تهیه کنیم؟
خبر است نه ذات آن خبر! استفاده از خبر به تنهایی با محدودیت هایی روبروست. شما نمی توانید برخی اتفاقات را با ارایه یک یا حتی چند خبر چنان که رخ داده اند، بیان کنید؛ بنابراین این تلقّی که اگر یک خبر کافی نیست، می توان از چندین خبر برای تشریح یک رویداد استفاده کنید، تا تمام ابعاد آن را پوشش دهید، باز هم ناکافی است. در این شرایط، اگر شما خواننده و مخاطب خود را به متن ماجرا و رویداد ...
متنی در تقاطع جلال و شیخ فضل الله
اینها شد محرک غرب زدگی -سال 1341- که پیش از آن در سه مقاله دیگر تمرینش را کرده بودم . جلال آل احمد- زندگینامه خودنوشت *** جز آن عکس نه چندان سالم اسالم، تصویر دیگری از جلال را به یاد ندارم که ریش داشته باشد لیکن روحانی زاده قصه ما در هیچ کدام از عکس هایی که در طول 46 سال زندگی خود برای ما به یادگار گذاشت، بی ریشه نبود! و اینگونه بود که 55 سال پیش برای همین امروز ما نشست پای کتابی ...
بازیگری کاری سخت و فرآیندی ذهنی است / تماشاگر به شدت باهوش است
پس از پایان خوانش یا تماشای اجرای نمایش آن ادامه دار است. خواننده در آن مدام به دنبال گناهکار می گردد و کفه های ترازوی سنجش خود را جا به جا می کند. پاتریک شنلی نویسنده ای این اثر در قالب یک فیلم سینمایی هم آن را ارائه کرده است که تماشای آن هم خالی از لطف نیست. تسنیم : به نظر شما چه ویژگی هایی می تواند به عنوان نتیجه از این اثر در ذهن مخاطب باقی بماند؟ عدم قضاوت زودهنگام و ...
روایت پاموک از تاثیر شاهنامه
بین جامعه شهری و روستایی و روابط بین نسل ها پرداخته است. در ادامه بخش اول متن مصاحبه تلفنی مجله آنلاین اسلیت را با اورهان پاموک می خوانید: من مصاحبه ای از شما خواندم که در آن گفته بودید، روزی 10 ساعت کار می کنید. این درست است؟ بله، مسلما. من از کارم لذت می برم. من به داستان نویسی مثل کار نگاه نمی کنم چون حس پسربچه ای را دارم که تمام مدت دارد با اسباب بازی هایش بازی ...
جلالی برای همه دوران ها
ماه زندگی با برادر را تاب نیاورد و به ایران بازگشت. پس از بازگشت از نجف در سال 1322 وارد دانش سرای عالی شد و در سال 1325 در رشته ادبیات فارغ التحصیل شد. جلال در سال 1324 با چاپ داستان زیارت در مجله سخن به دنیای نویسندگی قدم گذاشت و در همان سال، مجموعه داستانی به نام دید و بازدید را منتشر کرد. وی در سال 1326، به عنوان آموزگار در وزارت فرهنگ مشغول به کار شد و در همین زمان تحصیلات خود را در رشته ...
داستان استوری
نشان داده که در ماه ژوئیه 2017، بیش از 50 درصد اکانت های تجاری از استوری اینستاگرام استفاده کرده اند. اگر دوست دارید بهترین استفاده را از این اپلیکیشن داشته باشید می توانید از راهنمایی هایی که در ادامه آمده است، استفاده کنید. چطور استوری را ببینیم؟ پیش از هرچیز باید بدانید که استوری ها تنها در اپلیکیشن اینستاگرام قابلیت نمایش دارند و در نسخه تحت وب این برنامه نمی توانید آنها را ...
تلاش نمی کنیم تا به مردم چیزی را بفروشیم
...، چون می دانم که این موسیقی متن برای شما بسیار شخصی است. می دانید در این داستان طعنه زیادی وجود دارد. من به دیزنی گفتم تمام چیزی که شما می خواهید موزیکال های شاهزاده خانم برادوی (Broadway) است و من آنها را دوست ندارم، من فردی اشتباه برای این کار هستم. آنها ادامه دادند نه، نه، تو شخص مناسبی هستی چون تو کاری متفاوت انجام می دهی. دخترم آن موقع 6 ساله بود و من هیچ وقت نتوانسته بودم او را ...
این منبر فوتوشاپی است!
بودم و وقت آزاد بیشتری هم داشتم، کنجکاوی و علاقه را هم اضافه کنید که کار هنری دوستان دیگر را می دیدم و خوشم می آمد. در آن زمان از ترکیب کردن تصاویر باهم لذت می بردم و همین موضوع باعث شد خودم وارد این راه شوم و با استفاده از نرم افزارهایی که وجود داشت این کارها را انجام دادم. البته با اینکه کار کردن با نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ برایم سخت بود، اما جرات کردم و با توجه به اینکه زمان هم داشتم خودم با ...
کارتون های جذاب دوران کودکی که رمان بودند
های اوست. او در سال 1928 به دنیا آمد و در 20 سالگی روی سن رفت. بعد از آن در سال 1949، به خاطر بازی در فیلم منون ساخته آنری جورج کلوزو به شهرت رسید که شیر طلایی ونیز را نیز به ارمغان اورد. بعدها نقش مکمل چهره هایی چون تایرون ادموند پاور و اورسن ولز در فیلم رز سیاه (1950) به کارگردانی هنری هاتاوی را نیز ایفا کرد. موفقیت های سسیل اوبری به همین جا ختم نشد و در کار نوشتن داستان های کودکان و ...
شرح وقایعی از دفاع مقدس تا مبارزه با داعش/کتابی که به مقاومت بها می دهد
خلاقیت نویسنده ها در جذب سلایق مختلف شود. از جمله قدرت جذب در آثار، به حاشیه نرفتن و کلاس گذاشتن در نوشتن و عدم استفاده از کلماتی که برای عوام گنگ است و مخاطب را زده می کند. هنرمند فرهنگ کشورش را یدک می کشد، امان از روزی که هنرمند خودش را گم کند.هنر هر هنرمند در پایداری در راهی است که یقین دارد سعادت او و مخاطبان در اوست.ما امروز در حال جنگ سرد هستیم و هنرمندان پیش قراولان این جنگ هستند. و سر آغاز ...
مرگ لوئیس ، اندوه صفت و پوزش آزاده
و زیاد پایبند متن نبود. در اواخر دهه 1940 آن دو با برنامه های شبانه شان کاملا شناخته شدند. سرانجام در سال 1954 این زوج حرفه ای از یکدیگر جدا شدند؛ اما پس از جدایی هر دوی آنها به شهرت انفرادی دست یافتند. باردیگر که این دو در کنار هم دیده شدند در سال 1976 و در فیلمی به کارگردانی فرانک سیناترا بود که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. لوئیس ده سال پس از مرگ دین، در سال 2005 در کتاب دین ومن یک داستان ...
تار به روایت فرهنگ شریف
به شیوه کار فرهنگ شریف در این نوع شیوه بیان داریم.در موسیقی توصیفی یک راوی را می توانیم درنظر بگیریم که آهنگساز و نوازنده می تواند آن را در متن موسیقایی خود به کار بگیرد. فرهنگ شریف در آثار خود، تمام تکنیک، مولفه های ردیف و نوع جمله بندی همگی در خدمت بیان موسیقایی با سونوریته ای درخشان می باشد. این نوازنده برجسته سال ها پیش در اثری به نام داستان بی پایان در دستگاه همایون اثری را خلق کرد که از نظر ...
می خواهم سر از کار بزرگان در آورم
نشان بدهد اما در فیلمی که وقایع آن در سال 1978 روی می دهد و بجز آرمی همر، شیلیان مورفی، بری لارسون، سم رایلی و شارلتو کوپلی نیز در آن بازی می کنند. هیچکس به معنای مطلق کلمه نرمال و عاری از دردسرسازی نیست. ببینیم خود همر که در ادامه سال جاری در فیلم مستقل مرا با نام خودت صدا بزن هم مشاهده خواهد شد و در فیلم بعدی و آینده نگر و هیولایی بعدی بن ویتلی به نام freak shift هم بازی خواهد کرد، درباره این ...
چرا باید دروغ های کوچک بزرگ را تماشا کنیم؟
شخصیت های داستان هستند. با این وجود، حضوری مردانه به نحوی به هرکدامشان آسیب زده است. سه زن در داستان، هر کدام به نحوی رابطه ای پیچیده با مردانشان دارند که همین پیچیدگی ها آن ها را به هم نزدیک کرده است. در آخر، مرگ میان همه پیوندی ایجاد می کنند. همه چیز آرام می شود، بحران از میان می رود و حتی مشکلات ظاهرا بی ربط به ماجرای قتل هم حل می شوند. بیشتر از این نمی توان درباره داستان سریال گفت، بدون آن ...
دوران رو به افول ستاره سالاری در فیلم ها
سپهری و... هر کدام ستاره ای بودند. در حال حاضر کدام شاعران معاصر را می شناسید که در این حد اعتبار داشته باشند. این ها شاید از عوارض این دوران باشد. عشقی مشکل اصلی را فیلمنامه دانست و ادامه داد: متاسفانه در این زمینه مشکل داریم. فیلم های اخیر را که می بینیم فیلم های داستان پرداز با روایت های کلاسیک، از ابتدا داستان ها غلط بنا می شوند، پرده دوم رها می شود، پرده سوم نیمه تمام رها می شود و نمی تواند ...
و اشغال، همچنان فاسد می کند...
گذشته را می توان در یک جمله کوتاه خلاصه کرد: "اشغال فاسد خواهد کرد، فاسد می کند و فاسد کرده است." این کل داستان است. تاریخ این اشغال را نیز این گونه می توان گفت: در سال 1967 افراد اندکی وجود داشتند که [نسبت به اشغال سرزمین های فلسطین] هشدار دادند. "از اینجا بروید"، این نگرانی را هشدار دادند. "سریعاً بروید! همین حالا! خودتان را نجات دهید! این اشغال ما را فاسد خواهد کرد. ما را به سمت فساد ...