سایر منابع:
سایر خبرها
ایران به مکتب تفسیری پیشرفت شناخت قرآنی نیاز دارد/ تفسیر تطبیقی مدرنیته و آموزه های دینی؛ راه حل پیشرفت
شناخت پیدا کنیم؛ در حالی که پارادایم تفسیری می گوید ما می توانیم در مورد فهم ها و معرفت ها هم شناخت بیابیم و می توانیم ذهنیات و تفسیر انسان ها از واقعیات را هم بشناسیم و نیازی به عینیت بیرونی صرف نیست. عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: پرسش دوم این است که میان فاعل شناسا و امر قابل شناسایی چه رابطه ای وجود دارد؟ که اثبات گرایی به تباین مطلق معتقد است؛ یعنی شناخت بدون توجه به ...
اسب تک شاخ در ماه مومیایی در شاه عبدالعظیم!/ کدام دانه درشت؟
گذشته و به یک جریان نامناسب عرصه فرهنگی تبدیل شده را برعهده داشته باشد به طور قطع لازم است افراد مامور در این خدمت از توانمندی و ویژگی های ضروری برای ایفای این مسئولیت سنگین برخوردار باشند و قطعا حوصله و سعه صدر فراوان، به جای خریدن مشکلات عدیده ناشی از چنین مسئولیتی، دانش کافی، مدیریت گفتار و رفتار و تخصص در این حوزه از جمله ضرورت های خدمت در این عرصه فرهنگی بسیار حساس است. گرچه بر این ...
بینامتنیت(تناص) واژه عدل بین زبان عربی و قرآن
چکیده قرآن وحی منزل الهی در شکل ظاهری آن بر زبان عربی نازل شده است، لذا از دیرباز لغت شناسان و مفسران برای فهم آیات و الفاظ قرآنی، به زبان عربی و اشعار معاصر زمان نزول یا پیش از آن مراجعه می کردند، امّا به طور قطع، معانی و مدلولات چنین متن مقدسی که تأثیری شگرف در زندگی عرب آن زمان و سپس در انسان ها در مناطق مختلف با زبان های گوناگون گذاشته و می گذارد، نمی تواند محدود به معانی متداول ...
نظریّه علاّمه درباره خاستگاه دین
انگشت نهاده اند (جستارهایی در کلام جدید، 1381: 185 و یوسفیان، 1389: 24). از سوی دیگر، کم نیستند اندیشمندانی که با تکیه بر عواملی چون عقل و فطرت بر منشاء الهی دین تأکید می ورزند. 21) نظریّه علاّمه درباره خاستگاه دین حکیم متألّه با استعانت از قرآن و روایات معصومین (ع) بر فطری بودن دین تأکید می کند و درباره تحلیل آن می نویسد: انسان به طور فطری سعادت خواه است و سعادت خود سببی می ...
پیش نیازهای بهداشت روانی در سوره مبارکه یوسف (رویکردی تربیتی و روانشناختی)
در تاکید بر این اصل در فرایند بهداشت روانی یا شیوه نافذ شناخت درمانی، به سخن در خور و قابل توجه فیلسوف برزیلی معاصر در تعلیم و تربیت آقای پولو فریر(36) اشاره شود. از جمله دستاوردهای مهم وی در حوزه جامعه شناسی تعلیم و تربیت یا آسیب شناسی آموزش ستمدیدگان،(37) تاکید وی بر اصل آگاهی بخشی(38) ستمدیدگان است. وی، که این سخن را در توجیه تحول مفهوم نوین اهداف در هضت سوادآموزی بیان می کند، مدعی است بر خلاف ...
پنج اصل کاربردی روزنامه نگاری برای استفاده در بازاریابی محتوایی
. به نظر فهم روزنامه نگاری که با وی هم صحبت بودم، از داستان ارتباط این دو موضوع اندکی افراطی است. براین اساس روزنامه نگاری حرفه ای مبتنی بر ارائه خدمات عمومی در حوزه اطلاع رسانی به حساب می آید. به علاوه اطلاعات رد و بدل شده تنها شامل محتوای ارزشمند و سازنده برای نوع انسان خواهد بود. در نقطه مقابل با بازاریابی محتوایی به عنوان شغلی ابزاری برای فریب مردم به باور آنچه شاید ذاتا حقیقت نداشته ...
بایسته های رسانه برای انتقال محکمات دینی/ تبعات کاربرد فناوری های نوین در جامعه مذهبی
ها در این موضوع و این از جمله خواسته های عرصه انقلاب است. نگارنده این مقاله با بیان اینکه آوینی از آن تیپ انسان هایی است که انقلاب در تراز خود را می سازد، ادامه داد: این شخص نقطه آغاز این حرکت است، از این رو است که باید بررسی شود توجه به آراء و اندیشه های چنین افرادی تا چه میزان برای فهم انقلاب اسلامی و مسائلی که با آن روبروست اهمیت می یابد. وی گفت: ایشان از آن چهره هایی است ...
اسلام به اجبار تاکید نمی کند/ وزیر کشور باید پاسخگوی برخورد ناشایست گشت ارشاد باشد
موضوع عوض نمی کنیم چون ما وحدانیت خداوند را پذیرفتیم و حقانیت دین اسلام را قبول کردیم و داریم تلاش می کنیم تا این راه را ادامه دهیم تا موفق شویم. پس باید توجه داشته باشیم که اسلام به اجبار تاکید نمی کند و اگر تا امروز نظام جمهوری اسلامی ایران بر مسئله حجاب تاکید داشته به خاطر رفراندوم و قانون اساسی بوده که در گذشته انجام و وضع شده است. در قانون اساسی رعایت حدود اسلامی در معابر عمومی وجود دارد که ...
اهمیت اخلاقی و معنوی ساده زیستی اختیاری
جدیدی باشد. اگرچه این پرسش که چگونه فرد باید زندگی کند؟ بی پایان است، پاسخ به این پرسش ناگزیر متناسب با زمان، اوضاع و احوال و جایگاه فرد در تاریخ است. حالا به موضوع پایانی این مقاله اشاره می کنیم. انسان ها هم مخلوق و هم خالق زمان خود هستند. درمقام مخلوق، بسیاری از ما به طرق مختلف به میزان متفاوتی به صورت مصرف کنندگانی مخرب درآمده ایم، اما درمقام خالق، آیندۀ ما (ازجمله آیندۀ خود ما) همیشه ...
دین غیر از محبت ورزی نیست/ تأکید اسلام به دقت در انتخاب متعلق محبت
نگاه او زیبایی و جمال سرچشمه محبت و امری ورای عالم ماده است. ارسطو نیز با اذعان به جایگاه و نقش اساسی محبت آن را در روابط انسان ها مطرح کرده است و افلوطین عشق را به ساحت احدیت نسبت می دهد که درآنجا عشق و معشوق و عاشق یگانه اند. طباطبایی با یادآوری اینکه در دین مسیحیت نیز از عشق الهی به جمال خویش سخن رفته است، گفت: فارابی نیز در میان فلاسفه مسلمان بر این باوراست که نه تنها انسان عاشق می شود ...
اعلام برنامه پنل های تخصصی همایش دین، فرهنگ و فناوری در روز نخست
فرهنگی و دینی تکنولوژی و نیز حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی در این نشست درباره نسبت دین و فضای مجازی به ارائه سخنرانی پرداختند. بر اساس این گزارش این همایش در نوبت عصر امروز با برگزاری 5 پنل تخصصی با عناوین متعدد و با ارائه حدود 8 مقاله در هر پنل به کار خود ادامه خواهد داد. عناوین هر پنل و مقالاتی که در این پنل ها ارائه خواهند شد در ادامه از نظر می گذرد. پنل فلسفه و ...
میراث زبان من از شاملوست/ گفت وگو با عبدالله کوثری، نقش سیاسی نویسندگان و روشنفکران در روزگار ما
ما آغاز شد. البته من رضا سیدحسینی را از سخن می شناختم اما ندیده بودمش. پانزده ساله بودم که مکتب های ادبی را خواندم، اولین بار با ایسم ها آشنا شدم. سیدحسینی انسان بسیار سلیم و نازنینی بود. اما به سبب تفاوت زبان، با ایشان همکاری و نظرخواهی نداشتم. فقط یک بار که کتاب مکتب های ادبی را برای چاپ جدید آماده می کردند، مقاله ای از من خواستند که تقدیم شان کردم. اتفاقا در کتابِ اخیرتان، مجموعه مقالات ...
تعریف سینمای دینی بر اساس بینامتنیت خلقی و خوانشی
فلسفه غرب نیست. مثال افلاطونی هست اما مثال منفصل برای اولین بار از عرفان وارد فلسفه شد و ملاصدرا آن را تقویت کرد. پس حقیقت کلی در عالم مثال تنزیلی در عالم مثال و مادی دارد. انسان الکل و حقیقت نوعی مجرد انسان، در همه افراد انسانی در عالم مثالی و مادی حضور و جلوه دارد. این را بعدا صدرا توضیح فلسفی می دهد. تا قبل از او تشخص به جزئیات عوارض بود، اما از زمان ملاصدرا، بحث نحوه وجود مطرح می شود و تبیین ...
آموزه های دینی و اسلامی را با ادبیات اقناعی به نسل جوان بگوییم
استحقاقی شود که مقاله اینجانب نقدی بر مقاله کدیور است. پژوهشگران مطالعات زن و خانواده باید مبانی نظریه برابری حقوقی را از منظر غربی ها و با منابع خودشان بررسی کنند، ما منطق دیگران را به زبان خودمان و به صورت سست مطرح می کنیم تا به راحتی نقد کنیم که کار درستی نیست و فقط می تواند متوسطین را قانع کند، اما اگر از زبان خودشان بگوییم چه بسا انتقاد وارده کمتر باشد و یا شاید یافته های دیگری پیدا کنیم ...
آزادی در اندیشه اقبال
حضرت ابلاغ و گزارش نماید که در نوع خود از دیدگاه ادبی و عرفانی و تاریخی کم نظیر است. این مقاله به طور کلی، حضرت حسین بن علی(رض) را از دیدگاه مولانا اقبال لاهوری مورد بررسی و کنکاش قرار می دهد. ندای اقبال برای همه انسان های آزاده همچنان زنده، مستدام و طنین انداز است. وی نسل معاصر را مخاطب آموزه های خود نمود تا رسالت تعلیم آزادگی و جوانمردی و مبارزه و تلاش برای انواع از بین بردن بردگی های ...
نظریّه علاّمه طباطبائی درباره رجعت
3 عذاب دایمی کافران متکلّمان اسلامی این بحث را ذیل مسأله عدل الهی مطرح می کنند؛ زیرا برای صفت عدل که از صفات فعل خداوند است سه تقسیم قائل اَند: یکی عدل تکوینی؛ یعنی خدا در جهان خلقت به هر موجودی به اندازه ظرفیّت و شایستگی او، وجود و کمال اضافه می کند. دیگری عدل تشریعی؛ یعنی توان و قابلیّت انسان را در نظر گرفته است و به اندازه ظرفیّت وجودی اَش احکام را مقرّر ساخته است (المؤمنون/62) و ...
مفهوم بازشناسی نزد هگل جوان
مسیح هم زمان می داند. امتیاز دین مسیح در نسبت با یهودیت در این بود که مسیح، شریعت یهود را نسخ، و عشق را جای گزین آن کرده بود. ازآنجاکه هگل شریعت را نوعی سرسپردگی و قیمومت می داند و آن را از مصادیق دگرآیینی به حساب می آورد، لذا مسیح و دین او را که در مخالفت با شریعت یهود شکل گرفته اند، دین آزادی و خودآیینی قلمداد می کند. هگل در مقاله روح مسیحیت و سرنوشت آن بر مفهوم دگرآیینی به عنوان یک ...
ادبیات به آخر خط نرسیده است/زبان داستان نویسی را بلد نیستیم
هایی که این روزها در حوزه نقد ادبی پخش شده اند، سراغ تاویل و تفسیر می رود و می گوید شخصیت داستان، انسان امروز است که احتمالا مساله ای مانند صنعت و شتابزدگی او را سوسک کرده است! نه. این چیزها را دوست نزدیکش ماکس برود، اضافه کرده است. اگر می خواهید کافکا را بشناسیم اول باید نامه هایش را بخوانیم بعد داستان هایش را. از گفتن این جمله خوشم نمی آید و این طور جملات را دوست ندارم اما باید بگویم که ...
نظر ملاصدرا دربارۀ وحدت و کثرت عقل
جدی و به عنوان نظر خود فلوطین در نظر گرفته شود، می توان در عین پذیرش صور فردی، عالم عقل را نیز مشتمل بر صور متناهی و مشخصی دانست که در هر دورۀ کیهانی به نحوی نسبتاً متفاوت ظهور می یابند. مثلاً در یک دوره، یک صورت فردی به شکل سقراط و در دورۀ دیگر، همان صورت به شکل فیثاغورث ظهور می یابد. گفته می شود سقراط صورت ظاهری چندان زیبایی نداشته، اما فیثاغورث زبان زد زیبایی بوده است. با این حال این ...
مرجع تراشی ؛ آن روی سکه تعرض به مراجع / علی اکبر رشاد
شبکه اجتهاد: در این سنوات گاه، اینجا و آنجا، شاهد رفتارهای ناگواری در امر خطیر مرجعیت و برخورد با مقام مرجعیت هستیم؛ صحنه های ناگواری که از سر جهل و غفلت یا جهد و خصومت با این نهاد مقدس و پربرکت شیعی صورت می گیرد و اساس نهاد مرجعیت و ساحت مراجع عظام تقلید (دام ظلهم) را مخدوش می دارد، و مشاهده ی این برخوردها برای کسانی که توجه به اهمیت و خطورت این جایگاه از نظر اخبار اهل بیت (سلام الله علیهم) و در ...
چرا نورعلی تابنده از مناظره علمی فرار کرد؟!
در خور دقت و تامل بسیار می دانستند که این منش با ادیان و مذاهب و مکاتب انحرافی صورت می پذیرفت. ارزشمندیِ گفتگو، مباحثه و مناظره، به عنوان فعلی از افعال اختیاری انسان، منوط به انگیزۀ فرد از انجام آن است، وگرنه خود گفتگو، فی نفسه، نه دارای ارزش اخلاقی مثبت است و نه ارزش اخلاقی منفی. باید دید که هدف فرد از ورود به عرصۀ گفتگو با دیگران و انجام مناظره چیست. هرچند افراد مختلف ممکن است دارای ...
عقل و وحی؛ متعارض یا همراه؟/ نفی وحی؛ ویژگی فلسفه مدرن پس از دکارت
است وی افزود: بررسی اینکه آیا این ها دو عرصه و حوزه متفاوت هستند و راجع به دو جهان مختلف و از دو حقیقت خبر می دهند و یا اینکه متعلق به یک جهان هستند و متفکرین مسلمان در این باره چه گفته اند باید مورد بحث جدی قرار گیرد. استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شاید بحث علم دینی که آیت الله جوادی به آن می پردازند متأثر از همین دیدگاه شان نسبت به عقل و وحی از نظر وجودی و روشی باشد که در علم دینی آثار ...
تواشیح با سلیقه موسیقیایی ایرانی ها فاصله دارد/ غیر متخصص ها وارد کار تواشیح شده اند
شما را درباره قابل فهم نبودن تواشیح های عربی تأیید می کنم و تواشیح صرفاً نباید عربی باشد، زیرا عربی بودن تواشیح هیچ استناد و ضرورتی ندارد و تنها دلیلی که برای اجرای تواشیح های عربی وجود دارد این است که ما هنر تواشیح را از کشورهای عرب زبان گرفته ایم، البته در طول این چند سال، توانسته ایم به خوبی بومی سازی کنیم، اما این اعتراف را می کنیم که ما با مزاج و ذائقه مردم پیش نرفته ایم و از سلیقه مردم نسبت ...
قانعی راد: باید از بیان اصطلاحات مدیریتی در ادبیات انسان شناسی و جامعه شناسی فاصله بگیریم
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران نوشته نعمت الله فاضلی عصر شنبه (یکم اردیبهشت) با حضور محمدامین قانعی راد، افشین داورپناه و مولف اثر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. فاضلی در این نشست توضیحاتی را درباره وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران ارائه کرد و گفت: این کتاب شامل مجموعه مقالات من در حوزه علوم انسانی و اجتماعی از سال 1388 به بعد است و در امتداد برنامه پژوهشی ...
افروغ: امروز علم با جامعه بیگانه است
دروغین درگیر می شوند، پس می توان نتیجه گرفت که جامعه ایران در طول دهه های گذشته این گروه ها را تربیت کرده از جمله در آموزش و پرورشی که اشاره کرده اید و به عبارت دیگر این آموزش و پرورش شخصیت نداده به انسان ها که اگر کسی واجد شخصیت باشد نان دروغین نمی خورد. اصولا پای به این عرصه نمی گذارد کما این که افروغ پا به این عرصه نگذاشت و می توانست از غنائم برخوردار باشد، اما چشم پوشید، اما چرا دیگران چشم ...
غَُر می زنم پس هستم!
عنوان زمینه اصلی برای غر زدن، می تواند تهدیدی برای امید و اعتماد اجتماعی باشد؟ بله، مشکل ما این است که یک تصویر رؤیایی از چیزی که باید باشد درست کرده ایم؛ مشخص نیست اصلا قابل تحقق است یا خیر و جایی محقق شده است یا نه. به جای اینکه انتظار داشته باشیم وضعیت اندک اندک و قدم به قدم بهتر بشود، توقع داریم به سرعت همه چیز حل شود. ما از کشورهای غربی، از زمان شاه، از آنچه باید باشیم و نیستیم ...
تبارشناسی اندیشه سلفی معاصر
زمینه ها و علل رشد سلفی گری در فرانسه می پردازد و با تشریح اشکال مختلف جریان یادشده در این کشور، تلاش می کند دریابد که جریان های اسلام گرای سلفی در فرانسه، از چه ویژگی هایی بهره مندند، چه اهدافی را دنبال می کنند و به ویژه خاستگاه های فکری و نظری آنها در خارج از خاک فرانسه کجاست؟ فرضیه ای که در این پژوهش، بررسی و آزمون خواهدشد، این است: درعین حالی که سیاست های تبعیض آمیز فرانسه نسبت به مسلمانان ...
ادبیات داستانی ذهنیت مبنا
پیدایش ذهنیت مبنایی در ادبیات داستانی واکنشی بود به معضلات و مسائل جدیدی که مواجهه با مدرنیته و زندگی شهری جدید برای جامعه به وجود می آورد. ظهور ساختارهای اجتماعی نو و به تَبَعِ آن مسائل نو در روابط بینافردیِ آحاد جامعه، بازنمایی انسان در ادبیات را تحت تأثیر قرار می دهد و شیوه هایی ایضاً نو را می طلبد. داستان ها و رمان های ذهنیت مبنا در واقع تلاشی ادبی برای پاسخ گفتن به پرسشی ماهیتاً فلسفی اند: واقعیت چیست؟ ...
وقتی از ترجمه می گوییم، از چه می گوییم؟
با همۀ این ها، باز هم برخی افراد روی حرف او حرف می زنند. جای هیچ، چون و چرایی نیست که ترجمه ها باید نقد شوند؛ تعاملِ انتقادیِ سرزنده و آگاهانه، بخشی از فرهنگ ترجمۀ شکوفاست. ولی اگر توجه نکنیم که هنجار های ترجمه چه تفاوت هایی در کشور ها و بافت های مختلف دارند، و همین مسأله چگونه می تواند رویکرد های فردی را شکل بدهد، فقط روی نقطۀ تفاوت انگشت می گذاریم به جای آنکه به تفاوت بپردازیم. در این ...