سایر منابع:
سایر خبرها
عرفان در زیارت امین الله
و ثنای الهی به مقام فناء فی الله و ملاقات پروردگار نائل گردد. ابن سینا در مورد حرکت سالک در یکی از مراحل سلوک می گوید: وقتی اتصال او به عالم قدس افزایش یافت، بدون آنکه بخواهد از هر چیزی به حق منتقل می شود و در عالم باطل جلوه حق را مشاهده می کند. در این حال اتصال به حق دوام می یابد گرچه اطرافیانش از این امر غافلند. [6] این آموزه ها مربوط به مراتب بالای سیر و سلوک است؛ چرا که ...
دگردیسی انسان در خوانش صاحب المیزان
عذاب گنهکاران شدند. رقیب این دیدگاه، از ابن عبّاس نقل شده است. وی با پذیرس سه گروه بودن اهالی آن شهر، با ابهام در مورد سکوت کنندگان می گوید نهی کنندگان از بنی اسرائیل نجات یافتند و مرتکبین هلاک شدند. نمی دانم خداوند با کسانی که سکوت کرده بودند، چه معامله ای کرد. عُکرمه در چاره جویی این ابهام ابن عبّاس، گروه سکوت کنندگان را دارای کراهت نسبت به اعمال گنهکاران می داند. از این رو، سکوت کنندگان ...
امامان معصوم(ع)، امان برای اهل زمین
امامان دوازده گانه یا معرّفی امام بعدی، هر یک در یک باب خاص گرد آمده است. در پایان این بخش، روایاتی دالّ بر امامت امامان دوازده گانه آمده است (ر.ک؛ همان: 293 10). این کتاب ارزشمند مورد استناد و ارجاع عالمانی همچون شیخ الإسلام طبرسی در مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار (ر.ک؛ طبرسی، 1418ق.، ج 1: 90)، ابن طاووس در فرحه الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام (ر.ک؛ ابن طاووس، 1419ق.، ج 1 ...
عامل هم گرایی میان کردها و مذهب تشیع
بار در این طریقت ظاهر شد (فراهانی منفرد ، 1388 ، ص3334). این گونه بود که از عهد ایلخانان ، تصوف به تشیع نزدیک شد. مزاوی در این باره می گوید: طریقت های تصوف و غلات ، نقش و شمایلی از تشیع را گرفتند و آن را در کسوت نوعی اسلام مردمی برای اهداف خود مورد استفاده قرار دادند. (مزاوی ، 1363 ، ص94) چندی بعد در دوران تیموری ، افکار و عقاید تشیع در نتیجه هم خوانی آن ها با مظاهر و نمادهای ...
اهل بیت علیهم السلام در قرآن
به مباهله برخیزیم... . مفسرین شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که لفظ ابنائنا اشاره به امام حسن و امام حسین و لفظ نسائنا و انفسنا به ترتیب به فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السّلام شامل می شود. مسلم و ترمذی در کتابهای خود در باب فضایل علی علیه السّلام از سعید بن وقاص روایت کرده اند: وقتی که این آیه نازل شده پیامبر، علی و فاطمه و حسن و حسین را فراخواند و سپس فرمود: خداوندا، اینان ...
ولایت و حکومت از نگاه علامه طباطبایی(ره)
. حکومت دینی به این معنا از دیدگاه علامه، اصلی پذیرفته شده و سعادت گرا است، اما اینکه شکل حکومت دینی چگونه است، بدان نپرداخته؛ زیرا که ایشان از منظر تفسیر و یا فلسفه سیاسی ارائه بحث و نظر می کند و وارد جزئیات نشده است. منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، ج3، قم: نشر ادب حوزه، 1405ق. 3. راغب اصفهانی، حسین بن محمد ...
بیست و هشتم محرم؛ سنگ باران سپاه خولی
است؟ امام فرمود::به حامل سر بگو اندکی کنار برود تا مردم این همه به زنان نگاه نکنند و به تماشای سر ها مشغول شوند. زریر گفت:آقای من درخواستی و حاجتی داری؟ امام فرمود::اگر لباسی اضافه داری برسان. زریر رفت و برای همه زنان لباس و برای امام عمامه آورد. زریر گوید:در این حال که سر و صدا و شیون در بازار پیچید، درنگ کردم و شمر-لعنة الله علیه-را دیدم که هدایای مرا پس می گرفت. پیش رفتم و لعنت کردم ...
فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟
مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر (اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش (ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت های مومن را پنج امر ذکر کرده است: 51 رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگش تر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ گفتن در نمازها (ترجمه المراقبات، کریم فیضی ...
نخستین زائر امام حسین(ع) چه کسی بود؟
...: جابر بن عبداللّه انصاری، از صحابی پیامبر اسلام (ص) بود که دوران پنج امام معصوم را درک نمود. او پس از واقعه عاشورا، در اربعین امام حسین (ع) به کربلا آمد و به همین سبب از او به عنوان اولین زائر امام حسین (ع) یاد می گردد. جابر، چهارده سال قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) در قبیله خزرج متولد شد و یک سال پیش از هجرت پیامبر به یثرب، به همراه پدر خود و هفتاد نفر از مردم یثرب به حج آمد و در ...
دلالت حدیث ثقلین بر الهی بودن نصب
در فضیلت و علم از همه بالاتر بود و به گونه ای از قدر و منزلت برخوردار بود که در غیاب حضرت موسی(ع) تنها او صلاحیت جانشینی را داشته و حتی با وجود یوشع، هارون، احق به خلافت و جانشینی بود و این منازل و موقعیت ها تنها برای هارون بوده است، نه یوشع بن نون. بررسی وجوه دلالت حدیث ثقلین بر مشروعیت الهی نظام امامت یکی از احادیث معروفی که شیعه و سنی در منابع بسیاری آن را نقل کرده اند ...
آرزو را تکذیب کنید
...> سوره لیل (92) آیه 6 ترجمه و آن نیکوترین [یا: نیکوکاری] را تصدیق کرد؛ حدیث 1) از امام باقر ع درباره این آیات روایت شده است: پس آن که بخشش نمود و تقوا پیشه کرد؛ و تصدیق کرد آن نیکوتر را به اینکه خداوند متعال به ازای یکی ده برابر تا صدهزار برابر و بیشتر می دهد پس بزودی سهولتی را برایش میسر خواهیم کرد فرمود: هیچ خوبی ای نمی خواهد مگر اینکه خداوند برایش میسر ...
تفسیرآیات 204-207سوره بقره
معنای مجموع کلام این است که بعضی از مردمند که وقتی با تو سخن می گویند، طوری وانمود می کنند که افرادی حق پرستند، جانب حق رارعایت می کنند، و به صلاح خلق عنایت دارند، و پیشرفت دین و امت را می خواهند، در حالی که دشمن ترین مردم نسبت به حقند، و دشمنیشان با حق از هر دشمن دیگر شدیدتراست و کلمه (الد) افعل تفضیل ازماده (ل - د - د) است ، لد، ولدود، هر دو به معنای شدت خصومت است وکلمه خصام جمع خصم است ، مانند ...
راهکار آشنایی اهل سنت با اهل بیت (ع)
سیاست های بنی امیه از اهل بیت پیامبر اسلام- صلی الله علیه و آله و سلم- فاصله گرفته و اطلاعات لازم را نسبت به اهل بیت ندارند، بهتر است در آغاز از شخص پیامبر اسلام- صلی الله علیه و آله و سلم- و مقام و عظمت آن حضرت سخن گفت. به این معنا که تمام ارزش ها و اعتقادات اسلامی با وجود مقدس رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلم- و ایمان به آن حضرت معنا پیدا می کند و اگر لازمه پذیرش و ایمان نسبت به برخی موضوعات ...
مفهوم شناسی اهل بیت علیهم السلام
شیعه و اهل سنت نقل شده، این اصطلاح بر بقیۀ امامان؛ یعنی از امام علی بن الحسین (امام سجاد) تا امام زمان (عج) نیز اطلاق شده است[7]. مسلمانان به پیروی از قرآن کریم و سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله کلمه اهل بیت را در اهل بیت پیامبرخدا صلی الله علیه وآله استعمال کرده اند و این مسأله به گونه ای شهرت یافته که اراده معنای دیگری از این کلمه، محتاج قرینه است. ما برای بررسیِ این مسأله ...
نگاهی به حادثه عاشورا از نگاه استاد جعفر شهیدی
شما از کار من بیزارید. پسر زبیر هم برای ظاهرسازی نزد او آمد که اگر می خواهی همین جا بمان! و من کار را به تو می سپارم، ولی حسین اعتنای درستی به گفته او نکرد چون می دانست سخن وی از دل برنخاسته است، و دیگر اینکه سخن بر سر زمامداری و ریاست نبود که اگر در عراق به دست نیامد در حجاز فراهم گردد. چون کاروان به راه افتاد خبر به عبیدالله بن جعفر طیار عموزاده حسین رسید. او از یک سو نامه ...
ماجرای زخم کتف مبارک حضرت سجاد(ع) که تا زمان شهادت خوب نشد
دیده بودند. نکته ی دیگری که در اینجا لازمست مورد مُداقه قرار گیرد اینست که یزید در تبلیغاتی گسترده امام حُسین(ع) و خاندان با کرامت ایشان را خارجی و خروج کننده ی از دین مُعرفی کرده بود، و در اثر این تبلیغات وسیع، مردُم دقیقاً نمیدانستند که این اُسرائی که به شام مُنتقل گردیده اند چه کسانی هستند و اساساً نسبت این بزرگواران را با پیامبر اسلام(ص) نمی دانستند. بنا به این دلایل بود که حضرت علی بن الحُسین ...
عاشورا محصول سکولاریزه کردن جامعه نبوی بود
...: امام حسین(ع) در نامه ای که در زمان اقامتشان در مکه در پاسخ دعوت به نامه های اشراف و بزرگان کوفه مبنی بر آمدن به کوفه نوشتند، هدف حرکتشان را چنین بیان فرمودند: فَلَعَمْرِی مَا الاِمامُ الا العَامِل بِالکِتابِ، و الآخِذ بِالقِسْطِ، و الدّائِنُ بالحَقِّ، و الحابِسُ نَفْسَهُ عَلَی ذاتِ اللهِ. والسّلام ؛ به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حق ...
چرا می گوییم یزید اصلی ترین مجرم حادثه عاشورا است/ هیچ دلیل برای تبرئه یزید وجود ندارد
به گزارش کرب و بلا، سید ضیا مرتضوی در دومین بخش سخنرانی خود با موضوع شناسایی قاتلان امام حسین علیه السلام با اشاره به قاتل بودن یزید از منظر حاکم بودن وی، گفت: یزید ولو به صورت نامشروع، حاکم بود و قدرت را در دست داشت. یزید به طور کامل از اوضاع جاری، از زمان آغاز حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه آگاه بود و نامه ای به ابن عباس نوشته و او را نصیحت کرده و از او به عنوان بزرگ بنی هاشم خواسته تا ...
کربلا و عاشورا نامیرا ست
سوگند تردید ندارم که این مردم حسین را در مقابل لشکر شام تنها خواهند گذاشت و یزید به خونخواهی ابن زیاد خون ها خواهد ریخت. مرد آرام گفت: آیا حسین بن علی این ها را نمی داند؟ اگر می داند، پس چرا به کوفه می آید؟ مرد گفت: او حجت خدا بر کوفیان است که او را فراخواندند تا هدایتشان کند. عبدالله گفت: چرا در مکه نماند، آن ها در روزهایی که همه مسلمانان در آنجا گردآمده ...
قرآن؛ کتابی برای همه عالمیان
او نخواهد آمد . از سویی دیگر حدیث معروف منزله که در کتب مختلف شیعه و اهل سنت در مورد حضرت علی(ع) و داستان ماندن وی به جای پیامبر در مدینه به هنگام رفتن رسول خدا(ص)، به سوی جنگ تبوک آمده، نیز کاملاً مسأله خاتمیت را روشن می کند، چراکه در این حدیث می خوانیم که پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: تو نسبت به من، به منزله هارون نسبت به موسی هستی، جز این که بعد از من پیامبری نیست بنابراین طبق ...
اهل سنت به قیام امام حسین(ع) چگونه نگاه می کنند؟
عاشورا را چگونه دیده و از چه زوایایی بررسی می کنند؟ گفت: در ابتدا باید بپذیریم امام حسین علیه السلام مختص به شیعه نیست و متعلق به مکتب اسلام و همه انسان هایی است که به دور از همه تعلقات و نگرش ها به مکتب اسلام نگاه می کنند. او ادامه داد: این سؤال را می توان از ابعاد مختلفی مورد بحث و بررسی قرار داد که بدون شک اولین بّعد آن بررسی جایگاه حسین بن علی (ع) در نزد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و ...
بغی و ارتباط آن با فتنه تکفیر
قرار دارد و هیچ گونه اختلافی در آن وجود ندارد؛ نظیر توحید، نبوت پیامبر اسلام، نماز، روزه و امثال آن. پس معیار اسلام، عبارت است از پذیرفتن ضروریات دین که مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامی است و معیار کفر، انکار یکی از ضروریات دین اسلام است (یزدی، 1409ق، ج1، ص67؛ رجبی، 1388، ص261). بنابراین، اگر فرد یا گروهی به خاطر شبهه یا نداشتن دلیل در برخی از مسائل به نتیجه ای که سایر مذاهب به آن رسیده اند ...