سایر منابع:
سایر خبرها
ایران - گوام؛ در انتظار اولین پیروزی برای جهانی شدن
تیم ملی فوتبال ایران عصر امروز(پنجشنبه) در دومین مصاف خود در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی فوتبال 2018 و مقدماتی جام ملت های آسیای 2019 به مصاف گوام می رود. تیم ملی گوام در سال های اخیر با حمایت فدراسیون فوتبال ژاپن پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و با هدایت مربی انگلیسی اش توانسته تا رده 146 رده بندی فیفا بالا بیاید. آن ها در حال حاضر از تیم ملی تایلند هم جایگاه بهتری دارند و چندین بازیکن ...
فدراسیون فعلی وارث است، نه بنیانگذار انحراف و فساد
این طور که از ظواهر و شواهد غیرقابل انکار برمی آید تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی (کمیسیون اصل 90) درباره فوتبال و حواشی فراتر از متن آن که از حدود دو سال پیش آغاز شده، دارد رفته رفته به نتایج قابل توجه و تأملی می رسد و اخیرا چند تن از نمایندگان محترم که در این باره نقش و مسئولیتی دارند، اظهارنظرهای صریحی پیرامون ماجرای فساد در فوتبال داشته اند. همان طور که خوانندگان محترم و علاقه مندان به رشته ...
ادعای جنجالی برانکو و مطرح کردن گزینه های مدنظر برای جانشینی اش
کرواسی بودم و نتوانستم این بازی را ببینم. * از آخرین باری که شما سرمربی تیم ملی بودید، علی دایی و علی کریمی با یکدیگر به اختلاف خوردند قرار بود در جام ستاره ها با هم آشتی کنند اما این اتفاق نیفتاد. - من نمی دانم چه اتفاقی بین این دو افتاده که اختلافشان اینقدر طول کشیده است. اما چیزی که هست من به هردوی آنها احترام می گذارم. هم علی دایی و هم علی کریمی جزو بزرگان فوتبال جهان ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
گوندوعان: تنها مسی 70 میلیون یورو می ارزد
طرفداری -به نقل از TZ ایلکای گوندوعان 24 ساله که پیش از این بیش از یک سال به دلیل مصدومیتی عجیب از میادین دور بود و قهرمانی در جام جهانی را با تیم ملی کشورش به همین خاطر از دست داد، اکنون به همراه تیم ملی آلمان برای بازی های مقدماتی رقابت های یورو 2016 مقابل لهستان واسکاتلند آماده می شود. در ادامه گفتگوی او با نشریه آلمانی M nchner Merkur را می خوانید: ایلکای، یک سال قبل را چطور ...
حرف های مربیان عصبانی تیم ملی فوتبال و والیبال/ کیروش و کواچ: اینگونه شودنمی مانیم
بازی های تدارکاتی را شبیه به برنامه ریزی جام جهانی انجام دهیم. در حال حاضر فکر می کنم 14 بازیکن آن هایی هستند که می توانیم در جام جهانی با آن ها نتایج لازم را کسب کنیم و فعلا برای این مسابقه ها تغییر و تحول نخواهیم داشت. کواچ افزود: از همه بعد از جام واگنر عذرخواهی کردم که والیبال خوبی بازی نکردیم. طی مصاحبه ای هم که داشتم گفتم که بازیکنان از نظر ذهنی ممکن است صددرصد آماده نباشند. از ...
از فاجعه گزارشِ دو گردشگر ایتالیایی تا پس گردنی به کارلوس و آویزان شدن به فیگو+تصاویر
هایی که زنان ایتالیایی که در کشورمان ساکن هستند یا به ایران سفر کرده اند، از حضور راحت و آزادانه خود در اماکن مختلف در کشورمان فیلم می گیرند تا ثابت کنند که آن گزارش سیاه نمایی بوده، در دفاع از ایران گزارش می نویسند و مدعی هستند که اگر ناراستی ای در ایران دیده می شود، در همان حد و اندازه ای است که در ایتالیا و دیگر کشورها می توان دید و خلاصه تلاش دارند که روایت منصفانه ای از ایران ارائه دهند تا ...
آزمون: فکر و ذهنم گل زنی است اما کسب پیروزی اهمیت بیشتری دارد
خارجی داشته باشید. با توجه به اینکه تیم ملی نوجوانان کمتر راهی جام جهانی می شود اما اگر بتوانید خودتان را به خوبی نشان دهید مطمئناً با پیشنهادهای خارجی مواجه خواهید شد که این موضوع باعث می شود در آینده پیشرفت بیشتری نیز داشته باشید که در نهایت این امر برای آینده خود و فوتبال ایران بسیار خوب است. همچنین به گزارش طرفداری و به نقل از فارس، سردار آزمون در نشست مطبوعاتی پیش از دیدار تیم های ...
کروش:گوام صدرنشین گروه ماست،به آنها احترام می گذاریم/پرچم ایران روی دوش ما نشانه اتحادمان است
تحت فشار باشیم. هر وقت این گونه بوده عملکرد بهتری داشته ایم. همیشه این را گفته ام که اگر کسی نتواند خود را با گرما وفق دهد، نمی تواند در آشپزخانه کار کند. انگیزه ما انجام یک بازی خوب، با اتحاد و تمرکز کامل است. اما حرف های پایانی کروش.آنجا که او درباره شال های یکرنگی که تمام اعضای تیم ملی به گردن انداخته بودند و نقش پرچم ایران روی آنها نقش بسته بود حرف زد و گفت: این کار نشانگر این است که ما با هم اتحاد داریم. می خواهیم روحیه تیمی که در جام جهانی حضور داشت را در این تیم هم حاکم کنیم. مطمئنا با بازیکنان جدید همان لذت و غروری که درون آن تیم وجود داشت باز هم ایجاد خواهد شد. ...
برانکو: مشکلات مالی تمرکز بازیکنانم را می گیرد
گفت و گوی خبرنگار "ورزش سه" با برانکو را از دست ندهید. تعطیلات لیگ به نفع پرسپولیس بود، اگر.. ما در واقع می خواستیم از این تعطیلات برای بالا بردن ظرفیت بازیکنان استفاده کنیم و بازیکنان ما آماده تر شوند و قصد داشتیم که این هدف را در تمرینات دنبال کنیم، ولی متاسفانه در حال حاضر 7 نفر از بازیکنانمان غایب هستند. 3 نفر که در تیم ملی بزگسالان حضور دارند و 3 نفر هم با تیم ملی امید ...
کی روش: اگر برخی به تیم ملی نزدیک شوند، نمی مانم
امتیازات لازم را کسب کنیم و مشتاقیم که در مقابل گوام این دیدار را برگزار کنیم. سرمربی تیم ملی در ادامه گفت: شاید برای شما گوام تیم ناشناخته ای باشد اما از نظر کسانی که نسبت به فوتبال شناخت دارند، گوام صدرنشین گروه ماست و به خاطر اینکه مدت این مسابقه ها کوتاه است، باید نسبت به صدرنشین گروه مان اشراف کامل داشته باشیم. وی افزود: در هر صورت گوام توانسته از دو بازی گذشته اش 6 امتیاز ...
دوئل ستاره ها در لیگ قهرمانان اروپا
ابراهیموویچ به دو سال قبل برمی گردد. تیم های ملی فوتبال پرتغال و سوئد در مرحله حذفی مقدماتی صعود به جام جهانی 2014 برزیل مقابل یکدیگر قرار گرفتند. مهم ترین چیزی که از آن دو بازی رفت و برگشت پرتغال و سوئد به یادها می ماند، تقابل رونالدو و زلاتان بود، تقابلی که البته رونالدو برنده آن بود بخصوص با هت تریکی که در بازی برگشت کرد. در پایان همان مسابقه بود که زلاتان اظهار کرد جام جهانی بدون من ارزش دیدن ...
90 در کما!
ملی دیدگاه جالبی در مورد نکونام دارد. او می گوید: جواد در سال های اول فوتبالش خیلی پرتحرک و مفید بود، اما این اواخر یاد گرفته وسط زمین پنهان شود و فقط گاهی با گل زدن روی ضربات ایستگاهی، اسم خودش را به عنوان یک ستاره موثر مطرح کند. او قابلیت اصلی اش را از دست داده و در عوض، نمایش دادن را خوب یاد گرفته است. به نظر می رسد این شبیه همان اتفاقی است که این روزها برای فردوسی پور رخ داده؛ جایی که او عمده ...
دلایل ناکامی تیم ملی والیبال از زبان کواچ
ولاسکو از ست دوم بازی، تغییرات زیادی را در تیم خود ایجاد و از همه بازیکنانش استفاده کرد. حفظ شرایط فیزیکی و بدنی مناسب تا آخرین روز تورنمنت بلند مدتی مثل جام جهاتی از اهمیت خاصی برخوردار است. * پس از 2 بازی با تیم ملی روسیه، آیا این تیم نسبت به 2 ماه قبل تغییراتی کرده است؟ اگر این طور نبود من اسم تیم روسیه را در میان مدعیان قهرمانی جام جهانی نمی آوردم. * شما 15 سال پیش در المپیک ...
مارسیال گران ترین فروش تاریخ فرانسه
2015 رقمی معادل 28 میلیون یورو می شود. چیزی نزدیک به یک سوم پولی که مارسیال گرفته است. با این حال ریبری در آن زمان فوق ستاره ای در فرانسه بود و در جام جهانی 2006 همه را شگفت زده کرد. در همان فصل برای مارسی در لیگ 20 گل زد و 8 پاس گل هم داد. ریبری که در آن زمان 24 ساله بود به عنوان بهترین بازیکن سال فرانسه انتخاب و راهی بایرن شد ولی مارسیال... ...
این گوام را باید جدی گرفت
حال چه باید کرد؟ گوام که هند و ترکمنستان را شکست داد، قطعاً تیمی نیست که 14 ، 15 سال پیش از تیم ایران 19 گل خورد. با این حال بررسی آمار کلی این تیم از سال 2000 به بعد نشان می دهد، حریفی که پنج شنبه مهمان فوتبال ماست، هیچ عقبه قابل دفاعی ندارد. گوام 17 سال قبل در تورنمنت فیلیپین قهرمان شد و لیگ فوتبال کشور گوام هفت تیمی است و پس از سه دور بازی قهرمان مسابقات از میان مدعیان مشخص خواهد شد. می گویند ...
دوست دارم هر سال در2 تئاتر بازی کنم
! چه شد که در روزهای شلوغی پروژه های سینمایی و تلویزیونی، سر از تئاتر در آوردید؟ راستش شروع کار من در مقوله بازیگری از صحنه تئاتر بوده است، از همان دهه 70 و چند سالی در این عرصه حضور داشتم، اما بعد از آن شرایط مهیا نشد. در یکی دو سال اخیر هم چند پیشنهاد تئاتری داشتم اما به دلیل همزمانی با پروژه های سینمایی و تلویزیونی از یکسو و نبود متن های مناسب از سوی دیگر در آنها حضور پیدا نکردم تا اول ...
شورای نگهبان در مقابل قلدری و خیره سری با صلابت ایستاده است
کشورهای دیگر نهادی همانند شورای نگهبان وجود دارد، نوع نظارت آن ها چگونه است؟ در همه کشورهای جهان همانند شورای نگهبان تحت عنوان نظارت بر قانون دو مدل شورای قانون اساسی و دادگاه قانون اساسی وجود دارد، مدل فرانسه مدل وجود شورای قانون اساسی است که در آن سه عضو از سوی مجلس، سه عضو از سوی سنا و پارلمان و سه عضو از ریاست جمهوری حضور دارند، در این شورا همه رؤسای جمهور سابق نیز عضو هستند؛این شورا ...
ایران - گوام؛ در انتظار اولین 3 امتیاز برای جهانی شدن
فوتبال ایران به شمار می رفتند. حالا با فاصله ای 15 ساله ایران و گوام باید یک بار دیگر رودرروی هم قرار بگیرند؛ بازهم در مقدماتی جام جهانی اما این بار با شرایطی متفاوت. این بار نه ایران مانند 15 سال پیش است و نه گوام آن تیمی که به راحتی شکست بخورد. فوتبال ایران این روزها علاوه بر خالی شدن از ستاره ها با مشکلات دیگری هم روبه رو شده است. از نداشتن زمین تمرینی مناسب گرفته تا اختلافاتی ...
فوتبال بچه یتیمی است که از همه پس گردنی خورده
اقدام کرد. حتی همان جا نیز عنوان کردم قصد مصاحبه ندارم، اما باشگاه اعلام کرد که شما جزو بازیکنان حر فه ای تیم هستید و باید این مصاحبه انجام شود. من نیز مجبور شدم قبول کنم. یک بار هم با سایت الکاس صحبت کردم که شبکه تلویزیونی نیز دارند. آنها چنین هزینه هایی برای مصاحبه می کنند و به کمپ می آیند تا در مورد اردو صحبت کنند. * حتی در سه سال اخیر هیچ گفت و گویی با رسانه های ایرانی نداشته اید ...
شوخی با داوران لیگ برتر در روز داوری
سالی است از این حرفه خداحافظی کرده و در حال حاضر برای ادامه تحصیل در کانادا حضور دارد. مظفری زاده در زمان داوری خود بازی های بزرگی را سوت زد اما بازی که هیچ گاه از یاد علاقه مندان به فوتبال نمی رود بدون شک بازی پرسپولیس و سپاهان و همان هفت دقیقه وقت اضافی معروف است که این داور برای آن بازی در نظر گرفت و به یاد مانده ترین بازی این داور است. بعد از آن بازی این پیام دست به دست بین علاقه مندان به فوتبال ...
شورای نگهبان در مقابل قلدری و خیره سری با صلابت ایستاده است/ آیت الله جنتی جریان های بدخواه و ضد انقلاب ...
اساسی گنجانده شده بود. رسا آیا در کشورهای دیگر نهادی همانند شورای نگهبان وجود دارد، نوع نظارت آن ها چگونه است؟ در همه کشورهای جهان همانند شورای نگهبان تحت عنوان نظارت بر قانون دو مدل شورای قانون اساسی و دادگاه قانون اساسی وجود دارد، مدل فرانسه مدل وجود شورای قانون اساسی است که در آن سه عضو از سوی مجلس، سه عضو از سوی سنا و پارلمان و سه عضو از ریاست جمهوری حضور دارند، در این ...
با خرید جدید یوونتوس آشنا شوید
در زمین شد. او در 23 نوامبر 2014 نخستین گلش را برای تیم مارسی مقابل بوردو به ثمر رساند. او سانتر دیمتری پایت را با یک ضربه سر در هفته چهاردهم لیگ فرانسه تبدیل به گل کرد. لمینا عضو تیم زیر 20 ساله های فرانسه بود که درسال 2013 موفق شد فاتح جام جهانی شود. او در این تورنمنت 4 بازی انجام داد که در دو بازی به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد. او پس از رد پیشنهاد دعوت به تیم ملی گابن عنوان کرد ...
شجاعی، ستاره ای که زود خاموش شد
به گزارش کرج رسا ، آن روزها در فوتبال امارات مهره های رقیب برایش چیزی شبیه ساده ترین موانع تمرینی بودند که آنها را دریبل می زد. شجاعی، کمی بعد تک گلِ ایران به عربستان در ورزشگاه آزادی را مقابل چشم رئیس جمهور وقت به ثمر رساند اما شکست تلخ در آن بازی تمام رؤیای ایران برای رفتن به جام جهانی را نقش بر آب کرد. شجاعی اما با قطبی هم در همان مسیر پیش رفت. مسیر به ثمر رساندن گل حساس بازی کره جنوبی که می ...
قرارداد قرضی یانوزای با دورتموند
اصلاً این طور نیست. آیا این فقط او است که حق و حقوقی در تیم دارد یا باید به رقابت او با 23 یا 24 بازیکن دیگر هم توجه کرد؟ او 20 سال دارد. ویژگی های یک بازیکن جوان، نداشتن تعادل است. شاید این فصل بتواند خودش را اثبات کند. امکانش وجود دارد. یانوزای باخت به سوآنزی را به دلیل مصدومیت جزئی از دست داد. این بازیکن بلژیکی سال 2011 از اندرلشت وارد شد اما اولین بازی خودش در تیم اصلی را در کامیونیتی شیلد سال 2013 برابر ویگان انجام داد. تنها گل این فصل او برای یونایتد مقابل استون ویلا بود. در مجموع در زمان هدایت فان خال او 4 گل زده بود. عدنان یانوزاج ...
مسخره بازی در رئال!
اسپانیایی کادناسر رئال مادرید قصد دارد با ثابت کردن این موضوع که منچستر مدارک مربوط به فروش دخئا و خرید ناواس را ساعت 23:59 دوشنبه شب ارسال کرده، به نهایی شدن این قرارداد کمک کند. با این توضیح رئال می تواند فیفا را متقاعد کند که وقت کافی برای ارسال به موقع مدارک به لالیگا نداشته و به همین خاطر این کار کمی با تأخیر انجام شده. قرارداد به هم خورد تا کاستاریکا جشن بگیرد به در بسته خوردن ...
به بعضی ازحرف ها فقط می خندم
کند که اینجا بازی کند یا در تیم ملی آرژانتین یا در بارسلونا. حتی فوتبال مسی در باشگاهش هم با تیم ملی آرژانتین متفاوت است. وقتی به دیدار با عراق فکر می کنم، ناراحت می شوم. جام ملت های آسیا هم حیف شد، چون تیم ملی در این رقابت ها خوب کار کرد. این همه جنگیدیم تا در گروه اول شویم و بعد این طور بازی را از ما بگیرند یا... در هر صورت شانس بزرگی داشتیم تا بتوانیم قهرمان آسیا شویم به همین خاطر ...
پاسخ استیلی به کی روش | پیروزی مقابل گوام اصلاً مربوط به عهد صفویه نبود!
! البته گوام فعلی در رقابت های مقدماتی جام جهانی شروع خوبی داشته و مانند تیم های رده پایین تری که گاهاً نتایج خوبی مقابل تیم های بزرگ می گیرند، تیم های دیگر را غافلگیر کرده است. به خاطر همین موضوع هم تیم ما نباید گوام را دست کم بگیرد. بعضی ها معتقدند گوام تیم دوم آمریکاست و به نوعی خطرناک است. به نظر من گوام هرقدر هم بازیکن آمریکایی بیاورد، سطح فوتبالش پایین تر از ماست و اگر ما گل ...
گزارش روز | انتقال های جنون آمیز
...، ادینسون کاوانی، وین رونی و پل پوگبا هر چند شایعات زیادی درباره جدایی آنها به گوش رسید اما در نهایت در تیم خود ماندند تا شاهد جابجایی های بزرگ نباشیم. شاید بتوان گفت که شاخصه اصلی فصل جابجایی تابستانی در سال جاری انتقال بازیکنان جوان با رقم های باورنکردنی بود تا جایکه بعضی از باشگاه های بزرگ به جای رفتن سراغ اسم های سرشناس به دنبال ستاره های جوانی رفتند که آینده درخشانی در انتظار ...
120 دقیقه با تاج از فساد در فوتبال و ناداوری ها تا باند اصفهانی ها و غیرقانونی بودن سازمان لیگ
، صحبت ما را تأیید کرد. من همان پارسال اعلام کردم که اگر اسپانسر مبلغ مورد نظر را پرداخت نکند، شکایت می کنیم چون با کسی رودربایستی نداریم. امسال هم اگر پول را به موقع پرداخت کرد که هیچ وگرنه طبق قرار سال گذشته، شکایت خواهیم کرد. * تکلیف حق پخش تلویزیونی و چالش میان فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما چه شد؟ این موضوعی نیست که سازمان لیگ و باشگاه ها بتوانند به تنهایی آن را حل کنند ...