سایر منابع:
سایر خبرها
حسینی: تکلیف انتخابات شطرنج تا هفته آینده مشخص می شود
خاطرنشان کرد: 12 استادبزرگ شطرنج قرار است به ایران بیایند و به مدت دو هفته با هم رقابت کنند و به این ترتیب نام ایران به مدت دو سال در تمام رویدادهای شطرنج جهان ثبت خواهد شد. جایزه مسابقات بیش از 90 هزار یورو است که طی مراحل مختلف این جایزه بین شرکت کنندگان تقسیم خواهد شد. سرپرست فدراسیون شطرنج در مورد انتخابات این فدراسیون گفت: با صحبت هایی که با مسئولان انجام دادیم تا هفته آینده تکلیف انتخابات مشخص خواهد شد ضمن اینکه خودم هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم گیری نکردم. سایر نامزدها هم بعد از اعلام شدن شرایط تصمیم گیری خواهند کرد. انتهای پیام/ ...
افتتاح 33 پروژه عمرانی، خدماتی و ورزشی هفته دولت در آبادان
عنوان مهمترین پروژه قابل افتتاح و بهره برداری در هفته دولت نام برد و افزود: این بازارچه با اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد تومان احداث شده است. فرماندار ویژه آبادان از سالن تیراندازی اداره ورزش و جوانان آبادان به عنوان بزرگترین سالن تیراندازی جنوب غرب کشور، چند کارگاه تولیدی در شهرک صنعتی، ساختمان دهیاری، اتمام طرح هادی روستایی، نوسازی مدارس، حوزه برق و دبیرستان 9 کلاسه در چوئبده به عنوان
اتفاق عجیب در مسابقات جهانی
در جریان مسابقه های دوومیدانی قهرمانی جهان و در فینال دوی 10 هزار متر زنان که با قهرمانی "ویویان چریوت" از کنیا به پایان رسید، خوشحالی زودهنگام دونده آمریکایی باعث شد او مدال این مسابقه ها را ازدست بدهد. "مولی هادل" دونده 10 هزارمتر تیم ملی آمریکا در رقابت نهایی این ماده در حالی که تا نزدیکی خط پایان نفر سوم بود و مدال برنز خود را حتمی می دید خیلی زود شروع به خوشحالی کرد اما همین حرکت
آیین افتتاحیه متمرکز پروژه های عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی آزادشهر + تصاویر
به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، مراسم متمرکز افتتاح 68 پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان آزادشهر ساعت 16 عصر امروز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، فرماندار شهرستان، اعضای شورای تامین شهرستان آزادشهر، امام جمعه اهل سنت نگین شهر و جمعی از مدیران و مسئولین شهرستانی برگزار شد. در این آیین حبیب شفائی نوده ضمن گرامیداشت هفته دولت و ارائه گزارشی از
آغاز همکاری با بزرگ ترین بانک چین
به افزایش سرمایه بانک منتقل شود و این درآمد از مالیات معاف شود، بدون اینکه ریالی از دولت دریافت کنیم سرمایه بانک می تواند تقویت شود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات درآمد ناشی از سود تسعیر ارز در بانک را حدود 5 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اگر این مبلغ صرف تقویت سرمایه بانک شود، بدون اینکه پول جدیدی به بانک تزریق شود و اگر از مالیات هم معاف شود، پول از بانک خارج نمی شود و در عوض سرمایه بانک تقویت می شود که می تواند در توسعه صادرات بیش تر کمک کند.
همایش تجلیل از خادمین شهدای غواص و خط شکن مازندران برگزار شد
مقام معظم رهبری دفاع از آرمان ها را میسر می سازد. وی با اشاره به ساخت یادمان شهدای غواص، بیان کرد: حضور مردم و تکریم آنان به دلیل اخلاص شهدا بوده و به همین دلیل احترام به شهدای غواص ضروری است. *مازندران پایتخت حماسه حضور در ایران بود سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با تبریک دهه کرامت و هفته دولت، اظهار کرد: حضور بی نظیر و غیرقابل توصیف مردم
استاندار کرمانشاه: دیدار با ایثارگران ، موجب افزایش روحیه مسئولین است
به گزارش ایثار"واحدکرمانشاه" همزمان با دومین روز از هفته دولت، مهندس رضایی استاندار کرمانشاه به همراه جعفرهمتی مشاور عالی استاندار، با حضور در منزل دو خانواده ایثارگر کرمانشاهی ، با این عزیزان دیدار و گفتگو کرد. مهندس رضایی با گرامی داشت یاد وخاطره شهیدان رجایی وباهنر ، خدمت به ایثارگران را افتخاری بزرگ برای تمامی مسئولین خدمتگزار دانست . مهندس رضایی افزود: شهدا از بهترین افرادی بودند
به طور همزمان 56 طرح عمرانی شهرستان سمنان در دانشگاه سمنان به بهره برداری رسید
های علمی کشور، این دانشگاه به دنبال کیفی سازی آموزش است و سعی دارد رشته هایی را ایجاد کند که متناسب با نیاز بازار کار و در توسعه استان و کشور موثر باشد . وی همچنین خواستار مشارکت مدیران استانی و کشوری برای اتمام طرح های عمرانی دانشگاه از جمله پروژه فرهنگی آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی شد . خسروی نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین با اشاره به ظرفیت های
گرامیداشت شهدای کارمند در شهرستان خلیل آباد برگزار شد
به گزارش ایثار واحد خراسان رضوی، در اولین از روز هفته دولت جلسه شورای اداری به یاد شهدای کارمند در فرمانداری خلیل آباد برگزار شد. در این جلسه که اعضای شورای اداری، جواد زارع پور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خلیل آباد و تنی چند از دیگر روسای ادارات نیز حضور داشتند، فرماندار خلیل آباد تصریح کرد: شهدا بهترین الگو برای ما هستند و باید دنباله رو سیره و روش کار آنها باشیم و حضور آنها را همیشه
پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت هفته دولت و روز کارمند
دکتر خلیل خلیلی رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت هفته دولت و روز کارمند پیام تبریکی صادر کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در متن این پیام آمده است: هفته دولت نمادی از وحدت مردم و دولت است که این وحدت و همدلی، سرافرازی، پیشرفت و اقتدار ایران عزیز را به دنبال خواهد داشت. هفته دولت در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، دارای ویژگی های بارز و درخور توجهی است. موفقیت جمهوری اسلامی
تامین ارتباطات کل کشور با ماهواره امکان پذیر می شود
پیگیری شد شبکه ای که امکان برقرای ارتباطات به صورت ماهواره ای و حتی متحرک را در شرایط بحرانی فراهم کند، ایجاد شود و با این اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح در هفته دولت و ایام ولادت امام رضا (ع) به سرانجام رسید. وی با بیان اینکه امیدواریم بحرانی رخ ندهد که نیاز به شبکه ای برای ارتباطات ماهواره ای داشته باشیم، افزود: به هر حال تدبیر برای آینده این امکان را می دهد که به نحو
شورای عالی فضای مجازی خواستار نظارت بر بودجه وزارت ICT شد
علی اصلان شهلا فناوران - اختلافات شورای عالی فضای مجازی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نه تنها ادامه دارد که اقداماتی برای دامن زدن به افزایش این اختلافات همچنان ادامه دارد. اختلافاتی که در سال دولت و ملت، هم دلی و هم زبانی ، به بالاترین حد خود رسیده است. در جهت همین اختلافات بود که شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد گزارش وزارت ارتباطات در مورد شبکه ملی اطلاعات را قبول
حقوق و تکالیف کارمندان دستگاه های اجرایی
کارمند دستگاه اجرایی فردی است که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می شود. هر کارمند حقوق و تکالیفی دارد که در صورت چشم بستن بر آنها تنبیه های انضباطی در انتظار وی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معمولاً به کارمندان دولت و کسانی که در استخدام دولت هستند، کارمند می گویند. به خاطر امنیت شغلی و حقوق و
رتبه بندی فرهنگیان از اول مهر اجرا می شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه بندی فرهنگیان هفته آینده به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد و از اول مهر اجرا خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر فانی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، دستاوردها و عملکرد دو ساله وزارت آوزش و پرورش را تشریح کرد. وی در ابتدا با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به درستی جایابی و چینش نشده است اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و
محیط بانان مجازند که از اسلحه خود استفاده کنند
متعاقبا حمایتهای قضایی و نظامی را به دنبال داشته باشه، حمایت هایی که در حال حاضر آن طور که باید و شاید شاهد آن نیستیم. میرزاکریمی با اشاره به مشکلات معیشتی گسترده محیط بانان یادآور شد: حقوق و مزایای محیط بانان که ماهانه از 800 هزار تومان تا نهایتا 1،200،000 تومان در نظر گرفته شده با توجه به شرایط دشوار کار، خطرات، دور بودن از شهر و اقامت در پاسگاه های محیط بانی بصورت شیفتی بسیار ناچیز است و
طرح رتبه بندی معلمان از اول مهر اجرا می شود
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از تصویب طرح رتبه بندی معلمان در هفته آینده و اجرایی شدن آن از اول مهر سال جاری خبر داد. به گزارش ایرنا، علی اصغر فانی سه شنبه شب در برنامه 'تیتر امشب' شبکه 6 سیما به بررسی عملکرد دوساله وزارت آموزش پرورش پرداخت و درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح دو هدف را دنبال می کند که یکی تقویت مهارت ها و شایستگی های حرفه ای معلمان است و دیگر افزایش انگیزه
خط اضطراری انتقال آب بروجرد به بهره برداری رسید
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد ، غلامحسین بنادری مدیر امور آب این شهرستان در حاشیه بهره برداری از این طرح اظهار داشت: خط اضطراری انتقال آب از چشمه غازی به تپه شهدای گمنام این شهرستان از طرح های مهم این شرکت در سال جاری است. وی عنوان کرد: انتقال آب بروجرد از ایستگاه چشمه غازی به این شهرستان در اردیبهشت ماه سال 92 آغاز و در بهمن ماه سال گذشته به اتمام رسید و امروز با بهره برداری از آن
تجهیز 8 هزار مهدکودک شهری به دوربین/ نظارت بر فعالیت مربیان
حبیب الله مسعودی فرید در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نظارت بر مهدهای کودک افزود: در حال حاضر یکی از اقداماتی که سازمان بهزیستی برای نظارت بر عملکرد و نحوه رفتار مربیان مهدهای کودک دارد نصب دوربین مداربسته در تمام مهدهای کودک در سراسر نقاط کشور است. وی گفت: در مرحله اول این طرح مهدهای کودک شهری مجهز به دوربین می شوند و پس از اتمام این کار مهدهای کودک روستایی و حاشیه نشین نیز در صورت
نامه صدها خاخام در مخالفت با توافق
به گزارش افکارخبر ، صدها خاخام آمریکایی با امضاء نامه ای خواستار مخالفت کنگره با توافق هسته ای به دست آمده میان ایران و 1+5 شدند. در این نامه که به امضاء 871 نفر رسیده آمده است: ما، خاخام های امضاء کننده این نامه به عنوان یک صدای واحد نگرانی خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام می کنیم. ما همگی نگران این توافق پیشنهادی هستیم و معتقدیم که این توافق به منافع کوتاه مدت و بلند مدت آمریکا
گسل های تهران فعال است
هیمالیا در چین و هند ختم می شود و مقیاس لرزه خیزی زیاد است. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با طرح این سؤال که اگر زلزله رخ دهد چه باید کرد، گفت: نسبت به موضوع زلزله نباید احساسی عمل کرد بلکه باید با منطق رفتار کرد. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: نکته این است که اگر خدای ناکرده زلزله کوچک همانند همین 4.6 ریشتر در تهران رخ دهد وضعیت چه می شود؟ اتفاق بدی که می افتد
عملکرد دوساله وزارت ورزش و جوانان منتشر شد
به گزارش افکارخبر ، همزمان با هفته دولت، وزارت ورزش و جوانان گزارش عملکرد دوساله خود در دولت تدبیر و امید را در قالب اینفوگرافیک منتشر کرد. اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان، حوزه فرهنگی ، آموزش و پژوهش،ورزش بانوان، ورزش قهرمانی و حرفه ای و ورزش همگانی از جمله مواردی که وزارت ورزش و جوانان در این گزارش عملکرد به آنها اشاره کرده است. آنچه در ذیل می خوانید اینفوگرافیکی است که
تیم ملی فوتبال پیشکسوتان با هشت گل تیم پیشکسوتان سمنان را برد
در این بازی که عصر سه شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته بزرگداشت دولت در ورزشگاه تختی سمنان برگزار شد، تیم پیشکسوتان ایران هشت بر یک تیم پیشکسوتان استان سمنان را شکست داد . در این بازی برای تیم ملی فوتبال پیشکسوتان مجید اسدی چهار گل و محسن عاشوری، نادر خمس آبادی، محمد والایی و بهروز پرورش خواه هر کدام یک گل به ثمر رساندند و تک گل تیم فوتبال پیشکسوتان استان سمنان را اسدالله توکلی زد . در
بزرگراه گناوه - دیلم تا یکسال آینده تکمیل می شود
به گزارش خبرنگار مهر ، مصطفی سالاری عصر سه شنبه در آئین افتتاح پروژه های عمرانی شهرستان دیلم ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: مسئولان در جایگاه های مختلف باید از همه ظرفیت ها برای ارائه بهترین خدمات به مردم استفاده کنند. وی به جایگاه ویژه و ظرفیت های بالای شهرستان دیلم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از پتانسیل های مهم دیلم، بخش گردشگری است که در زمینه توسعه بخش گردشگری شهرستان
750 روز پرفراز و نشیب در آموزش و پرورش
در سال 1390 حدود 12 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال 94 به 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال 93، 19 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبارات مصوب هزینه ای داشتیم و عملکرد پرداختی حدود 21 هزار میلیارد تومان بود. یعنی 107 درصد اعتبارات آموزش و پرورش در سال 93 پرداخت شد. وی با اشاره به پرداختی ها به فرهنگیان عنوان می کند: در دولت اعتقاد داریم متناسب با کاری که فرهنگیان انجام می
آیا توسعۀ کشاورزی کمکی به اشتغال ما کرده است ؟
دکتر محمدمراد شیخی / میرملاس : ضمن تشکر از همه عزیزانی که در مطالب قبلی به یادداشت های بنده توجه نمودند و با اظهار نظر دلسوزانه خود باعث دلگرمی بنده در ارائه یادداشت های بعدی شدند، صحبت غیر علمی بعضی ار مسولین کشوری و منطقه ای مبنی بر توسعه لرستان در بخش کشاورزی مرا [...] دکتر محمدمراد شیخی / میرملاس : ضمن تشکر از همه عزیزانی که در مطالب قبلی به یادداشت های بنده توجه نمودند و با اظهار نظر دلسوزانه خود باعث دلگرمی بنده در ارائه یادداشت های بعدی شدند، صحبت غیر علمی بعضی ار مسولین کشوری و منطقه ای مبنی بر توسعه لرستان در بخش کشاورزی مرا بر آن داشت که مطالبی را به عرض برسانم. نگاهی گذرا به سهم اعتبارات عمرانی مناطق مختلف کشور از بودجه نشان می دهد که چگونه محرومیت می تواند به بازتولیدِ محرومیت کمک کند. عکسِ این مسئله هم صادق است و استان ها و مناطق توسعه یافته و برخوردار به واسطۀ برخورداری از امکانات و فرصت های بیشتر، هر سال نسبت به سال قبل سهم بیشتری از اعتبارات را هم مطالبه کرده و آن را صرف عمران و آبادانی بیشتر مناطق خود می کنند. به عبارت دیگر اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد مناطق برخوردار و توسعه یافته روز به روز آبادتر و مناطق محروم نیز روز به روز محروم تر می شوند. تجربۀ دو دهۀ اخیر گواه آن است که در حالی که مناطق توسعه یافته و برخوردارِ کشور کماکان بر روی ریل توسعه و آبادانی در حرکت بوده اند و امروزه شاخص های اقتصادی و رفاهی این مناطق به شکل مضاعف همدیگر را تقویت می کنند، در مناطق محروم هم روز به روز بر ابعاد نگران کنندۀ محرومیت افزوده شده و اندک فرصت های موجود هم به خاطر فقدان آگاهی برخی از مدیران و مسئولان بنگاههای کار آفرین و اشتغال زا از امور برنامه و بوجه و مراحل جذب اعتباراتِ عمرانی به راحتی از دست می روند. فقدان برنامه و استراتژی روشن و قابل دفاع در امر توسعه یکی از مهم ترین دلایل عقب ماندگی و محرومیتِ مناطقی چون منطقۀ ماست. وقتی که برنامه و راهکار و استراتژی روشنی پیش پای مسئولان محلی نباشد، بخش کلانی از ظرفیت ها و توانِ مسئولینِ محلی و نمایندگان محترم مردم در مجلس هم صرف ِ مشاجرات و دعواهای جناحی و جبرانِ کم و کاست های ناشی از آن می شود. البته نمی توان تلاش های این عزیزان و بسیاری از مدیران فعال و دلسوز منطقه و استان را نیز نادیده گرفت. بخصوص می توان از تلاش شبانه روزی استاندار محترم و برخی از معاونت های استانداری و تعدادی از ادارات کل و سازمان ها یاد کرد. اما متأسفانه فقدان تعریف مشخص و هدفمندی برای توسعۀ استان و شهرستان هایی چون شهر ما باعث گردیده است که بسیاری از فرصت های توسعه یا نادیده گرفته شوند و یا به علت سیاست گذاری غلط نه تنها مشکلی از مشکلات منطقه را حل نکنندۀ، بلکه بر ابعاد محرومیت منطقه بیفزایند. بسیاری از فعالیت های جاری ادارات و سازمان های ما به معنای واقعی کلمه بر اساس برنامه و استراتژی بلند مدت تنظیم نشده اند. بلکه در یک سیکل معمول هر ساله اعتباراتی اندک بصرف امور و فعالیت های روزمره می شود. اگر توسعۀ یک منطقه دارای نقشه و راهنمای عمل بوده و بر اساس استراتژی هدفمند طراحی شده باشد ، باید آثار چنین برنامه هایی را به شکل آشکار در منطقه رؤیت کرد فقدان برنامه و استراتژیِ روشن درادارات و سازمانهای دولتی نه تنها باعث هرز رفتن و فرسایش توان کارشناسی این سازمان ها در امور معمول اداری و کارهای روزمره می شود، بلکه هزینۀ بالاسری طرح های عمرانی و اشتغالزا را بالا برده و باعث می گردد که مثلاً پروژۀ کلانی که در یک استان برخورداربه سهولت قابل انجام است، همان پروژه در مناطق محروم به دشواری قابل انجام باشد. و بدیهی است وقتی این هزینۀ بالاسری بر پروژه های عمرانی ما تحمیل شود، دولت در بحث مزیتِ نسبی، اولویت را به مناطقی می دهد که این پروژه ها را با اعتبار کمتر اجراء می کنند.وقتی که استراتژی روشن و راهگشایی در دسترس نباشد، تمام فرصت ها و اعتبارات صرف امور پیش پا افتاده شده و بی هدف می شود ومنابع و نیروی انسانی ما به مرور هرز رفته و از عملیاتی کردن پروژه های کلان ناتوان خواهد ماند. اما تمامِ مشکلِ مناطق محرومی چون منطقۀ ما صرفاً ناشی از فقدان استراتژیِ توسعه نیست. گاه استراتژی هم وجود دارد ولی این استراتژِی ریشه در نیازهای واقعی و فرصت ها و چالش های منطقه ندارد. اگر استراتژی توسعه هدفمند و کارآمد باشد، آثار آن به شکل متوازن در هر بخشی دیده می شود. زیرا توسعۀ هر بخشی به توسعۀ بخش های دیگر کمک می کند. اما اگر استراتژی توسعه هدفمند و مبتنی بر نیازهای واقعی منطقه نباشد، چه بسا توسعۀ یک بخش به تضعیفِ بخش دیگر کمک کند و این روندی است که آثار آن را می توان در منطقۀ ما به خوبی مشاهده کرد. توسعۀ بی هدف اشتغال ایجاد نمی کند و اگر هم ایجاد کند مقطعی و موقت و اندک است. با این مقدمات اگر نگاهی گذرا بر روند توسعۀ اقتصادی و اجتماعی شهر کوهدشت بیفکنیم ، خواهیم دید که در 20 سال اخیر در منطقۀ ما سرنوشتِ دو بخش صنعت و خدمات فدای توسعۀ کشاورزی بدون برنامه شده است. بطوریکه همین توسعۀ کشاورزی به علت مولد نبودن و عدم اشتغالزایی ِ پایدار جز رشدِ سطحی آثارمثبتی برای شهروندان و حتی روستائیان ما به دنبال نداشته است. کشاورزی ما از نظر مکانیزاسیون رشد کرده است ، اما همین رشد باعث تشدیدِ بیکاری جوانان روستایی شده است. سیستم های آبیاری ما رشد کرده است، اما این رشد به قیمت نابودی محیط زیست تمام شده است. ما در زمینۀ افزایش تولید کشاورزی رشد داشته ایم اما این رشد هیچ کمکی به افزایش ثروت و رفاه کشاورزان ما نکرده است. به راستی چرا چنین است ؟ آیا غیر از این است که تمام سرمایه و نیروی ما در بخش کشاورزی در این 20 سال هرز رفته است و این توسعه نه تنها هیچ کمکی به توسعۀ صنعت و خدمات نکرده بلکه حتی نتوانسته است به شکل منطقی به توسعۀ عمرانی روستاها، بهبود دامپروری و توسعۀ صنایع غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی هم کمک کند؟ واقعیت این است که بخش زیادی از دلایل بیکاری جوانان در منطقۀ ما ناشی از همین بی برنامگی ها و سیاست گذاری های غلط بوده است که باعث گردیده منابع ِ اعتباری و بودجه حداقلی به بخش هایی تزریق شود که هیچ کمکی به توسعۀ اقتصادی و اجتماعی این منطقۀ محروم نکرده اند. مسئولان گذشتۀ ما به جای توسعۀ هدفمند و متوازن ، تمام فرصت های توسعه را در پیِ امور روزمره سوزانده اند. امروزه بیکاری نه تنها یک مشکل و مانع بزرگ بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتماعی این منطقه است ، بلکه می توان ادعا کرد که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، به شکل مضاعف سیکل بزرگی از بحران های دیگر را به دنبال خواهد داشت. بیکاری وقتی که تا مرز خطرناک بحران پیش برود، زنجیره ای از مشکلات اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، روانی و حتی جمعیتی را به دنبال دارد که نگارنده خواهد کوشید در یادداشت دیگری به شکل مستقل به آن بپردازد.واقعیت این است که عامل اصلیِ شیوع بیکاری در منطقۀ ما گرایش دولت و مسئولان محلی به توسعۀ کشاورزی بدون توجه به توسعه صنایع مرتبط با آن در دهه های 70 و 80 بوده است. متأسفانه در توسعۀ کشاورزی تمرکز دولت های 20 سال گذشته صرفاً بر روی توسعۀ زراعت و تا حدودی باغبانی و بخصوص طرح های پوشش انهار و توسعه و تجهیز چاههای عمیق به سیستم های آبیاری تحت فشار بوده و این توسعۀ کمی ( که به جای توسعه باید آن را رشد نامید ) حتی قادر به رفع مشکل بیکاری در میان خانوارهای ذینفع هم نبوده است. از آن جا که بدون شناخت ماهیت ، دلایل و چند و چون این گرایش به توسعۀ کشاورزی نمی توان در خصوص چشم انداز آتی اشتغال در منطقه هم تصویر روشنی ارائه نمود، ناچاریم کمی به عقب برگردیم . مردم ما به یاد دارند که چگونه در اواسط دهۀ هفتاد کوهدشت انبار غلۀ کشور و قطب کشاورزی استان نامیده می شد. حضور رئیس جمهور وقت ( آقای هاشمی رفنسنجانی ) در میان کشاورزان کوهدشتی ( در منطقۀ باغزال ) اوج این توجه و تمرکز بر روی توسعۀ کشاورزی بود. در آن هنگام هنوز سطح بیکاری به این ارقام نگران کنندۀ بالای 40 درصدی نرسیده بود و رئیس جمهور و مقامات استانی همراه او نیز برای توسعۀ کشاورزی،بدون توجه به طرح های اشتغالزا بر روی توسعۀ منابع آب تأکید نمودند و حجم بالایی از اعتبارات عمرانی منطقه ( که قاعدتاً بایستی سود آن به عموم شهروندان می رسید ) بدون برنامه علمی دقیق صرف توسعۀ سیستم های آبیاری تحت فشار، دو برابر شدن چاههای عمیق، افزایش عمق چاههای آب، احداث بندهای انحرافی و ... شد. این سیاست گذاری و استراتژی ناقص باعث شد که عملاً در 20 سال گذشته تمام اعتبارات عمرانی حداقلی این منطقه صرف توسعه و تجهیز چاههای عمیق شده و نه تنها خیری از این اعتبارات به عمومِ شهروندان نرسید ، بلکه بزرگترین نتیجه ای که از این توجه ویژه عاید مردم و حتی کشاورزان کوهدشت شد، کاهش منابع آب زیر زمینی و کمک به بحران های زیست محیطی شد. به عبارت روشن تر رئیس جمهور و مقامات استان اجازه دادند حجم بالایی از اعتباراتِ عمرانی صرفِ پروژه هایی شود که امروزه حتی خودِ کشاورزان ذینفع هم از اجرای آن ها پشیمان شده اند. کشاورزی که در دهۀ هفتاد مثلاً از 50 لیتر در ثانیه آب برخوردار بود ، امروزه حتی برای تأمین 15 لیتر بر ثانیه هم با مشکلات عدیده روبروست. آیا این عملکرد نتیجه ای جز نابودی ِ ثروت های عمومی، کمک به بحران های زیست محیطی ، کاهش سطح زیر کشت ِ آبی و کاهش عملکرد و راندمان تولید حتی در بخش کشاورزی داشته است ؟ به عبارتی این تجربۀ بیست ساله نشان داد که اعتبارات عمرانی نه فقط مشکلی را از اشتغال این منطقه حل نکرد ، بلکه این اشتباه تاریخی باعث شد که برخی از فرصت های شغلی هم از دست بروند و محیط زیست این منطقه هم وارد وضعیتِ بحرانی شود. با این مقدمات بایستی روشن شده باشد که ادامۀ سیاست توسعۀ کشاورزی به شکل جاری یک سیاست شکست خورده است. لذا حتی اگر مسئولان هنوز هم بر توسعۀ این بخش تأکید دارند، لااقل باید بر روی بخش صنعتی کشاورزی ( سد سازی، احداث صنایع غذایی و بسته بندی و کارخانجات فراوری محصولات کشاورزی ) تمرکز کنند. زیرا چنین طرح هایی هم به سودآوری بیشتر بخش کشاورزی و هم به ایجاد اشتغال در پروژه های واسط کشاورزی و صنعت کمک می کنند. امروزه حتی مردم عادی هم برای قضاوت در خصوص بهره مندی یا محرومت هر منطقه ای می توانند با نگاهی گذرا به سطح خیابان ها، روان بودن یا ناکارآمدی خدمات شهری، سطح رفاه اجتماعی و بهداشت مردم و بخصوص وجود یا فقدان ِطرح های بزرگ اشتغالزا و جمعیت بیکاران و بی سوادان و ... حقایق را به عینه مشاهده کنند. بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند که آثار روانی ِ محرومیت و پدیده هایی چون بیکاری حتی از خودِ محرومیت و بیکاری تهدید کننده تر هستند. زیرا فقدان پروژه های بزرگ تولیدی و بیکاری مفرط آثار یأس و دلمردگی را مثل خاک ِ گور بر مناطق محروم پاشیده و کمترین امیدی برای ساکنان باقی نمی گذارند. همه ی ما در این واقعیت و تجربۀ دردناک و آزاردهنده شریک هستیم که با نگاهی به سطح خیابان ها و نمای عمومی شهر و روستاهایمان این حسِ آزار دهندۀ نومیدی را می بینیم. اما این قضاوت هر چند ملموس و مبتنی بر واقعیت ممکن است از نظر کارشناسی مسولین قضاوتی دقیق نباشد، زیرا امروزه برای سنجش و ارزیابی عملکرد. مسئولان و سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه ای شاخص های مختلفی را ارائه می دهند که با بررسی این شاخص ها می توان مستند تر در خصوص نقاط ضعف و قوت و چالش ها و فرصت ها سخن گفت. نگارنده در سلسله ای از یادداشت ها با استناد به همین شاخص ها و تغییراتِ بودجه نشان خواهم داد که مسئولان ما در کجا خوب عمل کرده اند و در کجا به خاطر بی عملی و برخوردار نبودن از قدرت چانه زنی و بخصوص عدم درکِ روشنی از مراحل تصویب پروژه های بزرگ اشتغالزا فرصت های توسعۀ منطقه ای را از دست داده اند. تا آن زمان می توان به عنوان نتیجه گیری از این بحث از مسئولان استان تقاضا نمود که ضمن مشاوره با کارشناسان خبره ، پروژه های پیشنهادی خود را تا فبل از ارسال لایحۀ بودجه بر روی طرح های بزرگ اشتغالزا متمرکز کنند. درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
پسرهایی که به درخواست دخترها، قیافه مردانه شان را تغییر می دهند
فرق می کند، یک طرح ساده روی سر، 30 هزار تومان و مکاپ ساده هم از 150 هزار تومان شروع می شود. امیر همه این کارها را انجام می دهد، دو دوره 6 ماهه در آلمان و ترکیه گذرانده: مشتری ها به ریششان خیلی حساس هستند، یک مشتری داشتم دو میلیون تومان برای ریشش خرج کرده بود، انواع روغن ها و تزریق ها را با بالاترین کیفیت انجام داده بود. بیشتر آنها یا دانشجو هستند، یا بیکارند یا شغل آزاد دارند.هیچ کدامشان با این سر
نظرات متفاوت نمایندگان درباره طرح سلامت
مهر نوشت: در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اعتراض به گزارش وزیر بهداشت در خصوص طرح تحول در نظام سلامت گفت: پرداخت های خارج از سطح بندی صورت می گیرد که این خلاف قانون است. وی گفت: بیمه های تکمیلی برخلاف قانون تقویت می شود؛ فقط در دانشگاه ما 48 نفر از هیئت علمی تمام وقت را پاره وقت کردند. عضو کمسیون بهداشت
87 نفر در مسابقات قرآنی تلاوت خراسان جنوبی با یکدیگر رقابت می کنند
محمدرضا اشرفی مقدم، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،گفت: مسابقات قرآنی تسنیم ویژه کارکنان دستگاه های فرهنگی خراسان جنوبی و خانواده های آنان فردا در بیرجند برگزار می شود. وی اظهار کرد: مسابقات تسنیم امسال که 47 نفر برای شرکت در آن ثبت نام کرده اند در رشته های حفظ، قرائت و مفاهیم برگزار می شود تا انشاءالله قدمی در
کل جمعیت استان زنجان تحت پوشش کامل مراقبت های بهداشتی قرار می گیرند
به گزارش خبرنگار پانا، کل جمعیت استان زنجان تحت پوشش کامل مراقبت های بهداشتی قرار می گیرند. "علیرضا بیگلری" در مراسم جشن طرح تحول سلامت استان با اشاره به اینکه زنجان پنجمین استان در سطح کشور است که نسبت به پوشش مراقبت های بهداشتی در مناطق حاشیه نشین اقدام کرده است، افزود: در این طرح 180 هزار نفر از جمعیت هدف تحت پوشش کامل مراقبت های بهداشتی اولیه قرار گرفته است . وی اجرای
استخر سر پوشیده شهدای کبودرآهنگ به بهره برداری رسید
به گزارش خبرگزاری پانا، این پروژه به مساحت یک هزارو 665متر مربع و اعتبار هزینه شده 20 میلیارد ریال، امروز به مناسبت هفته دولت و با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره برداری رسید. این مجموعه شامل استخر، سونا و جکوزی، 2 رختکن به ظرفیت 150 نفر، سرویس بهداشتی ، بوفه، ساختمان اداری برای استقرار دفتر هیئتهای ورزشی شنا، غریق نجات و قایقرانی، سالن کنفرانس و خوابگاه می باشد. سال شروع ساخت این پروژه 1386 می باشد که هزینه آن از محل اعتبارات ملی تامین شد. پیمانکاری این پروژه را شرکت روئین دژ بر عهده داشت. ...