سایر منابع:
سایر خبرها
ماجرای یک مناظره ماندگار میان دو چهره دانشگاهی
افتاده اند، بلکه حتی در عرصه علوم اجتماعی پرداختن به مباحث صرفا نظری و انتزاعی چندان طرفدار ندارد، اگرچه به خصوص مدافعان مرگ جامعه شناسی به جد و جهد به ترجمه و تالیف و نشر آثاری می پردازند که مبانی نظری دیدگاه های کچویان را تقویت می کند. عدم اقبال به گزینش، ترجمه و انتشار آثاری چون جامعه شناسی در محکمه جامعه شناسان ، جامعه شناسی از چه معضلی رنج می برد؟ ، علوم اجتماعی نین دیشیدنی ، علم ناممکن ...
جامعه فرهادی شباهت زیادی به جامعه داستایوفسکی دارد
به تازگی کتاب فرهادی و سینمای پرسش نوشته اسدالله غلامعلی با شمارگان 500 نسخه، 190 صفحه و بهای 16 هزار و 500 تومان از سوی نشر ورا روانه کتابفروشی ها شده است. نویسنده در این کتاب در چهار فصل سعی کرده تا آثار سینمایی اصغر فرهادی را از نظرگاه تفکر مدرن مورد بررسی قرار دهد. اسدالله غلامعلی دارای مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس است. روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران ، اینجا مطب ...
هیچ چیزی جدی نیست مثل وودی آلن
به عکس تولستوی نگاه کنید. چه کسی جز صاحب این عکس می توانست جنگ و صلح را بنویسد؟ بی شک فقط همینگوی با آن قیافه و هیبتش می توانست نویسنده وداع با اسلحه و خورشید همچنان می دمد باشد. قصه های کارور شبیه صورت کارور است و صورت چخوف شبیه داستان های چخوف است. عکس بوکوفسکی را که دیده اید؟ عینا شبیه داستان ها و شعرهایش نیست؟ صورت لوئیس بونوئل انگار یکی از شخصیت های فیلم هایش است و بی بروبرگرد صاحب این صورت باید خاطراتی شبیه به آنچه در با آخرین نفس هایم گفته، داشته باشد. ...
راه رفتن تیلرسون بر لبه تیغ/ رنجی که می بریم
...؛ چنانکه امروز می بینیم متعاقب این نگاه و رویکرد دولت، در شهرداری نیز اهالی سنت منصوب می شوند و بی تردید تداوم این مسیر در دلگرم کردن اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بسیار مؤثر خواهد بود. محفل ها جای نهادهای رسمی احمد میدری در روزنامه شرق نوشت: به دو تجربه متفاوت و شاید بی ارتباط توجه کنید؛ هنگام رأی اعتماد به کابینه دوازدهم، به همراه وزیر پیشنهادی رفاه به چند ...
ویژگی های شخصیتی و اجتماعی قصّاص
بن عمرو، کتاب الضعفاء الکبیر، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1418ه . غزالی، محمد بن محمد، إحیاء علوم الدین، بیروت، دار الکتاب العربی، بی تا. قشیری، ابوالقاسم عبد الکریم، الرساله القشیریه، قم، انتشارات بیدار، 1374ش. کالر، جاناتان، نظریه ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران، نشر مرکز، 1382ش. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، به کوشش علی اکبر غفاری، تهران، دار الکتب ...
داروسازی محمد بن زکریای رازی
حاج قاسم محمد پزشک عراقی متن کتاب را از زبان انگلیسی به عربی ترجمه کرده است. دکتر احسان مقدس متن عربی را به فارسی برگرانده که توسط انتشارات نیلوبرگ به سال 1391ش به چاپ رسیده است. اهمیت تاریخی اثر و شهرت رازی به پدر طب کودکان از آنست که تا قبل از وی، پزشکان بین پزشکی کودکان و پزشکی زنان تفاوتی قائل نبوده اند. رازی با تألیف این اثر در واقع گامی بلند در تاریخ پزشکی کودکان برداشته و آن را به عنوان علمی ...
حیات بعدی زایش تراژدی
پایان دوران مدرن، حرکتی فکری در هنر، ادبیات و سیاست است که در نیمه اول قرن بیستم بسیار انجام می گرفت. زایش تراژدی همچون معیاری نظری است برای فراخوانی های مدرنیستی از اسطوره های باستانی. تی. اس. الیوت عمدتا به واسطه کتاب شاخه زرین: پژوهشی در جادو و دین نوشته جیمز جرج فریزر (1890-1915) [ترجمه کاظم فیروزمند، نشر آگاه] با نیچه ارتباط پیدا می کند. شعر سرزمین هرز او جدا از ارجاع هایش به سفر کوهستانی ...
نفی خشونت و تکفیر در اسلام
اتحاد همه اقوام و مذاهب، تیر آنان به سنگ خواهد خورد. مراجع منابع - قرآن کریم. - بیگی، روح الله، ارزش های اجتماعی در قرآن، نشر اسوه،1389 -بشیریه، حسین، دولت عقل، ده گفتار در فلسفه و جامعه شناسی، نشر علوم نوین،1374 -البهنساوی، سالم، نقد و بررسی اندیشه تکفیر، ترجمه سالم افسری، نشر احسان،1388 -السعدی، عبدالملک، شرح عقاید اهل ...
بحث در مسئله جَهْر و اِخفات در نماز
.../32) برداشت می کند و این چنین برداشت خود را توجیه می کند که قرار بده دست چپ و راست خود را بر قلب، به سبب خضوع و خشوع در برابر پروردگار (الهی بخش، 1409ق.: 369). در نقد این برداشت، صاحبِ القرآنیّون و شبهاتهم حول السّنّه چنین آورده است: این آیه یکی از نشانه هایی است که عطا شده به حضرت موسی (ع) و در واقع، دلیلی بر صدق نبوّت ایشان می باشد. در آیه، تصریحی و اشاره به نماز ندارد، چه رسد به ...
کتاب جنگ کثیف علیه سوریه در فرهنگسرای رسانه رونمایی می شود
انجمن شعر و ترانه فردوس نشست ادبی انجمن شعر و ترانه فردوس با حضور بهروز یاسمی شاعر، ترانه سرا و منتقد یکشنبه 12 آذرماه ساعت 17 در فرهنگسرای فردوس برگزار می شود. بررسی اخبار ادبی و فرهنگی، معرفی تازه های نشر در حوزه شعر و ترانه، نقد و بررسی ترانه های روز، آموزش اصول و قواعد ترانه سرایی، بررسی ویژگی یک ترانه مناسب و اصول دستوری در سرایش ترانه در این نشست ها بررسی می شود و در هر جلسه نیز ...
آثار پیشکسوت رسانه ای فارس نقد شد
گرفت و در کشور رباعی های او معروف است. یزدانپور با تاکید بر کشف استعدادهای جوان شعر شیراز و استان فارس توسط نگاه پنجشنبه گفت:یک زمانی نگاه پنجشنبه در اختیار چند شاعر محدود می شد اما الآن برخی از شاعرانی که شعرشان را چاپ می کنیم نمی شناسم در هر حال خوشحالم که حسین واحدی پور فرصتی در حوزه فرهنگ و ادبیات در اختیار من قرار داد تا بتوانم در این حوزه به همشهریانم ادای دین کنم و البته جناب واحدی ...
قهر با کتاب، آغاز جهالت مدرن بشریت
دیگر آن نیز کتاب سازی است؛ کتاب هایی بی کیفیت با تیراژ بسیار پایین، به طور حتم نمی تواند کودک و نوجوان امروز را به خود جذب کند. این حوزه نیز در میان وضعیت اسفبار نشر، با تلاش هایی خود را سرپا نگاه داشته است. محمدرضا یوسفی، نویسنده کودک و نوجوان تمام این مسائل را از ضعف مدیریت می داند. او در گفت وگو با روزنامه قانون به بحران در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان اشاره می کند و می گوید: این بحران ...
مؤدب: طبیعی است از شعر اعتراض استقبال نشود/ عرفان پور: شعرِ منتقد با ظالم مبارزه می کند
2 یا 3 هم استفاده شده است. این ها به هر حال ادبیات اجتماعیِ دوران پس از جنگ را نمایندگی کردند، حرف زدند، زودتر از بحران هشدار دادند و بعد هم تا به امروز این است ولی خیلی طبیعی است همانطور که شعر مذهبی مؤسسات جدی دارد و حمایت می شود یا شعرها به صورت مؤسسه، نهاد، رسانه، کانون و پاتوق دارند و از جاهای مختلف حمایت می کنند خیلی طبیعی است جریاناتی که نگاهِ اجتماعی دارند و زبان تلخ تری دارند یک ...
قانون آیین دادرسی کیفری
...> ماده 200- بازپرس برای شاکی، مدعی خصوصی، متهم، شاهد و مطلعی که قادر به سخن گفتن به زبان فارسی نیست، مترجم مورد وثوق از بین مترجمان رسمی و درصورت عدم دسترسی به مترجم رسمی، مترجم مورد وثوق دیگری تعیین می کند. مترجم باید سوگند یاد کند که راستگویی و امانتداری را رعایت کند. عدم اتیان سوگند سبب عدم پذیرش ترجمه مترجم مورد وثوق نیست. ماده 201- بازپرس برای شاکی، مدعی خصوصی، متهم، شاهد و مطلعی که ...
نظریه های مشروعیت در فقه معاصر شیعه
الامه و نتزیه المله، تحقیق سیدجواد ورعی، قم: بوستان کتاب، 1382. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: آل البیت، 1364. نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، چاپ نهم، تهران: علمی فرهنگی، 1375. واعظی، احمد، نقد و بررسی نظریه های عدالت، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، 1388. وبر، ماکس، اقتصاد و جامعه، ترجمه عباس منوچهری و مهرداد ترابی نژاد و مصطفی عمادزاده ...
سنایی کلید فهم خاقانی و خاقانی بدیل واقعی سنایی
دقیق و خیلی جدی خوانده است و من تصور می کنم که در نظم و نثر این چنین است، یعنی آنقدر در شعر خاقانی اشارات دقیق به آثار سنایی است که هر گونه شک و شبهه ای را از این جهت کاملا زائل می کند. خاقانی بسیار شاعر خلاقی است که خودش هم این را اقرار می کند و صراحتا اعلام می کند که من مبدع طرز جدیدی در سخن فارسی هستم. این حرفی نیست که فقط خود او بزند و دیگران و منتقدان بعدی هم این را اقرار کرده اند ...
درآمدی بر مشروعیت عدالت بنیاد
درباره آزادی، ترجمه جواد شیخ الاسلامی، چاپ چهارم، تهران: علمی فرهنگی، 1375. نائینی، محمدحسین، تنبیه الامه و نتزیه المله، تحقیق سیدجواد ورعی، قم: بوستان کتاب، 1382. نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: آل البیت، 1364. نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهیدی، چاپ نهم، تهران: علمی فرهنگی، 1375. واعظی، احمد، نقد و بررسی نظریه های عدالت، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام ...
رای سرفراز
سال1379 توسط مجلس به تصویب رسید که حقوق پدیدآورندگان به مدت 30سال حمایت می شود. در سال1383 هم مجلس شورای اسلامی قانون مربوط به حمایت از نشانه های جغرافیایی را تصویب کرد. در عرصه بین المللی، ایران در سال1337 به کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی پیوست و در سال1377 آخرین اصلاحات آن را پذیرفت، در سال1380 اساسنامه سازمان جهانی مالکیت فکری را پذیرفت و عضو این سازمان شد، در سال1382 به موافقتنامه و ...
از سیاست تا هزارتوی هنر
- آنجا که می خواهید روی دیگرتان که علاقه مند به موسیقی، شعر، داستان و نقاشی و ... است را معرفی کنید می گویید: و اینها همه دریافت های من از زندگی ، مرگ و دیگری است ، دراین باره بیشتر توضیح دهید . باید بگویم تخصص من نظریه های سیاسی و ایدئولوژی پژوهی است؛ اما اندیشه سیاسی، امری جدا از کلیت اندیشه نیست؛ اندیشه سیاسی امتداد اندیشه به معنای عام آن در ساحت سیاست است. حال اندیشه چیست؟ اندیشه، مواجهه انسان با هستی است . اندیشه درکی است که ما از جهان به دست می آوریم و هر آنچه در زندگی تجربه می کنیم، به دست می آوریم، می اندوزیم و می پروریم نسبتی متقابل بر این اندیشه دارد، یعنی از اندیشه تأثیر می پذیرد و بر اندیشه تأثیر می گذارد. به گمان من بودن در جهان را می توان به چهار ساحت فروکاست: زندگی ، مرگ ، من و دیگری . هرچه در جهان است فرعِ بر این هاست و بنیادی ترین پرسش های هستی ...