سایر منابع:
سایر خبرها
وقف زمین برای انرژی هسته ای
هزینه شده، سایر نهادها چهل متر بنا می سازند در بوق و کرنا می کنند که شهرداری فلان کرده، چقدر اطلاع رسانی می شود، حالا ما سه هزار متر شبستان می سازیم چند میلیارد، بدون بودجه دولتی، اعتبارات یک آورده بزرگی برای شهرستان داریم، سرانه فرهنگی شهرستان را زیاد می کنیم، اما ما نتوانستیم خوب اطلاع رسانی کنیم. در همین حین در امامزاده عبدالله داریم و امام زاده ابوالحسن در حال احداث شبستان هستیم از طرفی در مباحث
مسبب 80 درصد لغو کنسرت ها خود شرکت ها هستند
بین مدیران دانشگاه هم وجود داشت که مبادا ما در اینجا بخواهیم مطرب از جنس لاله زاری تربیت کنیم، یعنی هنوز در بین بعضی از مسولین هم این نگرانی وجود داشت. خوشبختانه با حضور استادان و جوانان شریف، موسیقی ایران در مسیر واقعی و سالم خودش قرار گرفته و آن ذهنیت هم در حال از بین رفتن است. شما متعلق به خانواده مذهبی هستید. پیش از این هم در حوزه هنری و نهادهای انقلابی فعالیت می کردید. اما حالا این
نهضت تلمبار سازی و واکنش مدیرکل ورزش و جوانان گیلان
مسعود رهنما امروز با اشاره به وضعیت داماش گیلان اظهار کرد: خریداران زیادی در این عرصه ورود کردند و به نظر می رسد تا هفته آینده وضعیت داماش مشخص شود . وی ادامه داد: اولویت ما با شورای شهر رشت بوده و قرار است بودجه ای برای خرید باشگاه داماش در نظر بگیرند . مدیر کل ورزش و جوانان گیلان درباره خرید باشگاه داماش توسط جواد شهبازی خریدار قبلی ملوان، تصریح کرد: تاکنون وی اقدام اساسی
سد لاسک 47 هکتار جنگل هیرکانی شفت را زیرآب می برد/بسیاری از سرمایه داران شفتی در شهرشان سرمایه گذاری نمی ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت:احداث سد لاسک 47 هکتار از جنگل های منحصر به فرد هیرکانی این شهرستان را به زیر آب می برد و ممکن است حساسیت محیط زیست جهانی را در بر داشته باشد. ناصر عاشوری با اشاره به اهمیت احداث جاده شفت زنجان اظهار کرد:این پروژه پیوست بودجه شده و در تلاش هستیم با فاینانس تسهیلات اعتباری خارجی اجرای آن را سرعت دهیم
همه به داماش علاقه مند هستیم اما طرح خرید داماش در صحن شورا مطرح نشده است
اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از انتشار خبری در خصوص ابراز تمایل شورای شهر رشت به خرید داماش گیلان از سوی مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان , عباس صابر رئیس شورای شهر رشت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دیارمیرزا طرح و بررسی این موضوع را در صحن شورا رد کرد. عباس صابر با بیان اینکه اعضای شورای شهر رشت علاقه مند به حمایت از داماش گیلان هستند و در مصاحبه ها و نطق های خود
نبض ورزش همگانی شهر با شعارهای تکراری می زند!
و گسترده در ورزش همگانی شانه خالی کرد. شاید مهم ترین دلیل آن کمبود بودجه هیات های ورزشی باشد! او گفت: در ورزش همگانی شهرداری بیشتر مورد توجه مردم قرار دارد و با توجه به کارهای گسترده شهرداری در این حوزه، کمترین انتقاد باید از شهرداری باشد و در این زمینه بالاترین نمره به شهرداری تعلق می گیرد. نماینده اداره کل ورزش و جوانان دنباله رو شعار مسئولان شهری علیرضا
سرنوشت اقتصاد ایران بدون طلای سیاه
های گردشگری ایران نسبت به این کشورها سابقه تمدنی و تاریخی کشور است. عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،از مزیت های کشور برای جذب توریست را هزینه پایین مخارج دانست و گفت: گردشگران بین هزینه های کشورهای مختلف ودرآمد سرانه کشورشان مقایسه کرده و کشور ما را کشور ارزانی می یابند، البته کشوری ارزان نه برای مردم خودمان بلکه برای کشورهای دارای درآمد ارزی و احساس می کنند رایگان
حل پرونده هسته ای، رونق اقتصادی و آشتی ملی سه محور مورد تاکید رییس جمهور در 19 سفر استانی
پروژه مهم با مبلغ 651 میلیارد تومان در طول سال های 94 و 95 برای توسعه استان -حل دو معضل کمبود آب و هوای ناسالم در اصفهان - سامانه دوم آب شرب اصفهان در دست اجرا قرار دارد و دولت با همه توان آن را اجرا خواهد کرد -اتمام سامانه آبرسانی 4 شهرستان استان تا پایان 94 -آغاز احداث اولین راه آهن سریع السیر کشور بین تهران، قم، اصفهان با در نظر گرفتن بودجه ای بالغ بر 2
تدبیر دولت درتحول نظام سلامت کشور وحضور31 مقام بلندپایه در 19 شهرطی هفته گذشته
: این روش ها در صورتی که بدرستی مطرح شوند آمادگی داریم در جلسات مختلف آنها را مرور کنیم. -- معاون وزیر ورزش و جوانان :مسابقات ورزشی فرامنطقه ای می توان برای مشهد 2017 تدارک دید مشهد - معاون وزیر ورزش و جوانان گفت : می توان مسابقات ورزشی فرامنطقه ای را برای مشهد در سال 2017 تدارک دید و برگزار کرد. نصرالله سجادی در جریان دیدار با استاندار خراسان رضوی ضمن طرح مباحثی پیرامون برگزاری
سیستم های نظارتی بر عملکرد مالی شوراها نظارت کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسماعیل بحری امشب در نشست شورای اسلامی بخش لشت نشای این شهرستان تصمیم گیری درباره روستاهای فاقد شورا را به عهده شورای بخش دانست. وی با بیان اینکه بخش لشت نشا 46 روستای برخوردار از شورا دارد، افزود: اعضای شوراهای این روستاها مسایل اجرایی و فعالیت های خود را به صورت متمرکز در همان روستا را پیگیری می کنند. رئیس شورای اسلامی بخش لشت نشا فعالیت این
مسئولین ورزشی باید به گنج یابی در روستاها بپردازند/ فشار طاقت فرسای 12 سال تحریم را تحمل کردیم
اسماعیل حاجی پور، در جلسه شورای شهرستان رشت که امروز با حضور مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان برگزار شد، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، اخلاق را یکی از تاکیدات اصلی دین مبین اسلام دانست و اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم رعایت اخلاق را در تمامی امور داشته باشیم. وی مظهر و الگوی اخلاق در ورزش را جهان پهلوان تختی معرفی کرد و افزود: پهلوانانی همچون ایشان جوانمردی
فردی که خود را برنده انتخابات آینده از حوزه تالش می داند/نظر آقای مدیرکل درمورد حضور زنان در ...
. مطمئناً هر نتیجه ای که خداوند متعال مصلحت بدانند مردم بزرگ وار انتخاب کنند بنده هم تسلیم آن انتخاب خواهم بود من کماکان در خدمت این مردم هستم و هیچ گاه هم زندگی خودم را از این مردم جدا نخواهم کرد. نظر آقای مدیرکل درمورد حضور زنان در ورزشگاه به گزارش فارس ,مسعود رهنما ظهر امروز در نشست با اعضای شورای اسلامی شهرستان رشت با اشاره به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها اظهار کرد: حضور
ضرورت توجه به ورزش روستاهای شهرستان رشت
/> رئیس شورای شهرستان رشت با بیان اینکه محلات رشت نیازمند توجه مسئولان است، تصریح کرد: در این محلات و روستاهای شهرستان رشت جوانانی هستند که باید از توانایی های آنها استفاده شود. وی با اشاره به اینکه استعداد بالقوه جوانان باید به بالفعل تبدیل شود، افزود: با اعطای تجهیزات و امکانات ورزشی می توان استعدادیابی کرد و ورزشکاران بسیار خوبی تحویل جامعه داد. حاجی پور خاطرنشان کرد
حضور بانوان در ورزشگا ه ها مشکلی ندارد/معتقدم این حضور بسیاری از آسیب های اجتماعی را برطرف می کند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مسعود رهنما ظهر امروز در نشست با اعضای شورای اسلامی این شهرستان با اشاره به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها اظهار کرد: حضور بانوان در ورزشگاه ها جزو مطالبه اجتماعی زنان است و دولت باید برای این موضوع تدبیر بیندیشد. وی با بیان اینکه حضور بانوان با رعایت حد و حدود شرعی می تواند انجام شود، تصریح کرد: در ورزشگاه های مختلف بخش ویژه خانوادگی وجود ندارد و بنده
امید بخش خصوصی به دولت تدبیر برای ورود به حوزه ورزش
جوانان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این اداره کل ایجاد تمهیدات و شرایط لازم برای ورود بخش خصوصی به ورزش با اولویت حوزه های عمرانی جزو اولویت های اول این مجموعه است، گفت: ما در این زمینه به شدت نیازمند سرمایه های بخش خصوصی هستیم زیرا که با بودجه های ناچیز دولتی توان ایجاد و تکمیل پروژه های ورزشی وجود ندارد. محمد شروین اسبقیان ، لازمه رسیدن به ارقام هدف در زمینه سرانه ورزش استان را ورود
ریاست هیئت بولینگ و بیلیارد گیلان در سمت خود ابقا شد
به گزارش خزرآنلاین ، مدیر کل ورزش و جوانان استان گیلان با اشاره به مشکلات پیش روی ورزش استان اظهار کرد: بنده به عنوان مدیرکل اگر در جلسات مختلف ورزشی استان حضور نداشته باشم، ممکن است حقوق ورزش گیلان تضییع شود. مسعود رهنما با بیان اینکه سرانه ورزش گیلان در رتبه 23 کشور قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه رشت پرتراکم ترین شهر استان است، اما از لحاظ سرانه ورزشی در رتبه آخر جای گرفته
آمادگی صفر درصدی چمن بخش بوشکان برای لیگ 94
دهند و مسؤلین هم حرفی از بی پولی به میان نیاورند. کمتر از ده روز دیگر تا شروع لیگ 94 دسته یک و دو بخش بوشکان باقی مانده است.آیا این چمن با این وضعیت تا پایان لیگ جوابگو خواهد بود؟ آیا باز هم به فریاد تیم ها مهر سکوت خواهند زد؟ آیا واقعا استان بوشهر مستحق چنین زیر ساخت های ورزشی است؟ طی این یکسال مسؤلین اداره ورزش و جوانان در خواب بوده اند؟ندیده اند؟پشت گوش انداختند
خاطرات هاشمی رفسنجانی در مورد سقوط فاو و جنگ/دفاع سردار قربانی: اشتباه کرده است !!با تحلیل های آبدوغ ...
است که نه تنها فرماندهان هیچ تقصیری در شکست فاو نداشتند بلکه با تمام وجود پا به پای دیگر رزمندگان، تمام تلاش خود را در جلوگیری از این شکست به کار بستند ولی چه می شد کرد که ارتش بعث با کمک های بی دریغ دو ابرقدرت شرق و غرب و بکارگیری انواع تجهیزات پیشرفته زمینی و هوایی و استفاده از تسلیحات شیمیایی، تمام توان خود را برای شکست ایران در فاو بکار گرفته بود و فاو علی رغم مجاهدتهای رزمندگان اسلام و بدون
روانشناسی شخصیت محمدرضا پهلوی /محمد رضا پهلوی در سفر ی که هر گز بازنگشت!!!
بازخوانی تاریخ جزییات آخرین لحظه های شاه در ایران فرح در خاطرات خود آخرین لحظات شاه در ایران را اینگونه روایت می کند : عزیمت اشک آلوده محمدرضا و من در 26 دی ماه 1357 انجام شد. دخالت امریکا در امور داخلی ایران به اندازه ای رسیده بود که دیگر حتی ما را هم در جریان امور قرار نمی دادند، مثلا ژنرال رابرت هایزر مدتها بود به ایران آمده و فعالیت می کرد در حالی که ما اصلا اطلاع نداشتیم . وقتی محمدرضا فهمید ژنرال هایزر در تهران است بیشتر مشکوک شد و به من گفت: به محض اخذ رای اعتماد توسط بختیار کشور را ترک خواهیم کرد. ما در روزی که بختیار به مجلس رفته بود در فرودگاه بودیم و جریان مجلس را از طریق تلفن بی سیم گوش می کردیم. محمدرضا بیم آن را داشت که ما به سرنوشت ژنرال داوود خان رئیس دولت افغانستان که به اتفاق تمام اعضای خانواده اش اعدام شد دچار شویم. خوشبختانه محمدرضا با پیش بینی درست از ماه ها قبل همه اعضای خانواده دیبا و پهلوی را به خارج فرستاده بود فرزندانم در امریکا بودند بیشتر اعضای خانواده محمدرضا هم به جز والاحضرت شمس و شوهرش در امریکا بودند و جایشان امن بود. اما من و محمدرضا ماهها بود از وحشت این که به دست انقلابیون بیفتیم خواب راحت نداشتیم. روزی که برای خروج از کشور به فرودگاه رفتیم (26دیماه57) ارتشبد قره باغی آمد جلوی هلی کوپتر و احترام کرد .بعد سپهبد بدره ای جلو آمد و من و محمدرضا را بوسید. محمدرضا به قره باغی و بدره ای ، خسرو داد ، ربیعی و اسیر افسران عالی رتبه حاضر در پاویون سلطنتی گفت: ما برای مدت کوتاهی استراحت می کنیم تا ببینیم چه می شود؟ افسران حاضر مثل بچه های کوچک گریه می کردند. سپهبد ربیعی فرمانده نیروهای هوایی دست محمدرضا را گرفته بود و رها نمی کرد. عده ای خود را روی پای محمدرضا انداخته بودند. محمدرضا به عنوان آخرین دستورات به آنها گفت: ما در این شرایط احتیاج به نهایت میهمن پرستی شما داریم. قره باغی با صدای نسبتا بلند گفت: اعلیحضرت چه دستور می دهند؟محمدرضا گفت: ابتکار عمل به دست خود شما است همان که گفتم احتیاج به میهن پرستی در نهایت معنی آن داریم امیدواریم خودتان را نشان بدهید. محمدرضا از آن که مجبور به ترک وطن شده بود به شدت متاثر و ناراحت بود ساعت از یک بعد از ظهر گذشته بود که ما در میان بدرقه دکتر شاهپور بختیار (نخست وزیر) دکتر جواد سعید (رئیس مجلس شورای ملی) دکتر علی قلی اردلان (وزیر دربار) و فرماندهان عالی رتبه ارتش و گروهی از رجال و شخصیت های مملکتی فرودگاه مهر آباد تهران را ترک گفتیم. محمدرضا در گفتگوی کوتاهی که پای پلکان هواپیما با خبرنگاران انجام داد گفت: برای چند روز استراحت به اسوان (مصر) می رود او اضافه کرد همان طور که در موقع تشکیل این دولت گفته بودم مدتی است که احساس خستگی می کنم و احتیاج به استراحت دارم ضمنا گفته بودم بعد از این که خیال ما راحت شود و دولت مستقر شود به مسافرت خواهم رفت و این سفر اکنون آغاز می شود. امروز با رای مجلس شورای ملی که پس از سنا داده شد امیدوارم که دولت بتواند هم در جبران گذشته و هم در قانون گذاری آینده موفق شود و برای این کار ما مدتی به همکاری و حسن وطن پرستی به معنای اشد کلمه احتیاج داریم سخن دیگری غیر از حفظ مملکت و انجام وظیفه بر اساس میهن پرستی ندارم... محمدرضا همین اندازه گفت که خسته است و برای معالجه کشور را ترک می کند و از پاسخ به این پرسش که کی باز خواهد گشت خودداری نمود و گفت که این به وضع مزاجی اش بستگی خواهد داشت. محمدرضا در حالی که از پلکان هواپیما بالا می رفتیم گریه می کرد. در هواپیما خودش به کابین خلبان رفت و هدایت هواپیما را به عهده گرفت و تا فرودگاه اسوان بدون استفاده از خلبان اتوماتیک شخصا هواپیما را هدایت کرد. ما پنج روز در مصر بودیم اما امریکایی ها به ما دستور دادند تا خاک مصر را ترک کنیم در روز پنجم سفیر امریکا به دیدار محمدرضا در اسوان آمد و بدون مقدمه چینی ها تشریفاتی به صراحت گفت شما باید فردا صبح خاک مصر را ترک کنید. تاریخ اساطیر سرزمین آموزش آواز در باب ققنوس مرغ مشهور می گویند که موسیقی دانان هندی چندی از دستگاه های موسیقی خود را مدعی هستند که از ققنوس آموخته اند . مجمل احوال این حیوان آنکه ققنوس مرغی است در یکی از جزایر هندوستان ، طاق است ، او را جفت نباشد و هزار سال عمر می کند و چون نزدیک به مردن رسد ، سه روز قبل از موت ، هیزم بسیار جمع کرده ، بر سر هیمه نشیند ، و نزدیک هزار سوراخ در منقار اوست ، شروع به خواندن می کند ، و هر گونه آواز از منقار او بیرون آید ، و جمیع وحوش و طیور آن صحرا نزد آن مرغ جمع شوند ، بعضی از آواز او مدهوش شوند و برخی بمیرند . و چون وقت فوتش در رسد ، بال و پر بر هم زند ، و آتشی از بال او بجهد و به هیزم افتد و آن مرغ را بسوزاند و خاک و خاکستر گرداند ، آنگاه بادی بوزد و از زیر خاکستر ققنوسی دیگر پیدا شود . برهمن های هند و ریاضت کشان آن دیار به آن جزیره رفته و علم موسیقی را از آن مرغ فرا گرفته اند به نقل از کتاب ریاض السیاحه مستعلی شاه تلخک شیخ عطار و طنازی موقع شهادت نقل است که شیخ عطار در زمان فترت چنگیز خان به دست لکشر مغول اسیر شد و در قتل و عام شهید گشت و سسب شهادت او آن بود که طوطی روح مبارکش از زندان قفس بدن ملول شده ، می خواست که به شکرستان وصال رسد . گویند که مغولی می خواست که شیخ را به قتل برساند و مغول دیگر گفت : این پیر را مکش که خونبهای او هزار درهم بدهم . مغول خواست که ترک قتل شیخ نماید . شیخ گفت : مفروش که بهتر از این خواهندم خرید. شخصی دیگر گفت که این پیر را نکش که به خونبهای او یک توبره کاه می دهم . شیخ گفت : بفروش که به از این نمی ارزم ... سرباز مغول از این شوخی و حرکات شیخ خشمگین شده شمشیر کشید و شیخ شربت شهادت نوشید . به نقل از تذکره دولتشاه شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی به دلیل اوجگیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرائی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جائی جهت اقامت شاه بود. او که در سنموریتس سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، 2 خانه ویلائی داشت... از 26 دی 1357 که محمدرضا پهلوی در بحبوحه انقلاب اسلامی از ایران گریخت تا 5 مرداد 1359 که در بیمارستان رمادی قاهره درگذشت، در سرگردانی و آوارگی بود. او در اولین مرحله از سفر بدون بازگشت خود وارد آسوان مصر شد و به هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمی و تشریفاتی انورسادات رئیس جمهور این کشور قرار گرفت. سادات، میهمانان را به هتلی در یک جزیره مصنوعی در وسط رود نیل انتقال داد. شاه یک هفته در این هتل اقامت کرد. سپس در دوم بهمن 1357 با بدرقه رسمی سادات، مصر را به قصد مراکش ترک کرد. گرچه شاه به دعوت پادشاه مراکش به آن کشور رفت ولی در رباط از آن تشریفات رسمی که در مصر به عمل آمد خبری نبود. ملک حسن پس از دیداری کوتاه و رسمی با شاه، ترتیب انتقال وی و همراهانش را به کاخ جنانالکبیر در حومه پایتخت داد. شاه 67 روز در این کاخ که در وسط باغ بزرگی بنا شده بود، ماند. در طول این مدت از یکسو امامخمینی از نوفللو شاتو به تهران آمد و 10 روز بعد انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید و از سوی دیگر در مدت زمان دو ماهه اقامت شاه در مراکش، اکثر درباریان و اطرافیان شاه که وی را در خروج از ایران به مصر و از آنجا تا مراکش همراهی کرده بودند، به تدریج او را رها کرده و رهسپار اروپا و امریکا شدند. تنها جمعی از خدمه بودند که شاه را هنگام ترک مراکش همراهی کردند. از سوی دیگر دولت مراکش نیز به دلیل آنکه تصمیم گرفته بود روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند مایل نبود اقامت شاه طولانی شود. این موضوع را خود شاه و اطرافیانش نیز از فحوای مقالات مطبوعات مراکش فهمیده بودند. شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی به دلیل اوجگیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرائی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جائی جهت اقامت شاه بود. او که در سنموریتس سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، 2 خانه ویلائی داشت تصمیم گرفته بود شاه را به آنجا انتقال دهد اما دولتمردان سوئیس مایل نبودند روابطشان با دولت جدید ایران به خاطر وفاداری به رئیس یک دولت سرنگون شده به خطر بیفتد. محمدرضا پهلوی در شرائطی که نتوانسته بود کشوری را به عنوان پناهگاه بیابد، به پیشنهاد مشترک راکفلرو کیسینجر مجبور شد به باهاما در آمریکای مرکزی،1 برود. این سفر با هواپیمای اختصاصی شاه حسن مراکشی صورت گرفت زیرا خلبان معزی چند روز پس از آنکه شاه و همراهانش را به رباط رساند، با موافقت شاه، مراکش را به مقصد تهران ترک کرد. 2 هواپیما صبح روز 10 فروردین 1358 فرودگاه رباط را به مقصد جزایر باهاما ترک کرد. در فرودگاه باهاما هیچ یک از مقامات دولتی برای پذیرائی از شاه حضور نیافتند و شاه و همراهان توسط رابرت آرمائو عضو ارشد سیا و دوست اشرف پهلوی به مقصد از پیش برنامهریزی شده هدایت شدند. شاه، همسرش و یک پیشخدمت به یکی از جزایر و بقیه همراهان به جزیره دیگر برده شدند. به شاه و فرح اجازه خروج از جزیره داده نشد. شاه 70 روز در این جزیره به سر برد. انتشار خبرهای مربوط به برقراری نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358، شناسائی جهانی جمهوری اسلامی ایران، اعدام هویدا و امرای ارتش شاه در ایران، ورود عرفات به تهران، تبدیل سفارت اسرائیل به سفارت فلسطین، تعقیب بینالمللی شاه و تشدید بیسابقه مراقبتهای امنیتی برای حفظ جان شاه و ممانعت از ربوده شدن وی، بدترین خبرها و رویدادهائی بود که شاه طی 7 هفته اقامت خود در باهاما با آنها مواجه شده بود. علاوه بر این، در همین مجمعالجزایر بود که شاه توسط پزشکان اعزامی از فرانسه، از بیماران سرطان لنفاویش مطلع شد. 3 شاه و باقیمانده همراهان روز 20 خرداد 1358 با یک هواپیمای کرایهای از باهاما راهی مکزیک شدند و در یک خانه ویلائی که قبلاً برای اقامت آنان در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند. گفته میشود وزارت خارجه مکزیک مایل به ورود شاه نبود اما خوزه لوپز پورتیلو رئیسجمهور آن کشور تحت فشار آمریکا مجبور شده بود، وی را در حومه مکزیکوسیتی برای مدتی اقامت دهد. شاه و معدود همراهان وی مدت 4 ماه در این اقامتگاه ماندند. در دوازدهمین روز اقامت آنان در مکزیک دوم تیر 1358 انورسادات از پارلمان مصر تقاضا کرد قطعنامهای تصویب کند و به شاه اجازه دهد تا به عنوان پناهنده سیاسی برای همیشه در مصر بماند. در پارلمان مصر از این پیشنهاد با کفزدنهای بسیار، استقبال شد. 4 هفته پس از ورود شاه به مکزیک بیماری وی تشدید شد. او یک تومور سرطانی بدخیم در ناحیه گردن داشت و از یرقان شدید نیز رنج میبرد. پس از 4 ماه اقامت در مکزیک وی مطلع شد که دولت کارتر با سفر او به آمریکا صرفاً با هدف معالجه بیماریش موافقت کرده است. از این رو در 30 مهر، مکزیکوسیتی را به مقصد بیمارستان نیویورک همان بیمارستانی که 17 ماه پیش امیراسدالله علم وزیر پیشین دربار به بیماری مشابهی در آن درگذشت 4 تر ک کرد و به مدت 54 روز در آنجا بستری شد در این مدت دو بار تحت عمل جراحی طحال و کیسه صفرا قرار گرفت. کمتر از دو هفته پس از ورود شاه به این بیمارستان، سفارت آمریکا در تهران به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آمد و این امر بیش از پیش کارتر را به صحت دیدگاههایش که مایل نبود شاه به آمریکا بیاید، متقاعد کرد. دستور مسدود ساختن دارائیهای ایران در بانکهای آمریکائی 22 آبان 1358 واقعه دیگری بود که اوضاع را پیچیدهتر کرد. مشاهده خشم ضد آمریکائی مردم ایران و اصرار آنان برای تحویل گرفتن شاه، از تلویزیون اتاق بیمارستان نیویورک از جمله مهمترین نگرانیهای شاه بود. علاوه بر این خبر آزاردهنده دیگر این بود که به شاه اطلاع داده شد به محض بهبودی نسبی باید خاک آمریکا را ترک کند. در همین حال سفیر مکزیک نیز به همراهان شاه اطلاع داد که بعد از تصرف سفارت امریکا در تهران، دولت مکزیکوسیتی به خاطر حفظ روابط سیاسی خود با حکومت تهران مایل به میزبانی مجدد شاه نمیباشد. بدترین لحظه شاه و همسرش زمانی بود که در 11 آذر 58 از بیمارستان نیویورک مرخص شدند ولی هنوز مقصدی برای سفر نداشتند. در نتیجه آنان با یک هواپیمای نیروی هوائی آمریکا به مقصد تکزاس پرواز کردند تا 2 هفته باقی مانده از روادید خود را در آنجا در داخل آپارتمانی کوچک بگذرانند. اما در حین راه به همراهان آمریکائی خبر رسید که آپارتمان مزبور هنور آماده نیست. در نتیجه شاه و همسرش به مکانی که بعداً معلوم شد، تیمارستانی برای نگهداری بیماران روانی است برده شدند. با ورود به این مکان همسر شاه برای نخستین بار با داد و فریاد به همراهان آمریکائی خود اعتراض کرد و گفت: آیا ما در اینجا زندانی هستیم؟ آیا کارتر ما را زندانی کرده است؟ ما در این جا دیوانه خواهیم شد؟ باید بیرون برویم و .......... 5 برای فرونشاندن اعتراضات همسر شاه تلفن در اختیار وی گذاردند و او توانست بستگان خود را در جریان قرار دهد. پس از چند ساعت آنان به آپارتمان مورد نظر در پایگاههای نظامی لک لند تکزاس برده شدند. مقامات آمریکائی با پایان مهلت اقامت شاه در آمریکا به وی اطلاع دادند که به دلیل عواقب ناشی از تصرف سفارت آمریکا در تهران امکان تمدید روادید وی وجود ندارد و به همین دلیل در پاناما جائی مناسب برای اقامت وی و همسرش در نظر گرفته شده است. شاه که غیر از پذیرفتن، چاره دیگری نداشت به اتفاق همسرش در 24 آذر 1358 با هواپیمای نیروی هوائی آمریکا از فرودگاه تکزاس به پاناما در آمریکائی مرکزی برده شدند. وقتی شاه و همسرش در فرودگاه پایگاه هوائی هوارد در پاناما سیتی از هواپیما خارج میشدند جز جمعی از سربازان گارد ملی پاناما، افسران امنیتی ، دستیاران عمر توریخوس 6 و سفیر آمریکا کسی در فرودگاه نبود. شاه، همسرش و پزشک مخصوص آنها با هلیکوپتر از فرودگاه به یک پایگاه در جزیرهای به نام کونتا دورا متعلق به پاناما انتقال داده شدند. توریخوس روز 25 آذر به ملاقات شاه آمد. او در پایان این ملاقات به یکی از مشاورینش گفت شاه مانند پرتقالی است که تا آخرین قطره آبش را گرفتهاند و تفالهاش حتی به درد غذای خوکها هم نمیخورد. این سرانجام کسی است که کشورهای بزرگ او را چلاندهاند، شیرهاش را کشیدهاند و تفالهاش را دور انداختهاند. 7 شاه و همسرش در پاناما با دو دردسر عمده مواجه شدند. نخست شدت گرفتن بیماری شاه که وی مایل نبود پزشکان پانامائی بدون اطلاع از ماهیت و عمق بیماریش معالجات را از صفر شروع کنند؛ او بویژه از نگرانی پزشکان پانامائی از عواقب جراحی خبر داشت. دیگری اطلاعاتی بود که براساس آن مقامات وزارت خارجه دولت ایران در تماس مداوم با مقامات پانامائی بودند تا بتوانند راهی برای استرداد شاه بیابند.8 راه رهائی از این دو دردسر، خروج شاه و همسرش از پاناما بود. با همه این مشکلات، شاه و همسرش 100 روز در پاناما ماندند و سپس به اصرار رئیس جمهور مصر و همسرش، روز سوم فروردین 1359 با یک هواپیمای پانامائی رهسپار قاهره شدند. این بار نیز در فرودگاه مصر انورسادات و همسرش استقبال رسمی از شاه به عمل آوردند. شاه روز 8 فروردین در بیمارستان معادی قاهره تحت عمل جراحی طحال و کبد قرار گرفت. آزمایشهای انجام شده بر روی بافتها نشان میداد سرطان بدخیم تمامی سیستم خون و کبد وی را فرا گرفته است. با ورود شاه به مصر مجلس نمایندگان این کشور نیز دستور رئیسجمهور در مورد تصویب طرح اعطای پناهندگی به شاه را به اجرا در آورد. ورود شاه همچنین از یکسو خشم مردم ایران علیه آمریکا و حکومت مصر را برانگیخت و از جانب دیگر سبب رنجش خاطر گروههای اسلامی مصر گردید و تظاهراتی را در قاهره و چند شهر دیگر با هدف واداشتن دولت به اخراج شاه براه انداخت. تشخیصهای گروهای مختلف پزشکی راجع به درمان شاه و تجویز راهحلهای مختلف، خود یکی از عوامل نگران کننده برای شاه بود. شاه در مصر دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و بهبود نیافت. او در کاخ قبه که معمولا در اختیار سران کشورهای بازدید کننده از مصر قرار میگیرد برده شد. آخرین مصاحبه شاه قبل از مرگش، در خرداد 1359 در همین کاخ صورت گرفت. وی در این مصاحبه که با کاترین گراهام مدیر مؤسسه مطبوعاتی واشنگتن پست انجام داد، از بیمهری رهبران دولتها که مایل به پذیرفتن وی نبودند، از فرصتطلبی دولتمردان آمریکائی و انگلیسی و از اینکه در برابر انقلاب ایران دست به کشتار بیشتر و بیرحمانه تر نزد اظهار تاسف کرده است. حال عمومی شاه در اقامت دومش در مصر هفته به هفته و ماه به ماه وخیمتر شد. آزمایشات انجام شده در ماههای خرداد و تیر 1359 نشان میداد که عفونت تمامی بدن وی را احاطه کرده است. در اولین روزهای مرداد تیم پزشکی اعزامی از فرانسه نسبت به نجات جان شاه اظهار ناامیدی کرد و محمدرضا پهلوی 4 ماه پس از سفر دوم خود به مصر در 5 مرداد 1359 درگذشت .جسد شاه در مسجد زیدالرفاعی، جائی که معمولاً اجساد پادشاهان مصر در آن دفن میشد، به خاک سپرده شد. جنازه رضاخان پدر شاه نیز که در 1323 در آفریقای جنوبی درگذشت برای مدت 6 سال در مصر و در همین مسجد نگهداری میشد.9 شاه در حالی درگذشت که 9 ماه از گروگانگیری دیپلماتهای آمریکائی در تهران میگذشت و استرداد شاه به ایران از جمله شرائط آزاد کردن دیپلماتها اعلام شده بود. از این رو هیچ یک از کشورها حاضر به پذیرفتن شاه نبود. ...