سایر منابع:
سایر خبرها
کارگردانانی که با بازیگری کارگردان شدند
. سوپراستارهایی که آمار فروش و نظر منتقدان درباره اغلب فیلم هایشان نشان می دهد جلوی دوربین موفقیت تر از پشت دوربین بوده اند. سودای کارگردانی بازیگران زیادی را به سمت این حرفه کشانده است. برخی مانند دایوش ارجمند ، جعفر والی ، بهزاد بهزادپور ، محمد کاسبی ، مجید مظفری و حمید فرخ نژاد در حد یک تجربه بوده ، برخی مانند نیکی کریمی ، علی مصفا ، رضا عطاران ، محمد متوسلانی ، ایرج طهماسب و مهدی فخیم زاده در کنار ...
امامزاده علی ابن جعفر(ع)توسط خبرنگاران سمنان غبارروبی شد
خبرنگاران استان سمنان نیز هدف از حضور خبرنگاران برای غبارروبی از ضریح این معصوم را پیوند مجدد جامعه رسانه ای با معنویت گره خورده با اهل بیت(ع) و عرض ارادت خبرنگاران به خاندان عصمت و طهارت(ع) عنوان کرد. خبرنگاران در این آئین با غبارروبی پرده و شمعدان های داخل ضریح به جمع آوری نذورات مردمی در داخل ضریح حضرت علی ابن جعفرصادق(ع) پرداختند و از فیوض معنوی این معصوم واجب التعظیم بهره مند شدند. شهرستانهای سمنان و سرخه متبرک به میزبانی از هزار و 72 موقوفه و 37 امامزاده و بقعه متبرکه است. هفدهم مرداد روز خبرنگار بود. ...
کتاب 175 اقیانوس در فرهنگسرای مهر رونمایی شد
و ادبیات دفاع مقدس، علیرضا مختارپور، دبیر کل امور کتابخانه های کشور، سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری، علی محمد مودب، مدیر انتشارات شهرستان ادب،علیرضا قزوه و حاج سعید حدادیان از شعرای معاصر کشور و دکتر جعفر یوسفی از جمله غواصان جانباز عملیات کربلای 4 اشاره کرد. پیکر مطهر شهداء، احیاءگر نفوس است در ابتدای این مراسم سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری ...
امام صادق(ع) چه علومی تدریس می کرد؟/ یاران و شاگردان بزرگ امام
توسعه داد. امام با تشکیل حلقات درس و تبیین معارف و مبانی تشیع، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخت و روایات بسیار زیادی را بیان فرمود. به همین جهت حیات مجددی در کالبد شیعه دمیده شد و معارف و احکام شیعه بیش از هر زمانی مطرح گردید و نظم و ترتیب خاص و ارزنده ای به شیعه داده شد. بدین جهت این مذهب را به امام جعفر صادق(ع) منسوب می نمایند. زیرا علاوه بر تحکیم مبانی آن، عمده احادیث این مذهب نسبت به امامان دیگر - از ...
خوزستان امروز یکپارچه عشق بود و شهادت
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: امروز خوزستان سراسر رنگ شهادت و عاشقی به خود گرفت، رنگ سرخی که از عطش لایتناهی شهدای غواص به وطن شهادت می داد و از بازماندگان مسیر مردانگی نوید. شهرهای مختلف استان امروز میزبانی کرد پیکر مطهر عزیزانی را که با دلتنگی هر چه تمام به دیدار خانواده ها و هموطنانشان آمده و در جوار یکدیگر در فاصله هایی نه چندان دور از هم، آرام گرفتند. مردم خوزستان امروز ...
سید حسن خمینی: نباید اسلام، انقلاب و امام مصادره شوند
آفتاب : اعضای این هیات همان گونه که سید جواد امام پنجشنبه هفته پیش با ارسال پیامکی به آنها خبرد داده بود نخستین هم نشینی شان را به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در حسینیه شماره یک جماران برگزار کردند. مراسمی که جدای از چهره های این هیات، میهمانان دیگری همچون رییس دولت اصلاحات، سیدمحمدرضا خاتمی، سیدعلی خمینی، عبدالواحد موسوی لاری، جواد اطاعت، فیض الله عرب سرخی و الیاس حضرتی ...
برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان در روستای خمس خلخال
ادامه یافت. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یوسف ابراهیمی معاون حوزه علمیه جعفریه خلخال با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) همگان را به الگوگیری از صفات علمی و برجسته اخلاقی آن امام معصوم دعوت کرد. مداحان استانی و شهرستانی نیز با مداحی جمع حاضر را به فیض رساندند. همچنین به گفته اهالی و جمع حاضر در محل امامزاده سیدابراهیم(ع) خمس از دو روز گذشته امکانات برای ...
رودان در عزای صادق آل محمد (ص) به سوگ نشست
، تکایا و بقاع متبرکه، در عزای بزرگمردی از جنس نور، معرفت و معنویت به سوگ و ماتم نشستند. شیعیان، عاشقان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیرق عزای صادق آل محمد حضرت امام جعفر صادق (ع) را در شهرستان رودان به اهتزاز در آوردند و این مصیبت بزرگ و جانکاه را به حضرت ولی عصر (عج) تسلیت گفتند. شیعیان با گسترانیدن فرش عزای سلاله پاک پیامبر رحمت و مهربانی، با پخش نذری و برپایی ایستگاه صلواتی از ...
عزاداری هیئت محبان حضرت علی اصغر بشرویه در سالروز شهادت امام جعفر صادق
به گزرش پیام بشرویه مراسم عزاداری هیئت محبان حضرت علی اصغر علیه السلام در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) در محل حسینیه رباطی و عزاداری هیئات مذهبی در روز شهادت حضرت صادق علیه السلام در مسجد جامع میدان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عابدی از مشهد مقدس در بشرویه برگزار شد
ظهر شهادت امام صادق (ع) در امامزاده حسن(ع)
عقیق : تصاویر این مراسم را ببینید:
متن کامل کتاب زندگانی امام جعفر صادق (ع): سید جعفر شهیدی
بدانید و به دیگران نیز آنان را معرفی کنید. عنوان بصری عنوان بصری یکی از دانشمندان معروف عرب بود که در مکتب مالک بن انس - رییس مذهب مالکیها - تحصیل می کرده است. وی سپس تصمیم می گیرد که از محضر امام جعفر صادق علیه السلام کسب علم نماید. وارد مدینه شده محضر مبارک امام را دریافته است. وی می گوید: روزی به در خانه حضرت رفتم و از خدمتکارش اجازه خواستم که امام را ببینم. [صفحه 65 ...
وعده گاه عاشقان اهل بیت(ع) داغدار غم عروج صادق آل محمد(ص)
والمسلمین حیدری کاشانی و مداحی حاج حسن اخباری برنامه های امشب مسجد مقدس جمکران است که با حضور خیل عاشقان و منتظران امام زمان(ع) برگزار خواهد شد. همچنین شب و گذشته و امروز سوگواره جعفری در بقاع متبرکه شاخص قم از جمله آستان مقدس امامزادگان سید علی(ع)، جعفر شهید(ع)، شاه سید علی(ع)، ابراهیم(ع) و سید معصوم(ع) با برگزاری سخنرانی مذهبی توسط علما و فضلای حوزوی و ذکر مصیبت امام صادق (ع) توسط مداحان اهل ...
کوهبنان غرق در ماتم و عزا شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، همزمان با فرا رسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) ایران اسلامی یکپارچه در حزن، عزا و ماتم فرو رفته است و مردم ولایی و شهیدپرور شهرستان کوهبنان نیز با برپایی دسته های عزاداری همراه با مرثیه خوانی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در رثای امام جعفر صادق (ع) در حرم مطهر حضرت امامزاده سلیمانشاه و در جوار قبور مطهر شهیدان هشت سال دفاع مقدس عزاداری کردند. حجت ...
چرا مذهب شیعه را مذهب جعفری نامیده اند؟
) و دیگر معصومان و پیامبران الهی داشتند. شناخت عمیق امام صادق علیه السلام از مقام ربوبی حق تعالی، او را در میدان عمل به عبادتی گسترده و خالصانه وا می داشت. حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه ی عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق (ع) به "شیخ الائمه" نیز معروف است، زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار (ع) طولانی تر است. حضرت را در ...
برخی از ویژگی های مورد انتظار از مؤمنان در کلام امام صادق (ع)
فیلم های مرتبط شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) حضرت صادق علیه السلام ششمین پیشوای شیعیان جهان در 17 ربیع الاول سال 83 ه . ق در مدینه منوره دیده به جهان گشود . پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر علیه السلام و مادر گرامی اش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد . اسم آن حضرت جعفر و کنیه اش ابو عبدالله و ابو اسماعیل و القاب شریفش صادق، صابر، فاضل و طاهر است ...
شکوفایی بحث های کلامی در عصر امام صادق علیه السلام و علل آن
.... پیش از آن که به تبیین نقش آن حضرت در شکوفایی علوم اسلامی بویژه علم کلام بپردازیم، خوب است از چند عامل جانبی دیگر یاد کنیم، که در موفقیت آن حضرت نقش چشم گیری داشته اند. (16) آن عوامل جانبی عبارتند از: الف) سن و مدت امامت نسبتا طولانی آن حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در سال 80 (یا 83) هجری قمری به دنیا آمد. و در سال 148 هجری به شهادت رسید، بنابراین عمر شریفش ...
مردم ایلام در سالروز عزای صادق آل محمد(ص) به سوگ نشستند
محبان علی ابن ابیطالب(ع) و محبان امام جعفر صادق(ع) برگزار شد. حجه الاسلام والمسلمین اکبرنژاد سخنران این مراسم بود که به بیان عظمت امام جعفر صادق(ع) پرداخت و حسین یوسفی نژاد و مهدی کریمی از مداحان اهل بیت نیز مداحی کردند. مسجد جامع شهرستان دهلران نیز شاهد خیل عظیم مردم عزاداری بود که برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) گرد هم آمده بودند و زانوی غم در بغل گرفته بودند. در دیگر شهرستان های مهران, ایوان, سیروان, آبدانان و بخش های استان ایلام نیز مراسمات مشابهی در سالروز عزای امام جعفر صادق(ع) برگزار شد. انتهای پیام/ ی ...
در سالروز شهادت امام صادق(ع) هیئت کجا برویم؟
...، حاج جعفر عرب نژاد سر پل امامزاده معصوم(ع)، آستان علی بن حمزه(ع) شب شهادت از نماز مغرب محبان الرقیه(س) شیخ رضا اصلانی حاج جعفر عرب نژاد، موسی علی نژاد سر پل امامزاده معصوم(ع)، خ نعیمی(بلورسازی)، خ محمدی سلوط سه شنبه از نماز ظهر حسینیه طلائیه دکتر غفوری فرد حاج مهدی فاطمی م ...
اتخاذ مواضع هوشمندانه در برابر خلفا
رهبری در اندیشه شیعی پرداخته (33) و از هر فرصتی جهت پاسخ گویی به سؤالات و شبهات با محوریت امامت و ولایت انسان های معصوم بهره جسته است؛ به گونه ای که مردم محور سخن و پاسخ گویی در بحث اعتقادات و احکام را جعفر بن محمد(علیه السلام) می دانستند، تا آنجا که اندیشه های سایر فرق را به لحاظ صحت و سقم به آن حضرت ارائه می کردند و در تنقیح و تصفیه نظرات سایر فرق، از ایشان استمداد می جستند. نیز صاحب نظرانی چون ...
ویژه نامه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
دانیم فقه اسلام برای مجازات متخلفان احکامی دارد که بنام حدود و دیات معروف است. مجرم باید بر طبق این احکام کیفر ببیند. ******************************************************** شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان(148 ق) شرح مناسبت: حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه ی عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت ...
چرا شیعه را مذهب جعفری می نامیم؟
به گزارش قم نا به نقل ازایکنا ، به مناسبت سال روز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع)،گفت و گویی با حسین مرادی دولت آبادی از اساتید و پژوهشگران حوزه و مشاور رئیس مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم انجام داده است. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل این گفت و گو است. شناخت مختصری از تاریخ زندگانی امام صادق علیه السلام ارائه می فرمایید؟ نام امام ششم ...
امام صادق(ع)، پایه گذار بزرگ ترین دانشگاه جهان اسلام
را به خویش فراخواند. ساعتی دیگر، خانه پر شد از دوستان و آشنایانی که همه حواس خودشان را به شنیدن سخن امام آورده بودند و امامی که همه توان خود را در بیان این جمله ریخت: شفاعت ما شامل حال کسی که به نماز بی اعتنا باشد، نخواهد شد... . امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، درچنین روزی به دست خلیفه عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید و انوار صداقت از زمینی که هیچ گاه خالی از حجت ...
بنیاد در آینه مطبوعات
وارد مشهد شد. نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در خراسان رضوی گفت: پیکر مطهر سه شهید به نام های محمد و محمدباقر حصاری و محمدرضا قائمی شناسایی شده است و 10 شهید دیگر گمنام هستند. سرهنگ احراری افزود: قرار است پیکر مطهر این شهدا در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در مشهد، نیشابور و چند شهر دیگر خراسان رضوی تشییع شود . شهیدان حصاری 30 سال پیش در مناطق عملیاتی دفاع مقدس به شهادت رسیدند ...
پیروان امام جعفرصادق(ع) در سایه حلم و مدارا بین امت اسلام پیوند برقرار کنند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: پیروان آن حضرت باید در سایه حلم و مدارا پیوندهای استوار و تحکیم روابط در جامعه اسلامی و در بین امت اسلام برقرار کنند. به گزارش خانه ملت، محمد حسن ابوترابی فرد در نشست علنی امروز دوشنبه (19 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: سالگرد شهادت رئیس ...
دل نوشته مدیران و نخبگان فرهنگی، ورزشی، هنری و ... اصفهانی برای شهدای غواص
وانفسای تاریک وظلمانی. تا ببینم قامت بلندشان را تابفهمم که چرا امروز رخ می نمایند. پروانه های معصوم خوش امدید. کاشامدنتان ما را به خود اورد وبیدار شویم که: والعصر ان الانسان لفی خسر الاالذین امنوا وعمل الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا با لصبر شهدا خوش امدید یاریمان کنید شرمنده شما نباشیم مهدی جمالی نژاد - شهردار اصفهان: غواصی در بحر بیکران عشق، هنر بی بدیل و شورانگیز رادمردان شیردل ...
مجوز دولت برای واگذاری زمین 140 هزار متری در تهران/ ردپای سلطان شکر در پرونده بنیاد شهید
، نخست وزیر عراق نیز در لبیک به درخواست مرجعیت، روز یکشنبه همه معاونت های رئیس جمهور و نخست وزیر را ملغی اعلام کرد. (نوری المالکی، اسامه النجیفی و ایاد علاوی 3 معاون فواد معصوم رئیس جمهوری عراق هستند. بهاءالاعرجی، صالح المطلک و رز نوری شاویس نیز معاونان نخست وزیر عراق هستند که با تصمیم حیدر العبادی از کار برکنار شدند.) معاونت های رئیس جمهوری و نخست وزیری برای ایجاد تعادل در عرصه سیاسی عراق بین کردها ...
دسته عزاداری طرح نشاط معنوی در روز شهادت امام صادق (ع)
اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: هیأت های تشکیل شده در طرح نشاط معنوی به صورت دسته عزاداری، روز سه شنبه (20 مرداد) مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) در آستان مقدس امامزده شاه احمد قاسم (ع) که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است، گرد هم آمده و به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت می کند و طرح نشاط معنوی در تابستان سال جاری پایان می یابد. منبع : شبستان ...
بسته صوتی و تصویری ویژه شهادت امام صادق(ع)
عقیق : زیارت ائمه بقیع(حاج میثم مطیعی) زیارت امام صادق(ع)(حاج میثم مطیعی) سخنرانی(حجت الاسلام هاشمی نژاد) سخنرانی( مرحوم حاج شیخ احمد کافی) روضه(حاج منصور ارضی) روضه(حاج محمد رضا طاهری) روضه(حاج حسین سازور) واحد(حاج محمود کریمی) واحد (ملاباسم کربلایی) واحد (حاج عبدالرضا هلالی) زمینه (حاج حمید علیمی) زمینه(حاج مهدی اکیری) شور(حاج حسین سیب سرخی) شور (حاج جواد مقدم) حاج محمود کریمی حاج حسین سیب سرخی ...
شهید تازه تفحص شده شهرستان دامغان تشییع می شود
الاسلام میرعلی اکبری تصریح کرد: آیین وداع مردم دیندار دامغان با این شهید والامقام همزمان با مراسم سوگواری شب شهادت صادق آل محمد(ع) در زینبیه و آستان امامزاده قاسم (ع) دامغان با حضور علاقه مندان فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می شود . رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دامغان بازگشت پیکر به یادگار مانده این شهید والامقام به شهرستان دامغان همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) را توفیق ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...