سایر منابع:
سایر خبرها
روز هفتم ماه محرم بر امام حسین و یاران ایشان چگونه گذشت؟
مردی به نام عبدالله بن حصین ازدی فریاد برآورد: ای حسین !به خدا سوگند دیگر قطره ای از آب را نخواهی نوشید تا از عطش جان دهی. امام حسین (علیه السلام) فرمودند :خدایا او را از تشنگی بکُش و هرگز او را مشمول رحمت خود قرار مده! حمیدبن مسلم ( ازجمله کسانیکه درلشکر عمرسعد بود و پاره ای از وقایع عاشورا را از او نقل کرده اند) می گوید: قسم به آن خدایی که جز او پروردگاری نیست، دیدم که عبدالله حصین ...
بیست و هفت رویداد تا رسیدن یزید به حکومت - زمینه های نهضت عاشورا
پدرت را کشتیم. آنها را حنوط و کفن کردیم و بر آنها نماز گزاردیم و دفن کردیم. امام فرمود: به پروردگار کعبه سوگند اگر پیروان تو را بکشیم نه کفن و نه حنوط خواهیم کرد و نه بر آنان نماز می خوانیم و دفن می کنیم. برخی نیز بیعت با یزید و مخالفت امام را موضوع گفت و گو دانسته اند. رویداد هجدهم: ملاقات معاویه با عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر. عبدالله بن زبیر گفت: اگر همه بیعت کنند من نیز بیعت ...
در کربلا شهید غیر شیعه هم بوده است
کِندی ، معروف به ابوالشعثا کندی است. وی در لشکر عمر بن سعد بود. احتجاجات امام (ع) هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر 30 هزار نفری ایستاده اند، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین (ع) پیوست. نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته ام به یاری شما بیایم. هیچ ...
نهیب ابن زیاد به عمر سعد برای مهلت دادن به سیدالشهدا(ع)
ما سلام برسان و بگو: نیازی به امان شما نداریم. امان خدا برتر از امان فرزند سمیه است. نقل می کند که شمربن ذی الجوشن نامه ابن زیاد را برای عمربن سعد آورد و برای او خواند. عمر به او گفت: وای بر تو! تو را چه می شود؟! خدا خانه ات را ویران کند و آنچه را که با آن به نزد من آمدی، زشت گرداند! به خدا قسم من یقین دارم که تو رأی او را زده ای تا پیشنهاد مرا نپذیرد. تو کاری را که به اصلاحش دل بسته ...
نماد مبارزه با جهل و ظلم
نمی شوم تا مادامی که زبان شما مزاحم حکومت ما نباشد . او برای مشروعیت حکومت خود به این آیه قرآن تمسک می جست: قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء و با ترویج حکومت جبری خویش می گفت خدا خواسته است حکومت دست ما باشد! علامه امینی در جلد 13 الغدیر (ترجمه فارسی) داستانی را چنین نقل می کند: مردی به نام ابواسحاق می گوید شمر بن ذی الجوشن با ما نماز ...
بستن آب بر روی خیمه های امام حسین (ع)
وقایع نویسان واقعه عاشوراست نقل می کند که بعد از واقعه عاشورا (عبدا...بن حصین ازدی)بیمار شده به عیادتش رفتم ،خدا را شاهد می گیرم که آب می خورد اما سیراب نمی شد و بالا می آورد و این کار را دائما انجام می داد تا به هلاکت رسید!(عمرو بن حجاج)رئیس گروه محافظین فرات نیز با جسارت به ساحت مقدس امام حسین(ع) بی ادبی نموده و به ایشان زخم زبانها می زند مانع دست یابی ایشان و خانواده اشان به آب می شوند،در تاریخ ...
ممنوعیت استفاده از نهر فرات برای کاروان امام حسین(ع) به دستور عمر بن سعد (61ق)
...؛ میان حسین و آب فرات را فاصله بیاندازید و اجازه ندهید وی از آن آب استفاده کند، همان طوری که آن ها عثمان بن عفان را ازآب منع نمودند. ابن سعد بلافاصله عمروبن حجاج زبیدی را با پانصد سوار، مأموریت داد تا مانع استفاده ی امام حسین(ع) و یارانش از آب فرات گردند. این واقعه ی ناجوانمردانه، سه روز پیش از شهادت امام حسین(ع) بود. البته حضرت اباالفضل العباس(ع) از سیاهی شب استفاده می کرد و برای خیمه ها آب می ...
عشق است هیأت ملت
، در جوار این همه شهید منا، هنوز هم با بشکه های سعودی نرد عشق ببازند، امام راحل و شهدای ادوار انقلاب را رسما و علنا بپیچانند، ما اما حق حتی یک اعتراض هم نداریم! که اگر اعتراض کنیم، حواله مان می دهند به جهنم! واقعا کسی هست تصویر و تصور کند مظلومیت حزب الله را؟! چند روز دیگر یوم العیار عاشوراست و کمی بیشتر اگر به حضرات رو بدهیم یارای این وقاحت را خواهند داشت که از اخلاق سکولار بر فرق جواب نه به امان ...
عاشورا و غم بی پایانش - مجید امرایی *
و در کربلا چه غوغایی به پا بوده است ؟!!!. دیگر به سختی تشخیص اولیا خوان و اشقیا خوان ممکن است . همه همصدا شده اند و فریاد می زنند 'کو عباس، کو اصغر، کو اکبر .... نقش خوان حر، ابن زیاد، عمرابن سعد، حضرت عباس و امام حسین (ع) همصدا فریاد سر می دهند و حسین حسین کنان به دسته های سینه زن می پیوندند. شمر و ابن سعد زانوی غم به بغل گرفته و اشک می ریزد و در سویی دیگر نقش خوان حر سر بر شانه های عباس نهاده و ...
معرفت واجب فراموش شده!
(ع) روایت شده که فرمود : چون امام حسین (ع) به قطانیه رسیدند، دیدند خیمه ای بر پا است، فرمودند : این خیمه از کیست؟ گفتند : از عبیدالله بن حر جعفی است. امام حسین (ع) نزد او رفته و فرمودند : تو مرد گناهکار و خطاکاری هستی و خدا تو را به آنچه کرده ای مؤاخذه می کند، جز آن که در این ساعت، به سوی خدا باز گردی و مرا یاری کند. پس جدّم پیش خدا از تو شفاعت خواهد نمود. عرض کرد : یا بن رسول الله اگر ...
چه کسی در کربلا و روز عاشورا اذان گفت؟
تو نزدیک شده اند. به خدا سوگند تو کشته نشوی تا من به خواست خدا پیش از تو کشته شوم. دوست دارم پروردگار خود را در حالی دیدار کنم که این نمازی را که وقتش رسیده خوانده باشم. امام(ع) سر برداشت و فرمود: نماز را یاد آوردی، خدا تو را از نمازگزارانی که در یاد اویند قرار دهد، آری! اینک اوّل وقت نماز است . سپس فرمود: بخواهید از ما دست بر دارند تا نماز گزاریم . حصین بن تمیم گفت: نماز شما پذیرفته ...
اصول گرایی و اصلاح طلبی در نهضت حسینی
و اصول گرائی را فقط وسیله خود محوری ، انحصار طلبی و نفی رقیب قرار دادند. “تندرو ها”ی اصلاح طلبان در ایام حاکمیت دوم خرداد هر چه خواستند کردند از اصول تا فروع ، ریشه همه را زدند و حتی مقدسات را به سُخره گرفتند. تقلید را که یک امر عقلی بود و هست ، غیر منطقی جلوه دادند. عزاداری برای امام حسین را ارتجاعی و عقب ماندگی خواندند. حتی بعضی ها با دشمنان قسم خورده دست به یکی شدند و وجود امام زمان ...
نکته ها و آموزه های قیام حسینی
شود دست از یاری تو برنمی دارم . 13- مکتب حسین (ع) مکتب انسان ساز و هدایتگر است ، شخصیتی چون حر که چند روز قبل به عنوان امیر لشگر عمر سعد راه را بر امام می گیرد آنچنان متحول می شود که دست از دشمن برداشته و به سوی امام باز می گردد و از گذشته خود استغفار می کند و با استقبال بزرگوارانه امام روبرو می شود و برای جبران گذشته و تخریب روحیه دشمن اولین داوطلب حضور در میدان می ...
■ شبیه خوانی حربن ریاحی در گرمه برگزار شد / تصاویر
این راه بود. حسین بن علی (ع) بر بالین حر رفت و به او گفت: تو همان گونه که مادرت نامت را حر گذاشته است، حر و آزاده ای، آزاد در دنیا و سعادتمند در آخرت! پس از عاشورا بنی تمیم بدن مطهر حر را در فاصله یک مایلی از امام حسین (ع) دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، بیرون کربلا در جایی که در قدیم به آن نواویس می گفته اند. انتهای پیام/ ...
ما همه فلسطینی هستیم
. شِمر امروز را بشناس. قضیه فلسطین مربوط به یک ملت است. ملتی که او را به زور از خانه اش بیرون کرده اند . به راستی، حتی اگر با معیار دفاع از قبله اول مسلمین نیز به فلسطین ننگریم، ولی می توان آن را مصداق کامل مقاومت ملتی مظلوم در مقابل متجاوزانی جنایت پیشه دانست. مقاومتی برای کسب استقلال و حفظ تمامیت ارضی که با همه موازین استقلال طلبانه و ملی گرایانه نیز سازگار است. فلسطین از بحر تا نهر، حق ملی همه اقشار ...
سزای کسی که آرزو کرد امام حسین(ع) تشنه شهید شود
به زَحر بن قیس سپرد و فاصله میان خود و سپاه عمربن سعد را با سواران تیزچنگ و تیزرو پر کرد تا اخبار وقایع را لحظه به لحظه به او برسانند. * بستن آب بر امام(ع) طبری از قول حمیدبن مسلم نقل می کند که ابن زیاد به عمربن سعد نوشت: اما بعد، حسین و یارانش را از دسترسی به آب محروم کن. نباید قطره ای از آن بنوشند. همان طور که با آن مرد پرهیزگار پاک مظلوم، امیرالمؤمنین، عثمان بن عفان، رفتار ...
اگر تربت سیدالشهداء (ع) شفا می دهد، چه نیاز است به دکتر و دوا؟!
ربیع از امام صادق (ع) روایت می کند در بالای قبر حسین (ع) خاک قرمزی است که در آن شفای هر دردی جز مرگ است. (اصول کافی کلینی، جلد چهارم، صفحه 588 ) این کارشناس کلام اذعان کرد: خدا این شفای در تربت را منحصر در خاک امام حسین (ع) قرار داده اما شفا به دست خداست و ما این خاصیت را امری مستقل از اراده خدا نمی دانیم. همچنان که در روایات تصریح شده موقع خوردن تربت امام حسین (ع) بسم الله گفته شود و با ...
اسرارها نهفته به شور محرم است (گزارش روز)
حسین (ع) بود؛ چراکه آن حضرت اسوه ای ماندگار برای همه ملت های دربند شد که خواهان آزادی و نجات از ظلم و ستم ظالمان بودند.گاندی در این باره می گوید: من برای هند چیز تازه ای نیاوردم؛ فقط نتیجه ای را که از مطالعات و تحقیق هایم درباره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی(ع) پیمود.( نعمت الله حسینی ...
سنت های عزاداری در استان گیلان
کنار خانه قرار می دهند و تشتی که تا نیمه از گل انباشته شده بر روی منبر می گذارند و مقداری برنج در کنار تشت در ظرفی دیگر قرار می دهند. با غروب آفتاب، سوگوارانی که نیازی در دل دارند در حالی که 72 شمع و 72 دانه خرما به یاد 72 شهید دشت کربلا در دست دارند از چهل منبر می گذرند. سوگواران در کنار هر منبری که می گذرند شمعی را بر می افروزند و بر گل درون تشت فرو می کنند. سپس دانه ای خرما در کنار تشت می ...
معارف حسینی 2
تو همچون درخت و مرگ برگ از تو رستست ار نکویست ار بدست ناخوش و خوش هر ضمیرت از خودست مثنوی معنوی ،دفتر سوم و امام حسین (ع) با قیام جاودانه اش به زندگی و مرگ معنا می بخشدو می فرماید:" إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظّالِمِینَ إِلّا بَرَما ،(من مرگ را جز سعادت، و زندگی با ستمگران را بجز مایه ملالت و بدبختی نمی بینم) ،(مسندالامام الشهید ...
حتی یهودیان و مسیحیان هم مدیون أباعبدالله(ع) هستند
به هادی دارد. در آیه 7 سوره مبارکه رعد است که پروردگار عالم به حبیبشان می فرمایند: حبیب ما! جز این نیست که تو بیم دهنده ای، إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ و برای هر قومی، هدایت گری است. ذوالجلال و الاکرام انسان ها را یله و رها قرار نداد. همان طور که بارها بیان کردیم که این، یک سنّت الهی است که باید هادی از ناحیه خدا باشد و انسان ها نباید یله و رها باشند. لذا قبل از هبوط ...
نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر
هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب [...] هادی قبادی / میرملاس : با حلول سال 1437هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک 1376 سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد. نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت و اهمیت این انقلاب بزرگ تا آنجاست که پس از وقوع آنچه که در کربلا گذشت ، این موضوع تنها مورد توجه شیعیان و محبان بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا حضرت امام حسین علیه السلام نبوده است بلکه تمامی فرقه های اسلامی و حتی غیر مسلمانان نیز به بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف آن پرداخته و از درس های آموزنده مکتب عاشورا الهام گرفته اند و کربلا به کانون توجه تمامی انسان های بیدار و طالب حقیقت مبدل گشته و معمار بزرگ انقلاب عاشورا حضرت حسین بن علی علیهما السلام به عنوان سرور آزادگان عالم، اسوه و الگوی حق طلبی و باطل ستیزی بر تارک تاریخ بشر می درخشد . در گذر زمان و طی قرون متمادی ، شیعیان در احیای فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان والا مقام کربلا تلاشی وافر مبذول داشته اند که اوج آن ، الهام گرفتن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آن مکتب خون بار است و البته فلسفه توجه جامعه اسلامی به ویژه شیعی به نهضت حسینی به این خلاصه نمی شود بلکه به اصل امامت، ولایت، ضرورت شناخت و معرفت نسبت به اسوه ها و الگوی انسان های الهی که در خصوص سومین امام شیعیان به سبب ویژگی های واقعه استثنایی و منحصر به فرد کربلا و ابعاد گوناگونی که این جریان تاریخ ساز دارد و درس های بزرگی که نه تنها به جامعه اسلامی که به بشریت می دهد آن را در شرایط ممتازی بر صفحات تاریخ قرار داده است و به سبب همین درخشندگی و جذبه عشق حسینی است که همه ساله باشکوه تر از قبل در سراسر جهان اسلام عزای حسینی اقامه می گردد و چه بسیار کتاب ها که پیرامون آن به نگارش درآمده و اشعار و مراثی سروده شده است . سال ها می گذرد اما به مروز زمان این عشق و ارادت نه تنها به سردی نگراییده بلکه بر حرارت آن افزوده شده و این مضمون همان روایاتی است که از معصومین در مورد حرارت عشق حسینی در قلوب مومنین وارد شده است . در این نوشتار به برخی از عناوینی که با انقلاب عاشورا و پرچمدار این انقلاب بزرگ مرتبط است به صورت بسیار اجمالی اشاره می شود و بدیهی است که به دست آوردن تحلیلی جامع و صحیح ، در گرو توجه به تمامی ابعاد و جوانب این انقلاب و مطالعه و بررسی عوامل مختلف آن است : 1 – مقام امام حسین علیه السلام در نزد خدا ، انبیاء و اولیای الهی شناخت شخصیت این امام همام به عنوان بنیانگذار انقلاب عاشورا و محور این حرکت اسلامی در فهم صحیح علل به وجود آمدن آن و نیز انگیزه های آن حضرت از اقدام به این حرکت تاثیری جدی دارد . حسین علیه السلام کیست ؟ او در پیشگاه خدا دارای چه مقام و منزلتی است ؟ چه آیاتی در قرآن کریم در بیان فضائل او نازل گردیده و شأن نزول آن ها چیست ؟ در سایر کتب آسمانی نیز آیا اسمی از حسین علیه السلام به میان آمده است ؟ در وصف او در آن کتب چه گفته شده است ؟ در روایات اسلامی به ویژه آنچه که از رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در معرفی شخصیت او نقل شده به چه خصوصیاتی از سالار شهیدان اشاره گردیده است ؟ این که در روایات آمده است که تمامی انبیا در عزای او گریسته اند و در هنگامه مشکلات و گرفتاری ها به او توسل جسته اند به چه صورت بوده است ؟ ادوار زندگی پربرکتش به چه صورت سپری گشته است ؟ دوران طفولیت، کودکی و در زمان حیات جدش نبی اکرم صلوات الله علیه و مادرش حضرت فاطمه سلام الله علیها ، نوع برخورد آن ها به ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام با او چگونه بوده است ؟ و شخصیت او در این دوران چگونه شکل گرفته است ؟ در دوره جوانی ، خصوصاً در اوج مظلومیت پدرش امیر مومنان علی علیه السلام چه در مدت 25 سال خانه نشینی و محرومیت از حق مسلّم و الهی جانشینی پیامبر و چه در مدت قریب به پنج ساله حاکمیت ، نقش امام حسین علیه السلام در کنار پدر بزرگوارش چه بوده است ؟ در بحران های سهمگین این برهه از تاریخ اسلام حضور او چسان بوده است ؟ و بعد هم در دوره ده ساله امامت امام حسن مجتبی علیه السلام و شرائط بسیار سخت این دوره ، آن حضرت نقش خویش را در کنار امام و برادر خویش چگونه ایفا می کرده است ؟ در بررسی پرسش های فوق و ده ها پرسش دیگر که امکان خطور آن ها به ذهن وجود دارد و یافتن پاسخ های صحیح که خوشبختانه در منابع متعدد در دسترس همگان وجود دارد می توان بیشتر به ابعاد شخصیت بنیانگذار نهضت خونین کربلا آگاهی یافت و این آگاهی می تواند در تحلیل صحیح تمامی ابعاد نهضت و بهره گرفتن بیشتر از درس ها و عبرت های آن موثر باشد . 2 – بررسی زمینه های نهضت و وقوع آن حادثه جانگداز این که چه عوامل و عللی باعث شد تا آن فاجعه بزرگ به وقوع بپیوندد و نهضت خونین حسینی شکل بگیرد از مهمترین و اساسی ترین نکات تحلیل جریان عاشورای حسینی در کربلاست . چه شد که در فاصله نیم قرن و تنها پنجاه سال پس از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه ، امت او بر فرزندانش شمشیر کشیدند و آن ها را به سخت ترین وجه که در تاریخ نظیر ندارد به شهادت رساندند و به اسارت بردند ؟ آن هم در شرایطی که امام حسین علیه السلام در طول حرکت خویش از مدینه به مکه و مکه به کربلا ، حجت را بر آنان تمام کرد و بارها و بارها خود را معرفی نمود . در فاصله رحلت پیامبر تا حادثه عاشورا چه تغییراتی در بینش و نگرش امت اسلام رخ داده بود که به راحتی حاضر شدند فاجعه ای دردناک چون واقعه عاشورا را بیافرینند ؟ به نظر می رسد برای یافتن پاسخی صحیح و دقیق به این پرسش ها لازم است سه برهه از تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد : الف) دوره جاهلیت عرب جامعه و ملتی که اولین مخاطبین پیام اسلام بودند در چه شرایطی به سر می بردند از نظر جغرافیایی،محیطی و آداب و رسوم اجتماعی و اعتقادات مذهبی و روابط حاکم بر آن جامعه دارای چه اصول و ضوابطی بودند ؟ چه فرهنگی بر آن جامعه حاکم بود ؟ روابط خانوادگی و قبیلگی بر چه قواعدی استوار بود ؟ و ده ها پرسش دیگر که می تواند طرح گردد . اگر این بخش از تاریخ حیات عرب به خوبی بررسی شود آن گاه روشن خواهد شد که چگونه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه ، بخشی از جامعه اسلامی دوباره به همان دوره جاهلیت برگشت و آن همه فاجعه را به بار آورد . ب) دوره رسالت بیست و سه ساله پیامبر رنج ها و محنت های بی شماری پیامبر و یاران صدیق او در این برهه حساس متحمل شدند . آیا تمام آنان که به پیامبر گرویدند دارای ایمانی قوی و راستین بودند ؟ آیا پیامبر حتی در دوران حیات خویش با کارشکنی ها و سنگ اندازی های برخی از به ظاهر مسلمانان رنج نمی برد ؟ آیا در بین یاران نزدیک آن حضرت نبودند کسانی که مدام اشکال تراشی می کردند ؟ آیا ایمان و اسلام برخی از آنان صوری و ظاهری و مصلحتی نبود ؟ آیا رنج و سختی که پیامبر و پیروان راستین او و خون دل هایی که از ناحیه برخی مسلمان نماها می خوردند بیشتر از رنج مبارزه با دشمنان آشکار و بیرونی نبود ؟ بدیهی است که در یافتن تحلیل صحیح وقایعی که بعدها در جامعه اسلامی رخ می دهد همه این پرسش ها می تواند راهگشا باشد . ج) دوره پس از رحلت پیامبر دوره ای که با حادثه سقیفه بنی ساعده آغاز شد، حادثه ای که تنها 70 روز با واقعه غدیرخم فاصله داشت . بر امت اسلام چه گذشته بود که در شرایطی که هنوز جناره پیامبر دفن نشده است و سرمبارک حضرتش بر دامان علی علیه السلام بود گروهی در مکانی به نام سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و خلیفه و جانشین پیامبر را انتخاب نمودند ؟ مگر این ها نبودند که هفتاد روز قبل در غدیر خم جانشینی علی علیه السلام برای پیامبر را به او تبریک گفتند ؟ معیار انتخاب آن ها چه بود ؟ آیا این بازگشت به همان جاهلیت اولی نبود ؟ آیا در سقیفه بنی ساعده رگه هایی از همان دوره جاهلی که در دوران رسالت پیامبر از روی مصلحت مکتوم مانده بود زنده نشد ؟ پس از حادثه سقیفه بنی ساعده چه حوادثی در جامعه اسلامی رخ داد ؟ چرا آن همه اهانت ها را به جانشین واقعی پیامبر روا داشتند ؟ چرا خانه علی علیه السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها را به آتش کشیدند ؟ چرا پهلوی آن بانوی دو عالم را شکسته و بر صورت مبارکش سیلی نواختند ؟ چرا عترت پیامبر را با وجود آن همه سفارش ، در تنگنا قرار داده و ظلم وجور فراوان بر آنان رواداشتند ؟ چرا حاکمان و والیان ناصالح ، مقدرات امور مسلمانان را به دست گرفتند ؟ چرا امثال معاویة بن ابی سفیان و ولیدبن عقبه و مروان بن حکم و زیاد بن ابیه را برای حاکمیت بر مسلمانان گماردند ؟ تقویت حکومت معاویه در شام و حمایت مستمر از او چه نتایجی را به بار آورد ؟ شکافتن فرق مبارک علی علیه السلام در محراب مسجد کوفه و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی علیه السلام و تیرباران جنازه مطهرش نتیجه چه بود؟ از بین رفتن سنت های الهی، نبوی و احیای فرهنگ جاهلی و گسترش ظلم و جور و جنایت و معصیت و ایجاد بدعت های ناروا و تضییع هزاران حق از حقوق مسلم مسلمانان و افراد جامعه اسلامی و قتل صدها انسان بی گناه از کجا نشأت گرفت ؟ و از همه این ها فجیع تر اعلام ولایتعهدی یزید که فسق و فجورش بر همه روشن بود توسط معاویه ثمره چه بود ؟ آیا جز این بود که تمامی فجایع و انحرافاتی که پس از ارتحال جانسوز پیامبر اکرم صلوات الله علیه در جامعه اسلامی به وجود آمد ریشه در حادثه سقیفه بنی ساعده داشت؟ و چه زیبا آن شاعر عرب (( مهیار دیلمی )) در یک بیت شعر خود این حقیقت را خطاب به امام حسین علیه السلام بیان کرد و گفت : فَیَومُ السَّقیفَةِ یَا بنَ النّبی طَرَّقَ یَومَکَ فی کَربَلا ای پسر پیامبر ! حادثه سقیفه ، شهادت تو را در کربلا زمینه سازی کرد . در این نوشتار ، مقصود بیان اجمالی مطالب با طرح پرسش هایی مرتبط با آن است . اگر بنای بر تفصیل باشد تحلیل این بخش تاریخ و بیان جزئیات آنچه که در فاصله دو حادثه سقیفه بنی ساعده و عاشورای حسینی گذشت ، نیازمند مباحث بسیار گسترده و عمیق است که اینجا مجال آن نیست اما خوشبختانه تمامی جزئیات آن در تاریخ حتی در منابع اهل سنت ثبت است . 3 – بررسی تاریخ وقوع نهضت حسینی بهنگام به حکومت رسیدن یزیدبن معاویه چرا امام حسین علیه السلام حرکت خویش را پس از مرگ معاویه آغاز کرد ؟ دوره امامت آن حضرت از سال 50 هجری و در پی شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام شروع می شود و این در حالی است که معاویه با شدت بیشتر به جنایات خود ادامه می داد و توطئه شهادت امام دوم شیعیان هم نمونه بارز آن بود اما چرا حسین بن علی علیه السلام در همان تاریخ شروع امامت خویش قیام نکرد ؟ آن حضرت در سال های آغازین امامت ، چه عکس العمل هایی در قبال حکومت معاویه داشت ؟ مخالفت خود را چگونه ابراز می داشت ؟ آیا در زمان معاویه قیام نفرمود ؟ چرا به محض به قدرت رسیدن یزید قیام کرد ؟ آیا دعوت کوفیان عامل اصلی این حرکت بود ؟ در حکومت یزید چه شرائطی بر جامعه اسلامی حاکم شد که امام سکوت را جائز نشمرد ؟ شخص یزید دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی بود که امام تحت هیچ شرایطی به حضور او بر مسند حکومت رضایت نداد و با تمام توان به مقابله با او برخاست ؟ چرا امام همین برخورد را با معاویه که سرمنشأ تمامی این فجایع بود نکرد ؟ آیا عوام فریبی های معاویه باعث شده بود تا امام در زمان او زمینه حرکت را مساعد نبیند ؟ یافتن پاسخ این پرسش ها روشن می سازد که چرا حضرت این مقطع از تاریخ را برای تحقق انقلاب عاشورا برگزید . 4 – بررسی خروج امام حسین (ع) از مدینه چرا امام پس از پاسخ منفی به دعوت ولید والی مدینه در خصوص بیعت با یزید ، مدینه را ترک نمود ؟ چرا در مدینه نماند و شهر پیامبر را به کانون مخالفت با حکومت یزید مبدل نساخت ؟ اگر قصد مبارزه با یزید و یزیدیان و تشکیل حکومت و احیاء سنت نبوی را داشت چرا شهر جدش پیامبر و مرکز حکومت او یعنی مدینه را انتخاب نکرد؟ چرا پس از خروج از مدینه ، در شهر مکه رحل اقامت افکند و بیش از چهار ماه در مکه توقف نمود؟ در مدت اقامت در مکه چه برنامه هایی را به اجرا درآورد وانگیزه او از توقف چند ماهه در شهر مکه چه بود ؟ آیا برای حجاج بیت الله الحرام که از تمامی بلاد اسلامی ، به شهر مکه وارد می شدند برنامه خاصی داشت ؟ چرا مناسک حج را نیمه تمام گذاشته واین دیار را به مقصد کوفه ترک نمود؟ آیا او با هدف پاسخ مثبت به دعوت نامه های مردم کوفه و بصره ، راه کوفه را در پیش گرفت ؟ چرا در مکه نماند و برنامه های مبارزاتی خویش علیه حکومت یزید را در شهر نزول وحی عملی نساخت ؟ چرا مکه معظمه میعادگاه بت شکنان و یادآور مبارزات جدش رسول الله علیه کفار و مشرکین را به مرکز قیام مبدل نساخت ؟ و چرا در آن دیار ماندگار نشد ؟ این ها همه سوالاتی است که یافتن پاسخ درست آنها در آگاهی یافتن به فلسفه واقعی قیام امام کمک خواهد کرد . 5 – ترکیب کاروان حسینی زمانی که امام از مدینه خارج شد تمامی اهل بیت او و تعدادی از یارانش او را همرانی نمودند . چرا امام در کاروان خود این مجموعه را جای داد؟ چرا در این کاروان از کودک چند روزه حضور داشتند (زیرا علی اصغر اگر در کربلا شش ماهه بوده قطعاً به هنگام خروج کاروان حسینی از مدینه چند روزه بیشتر نبوده است) تا کودکان دو سه ساله و نوجوانان یازده و سیزده ساله و دختران و پسران خردسال؟ اگر به قصد مبارزه با حکومت یزید و تشکیل حکومت اسلامی حرکت کرد همراهی این تعداد کودک و نوجوان به چکار می آمد ؟ و اگر به قصد پاسخ به نامه های اهل کوفه و بصره ، شهر مکه را نیز پشت سر نهاد بازهم همراه بردن اطفال و دختران و زنان برای چه بود ؟ در کاروان ، دختران و پسران جوان و نیز زنان حضوری فعال داشتند ، فلسفه حضور آنان چه بود ؟ آنان در این کاروان چه نقشی را ایفا می نمودند ؟ در کنار آنان حضور سال خوردگان به چه معنی بود ؟ حضور گروه های مختلف سنی از دختر و پسر گرفته تا زن و مرد در کاروان کربلا به چه منظور بود ؟ این ترکیب عجیب و استثنایی چه هدفی را دنبال می نمود؟ و امام چرا همه اینها را با خود همراه برد ؟ 6 – خط مشی ، شعارها و سخنان امام حسین علیه السلام از آغاز حرکت از مدینه تا لحظه شهادت چه چیز بهتر از سخنان و فرمایشات آن حضرت می تواند مبیّن اهداف حرکت او باشد ؟ و چه مأخذ و منبعی مطمئن تر از بیانات و سخنرانی های سالار شهیدان می تواند انگیزه های او را از حرکت و قیام و انقلابش تبیین نماید ؟ از همان لحظات آغازین حرکت و خروج از مدینه ، حضرت سخنانی در قالب خطبه ، پاسخ به پرسش ، پاسخ به نامه مردم بصره و کوفه ، وصیت نامه و امثال آن دارد . در لابه لای مجموعه این گفتارها حضرت صریحاً وضعیت اسفناک جامعه اسلامی را در آن روز و در آن عصر و زمان بیان فرموده و لزوم قیام علیه حکومت جور را با استناد به آیات کریمه قرآن و روایات جدش رسول الله صلوات علیه با تعابیر گوناگون و به صورت مکرر ذکر فرموده است. مجموعه این گفتارها در کتبی تحت همین عنوان توسط برخی از محققین و نویسندگان جمع آوری و به زیور طبع آراسته و قابل دسترسی است و بدیهی است که در آگاهی یافتن به تاریخ نهضت کربلا و بسیاری از حوادث حتی جزئیات امور ، این مجموعه ثمربخش است و می توان به بسیاری از ابعاد نهضت حسینی پی برد . علل و انگیزه های حضرت از حرکت خویش ، پاسخ به بسیاری از شبهاتی که مطرح می گردید ، خبر دادن از حوادث آینده ، پیش بینی های حضرت در مورد سپاه عمر سعد و تحقق آن ها ، سروده های حکمت آموز حضرت ، رویای امام در شب عاشورا ، سخنان امام بر بالین یارانش به هنگام شهادت آن ها ، ادعیه و مناجات های حضرت و ده ها عنوان دیگر مسائلی هستند که در مجموعه گفتارهای امام در تاریخ ثبت است . 7 – بررسی موضع گیری های متفاوت در قبال حرکت امام حسین علیه السلام واکنش شخصیت های مختلف نسبت به حرکت امام چه بود ؟ عوامل حکومت یزید با چه ترفندهایی قصد آن داشتند تا امام را برای بیعت با یزید متقاعد سازند . به عنوان نمونه نوع برخورد ولید بن عقبه استاندار وقت مدینه یا مروان حکم استاندار سابق مدینه و عامل معاویه و پیشنهادات آن ها به امام چگونه بود و حضرت چه پاسخ هایی به آن ها داد ؟ نظر برخی از نزدیکان امام امثال محمدبن حنفیه و عمر اطرف که از برادران ناتنی حضرت بودند و یا ام سلمه از زنان پیامبر که امام حسین علیه السلام او را به عنوان مادر خطاب می کرد در مورد حرکت امام چه بود و حضرت چه پاسخی رابرای تبیین قیام خویش ارائه فرموده است ؟ در تاریخ ضبط است که پس از جریان مخالفت امام در موضوع بیعت و تصمیم وی به مبارزه و حرکت ، در مدینه منوره و در میان افراد معروف و مخصوصا در میان خاندان و قوم و خویش آن حضرت معلوم گردید چند تن از آنان که از وظیفه مقام امامت و رهبری بی اطلاع بودند و در اثر علاقه ای که به حفظ وجود امام داشتند به حضور آن حضرت رسیدند و سازش با یزید را به امام پیشنهاد نمودند و در تحلیل حرکت امام توجه به این نکات نیز ضرورت دارد . رأی و نظر دیگران چه بود؟ برای منصرف نمودن حضرت از حرکتش ، ابن عباس پسر عموی پیامبر چه پیشنهادی ارائه کرد و چه پاسخی شنید ؟ پیشنهاد عبدالله بن جعفر پسرعمومی حضرت و شوهر حضرت زینب سلام الله علیها چه بود ؟ و امام حسین علیه السلام در پاسخ به خیرخواهی او چه فرمود ؟ موضع بزرگان جامعه اسلامی آن روز نسبت به حرکت امام اعم از موافق و مخالف چه بود ؟ و آنها برای بیان موضع خویش به چه چیز استدلال می نمودند . سخنان آنان و جواب های امام در درک شرائط آن زمان و پی بردن به اسرار نهضت عاشورا می تواند بسیار سودمند باشد . 8 – بررسی وضعیت اجتماعی بلاد و طوائف و گروههای مختلف در زمان حادثه جانگداز کربلا و نقش آنان در زمینه سازی واقعه کربلا آن گاه که امام حسین علیه السلام مخالفت صریح خود را با مسئله بیعت با یزید آشکار ساخته و تصمیم به ترک مدینه گرفت و باحضور بر مزار جدش رسول الله و وداع معنا دارش با آن حضرت ، عزم خویش را بر ترک مدینة النبی جزم کرد و خط سیر خود را تبیین نمود ، واکنش مردم مدینه چه بود ؟ آیا او را همراهی نمودند ؟ موضع اهل مدینه در قبال حرکت امام حسین علیه السلام چه بود ؟ آیا مانع خروج او از مدینه نشدند و با ابراز حمایت و دفاع از حضرت ، از او خواستار ماندن وی در مدینه نشدند ؟ موضع اهل مکه چه بود ؟ در توقف چند ماهه حضرت در شهر مکه چه تعداد از مکیان به ایشان پیوستند و کاروان حسینی را همراهی نمودند ؟ آیا مکیان از امام خواستند تا در حرم امن الهی بمانند و مکه را ترک نکنند ؟ به طور کلی آن ها باحرکت امام موافق بودند یا مخالف ؟ سایر شهرها و بلاد چطور ؟ مردم بصره و اهل کوفه از خود چه عکس العملی بروز دادند ؟ چرا از میان تمام شهرهای جهان اسلام در آن زمان ، بیش از همه مردم کوفه از امام دعوت به عمل آوردند تا امام آنان را رهبری نماید و حکومت تشکیل دهد؟ آن همه نامه و دعوت نامه که حاوی اصرار به امام بود با چه انگیزه ای می نوشتند و چرا بر پیمان خویش نماندند ؟ مردم کوفه دارای چه خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی بودند که ابتداء هزاران هزار نامه نوشتند و با گذشت تنها چند روز از خواسته خود منصرف شدند ؟ و نه تنها منصرف شدند بلکه بر امام شمشیر کشیدند ؟ نقش مردم شام و دیگر بلاد در وقوع حادثه جانگداز کربلا چه بود؟ شامیان که اسلامشان را از معاویه و بنی امیه آموخته بودند نسبت به امام حسین (ع) و مقام و منزلت او چقدر شناخت داشتند ؟ با چه انگیزه ای یزید را حمایت می نمودند ؟ طرفداران امام در شامات چه تعداد بودند ؟ بررسی میزان نقش هر یک از شهرهای مهم زمان حیات امام حسین علیه السلام و تحلیل دقیق انگیزه های آنان در نیل به یک تحلیل صحیح پیرامون نهضت عاشورا می تواند بسیار موثر باشد . 9 – مطالعه تاریخ زندگی سربازان دولشگر و لشگریان در هر دو جبهه سپاه عمر سعد را چه افرادی تشکیل می دادند و از چه طوایفی بودند ؟ آن ها با چه انگیزه ای در سپاه یزید گردآمده بودند ؟ آیا تبلیغات گسترده امویان و جوسازی های دیرینه معاویه ، ذهن آنان را منحرف ساخته بود یا آنان تحت تاثیر دنیا خواهی و دنیا طلبی ، سپاه یزید و عمر سعد را همراهی می کردند ؟ آن ها دارای چه تربیت خانوادگی بودند و در چه محیطی رشد کرده بودند ؟ آیا در خاندانی اصیل رشد یافته بودند یا در دامان پدران و مادران دنیا طلب بزرگ شده بودند ؟ نوع تربیت آنان چه تاثیری در حضورشان در سپاه یزید داشت ؟ سرگذشت زندگی آنان چه بوده که عاقبت سر از لشگر عمرسعد درآوردند ؟ یاران امام حسین علیه السلام چه کسانی بودند ؟ چه تعداد از آنان از بنی هاشم بودند ؟ مابقی از چه طوایفی بودند و به چه انگیزه ای امام را همراهی می نمودند ؟ آنها دارای چه سوابقی در زندگی خویش بودند ؟ با وجود لشگر به ظاهر بزرگ عمر سعد ، چگونه انصار و یاران حضرت حاضر شدند در مقابل آن سپاه گران مقاومت نمایند و از امام خویش حمایت نموده و او را یاری نمایند ؟ مگر اینان که بودند که از نظر قوت ایمان و ثبات عقیده به این مرحله از یقین رسیده بودند ؟ چرا آن گاه که خود را در محاصره شدید دشمن دیدند صحنه را ترک نکردند ؟ چرا آنگاه که تجهیزات جنگی لشگر عمر سعد را نظاره نمودند امام خویش را تنها نگذاشته و با وجود عده بسیار کم نسبت به سپاه مقابل ، پایداری پیشه ساخته و مقاومت کردند ؟ براستی مطالعه ادوار زندگی و حیات تک تک یاران حسین علیه السلام برای آنان که بدنبال حقیقت هستند می تواند بسیار راهگشا باشد و بدیهی است که این نکته نیز در تحلیل صحیح وقایع کربلا تاثیری شگرف دارد . یعنی بررسی دوره زندگی ، محیط و خانواده ای که افراد تربیت یافته اند و شناخت انگیزه ها و اهداف سپاهیان هر دو لشگر و مطالعه ادوار زندگی تک تک آن ها ، بی شک می تواند در تحلیل جامع و همه جانبه نهضت حسینی موثر باشد . 10 – بررسی آنچه که در مسیر حرکت کاروان حسینی از مکه تا کربلا گذشت کاروان در چه منزل گاه هایی توقف نمود ؟ در این مسیر با چه افراد و گروه هایی مواجه شدند و آیا امام با آن افراد سخنانی داشته اند یا نه ؟ آیا آن ها را دعوت به یاری خویش نموده اند ؟ آیا فلسفه اینکه مکه را ترک نموده و مناسک حج را ناتمام گذاشته و بسوی کوفه در حرکت است را بیان فرموده اند ؟ اصلا در این مسیر چه اتفاقاتی برای کاروان حسینی به ویژه قافله سالار آن رخ داده است ؟ چرا آنگاه که در یکی از همین منازل خبر شهادت مسلم بن عقیل را آوردند بازهم به حرکت خود ادامه داد ؟ چرا کاروان حسینی به کوفه نرسید و مسیر حرکت آن رو به کربلا شد ؟ چه کسانی مانع شدند تا آنها به کوفه بروند ؟ نقش سپاهی که حرّ بن یزید ریاحی آنرا فرماندهی می کرد در این جریان چه بود ؟ نوع برخورد امام و یارانش با سپاه حرّ چگونه بود؟ آیا امام با حرّ و سپاهش مذاکراتی نیز داشتند یا نه ؟ چرا حرّ و سپاهش که از طرف عبیدالله بن زیاد مأموریت داشتند کاروان حسینی را از حرکت بسوی کوفه بازدارند ، به هنگام اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ، به امام حسین علیه السلام اقتداء نمودند ؟ اگر او را به امامت قبول داشتند چرا مانع ادامه حرکت او شدند ؟ آیا امام با ایراد خطبه و سخنرانی سعی در بیدار نمودن وجدان خفته آنان داشتند ؟ عاقبت برخورد این دو سپاه به کجا انجامید ؟ آیا سپاه حرّ، کاروان حسینی را وادار کرد که حرکتش به سرزمین کربلا منتهی شود یا خود این مسیر را اختیار نمودند ؟ توقف در کربلا چطور ؟ چرا کاروان در این سرزمین رحل اقامت افکندند ؟ آیا امام در اینکه خود و همراهانش در زمین کربلا متوقف شده و در آنجا قیام خود را رهبری کرد نظر و انگیزه خاصی داشته اند یا عوامل دیگر موجب این توقف و برپا داشتن خیمه ها گردید ؟ در تمام مسیر مکه تا کربلا حضرت سخنان بسیاری ایراد فرموده اند ، به پرسش های فراوانی پاسخ داده اند ، افراد مختلفی را دعوت به یاری نموده اند که بررسی جامع آنچه که در این مسیر گذشته است و مطالعه سخنان آن حضرت می تواند در یافتن پاسخ صحیح سوالات فوق موثر و مفید باشد . 11 – و قایع ایام حضور کاروان حسینی در سرزمین کربلا به ویژه حوادثی که در روز عاشورا رخ داد با وجود روایات و اخبار و شنیدنی ها ی بسیار پیرامون آنچه که در کربلا گذشت اما به نظر می رسد اطلاعات افراد پیرامون آن حتی در خصوص وقایع روز عاشورا با کاستی هایی مواجه بوده بلکه بعضا با تحریفاتی همراه است . در آن چند روز بین دو سپاه چه گذشت ؟ موضوع قطع آب چگونه بوده و نحوه دسترسی لشگر امام به آب ، به چه صورتی بوده است ؟ امام برای هدایت قوم چه اقداماتی نمودند ؟ چه مذاکراتی صورت گرفت ؟ نهایتاً چگونه واقعه کربلا منجر به حوادث عاشورا شد ؟ در شب عاشورا در سپاه امام چه گذشت ؟ در روز عاشورا حوادث چگونه آغاز شد ؟ نحوه مبارزه و سپس شهادت یاران امام چگونه بود ؟ عکس العمل امام در قبال شهادت بستگان و یارانش چگونه بود ؟ آن حضرت در روز عاشورا چه درس هایی به بشریت داد ؟ در سپاه دشمن چه مسائلی در جریان بود ؟ چه تعداد از آنان به درک واصل شدند ؟ نحوه کشته شدن آنان به چه صورت بود ؟ پس از شهادت حضرت بر قیام امام حسین علیه السلام چه گذشت ؟ جزئیات حوادث چگونه بوده است ؟ و ..... و ...... 12 – حرکت کاروان اسراء و نقش بسیار اساسی امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما در تداوم نهضت حسینی و ابلاغ پیام خون شهدا و رسوا نمودن حکومت یزید سپاه عمر سعد چه جنایاتی بر اسرا روا داشتند ؟ در طول حرکت اسراء به کوفه و شام بر آنان چه گذشت ؟ قافله سالار اسراء چگونه در خطابه های خویش در کوفه و شام ، یزید و یزیدیان را رسوا ساخت و پس از آن نهایتا در شام چه گذشت ؟ کاروان چگونه شام را ترک نمودند ؟ امام سجاد(ع) و زینب سلام الله علیها در مجالس و محافل امویان در کوفه و شام چگونه به ایراد سخن پرداختند و در خطبه های خویش چه فرمودند که این کاروان به هنگام خروج ازشام وضعیت دیگری پیدا نمود ؟ محور برنامه های آن بزرگواران در بیان اهداف نهضت حسینی و افشای جنایات بنی امیه چه بود؟ 13 – بازتاب کوتاه مدت نهضت حسینی و شروع نهضت توابین آیا پس از واقعه عاشورا و به ویژه روشنگری های امام سجاد و زینب سلام الله علیهما ، وجدان خفته ای برخی بیدار نشد ؟ آیا کسانی که به یاری امام حسین علیه السلام نشتافتند پس از شهادتش ، ندامت و پشیمانی آنان را فرا نگرفت ؟ چه کسانی به عنوان توابین به پاخاستند ؟ سردمدار نهضت توابین چه کسی بوده است ؟ آنها در مجازات قاتلین شهدای کربلا به چه توفیقاتی دست یافتند و عاقبت کارشان چه شد ؟ پس از توابین ، قیام علویان به چه صورت بوده است ؟ زیدیان چه کردند و در راه خونخواهی شهیدان نینوا به چه اقداماتی دست زدند ؟ در مطالعه و تحلیل نهضت حسینی به این بخش از تاریخ نیز کمتر توجه می شود که ضرورت دارد با بررسی دقیق تمام آنچه که در این راستا گذشته است ، این بخش نیز مورد مداقه قرار گیرد . 14 – بازتاب و دستاوردهای جاویدان نهضت حسینی و ثمرات انقلاب عاشورا در تاریخ بشریت و درس های فراوان آن آیا نتیجه نهضت حسینی صرفاً عرضه اسلام محمدی در برابر اسلام ابوسفیانی بود ؟ آیا این نهضت به شکل گیری مکتبی نوین برای نجات اسلام نینجامید ؟ آیا امام حسین علیه السلام به عنوان الگویی برای تمامی آزادگان عالم معرفی نگردید ؟ آیا با گذشت صدها سال و قرن ها از آن واقعه بزرگ ، چراغ نهضت خاموش شد یا الهام بخش هر نهضت آزادی خواهانه گردیده است ؟ تاریخ به روشنی به اثبات رسانده که بسیاری از آزادگان و نهضت های آزادی بخش ، از درس های عاشورا الهام گرفته و تا قیام قیامت این نهضت چراغ راه آزادگان عالم خواهد بود . آنچه در این مقال به اختصار گذشت تنها نگرشی اجمالی به نهضت حسینی بود. روشن است که دستیابی به تمامی اسرار، رمز و رموز و تحلیل جامع این نهضت بزرگ ، نیازمند مطالعه و بررسی تفصیلی تمامی ابعاد آن است که خوشبختانه منابع غنی و جامع در دسترس همگان می باشد. به امید آن که تمامی خصال و فضائل امام حسین علیه السلام ، این رحمت واسعه الهی نصب العین آحاد جامعه اسلامی باشد . ان شاءالله درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
چرا امام زمان(عج) هر صبح و عصر، بر امام حسین(ع) گریه می کنند؟
، ضمن شرکت در مجالس عزاداری، باید توجّه کنند که امام حسین(ع) در روز عاشورا، در آن بحبوحۀ جنگ، نماز جماعت خواندند، پس شیعۀ ایشان هم باید به نماز اهمیّت بدهد. در عزاداری ها می فهمیم که امام حسین(ع) به خاطر دین، همۀ هستی خود، حتّی بچۀ شیرخوار را در راه خدا فدا کردند، پس ما نیز باید دربارۀ دین، از هیچ کوششی دریغ نکنیم و لااقل در حفظ دین خود و اطرافیان کوشا باشیم. ایثار شهدای کربلا را ببینیم و در رابطه ...
همایش بزرگ احلی من العسل در حرم مطهرحضرت امام خمینی (ره)
اسلام ، در سخنانی ، ضمن تقدیر از حرکت زیبای دانش آموزان، به تبیین قیام سرخ حسینی و نقش حضرت قاسم ابن الحسن(ع) در این نهضت پرداخت وفداکاری ها و رشادت های حضرت قاسم(ع) را نشانه عشق و علاقه ایشان به سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) دانست و به جوانان توصیه نمود، در راه پیروری از منویات ولی فقیه زمان خود کوشا باشید. وی در ادامه با بیان خاطرات هشت سال دفاع مقدس و نقش جوانان در ...
برگزاری سوگواره احلی من العسل با حضور نوجوانان عاشورایی
آموزان تهرانی در میدان امام حسین (ع) در این مراسم گروه شمیم یاس با خواندن نواهای عاشورایی فضایی آکنده از حزن و غم و اندوه را در میدان امام حسین (ع) تهران حاکم کرد. دانش آموزان با در دست داشتن پرچم های لبیک یا حسین(ع)، یا قاسم ابن الحسن (ع) و یا ابوالفضل (ع) و با بستن سربندهایی از مدارس متفاوت در این مراسم حضور داشتند. عبارت احلی من العسل پاسخ حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا(ع) است که پرسیدند: مرگ در نزد تو چگونه است و این نوجوان 13 ساله در جواب گفت مرگ در نزد من، شیرین تر از عسل (احلی من العسل) است. انتهای پیام ...
خون پاکی که به زمین بازنگشت
بزرگتر و مھمتر بوده است... و لذا وقتی که امام (ع) او را به پیشگاه خدا تقدیم کرد تمام انبیاء و فرشتگان خدا و ملائکه مقربین، ھمه از او تعجب کردند که چگونه حسین (ع) توانست از عھده این امتحان به در آید، و چون این توفیق را به دست آورد فرمود :ھون علی ما نزل بی، انھ بعین لله تعالی این نیز بر ما آسان است و در راه خدا ھمه چیز سھل است، از اینرو نماز را بعنوان سپاس و شکر بر این توفیق و تقرب بیشتر بخدا بجای ...
همایش احلی من العسل در حسینیه سیدمحمد آقا یزدبرگزارشد
سیدمحمد آقا یزد به عزاداری پرداختند. قاسم بن حسن نوجوان سیزده ساله در قیام عاشورا به میدان آمد هنگامی که امام حسین علیه السلام به او نگریست، گفت: من هم شهید می شوم : امام حسین (ع) گفت: شهادت در نزد تو چگو نه است ,قاسم گفت احلی من العسل . بدین مناسبت عزاداری جوانان در مدارس بنام احلی من العسل به تاسی از جانفشانی قاسم ابن الحسن هر ساله انجام می شود . ...
سوگواره سراسری دانش آموزی احلی من العسل
ساله دشت کربلا برگزار می شود. سال های گذشته این سوگواره در مدارس کشور برگزار می شد که امسال با هماهنگی های صورت گرفته با آموزش و پرورش با حضور دانش آموزان در بقاع متبرکه کشور برپا می شود. احلی من العسل پاسخ حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا (ع) است ؛ هنگامی که امام حسین (ع) از حضرت قاسم پرسیدند مرگ در نزد تو چگونه است و وی در جواب امام حسین (ع ) گفت " مرگ در نزد من، شیرین تر از عسل (احلی من العسل) " است. ...
غایب بزرگ رفتار کوفیان در عاشورا
مدام تکرار می شود و تاریخ، پاسخ روشنی به آن نیافته است. همان داغی است که هر سال تازه می شود. بر سر امت پیامبر چه آمده بود؟ بر سر حجار بن ابجر ، شبث بن ربعی ، قیس ابن اشعث ، یزید ابن حارث و... چه آمده بود که برای حسین نامه نوشتند که به کوفه بیا و ما بی صبرانه در انتظار تو هستیم اما به یکباره و با کمال وقاحت رویاروی حضرت سیدالشهداء در ستون فرماندهی عمربن سعد قرار گرفتند و بی حیایی بدانجا ...
هفتم محرم: راه فرات بر کاروان امام حسین (ع) بسته شد
الحرام سال 61 هجری قمری عبیدالله زیاد نامه ای به عمر سعد فرستاد و به او دستور داد تا راه فرات را بر حسین(ع) و یارانش ببندند، و اجازه نوشیدن حتی قطره ای آب را به امام و یارانش ندهند. (بحارالانوار،ج44،ص386) عمرسعد نیز فوراً عمروبن حجاج را با پانصد سوار در کنار شریعه فرات مستقر کرد تا مانع دسترسی امام حسین(ع) و یارانش به آب شوند. در این روز مردی به نام عبدالله بن حصین ازدی فریاد برآورد: ای حسین !به خدا ...