سایر منابع:
سایر خبرها
ترانه ی بیمار، بازتاب جامعه است
ی زیست شان در اثر جاری بوده است اما امروز کمترین سفارش دهنده ای است که بخواهد کار غیر عاشقانه بخواند. او معتقد است: روابط دو طرفه بین ترانه سرا و سفارش دهنده بر اساس مارکت و بازار شکل می گیرد. اگر ترانه سرا هم بخواهد تفکرات خودش را داشته باشد، بازار چارچوب خاصی را به او تحمیل می کند. برنجی در پایان سخنانش یادآور شد: بهتر است ترانه سرا همان عاشقانه ی تکراری را با چاشنی خلاقیت ...
ویژه نامه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
.... امام به آنها اجازه داد. من هم باآنها داخل خانه شدم. وقتی به حضورش رسیدم گفتم: شایسته است که شما نماینده ای به کوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمد (صلی الله علیه واله) نهی کنید، بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر ناسزا می گویند. امام فرمود: - مردم از من نمی پذیرند.- چگونه ممکن است سخن شما را نپذیرند، در صورتی که شما فرزند پیامبر خدا هستید؟ ...
شکایت خواننده زن مشهور از پویا بیاتی!+ عکس
تبادل فرهنگ و هنر بود. اما متاسفانه ادبیات رسانه های عربی در زمینه انتشار این خبر را دوست نداشتم ولی بابت چنین اتفاقی پاسخگو هستم زیرا آنها حق دارند. بیاتی در پاسخ به این سوال که چرا در کاور قطعه نگران توام نام آهنگساز و خواننده اصلی اثر ذکر نشده و فقط به ذکر کلمه Arabic بسنده کرده اند گفت: در زمانی که من این قطعه را منتشر کردم یک تراژدی اتفاق افتاد که جامعه را تحت تاثیر قرار دارد. همه روی ...
شهرام شکوهی: آلبوم هایی موسیقی از تبلیغات بی بهره اند
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، مراسم رونمایی از آلبوم تا نفس هست شهرام شکوهی و جشن امضای آن با حضور این خواننده، محمد خانزاده مدیر شرکت اکسیر نوین، امیرحسین کاشانیان رهبر ارکستر و تنظیم کننده آلبوم، علی بحرینی ترانه سرا، مرتضی دلیری تهیه کننده و جمعی از اهالی رسانه و هواداران این خواننده در شهرکتاب ابن سینا برگزار شد. در ابتدای این مراسم شهرام شکوهی با بیان اینکه امیدوارم این آلبوم ...
حامد زمانی: چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
کارم را شروع کردم. هیچ وقت نخواستم بپردازم به این که چه سختی هایی را متحمل شده ام تا به اینجا برسم. ترانه شما یک جور رسانه یا بیانیه در یک موضوع خاص است. حتی گاهی شعار است و خیلی حالت ترانه ندارد. به همین دلیل یک موقع آدم احساس می کند مردم شاید چندان نتوانند با این شعارها ارتباط برقرار کنند. سفارشی خواندن لزوما به معنای دغدغه مند نبودن کار نیست. بیشتر کسانی که داخل و خارج کشور ...
تئوری زدگی و عدم همگرایی جنبش زنان در ایران/ فراجناحی بودن؛ راه خروج جنبش از بن بست
مثال پیش از این زمان، اگر زنی ارث می برد، حق مالکیتی بر این پول نداشت و پول به شوهرش می رسید. این فعال حقوق زنان با بیان اینکه زن ها پیش از این دوران درگیر تشکل سازی نبودند، گفت: در موج اول فمینیسم در ایران زنان از ابزارهای در دسترس تری مانند مساجد استفاده می کردند. همچنین برخی از آن ها با هزینه شخصی خود در نقاط مختلف کشور برای آگاه سازی مردم از این ذهنیت که می توان مطلق گرایی مردانه را ...
چرا امامی که تا 15 روز قبل می گفت بجنگید، قطعنامه را پذیرفت؟
نظر شما چه چیزی در پیام قطعنامه وجود دارد که این قدر خوف دارند که انواع و اقسام فیلم های وسترن و کابوی و جنایی و چارلی چاپلین و لورل هاردی را 100 بار نشان می دهند ولی این پیام را نمی خوانند؟ این پیام چه دارد که این قدر از آن می ترسند و جگر نمی کنند بخوانند؟ دفتر امام! جگر تکثیر آن را نداری؟ برای چه؟ داخل آن چه دارد که می ترسید؟ می ترسید مردم این را به عنوان یک نسخه عملی و مانیفست و راهبردی به کار ...
امام جعفر صادق (ع) "شیخ الائمه"
از دیگر سو عصر آن حضرت ، عصر برخورد مکتبها و ایدئولوژیها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود ، که از برخورد ملتهای اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج ، به وجود آمده و در مسلمانان نیز شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود . عصری که کوچکترین کم کاری یا عدم بیداری و تحرک پاسدار راستین اسلام ، یعنی امام ( ع ) ، موجب نابودی دین و پوسیدگی تعلیمات ...
زردها برای که به صدا در می آیند؟!
نوزدهم چرخشی در این پدیده به وجود می آید و روزنامه نگاری از تولید خبر برای مردم به سمت تولید خبر برای بازار کشانده می شود. بیشترین تمرکز نشریات زرد روی خشونت، پول و مسائل جنسی خلاصه می شد؛ موضوعاتی که مردم را از متن جامعه به حاشیه می کشاند و عوام هم همیشه در طول تاریخ به صورت بالقوه آمادگی جذب شدن به حواشی و موضوعات دمِ دستی را داشته و از همین رو می توان از این نقطه ی ضعف، جیب مردم را خالی ...
در ستایش آنهایی که خواننده نیستند اما توانسته اند به محبوبیت برسند
حساب آمده و با حرفه ای گری تمام، خودش را برای او حفظ کرده است. در رنگ آمیزی آلبوم های شکوهی، نقش کاشانیان را می توان به خوبی احساس کرد و البته جایگاه او در کنسرت های این خواننده را نیز نمی توان فراموش کرد. آنچه مجوز می گیرد، آنچه منتشر می شود فکر می کنم کمتر از شش ماه پس از آغاز زندگی موسیقی پاپ در وزارت ارشاد بود که با عبارت جذابی به نام نسخه ارشادی آشنا شدیم! نسخه ارشادی یعنی نسخه ای از یک ...
بررسی توافق هسته ای (برجام)/حسن عباسی
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی :استاد حسن عباسی در جمع دانشجویان در محل لانه جاسوسی آمریکا به تحلیل استراتژیک برجام پرداخت و در حوزه توافق وین و قطعنامه 2231 از سه زاویه که کم و بیش به آنها پرداخته شده و هر سه ناقص است اشاره کرد و گفت: زاویه فنی، زاویه حقوقی و اقتصادی؛ 3 زوایه ای است که در بحث برجام مطرح می شوند. وی در خصوص توضیح زاویه فنی ضمن اشاره به این موضوع که ملاحظات فنی انرژی هسته ای، صنعت اتمی و جوانب آن باید توسط متخصصین حوزه فنی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گ ...
سیاست ورزی به شیوه شهید رجایی
اسناد انقلاب اسلامی، 1382، صفحات متعدد. [2]عاتقه رجایی، زوایای معنوی یک رئیس جمهور، گلستان قرآن، ش 156، سال ششم، ص 5. [3]اکبر مقدسی،گلبرگ،مرداد 1380، ش 18، ص 48. [4]همان. [5]روزنامه ی جمهوری اسلامی، سال دوم، 13 دی 59. [6]غلامعلی رجایی، سیره ی شهیدرجایی،تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1385، ص 728. [7]عاتقه رجایی ...
نگاهی اجمالی به دوران زندگی و شهادت حضرت امام صادق(ع)
داشتن آئین و جاودانگی نام ایشان و توجه دادن دل ها به سوی آن ها و تشویق و ترغیب مردم به پیروی از مرام و دین آن ها می باشد و این کاری است که همه عقلای جهان آن را می پسندند و هر قوم در احیای آثار بزرگان خود و زنده نگه داشتن نام و نشان و رواج دادن مرام خود می کوشند. دیدار و زیارت مزار پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تعظیم و بزرگداشت شعائر دینی بوده و تعظیم شعائر الهی از نشانه های تقوای دل هاست. حضرت ...
رضا یزدانی: کلاهبردار نیستم /خواننده محبوبم فرهاد است
انتشار اولین آلبومش موقعیت خوبی را در میان مردم پیدا کرده و در این مسیر ادامه کار می دهد. با این خواننده پاپ – راک کشورمان گفت و گویی مفصل و صمیمانه شده که فرهنگ وهنر بولتن نیوز شما را به مطالعه آن دعوت می کند. * فرهاد به لحاظ ساختار صدا و نحوه خوانش ترانه، جز موزیسین های محبوب شماست. خود شما در نشست خبری شب موسیقی فیلم کیمیایی گفتید بهترین کسی هستید که می تواند کارهای فرهاد ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
زده باشند تا شاید این بار با موضوع هسته ای و پرونده سازی برای ایران، موضوع دیگری برای به خطر انداختن نظام داشته باشند تا نقشه های خود را عملی سازند. چه آنکه تجربه نشان داده برخی نمایندگان مجلس وقت- مجلس ششم- در ماراتن هسته ای کاملاً در زمین حریف بازی کرده و تمام همت خود را برای مقابله با صنعت هسته ای کشور به کار بردند. از جمله این افراد می توان از احمد شیرزاد نام برد که در روزهای آغازین مسئله هسته ...
واکنش مجلس به همکاری ارتش با خواننده رپ
سایت خانه ملت گفت: تلاش برای حضور خواننده هایی که بدون رعایت هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فعالیت می کردند یا به صورت زیرزمینی در داخل کشور اقدام به ساخت موسیقی، کلیپ و ترانه می کنند، مادامی که مهر تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولیدات آنها نخورد، خلاف قانون است و بر همین اساس هنرنمایی و هنرمندی این افراد تخلف محسوب می شود . او ادامه داد: افراد و ارگان هایی که زمینه ...
مدیر کل ارشاد خوزستان: انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب دنیا دور از انتظار نیست
... نیز مزید بر علت شد. ملاک برای انتخاب پایتخت کتاب جهان چیست؟ آیا سوابق یک شهر در این زمینه موثر است؟ این تفکر که شهر باید پیشینه قوی در موضوعات مرتبط با کتاب داشته باشد تا پایتخت کتاب کشور و جهان شود صحیح نیست. یونسکو، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای دبیرخانه پایتخت کتاب عمدتا به دنبال این بودند که بر طرح و روش هایی که برای فراگیر کردن کتاب می توانند در آینده ...
19 مرداد - 10 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
و آداب و فرهنگ و دین مشترک دارند، ریشه این قوم از سغدیا (تاجیکستان امروز) است و مثل این است که از آغاز هم خدایان متعدد نداشته بودند (بت پرست نبودند)، مردمی باهوش و مهربان و در عین حال مبارز و دقیق هستند. زبانشناسنان بر پایه نوشته های هرودوت و استرابو و بررسی های محلی و خواندن سنگنبشته های ایران و سفال نوشته های آشوری و ... به این نتیجه رسیده اند که ایرانیان همواره زبان مشترک داشته و ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
مردم بروجرد با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه مجلس باید در رابطه با برجام تصمیمی سیاسی بگیرد گفت: این یک واقعیت است که مسئولیت پرونده هسته ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار دارد.وی افزود: در کنار این واقعیت، نمایندگان ملت هم باید با توجه به وظیفه مهم نظارتی که طبق توافق صورت گرفته دارند، برجام را به دقت رصد کنند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ...
مروری بر مواضع شهید دکتر عبدالحمید دیالمه در مجلس، نسبت به بنی صدر
...، روابطی در داخل مجلس و بیرون با آقای رئیس جمهور و رئیس مجلس و غیره می گذرد که ما که نماینده مردم هستیم از آن اطلاع نداریم. نامه هایی داده می شود. پس گرفته می شود. مذاکره می شود و غیره می شود که آنها هیچ روشن نیست. بعد آن طرف کابینه ای به مجلس معرفی می شود و بعد از ظهر همان روز مجدداً آقای بنی صدر مسئله معرفی کابینه را در روزنامه تکذیب می کنند و می گویند به تصویب من نرسیده است. اینها موجب بی ...
فرهنگسرای رسانه هرمزگان در هفته دولت افتتاح می شود
...: جمهوری اسلامی ایران زمینه ای را ایجاد کرده که خبرنگاران و خبرگزاری ها و اصحاب رسانه در دولتی که براساس عقل و منطق توسط خود مردم انتخاب شده بتوانند حرف خود را بدون ترس بزنند. ایران در مذاکرات هسته ای حرف خود را به کرسی نشاند استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: امروز یکی از مباحث مهم، حمایت از اقدام خوب توافق هسته ای است که می تواند نظام جمهوری اسلامی را به عنوان پیش برنده ...
تجلیل از خبرنگاران
مطبوعات استان همکاری های لازم را داشته باشند. کواکبیان گفت: معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قول مساعد برای همکاری و تکمیل این پروژه داده اند. رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کشور در ادامه با تاکید بر نقش و رسالت خبرنگاران در عرصه های مختلف گفت: در کشورهای پیشرفته منزلت و جایگاه خبرنگاران کمتر از مسوولان عالی رتبه همانند رییس جمهوری نیست. مدیر مسوول پیام استان سمنان در ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
نقش عوامل نامرئی در تربیت از نظر اسلام
...، تفسیر سوره حمد، دفتر انتشارات اسلامی قم. - بانوی اصفهانی، تفسیر مخزن العرفان، (10 جلد)، جلد 2. - تفسیر عاملی، جلد 1. - دلشاد تهرانی، مصطفی، سیری در تربیت اسلامی. - دلشاد تهرانی، مصطفی، ماه پرور، چاپ اول، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. - رهنما، زین العابدین، رهنما، 4 جلد، جلد دوم. - طبرسی، شیخ ابوعلی الفضل بن الحسن، تفسیر مجمع البیان، (م 548 ق)، 27 جلد ...
ادعای احضار رحیم مشایی به دادسرا/ رد صلاحیت به روش موسوی خوئینی ها/ توصیه کریمی قدوسی به هاشمی/ شکایت ...
...> علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه مجلس باید در رابطه با برجام تصمیمی سیاسی بگیرد گفت: این یک واقعیت است که مسئولیت پرونده هسته ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار دارد.وی افزود: در کنار این واقعیت، نمایندگان ملت هم باید با توجه به وظیفه مهم نظارتی که طبق توافق صورت گرفته دارند، برجام را به دقت رصد کنند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست ...
پاشایی؛نماد گسست جامعه شناسی از جامعه
... اما مهم ترین کاری که این خواننده برای صداوسیما اجرا کرد، همان ترانه معروف تیتراژ ماه عسل سال 1393 بود که اولین ترانه ای بود که صدا و سیما اجازه همخوان شدنش توسط مردم را داد. احسان علیخانی پس از پخش این ترانه در روزهای اول از مردم می خواست که این ترانه را همخوانی کنید و تصاویر همخوانی تان با هر وسیله ممکن برای ما بفرستید؛ این همخوانی ها تقریباً بعد از بیست روز از ابتدای ماه رمضان جمع آوری و ...
حامدزمانی:چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟
گذشته و پوستمان کلفت شده است. هر چند با مسائلی بالاتر از توهین و ناسزا روبه رو شده ام، اما ناراحت نیستم و می گویم همه این اذیت ها شیرینی هایی هم با خودش داشته است. در هر صورت سیاستم سیاست سکوت است، سعی می کنم جواب کسی را ندهم. اگر کسی از طرفدارانم هم در فضای مجازی جواب منتقد یا معترضی را با بی ادبی بدهد، او را سرزنش و بلاک می کنم. معتقدم این طور طرفدارها باعث می شوند مردم به ارزش ها بی اعتنا شوند ...
بکش و خوشکلم کن! / عرض ارادتی که به هر قیمت باید دیده شود!
روزنامه اصولگرای عصر مردم شده اند. عکس امروز هم به موضوع تجدید میثاق خبرنگاران با شهدای رسانه مرتبط است. فرفره ی چند رنگ خبرنگار؛ هم تیتر یک خود رابه صحبت های استاندار اختصاص داده که به مناسبت روز خبرنگار به بازدید از خبرگزاری ایرنا در استان رفته است. افشانی در این دیدار با اشاره به این نکته که هیچ ابزاری قدرت مقابله با زبان را ندارد به جز قلم گفته: حرمت قلم باید ...
انتقاد مسجد جامعی از پروژه های خشن تهران
هستیم و فقط مختص شهرداری ها نیست؛ مثلا در ارشاد و در حوزه کتاب، کتابی با عنوان ممیزی در ایران چاپ شده است که در آن تأثیر تفاوت نگرش ها و سلیقه ها در ممیزی کتاب ها آمده است و آنجا شما حتی شاهد سانسور در شعر حافظ هستید. زمانی مجلس، تحقیق و تفحصی از کارنامه عملکرد من داشت. آنجا درباره مجوز انتشار شعری از مهرداد اوستا هم سؤال شده بود. بعدها فهمیدم تصور بعضی شان این بوده است که این شعرها گرایش زرتشتی ...
بررسی آسیب های مادی شدن تلاوت/ توصیه پیشکسوت قرآنی به گروه های تواشیح/ کدام قاری فضیل ابن عیاض را دگرگون ...
...، آنها را چشم بینای جامعه و زبان گویای مردم عنوان کرد و گفت: خبرنگاران از یک سو پرچم پر افتخار اطلاع رسانی و زدودن جهل از جامعه را برعهده دارند و از سوی دیگر بسیاری از اقدامات خبری در این نظام مقدس ماهیتاً از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود، بنابر این و با این توصیف می توان کار خبرنگار را یک عبادت ارزیابی کرد. دعا می کنیم که جامعه ما و مدیران کشور قدردان این قشر فداکار که شب و ...