سایر منابع:
سایر خبرها
واپسین ساعات حیات پیامبر اکرم (ص) چگونه گذشت؟
نشست تا آن حضرت به خواب رفت. از علی علیه السلام پرسیده شد: ای اباالحسن، پیامبر صلی الله علیه و آله با تو چه می گفت؟ پاسخ داد: هزار درِ علم را به روی من گشود که هر دری هزار در دارد،(27) و مرا به چیزی وصیت کرد که به خواست خدا آن را انجام خواهم داد. پس از مدتی رسول خدا صلی الله علیه و آله چشم هایش را گشود و به علی علیه السلام فرمود: ای علی، سر مرا در دامنت قرار ده، همانا امر الهی ...
شرح و تفسیر حکمت 209 نهج البلاغه
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نهج البلاغه با مرور قرنها نه تنها تازگی و جذابیت خویش را حفظ کرده که فزونتر ساخته است و این اعجاز نیست مگر به سبب ویژگی هایی که در شکل و محتوا است ، این امتیاز را جز در مورد قرآن نمی توان یافت که در کلام امام علی (ع) درباره قرآن آمده است : ظاهره انیق و باطنه عمیق، لاتفنی عجائبه و لاتنقضی غرائبه قرآن کتابی است که ظاهری زیبا و ...
اطلاعات عمومی در مورد نهج البلاغه
.... 4. ای کمیل بن زیاد! شناخت علم آیینی است که با آن جزا داده می شود، بوسیله آن انسان در دوران حیات، اطاعت فرمان خدا می کند و بعد از وفات نام نیک از او می ماند، و علم حاکم است و مال محکوم. [8] 10. عدالت. از حضرت علی(علیه السلام)پرسیدند که آیا جود برتر است یا عدالت؟ امام(علیه السلام)به دو دلیل فرمودند که عدالت برتر است: 1. عدالت هر چیز را در جای خود قرار می دهد ولی سخاوت آن ...
قناعت از مصادیق حیات طیب است
صرف می کند که باغ وراغ را تزیین کند. پی نوشت: [1] نهج البلاغه، نامه 45، بند 10. [2] نهج البلاغه، نامه 25، بند 26. [3] محقّق طوسی در این بحث عقل عملی را بر نیروی اجرایی و عملی اطلاق کرده است. گرچه در اصطلاح، عقل عملی بر قوه ی که حکمت عملی را درک می کند اطلاق می شود، ولی اگر ما اصطلاح را چنین قرار دهیم، بهتر است: عقل عملی یعنی نیروی مدبّر، مدیر و نیروی ...
ابن سینای زمانه
علامه جعفری را می توان در نخستین اثرش، کتاب ارتباط انسان و جهان دید که آن را حدود سی سالگی نوشت. این کتاب که با گرایش فیزیک و فلسفه تالیف شد، حضور مؤلف را در مرزهای واقعی دانش های نوین تثبیت کرد. گستردگی مطالعات علامه جعفری، آثار او را متنوع کرده است و آنچه در همه ی این آثار به چشم می خورد، نگاه جدید او به مسائل بشری است. در بیشتر آثار علامه، مباحث انسان شناسی جلب توجه می کند ...
آیین عزاداری سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن (ع) در حرم امام راحل
زندگی مردم، نظام خانوادگی و همه حوزه های اجتماعی را تغییر داد. از این نظر بعثت پیامبر(ص) انقلاب ارزش هاست.وی با اشاره به اقدامات پیامبر(ص) برای جایگزینی این امور گفت: پیامبر(ص) از جهل مردم برای اهداف دین سوء استفاده نمی کرد و این در سنت ایشان نیست؛ یعنی هدف، وسیله را توجیه نمی کند. قادری در همین باره افزود: ایشان مردم را به آگاهی و علم آموزی تشویق می کردند؛ چراکه بر جامعه آگاه نمی توان غلبه ...
امام حسن(ع)؛ دیدگاه ها و نظرها
معرض افکار پست و انحرافی قرار دهد. این عامل تربیتی در بیانی متین از امام مجتبی علیه السلام مورد توجه قرار گرفته و هنگامی که از آن حضرت در مورد شرف و بزرگواری سؤال می کنند، می فرماید: بزرگواری و حفظ شرافت در این است که انسان با برادران دینی خود مدارا نموده و حقوق همسایگان را حفظ کند؛ و از آن رو که کلیه بذل و بخشش های آنها مشروع و حساب شده و به دور از افراط و تفریط بود، آن بزرگوار هرگز به خود اجازه ...
پیامبر رحمت و وحدت نوشتاری از محمدتقی فرجی
مسلمانان از دستورات الهی است، کمااینکه می فرماید: “وَذْکُرُوا نعْمَهَ للّه عَلَیْکُم ْ اذْ کُنْتُم ْ أَعْدَاءً فَاَلِّف َ بَیْن َ قُلُوبکُم ْ فَاَصْبَحْتُم بنعْمَته اخْوَاناً”. (آل عمران 103) و در صدر اسلام ، پیامبر(ص) هرگز اجازه نمی داد زمینه اختلاف و تشتت فکری و اجتماعی در بین امت اسلامی پیش بیاید. و امام علی (ع) و سایر ائمه(علیهم السلام) نیز با محور قرار دادن قرآن و سنت نبوی ، مانع از ...
تاکید مراجع عظام تقلید به رئیس سازمان اوقاف بر لزوم ترویج فرهنگ وقف در جامعه
باید نیت های مورد نیاز برای امروز جامعه را احصاء و ترویج کند. وی ضمن قدردانی از فعالیت های گسترده قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین می توانید در مورد نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز برنامه های مشابه طراحی و اجرایی کنید؛ توجه به مطالب دیگری همچون خطبه غدیر و خطبه فدکیه هم امری ضروری است و حتی می توان آنها را در قالب درس حوزه های علمیه تدوین کرد. اوقاف در دوره اخیر ...
حجت الاسلام و المسلمین قمی: امام تاکید داشتند مجالس عزاداری به صورت سنتی برگزارشود/ برگزاری مجالس معنوی ...
باید به همان صورت سنتی در کوچه ها، منازل، حسینیه ها و.... وجود داشته باشد و در تار و پود جامعه رسوخ کند، نه اینکه در قالب کارهای به ظاهر شکوهمند این مراسم را برگزار کنیم، شاید این دست از مراسم ها صورت عزاداری داشته باشد ولی سیرت عزاداری ندارد. با رحلت پیامبر(ص) وحی از بشریت قطع شد او در ادامه سخنان خود به جمله از حضرت علی(ع) در شب رحلت پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: در نهج ...
استاد انصاریان: پیامبر(ص) درمان گری بود که از بیماران خود سنگ خورد/ استقامت هیچ کسی برای عبادت خدا بیشتر ...
اِسراء می فرماید: وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاّٰ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لٰکنْ لاٰ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ ﴿الإسراء، 44﴾ چیزی در این عالم هستی نیست، مگر اینکه خدا را به پاکی از هر عیب و نقصی با حمد ستایش می کند؛ سپس می فرماید: لا تفقهون تسبیحهم ، شما تسبیح موجودات را درک نمی کنید، چون همهٔ وجود ما محدود است و نمی تواند با همهٔ حوزه های جهان هستی تماس برقرار کند، ببیند و بشنود. تمام موجودات ...
سیاه پوش بیست و هشتمین روز صفر/هنگامه رنج ، غم و ماتم
اشاره دارد، از جمله: الف) روزی امام مجتبی علیه السّلام سوار بر مرکب بر جمعی تهیدست گزارش افتاد که روی زمین نشسته و پاره های نانی پیش روی خود نهاده و می خوردند. وقتی چشمشان به امام مجتبی افتاد عرضه داشتند: فرزند رسول خدا! بفرمایید از غذای ما تناول کنید، حضرت از مرکب فرود آمد و فرمود: ان اللّه لا یحبّ المستکبرین ؛ خداوند متکبران را دوست ندارد و با آنان شروع به خوردن کرد تا همگی ...
حرکت و شوق در عالم طبیعت
این اساس، ملاّصدرا معتقد است: هر جسمی صورت نفسانی و مدبّر عقلی دارد که به سبب این دو، دارای حیات و ادراک است، نه به سبب جسم مرده اش (صدرای شیرازی، 1981م.، ج 9: 255). پس موجود جسمانی در مرتبه جسمانی خود هرچند موجود است، امّا فاقد جمعیّت و حضور است و نمی تواند واجد شعور و ادراک باشد و در صورتی از علم و ادراک برخوردار است که تأثیر بُعد تجرّدی آن لحاظ گردد. از نظر ملاّصدرا، وجود مثالی و ...
تفاوت های صلح امام حسن(ع) با قیام امام حسین(ع)/ نبود تحلیل سیاسی در مردم، باعث شکست امام حسن(ع) شد
را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه ی مردم که بی دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش می شد و همه آن را قبول می کردند!(12 آبان 1372 در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان) کشته شدن امام در آن زمان، شهادت محسوب نمی شد صلح، عوامل خودش را داشت و هیچ تخلف و ...
آسمان خون گریه کن امشب که زهرا مضطر است
علم اهل بیت است. اگر کسی سمائی و وارد محیط ولایت اهل بیت علیهم السلام شد؛ سیر به سوی اصل، برای او ممکن می شود. اصل این شجره کنه نورانیت معصوم است که همان حقیت معرفت الله است. این اصل، همان کلمه لا اله الا الله است که به این شجره تفسیر شده است . هم ورود به این وادی با پیامبر ممکن است و هم سیر در این وادی با دو بابی است که ایشان گشوده اند. وادی شرکی هم که حضرت از آن انذار می دهند؛ ولایت ...
نوع جدیدی از هوش مصنوعی که می تواند عملکرد مغز انسان را رمزگشایی کند (بخش اول)
خرد را داد. به عنوان مثال، تستی که استدلال استقرایی یا قیاسی را مورد ارزیابی قرار می داد، Odd One Out (چیزی که با بقیه متفاوت است، حذف می شود) نامیده شد: فرد تست شونده باید شکلی را شناسایی کند که از نظر منطقی با بقیه متفاوت است. ستون های حکمت و خرد به عنوان یک مجموعه ی کلی، برای این طراحی شده بود که مشخص کند آیا می توان هوش انسان را با یک پارامتر اندازه گیری کرد یا اینکه چندین پارامتر ...
سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) تسلیت باد
را از صلح به نتیجه برساند و بر این اساس در تمام این مدت به حفظ نیروهای کیفی و خالص ، بازسازی نیروهای خسته و وازده و تفسیر صحیح اسلام پرداخت . عملکرد دشمن شکن حضرت پس از صلح چنان قدرتمند بود که معاویه را به فکر شهادت آن حضرت انداخت . صورت و شمایل امام امام حسن علیه السلام به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از همه شبیه تر بود. زیبایی بی نظیری داشت.رنگش سفید بود و اندکی متمایل ...
اگر سنم بالا رفته، اما انگیزه تلاوت در وجودم ضعیف نشده است/ صدای حریری و توأم با قدرت/ گلایه از عدم پخش ...
جلسه نمی زدند، تصریح کرد: بلکه ایراد آنها را با دقت می گرفتند. وی با اشاره به آیه 83 سوره مبارکه قصص تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ ، بیان کرد: این آیه مادام در زبان استاد است و قطعاً در روح و روانش هم جاری و ساری است. نداف به معنای واقعی خودمونی بی ریاست هادی فروزان ...
مجموعه اشعار شهادت امام حسن و پیامبر
و سرش پایین بود دو از نظر شیر خدا زد سیلی دشمن به رخش چه بی هوا زد سیلی آن ها که حبیبه خدا را زده اند با ضرب لگد مادر ما را زده اند زهرا، نه، امام مجتبی را زده اند آن روز درون کوچه پژمرد حسن مادر که زمین خورد دگر مرد حسن ارباب، که بسیار خیانت دیده از کوچه و مسمار خیانت دیده از یار و از ...
علامه جعفری؛ دین پژوه و فیلسوف در حوزه اندیشه های اسلامی
کوتاه در علم امام ، رسائل فقهی ، آفرینش و انسان ، انسان در افق قرآن از نظر فردی و اجتماعی ، تحقیقی در فلسفه علم ، فلسفه دین ، فلسفه زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام ، رابطه علم و حقیقت ، علم از دیدگاه اسلام و تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی اشاره کرد. سرانجام علامه محمدتقی جعفری پس از سال ها علم آموزی و کوشش برای گسترش دانش و معرفت در 25 آبان 1377 خورشیدی رخ در نقاب خاک کشید و به دیدار حق شتافت ...
ولایت امام رضا(ع)؛ واسطه نجات شیعیان اثنی عشری
.... روایت هم داریم که فقط یک فرقه نجات پیدا می کنند و آن هم شیعه اثنی عشری است که به واسطه ولایت امام رضا (ع) حاصل شد . اکنون به القاب امام(ع) بپردازیم. به جز غریب الغربا که اشاره کردید، بقیه القاب مشهور ایشان برای الگوگیری ما شیعیان اثنی عشری، کدام است؟ عالم آل محمد (ص) لقب بسیار مهمی است که پیامبر (ص) به امام رضا (ع) دادند. از اینجا معلوم می شود که علم در آن زمان، خیلی گسترش ...
تفسیر المیزان، بیان تبیان لکل شیء است
گروه های مختلف مثل عرفا ریشه در چه چیزی دارد؟ شانظری: اگر بخواهیم در جهان اسلام به طور خاص به این قضیه توجه کنیم، همانطور که می دانید یکی از روش های برقراری ارتباط میان انسان با جهان و حقیقت، روش تجربی است که بیشتر در علوم تجربی استفاده می شود. روش دیگر، روش نقلی است که بیشتر در علم تاریخ مورد استفاده قرار می گیرد. روش عقلی نیز با متد خاصی که در علم منطق آمده، به کار گرفته می شود و روش ...
سریان علم در موجودات از منظر قرآن
علم اشاره شده است؛ از جمله امام صادق(ع) می فرماید: اِنَّ اللهَ لاَ یَقبِضُ العِلمَ بَعدَ مَا یَهبِطُهُ: خداوند دانشی را که بر انسان افاضه فرموده، پس نگیرد (کلینی، 1387، ج 1: 25). امام باقر(ع) نیز می فرماید: عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ عَابِدٍ: عالمی که علمش مورد بهره مندی باشد، از هفتاد هزار عابد برتر است (همان: 22). در پایان می توان گفت که طبق آنچه در ...
احمد غزالی و سماع
.... و (در جای دیگر) به ایشان گفت که قانع باشند، ولی به او گفتند: لن نصبر... (هرگز نمی توانیم به یک نوع طعام بسنده کنیم)، و هنگامی که از خضر خواهش کرد که اجازه دهد او را همراهی کند تا از فواید و گوهرهای علم لدنّی او بهره مند شود، خضر به او گفت: لن تستطیع ... (هرگز تحمل همراهی مرا نداری). و همچنین چون از خدا طلب دیدار کرد، خداوند فرمود: لن ترانی (هرگز مرا نخواهی دید) (همان). طبق این روایت ...
روش های 3 گانه در سبک زندگی سالم از نگاه امام حسن(ع)
کردن با مردم نیمی از تدبیر و اندیشه انسانی است، میانه روی در زندگی، نیمی از مخارج انسان را می کاهد. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج4، ص333 چهار جلدی) 1. روش دانایی: شکی نیست که انسان در هر کاری نیازمند علم و دانش است و اگر دانشی نباشد انسان انگیزه ای برای حرکت و نیز حرکت درست و صحیح در زندگی نخواهد داشت. این علم و دانش است که هم به انسان انگیزه زندگی و حرکت می دهد و هم کمک می کند تا در مسیر ...
به یاد استاد محمد تقی جعفری
. شاید در پرتو همین جلوه ها بود که در مدت زمانی نه چندان زیاد، توانست تألیفاتی پر شمار و عمدتا بدیع از خود به یادگار نهد، که از مشهورترین آن ها می توان به مجموعه 15 جلدی تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی و ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در 27 مجلد اشاره کرد. این دو اثر به نوبه خود، حاوی عمده ترین تفکراتی است که او به مدت 4 دهه متناوب ، به آن ها پرداخت و کوشید یافته های خویش را در قلمروهایی چون : انسان شناسی ...
منطق شهادت در اسلام
خدا کشته شد، بالا تر از آن نیکی ای وجود ندارد. ( وسائل الشیعه، ج11، ص 10، حدیث 21 ) شاید این حدیث اشاره به آیه 92 سوره آل عمران داشته باشد که فرمود : لَن تَنالوا البِرَّ حتی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّون یعنی هرگز به نیکی نمی رسید تا زمانیکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید و شهید از این جهت که جان خود و والاترین سرمایه اش را در راه خدا می دهد به کمال نیکوکاری می رسد. در حدیث دیگر از ...
گفتنِ نمی دانم را عیب ندانیم
گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد. پیام: نباید بدون علم صحبت کرد. اگر سخن از روی نادانی نصیب گوینده شود باعث گمراه کردن دیگران می شود. سخنی که بیهوده گفته شود باعث هلاکت در دنیا و آخرت است. باید درباره علم تحقیقات بیشتری انجام داد. *برگرفته از کتاب حکمت های نهج البلاغه ، نوشته حجت الاسالم محمدرضا هادی زاده پایان پیام/ 248 ...
امام رضا از تولد تا شهادت/خورشید امامت و ولایت هرگز غروب نخواهد کرد
.جلد دوازدهم) 5-)امام صادق (ع) پیش از ولادت نواده ی گرامی خود,بارها از آن حضرت به عنوان عالم آل محمد یاد می کرد و آرزو در وجود او را می نمود.امام کاظم (ع) می فرماید: از پدرم جعفر بن محمد (ع) بارها می شنیدم که به من می فرمود: همانا عالم آل محمد در صلب تو قرار دارد و ای کاش من او را درک می کردم . او همنام امیر مومنان (ع) است.( علی رفیعی .زندگانی امام رضا (ع). ص21 به نقل از بحار النوار .ج49 ...