سایر منابع:
سایر خبرها
ضیاءآبادی:زیارت عاشورا تمرین ظلم ستیزی است
السلام هدفی است که باید در زندگی امتی که با زیارت عاشورا سر و کار دارد ظاهر شود. آن هم برائت فکری و قلبی و عملی و نه تنها لفظی و ذهنی که اثری ندارد. آیا ما از خواندن زیارت عاشورا این هدف را می طلبیم و تعقیب می کنیم یا تنها آن را می خوانیم و همان خواندن را هدف می دانیم و جز آن مطلوبی نداریم؟! آیا مقصود از دشمنان اهل بیت علیهم السلام تنها یزید و ابن زیاد و شمر 1400 سال پیش است؟ آری ما ...
چهارم محرم"در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای ...
در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود. عبیداللّه به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی سفیان را آزمودید و آنها را چنان که می خواستید، یافتید! و یزید را می شناسید که دارای سیره و طریقه ای نیکو است! و به زیر دستان احسان می کند! و عطایای او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولی را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.وی برای مردم شام نیز عطایائی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم برای حرکت آماده باشند، و خود و همراهانش به سوی نخیله حرکت کرد و حصین بن نمیر و حجار بن ابجر و شبث بن ربعی و شمر بن ذی الجوشن را به کربلا گسیل داشت تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک نمایند. برخی از مورخین تعداد افرادی که به سپاه عمر بن سعد پیوستند را در 4گروه ذکر کرده اند که شامل: شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ و مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ این نیروها تا روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور داشته اند.در برخی از اسناد تاریخی هم تعداد لشکریانی که به عمربن سعد ملحق شدند را بیست هزار نفر ذکر کرده اند. حر بن یزید ریاحی آزاد مرد کربلا حر بن یزید بن ناجیه ریاحی، جد او، عتاب ، ندیم نعمان بن منذر ( پادشاه حیره ) و پسر عمویش، احوص، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود.حر از سران کوفه بشمار میرفت. عبید ا...ابن زیاد او رابرای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد. حر اولین کسی بود که راه را بر امام علیه السلام بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری نمود. حر علی رغم این که برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین علیه السلام مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید. در تاریخ آمده است: حر به امام حسین علیه السلام گفت: هنگامی که عبیدالله بن زیاد مرا به سوی شما روانه ساخت و از قصر بیرون آمدم، از پشت سرم صدایی شنیدم که می گفت: ای حر! شاد باش که به خیر رو می آوری. وقتی پشت سرم را نگاه کردم، کسی را ندیدم. با خود گفتم من به پیکار حسین علیه السلام می روم و این چه بشارتی است؟! هرگز تصور نمی کردم که سرانجام از شما پیروی خواهم کرد. (ابصار العین، صفحات 115 و 116) بعد از توقفگاه عقبه ، کاروان امام حسین یکسره تا منزل شراف رفت. هنگام سحر، امام به جوانان فرمان داد آب فراوان با خود بردارند و به راه بیفتند. نیمه های روز، همچنان که راه می رفتند، یکی از همراهان امام گفت: الله اکبر امام حسین علیه السلام فرمود: چرا تکبیر گفتی؟ عرض کرد: نخلستان دیدم. گروهی از اصحاب گفتند: به خدا سوگند، ما هرگز در این سرزمین، درخت خرما ندیده ایم. امام فرمود: پس چه می بینید؟ گفتند: به خدا سوگند آنچه می بینیم، تعداد زیادی اسب است. فرمود: به خدا من نیز همان را می بینم. آن گاه فرمود: اینجا پناهگاهی نداریم که به آن پناه ببریم؟ برخی از اصحاب گفتند: بله، داریم. توقفگاه ذوحسم سمت چپ ماست. اگر به آن جا برویم، تپه ای است که می توان از یک سو با این لشگر مواجه شد. امام به راه افتاد و اصحابش نیز به دنبالش به سوی ذوحسم رفتند. چیزی نگذشت که گردن اسبان نیز از دور پیدا شد. لشگریان ابن زیاد، چون دیدند کاروان امام حسین علیه السلام، راه خود را کج کرده است، آنان نیز راه خود را کج کردند و برای تصرف ذوحسم شتاب کردند اما کاروان امام زودتر به انجا رسید و آن را تصرف کرد. عصر شده بود و امام حسین علیه السلام و لشگر حر در راه کربلا در برابر هم قرار گرفته بودند. امام به سپاهش فرمود آماده رفتن شوند، آن گاه به منادی خود فرمود برای نماز عصر اذان بگوید. پس از نماز، امام حسین علیه السلام رو به لشگریان حر کرد و پس از حمد و ثنای خدا فرمود: اگر از خدا بترسید و حق را برای اهل آن بدانید، خداوند خشنود خواهد شد. ما خاندان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و از اینها به فرمانروایی بر شما سزاوارتریم. اینها مدعی چیزی هستند که به ایشان تعلق ندارد و به زور و ستم در میان شما رفتار می کنند. اگر فرمانروایی ما را خوش ندارید و می خواهید درباره حق ما نادان بمانید و نظرتان چیزی غیر از آن است که در نامه هایتان به من نوشتید و فرستادگان شما به من گفتند، اکنون باز می گردم. حرّ گفت: به خدا سوگند، من نمی دانم این فرستادگان و این نامه ها که می گویی چیست؟ امام به یکی از یارانش فرمود: ای عقبة بن سمعان! آن دو خورجین را که نامه های ایشان در آن است بیرون بیاور. عقبه نامه ها را آورد و جلوی امام خالی کرد. حر گفت: ما از آن کسان نیستیم که این نامه ها را به تو نوشته اند. ما فقط دستور داریم که از وقتی تو را دیدیم، از تو جدا نشویم تا به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد ببریم. امام حسین فرمود: این آرزویی بیش نیست و محال است من با تو نزد عبیدالله بروم. امام حسین علیه السلام پس از آن که نماز عصر را در ذوحسَمَ به جا آورد و با لشگریان حرّ احتجاج نمود، به اصحاب خود دستور داد: به سوی مدینه باز گردید. اما لشگر حر از بازگشت آنان جلوگیری کرد. حسین علیه السلام به حر فرمود: مادرت به عزایت بنشیند! از ما چه می خواهی؟ حرّ گفت: غیر از شما، هر کس از تبار عرب بود و چنین می گفت، من نیز می گفتم مادرش به عزایش بنشیند، ولی به خدا نمی توانم نام مادر تو را جز به نیکی ببرم. امام حسین فرمود: از من چه می خواهی؟ گفت: می خواهم شما را نزد امیر عبیدالله بن زیاد ببرم. فرمود: به خدا من همراه تو نخواهم آمد. حرّ گفت: من نیز به خدا سوگند، دست از تو بر نخواهم داشت. این سخنان سه بار میان امام و حرّ رد و بدل شد و سرانجام حر گفت: من دستور جنگ با شما را ندارم. اما دستور دارم از شما جدا نشوم تا با من به کوفه بیایید. اکنون که از آمدن به کوفه خودداری می کنید، پس راهی را در پیش بگیرید که نه به کوفه برود و نه به مدینه؛ و نه حرف من باشد، نه حرف شما؛ تا در این باره نامه ای به عبیدالله بنویسم. شاید خدا راهی پیش آرد که سلامت دین من در آن باشد و درباره ی شما مرتکب گناهی نشوم. اینجا بود که امام علیه السلام از راه قادسیه (که به کوفه می رفت) به سمت چپ حرکت کرد و حر و همراهانش نیز به دنبال او به راه افتادند. امام حسین علیه السلام پس از رویارویی با حرّ و لشگریانش و اصرار حر بر رفتن امام به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و اصرار سرسختانه امام بر بازگشت به مدینه، تصمیم گرفت راه سومی را پیش گیرد. بنابراین حرکت کرد و حر و لشگریانش نیز در پی او به راه افتاد. حرّ پیوسته به امام علیه السلام می گفت: ای حسین! به خدا سوگند اگر جنگ کنی، کشته خواهی شد! امام حسین می فرمود: مرا از مرگ می ترسانی؟ آیا گمان می کنید اگر مرا بکشید، کارهای شما رو به راه و خاطرتان آسوده خواهد شد؟ اشتباه می کنید! من در پاسخ شما همان چیزی را می گویم که برادر اوس به پسر عمویش گفت. آن هنگام که اوس می خواست به یاری رسول خدا برود و پسر عمویش او را می ترساند و می گفت: کجا می روی؟ کشته خواهی شد. اوس در پاسخش سه بیت شعر خواند: من می روم و مرگ برای جوان ننگ نیست، آن هنگام که نیتش حق باشد و در حال ایمان به اسلام بجنگد. و در راه مردان صالح و شایسته جانبازی کند و از نابودشدگان در دین جدا گشته، به گنهکاری پشت کند. پس در این صورت اگر زنده ماندم، پشیمان نیستم و اگر مردم، بابت تو که زنده خواهی ماند و بینی ات به خاک مالیده خواهد شد، سرزنشی بر من نیست. حر بن یزید با شنیدن این حرف ها دانست که امام حسین تن به کشته شدن داده ولی تن به خواری و تسلیم شدن به ابن زیاد نداده است. از این رو خودش را کنار می کشید و با همراهان خود می رفت تا اینکه حسین علیه السلام به منزل عذیب الهجانات رسید. حر بن یزید ریاحی هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با حسین علیه السلام مصمم است، به عمر بن سعد گفت: آیا با حسین جنگ خواهی کرد؟ عمر پاسخ داد: آری، به خدا سوگند جنگی کنم که آسان ترین اتفاقش افتادن سرها و بریده شدن دست ها باشد. حر گفت: آیا پیشنهادش راضی تان نکرد؟ ابن سعد گفت: اگر به دست من بود می پذیرفتم، ولی امیر تو، عبیدالله، نپذیرفت. حرّ که دید ابن سعد در جنگ با امام علیه السلام مصمم است، عقب رفت و در کنار لشگر ایستاد. مردی از قبیله ی او به نام قره بن قیس به او گفت: امروز اسب خود را آب داده ای؟ حر گفت:نه. گفت: نمی خواهی بدهی؟ من نیز اسبم را آب نداده ام و اکنون می روم آبش دهم. حرّ از آن جا که ایستاده بود کناره گرفت و اندک اندک به سوی سپاه حسین علیه السلام رفت. مهاجر بن ادس (که در لشگر عمر سعد بود) به او گفت: ای حرّ می خواهی چه کنی؟ می خواهی حمله کنی؟ حرّ پاسخی نداد و لرزه اندامش را فرا گرفت. مهاجر گفت: به خدا کار تو مرا به شک انداخته است. من در هیچ جنگی تو را به این حال ندیده بودم. هرگز ندیده بودم این گونه از ترس جنگ بلرزی. اگر به من می گفتند دلیرترین مردم کوفه کیست، تو را نام می بردم. پس این چه حالی است که در تو می بینم؟! حر گفت: به خدا سوگند خود را در میان بهشت و جهنم می بینم و جهنم را بر نمی گزینم گرچه پاره پاره شوم و مرا بسوزانند. این را گفت و اسب خود را هی کرد و به حسین علیه السلام پیوست. حّر هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با امام حسین علیه السلام مصمّم است، به سپاه حسینی پیوست و به امام گفت: فدایت شوم ای پسر رسول خدا! من همان کسی هستم که تو را از بازگشت به وطنت بازداشتم و همراهت آمدم تا تو را ناچار کردم در این سرزمین توقف کنی. گمان نمی کردم پیشنهاد تو را نپذیرند و به این سرنوشت دچارت کنند. به خدا اگر می دانستم کار به این جا می کشد، هرگز به چنین کاری دست نمی زدم. اکنون از کرده ام به سوی خدا توبه می کنم. آیا توبه من پذیرفته است؟ حسین علیه السلام فرمود: آری، خداوند توبه تو را می پذیرد. اکنون از اسب پایین بیا. حر گفت: من سواره باشم برایم بهتر است از این که پیاده شوم. می خواهم همچنان که بر اسب خود سوار هستم، ساعتی با دشمن برای یاری ات بجنگم تا کشته شوم. سخنان حرّ خطاب به سپاهیان یزید حرّ پس از آنکه به سپاه امام حسین علیه السلام پیوست و توبه کرد، در برابر لشگر عمر بن سعد ایستاد و گفت: ای مردم کوفه، مادرتان در سوگتان بگرید! این بنده ی صالح خدا را فرا خواندید و هنگامی که به سوی شما آمد، دست از یاری او برداشتید؟ شما که می گفتید در یاری او با دشمنانش خواهیم جنگید، اکنون رو در روی او ایستاده اید و می خواهید او را بکشید؟ راه نفس کشیدن را بر او بسته اید، از هر سو محاصره اش کرده اید و از رفتنش به سوی سرزمین ها و شهرهای الهی جلوگیری می کنید. حسین همچون اسیری است که در دستان شما گرفتار شده؛ نه می تواند سودی به خود برساند و نه زیانی را از خود دور کند. آب فرات را که یهود و نصاری و مجوس از آن می آشامند و سگان و خوک های سیاه در آن می غلتند، بر روی حسین و زنان و کودکان و خاندانش بسته اید، تا جایی که آنان از فرط تشنگی به حال بیهوشی افتاده اند. چه بد رعایت محمد صلی الله علیه و آله را درباره فرزندانش کردید! خدا در روز تشنگی محشر، شما را سیراب نکند! . ظاهرا حر با اذن امام حسین اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابه ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین توبیخ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد حسین بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد. رجز او چنین بود: اضرب فی اعناقکم بالسیف انی انا الحر و ماوی الضیف اضربکم و لا اری من حیف عن خیر من حل بارض الخیف که حاکی از شجاعت او در شمشیر زنی در دفاع از حسین و حق دانستن این راه بود. حسین بن علی بر بالین حر رفت و به او گفت: توهمانگونه که مادرت نامت را حر گذاشته است، حر و آزاده ای، آزاد در دنیا و سعادتمنددر آخرت! انت الحر کما سمیتک امک، و انت الحر فی الدنیا و انت الحر فی الآخرة و دست بر چهره اش کشید.حسین با دستمالی سر حر را بست. پس از عاشورا بنی تمیم او را بیرون کربلا دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، جایی که در قدیم به آن نواویس می گفته اند. درباره فرزندان حضرت زینب (سلام الله علیها) در منابع تاریخی آمده است که عون و محمد فرزندان عبدالله بن جعفر بودند. این دو برادر به میدان آمده و هر یک جداگانه وفاداری خویش را تا مرز شهادت به امام زمانشان ابراز داشتند. ابتدا محمد در حالی که اینگونه رجز می خواند وارد میدان شد: به خدا شکایت می کنم از دشمنان قومی که از کوردلی به هلاکت افتادند. نشانه های قرآنی که محکم و مبیّن بود، عوض کردند و کفر و طغیان را آشکار کردند. جمعی از سپاه کوفه به دست او کشته شدند و سر انجام عامر بن نهشل تمیمی، جناب محمد را به شهادت رساند. بعد از شهادت محمد، عون بن عبدالله بن جعفر وارد میدان شد و این گونه رجز خواند: اگر مرا نمی شناسید، من پسر جعفر هستم که از روی صدق شهید شد و در بهشت نورانی با بالهای سبز پرواز می کند، این شرافت برای من در محشر کافی است. نوشته اند تا بیست تن را به درک واصل کرد، آنگاه به دست عبدالله بن قطنه طائی به شهادت رسید. منقول است حضرت زینب(سلام الله علیها) زمانی که هر یک از بنی هاشم(ع) به شهادت می رسیدند، به کمک سید الشهدا (ع) برای تعزیت می آمد، ولی هنگام شهادت این دو بزرگوار پرده خیام را انداخت و از خیمه گاه خارج نشد. شهدای کربلا، در پایین پای حضرت حسین (علیه السلام) مدفونند و به احتمال قوی این دو دلداده نیز در همانجا پروانه شمع محفل حائر حسینی هستند. البته در 12 کیلومتری کربلا بارگاهی کوچک منصوب به عون ابن عبدالله وجود دارد که ملجأ زائرین است. برخی را عقیده بر این است که این مرقد یکی از نوادگان امام مجتبی (علیه السلام) به نام عون می باشد. گردآوری وتنظیم:مجید کریمی ...
جولایی: افزایش زندانیان غیرعمد از جلوه های فقر فرهنگی است
یک نگاه کلی تمامی این عزاداری ها که در محرم و صفر با جلالت خاص خود برگزار می شود باید درس آموزی از مکتب امام حسین (ع) باشد؛ باید سبک اسلامی را در بین ما ترویج دهد. جولایی با انتقاد از وضعیت جاده های کشور و آمار بالای تصادفات و تلفات رانندگی گفت: چرا یک مسلمان پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام باید بدون گواهینامه و بیمه نامه رانندگی کند و جان خود و دیگران را به خطر اندازد؟ چرا خیل جوانان ما را بی ...
قدرت های جهانی می دانند بدون کمک ایران امنیت منطقه برقرار نمی شود
با جریان های ظالم و جابر حاکم بر جامعه اسلامی آن روز، هدف امام حسین(ع) بود، گفت: آن امام همام وقتی دیدند ظلم و ستم در جامعه حاکم شده و مسیر زندگی مسلمانان با آمدن معاویه و یزید عوض شده و گوش آنها بدهکار حرف، نصیحت و اندرز نیست، به مبارزه علیه آنها برخاستند. هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه خاندان ابوسفیان تصور می کردند حکومتشان ابدی و مادام العمر است، خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) با قیام ...
آیت الله مکارم شیرازی: دشمن به دنبال ترویج قمه زنی و نفوذ در مجالس عزاداری سیدالشهداء است
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و اعضای شورای هیئت های مذهبی استان قم اظهار داشت: شهادت شهدای کربلا، سرمایه عظیمی به عالم اسلام داد؛ چنان که در زمان خودش سبب رسوایی خاندان بنی امیه شد. مرجع تقلید شیعیان افزود: خاندان بنی ...
هیأت ها چگونه می توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟
جهت گیری علمی و عملی علیه جبهه ی ظلم، یکی از عناصر ضروری و حیاتی نهضت امام حسین علیه السلام است و اگر این نباشد، اصلاً انقلاب امام حسین معنا ندارد. هرکس علاقه مند به نام و یاد امام حسین علیه السلام است، باید مرام حسین علیه السلام را پیاده کند. سیاست زدایی از هیئت ها، به تعبیر شهید مطهری در کتاب حماسه ی حسینی ، یعنی مسخ کردن هیئت ها، یعنی خنثی و بی اثر کردن هیئت ها و جالب است که خود شهید مطهری می ...
اعزام780مبلغ ویژه محرم به استان سمنان/ ساماندهی280مبلغ سنتی بانو
مراسم ویژه ماه محرم، همایش طلایه داران تبلیغ ویژه روحانیان و مبلغان با حضور آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران برگزار شده است که خوشبختانه این مهم مورد استقبال خوب روحانیان قرار گرفت. وی افزود: همچنین باید توجه داشت که هیئات مذهبی مجریان برنامه های ویژه ماه محرم و مساجد میزبانان این آئین معنوی هستند لیکن سازمان تبلیغات اسلامی سامان دهنده تمامی امور مربوط به هیئات مذهبی است که در این ...
به هنگام پیری مرانم ز پیش
ممنوع المنبر کردند. یک شعری که در آن زمان می خواندند این بود: خون بر شمشیر پیروز است. دستگاه هم منظور این شعر را می فهمید. ولی الحمدلله امروز آزادی وجود دارد و هدف این است که مجالس امام حسین طوری برگزار شود که مورد رضای امام زمان(عج) باشد. آخرین سوال این است که طی سال ها نوکری برای امام حسین(ع) چیزی از آنها دیده اید که برایتان عجیب باشد و تا الان یادتان مانده باشد؟ خدا همه ...
برخی اقدامات در مراسم عزاداری در شأن امام حسین (ع) نیست
منکر مکلف و مسئول بدانند. حیدری گفت: فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به اندازه ای مهم است که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به همراه خانواده گرامی خودشان متحمل مصائب کربلا شدند تا این فریضتین را احیا کنند. وی اظهار کرد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با قیام خود به تمام آزادی خواهان جهان در هر زمان و مکان درس ظلم ستیزی و ایستادگی را آموختند و به مسلمانان نشان دادند که بی تفاوتی ...
ثواب عزاداری و گریه بر مصائب امام حسین و دیگر امامان مظلوم علیهم السلام
در آن روز چیزی برای منزل خود ذخیره کند برکتی در آن نخواهد بود و روز قیامت با یزید و عبید اللّه ابن زیاد و عمر بن سعد لعنة اللّه علیهم در قعر دوزخ محشور خواهد شد. (امالی صدوق) □ ریان بن شبیب روایت می کند: من در روز اول محرم به حضور امام علی بن موسی الرضا علیه السّلام مشرف شدم. امام به من فرمود: ماه محرم ماهی است که در گذشته ها مردم زمان جاهلیت آن را محترم می شمردند و ظلم و جنگ را در آن ...
بسته پیشنهادی کتاب های عاشورایی برای اعضای کتابخانه های عمومی کشور
زندگانی و نهضت حسینی نگاشته شده است. نثر کتاب روان، رسا و امروزین است و نکات آموزنده و تحلیلی در کنار روایات تاریخی آمده است. همچنین زندگی و شخصیت امام حسین(علیه السلام) و فلسفه قیام و پیام عاشورا و شهادت ایشان و نتایج آن بررسی شده است و در این رهگذر، اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی جامعه اسلامی در این دوران را تحلیل و ارزیابی کرده اند تا نشان دهند که جامعه اسلامی دورمانده از تربیت ...
نخل برداری یزدی های از نگاه جهانگردان و مورخان
و آب خود مایه گذاشته اند و دسته جمعی، این عماری سنگین وزن را ساخته اند تا در ایام عزاداری، نمایشی شایسته شهر خود بدهند علاوه بر ارداتمندان استان یزد به مراسم عزاداری امام حسین(ع) بسیاری از توریستهای کشورهای خارجی و حتی مردم سایر نقاط کشورمان برنامه سفر خود را به نحوی تنظیم می کنند که در روز عاشورا در استان یزد باشند زیرا مراسم نخل گردانی را یکی از پرشور ترین مراسم عزاداری ...
فلسفه عزاداری سیدالشهدا از منظر آیت الله مکارم
کمترین هزینه می تواند توده های میلیونی را حول یک محور جمع کند، همین مراسم عزاداری حسینی است. احیاء اهداف امام حسین(علیه السلام)در ظلم ستیزی بدیهی است از جمله اهداف و عوامل برپایی عزاداری، زنده نگه داشتن تاریخ امام حسین علیه السلام و هدف او، یعنی مبارزه با ظلم و ذلّت است، لذا باید عزاداری به گونه ای محقق گردد که همگان را به اهداف آن پیشوای بزرگ آشنا سازد که عزاداری، حمایت از مکتب امام ...
بیش از 7 هزار قربانی در حادثه منا/ شناخت دشمن یکی از مهمترین مقوله هاست
مدیران و معلمان به نسل جدید است گفت: دشمن شناسی یکی از اهداف مهم است که امروزه نسل جوان باید بدان توجه داشته باشند. مصطفوی تصریح کرد: شناخت دشمنان و روش های آنان یکی از مقوله های مهمی است که امروزه باید مسئولان بدان توجه کرده و برای مقابله با آن مدیریت و برنامه ریزی کنند. این مقام مسئول به قیام امام حسین( علیه السلام ) اشاره و خاطرنشان کرد: قیام عاشورا به دلیل شناخت حق و باطل ...
دین آدم را فکور و عمیق بار می آورد
به گزارش افکارخبر ، امسال هشتمین سالی است که حجت الاسلام علیرضا پناهیان سخنران دهۀ اول محرم هیئت دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) -هئیت میثاق با شهدا- است و میثم مطیعی نیز مانند سالهای گذشته عهده دار مداحی این بزرگترین مجلس عزاداری دانشگاهی در منطقۀ شمال غرب تهران است. بخش هایی از دومین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع نزدیک شدن به خدا را در ادامه می خوانید ...
امام حسین با خون خود اسلام را حفظ و جاهلیت جدید را رسوا کرد
بود که مساله نه فقهی است و نه اصولی بود، و نه کلامی بود، و نه بحث و بررسی اجتماعی بود، و نه یک ماجرای سیاسی تفصیلی بود تا بخواهند بروند و این مشکلات را حل و فصل کنند، برای امام حسین علیه السلام این نتیجه حاصل شد که وجود و حضور یزید بن معاویه با این خصوصیات به عنوان حاکم بر مسلمانان و بخصوص در این جایگاه ، این امر را به مثابه خطری برای اسلام به عنوان یک دین دیدند و همچنین این مساله را برای ...
تناقض حجاریان درباره عاشورا و شهادت !
به گزارش افکارخبر ، سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح طلب و کسی که گفته می شود تئوریسین جریان سیاسی خاص است، در اشاره به یادداشت جنجالی فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین خود که با موضوعیت عقلانی تر شدن عملکرد ائمه اطهار پس از حادثه عاشورا ! نگاشته شد، اظهار کرد: ابداً حرف من این نبود که عاشورا مغایر عقل بود. شما این روایت را شنید ه اید که ائمه "مصابیح الدجی و سفن النجاه"ولی درباره امام حسین ...
تحریفها و انحرافها در تاریخ نگاری عاشورا
و از معرکه جان سالم بدر برد. جالب اینکه مورخان نخستین، بخش مهمی از روایات مربوط به روز عاشورا را از زبان همو نقل کرده اند. البته، برخی از افرادی که در سپاه دشمن حضور داشتند، نیز بر اثر غرور و یا به جهت تنبه و بیداری وجدان، به افشای وقایع عاشورا پرداختند که حمید بن مسلم یکی از آنهاست. به هر حال این روایات به همت دو تن از شاگردان برجسته امام صادق(علیه السلام) به نامهای لوط بن یحیی معروف ...
آیت الله مکارم شیرازی: خطر نفوذ نرم دشمنان در هیئت های مذهبی جدی است
دوران غیبت صغری و کبری، علما سعی کردند این شعله همچنان روشن بماند. این مرجع تقلید به دشواری های عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: در زمان رضاخان کسی جرأت نداشت در ایام عاشورا، مجلس عزاداری برگزار کند و مردم برای عزاداری، درب اتاق ها را می بستند و پرده را پایین می افکندند و عزاداری می کردند، اما امروز عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) فراگیر شده و حتی به لبنان، لندن ...
عاشورا درس مبارزه است نه مذاکره
سپاه یزید بپیوندد. آیت الله اشکوری با بیان اینکه عاشورا درس مبارزه است نه مذاکره ابراز کرد: واقعه کربلا جنگ تمام عیاری بین ایمان و کفر بود و اگر امام حسین(ع) به دنبال تسلیم و پذیرش ظلم بود که دیگر نیاز به جنگ نداشت. وی یادآور شد: گفت و گوی های سیدالشهدا با عمر بن سعد و لشکریانش از موضع قدرت بود و با هدف هدایت آن ها صورت گرفت نه اینکه امام از برخی مواضع کوتاه بیاید تا آن ها دست ...
درس بزرگ کربلا؛ آرامش و رضایت نتیجه گذشت در زندگی است
می زنند و از راحت طلبی ها به سادگی عبور می کنند. به عنوان نمونه یکی از دلایل بزرگی جایگاه امام حسین علیه السلام در یاد و خاطره انسانهای جهان٬ گذشت او است. امام حسین علیه السلام برای اینکه به هدف خود که احیای دین حیات بخش اسلام بود٬برسد دست به کارهای بزرگی زده و از مهم ترین و با ارزشترین دارایی های خود گذشته است. تقریبا امام حسین علیه السلام از تمام هستی خود در راه هستی آفرین گذشت ...
181 موقوفه با نیت امام حسین(ع) در گیلان وجود دارد
.../7/26 - 12:24 494731 حجت الاسلام ولی عادلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اظهار کرد: در استان گیلان سه هزار موقوفه به نیات مختلف وجود دارد. وی نیات مرتبط با عزاداری امام حسین (علیه السلام) را یکی از نیات مهم موقوفات کشور اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد 181 موقوفه با نیت امام حسین(علیه السلام) است. حجت الاسلام ...
هماهنگی در مورد برجام در سطوح کلان نظام انجام شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اتمام سخنرانی خود در مراسم نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر که امروز (یکشنبه 26 مهرماه) در برج میلاد تهران برگزار شد درباره روند بررسی برجام در مجلس گفت: حدود 3 سال است برجام در رأس امور کشور قرار دارد که یک سال این مذاکرات در دولت قبل و 2سال آن در دولت فعلی برگزار شده است. رئیس مجلس شورای ...
مرجعی که سفیر انگلیس را خوار کرد
ه گزارش خبرگزاری فارس ، آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) در تازه ترین نشست اخلاق خود به موضوع بررسی علل واقعه عاشورا و تاریخ کربلا با محوریت هشدار پیامبر اکرم(ص) برای روزی که ابهت مسلمین فرو می ریزد! در مهدیه القائم المنتظر(عج) پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: *علّت واقعه کربلا: نبود اعتقاد به باطن دین عرض کردیم علّت واقعه و جریان کربلا و امثال آن ...
فرهنگ مقاومت هویت دینی را احیا می کند
اروپایی به دین اسلام خبر داد و یادآور شد: امروز مسیحیان در جلسه های مسلمانان حضور پیدا می کنند و باید دفاع عقلانی از دین داشته باشیم . نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه عاشورا باید عقلانی ارائه شود، خاطرنشان کرد: می توانیم منطق دفاع از عاشورا را به طور قوی و محکم به جامعه بشری ارائه کنیم . وی جهاد را دفاع عقلانی از دین خواند و اظهار کرد: جهاد را در قالب ...
لبیک یا حسین مفهومی به وسعت قرن ها
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند روزی است بوی محرم کوچه پس کوچه های شهرهای کشور را فرا گرفته و هر کسی به طریقی خود را برای خدمت به امام حسین (ع) آماده می کند. 1376 سال از واقعه ای که درس آزادگی و ظلم ستیزی را به همه جهانیان آموخت، می گذرد و اگر امام حسین (ع) در 1376 سال قبل غریبانه مبارزه کرد، امروز نه تنها تمام ایران اسلامی بلکه بسیاری از کشورهای جهان، امام حسین (ع) را به خوبی می ...
سه تفاوت امام خمینی(ره) با سایر علما
رسای اندیشه - در مورد جریانی در حوزه صحبت کردید که با دید محدود خود مواضع تندی علیه مقدسات اهل سنت می گیرند، و به شیعه هراسی دامن می زنند. در مقابل دیدگاه نظام اسلامی ایران است که در افق جهانی تمام مصالح و مفاسد و سیاست های کلان را در نظر می گیرد. به نظر شما ریشه و مبانی این دو جریان را در کجا باید جستجو کرد؟ ممکن است ما دو افق متفاوت در حوزه داشته باشیم. یک افق، تشی ...
سنتی ماندگار از زنان کهگیلویه و بویراحمدی + عکس
، در مصائب حضرت اباعبدالله(علیه السلام)، عزاداری زنان لُر، چگونه است؟ مراسمات مذهبی و عزاداری اهرمی قدرتمند است که توانایی ها و قابلیت های بی شماری دارد. در سایه این مراسم می توان حرکت های عظیمی آفرید و از آن بهره برداری های بسیار کرد. نباید اهداف کلی نهضت عاشورا در پس این مراسم به فراموشی سپرده شود، چنان که امام خمینی(رحمة الله) می فرماید: شما انگیزه این گریه و این اجتماع در ...
آیا حضرت قاسم(ع) در واقعه کربلا، نامزد بود؟
...: قاسم بن الحسن علیه السلام در واقعه ی کربلا به پانزده سالگی نرسیده بود. طبری می گوید: قاسم ده سال داشت و در مقتل ابی مخنف آمده: قاسم در کربلا چهارده ساله بود.[1] علامه مجلسی بر این باور است که ماجرای عروسی قاسم سند معتبری ندارد. منشأ این حکایت دو کتاب است؛ یکی منتخب المراثی، اثر شیخ فخرالدین طریحی نویسنده ی مجمع البحرین و دیگری روضة الشهدا، نوشته ی ملاحسین کاشفی صاحب انوار سهیلی ...
ولایت؛ کلید اصول دین/رمز مصونیت اعتقادات از نفوذ یهود چیست؟
به گزارش خبرگزاری مهر ، متن سخنان آیت الله قرهی در شب دوم محرم در پی می آید. یک دلیل عمده اتّفاقات مصیبت بار عاشورا جریان کربلا و اتّفاقات مصیبت بار عاشورا، دو دلیل عمده دارد که یکی از آن دلایل، این است: مردم باور به این که باید امّت باشند، نداشتند و اصلاً انحراف از همین جا شروع می شود. وقتی باور نکنند که امّت هستند، معلوم است امام به عنوان امام نخواهد بود. البته ...