سایر منابع:
سایر خبرها
هنوز مدلی برای تحقق دولت اسلامی نیستیم
اسلامی پرداختند و در ادامه حجت الاسلام مهدی امیدی دانشیار مؤوسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، محمدرحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را مقالات خود را ارائه کردند. *ثقفی: هنوز نتوانستیم مدلی برای تحقق دولت اسلامی باشیم/ 9 شاخص تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس شورای سیاست گذاری ...
از ملاقات پاپ با هابرماس تا شیوه مواجهه فقه با مدرنیسم!
به گزارش خبرنگار اجتهاد ، نشست علمی با موضوع دین و سیاست در تمدن غرب معاصر از سلسله نشست های تخصصی کارآمدی فقه در عرصه ی نظام سازی، توسط گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد. در این نشست که در دانشگاه باقرالعلوم واقع در شهر مقدس قم برگزار شد، دکتر محمود حیدر از اساتید دانشگاه و از اندیشمندان لبنانی، به سخنرانی پرداخت. وی شخصیتی شناخته شده در جهان عرب است. اهتمامات فکری او در ...
مقالات پنل فقه پشتیبان قانون تشریح شد
عنوان یک امر شناخته شده مورد بررسی قرار گرفت. وی اظهارکرد: محور دوم این پنل آسیب شناسی عملکرد مراکز قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از انقلاب بود که می تواند به عنوان تجربه ای واقع شود. وی تصریح کرد: محور سوم این پنل، نسبت بین فقه و قانون بود که در این زمینه نظریات مختلفی که پس از انقلاب تولید شده بود مورد بررسی قرار گرفت و نسبت های بین فقه و قواعد حقوقی مورد بررسی ...
ضرورت پرداختن به فقه حکومتی برای اداره کشور
تشخیص دهد که ظلم است، می توانیم بگوییم از دیدگاه فقه نیز این موضوع ظلم است یا خیر؟ در حقیقت عرف ملاکی باشد برای تعیین ظلم یا عدل در استنباط فقهی که این موضوع چندان مورد ورود اصولییون قرار نگرفته است. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم وجود قاعده عدالت را یکی از مباحثی عنوان کرد که لازم است در فقه مورد بررسی قرار بگیرد و اظهار کرد: موضوع قاعده عدالت مبحث پیچیده ای است، این بحث ابعاد ...
فقیه باید با استباط عقلی، مسائل فقهی را بررسی کند
به گزارش خبرنگار ایسنا ، محمد هادی مفتح در اختتامیه سومین کنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی گفت: سیزده مقاله در این پنل از کشورهای اسلامی مختلف، در موضوع پشتیبانی قانون در مواجهه با روابط اجتماعی و درچند محور ارائه شد. وی گفت: آن چیزی که در مقالات متعدد در پنل علمی دوم مد نظر بود، مشکل سازش بین واقعیت های اجتماعی متحول و ثبات فقه بود. دبیر علمی پنل کنفرانس ...
عدالت، جز مقاصد اصلی شریعت است
به تصویر می کشد و کار فقاهت تنها استنباط اوامر و نواهی مولا است. حجت الاسلام واعظی در ادامه عنوان کرد: نظریه دیگر این است که فقیه موظف به تعیین مبانی فقهی نظام است و استنباط نظام های مختلف اسلام هستیم و باید فقه النظام هم داشته باشیم، قلمرو دیگر در حوزه فقاهت، مساله فقه حکومتی است که امام خمینی نیز به این موضوع توجه ویژه داشتند و حتی در منشور روحانیت در اسفند سال 1367 که به عنوان عصاره ...
مقالات مربوط به بررسی چگونگی رابطه روش شناسی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی ارائه شد
و واقعیت های اجتماعی پرداختند. در اولین پنل این کنفرانس منیر بن الحبیب القبطنی از تونس با عنوان حاکمیت قانون ضامن ثبات و تعادل اجتماعی، یوسف محمود الصدیقی از قطر درباره اهمیت استنباط احکام واقعیت از راه قواعد فکری مبتنی بر قیاس اولویت و ارتکاز عقلایی و احکام عقل عملی و نظری، سیداحسان رفیعی علوی از ایران با عنوان دیالکتیک واقعیت و فقه؛ بررسی قاعده ثابت و متغیر به مثابه الگوی نظام سازی ...
مراسم سالروز ورود امام خمینی(ره) به قم برگزار شد
برشمرد و اظهار داشت: امام حتی در فرانسه که بلاد غرب بود هرگز دست از رعایت مسائل شرعی برنداشتند و بر رعایت قوانین این کشور تأکید می فرمودند. حجت الاسلام محتشمی پور افزود: امام وظیفه روحانیت را نقش ارشادی می دانستند به همین دلیل هم با اینکه انقلاب به رهبری ایشان پیروز شد از تهران به قم آمدند تا بر این نقش تأکید کنند. در ادامه این مراسم همایش جایگاه قرآن در اجتهاد امام خمینی(ره ...
تجربه تلخ غرب در حکومت دینی منجر به ایجاد سکولاریته در حکومت شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدهادی مفتح در پنل روش شناسی فقه پشتیبان قانون در قبال واقعیت های اجتماعی سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون که ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد گفت: تجربه تلخ غرب در حکومت دینی منجر به ایجاد سکولاریته و عرفی گرایی در حکومت شده است. اگر متفکران مسلمان نتوانند ادعای قرون خود در اداره بهینه جامعه توسط دین اسلام را اثبات کنند، همان تجربه غرب تکرار خواهد ...
نظارت شورای نگهبان برای جامعه کفایت نمی کند
بعضی اصلاحاتی که در این نظریه اتفاق افتاده و مبانی علم را به مبانی کلامی و مبانی ای که باید با روش اجتهاد از دین استنباط شود توسعه دادند، برای پاسخگویی به همین سؤال بوده. به این رسیدند که برای تولید علم دینی، باید بخشی از مبانی علم را هم با روش اجتهادی و کلامی از دین اتخاذ کنیم. روشی که در علم کلام وجود دارد ممکن است همه جا هم پاسخگو نباشد. خلاصه با یک روش اجتهادی از منابع دینی بخشی از مبانی علم را ...