سایر منابع:
سایر خبرها
فاصله بین فلسفه و عرفان شهودی، فاصله بین الارض و السماء است
البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت211. [6]. بُرهان صدّیقین؛ از براهین اثبات وجود خدا است که در آن تلاش می کنند بدون استفاده از مقدمات حسی و تجربی و با بحث از حقیقت هستی، وجود خداوند را اثبات نمایند. گفته شده است در براهین دیگر از غیر حق پی به حق می برند، اما در این برهان چیزی جز حق، حدّ وسط برهان نیست. عنوان صدّیقین را نخستین بار ابن سینا برای این برهان به کار برده است. [7]. تفسیر نور ...
راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود آورده است
نمی شد ، در مسجد با خواندن نماز از خدا یاری می خواست، ادامه داد: با این شیوه بسیاری از مشکلات او حل میشد. این استاد فلسفه با اظهار اینکه شارح نقل کننده است ،ادامه داد: ابن سینا نظام فلسفی را تبیین می کرد از یک اصل بدیهی قضایای فلسفی را استنتاج می کرده است . اعوانی با اشاره به اعراض ما بعدالطبیعه که شش صفحه است، افزود: مابعدالطبیعه سه موضوع بوده و شارحان گذشته ارتباطی بین این موضوع پیدا می کردند . اعوانی با بیان اینکه راه ابن سینا جریان عظیمی در فلسفه بوجود آورده است، اظهار کرد: وی موفق شده بر مبنای اصول، نظامی خاص را تبیین کند. انتهای پیام/ ...
یثربی: در عرفان عقل جایگاه ندارد/ یزدان پناه: عرفان، عقل منور است
: دوم اینکه انسان می تواند از ظاهر به باطن و از مجاز به حقیقت برود. سومین مساله این است که راه وصول استدلال و بحث نیست بلکه ریاضت و تهذیب نفس و تسویه باطن است و هدف اتحاد و فناست. با حقیقت پرده از میان برداشته می شود و فانی می گردد. تصور در فلسفه مانند علوم دیگر اینگونه است که از چیزی صورتی به ذهنمان می آید. ولی در عرفان این گونه نیست که از حقیقت تصوری در ذهن داشته باشیم و آن حقیقت در هیچ کجا نمی ...
غربت دانش بوعلی در دانشگاههای همدان
که به ریاست غلامرضا اعوانی، استاد برجسته فلسفه و حکمت ایران و عضو هیأت علمی بنیاد بوعلی سینا برگزار شد تنی چند از صاحبنظران، مقالات و سخنرانی های خود را در بزرگذاشت و معرفی آثار و رساله های شیخ الرئیس ابن سینا ارائه دادند. در حاشیه این برنامه مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا گفت وگو با همدان پیام عنوان کرد: لازم است در شهر همدان که به نام شیخ الرئیس ابن سینا مزین است ...
همه چیز در منظومه فلسفی امام توحیدی است
نحوه پیوند آن با مسئله ولایت پرداخته می شود. از اصالت وجود تا ماهیت علم همه چیز در منظومه فکری امام خمینی، توحیدی است و به نور مطلق و حقیقت مطلق بازمی گردد. ایشان در جلد سوم تقریرات فلسفه می فرمایند: عالم از وحدتی برخوردار است به طوری که اگر یک ذره یا پر کاهی از مرتبه ای که دارد جابه جا شود یا برگی از آن حدی که دارد تجافی بنماید مستلزم انقلاب در سرتاسر عالم است و نمی شود یک ذره وجودی را ...
دکتر برنجکار: پایه های فقه و کلام باید تقویت شود/ اگر نتوانیم مشکل بانک و ربا را حل کنیم انقلاب ما شکست ...
نادرستی از فلسفه در میان ما وجود دارد و آن این است که همیشه یک مکتبی در بین ما مطرح می شده و آن فلسفه بوده و غیر آن فلسفه نبوده و حتی ضد فلسفه بوده است؛ مثلاً در زمان ملاصدرا، فلسفه یعنی فلسفه ی ابن سینا؛ لذا ملاصدرا که می خواسته فلسفه ی جدیدی طرح کند، به عنوان ضد فلسفه مطرح می شد؛ طوری که مخالفین ملاصدرا فقط فقها و متکلمین نبودند؛ بلکه خود فلاسفه ی آن زمان هم بودند؛ می گفتند ملاصدرا می خواهد فلسفه را ...
الهیات می تواند فلسفه غربی را از دام علوم طبیعی برهاند
موضوعات فلسفی از طریق عقل، کاری ندارد، لذا مک کواری هم در صدد اثبات عقلی اعتقادات مسیحی نیست، بلکه در صدد تبیین یعنی توصیف پدیدارشناختی موضوعات باور و ایمان دینی است. می دانیم که در پدیدارشناسی امثال هوسرل توصیف مستقیم خود پدیدارها مطرح است، نه اثبات عقلی آنها. از همین جا تفاوت الهیات مک کواری با کلام اسلامی روشن می شود. کلام اسلامی خصوصا بعد از خواجه نصیر می کوشد از ظرفیت استدلال عقلی تماما ...
40 درصد از آثار ابن سینا چاپ نشده است
عرفان ، انسان چند روزی با امور دنیوی سر و کار ندارد بلکه هدف او دستیابی به عرش است. آیت الله طه محمدی اضافه کرد: هدف از خلقت انسان و حضور در جهان مادی دستیابی به مقام عرشی است چون دنیا زندان انسان است و وطن اصلی انسان فردوس است. در این همایش فلسفی اساتیدی نظیر 'نجفقلی حبیبی' مصحح کتاب قانون ابن سینا در زمینه 'نسبیت بین سعادت، تجرد نفس و معاد'، خانم شهین اعوانی در زمینه 'سعادت و لذت در ...
40 درصد آثار ابن سینا هنوز چاپ نشده است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، غلامرضا اعوانی عصر امروز در همایش روز جهانی فلسفه با عنوان حکمت سینوی که به منظور بزرگداشت ابن سینا و با حضور ابن سیناشناسان برجسته کشور که به همت بنیاد بوعلی سینا با همکاری انجمن حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار کرد: ابن سینا بسیار بزرگتر از آن است که فکر می کنیم. وی با بیان اینکه ابن سینا بزرگ تر از اسم و نام است، گفت: 40 درصد ...
قرآن، کسانی که نمی اندیشند را نکوهش می کند
. تفکر فلسفی در فهم باورهای دینی همچون اثبات وجود خدا، تبیین صفات خدا، وحی، و حیات پس از مرگ به ما کمک می کند وی افزود: در فلسفه می آموزیم که برای بهتر زیستن از ظرفیت عقلانی خود بیشترین استفاده را بکنیم. تفکر فلسفی در فهم باورهای دینی همچون اثبات وجود خدا، تبیین صفات خدا، وحی، و حیات پس از مرگ به ما کمک می کند. برای همین است که قرآن کریم در آیات بسیاری انسان ها را به تفکر و تعقل ...
معلم ثانی
موضوعات مختلف نوشته شده است. متأسفانه بیشتر نوشته های او از بین رفته و فقط سی رساله به زبان عربی از او به دست ما رسیده است. اروپاییان، برخی از آثار فارابی را به عبری و لاتین ترجمه کرده اند. کتاب های فارابی بیشتر در شرح و توضیح فلسفه ارسطو، افلاطون و جالینوس است . ابونصر فارابی، اولین شخصیت بزرگ اسلامی است که کتاب قانون را در زمینه موسیقی نوشت. او در ریاضیات کتاب الحِیَلُ الروحانیه و ...
محدثی گرانقدر از دیار طبرستان ؛ محدث نوری
می گذارند و می گویند این را بخوان. نه، تفکر و مطالعه و بررسی و استفاده ی از اساتید فن و پیش کسوتهای این میدان لازم است و باید با معیارهایی، مناسب گویی و درست خوانی، با هدف اصلاح خواندن و گفتن، انجام بگیرد. امروز در بسیاری از زمینه ها ضابطه وجود دارد. خوشبختانه حوزه های علمیه و در رأس آن ها حوزه ی مبارکه ی علمیه ی قم، در جهت سازماندهی و طبقه بندی و مراتب سازی پیش می رود. این، حرکت مبارکی است که ...
بررسی انتقادی دیدگاه غیاث الدین منصور دشتکی در معاد جسمانی
چکیده غیاث الدین منصور دشتکی از فلاسفة قرن نهم و دهم، نخستین فیلسوفی است که ادعای برهان عقلی بر معاد جسمانی با بدن عنصری کرده است. وی از دو راه عقلی و نقلی به اثبات معاد جسم عنصری می پردازد. در این گفتار در پی بررسی استدلال های غیاث الدین در اثبات معاد جسم عنصری هستیم. برهان عقلی وی مبتنی بر بقای تعلق نفس به بدن پس از مرگ است که مورد نقد صدرالمتألهین واقع شده است؛ و مدعای وی بر بازگشت ...