سایر منابع:
سایر خبرها
ملاصدرا فیلسوفی عارف است
بیشتر عقل خویش و سایر قوای باطنی، می تواند به مطالب عمیق تر و معارف والاتری آگاه گردد و به درجات بالاتری از علم و حقیقت راه یابد. چنین فردی به مقام حکمت می رسد؛ یعنی حقایق را همانطور که هست درمی یابد و مشاهده می کند و می تواند کشفیات خود را با برهان و استدلال عقلی برای سایرین اثبات کند و شبهات را پاسخ دهد. این همان روشی است که صدرالمتألهین در حکمت متعالیه پیشه خود قرار داده و بر آن تاکید می ورزد. ...
حکمت صدرایی، معطوف به تمدن است
تشکیک و حرکت جوهری و جسمانیه الحدوث و امثالهم در فلسفه عملی و سیاسی او آثار خاصی را بار می کند؟ دقیقا ادامه این مسائل در سیاست مطرح شده است. به طور مثال حکومت اصالت وجود دارد اما تشکیکی و اشتدادی و اشتراکی است و از حکومت قدر مقدور تا حکومت مهدوی را فرا می گیرد. این بحث در اصالت وجود مطرح است. اگر در اصالت ماهیت گنجانده شده بود نمی توانستیم درباره آن بحث کنیم؛ زیرا در اصالت ماهیت یک نوع حکومت ...
چرا برخی تسخیرکنندگان لانه جاسوسی، بعداً عذرخواهی کردند؟ / اختلاس و ربا انقلاب را به خطر می اندازد / ...
. بسیاری از موارد را می توان نام برد که اقدام خاصی صورت نگرفته است، از مسائل مربوط به حقوق شهروندی تا حقوق زنان همه در این خیزش مطرح شد و به هیچ کدام توجهی صورت نگرفت. وی در ادامه افزود: مسئولان هنوز در حال و هوای انتخابات هستند و جامعه نیاز دارد که این اتفاق بررسی شود. وی خاطر نشان کرد: یکی از ریشه های نارضایتی هم همین است؛ شما این صحبت ها را گفتید و ما رای دادیم ماجرا به کجا رسید؟ این خیزش ...
"آیت الله محمدی تاکندی کیست؟"
نواندیش : آیت الله علی شیخ محمدی معروف به محمدی تاکندی در سال 1312 ه . ش برابر با 1352ه. ق در روستای تاکند از توابع تاکستان قزوین، چشم به جهان گشود. پدرش، شیخ علی اصغر از علمای آن دیار بود. وی تحصیلات خویش را از مکتب خانه آغاز کرد. از 8 سالگی در مدرسه دیانت قزوین به فراگیری تحصیلات جدید پرداخت. به پیروی از نیاکان خود که از پیشگامان دین بودند، در 14 سالگی به تحصیل علوم دینی روی آورد. در ...
نقد و ارزیابی کتاب جبر و اختیار اثر استاد محمدتقی جعفری
.... حتی اگر خداوند فعلی را عزم کند، ولی بنده آن را عزم نکند، واقع نمی شود. و برعکس اگر بنده عزم کند ولی خداوند عزم نکند، واقع خواهد گردید. دیدگاه دیگر در مقابل این دو گروه وجود دارد که از آن به امر بین الامرین تعبیر می شود. یعنی این که خداوند متعال عزم کرده که بنده فعل را با عزم خود بجا آورد. جبر و اختیار در فلسفه عصر جدید به موازات پیشرفت علوم طبیعی، مبحث تأمل اندیشه ...
همراهی توحید و عدل در آیات و روایات
کتاب مناقب آورده به این مضمون که عالمان تمام فرقه ها خود را منتسب به امیرالمؤمنین(ع) می دانند. سپس مرحوم مجلسی می نویسد: روش عالمان ما رضی الله عنهم در اثبات فضائل امیر المؤمنین(ع)، اکتفا کردن است به آنچه هر فرقه ای در جهت انتساب خود به حضرتش ادعا کردند. گذشتگان ما، این مطالب را نقل کردند تا نشان دهند که آن امام همام، در علم مشهور بود و همه فرقه ها ایشان را به عنوان منبع علوم پذیرفته اند ...
نوسان های شکاکانه
هایی مثل خیابان بیمه بگیرها (Benefits Street) و برادر بزرگ (Big Brother) جدا می کند؟ تقریبا در پاسخ همه چیز می توان گفت ولی ظریف ترین پاسخ کدام است؟ شاید در پاسخ تاحدودی باید به این نکته توجه کرد که ما با وارونه سازی فرض بنیادی یک فیلم یا تله رئالیته مواجهیم. تله رئالیته ها ادعای واقعی بودن دارند ولی کیارستمی دعوی داستانی بودن. هر دو از نابازیگر استفاده می کنند، به سرشت زندگی واقعی می پردازند و از ...
چیستی و انواع علوم اسلامی
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری -متن زیر مقاله ای است که توسط سلیمان خاکبان دکترای فلسفۀ تطبیقی، پژوهشگر مهندسی اجتماعی با گرایش اسلامی و عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه قم نوشته شده است. وی معتقد است که هر یک از رشته های علمی را می توان به یک ساختمان بزرگ یا یک مولکول درشت یا یک انسان تشبیه کرد، ساختمانی که از آجرهای بسیار به وجود آمده؛ ملکولی که از اتمهای بسیار شکل گرفته؛ یا انسانی که ...
آیت الله خسروشاهی، جامع علوم رسمی و کشفی
ما کشف صحیح است که برای آیت الله بهاءالدینی و امثال ایشان رخ داده است،. در پاسخ باید بگوییم که خطا سنج در علم کشفی، همان علم رسمی است که آن را بیرون کرده بودند و حالا باید بگوییم برگرد، پس خطا سنج در علم کشفی همان علم رسمی است، برای نمونه طرف قائل به تناسخ است در اینجا با علوم رسیی و فلسفه این عقیده را رد می کنیم که در کلام و فلسفه تناسخ باطل است. نتیجه این است که این علوم رسمی که گاهی هم با ...
الهام گرفتن از قرآن دردرمان با عسل در مراحل مختلف دندان پزشکی
مثلا طب اسلامی را نفی کرد چرا معصوم علیه السلام اینقدر در مورد طب اسلامی که به نظر شما وظیفه او نبوده سخن گفته است و از طرفی امام و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله علم به همه کائنات دارد چرا که علم به خدا دارند و لذا محذوری در اینکه آن مقدار از گزاره های علوم طبیعی را که در رشد روحی مومنین موثر است را بیان کنند وجود ندارد!!؟؟ پاسخ استاد خسروپناه چون خدا به مردم عقل و تجربه ...
نظریه علم دینی، مهر اسلامی زدن به علوم سکولار است
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، امروز 5 بهمن ماه در کرسی مناظره، نقد و بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد گفت: نقد نظریات بزرگان به معنای تنقیص نیست بلکه سفارش خود ایشان است تا ابعاد وسیع تری از مباحث مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: آیت الله جوادی آملی معتقد است که علم دینی ...
نباید همه مباحث را به ملاصدرا و ابن سینا ختم کنیم/تا ما عوض نشویم تمدنی ایجاد نمی شود
عملا تمدن تمدن قرآن می شود اما تمدنی ساخته شده به دست ما. هر زمان که مسلمانان اسیر هوا و هوس نشدند صنعت و علوم پیشرفت محسوسی داشتند. قرن سوم، چهارم و پنجم دوران درخشانی برای جهان اسلام بود. نکته جالب توجه مردم ما نمی دانند این است که در قرون وسطا جهان اسلام را جهان جدید می نامیدند و خودشان را جهان کهنه می دیدند. چطور ما امروزه می گوییم غرب جدید و عالم جدید و حالت جدیدی دارند، در ...
عصمت معصومین(ع)(1)(پرسش و پاسخ)
علوم که تأثیرش در بازداری انسان اکثری و غیر دائمی است، همچنان که در قرآن کریم درباره آن فرموده: و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم آن را انکار نمودند با اینکه دلهایشان بدان یقین داشت. (النمل-14) و نیز فرموده: افرایت من اتخذ الهه هواه واضله الله علی علم هیچ دیدی کسی را که هوای خود را معبود خود گرفت، و خدا او را با داشتن علم گمراه ساخت.(جاثیه- 17) و نیز فرموده: فما اختلفوا الا من بعد ما جاءهم ...
اهتمام در فلسفه روش به پایه گذاری روش جدید در تولید علم می انجامد
جامعه شناسی مستقیم می توان وارد تحول این دو حوزه شد و نتیجه این می شود بدون در اختیار گرفتن روش شناسی مناسب می توانیم به اسلامی سازی علوم انسانی دست پیدا کنیم. وی بیان کرد: اما اگر نگاه مکمل و دوم به فلسفه داشته باشیم و توجه کنیم روش علم و روش شناسی علم هم فلسفه دارد و در تحول علوم انسانی نسبت به فلسفه روش، اهتمام بورزیم بالطبع ما را به تولید و پایه گذاری روش جدیدی در تولید علم می رساند و ...
آذربایجانی: علم دینی ضرورت معرفتی و کاربردی است/ باقری: مفهوم علم دینی در جامعه ما بسیار مخدوش است
زاویه درک می شود از این رو علم دینی تجربه پذیر و خطاپذیر است. باقری گفت: وقتی گفته می شود علم پس نمی تواند از دیسیپلین خود عدول کند و این اشکال به وجود می آید که چرا به آن دینی گفته می شود یعنی اگر این ویژگی ها باشد، اشکالی که درباره دین مطرح می شود آیا مراد شما همین است، که چطور دو ساحت مختلف و جهان ناموازی را می خواهیم بگویم. مرادی بیان داشت: وقتی ما داریم از دستاوردهای علوم ...