سایر منابع:
سایر خبرها
الناز شاکردوست: برای عشقم جان می دهم!
من همیشه از هر چیز جدید استقبال می کنم. حس می کنم اگر آدم در هر روز زندگی اش چیزی یاد نگیرد عمرش را تلف کرده است. سعی من این بود علم خودم را افزایش بدهم و حتی کتاب زیاد می خوانم. یکی از اتفاقاتی که شنیده ام و از آن خبر دارم کاهش آمار کتابخوانی در کشورمان است؛ به خصوص از زمان باب شدن این صفحات اجتماعی اینترنتی که آمار گرفته اند به طور متوسط هر فرد دستکم دو ساعت از روز را در نت می گذراند ...
فصل دوم: نزول قرآن
مادّه آن روشن می شود، در توضیح عنوان دهم و یازدهم از عناوین استقلالی قرآن بیان شد و در این جا تفاوت انزال و تنزیل که ناظر به هیأت و شکل این دو واژه است، بیان می شود. بعضی از مفسران و لغت شناسان فرق بین انزال و تنزیل را چنین بیان کرده اند: انزال، دلالت بر نزول دفعی، و تنزیل، دلالت بر نزول تدریجی دارد و در باب نزول قرآن، آن گاه که وحدت و دفعی بودن لحاظ شده، تعبیر انزال به کار می رود؛ مانند ...
فصل اوّل: عناوین و اوصاف قرآن
15 و سوره نمل آیه 1) به مبین توصیف شده است. در سوره بیّنه آیه سوم نیز کتب به صورت جمع بر قرآن اطلاق شده است: فیها کتب قیّمة؛ در آن صحیفه ها نوشته های استواری است . کتاب مصدر است و لغت شناسان معنای اصلی آن را گرد آوردن (1) و ثبت کردن دانسته اند. ولی در کاربرد رایج آن، به معنای نوشتن و نیز نوشته (معنای اسم مفعولی) بکار می رود که منظور خداوند از واژه کتاب در مورد قرآن ...
هدف از جنگ و جهاد در اسلام چیست؟
در آیاتی چند آنان را به صبر برابر مشکلات، تحمل اذیتها و خودداری از جنگ دعوت می کرد؛ مانند : ﴿واصبِر عَلی ما یَقولونَ واهجُرهُم هَجرًا جَمیلاً) دو. دفاع: مسلمانان پس از هجرت به مدینه و تأسیس حکومت اسلامی از نظر دفاعی قدرتمند شدند، از این رو آیات قتال، مانند آیه مورد بحث و آیه(اُذِنَ لِلَّذینَ یُقتَلونَ بِاَنَّهُم ظُلِموا) نازل شد و مسلمانان اجازه یافتند در برابر مشرکان از جان، سرزمین و ...
فصل سوم: دلایل از سوی خدابودن قرآن
...> نخست باید یاد آور شویم که آیه شریف بسم اللّه الرّحمن الرّحیم بدون هیچ اختلاف نظری یکی از آیات سوره حمد است و در آن نکات بسیار شگرف و مهمی وجود دارد و نویسنده مقاله حسن الایجاز از آن غفلت کرده و به آن نپرداخته است. ما نیز به دلیل آن که مفسران و نیز نویسندگان کتاب های اسرار الصّلاة در باب آن فراوان سخن گفته اند، (2) از آن صرف نظر می کنیم و به بررسی آیات دیگر می پردازیم. 1. در جمله اوّل ...
فصل چهارم: مصونیت قرآن از تحریف
... صرف نظر از مطلب پیشین، اعتبار روایات پیامبر و امامان معصوم نیز به ویژه در مقام تعارض روایات با یکدیگر، به قرآن متکی است و اگر در قرآن تحریفی رخ داده باشد، اعتبار روایات نیز خدشه دار می شود؛ (1) بر این اساس، ابتدا واژه تحریف معنا و بعد به بررسی اقسام آن پرداخته می شود: مفهوم تحریف و انواع آن واژه تحریف از ریشه حرف به معنای لبه، کناره و مرز یک چیز گرفته شده و در لغت، به ...
شهید بهشتی و دغدغه آزاداندیشی و آزادمنشی نسل جوان
البته اجتهادی- از بهترین ها به نظر می رسید. منعطف بود و در طرح و بررسی مسائل روحیه و نگاه تربیتی اش بارز می نمود. مجموعه ی این صفات، او را در موقعیتی فکری و منشی اجتماعی قرار داد تا بیش ار هر چیز نقش رهبری و وحدت بخشی به خود بگیرد. نقشی که شاید بهتر باشد آن را در کلمه معنابخش مصلح گردآوریم. اما، مصلح چه کسی است؟ مصلح کسی است که از یک سو، متفکر است، اهل نظر، تامل و تفکر است ...
حوزه های امروز با حوزه دیروز متفاوت است/ حوزه های مبسوط الید و وظایفی که انقلاب بر عهده ما گذاشت
درس خارج دیگر متن نیست، سرفصل است و بحث می شود. لذا ما در فقه و اصول مجتهد پرورش می دهیم ولی لازم است در بقیه علوم هم کمی از متن محوری کم کنیم و سرفصلی بشویم. چیزهایی را هم مثل روش تحقیق و منابع خواستن و دیدن منابع مختلف را اضافه کنیم. این مسأله برمی گردد به نظام آموزشی و هم نحوه تدریس اساتید که چیزهای دیگری را هم ارائه کنند ولی خواستم بگویم جایگاه علمی از نظر غیررسمی آن در نظر ...
مقایسه مزدا میاتای جدید و پدربزرگ 27 ساله اش
رودسترهای آن موقع مانند یک هیولا بنزین مصرف می کردند؛ قیمت بالای خود رودسترها را نیز در نظر بگیرید تا عمومی نبودن آن ها را متوجه شوید! Mazda MX-5 اما، این معادلات را کاملاً بر هم زد و نشان داد که چگونه باید یک رودستر زیبا، کم صرف و نسبتاً خوش قیمت را تولید کرد. با نسخه ی اولیه ی Mazda MX-5 میاتا که در سال 1989 رونمایی شد، آشنا شوید: مزدا MX-5 Miata سال 1990 حال که ...
ادلة لزوم برقراری توازن در سطح زندگی
مهم ترین وظیفة انبیاء، اقامة قسط و عدل در جامعه بود و اساسی ترین هدف حکومت مهدوی نیز گسترش عدل در سراسر گیتی است (کلینی، 1407ق، ج1، ص338؛ صافی، بی تا، ص 142). عدالت در تکوین و تشریع، اصل ثابت و تخلف ناپذیر عالم هستی است. شارع مقدس در تمام احکام دین عدالت را رعایت کرده و هیچ حکم ظالمانه ای به دست شارع تشریع نشده است. قواعد فقهی مانند لاضرر ، قاعدة عسروحرج و دیگر قواعد، مبتنی بر حکمت الهی ...
نرمی ؛ عامل جذب و الفت و محبت(محمد سریری)
در آن تاثیری نمی گذارد. (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم نویسنده: حسن المصطفوی جلد: 10 صفحه: 278 تا 281) ابن عاشور در تفسیر خود نوشته است: قول لین و کلام نرم به سخنی گفته می شود که بر معانی چون ترغیب و عرض و استدعا و در خواست تمثیل و مثل دلالات می کند؛ به اینکه متکلم برای مخاطب چیزی را اظهار کند که از نظر و رای محکم و استوار برخوردار باشد و بدان حق را بپذیرید و میان حق و باطل جدایی و تمییز ...
به مناسبت سالروز درگذشت علامه بهلول گنابادی
بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلی آماده پذیرایی از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه می کردند، ولی جرئت مخالفت نداشتند. شیخ بهلول ساعت چهار بعدازظهر آن روز به باغ ملی و محل جشن رفت. آن منظره را تماشا کرد و آهسته آهسته شروع به گریه کرد. به تدریج مردم دور او جمع شدند. شیخ که فرصت را مناسب می دید، شروع به صحبت کرد: من تأسف می خورم که چرا باید شب اول محرم شهر ما مثل ...
جولان شبح شایعه در فضای مه آلود
این نوشتار به قلم سمیرا نوری در ادامه می افزاید: شایعات در هر کشوری وجود دارد و تقریبا به قشر خاصی مربوط نمی شود. خبرهایی غیر واقعی یا کمتر واقعی که به دنبال دهان به دهان چرخیدن و بازگو شدن های پیاپی اعتباری کاذب برای خود پیدا می کنند. گردن آل پورت در کتاب روان شناسی شایعه در این باره می گوید: به نظر می رسد که دو شرط اهمیت و ابهام در انتقال شایعه، قانون اصلی شایعه را توضیح دهد. بدین ...
جایگاه قرب الهی در تربیت اخلاقی
دست یافته و صاحب عصمت مطلق می باشند؛ سعادت مطلق و مراتب بالای قرب الهی با پیروی از ایشان حاصل می شود. منابع ابن بابویه، محمد بن علی(1362)، الخصال، قم، جامعه مدرسین. ابن بابویه، محمدبن علی(1415ق)، شرح توحید صدوق، شرح: قاضی سعید قمی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ابن عربی، محمد بن علی(1381)، فتوحات مکیه، ترجمه: خواجوی، محمد، تهران، نشر مولی. ...
دانش تحول گرا و مدیریت اسلامی سازمان های ارزشی
، نهادینه و کاربردی می کند. مقدمه: در جوامع امروزی و خصوصا سازمان های هدف محور، استفاده ابزاری از دانش و تفکر، نیروی انسانی و ساختارهای موجود مدیریتی باب شده است. کمیاب هستند سازمان هایی که به دنبال تحول و تعالی انسانی باشند. نگرش صرف سازمانی به مدیریت، دانش و انسان در حوزه های مختلف، فضایی را به وجود خواهد آورد که افراد کمال مطلوب خود را در آنجا نخواهند یافت، و نگاهی فراسازمانی ...
منشأ حق تأمین اجتماعی برای جامعه
نجاح الساعی، بیروت، دار الکتاب العربی . اسکافی، ابن جنید (1416ق)، مجموعه فتاوای ابن جنید، قم، دفتر انتشارات اسلامی. امینی، عبدالحسین (بی تا)، الغدیر، بیروت، دار الکتاب العربی. جمشیدی، محمدحسین (1380)، نظریة عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی، شهید صدر، تهران، پژوهشکدة امام خمینی و شهید صدر. حر عاملی، محمدبن حسن (1409ق)، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل البیت ...
امتناع و کبر ورزی ابلیس در سجده بر آدم
...، و بی تردید سجود فرشتگان عبادتی برای خدا و برای آدم اکرام و طاعت فرشتگان از حق بود، و این همه برای این بود که ما در صلب او قرار داشتیم، پس چگونه ما برتر از فرشتگان نباشیم در حالی که همه به صورت اجتماع به آدم سجده کردند. هشام بن سالم از حضرت صادق (ع) روایت می کند: لما اسری برسول الله و حضرت الصلاة اذن جبرئیل واقام الصلاة فقال: یا محمد تقدم فقال له رسول الله تقدم یا جبرئیل فقال له ...
شهرستان ری آماده برگزاری مراسم سالگرد وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
درباره او به چشم می خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزکار، ثقه، دارای اعتقاد نیک و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالیمقام و بزرگ یاد کرده اند؛ در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشهدا، امام حسین علیه السّلام بیان شده است. ابن قولویه در کامل الزّیارات (باب 107 صفحه 324 )از علیّ ابن حسین ابن موسی بن بابویه و او از محمّد ...
خاستگاه و اعتقادات فرقه دروزی
، هستی، نقش انسان و حتی مسئله تجدد داشته اند و اینها در بحث گنوسی ها، بزرگان و حکمای گنوسی تغییراتی کرد و به گونه ای آیات انجیل و تورات و بعد ها قرآن را هم در ذیل تفکرات گنوسی تأویل یا بازخوانی می کردند. دروزی ها خیلی متأثر از این فلسفه بودند. فلسفه فلوطین به یکی از پرسش های اساسی مابعد الطبیعه در باب چیستی هستی پرداخته است و تعریفی می دهد و می گوید که فراسوی همه چیز و جهان مادی، احد است و ...
ساحت فقه فرهنگ و غفلت های پیش رو
که به نظر می رسد این تعریفی دقیق باشد اما تعریفی که ما ترجیح می دهیم و تعریف دقیق فرهنگ را از آن یاد می کنیم . اولاً مبتنی بر موارد استعمال واژه فرهنگ است و ثانیاً با توجه به قاعده الفاظ که می گوید اگر یک واژه ای در معانی متعددی بکار می رود که جامعه مشترکی دارد معلوم می شود معنای مشترک معنای اصلی است . این قاعده از اهل لغت گرفته شده است یعنی عقلا وقتی می خواهند لفظی را برای ...
آقای لاریجانی! برخی از بندهای برجام جفا در حق مردم است
وزیر خارجه محمد جواد ظریف تشکر و سلام گرم و خالصانه خود را ابلاغ کنیم. و اما بعد؛ متاسفانه با وجود همه این تلاش ها متن برجام دارای اشکالات متعدد و وبه طور روشن و در بسیاری از موارد ناقض خطوط قرمز مد نظر مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای بوده که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. جای گلایه است که چرا چنین متنی قبل از رفع اشکالات و ابهامات برای بررسی به مجلس فرستاده می شود و راه ...
سرمقاله روزنامه های 6 مرداد
لوران فابیوس وزیر امور خارجه و توسعه بین المللی جمهوری فرانسه در ستون سرمقاله روزنامه ایران با تیتر اقدام مشترک برای یک جهان امن تر نوشت: پس از چند سال مذاکره دشوار اما سازنده بزودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می روم و از این سفر خوشحال هستم. فرانسویان همیشه مجذوب ایران و بویژه میراث این فرهنگ کهن و سهم این کشور در تاریخ علم و اندیشه بوده اند. دانشجویان ایرانی نیز ...
تضاد جمع بندی و نتیجه گیری کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)
مطالب فراوانی را با دقت بیان کرده و این گونه که در این جا و در موارد فراوان دیگر ذکر شده: برهنگی (حتی آشکار بودن شرمگاه) قبحی در میان عرب جاهلی و مسلمانان صدر اسلام نداشته است (صص 20، 22، 31، 39 و...)، در حالی که در صفحه 40 پاراگراف آخر وقتی از عمرو بن سلمه (کودک 7 یا 8 ساله ای که امامت جماعت گروهی را بر عهده داشت)، می نویسد یاد کرده نوشته است: او پیراهن کوتاهی داشت؛ به همین دلیل، وقتی در پیشاپیش ...
دانشجو:آمریکا دنبال شناسایی طهرانی مقدم هاست
هجمه می کنند. من علیرغم اینکه معتقدم تیم مذاکره کننده هم تلاش کرد و هم مورد اعتماد رهبری و به تبع آن مورد اعتماد مردم و منتقدین است، اما اینکه برنامه بگذاریم و یک ساعت فقط از آنها تعریف و تمجید کنیم و بگوییم از قبل از انقلاب تا الان دیپلمات هایی مثل اینها نداشتیم، اینها موضوعیت ندارد و مشکلی را حل نمی کند. این موارد در تاریخ نمی ماند. آنچه در تاریخ ماندگار است، همین برگه ها و اسناد توافقنامه ها است ...
گفتگو با هنرمند کلاله ای /مجتبی طالبی صدای کلاله در گلستان
...، نقی گرمه ای،محمود معصومی، سعید زنده دل، حسین و محسن داورزنی و ...( خودمانیم اسم بردن چقدر سخت است، خصوصاً اختلاف سلائقی که بین ما و برخی از این مشوّقان است،کار را خیلی مشکل تر می کند ! و اگر اسمی جا مانده عفو کنند دوستان) همگی، کسانی بودند که اندیشه، حمایت و دعای خیرشان را بدرقه ی راه خود می دانم. البتّه در جمع همکاران و مدیران سازمان ها و نهادهایی که با آنها همکاری داشته ام نیز یاریگرانی ...
پخش ثروت در چمن و بازی با اعصاب علم
را به پای آن ذبح و تلاش کرد که از مایه ها و سرمایه ها، بی مایگی ساخت؛ سیاست پشت سیاست نوشت و بند بند سیاستها را قربانی سالها تفسیرهای پیچ در پیچ در ناکجاآباد کرد تا نیروهای خلاق و باانگیزه ی سرگردان، تقدیم سرزمینهای تشنه شوند؛ سخن گفتن از حاکمیت علم در جامعه سخت و دشوار است و سخنی از روی سرخوشی به نظر می رسد. و نتیجه این سخت و دشواری آن که جامعه اکنون ما با آن پشتوانه عظیم علمی که مورد ...
سلطنت علم
، 1407: 72) از نظر آموزه های اسلامی علم را باید به کسی آموخت که اهلیت آموختنش را داشته باشد و این سخن نسبت به نوع علم و مخاطبی که قرار است علم به او آموخته شود، فرق می کند. در اندیشه اسلامی هر چند نگاه انحصارگرایانه به دانش و علم وجود ندارد، اما برخی از علوم و فنون جزو اطلاعات طبقه بندی حساب شده و در نتیجه فاش کردن آنها به دیگران و خصوصاً به دشمنان اسلامی امری ممنوع شمرده شده ...
اصل کاربردی کردن دانش؛ علم معطوف به عمل
...> اصل پنجم: جامع نگری در کسب معرفت علمی؛ وحدت علوم در معرفت شناسی اسلامی در فعالیت های علمی دانشمندان مسلمان دو رویکرد علمی کاملاً مشهود است: نخست آنکه، شاخه های متعدد علمی را دارای مبادی مشترکی می دانستند و لذا بر نگاه آنها به طبیعت و ماورای طبیعت و انسان، نوعی وحدت رویه حاکم بوده است. دانشنامۀ بزرگ شفا از ابن سینا مؤید این نظر است. دیگر آنکه، آنها هیچ گونه منافاتی بین علم ...