سایر منابع:
سایر خبرها
زیرآسمان فیروزه ای
بی بی سی در تهران اظهار کرد: مجوزی برای راه اندازی دفتر بی بی سی (BBC) در تهران صادر نشده، اما کمیسیونی برای فعالیت محدود که نمایندگانی از وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی اعضای آن را تشکیل می دهند، در این رابطه مجوز صادر می کنند که بررسی های همه جانبه ای هم انجام می دهند و براساس این بررسی ها به یک گروه خبری از بی بی سی برای یک مدت محدود (که این گونه مجوزها توریستی هم نیست و نهایتا ...
جهانگیری: تا این لحظه چیزی نگفته ام/ در سینه ام حرف های زیادی دارم که به وقتش می گویم
کرده اند. به طوری که وزیر اقتصاد گفته است که 1600 مجوز شناسایی کرده ایم که در دولت وجود دارد و معتقد است بخش قابل توجهی از این مجوزها باید لغو شود که در همان جلسه به وزرا تاکید کردم و گفتم که خودتان مجوزهایی که احصاء شده و در حوزه مسئولیت تان است و صلاح می دانید که لغو کنید را لغو کنید. البته وزیر اقتصاد نیز مجوز دارد که اگر دستگاهی آنها را لغو نکرد، خودش با هماهنگی بنده آنها را لغو کند. ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
از شایعه بازگشت برادر محسن به سپاه تا واقعیت!!!محسن رضایی در بازگشت به سپاه دنبال چیست؟
پرسش که برخی معتقدند در پی اهانت به زوار ایرانی دولت باید حج را متوقف کند. نظرشما چیست؟ اظهار داشت: من نظر خاصی در این خصوص ندارم و به دلیل اینکه این موضوع جنبه دینی دارد، مسئولان کشور باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان لغو همه تحریم ها از روز امضای توافق جامع فراهم است؟ تأکید کرد: مسئله تحریم های اقتصادی مانند آشی است که ما باید ببینیم چگونه می خواهند به ...
نظر جنتی درباره فعالیت بی بی سی در ایران
.... وی اضافه کرد: البته کمیسیونی که به آنها مجوز می دهد مرکب است از وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و بررسی های همه جانبه ای صورت می گیرد تا مثلاً یک گروه خبری یا یک گروه تولیدی در کشور 3 یا 4 روز یا یک هفته فعالیت داشته باشند. وزیر ارشاد بیان داشت: البته ویزای این گروه هم خاص است یعنی توریستی نیست که بتوانند یک ماه بمانند بلکه 3 تا حداکثر 10 روزه است مجوزی که به BBC جهانی داده شده برای تهیه خبر است که می آیند و می روند. چندی پیش برخی رسانه ها از صدور مجوز فعالیت برای این شبکه خبری در ایران خبر داده بودند. + 1 - 0 ...
حامد زمانی: چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
احوالپرسی نه از ارشاد و نه از حوزه هنری نداشته ام. خطاب به آنهایی که کار مرا متهم به خواندن برای مجوز می کردند می گویم که به رغم پیگیری هایم طی این سال ها، نه تنها مجوز ارشاد ندارم بلکه حتی از طرف ارشاد تهدید به ممنوع الفعالیت شدن هم می شوم. اما حرف ما و هدف ما چیزی نیست که عاملی بتواند آن را دستخوش تغییر کند. اگر این طور بود طی اتفاقاتی که در سیاست های متفاوت دولت ها رخ می داد، حرف ما هم عوض می ...
کیهان و خوانندگان
تعیین و ابلاغ نمی شد. 3104---0912 سخنگوی وزارت ارشاد گفته لغو ممنوعیت فعالیت خبرنگاران بی بی سی کوتاه مدت و فقط برای ساختن یک مستند هسته ای است ولی به نظر می رسد این کار صرفا برای شناخت عکس العمل مردم است بی بی سی همیشه دنبال جاسوسی و کشف اخبار در کشور ماست. رسانه خبیث بی بی سی در سالهای قبل هم رسانه ای ضدحاکمیت ایران اسلامی بود. حال چطور به او مجوز فعالیت داده می شود اما به روزنامه ای ...
نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می کند؟
اولی نتوانند در حوزه چالش هسته ای مانند رعیت های کدخدای آمریکایی حرف بزنند؟ جان کری روز پنج شنبه به بهانه هفتادمین سالگرد جنایت اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی با وقاحت تمام گفت: این حادثه اهمیت توافق هسته ای با ایران را نشان می دهد که با هدف کاهش احتمالی گسترش تسلیحات اتمی انجام دادیم ! تنها جنایتکار اتمی جهان به خود اجازه می دهد در موضع قاضی و مدعی العموم به اتهام پراکنی علیه یک ملت قربانی ...
علم الهدی: رسانه عرصه قربانی شدن است نه کاسبی
آیت الله سیداحمدعلم الهدی در دیدار با فعالان رسانه ای خراسان رضوی که ظهر امروز در دفتر امام جمعه برگزار شد، نامگذاری روز شهادت یک شهید از تبار خبرنگاران به نام روز خبرنگار را دارای یک پیام سازنده دانست و افزود: اگر بناست روز خبرنگار روز شهادت، جان دادن و فدایی شدن در راه دین و اطلاع رسانی باشد، پس قداست خبرنگاری تا لحظه ی جان دادن باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: اختصاص این روز ...
110 رسانه خارجی مجوز فعالیت موقت گرفتند
به گزارش بولتن نیوز ، بنابر اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 141 رسانه بین المللی دارای دفتر نمایندگی فعال در ایران هستند و رسانه های دیگری که در ایران دفتر ندارند، بنابر تقاضا، مجوز فعالیت زمان دار دریافت می کنند. بر این اساس، جدول ورود خبرنگاران رسانه های خارجی غیر مقیم به کشور که از اداره امور خبرنگاران و رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارت خبری و ...
مجوز دادن به نمایندگان رسانه های بیگانه، راه دادن دشمن به کشور است
نمایندگان رسانه های بیگانه آیت الله علم الهدی با انتقاد شدید از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجوز دادن به خبرنگار خبرگزاری BBC در کشور، تصریح کرد: این که انسان دزد و دشمن را با همه تجهیزات به خانه اش راه دهد، سپس با آن کشتی بگیرد که بیرونش کند با کدام منطق سازگار است؟ امام جمعه مشهد مقدس اجازه دادن به خبرنگاران رسانه های بیگانه به بهانه دموکراتیک نشان دادن فضای رسانه ای ...
خبر جنتی از مجوز خبرنگاران بی بی سی
ندادیم اما مانند سایر شبکه های رسانه ای همچون سی ان ان که متعلق به آمریکاست و خبرنگاران آنها برای تهیه گزارش از ایران مجوز می گیرند آن هم کمیسیونی دارد مرکب از وزارت ارشاد، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات که بررسی های همه جانبه ای را انجام می دهند تا مثلا یک گروه خبری یا یک گروه تولیدی به کشور آمده و ظرف تنها چند روز فعالیت کنند. وزیر ارشاد ادامه داد: ویزای این افراد نیز ویزای خاصی است توریستی ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
....سجادی در ادامه از برگزاری جلسه دبیران جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان ها در تاریخ 29 ماه جاری خبر داد و اظهار کرد: این جلسه با موضوع انتخابات، بررسی مسائل روز سیاسی و هماهنگی بین اصولگرایان و تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان برگزار خواهد شد. واکنش وزیر ارشاد به قمه زنی در اعتراض به اکران رستاخیز علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ...
دیروز کرسنت خط قرمز بود امروز برجام!
"خیبرآنلاین" - دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت: چگونه ادعا داریم رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند اما اجازه نمی دهیم انتقادات خود را مطرح کنند و به آنها فشار می آوریم راجع به قراردادی مانند کرسنت حرف نزنند که به گفته وزیر ارشاد 14 میلیارد دلار خسارت برای ما در بردارد؟! به گزارش فارس، سید نظام الدین موسوی در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار در محل انجمن روزنامه نگاران مسلمان ...
110 رسانه خارجی غیرمقیم مجوز فعالیت موقت گرفتند
به گزارش عصر یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، بنابر اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 141 رسانه بین المللی دارای دفتر نمایندگی فعال در ایران هستند و رسانه های دیگری که در ایران دفتر ندارند، بنابر تقاضا، مجوز فعالیت زمان دار دریافت می کنند. بر این اساس، جدول ورود خبرنگاران رسانه های خارجی غیر مقیم به کشور که از اداره امور خبرنگاران و رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...
ارتباط منظم مدیران با خبرنگاران مشکلات را رفع می کند
به گزارش خبرگزاری فارس از الیگودرز، ولی الله میرزایی اصل ظهر امروز در مراسم تقدیر از خبرنگاران و روزنامه نگاران این شهرستان با گرامی داشت روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی به نقش خبرنگاران در جهت آگاهی بخشی به جامعه اشاره کرد و اظهار کرد: مهم ترین وظیفه خبرنگاران کشف و بیان حقایق است، اما این اقدام باید همراه با امانت داری باشد. وی رسالت خبرنگاران را جلوگیری از انحرافات و کج ...
انتقاد از توقیف رسانه های منتقد توافق
است دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در بخشی دیگری از این نشست خبری به مقوله صنفی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: ما دوست داشتیم دولت کمک کند تا رسانه ها بتوانند نقش فعال تری در منطقه ایفا کنند اما هیچ حمایتی در این حوزه نشد و حتی گاه حمایت ها روند معکوس به خود گرفت. در موضوع بیمه خبرنگاران هم فرمول های ارائه شده در معاونت سعی در حل این مسئله داشت. اما در نهایت این مسئله حل نشد و قوانین و ...
متن و تصاویر نشست خبری وزیر علوم (12 تصویر)
به گزارش عیارآنلاین ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسایل مربوط به حواشی بورسیه ها بیش از 194 بار در رسانه ها مطرح شده که بسیاری از آنها مربوط به سال 90 بوده و اصلا به دولت یازدهم مربوط نمی شود. محمد فرهادی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: در دو سال دولت یازدهم وزارت علوم 10 آمار ارائه کرده بود اما هیچ اسمی به میان نبرده بود. وی گفت: افراد دیگری اسامی بورسیه ها را ...
انتقاد آیت الله علم الهدی از فعالیت خبرنگاران وابسته به رسانه های خارجی با مجوز وزارت ارشاد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی در دیدار با خبرنگاران و اعضای بسیج رسانه خراسان رضوی در محل دفتر امام جمعه اظهار کرد: نامگذاری روز شهادت یک شهید از تبار مجاهد خبرنگار به عنوان روز خبرنگار دارای یک پیام سازنده است که نشان می دهد خبرنگاران باید ایفای رسالت خود را نسبت به خون شهدا و نظام ادا کنند. امام جمعه مشهد تصریح کرد: اگر بنا شد روزی خبرنگار، روزی شهادت و ...
وزیر ارشاد: رستاخیز قطعا اکران می شود
24 ماه گذشته واقعا وقت آقای روحانی به پیگیری مذاکرات هسته ای گذشته است و طبیعتاً نمی توانستند در این جلسات شرکت کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امیدوارم با کم شدن فشار کار دکتر روحانی شاهد حضور وی در شورای عالی سینما باشیم. ** درباره فعالیت بی بی سی در ایران جنتی در پاسخ به سوالی درباره مجوز فعالیت BBC در ایران نیز توضیح داد: ما مجوزی برای اینکه BBC World یا جهانی ...
حامدزمانی:چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
. این موضوع را می پذیرید؟ به نظرم جنس کارهای ما نباید برود به سمت و سویی که بقیه رفتند. سازوکار سلسله مراتبی خاص و داشتن مدیر برنامه آنچنانی و دفتر و دستک و... . جنس کار باید شبیه کارهای جهادی باشد. کار جهادی هم تقسیم وظایف درست می خواهد. البته از این نظر حرفتان را قبول دارم و مدتی است که به این نتیجه رسیده ام که باید از نظر رسانه ای و تبلیغاتی در کارم تغییراتی ایجاد ...
تحقق آرزوی دست نیافتنی برای بی بی سی
تندش مصلحت دولت است ، اگر با همین دلیل مجوز حضور موقت بی بی سی را نیز صادر کرده باشد ، باید برای دولت و رفتار کابینه بصورت جدی نگران بود ، واگر آقایان به جرم دلواپسی منتقدان را به باد هتک حرمت و وعده جهنم نگیرند باید به صراحت اعلام نمود که این اقدام وزارت ارشاد میتواند آغاز جریانی دیگر مانند فتنه 88 باشد ، به این معنا که دشمنان انقلاب برای ایجاد فتنه هایی مانند فتنه مذکور نیاز به داشتن ...
مذاکرات هسته ای در بستر اقتدار ملی به وجود آمد
. دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان افزود: در موج رسانه ای که در مورد بیمه خبرنگاران به راه افتاد بیمه های قطع شده دوباره وصل شد اما در مورد نحوه یارانه حق بیمه به خبرگزاری ها دستورالعمل بی مبنای قانونی داریم و بسیاری از رسانه های بزرگ قادر به پرداخت بیمه خبرنگاران خود نیستند. موسوی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات روز گذشته وزیر ارشاد در مورد تکرار تخلف هفته نامه 9 دی ...
تتلو و ماجرای قدیمی یگرد و برخورد قانونی
ها هم تحت نظارت های شدید دولتی قرار داشتند. با گسترش تکنولوژی که چاپگرها به هر خانه و اداره و شرکتی راه یافتند، لزوم مجوز ارشاد برای هرگونه برگه چاپی عملاً برافتاد. اینک همان ماجرا درباره سایر مقوله ها در حال تکرار است. مثلاً در همین بحث موسیقی، اگر خواننده ای بخواهد اثری منتشر کند باید هفت خان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را طی کند و از شعر تا ریتم موسیقی اش را ممیزی کنند. در ...
تجلیل از پیشکسوتان رسانه در روز خبرنگار
اصفهان امروز: صبح روز گذشته مراسمی به منظور تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه های گروهی در محل سالن اجتماعات هتل آسمان با حضور استاندار اصفهان،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان،اعضای شورای شهر و جمع کثیری از خبرنگاران برگزار شد. استاندار اصفهان در این مراسم گفت:استان اصفهان درظرفیت های خبری جایگاه ویژه ا ی دارد و در راستای صیانت از این جایگاه طرح رتبه بندی و ارتقای سواد رسانه ای در ...
پیغام آقای تقلب به هاشمی درباره انتخابات خبرگان/ تصمیم جدید دولت درباره دانشجویان دانشگاه آزاد/ حمایت 23 ...
منتقدان و نقد سازنده و منصفانه را نعمت می داند اما به نظر می رسد که باید از رئیس جمهور خواست تا نمونه ای از نقد منصفانه را به عنوان الگو به تمام رسانه ها و افراد منتقد بدهد تا دقیقا مشخص شود که انتقاد از دولت باید چگونه باشد که منجر به بسته شدن دهان منتقد نشود؛ هر چند امروز ارشاد در مراسم روز خبرنگار با اشاره به توقیف چندباره هفته نامه 9 دی و گلایه ضمنی از دادگاه ویژه روحانیت برای تبرئه 9 دی صریحا ...
دفتر بی بی سی بازگشایی نشده است/ توقیف مرحله آخر برخورد بامطبوعات
وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی اعضای آن را تشکیل می دهند، بررسی های همه جانبه ای انجام داده و طی آن به یک گروه خبری از BBC برای یک مدت محدود و جهت تهیه یک گزارش خاص اجازه داده است. جنتی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران بر لزوم کنترل سطح توقعات و مطالبات مردم بعد از توافق هسته ای اخیر تاکید کرد و گفت: نباید این گونه باشد که جامعه فکر کند همه مشکلات اقتصادی یک شبه حل ...
تهدید رسانه ها با ادبیات سرهنگی در اینستاپست رسایی
باشگاه خبرنگاران نوشت: ؛حمید رسایی مدیرمسئول 9دی و نایب رئیس کمیسیون اصل90 در اینستاگرام خود نوشت: وزیر ارشاد در روز خبرنگار 9دی را تهدید کرده است و در این باره گفته است 9دی تاکنون سه بار توقیف شده، دفعه بعد مجوزش را لغو می کنیم. در همین رابطه حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه 9 دی مطلبی را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: علی جنتی امروز در روز خبرنگار به تهدید هفته نامه ...
ملاعمر ؛ ناشناخته ترین سرکرده تروریست جهان
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: اعلام خبر مرگ ملاعمر، رهبر اسرارآمیز طالبان که زمانی نامش مترادف خشونت و تروریسم بود، بار دیگر گروه طالبان را در سرخط اخبار رسانه های جهان قرار داد. نکته قابل تأمل این که اعلام رسمی مرگ او بعد از دوسال و درست در آستانه دور دوم مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان، به میزبانی دولت پاکستان، انجام گرفت. مذاکراتی که بیش از پیش ورود این گروه را ساختار سیاسی رسمی افغانستان ...
نقشه راه اصلاح طلبان برای دوران پساتوافق
...، فرمانداران، و تغییر ترکیب هیات های اجرایی انتخابات طی چند هفته گذشته محقق شده، اولین اقدام آنها در این مسیر است. ترغیب دولت به مواجهه با شورای نگهبان استراتژی دیگر اصلاح طلبان در بهره بری هر چه بیشتر از اعتدال گرایان است. وزارت اطلاعات البته هدف دیگر اصلاح طلبان در این خصوص است. فشار، تخریب و زیرسوال بردن شورای نگهبان هوچی گری علیه شورای نگهبان و مقابله با اقتدار ...