سایر منابع:
سایر خبرها
فتواهایی که بوی خون می دهند
هستند صادر می شود و امت را گرفتار کرده اند. امت به آن ها به چشم الگو نگاه می کند؛ حال آن که آنان خدا را در امر امتت نسبت به آن چه از دهانشان خارج می شودد در نظر نمی گیرند. این ها فتاوادادن را دست کم می گیرند؛ در حالی که یک کلمه از آن، آن ها را هفتاد سال به قعر جهنم فرو می برد... قدر امام مالک حق داشت که گفت هرکس حرف زدنش را جزو اعمالش حساب کند، کمتر حرف خواهد زد. خداوند بدش می آید از قیل و قال ...
پاسخ به سوالات کودکان، بهترین جواب ها
کودک بداند شما با او صادق هستید و برای تمام پرسش های او جواب دارید. هرگز به او نگویید که وقتی بزرگ شدی این را میفهمی چون او می خواهد همین حالا به جواب خود برسد پس دنبال یک جواب قانع کننده برای او باشید. عدل در این زمینه می گوید: هیچ وقت به کودک خود دروغ نگویید و برای او داستانسرایی نکنید. او از شما جواب های درست، دقیق و منطقی می خواهد و اگر از شما دروغ بشنود اعتمادخود را از دست داده و ...
مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ آشنایی با سند راهبردی نظام جامع مسابقات قرآن
ورود به مدرسه و یادگیری حروف الفبا، توانایی خواندن قرآن کریم را نیز پیدا می کند که در این امر پدرش نقش مؤثری در تشویق وی به یادگیری خواندن قرآن از رو مصحف شریف داشته است. پس از آن با تلاش پدربزرگش سوره های کوچک همچون سوره های مبارکه فیل و کافرون را حفظ می کند اما بیشتر فعالیت این بانوی قرآنی در عرصه مفاهیم قرآن بود تا جایی که تا دوران دبیرستان هم تنها در مسابقات مفاهیم و تلاوت قرآن شرکت می ...
شناخت نامه حضرت عبد العظیم علیه السلام
سالگی از دنیا رفت .[9] 4 . زید فرزند امام حسن علیه السلام جدّ سوم حضرت عبد العظیم علیه السلام، زید فرزند بزرگ امام حسن مجتبی علیه السلام است . ایشان متولّی اوقاف پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله بوده و به جلالت قدر ، کرامت طبع ، عزّت نفس و کثرت نیکوکاری، توصیف گردیده است . شاعران، او را ستوده اند و مردم از هر سو برای برخورداری از فضلش به وی روی می آورده اند .[10]وی در یکصد ...
محقق داماد: در زمان صدور فتوا باید بدانیم در چه دنیایی زندگی می کنیم
متون مقدس را دارند. مسح کتاب الله و فهم کتاب الله نصیب هرکس نمی شود. این نقطه ممتاز فقه شیعی است که بر پایه تفسیر انسان های مطهر از متون مقدس بنا شده است. امروز ما شاکریم که با میراث عظیم چهارده قرن مواجه هستیم و شریعت احمدی توسط خاندان پاک اهل بیت و خاندان پاک نبوی به ما رسیده است. ما اکنون با کوله باری از تکلیف و تعهد روبه رو هستیم و خود را موظف می دانیم که تکالیف شرعیه مردم را استنباط ...
مناظره بر سر وحدت حوزه و دانشگاه ، با حضور شاگرد علامه مصباح/ وقتی سروش محلاتی جلسه را با عصبانیت ترک می ...
ابوترابی در پاسخ به سروش محلاتی بیان کرد: از آقای سروش انتظار نداشتم در بحث تخصصی مبانی علمی وحدت حوزه و دانشگاه به موضوع بی رابطه با موضوع جلسه بپردازد. تلقی مخاطبان این خواهد شد که این به معنای کم آوردن در پاسخ به مباحث مبنایی و علمی است. ثانیا: عبارت "فی حد الشرک بالله" غلط است و عبارت درست "علی حد الشرک بالله" است و این عبارت از حوزویان نیست، بلکه متن عبارت امام زمان در روایت معروف "اما الحوادث الواقعه..." است و مراد از آن فقهایی نیستند که ممکن است به صورت مبنایی در گستره نظر دیگری داشته باشند و نه در اصل ولایت فقیه که مورد اتفاق فقهاست. ...
درس رفتارهای اجتماعی ( مرتبط با نظام آموزشی )
هم بی ربط نباشد ، چرا که تجارب سایر کشورها بیانگر آن است که در جریان تعاملات زندگی اجتماعی، نظام آموزشی و فرهنگی کشورها از جمله ؛ دانشگاه ها، مدارس و رسانه های جمعی، نقش اساسی را در این زمینه بر عهده دارند، اما در کشور ما علاوه بر نظام آموزشی و فرهنگی، این انتظار وجود دارد که حوزه های علمیه و همچنین هیأت مذهبی و مساجد نیز، با به روزرسانی مباحث و فعالیت های خود، نقش پررنگتری را در این رابطه ایفا ...
آیت الله مرتضی تهرانی: تساوی زن و مرد در کمال/ عقل و نفس در تشخیص صلاح و فساد تقابل دارند
بی تفاوت نباشد. اخلاق خوب به معنی روابط اجتماعی خوب، مربوط به دین و خدای متعال نیست، بلکه مربوط به دشمنان خدا است. امکان ندارد که انسان با هر دو نفری که با هم دشمن هستند، واقعاً دوست باشد، و از ته دل هر دو را دوست داشته باشد. نشدنی و غیرمعقول است که انسان هم امام حسین صلوات الله علیه و هم شمر را دوست داشته باشد. برای امر محال نباید انرژی مصرف کرد. حدیث رد شمس مورد اجماع شیعه و سنی است ...
ده اصل قرآنی در فرایند ساخت علوم انسانیِ اسلامی
، امکان رشد و تعالی انسان و جامعه انسانی نیست. قرآن مجید در سوره فاطر آیه 10 می فرماید : الیه یصعَدُ الکَلمُ الطیّب و العمل الصالح یرفعه یعنی کلمه طیّب و نیکوست که به سوی خدا بالا می رود و عمل صالح، نقش بالابر را برای کلمه طیب ایفا می کند. در اینجا مفسرین معانی متعددی را برای کلمه طیب ذکر کرده اند که نمونه بارز آن عقیده و یا ایمان است. اگر منظور از کلمه طیب را باور یا ایمان در نظر بگیریم، طبیعی است ...
آیا خالق و مخلوق با هم سنخیت دارند؟
نتیجه عالم یک سنخیت است. با همه چیز سنخیت دارد؛ حتی خود تضاد هم یک نوع سنخیت است. عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: انسان منشأ هر گونه اثری می تواند باشد؛ اثر جمادی، نباتی، حیوانی و انسانی و با همه اینها سنخیت و ارتباط دارد. این استاد دانشگاه افزود: انسان به غیرمتناهی فکر می کند؛ غیرمتناهی یعنی بی پایان. انسان از غیرمتناهی سخن می گوید و به آن می اندیشد؛ پس می تواند ...
وای آنکو عاقبت اندیش نیست
فرهنگ امروز/ محسن خادمی: هنوز دانشجو بودم که خبر ترجمۀ کتاب The Essential Tension تامس کوون [یا بنا به برخی ترجمه ها کوهن ] را از یکی از دوستانم شنیدم. حقیقتاً خبر مسرت بخشی بود. از آنجا که هنوز کتاب کاملاً در بازار توزیع نشده بود، به دوستم سفارش کردم تا کتاب را برایم خریداری کند. کتاب را خرید، چه کتاب خوش دستی! با قلمی نسبتاً مناسب و شیرازه ای خوب. سریعاً رفتم سراغ فهرست مطالب. می خواندم ...
عدل و احسان، لازمه اخلاقی شدن فرد و جامعه است
زمانی که احسان در کنار عدل قرار گیرد، بحث ایثار مطرح می شود؛ لذا نمی توان همه امورات انسان ها را بدون در نظر گرفتن احسان و ایثار، به صورت خطکشی شده و در یک چارچوب خشک باید و نباید در نظر گرفت. نجفی تصریح کرد: جامعه ای که در آن مفهوم ایثار و گذشت و بخشش معنا نداشته باشد، طراوت و زیبایی خود را از دست داده و به یک جامعه مکانیکی تبدیل می شود. ناگفته نماند که معنای کامل احسان در این آیه، کاری ...
اخبار طینت و اخبار سعادت و شقاوت
را برای انسان اثبات می کنند از قبیل زوجیت برای چهار نیست. [51] با توجه به این اشتراک و پیوند عمیق میان اخبار طینت و موضوع سعادت و شقاوت ذاتی محقق خوئی[52] و امام خمینی[53] هر کدام در بحث از سعادت و شقاوت ذاتی پای اخبار طینت را نیز به میان کشیده اند و در پی ارائه معنایی معقول از این دسته اخبار بوده اند؛ اگر چه به تفصیل ورود به مباحث اخبار طینت پیدا نکرده اند. علامه طباطبائی ...
مبنای معرفت شناختی شهروندی
محقق نخواهد شد. این، علت غایی خلقت جهان و انسان است. امکان تحقق این هدف غایی در مورد انسان در گرو اعتبار و وضع قوانین و حقوقی برای انسان است (مصباح، 1380، ج1، ص96). تأکید لیبرالیسم بر فردیت و حداکثر سازی آزادی فرد از دیگر محورهای نقد بر لیبرالیسم است. از این منظر نگاه لیبرالیسم سبب می گردد که در شهروندی صرفاً بر حقوق تأکید گردد و مسئولیت های شهروند مورد غفلت قرار گیرد. همین امر سبب شده ...
روایات نفی توأمان جبر و تفویض
این جریان فکری، جریانهای روشنفکری و انسانگرایانه ای قرار دارند که به حق بر کمالات انسانی و استقلال فعل حق از اراده تکوینی خدا پای می فشرند، اما در عمل منکر یک یا چند بُعد از ابعاد سلطنت الهی بر انسانهای مختار هستند. این گرایشها نیز در میان شیعیان علاقمندانی دارد که نسبت به صیانت از سلطنت حقیقی انسان حسّاسند، اما در قبال سلطنت حقیقی پروردگار مسامحه می کنند. نشانه وجود این تسامح، آن است که نزد این ...
سیدعلی خمینی: چرا خیال می کنیم همه کارها با لحن دستوری پیش می رود؟/ مردم انتظار دارند ما آدم باشیم
وی در ادامه گفت: لازم است ما به عنوان طلبه هایی که پا در این وادی گذاشتیم به سه امر عمده چه از حیث ثبوتی و چه از حیث اثباتی توجه ویژه کنیم که آن سه امر عبارت است از انسان، اسلام و نظام اسلامی ؛ حتی اگر امروز امام بخواهند به ما هشدار دهند که ای طلبه ها چگونه رفتار کنید یا چه عملی انجام دهید و چه نکته ای برای شما حائز اهمیت باشد، از این سه مورد خارج نخواهد بود. سیدعلی خمینی با بیان اینکه مورد ...
اختبار قبل از دوستی(6)(پرسش و پاسخ)
...: قبل از دوستی و رفاقت با کسی چرا باید آن فرد را مورد اختبار و آزمایش برای صلاحیت و احراز شرایط لازم دوستی و رفاقت قرار داد؟ پاسخ: ضرورت و ادله اختبار در آموزه های وحیانی در باب دوست یابی ما به طور کلی مسئله اختبار را داریم؛ یعنی با هر که می خواهی رابطه رفاقتی برقرار کنی، قبلش او را آزمایش و امتحان کن. روایتی از علی(ع) است که فرمودند: لاتتق بالصدیق قبل الخبرهًْ . اگر ...
تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان سبب بی اعتمادی مردم می شود/مردم در انتظار عملی شدن وعده ها هستند
که هیچ انسانی از خود چیزی ندارد و هرآنچه به ما رسیده است از فیض خداست. حجت الاسلام والمسلمین کامجو در ادامه با اشاره به رسالت انسان ها در روی زمین گفت:اقامه دین خدا از جمله رسالت های انسان است وخدا واسلام تنها حکومتی را می پذیرد زمینه ساز عمل صالح باشد نه زمینه ساز طاغوت باشد. وی امر به معروف ونهی از منکر را فریضه ای مهم دانست وگفت: برای تحقق یک جامعه دینی نیازمند نظارت بر ...
گزارش نشست بررسی دیه در ایران با حضور آیات صانعی و محقق داماد
استاد دانشگاه شود اما می توان او را به جنگ بُرد. کافر کیست؟ تمام آیاتی که کفر را آورده عذاب را هم آورده است و عذاب برای کسی است که حجت بر آن تمام است و الا قبح عقاب بلا بیان است. کافر برای فرهنگ اسلام نقشه می کشد با اینکه می داند به حق است بنابراین انسان ها یا مسلم یا غیر مسلم یا کافرند. کافر از حقش محروم شده است نه غیرمسلم. آیت الله صانعی در پایان گفت: علما از مطرح کردن نظرات با فقه ...
مردم انتظار دارند ما طلاب آدم باشیم
سه امر عمده چه از حیث ثبوتی و چه از حیث اثباتی توجه ویژه کنیم که آن سه امر عبارت است از انسان، اسلام و نظام اسلامی ؛ حتی اگر امروز امام بخواهند به ما هشدار دهند که ای طلبه ها چگونه رفتار کنید یا چه عملی انجام دهید و چه نکته ای برای شما حائز اهمیت باشد، از این سه مورد خارج نخواهد بود. سیدعلی خمینی با بیان اینکه مورد نخست توجه به انسان و انسانیت از حیث ثبوتی و اثباتی است گفت: ما به عنوان ...
نماز، یکی از مواقع استجابت دعا
نمازت را از تو بپذیرد! عَجَب! پس این دعای بعد از نماز، باعث می شود که خدا نمازت را قبول کند. توجه داشته باشید که ضمیرِ هَا در أَنْ یَتَقَبَّلَهَا به الصَّلَاة برمی گردد؛یعنی اثر دعا بر نماز را مطرح فرموده اند. حالا این روایت لحن نرمی داشت؛ امّا روایتی داریم که نسبت به کسانی که نماز می خوانند، ولی بعد از آن دعا نمی کنند، لحن تندی دارد. رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ أَنَّهُ قَالَ إِذَا فَرَغَ ...
گزارش شفقنا از نشست بررسی فقهی – حقوقی دیه در ایران: کافر از حقش محروم شده است نه غیرمسلم/ تدبر و ...
...، تمام انسان های غیر مسلمان را از بسیاری از حقوق محروم می دانیم چون آنها را کافر می دانیم. یک آیه که پنج تفسیر دارد را علم می کنیم که این نمی تواند استاد دانشگاه شود اما می توان او را به جنگ بُرد! به گزارش خبرنگار شفقنا، حضرت آیت الله صانعی در نشست دیه از محققان خواست از ملامتی که به خاطر برخی از نظرات فقهی وجود دارد هراسی نداشته باشند. این مرجع عالی قدر با انتقاد از تمسک ...
چرا جهانگیری این روزها منتقد دولت شده است؟/ بازی پوپولیستی دولت بر سر سوخت
طلوع خورشید بیدار می نشستند تا با چشمان خود در سپیدی روز نظر افکنند. شب هنگام قبل از طلوع ذره های طلای آفتاب دست به دعا برمی داشتند و شکست اهریمن را از خدا طلب می کردند. روز پس از شب یلدا خورروز یا (روز خورشید) و (دی گان) نام داشت. اولین روز زمستان همه در کنار هم یک روز تعطیل از کار را با هم جشن می گرفتند و آن را خرم روز می نامیدند. خورروز در فرهنگ ایران باستان روز برابری انسان ها بود تا یکسان ...
آثار دعا و زیارت برای ارتباط با حضرت حجت(عج)
همانطوری که اگر کسی از آنها اطاعت کند، در واقع خدا را اطاعت نموده است و کسی که از فرمان آنها سرپیچی کند، امر خدا را نافرمانی کرده است و تبعیت از آنها تبعیت از خدا است و آن طور که مشبهه می-گویند نیست و پروردگار از آنچه آنها گمان می کنند برتر است و برتری بسیاری دارد. مفهوم عرفی معنای عرفی زیارت، قصد کردن زیارت شونده است درحالی که در آن احترام و بزرگ شمردن باشد و با وی رابطه انس برقرار ...
نفی تفویض، وجه تمایز شیعه از معتزله و قدریه
آدمی را ناچیز می خوانند. یک جا زیر اسم "اهل حدیث" یا "ظاهری گریِ خوارج"، شعارِ "تنها خداست که حاکم است" سر می دهند و با حکومت "عقل" که حجت درونی همان خداوند هست، به ستیزه بر می خیزند. جای دیگر در قالب "کلام اشعری" یا "فلسفه الهی"، به عقل آدمی حرمت می نهند، اما "سلطنت و حریت و قدرت تصمیم گیری انسان" را که باز موهبتی خدایی به اوست، محکوم قضا و مقدار تکوینی یا نظام علّی و معلولی می کنند. ...
اخبار طینت و اخبار خلقت نوری
، میثاق، خلقت نوری، سعادت و شقاوت، معاد، قضا و قدر، نفس و انتقال اعمال اشاره می شود. کلیدواژه ها: طینت، عالم ذر، میثاق، خلقت نوری، سعادت و شقاوت، معاد، قضا و قدر، نفس، انتقال اعمال. پیشگفتار احادیث طینت عبارت است از آن دسته اخباری که آفرینش سرشت انسان را از سرشت خوب و بد پیش از این دنیا معرفی می کند. این احادیث نکات متعددی در بردارد، از جلمه: ...
قراردادگرایی و شهروندی در فلسفه سیاسی مدرن
و یا دیگر اشکالی از شهروندی را ترسیم می نماید، ریشه در طبیعت گرایی دارد. منظور از طبیعت گرایی در فلسفه سیاسی کلاسیک نقطه مقابل امر صرفاً انسانی است. یک انسان در صورتی طبیعی تلقی می شود که توسط طبیعت هدایت شود نه توسط قرارداد ها، عقاید موروثی یا سنّت ها تا چه رسد به هوس های ناگهانی (اشتراوس، 1381، ص28). قانون طبیعی، مجموعه قوانینی است که خداوند برای اداره انسان ها وضع نموده است. ...
استلزامات فقهی نصب حاکم از طرف خدا
، این وظیفه ساقط می گردد. لازم است که فقها اجتماعاً یا انفراداً برای اجرای حدود و حفظ ثغور و نظام، حکومت شرعی تشکیل دهند. این امر اگر برای کسی امکان داشته باشد، واجب عینی است؛ وگرنه واجب کفایی است (امام خمینی، 1423ق، ص52). ما که به ولایت معتقدیم و به اینکه رسول اکرم(ص) تعیین خلیفه کرده و خدا او را واداشته تا تعیین خلیفه کند و ولیّ امر مسلمانان را تعیین کند، باید به ضرورت تشکیل حکومت ...
ایگاه فقه حنفی در نظام حقوقی افغانستان
... هر گاه برای قضیه ای از قضایای مورد رسیدگی در قانون اساسی و سایر قوانین حکمی موجود نباشد، محاکم به پیروی از احکام فقه حنفی و در داخل حدودی که این قانون اساسی وضع نموده قضیه را به نحوی حل و فصل می نماید که عدالت را به بهترین وجه تأمین نماید. در ایران، در باب دایره ی شمول اصل یکصد و شصت و هفتم قانون اساسی مباحث مستوفایی صورت گرفته است و نظریه ی اکثریت قاطع حقوقدانان ایرانی، با پیش زمینه ...
انتقاد آیت الله فاضل لنکرانی از کارشناسی غیرصحیح برخی روحانیون در مورد زلزله
احکام شرع مسئله مطرح شده ولی در دیدگاه کلامی که کاری به احکام شرع ندارند، آنها حسن و قبح عقلی را درک می کنند و قبول دارند، آیا برای همه ی مباحث می توانیم به این اعتماد کنیم؟ عرض کردم در اصولی که الآن موجود است تقریباً قاعده ی ملازمه را آقایان منکرند، اینجا تحقیقات خیلی مفصلی هم خود مرحوم محقق اصفهانی دارد و نکات بدیع و جدیدی هم در اصول آورده ایشان. ولی حالا ما با قطع نظر از احکام شرعیه بالأخره متکلم ...