سایر منابع:
سایر خبرها
زمین مرکز عالم است!
از آن به عنوان یک ابزار و غول استفاده کنند. در نظام اقتصادی و مبادله ای قدیم، امکان تقلب نبود، و طبعا راستگویی و درست کرداری حاکم بود، اما حالا وجود این پول سبب این دردسرها شده است. آن زمان مردم اهل شریعت بودند و باور داشتند که که خدا ناظر بر اوست، و گول زدن حرام و چنین کاری سزاوار غول است نه انسان . طلا و نقره هم چون ارزش ذاتی داشت، جلوی فریب را می گرفت. آنها می دانستند که سرمایه های حقیقی و ...
رفاه طلبیِ تجدُّدمدارانه یا انقلابی گریِ مؤمنانه ؟!
گونه که در متونِ دینی مشخص است، بنیان های اقتصادی و داشتنِ حداقل ها در پذیرشِ فرهنگِ خداپرستی، بسیار نقش آفرین است. [...] برخورداری از حداقل های معاش و رضایتِ روانی از ثباتِ اقتصادی، در رویکردهای فرهنگی و شناختیِ انسان، مؤثّر است. [...] وقتی انسان ها از ثباتِ اقتصادی بهره مند نباشند، آزادیِ اندیشه و دین داریِ آن ها هم مخدوش می شود؛ از آن جا که اساسِ دین داری، عقل محوری است، روی آوردن به استدلال و ...
طی مقاله ای؛ ریشه های اخلاقی قانون گریزی در مدیران و کارکنان از دیدگاه اسلام بررسی شد
، 1377، ص79). به بیان دیگر، انسان ها دارای عقل عملی هستند که بذاته و بدون در نظر گرفتن هیچ گونه غایتی، حسن افعال را درک کرده، آنها را به انجام این افعال وامی دارد. طرف داران این دیدگاه در باب اطاعت از قانون و پرهیز از قانون گریزی، معتقدند: یکی از احکام عقل عملی، حکم به اطاعت از قانون و مقررات در جامعه است؛ زیرا انسان ها با عقل فطری و با مراجعه به وجدان خود، درمی یابند که باید از قانون اطاعت کنند، و ...
■ فروغ هدایت در سیره امام عسکری(علیه السلام )
) اصلاحگری در حوزه غیر خودی ها 1. عملگرایی در هدایتگری زیباترین نمونه از تحوّل انسان های خطاکار را می توان در این داستان ها یافت: وقتی امام در زندان بود، عبّاسیان نزد صالح بن وصیف آمدند و از وی خواستند بر امام سخت بگیرد. گفت: چگونه چنین کاری بکنم؟! دو نفر از بدترین انسان ها را گمارده ام که او را آزار دهند ولی حالا هر دو اهل عبادت و روزه شده اند! به دستور صالح، آن دو را ...
اصول محوری حقوق و تکالیف انسان
از آن برخوردار باشند، نه تنها تمایزهای حقوقی میان انسان ها را می پذیرد، بلکه عدم وجود آن را ظلم بر انسان قلمداد می کند. این تمایزها بیشتر معطوف به حقوق اکتسابی اند؛ حوزه ای که حقوق افراد با توجه به تفاوت هایشان در قدرت تفکر و تعقل، علم و دانش، ذوق و سلیقه، همت و تلاش، عاطفه و احساس، فداکاری و ایثارگری، قبض و بسط پیدا می کند و در نتیجه گروهی از امتیازات بیشتر و گروهی از امتیازات کمتری برخوردار می ...
امنیت روانی و ادله اعتبار اصل صحت
اعمال و رفتار، حتی گفتار و اعتقادات دیگران، بر صورت صحیح حمل شود و این امر در وجدان، فکر و ذهن، نهفته و با فطرت انسان هماهنگ است. این قاعده در اکثر کتب قواعد فقهیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در دو معنای جواز تکلیفی و صحت وضعی شهرت بیشتری یافته است. در این مقاله با استفاده از آیات، روایات و منابع فقهی، هر دو معنا، مورد پژوهش قرار گرفته و دریافته است که امنیت روانی بر انواع دیگر امنیت ...
حکم ارتداد مدافع حقیقی آزادی عقیده
...> 4- آزادی بیان مسیر اجتناب ناپذیری است که همه ادیان و مکاتب باید از آن عبور کنند تا به محک عقل و فطرت بشر آزموده شوند تا مشخص شود کدام دین یا مکتب حق است و کدام باطل؟! و لذا اگر ارتداد واقعاً جنبۀ معرفتی و عقلانی داشته باشد طبق خواست صریح قرآن که می فرماید: قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ اعلام آن ضرورت دارد. رویکرد تحلیلی، معرفت شناختی این گروه با تحلیل منطقی ...
حیاء و خودآرایی و نقش آن ها در سلامت روانی زن
الله علیه و آله) است که حتی به زنانی که شوهران نابینا دارند دستور می دهد خود را با بوی خوش و حنا آرایش کنند. امام صادق(علیه السلام) فرمود: از رسول خدا سؤال شد: زن چگونه برای شوهر نابینا آرایش کند؟ فرمود: با استعمال عطر و خضاب کردن، که نوعی بوی خوش است.23 از روایاتی که در این باب وجود دارند، و تنها بعضی از آن ها در اینجا ذکر شدند، می توان نتیجه گرفت که اگر دین اسلام از تبرّج و خودنمایی زن ...
در حسرت توسعه
فرهنگ امروز/ رضا داوری اردکانی: فهم توسعه فهم طراح است و می تواند نظام هماهنگ علم و کار و زندگی را دریابد و طراحی کند. جهان قدیم این کار را در شأن بشر نمی دانست و اصلاً به آن نمی اندیشید. جهان توسعه نیافته هم از عهده آن برنمی آید. اروپاییان با توجه به بحران هایی که با آن مواجهند و مخصوصاً با نظر به آشفتگی در کار و بار کشورهای آسیایی و افریقایی از توسعه پایدار سخن گفته اند. البته مقصودشان این نبوده است که توسعه را به دو قسم پایدار و ناپایدار تقسیم کنند بلکه می خواسته اند بگویند که توسعه با نظر هماهنگ به امور صورت می گیرد و البته توجه هم داش ...
راه های کسب آگاهی - آموزش مواضع حزب جمهوری اسلامی (جلسه دوم)
؟ مسلماً نه. پس آگاهی ما به وجود خدا از چه راهی امکان پذیر است؟ از راه فطرت؟ پس این دو نوع آگاهی را چه نامی می توان داد؟ ج- باید بگویم که ای خواهر یا برادر پیش از عید به مصلی آمده اید؛ اگر اجازه دهید ما به بحث خداشناسی هم می رسیم و این را آنجا توضیح خواهیم داد. سوال 3- تطابق حدیث “مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ عَلَّمَهُ اللهُ ما لَم یَعلَم” را با این بحث انسان [که] با حس و اندیشه علم پیدا ...
ترجمه دانشنامه استنفورد به عنوان نودودوم رسید
مداخل دانشنامه مذکور با این عناوین چاپ شد: عقل به روایت کانت ، استدلال های اخلاقی در اثبات وجود خدا ، افلاطون و گابریل مارسل . هشتادوهشتمین عنوان این مجموعه، دین و اخلاق نوشته جان هِر است که توسط مهدی محمدی اصل ترجمه شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال 2014 چاپ شده است. دین و اخلاق، از آغاز آمدن ادیان ابراهیمی و فلسفه یونان، به نحوی تنگاتنگ در هم تنیده بوده اند. خواه تا فلسفه ...
پای درس استاد نفوذی !
ناپذیر در خصوص نفوذ فتنه گران به عرصه های حساس آکادمیک، آیا وقت آن نرسیده است که با توجه به حکم آتش به اختیار امام خامنه ای آن هم در شرایطی که دستگاه های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی در برخورد با نفوذی های مرکزی دچار اختلال و یا تعطیلی شده اند، یکبار و برای همیشه دانشگاه های کشور از لوث وجود عناصر فتنه گر و نفوذی پاک شود؟! * بخش تریبون آزاد صرفاً انعکاس دهنده گزارش های انتقادی و مطالب گلایه آمیز دانشگاهیان درخصوص کاستی ها و نارسایی ها در حوزه آموزش عالی است؛ به این امید که با پاسخ موجه و قانع کننده مسئولین ذی ربط همراه شود. انتهای پیام/ منبع: ...
خواجه نگران ویرانی بنیادهای اخلاق است
دینی باید بر پایه یقین استوار باشد وقتی به آثار خواجه مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که ایشان در آغاز تلخیص المحصل دوری تفکر اشعری از استدلال عقلی و براهین را مورد نقد قرار می دهد. خواجه یقین را به برهان عقلی تبدیل می کند. پس خواجه معتقد است که در باب دین، راهی جز عقل و استدلال نداریم. براهینی که در باب دین اقامه می کنیم باید از استحکام عقلی برخوردار باشد و مدلل باشد. خواجه اعتقاد دارد بدون برهان ...