سایر منابع:
سایر خبرها
حکم دادکاه برای پیگیری پول بلوکه شده ایران در آمریکا
به گزارش صبحانه به نقل از روابط عمومی بانک ملی، ایران عبدالناصر همتی با بیان اینکه بانک ملی از سال 1995 با موسسه های ویزا کارت و مستر کارت در آمریکا همکاری داشت و مبالغی هم برای تسویه، نزد این موسسه ها تودیع کرده بود، اظهارداشت: مبلغی که بانک ملی ایران نزد این موسسه ها داشت حدود 14 تا 15 میلیون دلار بود که سال 1995 به دلیل تحریم ای آن زمان، نزد این دو موسسه مالی مسدود شد. وی افزود: اصل ...
عنوان جشنواره فیلم فجر تغییر نمی کند/ صدور مجوز84 هزار عنوان کتاب
فضای بین المللی برای شیندن پیام انقلاب فراهم شود و ایران هراسی در دنیا کاسته شود به طور حتم می توانیم ارتباطات را گسترش داده و ارزش ها و باورهایمان را به دنیا انتقال دهیم . ** اعطای مجوز به بیش از 84 هزار عنوان کتاب سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: 84 هزار و 277 عنوان کتاب تا پایان سال 93 در دولت یازدهم مجوز صدور گرفتند. وی با تشریح عملکرد دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت تاکنون ...
تجمعات مقابل بانک مرکزی توسط چه کسانی هدایت می شود؟
موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز نکرده اند و حالا مانده اند که چه کنند. اما روی دیگر داستان هم که شاید یکی از دلایلی شد که برخی سهامداران را در این موضوع ثابت قدم کند، اعلام مسئولان بانک مرکزی در سال 93 بود که مطرح کردند پرونده میزان برای تبدیل شدن به بانک در دست بررسی است. در عین حال، اینک پرونده موسسه مالی و اعتباری میزان وارد مرحله جدید دیگری شده است؛ در واقع، این پرونده اکنون ...
نبض جنگل های کهن زاگرس به شماره افتاد
های زیست محیطی را کمک کار و یاری رسان دستگاه های دولتی دانست و افزود: متاسفانه در برخی موارد فعالیت های مدنی را تهدیدی علیه ارگان های دولتی می بینند و با وجود اخذ مجوز از وزارتخانه هنوز موسسه ما برای برخی فعالیت ها با مشکل مواجه می شود در صورتیکه تیم کمیته اطفای حریق ما از زبده ترین و آموزش دیده ترین افراد هستند و از مهارت لازم برای اطفای حریق در ارتفاعات صعب العبور برخوردارند. نبود ...
آخرین وضعیت تحولات فرهنگی و سیاسی در سوریه و عراق
؟ خلیلی نسب: سیاست تجزیه طلبی آمریکایی صهیونیستی برای کل منطقه و نه فقط عراق از سال ها پیش در نظر گرفته شده است، برخی از جریان ها در منطقه کردستان قبل از ظهور داعش تمایل به استقلال طلبی داشتند اما بعد از مطرح شدن قضیه داعش و فتنه تکفیری، اهداف آمریکا درباره تجزیه طلبی کمرنگ شد و اتحاد بیشتری میان شیعیان و اهل سنت به وجود آمد و به همین نسبت استقلال خواهی کردستان نیز کمرنگ شد. ...
تردد خارج از ظرفیت از پایانه های مرزی مهران در اربعین حسینی
مسافر در بخش های عمومی، جاده ای و بین شهری از طریق اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه انجام می شود، خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی بیش از 98 درصد این جابجایی ها با هدایت و نظارت اداره کل حمل ونقل و پایانه های استان ایلام انجام می شود. مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان ایلام گفت: شمار شرکت ها و مؤسسات مسافری فعال در سطح استان 53 شرکت و موسسه است و در بررسی های انجام شده از کارت هوشمند ...
جلوی انتشار هر اطلاعاتی که فساد را عریان کند؛ می گیرند
غیرقانونی اطلاعات شخصی درباره یک شخص حقیقی ثابت باشد باید از در اختیار قرار دادن اطلاعات درخواست شده خودداری کنند، مگر آنکه: الف- شخص ثالث به نحو صریح و مکتوب به افشای اطلاعات راجع به خود رضایت داده باشد. قبلا هم در مواد 6 و7 و 8 گفته است درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی تنها از اشخاص حقیقی که اطلاعات به آن ها مربوط می گردد یا نماینده ی قانونی آنان پذیرفته می شود. موسسه عمومی نمی تواند از متقاضی دسترسی ...
محیط زیست در دو سال گذشته؛ از حذف بنزین پتروشیمی تا لایحه هوای پاک
آفتاب : مباحث محیط زیستی در ایران از خرداد 92 جهش خوبی گرفت به طوری که رییس دولت تدبیر و امید همواره بر حفاظت از طبیعت تاکید دارد، حتی مقام معظم رهبری در 17 اسفندماه 93 در جمع فعالان این عرصه هرگونه دست اندازی به محیط زیست را جرم انگاشتند. بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان متولی محیط زیست کشور اقدامات داخلی و بین المللی سازنده ای را در راستای کاهش آسیب به منابع طبیعی ...
تخلف یواشکی بانک ها و سکوت بانک مرکزی
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، اگر بانک را یک بنگاه اقتصادی بدانیم، اعطای وام در قالب عقود اسلامی یکی از راه های کسب درآمد برای بانک ها در کنار مشارکت در ساخت وساز، صرافی، لیزینگ و غیره است اما ابهام یا اهمال کاری در چند سال گذشته باعث شده بانک ها خطوط قرمز را درباره عقود اسلامی رد کنند و کلاهی محترمانه از سر ناآگاهی وام گیرندگان، بر سر مردم بگذارند. بانک ها و مؤسسات اعتباری برای افزایش ...
زن در اندیشه و بیان امام موسی صدر
اصلاح آن همت گماشت. او در نخستین سال ورودش به لبنان اعلام داشت که زن ها نیز می توانند در ایام ماه مبارک رمضان به مسجد بیایند و جداگانه برای خویش مراسم نماز جماعت برپا دارند. زنان با شور و اشتیاق زایدالوصفی در مراسم مذهبی شرکت کردند و در کنار مراسم فوق، برنامه سخنرانی و وعظ نیز برای آنان ترتیب یافت و همین مسئله نقطه عطفی در مشارکت زنان مسلمان شد. پس از آن نیز مؤسسات فراوانی توسط زنان ...
تقدیر از کاهش تورم، ثبات اقتصادی و پایان دادن به مذاکرات هسته ای
بنا به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از پایگاه خبری مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و هیأت وزیران، فلسفه نام گذاری ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان هفته دولت، زنده ماندن شاخص های فکری، رفتاری و شخصیتی آن دو شهید عزیز خواندند و با تقدیر از تلاشهای دولت، از جمله در زمینه کاهش تورم، آرامش و ثبات اقتصادی، سلامت و بهداشت و پایان مذاکرات ...
سید قطب که بود؟
مشغول شود؛ ولی ذوق و شوق تحصیل مانع از این امر شد و وی تصمیم گرفت تحصیلات عالیه را ادامه دهد؛ لذا در سال 1925 میلادی موفق به اخذ دیپلم شد و در همان سال در آزمون ورودی سطح عالی دارالعلوم شرکت کرد و با موفقیت وارد دانشگاه دارالعلوم شد. زمانی که وی وارد دانشگاه دارالعلوم شد، ریاست این مرکز بر عهده دکتر طه حسین بود. سید قطب دانشجویی با نشاط و آگاه بود و از بحث با اساتید در زمینه های ...
پاسخ به ادعاهای قرآن پژوهان سکولار در مناظره بسط تجربه نبوی
متن پیش رو نقد دکتر مهدی دشتی بر نظرات عبدالکریم سروش درباره قرآن است که در شماره هشتم مجله عصر اندیشه منتشر شده است؛ گفت و گویی از دکتر سروش که ملاحظه شد، نکات قابل بحث بسیاری بود. اما، دو مقدمه ای که دکتر سروش اساس بحث خود را بر آن نهاد، از همه مهمتر و اصلی تر به نظر آمد. گفته شد: هر بحثی که در باب قرآن، وحی و اسلام انجام می دهیم، ناظر به روی طبیعی دین، قرآن و امثال آن هاست. بدون ...
انصراف تیم خراسان رضوی از لیگ برتر تیراندازی
تهرانی دبیر هیات خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار حوزه سایر حوزه ها گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص انصراف تیم سلاح های بادی مردان از حضور در لیگ برتر تیراندازی گفت: حدود دو سال موسسه ثامن الحجج تیم ما را بر عهده داشت که امسال به دلیل این که مجوز اسپانسری این موسسه لغو شد دیگر قادر به حمایت تیم خراسان رضوی در لیگ برتر تیراندازی نبودند به همین دلیل تصمیم گرفتم از لیگ برتر انصراف دهیم ...
نسبت کلام سیاسی با فقه سیاسی
، تبیین و اثبات صفات و افعال خداوند در ارتباط با مسائل سیاسی و دفع شبهات ناظر به این مسائل است؛ ولی در فقه سیاسی به تبیین و اثبات وظایف مکلفان پرداخته می شود. از این رو، بحث درباره اینکه خداوند به چه کسی حق حکومت داده است؟ از مسائل کلام سیاسی به شمار می آید؛ ولی بحث از اینکه حاکم چه وظایفی نسبت به مردم دارد و مردم چه وظایفی نسبت به حاکم دارند؟ از مسائل فقه سیاسی شمرده می شود. البته مسائل فقه سیاسی وام ...
اخبار کوتاه 2435
میلیون مترمکعب در سال از منابع آب زیرزمینی توسط 24 حلقه چاه برداشت می کرد که با اجرای انتقال کامل پساب به میزان 15 میلیون مترمکعب به نیروگاه جهت تأمین آب داده خواهد شد و طبق برنامه زمانبندی چاه های نیروگاه پلمب و از مدار بهره برداری خارج خواهند شد و با این کار سفره های آب زیرزمینی در منطقه تقویت خواهد شد. گرامیداشت میلاد امام هشتم در دادگستری استان مقارن با فرخنده زاد روز ثامن الحجج ...
آیت الله مرعشی نجفی، اسوه علم و اخلاق
در نزدیکی ضریح مطهر در نظر گرفته بود، لیکن حسب وصیتشان که مرقوم فرموده اند: مرا در راهروی ورودی کتابخانه زیر پای محققانی که برای مطالعه و تحقیق به این کتابخانه مراجعه می کنند دفن نمایید ، در راهروی کتابخانه بزرگی که خود آن را بنیاد نهاد است به خاک سپرده شد. منابع : پایگاه کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) کانون فرهنگی رهپویان وصال واحد طلاب پایگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فقهای نامدار شیعه عقیقی بخشایشی (پایگاه حوزه) پایگاه حج (مجله زائر) منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی ...
دفاع روحانی ازطرح تحول سلامت/بازسازی چهره ایران در افکار عمومی
معادن رشد قابل ملاحظه ای داشتیم، حدود 80درصد از پهنه های معدنی آزاد شده و از شرکت های مختلف برای اکتشاف و سرمایه گذاری دعوت شده است. وی همچنین اظهار داشت: در زمینه معضل آب که کشور با خشکسالی مستمر در سال های گذشته مواجه بوده و امسال هم با این خشکسالی روبرو بود، برنامه داریم اما منابع آب کم است. سرمایه گذاری خوبی در زمینه تحصیل منابع آب انجام داده ایم و حتما این سرمایه گذاری که دراین دو ...
واردات میوه در این فصل باچه هدفی صورت می گیرد؟
در بازار کشور موجود است و آزادانه به فروش می رسد. اقدامات دولت برای جلوگیری از قاچاق میوه این اتفاق اما در حالی رخ می دهد که علاوه بر دستورات وزارت کشاورزی ، به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، اخذ عوارض برای ورود میوه های خارجی تعیین شده است. رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس٬ در این خصوص گفته: اخذ عوارض از واردات میوه٬ سبزیجات و سموم کشاورزی برای اولین بار در ...
روحانی:دولت مقدمات رفع حصر را فراهم می کند
مجری قانونی خواهیم بود و وقتی همدل و همزبان باشیم آثار مثبت آن را خواهیم دید. حضور برخی دستگاه ها در کار اقتصادی و ایجاد انحصار و رانت روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره فرار مالیاتی برخی افراد و راهکار دولت در سال سوم برای مهار این وضعیت گفت: در ابتدا نودمین سال فعالیت روزنامه اطلاعات را به کارکنان موسسه و دوست عزیزم آقای دعایی تبریک می گویم. ...
معصومین،نمی خواهندگناه کنند یا نمی توانند؟
انجام می شوند. این ها از ذهن انسان می گذرد و اگر اراده، ضعیف شد، یعنی انسان خودش را به عقل سلیم نسپرد، طبیعی است گرفتار می شود و ورود به عمل پیدا می کند. امّا اگر اراده ای، اراده قوی بود، انسان می تواند به مقامی برسد که از هر خطورات زشتی که بخواهد به ذهنش ورود پیدا کند، جلوگیری کند. نه این که خطورات بیاید و بعد جلوگیری کند. یعنی حتّی به مقام تالی تلو عصمت هم می رسد. پاسخ ثامن ...
تک جمله 511 شخصیت درباره روحانی/ از هاشمی و حسن خمینی تا انتظامی و مشایخی
صدای ایران- به مناسبت هفته دولت خبرنگاران ایرنا در ایران و سایر کشورها ارزیابی مقام ها ، کارشناسان و مردم را نسبت به دو سال فعالیت دولت روحانی مورد سئوال قرار داده اند. 511 پرسش شونده ارزیابی خود را در یک جمله بیان کرده اند، که در پی آمده است : ********** **1 اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام : نقطه قوت وحانی این است که بر سر حرف هایش مانده است . ...
کلاهبرداری سیاسی بنام طایفه داری
محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائسیصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالیمن تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر [...] محمد سوری / میرملاس : تبیین جامعه شناختی پیامدهای نامطلوب طایفه گرایی در جریان مشارکت سیاسی خاصه در عرصه انتخابات اخذت سریر الملک بالقهر منکم علی رغم أنف من مسوس و سائس یصیب عقابی معشراً فیبیرهم و ینعش قوماً آخرین نوالی من تخت شاهی را با بخاک مالیدن بینی سیاستمداران و رعیت ، و به قهر ، از شما بدست آورده ام . عذاب و قهر من به قومی می رسد و آنها نابود می سازد و بخشش من بر قومی دیگر می رسد و به آنها زندگی و نشاط می آورد.( 1 ) بر محققین و تاریخ پژوهان پوشیده نیست که بخش عمده تاریخ سیاسی گذشته کشور ما را کشمکش های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و هریک از سلسله های قدرت با پشتوانه قبیله ای و طایفه ای خود توانسته است برای مدتی سایر طوایف را سرکوب و سیطره خود را بر آنان بگسترانند تا اینکه طایفه ی قویتر سر بر آورد و طومار طایفه حاکم را بپیچد و بدین منوال ظهور و سقوط سلسله های حاکم در چرخه قدرت سیاسی گذشته ایران جریان داشت لذا این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثری ژرف گذاشته است بطوری که استمرار این فرهنگ سیاسی با وجود بیش از سی وشش سال از عمر پر برکت انقلاب که با تأسی از ارزشهای اصیل و اسلام ناب و تربیت نسل جدید بر اساس باورهای دینی و طرد باورها و پندارهای غلط از جمله طایفه مداری این دشمن اتحاد و انسجام ملی هنوز سایه ی کریه آن در بعضی از شهرها و مناطق که بافت طایفه ای و قبیله ای خود را حفظ کرده اند گسترانده و جهت دهنده رفتار سیاسی مردم در عرصه ی انتخابات بوده و نشان می دهد که این وضعیت سد راه تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی است به طوری که نزد عده ای مناقع قبیله ای و طایفه ای خود بر مصالح جامعه و ملت برتری می یابد. لذا تفکر طایفه مداری به عنوان یکی از منابع قدرت، مانعی جدی بر سر راه انتخاب نمایندگان و مسئولین شایسته که بتوانند گره از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی جامعه بگشایند گردیده و در چنین شرایطی تعصبات کور طایفه ای مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت ها و رقابت های اجتماعی و سیاسی سالم شده است . این وضعیت بیگمان با فرهنگ اسلامی و تمدن و دنیای مدرن در تناقض آشکار است. عصبیت و برتری طلبی طایفه ای جریانهای فکری و سیاسی را در مسیر طایفه گرایی و قبیله گرایی قرار داده بطوریکه در جریان انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا و یا گزینش ها و عزل و نصب های مدیران با وضوح بیشتری آشکار می شود. بی شک فعالیت سیاسی بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می سازد و افکار و اندیشه های پویا و منتقد را بر نمی تاید . لذا در صدد بر آمدیم تا از سر دردمندی آفتها و آسیبهای پندار غلط طایفه مداری بعنوان اسلوب نادرست و معیار باطل مشارکت سیاسی را در چند سطر در محضر مخاطبین محترم ارائه نمایم تا راه تحقیق و پژوهش عزیزان تحصیل کرده در خصوص نقش طایفه گرایی در مدار توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی شهرستان عزیزمان هموار نمایم چکیده: مرکز و محور فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در طایفه گرایی از راه تحریک عواطف و هیجان های جمعی شکل می گیرد که این امر به عوام فریبی می انجامد طایفه گرایی چون بر مدار عوام گرایی است نخبگان ، خردمندان و افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته نادیده گرفته می شود و خرد ورزی زیر چکمه های طایفه مداری خرد می شود ، اعضاء را تنگ نظر و متعصب بار می آورد ، نقادی علمی و بی طرفی چون با منش طایفه اندیشی سازگاری ندارد سخت سرکوب می کند قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد در طایفه گرایی منافع طایفه بر منافع سایر طوایف و حتی مصالح ملت ترجیح داده می شود زیرا اعضاء خود محور و انحصار طلب اند اگرطایفه اندیشی برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی چون موجب تحریک سایر طوایف می شود ضررهای بسی بدتر از منافع آن نظیر تخریب وحدت و انسجام و ترویج بداخلاقی و کاهش آستانه تحمل برای آنها همراه خواهد داشت طایفه مداری سخت با ضوابط و هنجارهای رسمی اداری مخالف است و انجام امور بر اساس سفارش و پارتی بازی ترویج می نماید بنابراین قانون گریزی یک امر رایج بوده و کسانیکه در چنین جامعه ای در عرصه مدیریت قرار می گیرند قانون گریزترند لذا اینان در چشم طایفه محبوبتر و عزیزترند تا کسانیکه به قانون و ضوابط پایبندند در طایفه گرایی آنچه مطمح نظرمردم است این است که در انتخاب یک نماینده نه بر اساس شایستگی و صلاحیت علمی و اخلاقی بلکه بر اساس میزان تعلقات و درجه وفاداری به طایفه داری مبادرت به حمایت و پشتیبانی از آنها می نمایند لذا کاندیداهایی که به تعلقات طایفه ای وقعی نمی نهند و صرفاً بر معیار حق و در نظر گرفتن ضوابط قانونی و شرعی عمل می کنند و دلالان سودجو طوایف در تصمیماتشان جایگاهی ندارند مقبول واقع نشده و از دایره انتخاب طایفه مداری خارج می شوند طایفه مداری در تقابل با دین مداری است زیرا در طایفه مداری رفتار مردم بر محور خون و تبارمشترک شکل می گیرد لذا رضایت طایفه هدف غایی است ولی در دین مداری رفتار مردم بر محور توحید و کلام وحی شکل می گیرد و صرفاً رضایت خدای تبارک و تعالی مورد نظر است بنابراین از دیدگاه دینداران همه انسانها از هر قوم و طایفه با هر رنگ و نژادی برابر و بنده خدا محسوب می شوند . لذا عدالت و حق محوری رفتار غالب دینداران است ولی رعایت عدالت و جاری کردن حق در طایفه مداری جایگاهی ندارد طایفه مداری در تقابل با جامعه مدنی است زیرا در طایفه مداری فرد و استعدادهایش نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در طایفه هضم می شود ولی در جامعه مدنی فرد به معنای واقعی خود موجودیت دارد و زیر چرخ اجتماع خرد نمی شود . در طایفه مداری غرایز بر جامعه حاکم است و مدیریت جامعه بر مدار غرایز می چرخد اما در جامعه مدنی عقل به رسمیت شناخته می شود و لذا نه تنها مدیریت جامعه در دست عقلا بوده و عقلانیت و خرد ورزی محور فعالیت آنها خواهد بود بلکه مردم در چنین جامعه ای عقلایی می اندیشند و عمل می کنند . طایفه مداری و حذف شایسته سالاری امروزه بر کسی پوشیده نیست که کاربرد های عملی علم در مهندسی ، صنعت ، پزشکی و رشته های مختلف علوم انسانی از جمله مدیریت ، اقتصاد و تعلیم و تربیت و ... بیش از پیش بر زندگی ملتها امروزی تأثیر شگرفی بر جای گذاشته است البته باید توجه داشت که آنچه جوامع پیشرفته غربی در مقایسه با کشورهای عقب مانده در خصوص اثرات و خدمات علم در این دو جوامع متفاوت کرده است ارج نهادن جوامع پیشرفته به مقام عالمان و متخصصین در عرصه های مختلف علوم و واگذاری امور به ایشان است به همین دلیل است که دکتر سمیعی متخصص مغز و اعصاب بی توجه به ملیت ایشان جانشین استاد خود پروفسور کورت شورمن در بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در آلمان می شود. ولی در جامعه ما بویژه استانهای با بافت طایفه ای در واگذاری مدیریت جامعه به متخصصین و نخبگان علمی خساست بخرج داده و جامعه را از دانششان محروم می نمایند زیرا در طایفه گرایی تبار و نسب بی توجه به توانایی ها و شایستگی ها ی ناشی از تلاش خود فرد به عنوان یک امتیاز شناخته می شود بنابراین دانش و خردمندی در مدیریت جامعه جایگاهی ندارد بلکه این پایگاه اجتماعی و نفوذ طایفه ای است که نقش محوری در عزل و نصب ها ایفا می کند لذا انتصاب سلسله مراتب اداری در نهادهای دولتی متأثر از آن است بطوریکه عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت مردم ، تأثیرات نامطلوبی بجای گذاشته است. حاکم شدن جاهلان در قالب طایفه گرایی و محروم کردن جامعه از مدیریت خردمندان و افراد شایسته و کاردان دو پیامد نامطلوب به دنبال دارد اولاً انتصاب افرادنالایق موجب می شود آینده جامعه بویژه جوانان که سرمایه های کشور محسوب می شوند تلف و بودجه و اعتبارات را بدلیل سوء مدیریتشان ضایع می کنند ثانیاً ناکار آمدی جاهلان در عرصه مدیریت جامعه موجب سست شدن پایه ها و ارکان نظام سیاسی گردیده و بدبینی مردم را نسبت به حکومت بر می انگیزند که این امر در دراز مدت زمینه زوال و فروپاشی حکومت را فراهم می کنند علامه جوادی عاملی در این خصوص چنین بیان می فرمایند : بدترین صفت برای کار گزاران یک نظام همان تحجر فکری و نابخردی عملی آنان است که باعث فروریختن آن نظام می گردد ، زیرا یک کار گزار جاهل یا طرح باطل و برنامه غلط تدوین و تهیه می کند ، یا در اجرای طرح و برنامه صحیح به افراط و تفریط می گراید و کار را از مسیر اصلی خود منحرف می سازد و باطلی را حق و حقی را باطل قرار می دهد و هرگاه باطل در یک نظام راه یافت و غلط در یک قانون رخنه کرد وسایل فرو ریختگی آن نظام و محو این قانون فراهم می گردد ) ( 2 ) امام صادق ( ع ) در خصوص بکار گیری جاهلان در عرصه مدیریت جامعه می فرماید : لا ابالی الی من ائتمنت : خائنا او مضیعاً در نظر من فرق نمی کند که کار را به آدم خائن بسپارم یا آدم ناشی ( ناپخته ، غیر متخصص ، کار ضایع کن ) .( 3 ) زیرا در هر حالت موجب تباهی جامعه و سقوط در فساد می شود . کلاهبرداری سیاسی و عوام فریبی بنام طایفه گرایی: در زبان سیاسی جدید، دماگوژی به معنای عوام فریبی و مردم فریبی به کار میرود، یعنی بهرهگیری نادرست از احساسات و تعصبهای عامه مردم. ( 4 ) در واقع طایفه گرایی همان کلاهبرداری سیاسی است که شخص به جای بهره گیری از ادله عقلی و بهره گیری از خردجمعی برای تحقق عقاید و نیات خود و یا رسیدن به مقاصد سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود سعی می کند از راه تحریک عواطف و هیجان های طایفه ای و با بهرهگیری نادرست از فوران احساسات و تعصبات عامه مردم و جوّ حاکم بر طوایف به نوعی تصدیق جمعی نسبت به هدفٔ مطلوب دست یافته و با رنگ و لعاب مشروع و در کسوت حق عمل کرده به شیوه ای که آحاد طایفه چنین می اندیشند که آن ها با پذیرش این عقیده، به نوعی یگانگی با گروه و طایفه می رسند و این یگانگی به آن ها امنیت و قدرت می بخشد و اگر کسی با این ایده مخالفت کند، به او بر چسب بی تعصب و ضد طایفه داری زده می شود فلذا از امتیازات و توفیقات آن که ناشی از قدرت مکتسبه است محروم گردیده و مورد بی مهری شدید قرار خواهد گرفت.ا تیره بختی اینجاست که عده ای از اقشار تحصیل کرده و دانشگاه رفته که باید مدیریت راهبری جامعه و طایفه خود در مسیر درست را بدست گیرند، از یک طرف بدلیل گریز از بی مهری و طرد شدن از سوی طایفه اندیشان و از طرف دیگر بدلیل رسوب فرهنگ طایفه گرایی در جریان اجتماعی شدنشان در طوفان خانمان سوز اقیانوس طایفه گرایی گرفتار شده و عوام زده می شوند و متعصب تر از عوام و با بهره گیری از اندوخته های علمی و دانشگاهی شان در توجیه رفتارهای طایفه مداری جانبداری می نمایند و در واقع ابزار دست سود جویان و دلالانی می شود که با کلاهبرداری خاص خودشان صرفاً به مقاصد نامشروع خود می اندیشند و لاغیر و بقول سنایی چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا طایفه گرایی و عوام باوری یکی دیگر از پیامدهای طایفه گرایی در فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی عوام باوری یا پوپولیسم است ؛ پوپولیسم در فارسی معادل واژه های عوام گرایی و مردم باوری استعمال شده است این واژه در مقابل خردگرایی، عقلانیت و نخبه گرایی است؛ در عوام گرایی فرد برای جلب پشتیبانی مردم به شعارهای عامه پسند و کلی گویی روی می آورد و برای پیشبرد اهداف شخصی و گروهی خود و مستقل از نهادها و احزاب موجود، گام برمی دارد. امروزه عده ای فرصت طلب سیاسی در استانها و شهرستانهای با بافت طایفه ای که از مجراهای پذیرفته شده نظیر احزاب و انجمنها و .... قادر به جلب آراء و نظر مردم نیستند با دامن زدن به طایفه گرایی و شعارهایی که مورد پسند طوایف است به پوپولیسم و عوام باوری روی می آورند این اینگونه افراد اگر بخواهند درباره موضوعی تصمیم بگیرند به جای این که سراغ خردمندان، بزرگان فکر و اهل اندیشه و کارشناسان و افراد دارای تخصص بروند، بر اساس جو روانی حاکم بر طوایف تصمیم می گیرند. لذا به گفتمانهای روزمره میان عوام مراجعه می کنند و آنچه مورد پسند و رضایت آنان است صرف نظر از اینکه حق باشد یا باطل معیار فعالیت خود قرار می دهند و در واقع بجای اینکه عوام از خواص پیرو ی نمایند این خواص اند که از عوام پیروی می کنند وپوپولیسم با بی توجهی به خرد و فکر و برنامه ریزی و آینده نگری موجب می شود که آینده را از دست بدهیم و از گذشته عبرت نگیریم. پوپولیسم در واقع چارچوب های منطقی تصمیم گیری را مختل می کند؛ مردم را برای یک دوره زمانی کوتاه راضی نگاه می دارد و منابع و سرمایه های اقتصادی و اجتماعی را تلف می کند از آنجا که پوپولیست ها به دنبال حفظ وضع موجود و بهره برداری از امکانات برای منافع فردی و گروهی خود هستند با هر نوع افکار و عقایدی که منافع آنها را به مخاطره اندازد سخت مخالفت می کنند. کسانی که امروزه به عنوان کاندیدا به طایفه گرایی دامن می زنند و خود را مرید و خدمتگزار طایفه می دانند و در قالب این طرز تفکر برای جلب آرا مردم فعالیت می نماید خود نوعی عوامفریبی است اینگونه کاندیداها در فعالیتها و شعارهای انتخاباتی خود به تحریکات گمراه کننده و هدایت آنان در دالانهای فکری خود دست می زنند و تلاش دارند مردم را تحت تاثیر قرار دهند تملق گویی از طوایف را سرلوحه کار خویش قرار می دهند. بنابراین مخاطبش احساسات و غرایز و پیشداوری ها طایفه ای است و با بهره گیری از این احساسات از طوایف بی مزد سواری می گیرند. طایفه مداری و نژادگرایی یکی از پیامدهای ناگوار طایفه گرایی ترویج برتری طلبی نژادی و طایفه ای است مراد از نژادپرستی آن است که شخص؛ گروه ، قبیله و یا طایفه ای که به آن تعلق دارد معیار حق و باطل قرار میدهد.و در واقع حق در تعلق خاطر طایفه می داند و باطل در تنفر و بیزاری آن خلاصه می کند در واقع فلسفه ی طایفه گرایی بر پایه ی رجحان و اصیل دانستن یک طایفه بر سایر طوایف و اقوام قرار دارد نتیجه نهایی این عقیده شکل گیری نژاد پرستی است ؛ در نژاد پرستی انسانها به دلیل پاره ای تعلقها و وابستگی ها؛ از قبیل خون، نژاد و نظیر اینها، خود را از دیگران جدا می شمارند و به قومی خاص، احساس تعلق و وابستگی می کند و توجه خود را به تأمین منافع طایفه ای و قومی، حتی اگر مستلزم زیان دیگران هم باشد، معطوف می گرداند. هیچ کس منکر میهن دوستی، و دوستی هم طایفه ، همشهری و خویشان نیست و حتی در ادیان آسمانی بویژه اسلام مذموم محسوب نمی شود، بلکه بدان هم سفارش شده است. اکثر علمای اجتماعی معتقدند که وطن دوستی غیر از وطن پرستی است. وطن پرستی یک انحراف است،زیرا به برتری نژادی و خونی و تحقیر سایر اقوام و نژادها می انجامد و این مذموم است. ولی وطن دوستی، عشق به دفاع از سرزمین و خدمت گذاری و تلاش در راه اعتلا و پیشرفت همه جانبه و زدودن چهره فقر و بیکاری در سطح جامعه و ارج نهادن به آن است . لذا در جامعه ای که حب وطن وجود نداشته باشد ، طمع تجاوز همه جانبه اجانب در بخشهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را فراهم می نماید لذا باید میان حب وطن و وطن پرستی که یک انحراف است تفاوت قائل شد. تحلیل پتانسیل و انرژی جامعه (غلبه محوری ) تهلیل پتانسیل و نیروهای جامعه در مسیرهای غیر ضروری و انحرافی و صرف انرژی مردم در راه مقاصد شخصی و درگیر کردن مردم با مسائل چالش برانگیز نظیر غلبه محوری و برتری طلبی طایفه ای در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی بجای صرف انرژی مردم در خدمت گذاری و رقابت بر سر ارائه بهترین راه حلهای معضلات اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر و توسعه اقتصادی صرفاً انرژی مردم در دامن زدن به اختلافات طایفه ای و تغلب طوایف به بهای حاکم کردن فرصت طلبان سیاسی است امروزه معتقدین به طایفه مداری به عنوان یک گروه فشار و متعصب در جریان فعالیتهای سیاسی و عرصه انتخابات با تلاش در راه غلبه یک طایفه بر طوایف دیگر دارای ریشه تاریخی بلندی به قدمت شکل گیری اقوام بشری در روی این کره خاکی است این خوی غلبه گرایی در گفتار فارابی در تبیین خصایص انواع مدینه چنین بیان شده است (( مردم در مدینة تغلب در راه تحقق بخشیدن به چیرگیها و غلبت ها به یکدیگر معاونت می نمایند و این وضع هنگامی پیش می آید که همة مردم آن شیفتة غلبه بر اقوام دیگر شوند ... به هر حال هدف و شیفتگی آنان در همة انواع چیرگیها خوار کردن و مقهور کردن دیگران است )) ( 5 ) لذا بدلیل در گیر شدن در اختلافات طایفه ای مشاهده می شود که افراد متشخص و تحصیل کرده و حتی نخبگان سیاسی در افکار اصلاح طلب و یا اصول گرایند ولی در عمل طایفه طلب و پای بند به اصول طایفه ای است زیرای برای این عده رقابت در قالب طایفه گرایی از رقابت در قالب جریانهای سیاسی و حزبی مهمتر است .در اینجاست که در عرصه انتخابات مشاهده می شود افرادی اصلاح طلب هستند اما برخلاف گرایش سیاسی و حزبی خود به اصول گرایان طایفه خود رأی میدهند و یا برعکس اصولگرایان از اصلاح طلبان طایفه خود حمایت می کنند لذا آنچه برای توجیه چنین رفتارهای متناقض و متلون به نظر می رسد صرفاً طایفه مداری و منفعت طلبی شخصی چنین افرادی است که باعث نوعی ساختار شکنی جدید سیاسی و حزبی در عرصه جامعه شده است بدلیل غالب بودن رقابتهای قومی و طایفه ای به تجربه مشخص است که نقش غالب جهت دهی سیاسی به نفع یک کاندیدای خاص را نه تحصیل کرده ها و نخبگان سیاسی و یا لیدر های حزبی بر عهده دارند بلکه متنفذین طوایف و قبایل هستند که چنین نفوذ و قدرتی دارند لذا در این شرایط دیگر این فعالین سیاسی نیستند که باهم رقابت می کنند بلکه این متنفذین قبایل و طوایف اند که در مقابل هم صف آرایی می کنند و هر کدام به نفع کاندیدایی با یکدیگر مبارزه می نمایند اینجاست که پس از انتخابات دیگر مردم طوایف و بویژه جوانان برای حل مشکلات و گرفتاریهای خود و یافتن شغل نه اینکه بر اساس ضوابط به افراد ذی صلاح مراجعه می کنند بلکه به سراغ متنفذین طایفه ی خود می روند که در مبارزات طایفه ای توانسته زمینه استیلای یک کاندیدا را فراهم نماید و او را وامدار خود نموده. از این رو، افراد صاحب نفوذ یک طایفه یا خانواده گسترده نقش تعیین کننده ای همچون لابی کردن ، فراهم آوری فرصتهای شغلی، تسهیل فرایندهای اداری اخذ یک وام بانکی ، و بوی ژه صعود سلسله مراتب اداری مدیریتی کارکنان دوایر دولتی را بر عهده دارند. تبعیض در ارائه خدمات عمومی و محرومیت اغیار جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با قومیت های متفاوت با هم در تماس قرار می گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری قومی و طایفه ای هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام بر می دارند. تبعیض به فعالیتی اطلاق می شود که حق اعضای یک گروه [و طایفه و قوم] را برای استفاده از فرصتهایی که در برابر دیگران گشوده است سلب می کند.( 6 ) تبعیض تهدیدی جدی برای دمکراسی بویژه نظام جمهوری اسلامی بشمار می رود و در تعارض با ارزشهای بنیادی هر جامعه دمکراتیک و دینی قرار دارد، تبعیض به شیوه مستقیمی نمایانگر عدم قائل شدن ارزش برابر و یا برابری حقوقی انسانها می باشد. ممنوعیت عمومی تبعیض بعنوان یکی از ستون بنیادی حقوق مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل سوم بند نهم به صراحت برای رسیدن به اهداف خود بر )) رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی)) تأکید شده است. از منظر جامعه شناختی صیانت و حمایت از اقلیتهای ملی، قومی و دینی یکی از وجوه مهم امنیت ملی و بین المللی می باشد. و هر کس با هر نامی و تحت هر عنوانی [ طایفه مداری ] آنرا خدشه دار نماید ضد امنیت ملی عمل کرده و خائن به ملت شناخته می شود. ابرام و اصرار بر قوم گرایی و طایفه مداری خواه ناخواه با تبعیض و مثله کردن عدالت در جامعه همراه است زیرا قوم مداری رفتاری اجتماعی و آن طرز تلقی عاطفی است که به رجحان بخسشیدن و ارزش نهادن مفرط به آن گروه اجتماعی ، محلی یا ملی که به آن تعلق داریم می انجامد ( 7 )قوم مداری و طایفه گرایی به تبعیض در برخورداری از امکانات و فرصتها منجر می شود لذا همراهی اقوام و طوایف همدوش جریانهای سیاسی که خود بعد از پایان رقابتهای انتخاباتی و حاکم شدن در عرصه قدرت که به محروم کردن رقبای سیاسی خود از خردترین تا کلان ترین امتیازات و حقوق اجتماعی مبادرت می ورزند به تبعیض های قومی مشروعیت بخشیده و به آن رنگ ولعاب سیاسی می دهند . صیانت و حمایت برابر و هم ارج از همه گروهها و طوایف مختلف جامعه و همچنین تامین رابطه ای مطلوب بین اجتماعات و گروههای ملی و قومی داخل آن، و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات بی توجه به قوم و طایفه خاصی همواره بعنوان یکی از اهداف امنیت ملی و یکپارچگی کشور نگریسته می شوند لذا هر نوع طایفه گرایی در جذب اعتبارات و استخدام های دولتی و رفع محرومیت ها و ... گامهایی بر علیه امنیت ملی محسوب می شود تخریب وحدت و انسجام اگر چه طایفه مداری برای قائلین آن منافعی در بر دارد ولی بیش از آنچه برای آنها منفعت داشته باشد به زیان آنها و کل جامعه خواهد بود زیرا دامن زدن به طایفه گرایی موجب تحریک عواطف و احساسات آنها شده و هر طایفه خود را برتر از دیگر طوایف می داند لذا برتری طلبی طوایف که با تحقیر دیگر طوایف همراه است موجب جریحه دار شدن طرف مقابل شده و این امر زمینه ظهور تنشها و درگیریها را در سطح جامعه فراهم می کند و این موجب ترویج تضاد و اختلاف میان طوایف خواهد شد و وحدت و انسجام جامعه را به عنوان یک امر ضروری در شرایط کنونی خدشه دار خواهد کرد آنچه امروز در افغانستان ، عراق و سوریه شاهد آن هستیم نتیجه همین اختلافات طایفه ای است که دشمن بیگانه به آن دامن زد تا شرایط فعلی در این کشورها پدیدار شد بطوریکه جبران خسارات ناشی از این اختلافات به سادگی میسر نخواهد بود در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند : امروزه انگیزه تحریک قومیت ها جدی است. دشمن مشغول تحریکات است. دشمن را نباید دست کم گرفت. مراقب باشید. این از جمله چیزهای بسیار مهم است. احساس می شود دستهایی در جریان هستند برای اینکه زمام این کار را از دست دولت خارج کنند. ترویج بداخلاقی و پرخاشگری طایفه ای در طایفه گرایی که از مصادیق دماگوژی یا عوام فریبی است ، شخص گروه زیادی از مردم را مخاطب قرار داده، با انحراف افکار عمومی از واقعیات پیش روی جامعه نظیر مشکل مسکن ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد با شعار طایفه گرایی هیجانات و شور طایفه ای احساسات و عواطف مردم بویژه جوانان و نوجوانان را تحریک می کند و با تکیه بر همین شور و هیجان ، آن ها را نسبت به نتیجه و مدعای خود که همان طایفه داری است متقاعد می کند در اینجاست که اخلاق محوری و منطق فکری جای خود به غریزه محوری و احساسی می دهد بطوریکه هریک مخالفین خود را با الفاظ رکیک و توهین آمیز نظیر خائن ، وطن فروش بی تعصب بی غیرت مبادرت به جریحه دار کردن رقبا شده و بدینوسیله به بد اخلاقی و پرخاشگری در عرصه اتتخابات دامن می زنند اینجاست که رقابت سیاسی به تنش و درگیری طایفه ای مبدل می شود. افراد اینگونه جوامع ، دارای آستانه ی تحمل بسیار پایین بوده و قادر به تحمل آرا و اندیشه های رقبا ندارند لذا گاهی شعارهای حقی را بیان میکنند ولی مراد باطلی از آن مستفاد می نمایند نظیر شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند . در واقع این شعار ؛ کسانی سر می دهند که از حقانیت مولای متقیان و تنهایی او در احیاء و جاری کردن ارزشهای متعالی و مترقی اسلام ناب که داشت در مدیریت جامعه به دست فراموشی سپرده می شد و داشت سنتهای قومی و طایفه ای دوران جاهلیت را بر جامعه مسلط می کردند ابراز می نمایند و لذا رهبرانی که در هر زمان و برهه ای قیام به اقامه ارزشهای با محوریت حق نمایند حامیان ایشان این شعار را برای حمایت از آنها بیان می دارند ولی طوایفی که برای اعلام پشتیبانی از کاندیدای طایفه ای شان از این شعار فحش گونه چون پتکی بر علیه رقبا خود فارغ از هر حقی و هر نوع شایستگی و لیاقتی فقط به صرف اینکه فلان کاندیدا از هم طایفه ای شان است استفاده می کنند . اینان شور طایفه گرایی چنان شعله ور می نمایند که از مصادیق فعالیت های جماعت مورد نظر لوبن در نظر می می آید. لوبن این موقعیتها را چنین تحلیل می کند ((هنگامی که مردم در جریان هیجان جمعی قرار می گیرند که توسط جماعت بوجود آمده ، موقتاً برخی قوای تعقل منطقی ای را که در زندگی عادی دارند از دست می دهند . آنها فوق العاده تلقین پذیر گردیده و به آسانی تحت تأثیر اصرار و ترغیب رهبران غوغا یا عوامفریبان قرار می گیرند . تحت تأثیر جماعت افراد دستخوش سیر قهقرایی به سوی انواع واکنش ابتدایی تر می شوند.......یعنی موجودی که بر اساس غریزه عمل می کند)) ( 8 ) منابع: 1-داود فیروحی قدرت ، دانش و مشروعیت در اسلام ص 211 2-علامه جوادی عاملی ، اخلاق کار گزاران در حکومت اسلامی ، ص 189 3- محمد رضا حکیمی ، حکومت اسلامی ( بخشی از کتاب الحیات ) ص 119 4-داریوش آشوری ، دانشنامه سیاسی ،157 5-ابونصر فارابی سیاست مدنیه ، ترجمه سید جعفر سجادی ص 180 6-آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 281 7- ساروخانی ، فرهنگ علوم اجتماعی ص 120)) 8 -آنتونی گیدنز ، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری ، ص 677 درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
روحانی: نیمه نخست راه دولت، ایجاد آرامش و ثبات در جامعه بود/ تصویب برجام در پارلمان برای ایران الزام می ...
ما قرار گیرد. رییس دولت یازدهم افزود: پول نفت ما باید در بخش سرمایه گذاری اصلی در کشور مصرف شود و آن چه نیاز به مصرف داریم، باید از صادرات غیر نفتی به دست بیاوریم. روحانی درباره تراز واردات و صادرات هم گفت: در چهار ماه اول سال جاری برای اولین بار در طول سال های گذشته، تراز واردات و صادرات مثبت و حتی صادرات کمی بیشتر هم شده است. رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره لایحه برجام گفت: طبق اصول 77 و ...
تجدیدنظر در نرخ سود سپرده های بانکی
بایست 50 تا 100 درصد مطالبات مشکوک الوصول خود را ذخیره اخذ نمایند. لذا بخشی از درآمدهای شناسایی شده در بانک ها که قسمت عمده آن به سپرده گذاران پرداخت می گردد از کیفیت لازم برخوردار نبوده و به دلیل عدم وصول اقساط مربوطه، در سال های آینده در ردیف مطالبات لاوصول قرار خواهد گرفت همانطور که در جدول شماره 4 (که از یادداشت های همراه صورت های مالی بانک ها استخراج گردیده است) مشاهده می گردد، سود ...
از اخاذی مرد شیاد از زنان تا هتک حیثیت دانشجوی دکترا در تلگرام
فتا قرار گرفت. این مقام انتظامی افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شد فردی ناشناس با ساختن پروفایلی با نامی غیر متعارف تصاویر شاکی پرونده را به اشتراک گذاشته است و بنابر اظهارات خود شاکی تصاویر زیادی را از وی در اختیار دارد و تصویر پروفایل را هر روز تغییر می دهد. امینی افزود: باانجام اقدامات فنی و با بکارگیری شگردهای پلیسی، فردی با هویت معلوم شناسایی و با اخذ دستور از مقام قضایی دستگیر ...
گزارشی از فعالیت های مدرسه علمیه حضرت زینب(س) تهران
خبرگزاری حوزه/ در یکی از خیابان های شمال شهر تهران، منطقه پاسداران حوزه علمیه ای قرار دارد که نام آن یادآور عقیله بنی هاشم و شیرزن حماسه کربلاست، "حوزه علمیه حضرت زینب کبری(س)" از سال 1369 به کوشش خانم لواسانی، در این منطقه به تربیت طلاب خواهر در سطح دو مشغول بوده و جزو نخستین مدارسی است که در شهر بزرگ تهران مجوز آموزش به خواهران را از شورای مدیریت حوزه علمیه قم دریافت کرده است. ...
رئیس پارک علم و فناوری یزد : توجه به ظرفیت های منطقه ای؛ اولویت اصلی پارک یزد است
فعالیت است. دکترپورسراجیان همچنین درخصوص ایجاد مرکز توسعه فناوری های آب درسال گذشته گفت: تعدادی از موسسات مستقر در پارک یزد در حوزه بهینه سازی مصرف آب فعالیت دارند دراین راستا با توجه به اهمیت این حوزه در استان مرکز توسعه فناوری آب حدود یک سال پیش باهدف رسمیت بخشیدن به فعالیت های این شرکت ها ایجاد شد که امیدواریم این مجموعه بتواند در حل چالش های موجود درحوزه منابع آبی و زیست محیطی راهکارهای ...
فرماندار کرج: در هشت سال دفاع مقدس و توافق هسته ای اجازه ندادیم دشمن به اهداف شوم خود برسد
محمدتقی ایرانی که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه دیروز در کمالشهر سخن می گفت، ضمن تبریک میلاد ثامن الحجج امام رضا(ع) و هفته دولت افزود: تمام عزت و سربلندی ایران اسلامی از کرامت ائمه معصومین علیهم السلام و حضور مبارک هشتمین اختر تابناک امامت امام علی بن موسی الرضا(ع) است که ان شاء الله به لطف خدای متعال و برکت وجود این امام بزرگوار در خاک وطن ما، همواره در مسیر نورانی ائمه معصومین (ع ...
عقب نشینی بانک مرکزی در مقابل برخی گروه ها
سلیقه ای بسیار کمتر شده و حتی وجود ندارد، اما هنوز هم سوال برخی از مردم عادی و کارشناسان بانکی این است که چگونه بانک مرکزی با برخی مؤسسات مالی غیر مجاز که مسیر سخت مجوز را بطور کامل طی نکرده بوند کنار آمد و در نهایت آنها را تبدیل به موسسه کرد؟در مقابل برخی موسسات دیگر همچنان درگیر امور اداری هستند؟ در دولت یازدهم با اینکه بانک مرکزی در مقابل برخی فشارها چون اضافه برداشت بانک ها و حتی ...