سایر منابع:
سایر خبرها
شور و شعور مردم به برکات عزاداری ها نسبت به نهضت عاشورا افزایش می یابد/ برگزاری برنامه رهروان زینبی به ...
از جایگاه ولایت و دفاع از این مرز و بوم هستند. فرمانده سپاه ناحیه گرگان با بیان اینکه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، گفت: مدافعان حرم و شهیدحججی ها درس ایثار و شجاعت را در دستگاه عزاداری ابا عبدالحسین (ع) پرورش یافتند. مهاجر با بیان اینکه به برکت خون امام حسین (ع) پیروزی جبهه حق را در شرایطی که دشمن جنگ نابرابر فرهنگی و نرم را شروع کرده شاهد خواهیم بود، افزود ...
علم الهدی: اگر دشمن اقتصاد را هدف قرار داد و مردم از شاخصه های دین گذشتند آن جامعه یزیدی می شود
خاطره یک حادثه و تاریخ نیست، مردم با عاشورا نباید به عنوان یک تاریخ برخورد کرد زیرا یک مسئله شخصی و یک رقابت سیاسی نبوده قضیه کربلا قضیه جریان است یعنی نه حادثه شخصی و نه داستان تاریخی و افسانه و رقابت سیاسی است، برخورد دو جریان است که این دو جریان در تاریخ برای همه زمان ها و مکان ها حاضر هستند و این برخورد میان این دو جریان در همه زمان ها است. یک جریان سیاسی محورش قدرت یابی است و یک جریان سیاسی ...
با برگزاری باشکوه عزاداری ها در محرم فرهنگ عاشورا در جامعه حفظ می شود
روند و ایران اسلامی برای پاسداری از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هنوز در حال اهداء شهید است. رئوفی تصریح کرد: شهید حججی نمونه بارز جوانانی است که نظام اسلامی برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) در این راه تقدیم نمود و این شهید باشکوه خاصی بر روی دستان مردم کشور تشییع شد و شهدایی همچون شهید علی کریمی نیز جان خود را فدا کردند تا نهضت عاشورا زنده بماند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع ...
قدردانی سپاه از حضور حماسی مردم در مراسم تشییع شهید حججی
باشکوه تشییع و خاکسپاری شهید مدافع حرم، پاسدار محسن حججی، (از رزمندگان دلاور لشکر 8 نجف اشرف نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توسط اشقیای تکفیری و ضداسلام در جبهه های مقاومت اسلامی و دفاع از حرم زینبی به شهادت رسید) با نمایان ساختن پیوند وثیق و ناگسستنی ایرانیان با ارزش ها و آرمان های دینی، انقلابی و تاریخی مورداحترام این سرزمین ، تصویر درخشان و معنادار دیگری از عزم و اراده ی خلل ناپذیر ...
شهیدی که ساعت دقیق شهادتش را هم پیش بینی کرد / اگر قدرت نداشته باشیم وقایع میانمار را در ایران هم پیاده ...
...> عبدالله پور ادامه داد: ملت ایران نشان داده است که راه شهدا را با جدیت پیگیری می کند. برخی از شهدا 35 سال پیش شهید شده اند. بهترین آدم های ما هم اگر 35 سال پیش فوت کرده باشند کسی از آنها یاد نمی کند اما در روز جمعه مردم حاضر می شوند برای یاد و خاطره این شهدا در این مسجد جمع شوند. وی با بیان اینکه در همه وصیت نامه های شهدا اطاعت از ولی فقیه مورد تأکید بوده است افزود: امروز ولی فقیه از ما در ...
مداح اگر بدی کرد مداحی کردن برای امام حسین(ع) را بدنام نکنیم/ مداحی که در مقابل صادق شیرازی ها موضع ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پاسرو ؛ به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و محرم و صفر نیز با نفس سخنرانان، راویان و مداحان نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده است، به بیانی شیواتر خون 72 تن شهید کربلا درخت اسلام را آبیاری می کند و این درخت همه ساله با نوای هر که در دستگاه حسین(ع) می خواند و تلاش می کند تازه نگاه داشته می شود. ...
امام حسین(ع) در قرآن/ چرا به سیدالشهدا(ع) مصباح الهدی می گویند؟
داشتند برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت می کردند . (سجده/24) امام حسین(ع) مظهر این وصف برجسته انبیای الهی است. از این رو، پیامبر(ص) او را مصباح و چراغ فروزان هدایت معرفی کرده است: إنّ الحسین مِصباحُ الهدی و سَفینَةُ النّجاةِ؛ حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است . امام حسین(ع) برای زنده نگه داشتن راه حق و اسلام قیام کرد و از همه هستی خود در این ...
حضرت عباس علیه السلام تکیه گاه ولایت/ علمدار کربلا آیه روشن کتاب استقامت است
وجود ندارد که ثابت کند در روز تاسوعا جنگی بین اصحاب امام حسین(ع) و دشمنان اتفاق افتاده باشد یا شخصی از طرفین کشته شده باشد، بلکه طبق تاریخ های معتبر، همه شهدا از جمله حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشورا شهید شدند. دلیل اینکه روز تاسوعا را متعلق به حضرت ابوالفضل(ع) می دانند، چند امر است: 1. روز تاسوعا روزی بود که آب به طور کلی در خیام حرم نایاب شد و عطش، اهل بیت(ع) را بسیار آزار می ...
دشمن در جنگ نرم نفوذ کرده/ شهید حججی نمونه اصحاب آخرالزمانی مهدی (عج) است
به همگان آموخت باید پیرو ولی خدا بود. وی با بیان اینکه نکته اول آیه 54 سوره مائده تأکید بر بریدن عده ای دارد، بیان کرد: چقدر در طول این سال ها از کشتی انقلاب جدا شدند و رهبری فرمود نسل امروز ما جلوتر از نسل اول انقلاب نباشند، کمتر نیستند و شهدای مدافع حرم این سخن را تأیید کردند. مسؤول مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا ادامه داد: فطرت جوانان ایرانی پاک است و آموزه های شهدا نه فقط ...
شهید حججی راه مبارزه با دشمنان اسلام را برای ما هموار کرد
و مبارزه با باطل و تمام خبیثان ایستاد، تصریح کرد: این شهید با انتخاب خود این راه و مسیر والا و ارزشمند را طی کرد و به درجه شهادت رسید. این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه شهادت شهید محسن حججی تأکید بر وفاداری به اصول ناب اسلامی بود، اضافه کرد: شهادت شهدای مدافع حرم به ویژه شهید محسن حججی ما را به یاد ایثار و رشادت جوانان دوران دفاع مقدس می اندازد. الماسی با تأکید بر اینکه شهید حججی راه مبارزه با دشمنان اسلام را برای ما هموار کرد، اظهار کرد: شهید حججی ها همانند سایر شهدا با خدا معامله کردند و بیرق دار دفاع از حریم اهل بیت (ع) هستند. انتهای پیام/ ...
یادواره آبروی کوچه ها و افتخار محله ها در روستای درو خلخال+تصاویر
همه چیز خود گذشتند تا امنیت و آسایش بعدازآنها برای مردم ایران باقی بماند. وی ضمن اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس علاوه بر جنگ با دشمن بعثی و رژیم صدام تعدادی از رزمندگان در کنار شهید چمران در سرکوبی منافقین و ضد انقلاب حضور داشتند گفت: یکی از افتخارات منطقه واز شاگران شهید چمران در دفاع از وطن و کیان اسلامی شهید حسرت واحدپرست بود که همچون سردار بی سرو مولایش حضرت حسین ابن علی (ع ...
سخنان رئیس جمهور گستاخ آمریکا، تنها نشان دهنده ذات پلید و شیطانی آمریکاست / مدعیان مذاکره به جای بیانیه، ...
و انقلاب یک غده ی بدخیمی است که همان موقع بوده و الان هم هست. نمونه بارز آن در فتنه سال 88 و عاشورای آن سال بود که عده ای متاثر از فرهنگ غرب در ایام عزای حسینی دست به هتک حرمت ارزش های دینی زدند و برخی مدعیان قدرت طلب انقلابیگری نه تنها از آنها اعلام برائت نکردند بلکه آنها را "خداجو" و حق طلب نامیدند نکته دوم در خصوص شناخت جبهه حق و باطل و درک صحیح از عبارت "کل یوم عاشورا و کل ارض ...
آیا ما ایرانی هستیم؟
همه چیز ... چند خانواده ی هموطن ایرانی داریم که برای دفاع از نظام هفت شهید و یا چهارده و بیست شهید و جانباز تقدیم کرده باشد؟ راستی بر اساس کدام نص دینی باید یک هموطن کرد از بروز استعدادهایش و نشان دادن توانمندی هایش در خدمت به وطن و هموطنانش محروم شود؟ آیا می توان بر اساس روایت جعلی الاکراد حی من الجن افراد را از حقوق خود محروم نمود؟ خاطره ی تلخ تهدید یکی از مراجع ...
عزاداری برای امام حسین(ع) به سبک بزرگان
، از همه چیز باید گذشت. درس می دهد که در میدان نبرد حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت، با هم در یک صف قرار می گیرند. درس حسین بن علی(ع) به امت اسلامی این است که برای حق، برای عدل، برای اقامه ی عدل، برای مقابله با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقیاس، کار من و شما نیست؛ اما در سطوحی که با وضعیت ما، با ...
شیر صحرا لقب کدام تکاور ارتش است؟
بزرگ در طول تاریخ، در زمان حیات خویش ناشناخته ماند و پس از شهادتش نیز ابعاد کمی از شخصیت و عظمت روحی او برای افراد جامعه مشخص شد. سرلشکر حسن آبشناسان،عارف شب زنده دار و شیر میدان های نبرد، مقلد صادق و مخلص امام و عاشق ایران، از شهیدانی است که مظلوم و گمنام به سوی حق شتافت و با آگاهی و شناخت عمیق به راه امام و اسلام زندگی کرد. او انسانی بسیار مصمم و جدی بود و روحی بسیار بزرگ وعظیم ...
برخلاف همه جنگ های دنیا در نبردهای اسلامی معنویت حاکمیت دارد
بر جنگ های اسلامی است. وی افزود: بین جنگ در اسلام با آنچه امروز به نام جنگ و اشغالگری در دنیا صورت می گیرد تفاوت اساسی وجود دارد که نمونه های آن را در جنگ های صدر اسلام، کربلا و در زمان خود دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم. حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به داستان ملکه سبا، بیان داشت: در جنگ ستمگران و ظالمان وقتی به کشوری حمله می کنند فساد ایجاد کرده عزیزها را ذلیل می کنند ...
حضور نماینده تام الاختیار مدیرعامل منطقه آزاد اروند در مراسم غبارروبی گلزار شهدای آبادان
عیسی خزینه پور مدیرکل بازرسی و نماینده تام الاختیار مدیر عامل منطقه آزاد اروند در امور رسیدگی به خانواده شهدا و ایثارگران در معیت امام جمعه آبادان و سایر مقامات اجرایی، نظامی و انتظامی محلی با حضور در گلزار شهدای آبادان و عطر افشانی مزار شهدا نسبت به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام نمودند. وی اظهار داشت: نهضت اسلام و انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تاکنون مدیون جانفشانی و ...
مسئولان شهرستان بهارستان با آزاده جانباز "کریم اسدی قره قشلو" دیدار کردند
دیدار عنوان کرد: صبر و استقامت شهدا و ایثارگران و دلاور مردی جانبازان که شهیدان زنده هستند اقتدار و عزت را برای کشور به ارمغان اورده است که وظیفه ای مهم که همان صیانت از این دستاورد است را بر دوش همه ما نهاده اند. گفتنی است در پایان نیز هدیه و لوح سپاس ای به رسم یادبود و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان و تجلیل از مقام جانبازان توسط اعضا حاضر به آزاده جانباز "کریم اسدی قره قشلو" اهدا شد. 185 ...
خاطره حضرت عباس(ع) از باز کردن راه آب در صفین
ایمان سرشار بود. پیداست که عباس (ع) نیز از همان آغاز و در همان خانه با مفهوم ستیز با ظلم آشنا شده است و از همان جا زمینه های ایستادگی و جانفشانی در راه حق در او به وجود آمده است. در محضر پدری که پدر یتیمان بود و غمخوار و همزبان غریبان؛ پدری که لقمه های اشک آلود را با دست خود در کام یتیمان می گذاشت و 25 سال، هر روز ثمره دسترنج خود را با نیازمندان تقسیم می کرد. پدری که افسار دنیا را رها ...
شهادت شهید حججی موجی از عواطف انسانی را در جامعه برانگیخت
نگهداری می شد، تا این اندازه نقش آفرین نبود. البته این به معنای مذمت تعقل و تفکر در قیام عاشورا نیست؛ بلکه عرضم این است که علت زنده ماندن عاشورا، نگهداری از آن در یک فضای عاطفی بود. وی افزود: عاشورای امام حسین(ع) در طول تاریخ امواج بسیار مثبتی را ایجاد کرده و حرکات زیبایی را آفریده است. ظرفیت جامعه شیعی به خاطر داشتن محرم و عاشورا، ظرفیت فوق العاده ای است که در بزنگاه ها خود را نشان داده است و شیعیان خود را در چنین موقعیت هایی به خوبی نشان داده اند که نمونه بارز آن دفاع مقدس بود./820/پ 201/ ...
جانبازان دفاع مقدس نماز عشق را به حضرت عباس(ع) اقتدا کردند
جانبازی در آسایشگاه جانبازان ثارالله به سر می برد. این جانباز دفاع مقدس همان طور که در صندلی چرخدار خود نشسته بود به یاد روزهایی که در جبهه حضور داشت، لبخندی زد و گفت: یادآوری خاطرات تمام سال هایی که تا پیش از مجروحیت در منطقه بودم به قول نوجوان رشید کربلا حضرت قاسم(ع) برایم أَهلیٰ مِنَ الْعَسل و شیرین است. زیرا من نیز مثل همه رزمندگان دلیر دفاع مقدس، حاضر بودم جان خود را بدهم، اما لحظه ای به ...
14 بار در جنگ تحمیلی شیمیایی شدم/ سیره زندگی شهید حججی باید الگوی نسل جوان قرار گیرد
آسیب های فضای مجازی با فرهنگ ایثار و شهادت خو گرفته اند و اگر قرار بر اعزام نیرو باشد افراد زیادی ثبت نام می کنند. به نظر شما آیا تفاوتی بین شهدای مدافع حرم و شهدای و رزمندگان دوران دفاع مقدس است؟ شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در اوج مظلومیت و بدون هیچ امکانات و تجهیزاتی می جنگیدند و جز توسل و توکل به خداوند و ائمه اطهار سلاحی نداشتند که قطعا این دعا و تضرع ها به درگاه الهی کارساز ...
تحولات جامعه ی مسلمین از رحلت پیامبر (ص) تا عاشورا
...، استاد حوزه و دانشگاه، دکترای تاریخ و عضو هیئت علمی مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، گفت وگویی را انجام داده ایم. ایشان معتقدند که با قیام امام حسین (ع) در بلند مدت حکومت شیعه باقی ماند تا حکومت اسلامی ایران ادامه ی آن باشد. ایشان معتقدند ما با نام سیدالشهدا این حکومت را به نتیجه رساندیم. با حماسه ی حسینی انقلاب اسلامی و حماسه حسینی دفاع مقدس را پیش بردیم و هم اکنون با حماسه ی حسینی ...
تاسوعا، روز امتحان بزرگ الهی
عقب برنداشته و در برابر لشکر تا دندان مسلح یزید ایستادگی کردند. تاسوعا روزی است که لشکر اباعبدالله الحسین (ع) به محاصره لشکر یزید درآمد، دشمنان آب را در صحرای کربلا بر امام حسین (ع) و یارانش بستند و خود را آماده کشتن همه لشکر امام حسین (ع) کردند. آنچه نام تاسوعا را تا امروز به عنوان روزی مقدس در نگاه شیعه زنده نگه داشته و شیعیان جهان را به عزاداری قبل از شهادت امام حسین (ع) و یارانش ...
از دادن پُست های بادکنکی به جوانان تا طرح مباحث زودهنگام انتخاباتی!
رمز و راز قدرت دفاع و بازدارندگی ماست/بارزانی به دنبال امتیازگیری از حکومت مرکزی عراق است مشاور فرمانده کل قوا و وزیر سابق دفاع گفت: جنگ باعث شد انقلاب ما توسط دشمنان به تمام دنیا صادر شود و سند حقانیت و مظلومیت مان را به جهان نشان داد، زیرسوال بردن دستاوردهای دفاع مقدس جفا به رزمندگان است عضو جمعیت ایثارگران گفت: زیر سوال بردن دفاع مقدس و تحریف آن درست نیست و جفا در حق ...
بیانیه جدید سازمان تامین اجتماعی
آن سر تعظیم فرود می آورد. عاشورا در طول قرنها پس از واقعه کربلا همواره نماد آزاداندیشی و روشنفکری اسلامی بوده است و همواره آموخته است که در ماجرای دفاع از دین، بصیرت بیش از خصلت های دیگر، برای انسان لازم است. برای حفظ دین باید فداکاری کرد، در راه قرآن از همه چیز گذشت و در میدان نبرد حق و باطل، همه باید در یک صف قرار گیرند. شهادت فرزندان رشید این سرزمین در دفاع از حرم اهل بیت ...
آسیب شناسی عزاداری/ حسن حسینی یار
چون هدف مقدس است پس از دروغ استفاده شود. این دردی است که صد سال قبل مرحوم محدث نوری در “لؤلؤ و مرجان” از آن نالیده و به نحو مبسوط در نکوهش دروغ و دروغگویی در عزاها سخن گفته اند و نمونه هایی هم آورده اند. مداحی و خواندن اشعار در مجالس اهل بیت (ع) باید طوری باشد که موجب وهن شیعه نباشد و بهانه به دست دشمنان شیعه ندهد. در مجالس اهل بیت (ع) باید اشعاری خوانده شود که فضایل آن بزرگواران بیان شود ...
گفتاری درباب آسیب شناسی عزاداری/ حسین یاراحمدی
پرتو آن حضرت بوده است. این مجالس نقشی اساسی در احیاء نهضت ابی عبدالله (ع) و تبیین آرمان های بلند آن شهید سر افراز داشته است و حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر خدا،در سایه زنده نگه داشتن فرهنگ اهل بیت بوده است. از آنجا که حاکمان جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی هم به خود گرفت. بعد سیاسی در گریه و عزاداری، همان زنده نگه داشتن روحیه ...
یادواره شهدای آبروی محله در سرفاریاب
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ نیک پور از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این مراسم گفت: باید برای ترویج تفکرشهادت طلبی و ایثار به نسل جوان همه همت خود را به کار گیریم. وی برگزاری یادواره شهدا را تداوم راه شهدا و تلاش برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنان عنوان کرد و افزود: شهدا وارثان واقعی نظام و انقلاب هستند که از تمام هستی و ثروت خود گذشتند تا درخت تنومند ...
نقش الگو در تربیت و ضرورت معرفی شهدا بعنوان الگوی انسان موفق
ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده [...] ابراهیم عزیزی/ میرملاس: نظام تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد همه می دانیم که تعلیم و تربیت در مسیر کار خود علاوه بر ارائه دانش و آگاهی، نیازمند نشان دادن صورت اجراء شده آن چیزی است که از آن صحبت به میان می آورد و متربی برای آنکه بتواند بین مباحث نظری و واقعیت های عملی پیوند برقرار کند، بهتر است نمونه های عملی و الگوی پیاده شده مطالب را مشاهده کند تا با تاسی از آنها، سریعتر و راحت تر به همان نقطه یا دستاورد برسد. به همان میزان که الگو در تربیت اهمیت دارد، بحث مصداق و چگونگی ارائه آن نیز مهم می شود و لذا می بایست تمرکز اصلی بر آن باشد که چه کسی یا چه چیزی با چه خصوصیات و ویژگی هایی واجد الگو شدن می شود و الگو باید چه زمانی و چگونه به متربی عرضه شود تا اثر تربیتی، اثر دلخواه باشد. انسان ها به طور طبیعی به دنبال موفقیت می روند و بسته به برداشت خود از موفقیت، سعی می کنند افراد موفق را پیدا کنند و خودشان را به آنها نزدیک نمایند. اگر نظام تعلیم و تربیت در همین مسیر حرکت کند و در معرفی موفقیت و افراد موفق به آنها کمک کند، عملا به تربیت کمک کرده ولی اگر در این بین قصور و کوتاهی کند، ای بسا موفقیت جور دیگری تعریف شود و فرد موفق کسی باشد که با اهداف مورد نظر فاصله داشته باشد. اشتباه در تبیین الگو برداشت افراد از موفقیت متفاوت است و هرکسی بسته به نوع نگاه خود به زندگی سعی می کند موفقیت را چیزی در نظر بگیرد، در جامعه اسلامی موفقیت تعریفی دارد و در جامعه غیراسلامی و مادی نیز تعریف دیگری. هر کدام از این ها هم نمونه و اسوه هایی دارند که می خواهند جامعه آنها را الگو قرار دهد و مطابق رفتار آنها، رفتار و عمل کند. اینجاست که وظیفه نظام تعلیم و تربیت سنگین می شود و باید با تمام توان در انطباق فرد موفق و خود موفقیت کوشش کند و موانعی که می خواهند در ذهن ها انحراف به وجود آورند و موفقیت را چیز دیگری معرفی کنند را بردارد و نمونه و الگوی عملی برای منظور خود را نیز ارائه کند. اکنون ما صحبت از شهید می کنیم و انتظار داریم شهدا، الگو جامعه قرار گیرند. اینجا باید ابتدا انطباق بین مفهوم موفقیت با عمل شهید ایجاد شود و آنگاه جنبه های مختلف زندگی شهید متناسب با شرایط جامعه و نیاز افراد در سطوح مختلف، استخراج و در معرض دید و انتخاب قرار گیرد. اگر در هریک از این ها خللی باشد در تحقق هدف خلل به وجود می آید. نمی شود نسبت به برداشت جامعه از موفقیت بی تفاوت بود و یا حتی چیزی متفاوت با شهادت و مسیر شهید را موفقیت جلوه داد و انتظار داشت جامعه شهید را الگو انتخاب کند. همچنین نمی شود از الگو بودن شهید صحبت کرد ولی هیچ عمل و اقدام عملیاتی برای دستیابی به آن انجام نداد. قدری به تعریف از موفقیت در جامعه دقت کنید. پول و پولداری، رفاه و آسایش، من و منیت، مدرک، مقام، امکانات و... اگر این ها برای جامعه ای موفقیت محسوب شود، به طور طبیعی جامعه به دنبال نمونه های موفق در همین عرصه ها به راه می افتد و الگوی جامعه افراد پولدار، مرفه، صاحبان نام و نشان و صاحبان مدرک و امکانات و.... خواهد شد. اکنون غایت تحصیل از مهدکودک تا دانشگاه چه چیزی تعریف شده است؟ چقدر نظام تعلیم و تربیت در صدد است برای نیازهای جامعه در حوزه های مختلف رفتاری و عملکردی (دراخلاق، در اعتقادات، در مباحث علمی پژوهشی و...) الگو معرفی کند و چقدر سعی می کند این الگوها، الگوهایی باشند که سرانجامشان ختم به خیر و ختم به شهادت شده است؟ تبلیغ اهداف و ارزش های غربی در جامعه اسلامی! واقعیت آن است که در نظام ما ارزش های نظام سرمایه داری غربی، تبلیغ و ترویج می شود. موفقیت و برخورداری، برخورداری از همان ارزش ها به حساب می آید. برای ارزش های دینی و اسلامی هم الگو ارائه نمی شود (پیدا کردن آن به خود متربی و مردم واگذار می شود) و با الگوهای مغایر با اهداف هم برخوردی نمی شود، اما انتظار می رود که شهید الگوی جامعه قرار گیرد! مگر می شود در جامعه ای چیزهایی که شهید از آنها گذشته و حتی با آنها مبارزه کرده، ارزش باشد و در عین حال، شهادت و شهادت طلبی خشونت محسوب شود و شهید نمونه خشونت طلبی به حساب آید ولی همزمان همان شهید الگو و اسوه هم در نظر گرفته شود؟! وقتی کنکور همه هدف دانش آموزان می شود باید گفت نظام تعلیم و تربیت ما به طور کلی و آموزش و پرورش در هدف گیری (تعریف موفقیت) دچار خطاست. در داخل مدرسه و دانشگاه بعد از قریب به چهل سال هنوز کسب نمره قبولی در کنکور و مدرک تحصیلی، همه هدف دانش آموزان و دانشجویان است و در بیرون از آن دین و دینداری عمل فردی به حساب می آید و حتی دولت و مقامات اجرایی خود را موظف به تحقیق آن نمی دانند. وقتی آزادی به غلط در بی بندوباری تعریف می شود، داشتن مال و ثروت ارزش محسوب می شود و صدا و سیما و دیگر رسانه ها در همین جهت عمل می کنند؛ آن وقت انتظار داریم شهدا، علما و صلحا الگو و اسوه مردم به حساب آیند!؟ لزوم بازبینی نظام ارزش گذاری جامعه تا متربی چیزی را مهم و با ارزش نبیند (موفقیت) برای آن تلاش نمی کند. تا تعریف او از موفقیت با تعریف شهید یکی نشود، نمی تواند نمونه موفق او به حساب آید. باید نظام ارزش گذاری جامعه مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، باید هدف ها و هدف گذاری ها از نو طراحی شود و باید سعادت دنیا و آخرت هدف نظام تربیتی قرارگیرد و مراتب آن در سنین مختلف روشن و در هر سطح به هدف عملیاتی تبدیل شود و باید نشان داده شود که شهید و شهادت کجای اهداف قرار می گیرد (موفقیت نهایی) آنگاه شهید الگو خواهد شد. ترویج شهید و شهادت یک چیز است، نظام ارزش گذاری چیزدیگر. زنده نگه داشتن یاد شهید و بردن نام شهدا یک چیز است و الگو کردن و الگو بودن شهید چیز دیگر. ما در خوشبینانه ترین حالت کارهایی برای تجلیل و تکریم شهید می کنیم ولی این کارها تا مرحله الگو شدن شهید فاصله زیادی دارد. تعلیم و تربیت برای الگوسازی مطلوب و برای اینکه بتواند شهید را الگو معرفی کند علاوه بر نیاز به اصلاح جهت گیری و اصلاح در اهداف و شیوه ارزش گذاری ها، نیازمند به اصلاح فرآیند و اصلاح ساز و کارهای (مکانیزم) نیز هست. اکنون فرآیند الگو سازی هم با مشکلاتی روبروست. اولاً نسبت به نیازهای مختلف تربیتی جامعه اشراف لازم ندارد و غیر از آن، یافتن الگو را در بسیاری از زمینه ها به خود جامعه و خود متربیان محول کرده است. نظام تعلیم و تربیت در اکثر زمینه ها به صرف دانش نظری و در اختیار قرار دادن مفاهیم و اطلاعات، آن هم در محیط های بسته و کلاس های درس بسنده می کند. همین حالا روند الگو دهی در جامعه حساب و کتاب چندانی ندارد و لذا اگر قرار باشد شهید الگوی رفتاری معرفی شود باید علاوه بر اصلاح ساز و کارها (مکانیزم عمل) یک اصلاح دیگری نیز از مرحله شناسایی نیازها تا عرضه الگو از زندگی شهدا، به عمل آورد تا بر اساس آن مشی شهدا در معرض انتخاب جامعه قرار گیرد. زندگی شهدا، مثل معدن و سنگ معدن ارزشمند است ولی بسیاری از جنبه های آن هنوز شناخته شده نیست و گذشته از آن به همان شکل خام قابل بهره برداری نیست، کما اینکه سنگ معدن اینگونه است. همان طور که سنگ معدن باید استخراج، فرآوری و تبدیل شود تا مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد، جنبه های مختلف زندگی شهدا نیز باید فرآوری و به زیور هنر آراسته شود، اما اکنون مسیر تعلیم و تربیت، مسیری غیر از این است. زندگی نامه شهدا، شهادت نامه آنها و وصیت نامه هایشان نیاز به واکاوی و استخراج دارد. مبنای این واکاوی باید نیاز جامعه در زمان ها و مکان های مختلف باشد. باید برای همه نیازها مفهوم سازی کرد و برای مفاهیم، نمونه پیدا کرد. این ها به سازوکار نیاز دارد که متاسفانه تاکنون خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. نقش اعتقاد عملی به مفاهیم ارزشی در الگوسازی مناسب در اینکه چرا تاکنون جهت گیری تعلیم و تربیت به سمت اهداف متعالی اصلاح نشده و چرا فرآیند الگوسازی و الگو دهی هنوز با مشکل مواجه است قطعاً دلایل زیادی وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است، اما؛ اینجا باید اعتراف کرد که هنوز کم نداریم کسانی را که در مجموعه نظام تعلیم و تربیت کار می کنند ولی به تعلیم و تربیت اسلامی قائل نیستند.کم نیستند تعداد موثرین عرصه تعلیم و تربیت که تربیت مطلوب را همان تربیت غربی می دانند و همه آمال و آرزوی آنها رسیدن به وضعیتی مثل یا عین آنهاست. متاسفانه در درون نظام تعلیم و تربیت ما و در بین مسئولین، هنوز کم نیستند کسانی که با شهید بیگانه اند و شهادت را سعادت نمی شناسند. افراد وابسته و دلبسته به غرب اعتقادی به تربیت اسلامی و شهید ندارند. در جریان سند آموزش 2030 نمونه هایی از این افراد و شدت اعتقادات و علاقه شان را همگان مشاهده کردند. از این قبیل افراد انتظار زیادی نمی توان داشت، اما در بین کسانی که مخالفت با شهید و شهادت ندارند، نیز داشتن اهتمام و همت به عنوان یک عنصر مهم است. واقعیت آن است که حتی دلسوزان و علاقه مندان نیز تلاش چندانی برای این منظور به عمل نمی آورند و متناسب با این هدف بلند، عمل و رفتار نمی کنند.در درون نظام تعلیم و تربیت و بیرون آن، در حوزه های فرهنگی و غیرفرهنگی و حتی در درون آموزش و پرورش، نه عزم و جدیتّی برای این منظور مشاهده می شود و نه تا به الان سازوکار رسمی و تعریف شده ای شکل گرفته که بخواهد ظرفیت های مختلف را (معلم، متن، محتوی، نشریات، فیلم، عکس، اردوها، فعالیت ها و برنامه ها و....)را به کار گیرد و از آن برای تولید الگو و عرصه مناسب استفاده نماید. تناقض اهداف و الگو بنابراین به صورت خلاصه باید گفت؛ در ضرورت ارائه الگو به جامعه تردیدی وجود ندارد و برای انقلاب اسلامی و متولیان اصلی و دلسوز آن نیز شک و تردیدی نیست که باید شهیدان الگو و اسوه مردم قرار گیرند، اما در این هم نباید شک کرد که نمی شود اهداف را چیزی تعریف کرد (موفقیت) و الگو را چیز دیگر. متاسفانه نظام تعلیم و تربیت ما در کل و آموزش و پرورش به عنوان جزئی از آن، در تعریف موفقیت دچار خطای اساسی است. در حرف و شعار از سعادت و کمال انسانی و قرب به خدا صحبت می کند اما عملا ارزش های نظام سرمایه داری را ترویج می کند (یا حداقل با آنها مقابله جدی نمی کند). خود با دست خود جامعه را اسیر کنکور، مدرک، پول و غیره کرده است (که همه آنها می بایست وسیله می شدند) ولی انتظار دارد شهادت بشود آرمان و آرزو و شهید الگو باشد. مضاف بر آنکه تاکنون هیچ کار درخوری برای استخراج از معدن شهادت و چند صدهزار شهید ایران اسلامی و شهدای دیگر راه اسلام، صورت نداده است. نظام تربیتی ما عملا الگو دهی را به جامعه و فعالان این عرصه واگذار کرده و آنها هم در انتخاب الگو و هم در نحوه ارائه، از مدل های غربی و مرسوم پیروی می کنند. چه باید کرد؟ در یک چنین حالتی برای اینکه بتوانیم شهید و شهادت را الگوی نسل جوان و آحاد جامعه قرار دهیم، باید برگردیم به نظام ارزشی جامعه و ارزش گذاری ها را تغییر دهیم. برای ارزش های مورد نظر فرآیند عملیاتی طراحی نماییم و محل ها و موقعیت های نیازمند به ارائه الگو را شناسایی کنیم. متناسب با نیازها کاوشگر به معدن شهیدان بفرستیم تا آنها رگه ها و مواد معدنی مناسب را بیابند و در اختیار قرار دهند، آنگاه هر قطعه ای از سنگ معدن را به هنرمندانی خاص بسپاریم تا آن را با هنر آمیخته کنند و در قالب های جذاب، محصول فرهنگی، عکس و نوشته و نوشت افزار و غیره به جامعه و نسل جوان عرضه نمایند. درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...