سایر منابع:
سایر خبرها
انتقاد تند و تیز انصار حزب الله به خندوانه و رامبد جوان
پیروزی انقلاب از سوی برخی صاحب نظران دینی برای توجیه مسئله حجاب در سطح گسترده ای رواج داده شد. این طیف، طی سالها تلاش برای مقابله با هجمه به حجاب، این نظریه را با حجم بالایی گسترش دادند که حجاب محدودیت نیست . کج فهمی و سوء استفاده از این استدلال غلط، مبنای یله و رها کردن زنان در هر سطحی از جامعه اسلامی، بدون هیچ قید و شرطی بوده است. تنها بخشی از صدمات ناشی از عملیاتی سازی این نظریه که با ...
اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
، مستندساز کشورمان، تهیه کننده و کارگردان این فیلم می باشد. این مستند به منظور ترویج پوشش مناسب اسلامی و تبیین آثار آن در حیات فردی و اجتماعی با استفاده از مصادیق بانوان محجبه در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی، تونس و ترکیه در دست تهیه است. گفتنی است، گروه مستندساز پروژه زن و خانواده با موضوع حجاب و عفاف و زیست سالم با همکاری شبکه تلویزیونی 14 ترکیه و هماهنگی وابستگی فرهنگی ایران در استانبول به اجرای این مهم می پردازند. ل ذا مقرر شده است تا این رویداد فرهنگی تا پایان سال جاری توسط شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود. ...
بهترین وزیر جنگ ایران در زمان غیر جنگی + عکس
به همه وزراء هم گفته شود که با بانوان خود بدون حجاب در این جشن شرکت کنند. این اولین قدم برای رفع حجاب خواهد بود. فرمودند، بروید در هیئت دولت صحبت کنید و طرح های لازم را بریزید. این انقلاب بزرگ باید با فکر و تدبیر صورت گیرد. موضوع در جلسه هیئت دولت مطرح شد و همه موافقت خود را اعلام کردند. روز 17 دی فرا رسید من و همسرم که کلاه بر سر گذاشته بود، به صحن دانشسرای عالی وارد شدیم و به ...
حقوق بشر غربی،ابرازی برای دست یابی به اهداف استکباری است
فلسطینی بی گناه هستند. امام جمعه سپیدشت، خاطرنشان کرد: این منادیان حقوق بشر اسرائیل غاصب را صاحب حق می دانند و مردم مظلوم فلسطین و لبنان را که از خود دفاع می کنند، تروریست معرفی می کنند. استکبار با دسیسه ترویج بدحجابی به دنبال گرفتن قدرت جامعه اسلامی هستند وی با اشاره به اینکه سخنان منادیان حقوق بشر درخصوص حجاب و عفاف وحکم قصاص، افزود: قانون اسلامی برگرفته از احکام ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
تولید داخل به کشورهای هدف صادر شده است. رکنی گفت: سال گذشته 8 میلیون و 800 هزارتن شیرخام در کشور تولید شده است که میانگین سرانه مصرف آن برای هر ایرانی حدود 100 کیلوگرم محاسبه می شود و پیش بینی می شود امسال حدود 9 میلیون و 100 هزارتن شیرخام در کشور تولید و به بازار داخل و جهانی عرضه شود. در حالی رکنی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از سرانه مصرف شیر 100 لیتری در ایران خبر می دهد که ...
لاله افتخاری: اهمیت چادر مشکی از فناوری هسته ای در جامعه امروز بیشتر است
لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امروز چادر مشکی برای ما از بحث هسته ای مهمتر است و باید از آن دفاع کرد چرا که اگر فناوری هسته ای نشان از پیشرفت اقتصادی ما دارد اما چادر مشکی تبدیل به نماد فرهنگ، هویت، استقلال فکری-سیاسی زنان بصیر و در صحنه شده است. وی در ادامه تاکید کرد: این حرف من نیست، حرف یک زن غیر مسلمان غیر ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
بسته اخبار گوناگون استان گلستان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: نرخ بیکاری در استان در پایان سال 92 ، 5.8 درصد اعلام شده بود ولی با توجه به این که وضعیت اشتغال در جامعه خوب نبود و جامعه این آمار را قبول نداشت لذا بازنگری و تحقیق میدانی در میزان اشتغال استان انجام شد. امراله عباسی افزود: بر اساس این بازنگری نرخ بیکاری در سال 92 ، 13.8 درصد بوده که با تلاش جمعی و همدلی و همزبانی بین جامعه کارگری و کارفرمایی توانستیم در پایان سال 93 و بهار امسال نرخ بیکاری را به 12.8 درصد کاهش دهیم. *** مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: در سال تح ...
تظاهرات مسلمانان نیجریه علیه ممنوعیت حجاب
به گزارش دولت بهار به نقل از جام نیوز، زنان مسلمان نیجریه ای تاکید کردند راه مقابله با افراطی گری ممنوعیت حجاب نیست. بر پایه این گزارش، در پی اعلان طرح ممنوعیت حجاب در نیجریه، گروه های بسیاری از زنان مسلمان این کشور دست به برگزاری تظاهرات گسترده ای زدند. زنان در تظاهرات اعلام کردند که راه مقابله با گروه های تروریستی این نیست که حجاب ممنوع شود بلکه این گونه طرح ها به افزایش قدرت گرو ...
حجاب یک مسئله ملی است آن را سیاسی نکنید
اشراف بوده و اگر زنی از پوشش حجاب سر برخوردار نبوده در جامعه ظاهر می شد نشانه برده بودن آن زن بود. نماینده ولی فقیه در استهبان در ادامه با اشاره به اینکه مسئله حجاب به فرهنگ و مسائل ملی ما باز میگردد و حجاب از ضروریات دین مقدس اسلام است خاطر نشان کرد: در شهرستان استهبان همیشه چادر به عنوان حجاب برتر مطرح بوده و اصلا یکی از شاخصه ها و نشانه های معرفی شهرستان وجود چادر و نبود حتی یک نفر غیر ...
مخالفت بانوان مسلمان نیجریه با ممنوعیت حجاب
به گزارش خبرگزاری رسا، حاجیه امینه اموتی، رییس فدراسیون انجمن های بانوان مسلمان نیجریه در واکنش به تلاش های صورت گرفته برای ممنوعیت حجاب در این کشور گفت: ما از دولت نیجریه می خواهیم که به جنگ برای پایان دادن به یاغی گری های گروه های تروریستی ادامه دهد، اما تحت تاثیر سخنان کسانی که ممنوعیت حجاب را پیشنهاد می کنند، قرار نگیرد. وی افزود: ممنوع کردن حجاب یک تصمیم انحرافی است و هر تلاشی ...
آیا زنان ایرانی قبل از اسلام چادر داشتند؟
به گزارش شیعه نیوز ، مساله پوشش و حجاب یک مساله فرا دینی می باشد یعنی حتی در زمان هایی که دین خاصی دستور به رعایت پوشش و حفظ حجاب نداده بود. بودند کسانی که این مساله را با اختیار و بر اساس نیاز فطری رعایت می کردند. در این متن به یکی از این سولات در این زمینه، با استفاده از کتاب حجاب شناسی (پرسمان حجاب) جواب می دهیم. سوال: من شنیده ام زنان ایرانی قبل از اسلام هم چادر داشته ...
جنجال پوشش زنان به قرقیزستان رسید
پیش مطرح است. مقامات تاجیکستان نیز آنچه از آن به عنوان پوشش اسلامی نامید را متعلق به بیگانگان دانست و به زنان تاجیک توصیه کرد به لباس های ملی تاجیکستان توجه کنند. لباس های ملی و محلی زنان تاجیکستان نوعی پوشش سراسر بدن با رنگ های شاد است. امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان ماه مارس سال جاری میلادی در سخنانی افزایش توجه زنان و دختران تاجیک به پوشیدن لباس های به گفته او سیاه رنگ به ویژه برقع ...
4 راه تهذیب نفس / کجا از هم عیب بگیریم ؟
ناموس پرست هستند پس عزیزان محترم از احکام مسلم بانوان فلسفه وجوبی حجاب و عفاف برای زنان هست حضور او در اجتماع و برخورد با نامحرمان است و فعالیت های اجتماعی و حضور زن در عرصه های مختلف ، زمینه ی معاشرت و ارتباط بین زن و مرد را بیشتر می کند. البته حضور زن در عرصه اجتماع موجب شکوفایی استعدادهای زن و پاسخ گوئی به برخی نیازهای جامعه که مخصوص زنان است شده است و برای همیشه توانسته موجب حیات ...
171 هزار بانوی کردستانی در بسیج عضویت دارند
، شما به عنوان سازمان بسیج جامعه زنان کردستان در این دو حوزه چه اقداماتی داشته اید؟ در سال گذشته اقدامات خاصی در این زمینه صورت گرفت که می توان به اجرای طرح ترویج حجاب و عفاف به صورت چهره به چهره با زیرپوشش قرار دادن بیش از دو هزار و 200 نفر، ارائه آموزش های تخصصی به مربیان مهد کودک های قرآنی و برگزاری نشست های علمی مختلف در این راستا اشاره کرد. ازدواج آسان هم در قالب برنامه ای ...
90/ ایران قهرمان کشتی آلیش آسیا شد اما...
پنجشنبه گذشته رودرروی هم ایستاده و مبارزه کردند که فرجام کار قهرمانی کشتی آلیش ایران در آسیا بود. علیرغم این قهرمانی باید گفت اگر می خواهیم در این رشته به عنوان یکی از مدعیان جهان مطرح شویم نیاز بازنگری در کادر فنی و شیوه تمرینات لازم وضروری به نظر می رسد.با وجود احترام خاصی که به کادر فنی کشتی آلیش داشته و داریم، اما رشد و اعتلای کشتی (کمربند ) باید از پتانسیل موجود در این ورزش استفاده کرد ...
بانوان خارجی پذیرفتند با حجاب مسابقه دهند
بانوان مجاب کنید که با پوشش اسلامی در رقابت ها حاضر شوند؟ گفت: خوشبختانه لباس رشته آلیش استانداردهای لازم ایران را به لحاظ فرهنگی و مذهبی برای میزبانی دارد. با توجه به علاقه ای که زنان مسلمان ایرانی و دیگر کشورهای آسیایی به کشتی های سنتی دارند با ایران همکاری لازم را کردند و ما توانستیم رقابتهای بخش بانوان را هماهنگ با شرایط مذهبی کشورمان و با پوشش اسلامی برگزار کنیم. تیم ها هم به دلیل اینکه کشتی ...
بانوان کشتی آلیش بر بام قاره کهن ایستادند
بیشتر تیم ها از آسیای میانه حضور داشتند. ما با کشور های صاحب کشتی رقابت کردیم و به مقام قهرمانی در هر دو بخش بانوان و آقایان رسیدیم. حضور همه بانوان کشتی گیر با حجاب اسلامی نقطه قوت این رقابت ها محسوب می شد: خوشبختانه لباس رشته آلیش استانداردهای لازم ایران را به لحاظ فرهنگی و مذهبی برای میزبانی دارد. با توجه به علاقه ای که زنان مسلمان ایرانی و دیگر کشورهای آسیایی به کشتی های سنتی دارند با ایران ...
نمایشگاه تا آسمان راهی نمانده در بیرجند افتتاح شد
ارتباط با موضوع حجاب اهدا خواهد شد. مسئول غرفه شهدا و کمپین حجاب این نمایشگاه اظهار داشت: در این غرفه بانوان با پوشیدن چادر و تصاویر شهدای عفاف، نسبت به ترویج حجاب اقدام می کنند. مهناز اسماعیلی افزود: در غرفه کمپین حجاب از بانوانی که علاقمند به پوشش حجاب برتر باشند عکس گرفته می شود و بلافاصله تصاویر چاپ شده و به این بانوان اهدا می شود. آرشی، مسئول غرفه کتاب و محصولات ...
تبرّج فصل جدایی حجاب از بدحجابی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم حاج عبدالباقی بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد با اشاره به این که در اسلام پوشش های زیادی برای حجاب زن مطرح شده است، گفت: یکی از این پوشش ها که در سوره حجرات به آن اشاره شده جلباب است که تمام بدن زن را می پوشاند و اسلا
معمار مالزی مدرن و چالش عقل گرائی
. ضیایی یکی از نکات مهم در کتاب سید شیخ و از جمله ترجمه ماهاتیر محمد را موضوع پوشش و حجاب برای بانوان ذکر کرد و نوشت که این شخصیت پوشش اسلامی را برای بانوان مسلمان مالزیائی یک امر واجب و ضروری می دانست. وی می نویسد که وقتی بانوان مسلمان غیر مالائی به این قانون الهی عمل می کنند چرا نباید بانوان مالائی از این امر تبعیت کنند. وی حجاب را یکی از دستورهای دینی در مذاهب اربعه اهل سنت یعنی شافعی، مالکی ...
مصونیتی که ضامن امنیت است
که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد." (تاریخ تمدن، جلد 12 صفحه30) و در کتاب انجیل درباره حجاب آمده است: ... و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مُزیّن به حیا و پرهیز، نه به زلف ها و طلا و مروارید و رخت گران بها بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کند به اعمال صالحه ...
قدر عروسک های بومی را بدانیم
روستایی می خواهیم با ما همکاری کنند. در جلساتی که با سازندگان بومی عروسک ها داریم، به ایشان پیشنهاد کار داده و برای آثارشان بازار فروش ایجاد می کنیم. همکاری ما با این هنرمندان بومی باعث ایجاد اشتغال برای بانوان روستایی و تاسیس بازارهای محلی می شود. به همین خاطر معمولاً ارتباط ما با ایشان در بلندمدت حفظ می شود. طوری که در حال حاضر به صورت مداوم عروسک های دست ساز مردم بومی از نواحی مختلف برای ما ...
تدبیر دولت در دستیابی به اهداف عالی اقتصاد مقاومتی با حضور 42 مقام بلند پایه در 29 شهر
، کارگران و طبقات محروم جامعه است و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند. به گزارش خبرنگار ایرنا، علی ربیعی عصر دوشنبه در َآیین آغاز عملیات اجرایی درمانگاه تامین اجتماعی در شهرستان آزادشهر، افزود: همانطور که رییس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کردند، همه مردم را زیر پوشش بیمه خواهند برد، این هدف کمتر از دو سال جامه عمل به خود پوشید. وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی متحول شده است، افزود ...
قهرمانی زنان و مردان ایران در کشتی آلیش آسیا
کسب یک مدال طلا، چهار نقره و چهار برنز توسط کشتی گیران تیم الف، قهرمانی این بخش را از آن خود کند. تیم های قرقیزستان و ترکمنستان به ترتیب رده دوم و سوم رقابت ها را به خود اختصاص دادند. اما اتفاق جالب توجه نخستین دوره رقابت های کشتی آلیش قهرمانی آسیا وقتی بود که تیم ملی بانوان ایران نیز توانست عنوان قهرمانی این پیکارهای را به دست آورد؛ دختران و زنانی که بعد از پشت سرگذاشتن سال ها محدودیت و ممنوعیت در ...
چند خبر کوتاه از اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان
بیشتر باشد با مشکلات روزمره کمتری مواجه خواهیم بود. این کارشناس دینی سلامت خانواده و کانون خانوادگی و حفظ حرمت بانوان را در پوشیدن لباس و رعایت کامل حجاب دانست و عنوان کرد: اثرات بدحجابی و گرایش به آن در جامعه ابتذال و عدم سلامت اخلاق را به وجود می آورد. حجت الاسلام تاج زاد در ادامه به پرسش های مخاطبان در زمینه عفاف و حجاب پاسخ داد. گفتمان با موضوع اهمیت نماز در ...
ایران اسلامی بعد از توافق ژنو در آستانه یک تحول جهانی است
فرصت توانستند بنیاد معارف شیعی را در کلام و فقه و اصول و سایر علوم و دانش ها پاتیه گذاری کنند. ساجدی با اشاره به توافق هسته ای، گروه مذاکره کننده را فرزندانی انقلابی معرفی کرد که توانستند در مقابل قدرت های دنیای امروز که به تعبیر خودشان جامعه جهانی را یدک می کشند، توافق هسته ای را با نماد شجاعت، تدین و بصیرت تحقق ببخشند. خطیب نماز جمعه آستانه اشرفیه ادامه داد: ایران اسلامی ...
حجاب یکی از مهم ترین مصادیق تحقق امنیت اجتماعی است
الحرمین می داند در مقابل سکوت جوامع بین المللی دست به کشتار زنان و کودکان مردم مظلوم یمن می زند که این اقدام ثابت کرد عربستان مدعی دروغین اسلام است و اقدامات تأسف باری انجام می دهد. امام جمعه موقت نیر با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در جامعه افزود: حجاب و پوشش اسلامی در هر جامعه ای یکی از ارکان مهم و اصلی تحقق امنیت اجتماعی است که این موضوع باید مورد توجه بانوان قرار گیرد و با حجاب خود ...
ترویج فرهنگ غرب ابزار دشمن برای تسلط بر کشورهای مسلمان است
حیاء در جامعه اسلامی بیان کرد: شرم و حیاء همچون لباس تن انسان است که علاوه بر پوشش عیوب، حافظ و نگه دار انسان در برابر آسیب های مختلف است و به عنوان زینت، شایستگی و ارزش انسانی به شمار می رود. امام جمعه موقت بشرویه رعایت حیاء و عفت را وظیفه هر مرد و زن مسلمان دانست و گفت: رعایت عفت و حیاء وظیفه مرد و زن مسلمان است، ولی بانوان باید توجه ویژه ای به رعایت حیاء، عفت و شرم در جامعه داشته ...