سایر منابع:
سایر خبرها
پروردگار عالم قسم خورده است که از حق ّالنّاس نخواهد گذشت
ظالمی بود، رفت. موقع خوردن شام بود. آن حاکم تعجب کرد که چرا این عالم به خانۀ او آمده است. قضیه را گفت که از التماس یک خانم به دستگاه ظلم آمده ام. حاکم گفت بچه را پیدا می کنیم و ان شاء الله به تو می دهیم، اما الان بنشین و شام بخور. اصرار کرد و وقتی در سرحد زور رفت، آن عالم یک چشم بصیرت به ظالم داد. آن وقت پلو را با دست می خوردند. این آقا یک مشت از برنج برداشت و فشار داد و بنا کرد از درز انگشتانش خون ...
دوستی ادامه دار
رفیق هستند.حاج آقای انصاریان می فرمود: خانواده ای چهار پسر داشت. تمام این پسرها در این خانه خانمشان را آوردند و بعد صاحب خانه شدند. تمام عروس ها بدون استثنا با گریه از خانه خارج شدند. معمولا خانم ها زندگی مستقل دوست دارند، ولی گفتند: دوست داریم کنار مادرشوهرمان باشیم. رفیق از مرفق است. آرامش و آسودگی، ملایمت و سهولت، این رفیق این دوست انسان است. ان الله رفیق یحب الرفق (کافی، ج 2، ص 120) خدا رفیق است ...
شعر/ امروز تمام کربلا در قدس است
خاطر بسپار چیزی به خدا نمانده تا آزادی 13 در چشم زمین، حماسه ای زیبایی تو قلب زمین و قبلۀ دل هایی در سنگر انتفاضه تا پیروزی مانند غرور کوه پا بر جایی 14 برخیز که شمر بی خدا در قدس است دَجّال به مَکر مبتلا در قدس است لبیک بگو به هَل مِن ... عاشورا امروز تمام کربلا در قدس است 15 قدس است به فتنه مبتلا، بسم الله ای خیل مجاهدان! به پا، بسم الله امروز ظهور کربلا در قدس است برخیز به شوق کربلا، بسم الله ...
زیارت کربلا در شب جمعه چه فضیلتی دارد؟
رکن بود، و بر هر رکنی گوهری درخشنده نصب شده بود که تا مسافت ها راه را روشن می نمود. به یکی ازخدمتگزاران آن حضرت گفتم: این آقا کیست؟ گفت: حضرت رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند. گفتم: آنکه درپیش روی اوست کیست؟ گفت: آقا امیرالمومنین علیه السلام وصی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم هستند. بعد نگاه کردم دیدم، ناقه ای از نور پیدا شد و ...
باقیات الصالحات فردی که فرزندی نداشت!
الی الله ان الله بصیر بالعباد . اگر انسان واقعاً بداند که خدا دارد می بیند و امورش را به خدا بسپارد، هیچ مشکلی در دنیا برایش به وجود نمی آید و چقدر لطف و عنایت و بزرگواری خدا را می بیند، چقدر خدا او را دوست دارد. اگر عزیز دلم، به جایی رسیدی که همه اش متوجّه شدی خداست و خودت نیستی و غرّه به خودت نرفتی، غرّه به عملت نرفتی، بدان خدا دوستت دارد. امّا اگر یک جا بالاخره گفتی: من هم زحمتی ...
نهی الهی از اراده ولایت کافرین
فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا: و قسم به جان آدمی و آن که آن را (آفریده و) منظّم ساخته است. * سپس فجور و تقوا (شرّ و خیرش) را به او الهام کرده است﴾ (الشّمس/ 8 7) و خداوند متعال فرموده است: ﴿وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ: و او را به راه خیر و شرّ هدایت کردیم﴾ (البلد/10)؛ یعنی راه خیر و راه شر، پس انسان قابل و مستعدّ عمل خیر و عمل شر است. در این بخش، از توجّه و اراده انسان در فعل شر سخن گفته ایم. 124 ...
راه شاد کردن دل امام زمان(عج)
من شما را خوشحال کرده است. ، امام(ع) فرمودند: آری به خدا سوگند، او با این کارش خدا و رسولش(ص) را شاد کرده است. زیرا هر آنچه به تو داد، به خاطر اهل بیت(ع) به تو داد. و این رفتاری مانند دوستداران امام حسین (ع) در ایام پیاده روی اربعین است. در زمان ظهور، مردم براساس محبت به اهل بیت(ع) گرد هم جمع می شوند کارشناس مهدوی با اشاره به اینکه امروزه محبت های ما به امام زمان(عج) شخصی ...
چرا به زیارت مشاهد شریفه می رویم
باشد ، ( یوسف آیه 5) و سوگند یاد کرده که همواره اغواگر و فریبنده انسان باشد: به عزت و جلال تو قسم که تمام خلق را گمراه خواهم کرد مگر خاصان از بندگانت که دل از غیر بریدند و برای تو خالص شدند (ص 82و83 ). آنچه از منابع دینی به دست می آید این است که مهمترین جا برای شیطان و جلوه گریش جایی است که بنده خود را در محضر خدا دیده و یا در حال نیایش و عبادت و مناجات با خالق یگانه باشد زیرا این مقام بندگی ...
پیامبر اکرم مُهر تایید پیامبران پیشین است/ اوصاف محمد(ص) در قرآن
که سراسر نورانی و آشکار و راه هدایت است، ضلالت و ابهامی نخواهد داشت. حجت الاسلام ناصر عبدیان گفت: در آیه 159 سوره آل عمران آمده است: فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ. خداوند می فرماید: به سبب رحمت خدا نرم خو شدی و اگر درشتخو بودی، مردم از دور تو پراکنده می شدند. منشا این صفت رسول اکرم، رحمت پروردگار است. این ...
آنچه از نیکی در وجودت است، برای پدر و مادرت هزینه کن
. خیلی این آیه عجیب است! انسان در این آیه یک نفر است، ولی براساس آیات سوره آل عمران، این یک نفر برابر همه انسان های عالم است؛ یعنی تمام ارزش هایی که در عقل و در اخلاق و در ایمان و در رفتار بین میلیاردها انسان تقسیم است، در این یک نفر جمع است؛ یعنی آن یک نفر همه است، ولی همه آن یک نفر نیستند، یعنی هیچ کس در عالم نیست که او باشد، ولی او به تنهایی همه است. *آنچه از نیکی در وجودت است، برای پدر و ...
تحجّر و نوگرایی در فهم قرآن و سیره نبوی
ست که در پی رحلت به عالَم بالا، با عالَمِ پایین در پیوندی پیوسته است و سلام و درود ما را می شنود و پاسخ می گوید. به این منوال همه آفریدگان - در هستی خود - به وجود مقدّس "عبدُهُ"( او که بی واسطه ،پیوسته محض به "هو" ست) وابسته و حقیقت متعالی محمدیه، واسطه فیض میان خدا و آنان است. دیگران عبد ربّ خویشند و او عبد ذات پنهان خدایَست. این به تمامِه متنافر با آن برداشتی ست که نبی اکرم را حقیقتی صرفاً ...
چرا قبله، از بیت المقدس به کعبه تغییر کرد؟
بحث تغییر قبله و دلایل آن در تفاسیر مختلف آمده است که ما دو نمونه را ذکر می کنیم: 1. در تفسیر نمونه ذیل آیه 142 سوره مبارکه بقره آمده است: تغییر قبله یکی از تحولات مهم تاریخ اسلام است که موجی عظیم در میان مردم به وجود آورد؛ پیامبر اکرم(ص) مدت سیزده سال پس از بعثت در مکه، و یک سال و چند ماه بعد از هجرت در مدینه به امر خدا به سوی بیت المقدس نماز می خواند، ولی بعد از آن قبله تغییر یافت و ...
تفسیر آیات81-85 سوره آل عمران
اللّه یبغون این جمله بخاطر اینکه حرف (فا) بر سر آن درآمده، تفریع و نتیجه گیری از آیه قبل است که سخن از گرفتن پیمان از انبیا داشت و معنایش این است که : حال که معلوم شد دین خدا واحد است و آن همان است که از همه انبیا و امتهای آنان بر آن، پیمان گرفته شد که هر پیغمبر متقدم، به آمدن پیغمبر بعد از خود بشارت دهد و به آنچه او می آورد ایمان آورده، تصدیقش کنند. دیگر این اهل کتاب را چه می شود که ...
تاریخ به روایت قصه
.... گفت اینها به درد من نمی خورد. از مدرسه بیرون زد و از شهر بیرون رفت تا به بغداد رسید. جنید آن جا بود. همان دم که چشم بایزید به جنید خورد، نعره ای زد و گفت هذا فقه الله. آنچه را می جستم، یافتم. مرحوم فروزانفر در تعلیقات نفیس خود بر فیه مافیه فرموده است: در این روایت مشکلی وجود دارد که با موازین تاریخی درست در نمی آید زیرا بایزید بسطامی در سال 234 یا 261 وفات یافته و سن او موقع وفات 73 سال بوده و ...
تلاوت مجلسی آیات 156 -188 سوره آل عمران توسط محمد محمود طبلاوی
رفته است. سوره آل عمران یادآور طبقات و رده هایی از انسان ها است که خداوند متعال آنها را از میان جامعه بشری گزینش و انتخاب کرده است و اینان عبارتند از: آدم نوح آل ابراهیم و آل عمران . در این سوره مطالب زیادی از جمله: ماجرای جنگ احد، مطالب فراوانی راجع به جهاد، مباهله، دعوت یهود به اسلام، امر به صبر و پایداری، بیان فضیلت شهدا و چند دعای زیبا آمده است. تلاوت مجلسی آیات 156 -188 ...
عوامل ایجاد فرح پایدار و حقیقی
ای تنگاتنگ با انسان دارد و انسان می تواند وجود خود را قائم به او و فانی در او مشاهده کند و از این طریق به وصال حقیقی نائل گردد و هیچ چیز او را از محبوبش جدا نگرداند. بنابراین سرچشمه شادی و سرور، خدا و شادترین موجود در جهان هستی نیز اوست. ازاین رو کسب بهجت و سرور واقعی هم تنها از طریق رفتن به سوی او و وصالش میسر است؛ چنان که سنایی می گوید: شادی و آرام نبود هرکه را وصل تو نیست هرکه را ...
وجهیت داستان یوسف علیه السلام در مقایسه با دیگر داستان ها
.../6) ...در حقیقت پروردگار تو دانای حکیم است. ...قَالَ مَعَاذَ اللهِ إِنهُ رَبی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنهُ لَا یُفْلِحُ الظالِمُونَ (یوسف/23) ...گفت بیا که از آن توام [یوسف] گفت پناه بر خدا او آقای من است به من جای نیکو داده است قطعا ستمکاران رستگار نمی شوند. یَا صَاحِبَیِ السجْنِ أَأَرْبَابٌ مُتَفَرقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللهُ الْوَاحِدُ الْقَهارُ (یوسف/39) ای دو رفیق زندانیم آیا ...
حزن ممدوح، زمینه ساز دستیابی به شادی حقیقی
عَنِّی إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ (هود، 10). غم و شادی های زودگذر و مذموم بر محور انانیت آدمی استوار و ناشی از رکود روح و انفعال نفس است؛ چنان که آنگاه که چرخش روزگار با خواسته های فرد هماهنگی دارد، فرح مند می شود و هرگاه در جهت ارضای امیال او گام برندارد، وی در قبضه غم و اندوه گرفتار می شود. انسان خفته و غافل می پندارد که آنچه در عالم ماده به عنوان غم یا شادی بر او عارض می شود، وجودی حقیقی ...
مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه
در همان سن کودکی به شهر سمرقند سفر کردند و در آنجا سکونت گزیدند. اما چیزی نگذشت که این شهر را ترک کردند و به سمت شهر قونیه در ترکیه امروزی رفتند. مولانا دانشمندی بزرگ بود و شاگردان زیادی داشت. یک روز زمانی که داشت از یکی از مراسم موعظه خود به همراه کاروانش بر می گشت، در راه با شخصی به نام شمس تبریزی رو به رو شد. که بعد از آن دیدار زندگی و یا شاید بهتر است بگوییم ادبیات ایران و جهان دگرگون شد. ...
چهل حدیث ناب از امام جعفر صادق(ع)
أفضَل الأعمالِ عِندَالله یَومَ القِیامة، الصَّلوة همانا بهترین عمل نزد خداوند، در روز قیامت، نماز است. 4- قال صادق(ع): عَلَیکَ بِالصَّلاة! فَإنَّ آخَر مَا اُوصِی بِه رَسُولُ الله و حَثَّ عَلَیه، الصَّلاة بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آن سفارش و بر انجام آن تاکید نمود، نماز است. 5- قال صادق(ع): إذا قَام المُصَلِّی إلَی الصَّلاة ...
دیدگاه فخر رازی درباره کلام الهی
کَلِمَه سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی لَّقُضِیَ بَیْنَهُمْ...: اگر فرمانی از سوی پروردگارت صادر نشده بود که تا سرآمد معیّنی (زنده و آزاد) باشند، در میان آنها داوری می شد﴾ (الشّوری/34)؛ ﴿وَکَلِمَه اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ: و سخن خدا (و آیین او)، بالا (و پیروز)است؛ و خداوند عزیز و حکیم است﴾ (التّوبه/40)؛ ﴿قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ: فرمود: به حق سوگند ...
بررسی روایات فریقین در موضوع مباهله
دنیا آمده باشد، دیده اید؟ خداوند متعال در جواب پرسش آنها، آیه ان مثل عیسی عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ... (آل عمران: 59) را نازل فرمود و به آنها اعلام کرد که عیسی (ع) همانند حضرت آدم (ع) است که بدون پدر به وجود آمد. وقتی هیئت مسیحی بر جهل و ادعای خود اصرار ورزیدند، پیامبر (ص) بر اساس دستور الاهی آنها را به مباهله فرا خواند. آنها تا فردای آن روز مهلت خواستند. اسقف اعظم روحانی بزرگ هیئت ...
قرآن، امتناع از پذیرش و تکذیب حق را ویژگی مستکبران می داند
منفورترین و ارتجاعی ترین و مستبدترین نظامهای حکومتی جهان و دفاع از طبقه حاکمه این کشورها در مقابل ملتهای محروم و تحت اسارتشان.(همانا آنان که به آیات خدا کافر شدند و انبیاء را بناحق کشتند و با آن مردمی که خلق را به عدل و نظام (قسط) دعوت نمایند نیز دشمن شده و به قتل رسانند آنها را به عذاب سخت و دردناک بشارت ده. سوره آل عمران- آیه (21)) و (همانا فرعون در زمین تکبر و گردنکشی آغاز کرد و میان جامعه ...
شبیه سازی انسان از منظر قرآن
تأکید می کنند که برهانی بر نفی معاد وجود ندارد. این آیات به منزله خلع سلاح منکران معاد است؛ مانند آیه 24 سوره جاثیه. دسته دوم آیاتی هستند که به پدیده های مشابه معاد مانند رویش گیاهان (آیه 19 سوره روم) و نیز خواب اصحاب کهف اشاره دارد؛ چنان که آیه 260 سوره بقره به زنده شدن حیوانات و همین طور آیات 67 و 73 سوره بقره به زنده شدن برخی انسان ها در همین جهان اشاره دارد. دسته سوم آیاتی هستند که به برهان ...
جنبش های خاورمیانه و مؤلفه های شرق شناسی
آیۀ ]قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلَمَه سَوَاءٌ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ[ (آل عمران، 63) واژۀ سَوَاءٌ بَیْنَنَا را مطرح می کند، به این معنی که بیایید روی یک ایدۀ یونیورسالی به توافق برسیم. این به نوعی تأکید بر برابری همۀ انسان ها و نفی تبعیض و برتری های نژادی مادّی و قومی و زبانی. است اما بعد از تحولات فکری و گسستی که در غرب صورت گرفت، به ایده های جهان ...
دیدگاه مخالفان و موافقان در مورد خلود گناهکاران در عذاب جهنم
نوعی تعارض وجود دارد که چگونه شخص به خاطر عمل محدود دچار عذابی دائمی شود؛ اما پس از بررسی دقیق آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع)، همچنین متفق القول بودن اکثر علمای مکاتب اسلامی امامیه، معتزله و اشاعره، جایگاهی برای این تعارض وجود نخواهد داشت. بهجت پور بیان کرد: تعبیراتی مانند ماکِثِینَ فِیهِ أَبَداً؛ همان بهشت برین که جاودانه در آن خواهند ماند (کهف/3) و لا یَبْغُونَ عَنْها حِوَلا؛ آن ها ...
سنت های الهی در نظام آفرینش
تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ (تکویر/29) (همان: 66). علامه در مورد رابطه میان مشیت خدا و مشیت انسان می گوید: مشیت انسان گرچه در تحقق خود متوقف بر مشیت و خواست خداوند است، ولی مشیت خداوند سبحان، زمانی به مشیت بنده تعلق می گیرد و خواست او را می خواهد که او با داشتن حسن باطن، قابلیت و استعداد آن را داشته و خود را در معرض رحمت خدا قرار دهد، چنان که فرمود: (ویهدی ...
سقوط دو مفسر در بررسی آیات مربوط به اهل بیت و موضوع ولایت
فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیم (حجرات/12) درباره پرهیز از ظن، تجسس و غیبت با مؤمنان سخن گفته شده و نکات اخلاقی به ایشان تذکر داده شده است. مفترقات دو تفسیر: در آیه سوره حجرات هر دو مفسر به آوردن روایات در محورهای مورد بحث اهتمام ورزیده اند با این تفاوت که در تفسیر جامع البیان تکرارهای حدیث هم چنان دیده می شود، به گونه ای که در زیر لَا یَغْتَب ...
علمای اهل سنت، مذهب ابن تیمیه را آفت اسلام می دانند
آنهاست دلخوش شدند (سوره روم ). شرع و آیینی که خداوند برای شما مسلمین قرار داد، حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد و بر تو نیز همان را وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش نمودیم که دین خدا را بر پا دارید و هرگز تفرقه و اختلاف در دین مکنید. (سوره شوری). و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان ...
مقصود از شأن عرفی معصوم (ع) چیست؟
نهی از منکر کنی و از مؤمن دفاع کنی، در مکانی حاضر نشو که وظیفه شرعی نهی از منکر بر عهده تو قرار گیرد و تو آن را انجام ندهی و به پیامد ترک وظیفه، گرفتار شوی! تاکنون روشن شد که روایات باب جزا، از جهت صحت و عدم تمسک به آنها در استنباط، به سه دسته تقسیم می شوند. نکته تکمیلی اینکه آیا معیار یا معیارهای کلی وجود دارد که با آنها بتوان تشخیص داد روایت از کدام یک از اقسام سه گانه است یا معیار ...