سایر منابع:
سایر خبرها
ابرکوه مقصدآخر سفرهای شهرستانی/درخواست رفع محرومیتهای حوزه سلامت
...> استاندار یزد، سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری و مدیرکل حوزه استاندار در پایان سفر یک روزه خود به شهرستان ابرکوه، با حضور در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان با نخبگان و فرهیختگان شهرستان ابرکوه دیدار و گفتگو کرد و در این نشست صمیمی جمعی از نخبگان این شهرستان به بیان دیدگاه های خود و طرح مسائل و مشکلات شهرستان ابرکوه در حوزه های مختلف با استاندار یزد پرداختند. از جمله محورهای مطرح شده در این نشست، مسائل حوزه سلامت، بهداشت، کشاورزی، کمبود آب و مشکلات شهری بود. ...
چند طرح عمرانی با حضور استاندار یزد در ابرکوه به بهره برداری رسید
در شهرستان ابرکوه خبر داد و گفت : این پایگاه باهدف ثبت ملی و معرفی آثار تاریخی ایجاد می شود. فرماندار ابرکوه در حاشیه افتتاح این طرحها به خبرنگار ایرنا گفت : برای این طرحها افزون بر 240میلیاردریال بودجه از منابع ملی ، استانی و تسهیلات هزینه شده است . استاندار یزد در ادامه سفر با حضور در گلزار شهدا با نثار شاخه های گل نسبت به مقام شامخ آنان ادای احترام و با پدر روحانی شهید محمد باقر فلاح زاده و شهیدان موحدی و خانوداده شهیدان عبدالرحمن، حسین و محمد آدمی دیدار کرد. ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. ک4 7539/ ...
سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی بخش خصوصی در غار علیصدر
شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه برای ساخت این مجتمع نیز بیش از 2 هزار نفر نیروی انسانی بومی استفاده می شود، اضافه کرد: دو پروژه صنایع تبدیلی قهورد و گلخانه روستای هدف گردشگری اکنلو نیز از طرف دفتر فنی مهندسی ایده سازکیا در حال احداث است که امیدواریم با بهره برداری از این طرح ها شاهد اشتغال جوانان شهرستان باشیم. انتهای پیام/89028/ح10/ ...
طرح اتصال رودخانه زرینه رود به سیمینه رود افتتاح شد
بیان اینکه با اجرای این طرح از تبخیر و هدررفت آب در مسیر رودخانه زرینه رود تا دریاچه ارومیه جلوگیری می شود، گفت: میاندوآب محور اصلی احیای دریاچه ارومیه است. وی با اشاره به اینکه باید روش آبیاری کشاورزی از سنتی به آبیاری قطره ای و بارانی و مدرن تغییر کند، افزود: در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حاشیه دریاچه تحت آبیاری بارانی و قطره ای قرار بگیرد. در این مراسم نمایندگان مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و شماری از مسوولان این شهرستان و روستاییان منطقه نیز حضور داشتند ./ ...
مردی از خطه جنوبی که یک تنه به مقابله با انگلیس برخاست!
تلفات موثری بر انگلیسی ها وارد آورد. در یکی از این شبیخون ها رئیسعلی دو نفر از افسران بلندپایه انگلیسی به همراه چند سرباز هندی را به هلاکت رساند. این اقدام برای انگلیسی ها غیرقابل تحمل بود تا اینکه روز دوم رمضان 1333هجری قمری چهار کشتی جنگی برای گلوله باران دلوار و مجاهدان دلواری به همراه پنج هزار سرباز انگلیسی و هندی وارد منطقه شدند. رئیسعلی ابتدا زنان و کودکان را از دلوار خارج کرد. در این جنگ ...
در سفر استاندار به آران و بیدگل چه گذشت؟
دلار صادرات متعلق به این منطقه است. مدیر ارشد استان در این نشست به مشکلات شهرک های صنعتی این منطقه اشاره کرد و افزود: مقرر شد بزودی در جلسه ای با حضور فرمانداران و شهرداران شهرستان های کاشان و آران و بیدگل و مدیران ذیربط در استانداری این مشکلات بررسی و نسبت به رفع آن ها تصمیم گیری شود. – کلنگ زنی طرح بلوک زایمان بیمارستان شهید رجایی رسول زرگرپور پس از بازدید از شهرک ...
افتتاح چندین کارخانه در جیرفت / کارهای اقتصادی به دور از هیاهو نتیجه می دهند
جمله این طرح ها است که امروز با حضور بخش خصوصی و حمایت های صورت گرفته آغاز به کار می کند. وی با بیان اینکه در فاز نخست این طرح برای 300 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می شود، خاطرنشان کرد: اشتغالزایی در منطقه از دیگر اهداف مورد نظر در اجرای طرح های مثلث توسعه اقتصادی محسوب می شود که به صورت جدی مد نظر است. امینی روش با اشاره به بخشی از طرح های مثلث توسعه اقتصادی این شهرستان ...
افتتاح پنل خورشیدی و تصفیه خانه پسآب صنعتی در خراسان رضوی
نفع مصرف کنندگان است، چراکه سرمایه گذاری انتقال و هدررفت انرژی را به حداقل می رساند. وی در ادامه اداره برق خراسان را در بین کلیه شرکت های برق رسانی کشور در نصب سلول های خورشیدی اول دانست و افزود: رقم نصب این پنل ها در استان به 44 می رسد اما هنوز جای کار زیادی باقی مانده است. محمدحسین یساقی فرماندار فریمان نیز که در این جلسه حضور داشت، عنوان کرد: فریمان یکی از شهرستان های صنعتی ...
برخی به بهانه سرمایه گذاری در خلخال اقدام به زمین خواری می کنند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال ، جلیل جعفری بنه ظهر امروز در جلسه اتاق اصناف و اتحادیه های شهرستان خلخال با حضور فرماندار، رئیس شورا اسلامی و شهردار خلخال و روسای اتحادیه ها و بازاریان برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه گذاری در خلخال و زیرساخت های گردشگری در این شهرستان از اقدامات موثر است که باید با مدیریت صحیح به سمت جذب سرمایه گذار واقعی برویم تا بتوانیم در اینده به یک برند گردشگری در منطقه ...
بهره برداری از 34 طرح عمرانی اقتصادی و خدماتی در شهرستان سلسله
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ فلاح نژاد افزود: در این راستا فاز نخست پروژه فیض آباد که بزرگترین پروژه غرب کشور است با ظرفیت آبی شدن بیش از یکهزار هکتار بهره برداری شد. وی ادامه داد: همچنین با بهره برداری از 9 واحد مرغداری با ظرفیت 180 هزار تن، جذب دو میلیارد و500 میلیون تومان از تسهیلات صندوق توسعه ملی اقدامات مناسبی در جهت توسعه انجام پذیرفته است ...
شهرستان ابرکوه از ظرفیتهای توسعه و پیشرفت خوبی برخوردار است
سرمایه گذاری نموده است. "میرمحمدی " افزود : در شهرستان ابرکوه بالغ بر 25 پروژه و طرح تأثیرگذار در حال اجرا است که با بهره برداری نمودن از آنها زمینه های رشد و توسعه این شهرستان بیش از گذشته فراهم خواهد شد. عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه مدیریت ارشد استان 4 شهرستان استان یزد یعنی شهرستانهای ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم را جزء شهرستانهای محروم و کم برخوردار مشخص کرده است گفت ...
اجرای طرح جامع فرودگاه سمنان
...، آسیای میانه، شمال کشور و اروپا و تسهیل واردات مواد اولیه بخش صنعت را فراهم می کند. دانایی با اشاره به پیگیری مسئولان استان و شهرستان سمنان در تکمیل فرودگاه سمنان، گفت: به دنبال جذب اعتبارات ملی در این بخش هستیم. فرماندار سمنان، دانشگاهی بودن شهر سمنان، اعزام به عتبات عالیات، تبادل اقتصادی و حمل و نقل کالا و تولیدات را از فرصت های موجود برای توسعه فرودگاه سمنان دانست. ...
استانداردسازی تجهیزات 120 خانه و مرکز بهداشتی درمانی در رفسنجان و انار
به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، پیش از ظهر امروز با حضور امام جمعه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و معاون بهداشتی ایشان، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار و جمعی از مسئولان و بهورزان شهرستان های انار و رفسنجان، آیین تجلیل از بهورزان در محل سالن صدف تالار فرهنگیان این شهر برگزار شد. احمد جمالی زاده در حاشیه این آیین با تبریک روز بهورز اظهار داشت: نیمی از جمعیت شهرستان های رفسنجان و انار ...
23 آکادمی ورزش قهرمانی در زرند و کوهبنان فعالیت خود را آغاز کردند
می شود تا ضمن پرداخت هزینه های اجرای هر طرح در شهرستان ها تجهیزات و نیازهای هر آکادمی نیز تحویل داده شود. معاونت توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان بیان داشت: مراحل اجرا و نظارت بر این طرح بر عهده دبیر خانه طرح توسعه، اداره کل ورزش و جوانان، هیئت های استان و شهرستان خواهد بود. وی گفت: مراحل اجرای طرح در مراحل مختلف به اطلاع فرماندار هر شهرستان که ریاست شورای ورزش شهرستان را بر عهده دار خواهد رسید. ...
43.5 درصد مساحت استان اردبیل اراضی کشاورزی است
ساوالان خبر : استان اردبیل در حالی در اراضی سطح زیر کشت کشاورزی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده که سوءتدبیر و هدایت ناصحیح این حوزه موجب شده تاثیر کشاورزی در اقتصاد منطقه عملا ناچیز باشد. جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اردبیل برنامه پنج ساله توسعه کشاورزی اردبیل را مورد بررسی قرار داد و بیش از آنکه آن را بپذیرد نقدهای اساسی به شکل و ماهیت برنامه طرح کرد تا کشاورزی اردبیل ...
بازار سنتی خلخال نیاز به ساماندهی دارد
خیابان مسدود کارگر جنوبی و منطقه قدیمی قلعه باشی خلخال برطرف شده و این طرح با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان به زودی توسط شهرداری خلخال اجرا خواهد شد. فرماندار خلخال با اشاره به نقش ارزنده بازار در شکل گیری انقلاب و پشتیبانی از هشت سال دفاع مقدس ، حمایت از بازار را وظیفه مسوولان اجرایی شهرستان دانسته و افزود: در حمایت از بازار خلخال اجازه خرید لوازم مورد نیاز ...
پروژه های شهری خلخال با پیشرفت 90 درصدی در حال انجام است
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال ، علی درویشی صبح امروز در جلسه اتاق اصناف و اتحادیه های شهرستان خلخال که در محل مجمع امور صنفی این شهرستان با حضور نماینده خلخال در مجلس، فرماندار و رئیس شورا اسلامی و روسای اتحادیه ها و بازاریان برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری شهرداری خلخال 20 پروژه بزرگ شهری را آغاز کرده بود و این طرح ها با پیشرفت 90 درصدی در شهرستان خلخال در حال انجام است. وی ...
50 میلیارد تومان مطالبات گندم کاران اردبیلی پرداخت شد
استان 28 درصد است و یک سوم اشتغال استان در بخش کشاورزی است. سروی با بیان اینکه با تمام بضاعت سعی مان بر این است تا از ظرفیت های علمی و کارآمد مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در تغییر الگوی کشت و توانمندی این بخش بیشتر استفاده کنیم، بیان کرد: در 10 شهرستان برنامه الگوی کشت را در حال اجرا داریم که نتایج آن در آینده ملموس تر خواهد بود. این مسئول توزیع 72 تن پیازچه زعفران، 25 هزار اصله ...
راه اندازی رشته های فنی و حرفه ای تقاضا محور در استان اردبیل
راه اندازی خواهد شد. وی گفت: راه اندازی رشته های آموزشی تولید محصولات گلخانه ای ، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی و غذایی ، مشاغل خانگی و آموزش های فناوری های راهبردی در حوزه انرژی های نو از جمله برنامه های در دست اقدام مرکز آموزش فنی و حرفه ای استان در اجرای طرح راه اندازی رشته های آموزشی تقاضا محور است. به گزارش ایرنا ، علی نظری ، فرماندار خلخال نیز در این نشست با اشاره به تاثیر آموزش های مهارت فنی در حل مشکل بیکاری خواستار ایجاد دوره های عالی کارآفرینی و اشتغال در مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان شد. 7119/6018/ ...
نحوه هزینه کرد اعتبارات طرح احیای دریاچه ارومیه شفاف سازی شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید نحوه هزینه کرد اعتبارات طرح احیای دریاچه ارومیه شفاف سازی شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هم نوا به نقل از مهر،حجت الاسلام محمد باقری بنابی در همایش احیای دریاچه ارومیه و اصلاح الگوی کشت که در شهرستان بناب برگزار می شد، افزود: باید مسئولان ستاد احیا به صورت شفاف نحوه هزینه کرد اعتبار 21 هزار میلیارد ریالی احیای دریاچه ارومیه را اعلام ...
نرخ تورم در دولت تدبیر و امید در استان یزد 22 درصد کاهش داشته است
، ایتالیا، استرالیا و آلمان جذب شده است و شهرستان های یزد، اردکان، میبد ، خاتم و مهریز موفق سرمایه گذاری خارجی شده اند. وی با بیان اینکه استان یزد در زمینه سرمایه گذاری خارجی دارای تجربیات خوبی است تصریح کرد : 80 فرصت سرمایه گذاری در حوزه صنعت، میراث فرهنگی و گردشگری ، کشاورزی و عمران شهری توسط این مرکز انجام شده است. این مسئول تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی، تولیدی و اقتصادی را از ...
بهره برداری از چند طرح عمرانی در شهرستان چگنی در هفته دولت
اینکه 23 روستا در شهرستان چگنی تا امروز از نعمت گاز برخوردار شدند، اظهار کرد: تا پایان سال جاری شبکه گذاری گاز بالغ بر 60 روستا از 135 روستا بالای 20 خانوار آغاز و یا در دستور کار قرار می گیرد. فرماندار شهرستان چگنی افزود: در هفته دولت،همچنین کارخانه تولید آسفالت، کارخانه تولید شن وماسه ویسیان، کانال آب بر کشاورزی و باغات درسطح شهرستان چگنی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان ...
بهره برداری از چند طرح عمرانی در شهرستان چگنی در هفته دولت
امروز از نعمت گاز برخوردار شدند، اظهار کرد: تا پایان سال جاری شبکه گذاری گاز بالغ بر 60 روستا از 135 روستا بالای 20 خانوار آغاز و یا در دستور کار قرار می گیرد. فرماندار شهرستان چگنی افزود: در هفته دولت،همچنین کارخانه تولید آسفالت، کارخانه تولید شن وماسه ویسیان، کانال آب بر کشاورزی و باغات درسطح شهرستان چگنی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان افتتاح و به بهره برداری رسید. وی با ...
جلسه ستاد بزرگداشت هفته تعاون در مهریز برگزارشد
به گزارش دهقانی زاده خبرنگار یزدفردا از مهریز جلسه ستاد بزرگداشت هفته تعاون با حضور زارع رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهریز،مرادیان نماینده فرماندار و جمعی از مسئولین و مدیران شرکتهای تعاونی در روز سه شنبه مورخ 10/6/94 در محل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مهریز برگزار شد. در این جلسه زارع ضمن تبریک به مناسبت هفته تعاون افزود:با توجه به قرار گرفتن در آستانه هفته ...
برگزاری نشست خبری به مناسبت هفته دولت با شهردار مهریز
به گزارش دهقانی زاده خبرنگار یزد فردا از مهریز "محمدرضا زارعیان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان به مناسبت هفته دولت برگزار شد به ارائه گوشه ای از عملکرد شهرداری مهریز در یکسال گذشته پرداخت و گفت: در یک سال گذشته در راستای عمران و آبادانی شهر مهریز 17000 متر از معابر مهریز جدولگذاری، 24000 متر مربع از معابر و خیابان های سطح شهر زیرسازی و ...
110 میلیارد ریال برای پروژه های نیمه تمام تایباد اختصاص یافت
درنظر گرفته شد. وی ادامه داد: ساماندهی گلزار شهدا، توسعه شبکه آبرسانی شهرهای مشهد ریزه و کاریز، توسعه شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان، تجهیز بخش های مختلف بیمارستان خاتم الانبیا (ص)، بهسازی و توسعه جاده های شهرستان، لایروبی قنوات روستاها، ساماندهی اراضی شهرستان و مطالعه طرح جامع گرشگری شهرستان از مهمترین پروژه هایی است که اعتبارات ماده 180 به آنها تعلق گرفته است. وی از مسوولین ادارات شهرستان خواست نظارت ...
وضع کمبود آب فراتر از بحران است / عدم کاشت محصولات با نیاز بالا به آب از اول مهر
به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، ولی الله فرجی اللهی عصر امروز در همایش احیای دریاچه ارومیه و اصلاح الگوی کشت که با حضور رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، جمعی از مسئولان و کشاورزان منطقه توسط نظام مهندسی کشاورزی شهرستان بناب تشکیل شده بود؛ با بیان اینکه این دولت در صدد احیای دریاچه ارومیه است و تاکنون نیز قدم های خوبی برای احیای آن برداشته شده است؛ اظهار داشت: بحران آب چه شرب و چه ...
افتتاح بیش از 15 پروژه عمرانی شهری و روستایی در فریدن + تصاویر
در هفته مذکور بود که با حضور برخی مسئولان استانی، امام جمعه فریدن، نماینده مردم فریدن بزرگ در مجلس، فرماندار شهرستان و دیگر مسئولان ادارات منطقه صورت گرفت. به دنبال اجرا و بهره برداری این طرح ها به سراغ فرماندار این شهرستان رفتیم که گزارشی از روند و چگونگی آن ارائه داد. اسفندیار تاجمیری در این راستا به تشریح جزئیات پروژه های اجرایی در این هفته پرداخت و اظهار کرد: در آخرین روز ...
تپه های مسیر بی آر تی تبریز
...> شهردار تبریز با تاکید بر اینکه به زودی و با اتمام مراحل بهسازی مسیر بی.آر.تی، این خط به محور رضایتمندی مردم تبدیل می شود، خاطرنشان کرده بود: علاوه بر اجرای طرح بهسازی و مناسب سازی تا پایان سال ( 1392) و با نصب 60 سایه بان مدرن، شیک و مجهز در ایستگاه های این مسیر، بر زیبایی های خط بی.آر.تی افزوده خواهد شد و از این طریق آسایش و آرامش شهروندان نیز ارتقا می یابد. پیش از این نیز سعید حاجی زاده ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...